Unicef-Dendermonde en Fotografische Kring steunen kinderen in Libanon «Giselle» door Jeugd en Ballet Trongon te Aalst ws w f Survival expo te Sint-Gillis-Dendermonde Frida Baeyens exposeert te Mechelen Tentoon in Waas Jeugdteater Rhetorika Zele steelt de show met «De pop van Amedee» Gezelschap van den Ouden Hoed 24 - 28.1.1983 - De Voorpost Els Verbeken, zestien jaar, uit Erembodegem, loopt school in Aalst bij de te krijgen». En dat lukt... «Dames van Maria». Zij zou later graag journaliste worden, ze ze ons. Ze heeft Myrtha, de koninging van ook reeds twee jaar balletklas gevolgd aan de stedelijke akademie voor d® Wilis, roept de geest van „Muziek, Ballet en Toneel. ?lseUe om zl°h blJ de WlUls te voeeen Maar zij geven Zaterdag stelde ze ons voor een verslag te maken van de balletvoorstelling Hilarion vrij vlug de schuld «Giselle», die ze samen met haar ouders ging bekijken, in de Stads schouw- van de dood van Giselle en burg, Vredeplein, te Aalst. dwingen hem mee te dan- We apprecieerden haar ini tiatief. En ziehier haar pen- nevruchten: Ballet is steeds een van mijn favoriete hob by's geweest en zo'n voor stelling wou ik niet missen... Vooraf had ik een kort ge sprek met Mevrouw Tron en, de stichtster van de balletschool «Jeugd en Bal let Tronpon», die tevens de algemene leiding in handen had van de voorstelling. Mevrouw Tronpon vervol maakte zich vele jaren in de balletkunst en trok hier voor zelfs naar Rusland waar ze een viertal jaar bal letschool volgde. Ze geeft zelf balletles sinds 1947. De optredens van haar school begonnen op kleine schaal. Met enkele kleine stukjes. Sinds vier jaar brengen haar leerlingen echter een volledig verhaal naar voor. «Doornroosje», «Het Zwa- nemeer» en «De Notenkra- Aalst. De Aalsterse balletschool bracht een aangrijpende opvoering van Giselle, (per) ker» stond vorig jaar op het programma. Op 14, 15 en Adam». Op het poidum. Al- sten van 6 tot 9 jaar toon- sen... tot hij uitgeput neer- 22 en 23 januari brachten le leerlingen kregen een rol den vooraf hun eerste dans- stort, Albrecht zou hetzelf- ze «Giselle» van Adolphe toebedeeld. De allerklein- pasjes op de muziek van J. de lot ondergaan maar Gi selle verzet zich ertegen. Tevergeefs smeekt zij haar «zusters», haar geüefde te vergeven. Bij het krieken van de dag doen de eerste zonnestralen de Wilis verdwijnen en met hen, ook de geest van Gisel le... Albrecht blijft alleen achter, waanzinnig van smart en ellende. Ook deze 2de akte werd prachtig vertolkt door veer tien leerlingen van de bal letschool Tronpon. De Wilis deden geweldig hun best en Sandra Tronpon. De Wilis, verdient zeker een pluim! Ook Isabel Uitdebroeck (Gi selle) en Harry Lelièvre (Hi- larion) dansten echt buiten gewoon. Voor hen doe ik graag mijn hoedje af De choreografie en de alge- Een beetje geschiedenis De zeer gunstig gelegen kustvlakte van Libanon verklaart waarom de oude steden van Fenicië (Tyrus, Sidon, Biblos, Saïda en Jbeil) reeds vóór onze tijdsrekening, doorheen de geschiedenis zulke belangrijke rol hebben gespeeld. Met hun sluwe handelaars en ervaren zeevaarders bleven ze steeds in nauw kontakt voor allerlei handelsbetrekkingen met hun grote geburen: de Assyriërs, de Egyptena- ren, de Perzen, de Arabische nomaden enz. terwijl de hoge bergmassieven tot schuiloord dienden voor al dezen die onderdrukking wilden ontvluchten. Zo ontkwamen in de 8ste eeuw de maronieten-christe nen van Syrische oorsprong aan de vervolging van de Byzantijnse keizers. Ze werden opgevolgd door de Chiïtische muzelmannen, die op hun beurt moesten vluchten voor hun orthodoxe medegelovi gen, de Sunnieten. Toen de kruistochten begonnen, vonden