De grote en de kleine k Belangrijke infovergadering over kuituurcentrum te Wieze Paul Snoek, «een lichtvis in het diepste van de zee» Nieuw e jeugdverhaal vait Annelies Tock Verzamelde gedichten»: monumentale kronologie Voordrachtlaureaten in Sint-Niklaas Spoorwagon laat zich niet uitrangeren Christina Guirlande vertelt in Sint-Niklaas 20 -14.1.1983 - De Voorpost .In het water leken zijn woorden te wonen, hij heeft om de zee gepraald, ruiterlijk zwem mend van vers naar vers. Verzamelde gedich ten als ineenklotsende golven, opschuimend uit volgende bijna willekeurige voorbeelden: Uw lippen zijn oevers van een/ uitgedroogde rivier (57), de dichter, Hij is een roes te tram- per/ zonder moederhaven (03), Uit de melkweg van de morgen/ is zij in mijn zeewier aange spoeld/naakt als hevig water/ uit het land der meeuwen (130), Er zwom een zeemeermin/ in het plotse water van/ mijn houvaste kamer (177), En de vloeibare aarde, die zich water noemt/ Dat Water: een gladde negerin van smeltende modder en zout (257), De zee/heeft de geur van trillende harpen/ en zoet is de zee. Het zout is/ door de mensen uitgevonden (279), Het levensgeheim/ van de nevel en het steeds zegenend water/ voedzaam uit de bor sten van de hele regen (310), Ik kneed een zeker deeg in mijn buik/ en klim over gillende kiezelrivieren/ verstropt door beschadigde vis sen van merg (446), Ik ben een lichtvis in het diepste van de zee/ ik zwem doorheen het water zonder golven (638), ik moet een vloei baar/ dagblad kopen/ en onder een ladder/ dreiging doorgaan/ op gevaar vergruisd te worden/ door mijzelf/ ik moet mij/ in een zondvloedvrije zone/nestelen (685). Paul Snoek postuum aan het woord, zeven honderd pagina's lang. Herwig Leus, zijn biograaf, de man ook die Snoeks poëtisch oeuvre in ebbe en vloed vatte, schrijft terecht dat de dichter in de zee, in het water het echte oerbegin vindt, het basisprincipe van het le ven. Schitterende verzen over de zee staan in «Hercules», als schrijven zwemmen is en zwemmen een beetje bijna heilig zijn dan heeft ook het schrijven iets sakraals. In «Richelieu» dicht Snoek: «De branding ken ik niet. Ik ben de zee/ en drager van het reukwerk der omar ming». Zijn wereld was het water dus vooral, maar bij een luchtkasteel begon het en konstant zal hij kampen met liefde en dood, zich vaak speels uitdrukken, kinderlijk, of kosmisch. Altijd: individualistisch en niet-maatschappij betrok ken, egocentrisch zelfs, plechtstatig, virtuoos, helder als waterwoorden, authentiek strevend naar een altijd nieuwe zegging. Rijpen en triomferen Poëzie ontstaat niet uit een vacuüm (hoewel, dan zou je er de opperste zuiverheid door kunnen bereiken), maar wordt vanuit het menselijk bestaan gekonstrueerd. Het leven langs, of er middenin gedijend. Het levenstij van Paul Snoek: tasten eerst, je gal spuwen over het leger en de religie, amoereuze avontu ren meemaken, ontgoochelingen slikken, kommercieel vallen en opstaan, schilderen en schrijven, hertrouwen. En dan, 19 oktober 1981, Egem nabij Tielt in West-Vlaanderen, de dood. Wortelend in dat alles, in heel die bewo genheid, de gedichten. Hoe evolueerde Snoeks werk met het leven mee? Herwig Leus heeft een kundige analyse neergeschreven ter uitleiding van Snoek, aan het eind van de in heihg-respektvol paars gehulde Verzamelde gedichten». Leus' dui ding verschilt niet van die welke A.M. Mus schoot vorig jaar nog in de cyklus «Poëzie op zondagmorgen» in Sint-Niklaas najtr voren bracht. De «periodes» in Snoeks poëzie kan je vrij duidelijk afbakenen, al lezend ontdekken ook. Van 1950 tot 1954 zoeken, aftasten in sonnetten die onder invloed van o.m. Anton Van Wilderode tot stand kwamen, eenzaam heid en romantiek geven de toon