The Flemish Girls
uit Lokeren
gestart
met afdeling jazzballet
Sange Jo
met kerstkoncert te Lebbeke
N
gauw
as met de synchr
Voor de spelers
nog water en bloei
Maar dat zijn dl
klankt
kleintje m
telefon
stuk De avond
22 - 31.12.1982 De Voorpost
Ze benadrukt nogmaals
dat majoretten onder-
waardeerd worden.
«Vooral bij de ouders
ontstaat daardoor een
drempelvrees. Van het
ogenblik dat het woord
'majoretten' genoemd
wordt ontwaart men een
soort minachting Ze
worden beoordeeld zoals
ze op straat te zien zijn.
De kritikasters moeten
maar eens naar onze re
petities komen. Dan zul
len ze gauw een ander
beeld krijgen en htm op
vattingen herzien. Onze
bedoeling is de jeugd
een gezonde ontspan
ning te geven en tegelijk
iets bij te brengen».
Ruim vijf jaar met mini-
retten
De ideale leeftijd om de
basiskennis aan te leren
is ongeveer 7 jaar of be
ter gezegd vanaf het
ogenblik dat op de be
grippen links-rechts on
middellijk gereageerd
wordt. Daarom werd vijf
jaar geleden de afdeling
miniretten gesticht.
Daar de algemene lei
ding zoveel tijd opeist
voor Paula Calle staan
de miniretten onder di-
rekte leiding van Eme-
ralda Borgers. Ze is al
negen jaar, bij de groep
en heeft het zich geen
ogenblik beklaagd.
«Ik had er een artikel
over gelezen in de krant.
Het sprak me direkt
aan. Toen ook nog een
vriendin het onderwerp
aanraakte was ik voor
de zaak gewonnen. Ik
kreeg de nodige steun
van mijn ouders. Die
had ik in 't begin hard
nodig, want de eerste oe
feningen hebben veel
zweet gekost».
Of lesgeven aan miniret
ten haar bevalt?
«Dat viel aanstonds mee.
De ongeveer dertig deel
neemsters toonden di
rekt de nodige aan
dacht. Aanvankljk was
het fysiek wel zwaar.
Twee avonden lesgeven
en dan nog eens repete-
Lokeren. De eerste lessen van jazzballet. Vooral de bewegingen koördineren. (md)
ren met de hoofdgroep,
voorwaar geen klasje! Je
moet ook veel geduld
hebben want het duurt
praktisch een jaar eer je
enig resultaat ziet bij de
leerlingen.
Waren er nog bij van
mee taf aan
Het droombeeld majo
retten heeft Marleen
Spitaels vanop school
reeds steeds geboeid. Op
dat ogenblik was er van
de groep in Lokeren nog
geen sprake.
«Langs een vriendin om
vernam ik de oprichting
van The Flemish Girls.
Ik was in de wolken. Nu
kon ik mee opstappen in
stoeten, waarnaar ik
vroeger jaloers stond te
kijken. Maar die stoeten
bleken algauw maar een
onderdeel van het ganse
repertoire van de groep.
Toch vergeet ik nooit
ons eerste optreden op
de Markt: onze eerste
kleine show met onge
veer 35 leden».
Gerda Van de Velde is
assistente-lesgeefster
Zowel in de hoofdgroep
als bij de miniretten. Zij
helpt «twirling» bijscha
ven. Als we hierbij vra
gende ogen opzetten,
verduidelijkt ze:
«Twirling is de combina
tie van dansen, turnen
en bewegingen met de
stok. Om terug te ko
men op de miniretten,
zeven jaar is de ideale
naar een be
trekking».