de westerse Christenen bescherming in de Libanese bergen waar zij later imposante monu menten bouwden o.a. het kasteel van Beaufort. Tijdens het rijk van de Ottomanen (Turken) werd het land versnipperd in talrijke feodale staatjes hetgeen vele sporen nagelaten heeft in het heden daagse Libanon. Het Libanon van nu, ontstond in 1920 als Frans protektoraat. In 1943 werd het onafhankelijk ver klaard met een ongeschreven nationaal pakt waar bij de grote staatsambten en de parlementaire vertegenwoordiging verdeeld werden overeenkom stig het belang van de 17 gemeenschappen. De president van de republiek, hoofd van de uitvoeren de macht, voor 6 jaar gekozen is van rechtswege een maronitische christen, terwijl de eerste minister altijd een sunnietisch muzelman is. De minderhe den in Libanon kunnen ongeveer als volgt worden ingedeeld: maronieten 30%, Griekse orthodoxen 10%, Griekse Katolieken 6,5%, Sunnieten (Isla mieten) 20,5%, Chiïeten (Islamitisch schisma) 18,5%, Druzen 6,5%, Armeniërs 5%, andere min derheden zoals Chaldëers, Israëlieten, Nestorianen enz. 2%. Deze grote verscheidenheid van religieuze gemeenschappen die zijn oorsprong vindt in de godsdiensten van het boek (Bijbel en Koran) moest onvermijdelijk leiden tot bestendige spanningen. De toestand verergerde vooral door de komst van Palestijnen, na de uittocht uit Israël en verdreven uit Jordanië die uiteindelijk meer dan 350.000 vluchtelingen vertegenwoordigden, verblijvende in kampen en elders waar zij een politieke en gewa pende organisatie vormden (PLO) en een onmis kenbare macht in Libanon betekende. De oorlog in Libanon heeft nu jaren geduurd en het staat vast dat zolang alle vreemde soldaten het land niet hebben verlaten, de ware vrede niet in het zicht zal zijn. Maar er is hoop. Men tracht overeen te komen. Inmiddels is ongeveer 1/3 van het land in puin achtergelaten; oneindig veel leed, vele doden, tal rijke zwaar geteisterden, kinderen in grote nood die als verlaten wezens dreigen in 'de marge van de maatschappij te zullen leven. Akties De aktie «Kerstvrede voor Libanon» op het getouw gezet door het nationaal Comité van Unicef, werd in België bijzonder goed onthaald. Will Tura stond hiervoor zijn royalties af. van zijn plaat «De Rode Duivels gaan naar Spanje»; het 14c album van Franquin «Guust van de Flater-Saga» werd ten bate van Unicef uitgegeven; van 18 tot 24 oktober organizeerden de bakkers een «Week van het Brood» met verkoop van een stripverhaal en sticker van Willy Vandersteen voor de projekten van Unicef, terwijl op 26 december jl.BRT III een koncert voor jongeren organizeerde in de Munt schouwburg te Brussel, dat uitgezonden werd over verschillende Radiostations in Europa. Een enig mooi Prom.-koncert met bijdragen van Radio Fran ce, RTBF III, BRT III, de Nos en Radio Moscou. De vredesboodschap kwam van Unicef-ambassadri- ce Liv Ullman en de opbrengst ging naar de heropbouwprojekten'van Unicef in Libanon. Unicef-Dendermonde wou hierbij niet ten achter blijven en samen met de Fotografische Kring, heeft het comité besloten op dinsdag 8 februari a.s. om 20 uur in de konferentiezaal van het stadhuis een diaprojektieavond te geven waarvan de volledige opbrengst ten goede zal komen aan de hulpakties van Unicef voor de kinderen slachtoffers van de oorlog in Libanon. Op het programma: 1. een gesonoriseerde diareeks in overvloeiing «Hoe mooi toch is mijn stad», Dendermonde gezien door het magisch kameraoog van amateurfotogra- phe Mimi Van Causbroeck, lid van de D.F.K.; 2. «Een andere aanpak voor gezondheid in de derde wereld». Unicefprojekten voor deze die leven in de schaduw van de maatschappij. Toegangsprijs: 100 