aan. Tot 1956 dan het verrukkelijke vinden, uitvinden, expe rimenteren (Snoek heeft samen met Pernath. Paul Snoek: zee en zegepraal, postuum verklankt. Gust Gils e.a. in Antwerpen «Gard Sivik» opgericht): «Archipel», «Ik rook een vredes pijp»; de dichter ontplooit zich, maar ontpopt zich ook als misantroop. Nadien, in «De heili ge gedichten» (1959), tijdens zijn soldatentijd, rekent hij met vanalles en nog wat af, rukt zich los, schrijft cynisch-agressief vaak. Da's de overgang naar de komplete ontplooiing, het triomfalisme. Het hoogtepunt, drie bundels en een jaar of vier gerekt, valt in een periode waarin Snoek gelukkig is: 1960-1964. Hij trouwt met Maria Magdalena Vereecke int Roeselare («Met onze grage lippen, hefste/, drinkend van elkaar als onder water» staat in het zesde gedicht aan haar opgedragen, wéér dat water dus) en wordt ook vader van de tweelingzonen Jan en Paul. Vanuit vitalisme en bijna triomf worden geschreven «Hercules», «Richelieu» en «Nos tradamus», het drieluik waarin de dichter in den beginne is d sterkste der mannehjke go den («Hercules»), zichzelf verheerlijkt, maar het halfgodelijk triomfalisme wordt toch, in «Nostradamus», probleemgeladen. De stilte, de satire In 1965 verkoopt Edmond Schietekat (de echte naam voor Paul Snoek) zijn huis in Temse. Hij participeert niet meer in de ouderlijke textiel fabriek en een importmaatschappij, hij legt zich toe op het reilen en zeilen van een paal- funderingsbedrijf in West-Vlaanderen. Hij gaat naar Nieuwpoort-aan-Zee wonen, later in Slijpe. Maar geldelijk, zakelijk zit hij in slech te papieren. 1967: «De zwarte muze» verschijnt, knappe, sombere gedichten zijn het: «Nu woon ik in een wanhuis zonder antwoord. Ik verblijf/ en eet in naam van god langharig den honger, of drink/ tot slechts mijn schaduw mij nog staan de houdt en tot/ ik zeeziek als een drenkeling in mijn verbeelding drijf». Een hoogtepunt in zijn oeuvre, hij krijgt voor de bundel de drie jaarlijkse staatsprijs voo poëzie. Een keerpunt ook, zijn zakelijke karrière kantelt, zijn poëti sche stem verstilt en hij gaat zich op het schilderen toeleggen. In 1969. als ziin verza melbundel «Gedichten 1954-1968» verschijnt, verklaart Paul Snoek, met het schrijven té stoppen. Er volgen nog enkele onderschei dingen: de Jan Campertprijs in '71, de Eugène Baieprijs in '72. Stoppen met schrijven doet hij echter niet, maar hij pakt het wel anders aan. Ironizerend, cynisch zelfs, antipoëzie die in de lijn ligt van «De heilige gedichten» uit '59. «Gedrichten» (1971), je moet ze, zoals hij d(r)icht, in een elektrische stoel lezen, of onder de guillotine, de aktualiteit (Eddy en Claudine Merckx zelfs) komt aan bod, speels, scherp, maar zonder echt «engagement», koel eigenlijk. In «Fran kenstein» dagen zowaar Jackie Kennedy en Kroestjov op. Soberder is de bundel «Welkom in mijn onder wereld» (1978), bekroond overigens met de Dirk Martensprijs. Paul Snoek verlaat voor zijn nieuwe geliefde Mart ine Laroye, met wie hij in '77 huwen zou, vrouw en kinderen, hij gaat eerst in Oostende, dan in Loppem en tenslotte in Varsenare wonen. Hij tracht van alle hout pijlen te maken: antiekhandelaar, meubel verkoper, copywriter, free lancejour- nalist is^hij. Snoek werkt aan «Schildersver driet». Na een bezoek aan de dichter Walter Hasaert rijdt hij zich in oktober '81 tegen een kraanwagen te pletter in Egem, met een zwar te auto. De mooiste dood, had hij in '59 ver klaard, ware geweest «sterven achter het stuur van een hchtblauwe racewagen». Romantische roes Paul Snoek was géén sant in eigen Waasland. Vijftig jaar geleden werd hij in Sint-Niklaas geboren, hij liep school aan het kollege en kreeg nog les van Cyriel Coupé (Anton Van Wilderode). Tussen Sint-Niklaas en Antwer pen verdeelde hij z'n jongelingsjaren, maar de Sinjorenstad had duidelijk zijn voorkeur, zoals blijkt uit de in 1978 verschenen roman «Een hondsdolle tijd» die bol staat van de amoereuze avonturen. Hij klampte aan bij Pernath e.a.