Uit deze verklaringen is
op te maken dat een ma-
jorettenkorps nog wat
anders is dan in stoeten
paraderen. De zware oe
feningen, het ritme van
de talloze herhalingen,
de discipline: het zijn al
lemaal ingrediënten
waar de buitenstaander
geen kijk op heeft. Maar
het zijn juist die elemen
ten die bij The Flemish
Girls een band van
vriendschap, van waar
dering voor elkaar heb
ben geschapen. Daar
mogen ze terecht fier op
zijn. Waar de groep ook
mag mee pronken is de
kersverse geboorte van
een afdeling jazz-ballet.
Deze, bij ons, praktisch
onbekende kunsttak is
bedoeld als afwisseling
en ontspanning. De be
wegingen die hierij te
pas komen zullen ver
werkt worden in een
nieuwe show.
De hoofdbedoeling van
de kursus Jazzballet is
niet alleen een afwisse
lende ontspanning te
bieden aan de leden van
The Flemish Girls. Het
is ook publiekgericht.
Ongeacht de leeftijd kan
iedereen er aan deelne
men. Iedere donderdag
avond kan je genieten
van een uurtje muziek
waarbij je, met de nodi
ge bewegingen, uw li
chaamsconditie op peil
land. Ook Siegfrieds
moeder is zeer artistiek
aangelegd. Zijn zuster
Aïda trad verschillende
malen op in het Ballet
van Vlaanderen en was
1' soliste bij de Gentse
Opera. Onze gastheer
bezat dus van jongsaf
aan de nodige muzikale
background.
Russisch klassieke op
leiding bij Paul Petroff
Dit gebeurde te Antwer
pen. Petroff was een
Russisch leraar bij het
gezelschap «Ballet Rus-
se de Monte-Carlo» o.l.v.
Diagelev. Daarna volgde
hij een jaar universi
teitsopleiding in Londen
aan de Ballet Rambert
Academy Contemprary
Company. Dat heeft
Siegfried bijgeschaafd
in alle facetten: klassiek,
modern, pas-de-deux,
karakter, pantomime,
drama, make-up en gri
me. Bij zijn terugkeer
vestigde de familie zich
aan de Durmelaan 74 te
Lokeren. Het werd nu
uitkijken naar werkge
legenheid. Om de nodige
conditie te behouden
trad hij op als free-lance
danser of lesgever. On
dertussen trok hij naar
het Lido de Paris voor
audities. Daar werd hij
opgemerkt door Me
vrouw Bluebell die Sieg
fried voorstelde aan de
bekende impressario
Bernard Hilda. Deze leg-
Dat het in Lebbeke links en
rechts gonst van bedrijvig
heid om zodra de lente
komt volop als bijen te kun
nen beginnen om alle klei
ne stukjes bij elkaar te pas
sen, weten al vele Lebbeke-
naars. De rolverdeling is
helemaal klaar, de opna
men zijn bezig voor lipping.
Dat is dat alle spelers him
rol op een band zetten. Het
opvoeren in openlucht zou
immers gewoon akteerspel
niet toelaten, na één opvoe
ring zouden ze allen hees
zijn. Daarom wordt in de
studio's Heuninck op het
industrieterrein professio
neel gewerkt aan de stem-
opnamen. Het is echt de
moeite om eens mee te ma
ken. Het wordt geen mas
saspel in de echte zin van
het woord en toch: er zitten
twee 8toeten in waar onge
veer duizend man voetvolk
in nodig is. Maar is het ook
een kijk- en luisterspel voor
de massa, die zeker niet zal
ontgoocheld worden. Aan
het dekor zijn ze ook druk
bezig: het moet echter nog
in details uitgewerkt wor
den. Dat de gevel van de
kerk dient als dekor weet
elke Lebbekenaar. Maar het
zou nog veel groter zijn.
Jongens, jongens, wat zal
dat worden? Als de stemop-
namen gedaan zijn wordt
hier en daar muziek tussen-
gezet of bijgevoegd als ach
tergrond, dat zal ook nog
de helft van de winfCHl
beslag nemen. Dat
lente maa
want dan b
tities met
tie. Voor de
dat c
ten. Maar dat zijn deK"an'
beekse akteurs wel getferzw
Dan volgt de
de koren, maar dan
we al april, oef.
ik aan de
ook verklappen dat
grote stoeten van
man een vlasstoet
rederijkersstoet zijn.