Fr, studenten en derde leeftijd: 60 Fr. F.G. Aalst. Gewoon schitterend (per) Zoals reeds eerder werd bekend gemaakt zullen binnen enkele weken een viertal jonge kerels uit Dendermonde en Lebbeke een expeditie doorheen de Sahara onderne men. Een dergelijk initiatief kost evenwel veel geld en sponsors lopen vandaag de dag er niet meer al te dik bij. Beetje bij beetje hebben de vier jonge mannen, flink gesteund door de vele vrienden en sympatizanten, heel wat geld ingezameld, zodat nu kan gedacht worden aan de meer konkrete voorbereiding van de helse trip. Het volgende initiatief van de «Survival Expedition» is een tentoonstelling die wordt gehouden in de zaal van café «De Spuier», Sint-Gillislaan 14, te Dendermonde. Er worden schilderijen van Albert De Wolf, pentekeningen van Kamiel De Sutter, mozaïek van Jan De Wachter en lederbewerking van Robert De Wolf tentoongesteld. De expositie wordt geopend op vrijdag 4 februari om 20.00 u. Maar men kan er ook een kijkje gaan nemen van 5 tot 13 februari, elke dag van 14.00 tot 22.00 uur (op maandag gesloten). Beslist de moeite waard. Frida Baeyens, die haar atelier heeft in de Serwou- terstraat 28, te Dendermonde, exposeert nog tot 27 februari haar werken in het Mechels Miniatuur Teater. Frida Baeyens werd geboren in 1941 en studeerde plastische kunsten te Brugge en te Brussel. Ze is aktief als lerares en kunstenares sedert 1962. Reeds op jeugdige leeftijd waren tekenen en schilderen de belangrijkste aktiviteiten van Frida Baeyens. Met de jaren groeide het uit tot een passionele dwang. Frida Baeyens gaat haar eigen weg. Haar eigen emotie en haar eigen visie liggen aan de basis van haar werk. Daaruit ontstaat echte substantiële kunst. Frida Baeyens schildert geabstraheerde landschappen en haar impressionante figuren zijn gedragen door dezelfde emotie: de mens in een multidimensionale, tijdloze ruimte. Haar akwarellen zijn sfeerbeelden van de streek, het dorp en de stad zoals ze tijdens de talrijke reizen werden ervaren. Galerij 't Poortje, Zandstraat 74 in Haasdonk, laat jong talent aan bod komen met Ria Hul- laert, Marie-Louise De Cauwer, Jan Demeule- meester, Koenraad Rossaert en Urbain Van Duyse. 25e expo ze ren van 29 januari tot 13 februari. Vernissage op zaterdag 29 januari om 20 u.André Roelant verzorgt de inleiding. U kunt gaan kijken op zaterdag en zondag van 10 tot 12 en van 14 tot 19 u., op dinsdag, donderdag en vrijdag van 14 tot 19 u., maan dag en woensdag is de galerij gesloten. Kredietbank, O.-L.-Vrouwstraat 2 (Markt) in Sint-Niklaas, verwelkomt Nadine Fassin en Franpoise Bodé van 28 januari tot en met 13 februari. .Vooropening van 14 tot 18 u., zon dag van 10 tot 13 en van 14 tot 18 u. Beide kunstenaars expozeerden in Zotte gem, Gent en Sint-Denijs-We8trem. Nadine Fassin was al te gast in Tokio en Val dTsère, Frankrijk. (wv) Massenet: Méditation de «Tahaïs». Het waren de so listen De Cock Leslie en De Gent Griet, naast De Keyzer Katrien, Lefèvre Nathalie, Lefèvre Isabel, Taeleman Rri8tien, Verleysen nke, Vermeersch Caroline, Ver- meersch Valérie, Weinand Nathalie en Vijverman Es meralda die hierbij hun veelbelovend debuut in de balletkunst demonstreer den. Het is me opgevallen: deze kinderen houden van ballet en beleven plezier aan him geslaagde groepsdans die ze voor het voetlicht brachten. Zo'n voorstelling is plezant om naar te kij ken. En... ook volwasse nen, als ze eerlijk zijn, zul len er van genoten hebben. Het komt er op aan te gelo ven in het «kinderlijke» het «opene», het «spontane», het «vitale» van deze jonge «ballerina's» op het po dium. En dan «Giselle»: Giselle, de hoofdrolspeel ster van de avond, was een mooi