en de kleine k
Wijdingsvol koncert releveert
King's talent
Moorsels «Canticorum»
timmert verder
Jeugdharmonie Dynamic viert
eerste Sint Ceciliafeest
Muziekschool huldigde
tien jaar trouw les volgen
Opendeurdag jazzballet
te Lokeren
Met Oordegemse
«Muizen» naar
Duitse «Muisbeek»
lanice King met gospels in de Abdijkerk
22 - 28.1.1983 - De Voorpost
Ongeveer vierhonderd mensen waren zondagavond in de stemmige kerk van
de Dendermondse Benediktijnerabdij bijeengekomen om er een koncert bij te
wonen, afwisselend gegeven door The Jeggpap N.O. Jazzband en de Ameri
kaanse negerzangeres Janice King. Het koncert, georganiseerd door Honky
Tonk Jazzclub en de oudervereniging van de school, kende het verhoopte
sukses, zodat er kan aan gedacht worden om ook in de toekomst nog
dergelijke manifestaties te organiseren.
Janice King is geen dat zij gospels zou zin- een kerkkoncert is miss
naam als een klok. Het gen in een kerk. We stel- King boven zichzelf uit-
is nog geen Marion Wil- den ons de frele Janice gestegen, heeft op be-
liams, het is zelfs geen eerder voor als een echte paalde momenten het
>:Star of faith». We hoor- klubzangeres. Dit kon- publiek zelfs volledig in
den haar een drietal ja- eert zou echter aantonen haar ban gekregen en
ren geleden tijdens de dat ze meer kan dan we wist ons in twee ontroe-
eerste jazzvaart op de vermoedden. Bijgestaan rende nummers, waarbij
Schelde en waren eerder door de uitzonderlijke ze zelf achter de piano
verrast toen we hoorden sfeer die uitstraalt van zat, volledig mee te
Hermans°nde Gospelkonce" de abdijkerk. Janice King aan de piano (foto Piel
slepen.
Het begint eigenlijk al
aan de ingang. De kaar
ten worden verdeeld in
de stemmige gang die de
toegang tot de abdij is.
Daarna kan men in de
kerk zijn plaats gaan
zoeken. De sfeer in de
gang wordt bepaald
door de architektuur en
door de voorzichtigheid
van de mensen die zich
erin bewegen. Hier
wordt niet gelopen, niet
geroepen, niet druk ge
daan. Men spreekt er
zeer zacht en alles krijgt
reeds hier een zekere
wijding, een ingetogen
heid. Terwijl we hier
wachtten sloop ook Jani
ce King binnen, een
rood petje perfekt op de
zwarte paardestaart.
Wat lijkt ze broos, dach
ten we, heel wat anders
dan de imposante Ma
rion Williams die volle
dig beantwoordde aan
het beeld dat de gewilli
ge toeschouwer zich
heeft gevormd van gos
pelzangeressen zoals
Mahalia Jackson. Ma
rion vulde een podium,
vulde de kerk, vulde de
harten en kon daardoor
de toeschouwers snel in
haar greep krijgen. Ja
nice zou voor de leeuwen
worden geworpen.
Rektor Dom Pieter Bat-
selier verwelkomde de
aanwezigen en wees op
de kontinuïteit in de Ab
dij koncerten die samen
met Honky Tonk wer
den georganiseerd. Gos
pel blijft nog steeds een
uiting van diepe en
spontane religiositeit,
van hunker naar God,
van verbondenheid met
de Heer. Dom Benedic-
tus, prior van abdij, zat
instemmend te knikken.
Piet Heuvinck, voorzit
ter van Honky Tonk,
kon het uiteraard niet
nalaten om ook zijn zoet
gevooisde geluiden de
gewijde ruimte in te stu
ren. Hij deed het met de
charme hem eigen. We
vermoedden ergens een
kramiekske in zijn bin
nenzak. Hij zou trou
wens elk nummertje van
Jeggpap inleiden, vooral
dan aan de hand van de
teksten die in de num
mers werden gezongen.
Dat Jeggpap met blues,
gospel en spiritual over
weg kan, weten we on
derhand al een tijdje.
Sinds Norbert Detaeye
er in solo-optredens een
beetje een specialiteit
van heeft gemaakt, is
het repertorium van de
band belangrijk uitge
breid. Gospels, gespro
ten uit de baarlijke toe
stand van de zwarten in
het zuiden van de V.S.,
getuigen toch steeds van
groot geloof en veel
hoop. Hoop op een betere
Dendermonde. De Jeggpap N.O. Jazzband zorgde voor de sfeer foto Piet Hermans
tijd op een betere wereld.