Buytaert is
gens aan het bouwen,
is dekorbouwer van
dat zal dus goed
En het zo niet van
zijn als er geen
kwamen. Er zijn
die nog nooit op
gezeten hebben, die
rijlessen gaan volgen.
Er zijn een heleboel
kende ervaringen,
hoe ze bijvoorbeeld
televisie ook zoiets
kom
9
I
g<
la
I
v
het
i begor
kaar zetten, 't Is echt n juli
maal professioneel,
wie meedoet? Neen,
volgende week
m«
andere, die met het
wonder' iets te
heeft Ken je Jaak
Helst al? Neen, wel,
len we volgende
voorstellen.
Hamme. De KWB toneelgroep van Moerzeke-Kastel voerde het stuk «Hoe men meisjes
fopt» op. (vh)
Het lang verwachte koncert, ook reeds lang aangekondigd, van Sange Jo had
onder ruime belangstelling plaats in de kerk van Heizijde op zondag 26
december 1982. Het programma was zeer evenwichtig opgebouwd. Eerst was
er een openingsoptreden van het koor, daarna volgde orgelspel, door Armand
Lis sens. Voor het proza: een «Kerstvertelling» van Felix Timmermans ston
den afwisselend Karin Collaert en Annemie De Smet in.
Het Canzone-ensemble
bracht muziek van j. Chr.
Pepu8ch, met aan het orgel:
Halina Siedzinska, Eric van
Ran8beeck, dwarsfluit en
Kris De Raes: Hobo. Daarna
vertolkte dit ensemble de
«cantate» »Ihr Völker hört'
van Georg Philip Tele-
mann. Als zanger trad Her
man Elegast op. Om het
eerste deel te besluiten ver
tolkte Sange Jo: 1. Hymne
voor de kersttijd van G. Fr.
Handel; Sancta Maria',
anonymiem en 'O du Fröli-
che' in een bewerking van
J. Ivens. Het tweede deel
ving aan met een optreden
van het koor Sange Jo. Ze
zongen: "Midden in de win
ternacht', anoniem, 'Gaude
Mater', Gorczyncki; en
'Adeste Fideles' in een be
werking van D. Willockx.
Armand Lissen bracht op
het orgel: «Adagio» van Al-
binoni en «Marche gavotte»
van G. Fr. Handel. Karin
Collaert en Annemie De
Smet brachten enkele ge
dichten van M. Bilcke, A.
Van Duinkerken, B. Voeten
en G.Gezelle naar voor. Het
canzone-ensemble vergast
te de aanwezigen op een
drietal 'Geistliche Lieder'
gebracht door Kris de Raes
(orgel) en Herman Elegast
(zang). De voltallige groep:
Helena Siedzinska (orgel).
Kris De Raes (hobo) en Eric
Van Ransbeeck (dwarsfluit)
vertolkte 'sonata da chiesa,
opus nr. 3 nr. 5 in b van g.
M. Ruggeri.' Tot slot zong
Sange Jo: Er is een roos
ontsprongen' van Praeto-
riu8 (17de eeuw); 'O Jesu-
lein zart' van S. Scheidt en
'Geprezen zij de Heer' van
Th. Arne.
Dit eerste kerstkoncert van
Sange Jo is toch een echt
sukses geworden voor de
organisators. Amper an
derhalf jaar oud heeft dit
koor toch een fijne avond
weten te organiseren voor
de aanwezigen. Het optre
den van het koor was echt
zeer verzorgd, toch blijven
sommige eindtonen nog on
voldoende volzet. Globaal
genomen is het echt een
heel fijne prestatie gewor
den, het beluisteren waard.