«Gard Sivik» eerst, de Pink Poets van later: elitair, getalenteerd, vernieuwend. Snoek was ook géén heimatschrij verhij schreef weelderig over de wereld, de zee, de lucht, het licht, de kosmos. In welke mate hij door Lucebert, Van Ostayen, Jan Van Nijlen, Jonckheere, de Duitse dadaïsten Ball en Stramm beïnvloed werd moet je zelf maar nagaan bij het lezen van die lawine aan nu eens luciede, dan weer ludieke verzen die in de postuum uitgegeven «Verzamelde gedichten» bijeengeschikt werden, op kronologische wijze. Een kloek boek is dit, vol broosheid vaak, vol roes en romantiek.Snoek zei het soms barok maar steeds bleef hij begrijpbaar. Met af en toe een zijsprong naar grotesk gedoe, al had ook dèt geschrijf niveauDe bewogenheid van zijn leven en zijn literaire loopbaan klinkt op uit dit monumentaal-sakrale verzamelwerk. Het grootste deel bestaat uit eerder verschenen bundels; aan het eind, over een negentigtal pagina's, vind je zowel met eerder gepubliceer de gedichten als wel gepubliceerde, maar niet gebundelde verzen, en tenslotte enkele verta lingen. Herwig Leus stelde dit imposante boek samen, leverde zoals gezegd ook een boeiende biografische begeleiding én een analyse van Snoeks dichtwerk af, er werd een alfabetisch register op titels en aanvangregels opgeno men (heel nuttig). Een ariBtokratisch dichter ging heen» schreef ik in De Voorpost in oktober '81, enkele dagen na het tragische overlijden van Paul Snoek. Die aristokratie, die virtuoze plechtstatigheid, ze zit in dit boek gebald. Wouter VLOEBERGH Paul Snoek, «Verzamelde gedichtenUitge verij Manteau Antwerpen/Amsterdam. For maat 18 x 12,5 cm. Gebonden. 784 blz., 1.275 frank. eindwedstrijd. Guy Van Roy behaalde 83% en mag eveneens naar Gent om deel te ne men aan de nationale Zaterdag 8 januari 11. Rilde De Roeck werd eindwedstrijd. hadden in de Sint-Nikla- tweede met 90%, Véroni- De overige kandidaten Maandagavond vergaderde de werkgroep van het entmoe- secretaris); verder toespra- se stadschouwburg de <1^ De Prijcker werd waren: Veerle Dobbelae- tingscentrum van Wieze met de afgevaardigden van ken door de h. Abbeloos schiftingsproeven voor eerste met 91%, beide re, Anne-Marie Maes, Ti- verschillende lokale verenigingen ter voorbereiding van de (cultuurschepen); techni- de dr. J.O. De Gruyter- kandidaten mogen naar na opdebeeck, Johan info-avond van zaterdag 22 januari in de ex-jongens- sche toelichting door archi- deklamatiewedstrijd Gent om deel te nemen Van Hende, Tine Ver school. Met deze bijeenkomst wilI de groep, in rugge- tect De Lathouwer; infor- plaats. aan de nationale eind- schelden, Dirk Kinet, spraak met het A.W.D. (arr. welzijnsorganisme Dender- matie door de h. Caron, In de le kategorie (van 8 wedstrijd. Axel Torfs be- Katelijn Van Kerck- monde) aan de verenigingen en alle geïnteresseerden haar culturele functionaris uit tot nog geen 12 jaar op haalde 83,8% en Stefaan hove, Wim Verschelden, doelstelling en realisaties voorstellen. Daartoe zullen er op Marke. Gommar De Wit 31 december 1982) wa- Van Pouck behaalde Miche Dhondt en Els De die dag in de turnzaal een dozyn stands opgericht worden (vanwege de werkgroep) ren er 22 kandidaten 78,4% Graef. waarbij iedere organisatie met zijn werking kan naar 231 handelen over het de- Els De Clercq eindigde Deze beide kandidaten De jury bestond uit: buiten treden. mocratisch aspect van het als 2e met 77,5%, Ellen mogen eveneens naar mevr. De Temmerman - Op de