Voorzitter Piet nodigde
ons dan ook uit om ons
volledig in deze toestand
in te leven. «Go with me
to this land», speelde
Jeggpap, en al te graag
lieten wij ons meedrij
ven in deze soms verras
sende wereld van ingeto
genheid en uitbundig
heid, van soberheid en
ritme, van deemoed en
verlangen.
Jeggpap op zijn best dus
met «Lord, Lord,
Lord...», een ontroerend
«Amazing Grace», een
spetterende «Battle of
Jericho» en een me
lancholisch «Lilly of the
Valley». Niet allemaal
gospel weliswaar, maar
ook spiritual en zelfs een
Iers volkslied.
En toen kwam Janice
King. Klein, teer en
breekbaar, helemaal in
het zwart met op de ach-
Tijdens het weekend van zaterdag 12 en zondag 13
februari viert de jeugdharmonie Dynamic onder
leiding van Johny Eeckhout voor de eerste keer
zijn Sint-Ceciliafeest. Dat feest valt bovendien sa
men met de eerste verjaardag van de jeugdharmo
nie. Het spreekt vanzelf dat iedereen die van ver of
dichtbij betrekken is bij deze jeugdharmonie van
harte welkom is op het tweedaagse feest. Evenzeer
wordt iedereen die kennis wil maken met Dynamic
er verwacht.
Programma.
Zaterdag 12 februari ver-
de muziek die men te horen
krijgt is vein de betere
zorgt het jeugdorkest de soort. De aanwezigen zul-
eucharistieviering in de pa- len er kunnen genieten van
rochiekerk van Oudegem de eigen wijze waarop het
waarna jong en oud deel- jeugdorkest de muziekwer-
neemt aan een knal td in ken ten gehore brengt. De
het parochiaal centrum, werken die gespeeld wor-
Zondag 13 februari nodigt den zijn vooral geschikt
het bestuur alle muzikan
ten en him familie, kennis-
en vrienden uit om
voor korpsen uit de hogere
afdeling, uitmuntendheid
en ere-afdeling. We citeren
12.30 uur op een receptie Arlequino van Roland Car-
en een feestmaal. Het hoog- don. Airs d'Ambiance van
tepunt van het Ceciliafeest Ted Huggens en On Broad-
is het Ceciliakoncert dat way van Pi Scheffer. Daar-
plaats heeft om 18 uur in naast brengt de jeugdhar-
het parochiaal centrum Al- monie een aantal werken
le liefhebbers van fanfare- die aangenaam om te be
en harmoniemuziek wor- luisteren zijn.
den hierop verwacht, want Na het koncert is er nog een
gezellig samenzijn met bar
en discobar waar jong en
oud een glaasje kan drin
ken en nog eventjes de be
nen kan strekken zoals het
hoort op een echt Cecilia
feest.
Tevreden
Voorzitter Mare Laureys
van Dynamic blikt zeer te
vreden terug op het eerste
werkjaar Men kan inder
daad met fierheid spreken
van een druk jaar 1982.
Dank zij de inzet van de
muzikanten en van de vele
sympathizanten, straalt
Dynamic van dynamisme.
Was 1982 een goed gevuld
jaar, 1983 zal zo mogelijk
nog beter zijn. Voor 1983
heeft de jeugdharmonie Dy
namic reeds een zevental
koncerten in het vooruit
zicht.
Wie belangstelling heeft
voor de jeugdharmonie Dy
namic, kan altijd kontakt
opnemen met voorzitter
Mare Laureys, Heikant 136
te 9140 Zele (052-44.43.65).
Lebbeke. De laureaten die tien jaar lang de lessen in de mzuiekschool volgden, (cj
Vorige zaterdag zette de gemeente en het bestuur van de muziekschool de
leerlingen die 10 jaar trouw aan één stuk de lessen volgden in de bloemetjes
tijdens een geslaagde leerlingenauditie. Als aandenken kregen de studenten
een boek aangeboden: «Prentkaartenboek van Oud-Lebbeke» met de vermel
ding: «Aandenken aan uw 10 jaar student aan de Gemeentelijke muziek
school» gesierd met de handtekeningen van burgemeester en schepenen.
Vorig jaar kon de school Paul Jean Jean door Els Ra- W A. Mozart, een thema
vijts. Els en Lies Van Rans-
beeck brachten een fijn
Het Moorsels gemengd vierstemmig a capellakoor
«Canticorum», pas in 1979 als het ware uit de
grond gestampt, bereikte mits aanwezig zijn van
voldoende tot dan toe verborgen gebleven talent,
gestadige oefening en totale inzet van een veelei
send dirigent, eenzame hoogten. Zodanig dat het
kerstkoncert in 1979 uitgroeide tot een verrassend
evenement op hoogstaand niveau.