Armand Lissens aan het or
gel, heeft het vast niet altijd
zo goed gedaan. Ten eerste
vond ik de stukken die hij
op het orgel vertolkte niet
zo specifiek voor orgel ge
schreven. Het adagio van
Albinoni hoor ik liever op
viool bijvoorbeeld. De po
ëzie en het proza waren heel
goed verzorgd en levendig
voorgedragen. Het muzika
le deel van het Canzone en
semble is een plaatopname
waard. Toch vind ik de
stem van Herman Elegast
niet altijd gepast voor de
begeleiding. Een hogere
mannenstem of een lage
vrouwenstem zouden voor
deze gedeelten betere resul
taten geleverd hebben. In
het geheel genomen kan
men zeggen dat Sange Jo
als koor een heel goede
prestatie geleverd heeft, die
de aanwezigen zeker een
fijne avond bezorgd heeft.
We zeggen: doe zo voort en
hou vol, het was de moeite
waard.
(Ivg)
Lokeren. Na een paar lessen merkt men de vorderingen duidelijk, (md)
Lebbeke. Kerstkoncert in dt
mom.
kerk van Heizijde dr>nr Sange Jo onder leiding van Marcel
leeftijd. Dan luisteren en
gehoorzamen ze nog ge
makkelijker. Toch blijft
geduld de hoofdtroef in
de opleiding».
Het drukste leven heeft
wel Myriam Schalckens.
«Ik volg nog lessen voor
kok in La Barakka hier
te Lokeren. Daarna twee
uur per dag een studen
tenjob bij Delhaize. Met
de repetities daar boven
op is mijn week dik ge
vuld. Toch heb ik het er
voor over. Ik zie het nu
als ontspanning. Aange
zien ik steeds goed was
in turnen was ik rapper
aangepast a?n de eerste
oefeningen»
De wegen van Inge De
Nul naar de. groep hepen
via een kar navalclub.
«Ik was lid van De Ka-
bouterkens en kende
daardoor Paula en Ki-
liaan. De overstap naar
The Flemish Girls was
dan ook gauw een feit.
Het eerste jaar was
zwaar. Repeteren en nog
eens oefenen, zo groeide
ik naar mijn eerste op
treden toe. Met tussen
door de kwelling van
stress en zenuwen. Ver
der gingen mijn studies
voor onderwijzeres na
tuurlijk voor. In die pe
riode waren de repetities
mijn enige ontspan
ning Nu ben 5' "~~stu-
ueti ww uk.
houdt. Deze lessen wor
den gegeven door een
specialist inzake ballet.
We stellen hem graag
even voor.
Siegfried De Quick: bin
nenkort in show op de
RAI
Deze geboren Antwer
penaar maar thans in
Lokeren wonende ballet-
lesgever is een innemen
de persoonlijkheid. Zijn
genoten opleiding heeft
hem niet alleen ver
trouwd gemaakt met
muziek en kunst, hij
weet alle mooie dingen
in het leven naar waarde
te schatten. Een ge
sprekspartner die, met
kennis van zaken, aan
alle waardeverhoudin
gen de nodige dimensie
kan geven. Zijn overle
den vader Alfo was 1'
bariton in de Opera van
Antwerpen en Gent. Hij
werd speciaal aange
zocht voor Wagnerrol-
len. Vriend des huizes
Eddy De Latte is een
overbekend violist die
een big band leidde in de
Ancienne Belgique. Hij
mag de eer opeisen ge
speeld te hebben op de
verzoeningsavond bij
Liz Taylor en Richard
Burton. Wat een niet te
versmaden referentie is.
Voor het ogenblik speelt
hij solo en geeft concer-
jn in -
de hem een kontrakt
voor van twee maanden,
begin februari tot einde
maart. Hem werd ook
een kontrakt aangebo
den voor een show op de
Italiaanse TV, de RAI.