vergadering van vo- en creativiteit Öp de info komPleks- de noodzaak er Bauwens eindigde als 06111 om deel te nemen Viane, afgevaardigde rige maandag was het voor- zal ook een maquette van ï?e'de Pollvalemie e.a.m. eerste met 86% en mag aan de nationale eind- van de Melomanen, D. al de bedoeling een prakti- het vernieuwde kompleks Na de. Pauze met 8e,e* naar om deel te ne" ^edstnJd- Poppe, regisseur, M. sche regeling uit te werken te zien zijn. Om het gebeu- ëenheid }ot een d"nk men aan de nationale De overige kandidaten Geysen, regisseur, H. m.b.t. de organisatie van ren luchtig te houden werd kunne" de aanwezigen tij- eindwedstrijd. waren: Isabel De Clercq, De Bruycker, vroeger le- zo'n socio-culturele beurs, gedacht aan diverse anima- den,s het f1 Senoemd pa- H Vo_ ^6eS' n 00 raar diktie' L PhiliP8- waarbij uiteraard tal van tie zoals volksdans, een ju- "«l.gesprek all"le' Sewen" Poeck Jva. P°b>»laere, akteur-regisseur en vragen oprijzen: Hoe dient do-demonstratie e.a.m. ate bij voormei- ®n ^rees Hendnokx, Onet schepen D. Anthuenis, zo'n stand opgevat?; wat de sprekers inwinnen. eveneens naar-Gent om Ivens, Veerle Opde- voorzitter, kan of mag geëxposeerd of *nsPraak en programma Een jaar geleden is het bijna dat ik in De'"É Voorpost het debuut van de inmiddels eenen-P" dertigjarige Annelies Tock uit de Sint-Niklaseeê deelgemeente Nieuwkerken be- en omschre-®'' ven heb. «Wachten op regen» was een frisBa jeugdboek, sprookjesachtig, een verdroomd5^ ontsnappingsverhaal neergeschreven door5 1 een dame wier visie verklankt werd in deze énech citaatzin: «Ik heb ruimte nodig». ïre Het woestijnavontuur ligt achter de rug en'ld ditmaal leidde de vlucht naar wijdsheid min-f" der ver. 't Werd wéér een avontuur natuurlijk, want de jongelui hebben daar recht op. Span-!ld ning? Ten dele. Maar vooral charme. De hoofd-k'( figuren: het fietsende, dromende meisje Resie;^r haar oma;; de vriendin Marie-Claire; haar va-P der die zeekapitein is, op de achtergrond is hijl permanent aanwezig; en rian de goedaardige opa Damiaan, stedelijke flatbewoner maar als! het even kan verblijvend in een afgedankteld( spoorwagon. Rond dat roestige vehikel draait1" het in «De zomer van de oude spoorwagon». Deïm Blauwe Man symbolizeerde in haar vroegere8 boek de dreiging, nu heet de onheilsbode'"1 Woestereus. Want vanzelfsprekend is er wat!30 aan de hand met de spoorwagon; als de maat- schappij, de NMBS dus (maar die naam wordt niét genoemd in het boek), de spoorlijn op-ru nieuw in gebruik wil nemen moet de zo tedere*111 pleisterplaats eraan geloven. De kinderen uitft{ de omgeving ruziën wel vaak, maar op d&tjj z moment zijn ze eendrachtig in hun verzet, hetler spoortuig wordt omsingeld en men besluit, dei" spoorwegmaatschappij om genade te smeken, W opa Damiaans toevluchtsoord mag niét ver-'" dwijnen. Het protest levert wat op, het end is happy. «De zomer van de oude spoorwagonis op-._ nieuw een heel sympathiek en bovendien M goedgeschreven verhaal, de tekeningen vanil Annie Van Sweevelt zijn ronduit verrukkelijk, j Het is realistischer dan Annelies' eerate|| «Jeans»-boek, ontdaan ook van woordfranjes. 14 Minder dromerig dus, maar niet minder mooi. Haar eigen oma, of die van Resie althans, L i groeit gaandeweg meer naar de nieuwe opafaa toe. Op bezoek bij de boswachter vertelt opajeig, Damiaan het sprookje van de nachtegaal, en lass plots komt God aanwandelen. Tevoren kon je[ al kennismaken met kikker Napoleon die door r i Resie binnen het huis van haar en haar omaj1 was gesmokkeld. L[ Annelies Tock heeft wat in haar mars, die Lal indruk van een jaar geleden wordt bevestigd S c in dit naar mijn smaak soberder, meer bij de [te werkelijkheid aanleunende verhaal. Nee, van