«Canticorum» had echter de
smaak van kulturele pres
taties te pakken gekregen
en niettegenstaande enkele
handicaps wist het zich al
leszins keurig te herpak
ken. Zulks dan onder de
leiding van Jezuïet Pater
Van Looy die zijn eisen wist
aan te passen aan het haal
bare.
Voor het nieuwjaarskon-
cert dat, wegens allerlei
omstandigheden, ietwat la
ter plaatsvond onder het
motto «Met desen niewen
Jare» bracht Canticorum al
leszins een volwaardige
prestatie. Niet alleen vokaal
Omdat de Flemish Girls voor die inrichting zorgen
hoef je nog geen majoret te zijn om jazzballet te
beoefenen. Binnenkort start deze groep met een
kursus in deze ballettak waar iedereen kan aan
deelnemen. Vanaf 15 jaar bent u welkom, zonder
enige verplichting, in café Belle Vue - Markt 65 -
Lokeren (tel. 091/48.38.38)
U kunt er kennismaken met deze
gezonde ontspanning waar muziek aan lichaams
conditie gekoppeld wordt. Tevens leert u lesgever
Siegfried De Quick kennen. In en voorgaand num
mer hebben wij deze figuur al breeding voorgesteld.
Binnenkort neemt Siegfried deel aan een show op de
RAI, de Italiaanse Televisie. De kursus zelf gaat an
start op donderdag 3 februari van 20.30 u. tot 21.30
André
zelf doch tevens wegens het
inschakelen van een ander
koor, het Dendermondse
«St.-Jozefskoor» o.l.v. M.
Goossens en met als instru
mentaal gedeelte ter afwis
seling harpiste Marta Szabo
en fluitist Frans Hen-
drickx.
«Canticorum» zelf bracht
naast een aantal kerstliede
ren van hier en elders, reli
gieuze werken. Niettegen
staande de omvangrijkheid
van het koor qua aantal
nooit opdringerig. Steeds
sober en genuanceerd zoals
het hoort, evenmin zonder
overwicht van een of ander
8temmenkompartiment.
Evenwichtigheid tot en
met.
•Het «St.-Jozefskoor» is met
minder koristen luider en
harder qua karakter. Met
alleszins een valabel pro
gramma met werken van
Scarlatti, Massler en J.M.
Bach. Niet steeds dadelijk
aangepast aan de mogelijk
heden van het ensemble.
Het duo instrumentisten,
Szabo op de harp en Hen-
drickx met de dwarsfluit,
bracht momenten van in
tense schoonheid. Een ko
ketterende Krumpholz, een
Berceuse van Fauré, een so
nate van Bach.
Instrumentale intermezzi
van kwaliteit die het vokaal
geheel opfleurden tot en
met, lh
bogen op twee zo'n studen
ten. Dit jaar waren het er
reeds twaalf. Een hele pres
tatie van deze mensen! Wie
avondschool volgt weet het promptu opus 90 nr. 3'
naar waarde te schatten.
De 12 studenten die het
waar maakten zijn: Els Ra-
vijts, dwarsfluit en samen
spel; Kathleen Cleyman,
dwarsfluit en ballet; Els en
Lies Van Ransbeeck, gitaar
en ballet; An Buydts, piano;
Veronique Van Baveghem,
piano, blokfluit en samen
spel; An Heyvaert, piano,
viool en samenspel; Katrien
Jouvet, piano en samen
spel; Flora Strobbe, zang;
Hilde Peleman, gitaar;
Kristine Boeykens, voor
dracht, Ivo Meskens,
werk en samenspel. Na een
korte inleiding door de di-
rektrice, mevr. Stockmans-
Jan88ens, die een woordje
van medeleven had voor de
lerares dwarsfluit, mevr.
Van Damme, die wegens
een ongeval afwezig bleef,
wenste ze de notabelen van
de gemeente welkom met
een woordje van .dank voor
hun gewaardeerde steun en
interesse voor de muziek
school. Het eerste optreden
van de klas dwarsfluit ver
gastte de aanwezigen onder
leiding van de heer Coppe- van Stefan en Johan Bruy-
hr. Coppejans een vokale
afwisseling. De klari
netklas: Kristine Van Vae-
renbergh, met Aria voor
Peter' van Guy Duyck en
Frankcy Keppehs met
'Vieille chanson' van R. Clé-
risse onder pianobegelei
ding van Mr. Coppejans gaf Van
een fijne, verzorgde presta- Juff.
jans, ipv. mevr. Van Dam
me, op Tetit nègre' van De
bussy door Joris Van Gars-
se, 'Contrast' van Jaak Mar
tens door David Kestens;
"Novelette' van Crooke door
Sandra Berckmoes en
•Rêverie du printemps' van
land: 'Ungarisches Volks
lied' van Jarènji Pal. Steven
Van Garsse speelde 'Dan
cing on the Laun' van Dimi-
tri Kabalewsky. En Lieve
Verhelst bracht heel talent
vol en heel opgemerkt 'Ah!