Siegfried verwacht zo
veel ervaring op te doen
want dat maakt tenslot
te de kunst. Ondertus
sen had een Lokerse bal
letgroep hem gevraagd
de pas-de-deux (van oud
leraar Petroff) aan te le
ren. Voor de Choreogra
fie zorgde Siegfried zelf.
Hij kwam in kontakt
met Paula Calle en in
Belle-Vue begonnen de
eerste onderhandelin
gen: de basis van jazz
ballet was gelegd.
Majoretten moeten niet
onderdoen voor andere
kunstbeoefenaars
Op 6 november begon
Siegfried De Quick de
eerste les voor 30 debu
tanten. Het resultaat
was verbluffend. Hier en
daar wel wat stijve spie
ren maar het enthou
siasme werkte aansteke
lijk. Toen de leerlingen,
langs de neus weg, Sieg
fried vroegen ook eens
majorettenoefeningen
met de stok te doen, be
sefte hij hoe moeilijk dat
was. De lenigheidsbewe
gingen vormden wel
geen probleem maar die
stok behandelen dat was
andere kost. Hij hield er
bijna een bloedneus en
een blauw oog aan over.
Zodoende was het ijs
tussen lesgever en leer
lingen gebroken en leer
de De Quick de samen
hang en vriendschap
van de groep kennen.
Weldra ondervond hij
ook dat de moeilijk
heidsgraad mocht opge
dreven worden: de meis
jes hadden genoeg back
ground om het ritme en
de bewegingen vlot on
der de knie te krijgen.
«Jazz is een moderne
stijl van dansen. Je kunt
meer improviseren dan
bij klassiek. Alleen al de
muziek spreekt daar
over boekdelen. Bij jazz
ballet kan men zich,
eens de elementaire be
grippen gekend, totaal
uitleven. Zoiets
enorm relaxerend
kele oefeningen».
era#
Het
der
Elk hobby in dienst^
de kunst
In zijn vrije uren U
Siegfried
houdt van
is ook een
hebber van
montages en
namen. Speelt
piano en kan uren
teren en genieten
klassieke muziek
Tsjaikowski en
Ook sentimentele
ziek spreekt hem
Hij kwam vooral
de indruk van de
kale klanken in
bergs film ET.
geet hij de
gen en
zijn moeder
troostte om zijn
ding in Londen en
ties te Parijs te
tigen.
Siegfried stelt
graag beschikbaar
groepen die
ling hebben voor
let, kreatief ballet
beginners,v
adults e.a. choreog
(tel. 48.72.98). Wie
wil overtuigen
kwaliteiten en
resseerd is in
is steeds welkom
Belle-Vue, Markt
keren. U kunt
inlichtingen
op nr.
Echt, het loont
moeite!
xilstr
nog h
in
die
i
h
tot
trac
Na
F
I
i
I
uit
Hamme. De KU uit Kastel voerde onder grote belangstelling het
de zevende juniop. (vh)
Wanneer wij majoretten zien optreden of paraderen in een of andere stoet,
komen we direkt onder de indruk van het schouwspel. Op de maten van
spetterende marsmuziek of swingende tonen worden we gefascineerd door de
sierlijke bewegingen van bevallige tieners en twens. Voeg daarbij nog de
kleurrijke uniformen en we krijgen werkelijk een streling voor het oog en een
deugddoener voor het hart. De neutrale kijker denkt hiermee alles gezien te
hebben van een majorettenkorps. Hier zit juist de grote beoordelingsfout! Die
stoeten vormen slechts een bepaald facet, meestal het financiële. Deelname
aan die manifestaties brengt centen in het bakje, want zo'n club kost enorm
veel geld. Wij mochten een kijkje gaan nemen achter de schermen in de
oefenzaal van Belle-Vue bij Kiiitm-n De Neef-Calle. Paula heeft zowat de
algemene leiding van The Flemish Girls.