de stad en de onpersoonlijke kontakten moe-r r ten Annelies en haar kreatie Resie niet weten, wél van het platteland en de bebloemde wagon. Een vleugje «engagement» bovendien: met één pennetrek op een papiertje ter wille van wal efficiency heet te zijn laat het jonge volkje ziel niet uit z'n lood slaan. Annelies Tock laat hiei weer een fris geluid opklinken, eigentijds is het, en teder. «De zomer van de oude spoorwagon» telt ong. 106 pagina's, verscheen bij Altiora-Averbod» en wordt aan meisjes en jongens vanaf negei jaar aanbevolen. W.V. J.V.L. gedemonstreerd worden?; Met het oog op degelijke geanimeerde Info-namid- over hoeveel oppervlakte informatie wordt in alle da8te worden! kan men beschikken?; hoe- huizen van Wieze (circa veel orgnisaties wensen er 750) een uitnodiging tot de aan mee te doen? Inzake Info bezorgd. Op de dag de laatste vraag kunnen we zelf is er een paneelgesprek meedelen dat een tiental voorzien, waarbij de be- verenigingen al hun toezeg- zoekers hun vragen op de ging deden: de K.S.R., de sprekers kunnen afvuren. K.L.V., de Vlaamse Klub, Die vragen zullen wellicht de bloemistenbond, VTB- gaan over zaalgebruik, VAB, de bibliotheek, het voorwaarden, betaling, N.W.K.W., de St. Jorisgil- reglementering, beheers- de en vermoedelijk ook de vorm, prioriteit, Chiro De bloemisten zul- Op het agenda van 22 ja- len «ostaan voor de versie- nuari lezen we: ring an de receptiezaal en Receptie om 17.30 u.; ope- yerdei kunnen de stand- ning van de infobeurs om uitbater;; hun inbreng op- 18 u. met inleiding door de fleuren naar eigen smaak h- Frans Bornauw (KSR. eveneens naar-Gent om Ivens, Het belooft dus wel een dee' nemen ari de na- beeck, Veerle Robbrecht, Gebruik de ge- struktureerde re keningnummers Ze zijn een waar borg voor een korrekte en vlug ge uitvoering van uw betalingsor ders. tionale eindwedstrijd. Els Scheppers, Pamela De overige kandidaten Speleman, Tiny Torfs waren: De Beleyr Isabel- Kristien Vandermeulen' le, De Graef Lieve, Jessy Greetje Vercouteren' De Groote, Karen Go- Heidi Peetere, Katy Mar- vaerts, Isabelle Van menout, Johan Boel Geet, Els Van Steen- Griet Bogaert, Ann Le- landt, Michiel Dutrez, sandre, Mart ine Longe- Ann Andries, Ann Bau wens, Jurgen Boel, Ca roline Brone, Sandra De Grave, Christa Lef ever, Kathrijn Miller, Inge borg Nijs, Machteld Pee tere, Katrien Soetens, val. Car la Van Der Helst, Elske Van De Vijver, Wouter Hessels. In de 3e kategorie (van 15 tot nog geen 18 jaar op 31 december 1982) waren er 13 kandidaten. Cindy Van De Steene en Ann De Roeck eindigde Isabelle Boon. 6 als tweede met 86%. I11 de 2e kategorie (van Suzy Cappendijek werd 12 tot nog geen 15 jaar eerste met 87% en mag op 31 december 1982) naar Gent om deel te n? waren er 26 kandidaten, men aan de nationale Dichteres en auteur van kinderboeken en poppenspelen Christina Guir-1 lande (Moerzeke, 1938) hoeven we de lezers van De Voorpoet nog I nauwelijks voor te stellen. Ze is bekend. Ze werd ook vaak bekroond: I vorig jaar nog kreeg ze voor haar gedicht «Lente» de Spectraal-1 poëzieprijs, voor «Bezoek» de Albert de Longieprijs. Ze rijgt de prijzen K aan elkaar, Godelieve De Beule (zoals ze met haar echte Tiaam heet), want I in '81 verwierf ze én de poëzieprijs van de Kofschipkring én de Blankenbergse poëzieprij s Christina Guirlande is onderwijzeres van beroep, heeft dus elke dag met kinderen te maken. Woensdag 19 januari om 14.30 u. verwacht zij I vooral de jongelui van acht tot tien jaar in de stadsbibliotheek van Sint-1 Niklaas, Hendrik Heymanplein (vlakbij de Grote Markt). Ze komtl verrukkelijk vertellen. Je mag gratis komen luisteren. (wv) L

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1983 | | pagina 20