Vou8 dirai-je maman' van
tergrond de zwarte vleu
gel. Je zag ze bijna niet
staan. Je hoorde ze des
te beter. Waar het kind
dergelijk volume haalt
blijft ons een raadsel en
al had men ons verwit
tigd dat het tijdens de
repetities niet altijd even
vlot was verlopen, wa
ren schoonheidsfoutjes
zeldzaam. De ritmesek-
tie van Jeggpap paste
zich goed aan en Nor-
bert, Paul en Emiel kre
gen er blijkbaar pret in.
Aanvankelijk zeer sta
tisch, bracht Janice
King ondermeer «Just a
closer walk with thee»,
haar rechtervingers ge
strekt voor zich terwijl
haar linkerhand de
rechter vasthield, als
was het om zichzelf een
steuntje te geven. Stil
aan beterde het, werd ze
niet meer geplaagd door
het kluwen elektrische
draden dat zich rond
haar hoge hakken kron
kelde en leek ze minder
bang te zijn om ook de
hogere tonen voluit te
laten klinken. «Go down
Moses», in de toonaard
die haar het best lag, gaf
haar volledige zeker
heid. Haar stem, die
zoals bij de meeste dezer
zangeressen verschil
lende oktaven bereikt,
klonk nu zuiver tegen
de kruisgewelven van de
witte abdijkerk. Het pu
bliek geraakte ervan on
der de indruk, applau
disseerde wel,
bleef koel.
Pauze dus met de ge
bruikelijke autogram-
menjagers en een siga
ret in de anders zo stille
gang van de abdij. En
dan opnieuw Jeggpap
met o.m. «Just a little
while to stay here» en
«The old rugged cross».
Knap zijn die kerels toch
geworden. Dan Janice
alleen op scène achter de
piano. Twee gospels die
door hun indringende
herhalingen, steeds
weerkerende melodische
zinnen, het publiek de
den huiveren, bijna mee
zingen zoals het eertijds
de bedoeling was.
Dan Jeggpap opnieuw
erbij met de volledige be
zetting en de spiritual
«Down by the riverside»
met goede solo's van de
blazersgroep. Bert even
inventief, huppelend en
af en toe schrijnend als
altijd; Joris klankzuiver
en volumineus; Dave op
de, zachtere toer, ontroe
rend. Uiteindelijk dan,
wat had je anders ge
dacht, «When the
Saints» en nog eens en
nog eens.
Het maakt indruk zo'n
koncert, blijft even na
klinken, doet gewoon
deugd.
Je zou het voor geen pa
radijsvogel willen
missen.
(mdb)
met varities. Heel anders
afwisselend was het optre-
stukje gitaar. De 'Melodie' den van de blokfluitklas,
van Beethoven en 'lm- samenspel met een suite
van van Jozef Friedrich Doppel-
Schubert werden vertolkt bauer: 1. marsch, 2. me-
door Hilde en An Buydts op nuet, 3. Polonaise, 4. finale,
viool en piano. Een ander Voor de vertolking zorg-
duo: Annelies Verhelst den: Benedikt Van Garsse,
(viool) en Robby De Winter Katrien Jouvet, Deborah
(piano) brachten 'Chanson Kerstens, Veronique Van
triste' van Tchaikowsky Baveghem, An Kindermans
Daarna voerde de piano al- en Willy Cobbaut, Yvonne
leen de hoge toon met 'So- Vermeir en Dirk De. Greve
natine' van Victor De Bo brachten Duet I opus 156
door Els Appeltants (lste van F.A. Kummer voor cel-
deel: allegro moderato), met i0. De voordracht van Kris-
'Melodie' van Pteer Tchai- tine Boeykens met begelei-
kowsky door Veronique ding op vibrafoon door Yvo
Van Baveghem en een quat- Meskens sloot het geheel
re-mains van Schubert door van optredens af. Tot boe-
;- Johan van Oudenhove en ket trad de orkestklas on-
Steven Vermeulen. Met het der leiding van Geert De
lied: 'Alleluja' van W.A Mo- Praetere op. Ze brachten:
zart bracht Flora Strobbe «Little suite for orchestra»
onder begeleiding van de van Arcangelo Corelli (Alle
gro Moderato en allegro) en
'Pavane' van Maurice Ravel.
Het geheel werd gepresen
teerd door Mare De Vlie-
gher, leerling toneelklas.
De leerkrachten die inston
den voor de opleiding van
leerlingen zijn: Mevr.
Damme dwarsfluit;
Adriaensens, gitaar;
De Koninklijke Harmonie St.-Cecilia Oordegem, de
vlaggedraagster van «De Muizen», gereputeerd om
haar abonnement op eerste prijzen in karnavalstoe-
ten maar ook op zuiver muzikaal vlak gerang
schikt in eerste kategorie in de provinciale tornooi
en, trekt dit jaar, nadat ze op zondag te Aalst de
kavalkade heeft meegemaakt, op karnavalmaan-
dag naar het buitenland. Naar de Bondsrepubliek
voor de viering van «Rosenmontag».
Het Duitse Rheinland viert
dan inderdaad op de eigen
Stimmungsvolle wijze, met
karnavalesbattementen al
lerhande, na Kappensit-
zungem en tal van ludieke
voorbereidingen, de laatste
wereldse stuiptrekkingen
voor het begin van de Vas
ten. Zo was het althans
vroeger...
Alleszins is gebleven dat de
kamavalviering in Duits
land, meer dan vooral in
het Rijnland, typisch is
voor de gmoedelijkheid ge
paard aan gastronomische
geneugten die onze ooster
buren kenschetsen.
«Rosen-montag» komt al
leszins niet van «rozen».
Voor dergelijke bloemen is
het immers de periode (nog)
niet. Wél echter van het
Keuls dialekt «rasen», wat
in onze taal zoveel betekent
als «razen, dol doen, pret
maken».
Via de beruchte Oordegem
se «Sloebers» kwam r.e Har
monie langs haar sekreta-
ris Roland Uyttendaele in
kontakt met karnavalpro-
motoren uit het Duitse
tie ten beste. Kontrast in Juf. Van Gooi, piano, Juff.
tempo was de quatre-mains Rogiets, zang; Mr. Francois
Peleman, klarinet; Mr. Cop
pejans, piano; blokfluit. Mr.
De Praetere, evenals voor
orkest; Juff. Martens: cello
en Juff. Dejonckheere:
voordracht. Een hartelijk
proficiat aan alle leerlingen
en leerkrachten voor de in
spanningen die ze zich ge
troosten om het hoge peil
van de muziekschool nog
op te drijven. Achter de
schermen werd de 'stille
werker' van de muziek
school, de sekretaris, de
heer Louis De Smedt door
de direktrice en het perso
neel wegens 10 jaar trouwe
dienst hartelijk gehuldigd.
Op 12 februari is de lerare-
nauditie gepland en voor 30
april een groot balletfeest.
Te noteren!
Ivg.
Mausbach, zeg maar «Muis
beek», en op maandag 14
februari trekt ze er, samen
met simpatisanten, heen.
Gestart wordt aan zaal Fiës-
ta te 9.30 u. en aankomst te
Mausbach, in de nabijheid
van Stolberg, wordt voor
zien rond de middag.
Typisch voor Duitse geplo
genheden is dat huisvrou
wen met Rosenmontag niet
koken doch zich klaar ma
ken voor deelname aan de
Rosenmontagzug. Het mid
dagmaal wordt dan voor de
hele dorpsgemeenschap'
vervangen door een ge
meenschappelijke erwten:
soep met korstjes.
Te 14 uur begint de stoet en
te 17 uur is er ontvangst en
er is ontvangst en verdere
viering in het Rathaus.
Neen, «Rat» staat hier aller
minst voor «ratten». Wél
voor raad-, stadhuis.
Belangstellenden kunnen
met de bus(sen) mede door
betaling van de demokrati-
sche prijs van 350 fr. aan
bestuursleden of in het lo
kaal Fiësta, steenweg op
Smetlede. Zulks dan tot ui
terlijk 9 februari e.k.
Viel Vergnügen. Alaaf!
LH
In Keulen heeft de eerste Eu
ropese Amerikaanse compu
tershow plaats. De tentoon
stelling heeft plaats van 23 tot
26 juni in halle 2 van de Keulse
beursgebouwen. Men kan er
kennismaken met de spitstech
nologie op het vlak van hobby-
en spelcomputers en met pro
fessionele micro-computers.