en eenvoudig boeren meisje waarop Prins Al brecht, verliefd is gewor den. Giselle droomt van «een simpele boerenjon gen» en het weet aanvanke lijk niet dat haar geliefde een edelman is. Dit probeert Hilarion, de boswachter, eveneens verliefd op Gisel le haar duidelijk te ma ken. Doch Giselle wil naar hem niet luisteren. En wat ze niet beseft: Prins Al brecht is verloofd met Ba- thilde... Wanneer Giselle dan verder verneemt dat ze «Prins Albrecht» als gelief de heeft, voelt het meisje zich geschokt. Hilarion onthult daarna het bedrog van zijn rivaal. En Giselle, vol verwarring, ziet haar hoop verdwijnen, wordt gek van verdriet en danst tot ze sterft... Dit drama tisch tafereel is het einde van de 1™ akte. Uitdebroeck Isabel (Giselle) samen met Harry Lelèvre (Prins Al brecht) toonden, hierin hun beste kunnen. Men kan ze haast geen amateurs meer noemen! De boswachter, Hilarion (Jacques De Gols) speelde zijn rol erg voor treffelijk. En de dertien druivenpluksters in het ge zelschap zetten hun beste danspasjes voor om het ge heel een echt vrolijk kleur tje te geven. De tweede akte speelt zich af in «het rijk van de Wilis» waar jeugdige meisjes die stierven voor him hu welijk iedere nacht de dolste reidansen uitvoeren tot de morgen gloort. Bij hun koninging (vertolkt door Sandra Tronpon) ko men Albrecht en Hilarion smeken om Giselle «terug De amateurtoneelvereniging Rhetorika zorgt er voor dat het toneelleven te Zele opnieuw in de belangstelling staat. Voor tien jaar had het gezelschap het niet zo breed op vlak van akteurs. Een gelukkig initiatief was het oprichten van een afdeling jeugdtoneel. In de voorbije jaren kon Rhetorika de spelers groep rijkelijk aanvullen met het talent uit het jeugdtoneel. Het doorbijten van de moeilijke eerste vijf jaren van het jeugdtoneel loonde beslist de moeite. mene leiding tijdens de voorstelling was in handen van Mevrouw Tronpon- Thienpont. Ronny Ghijs- sels kreeg de muzikale lei ding toegewezen en Jac ques De Gols de regie. Hoe een balletschool, met tien tallen leerlingen die er hun hobby beoefenen, tot een dergelijke puike realisatie kan komen lijkt me wel vreemd. Toch ben ik er van overtuigd dat het ganse ge zelschap, om dit resultaat te bereiken, ontzettend veel geoefend moet hebben Geen enkele «Pas de deux» mislukte. En ook de «Pas de quatre» werd volgens van Amedee». Toneel De hoofdrolspelers Ives De Van Deuren, Caroline en mij prachtig gedanst. «voor» en «door» kinderen. Wilde (Amedee) en Filip De Petra Van Doorsselaer. Kortom het werd voor mij Poortere (Eustachius, de Het geluid werd gevoerd een aangename kennisma- ^an toen &mg het cres- pop) stalen de show en ver- door Els De Schepper en de king met «Jeugd en Ballet cendo en op het tweede lus- hieven het stuk op een hoog technische ploeg stond on- Tronpon», een balletschool trum te vieren, greep Rhe- Hun intrinsiek akteer- der leiding van Raymond waar... pit in zit! En ik kijk t°rika nog eens terug naar talent en de totale overgave Van Kerckhove en Godfried met belangstelling uit naar "i-)e Pop van Amedee», aan- waarmee ze het speelde, be- Verheirstraten was verant- het volgend optreden van gepast en verbeterd en ge- zorgde de Zeelse jeugd aan- woordelijk voor de grime, dit Aalsters amateursen- epeeld door andere leden gename namiddagen. Maar Het verhaal van dit jeugd- semble! van det jeugdtoneel. Ge- jeugdtheater Rhetorika stuk laten we vertellen, schreven door Honoré De heeft nog meer in huis en door één van de honderden Els Verbeken en D.B. Vijlder en geregiseerd door de opvoering werd tot een enthousiaste kijkers, de 13- kollektief sukses gemaakt jarige een ruzie tussen Amedee en zijn pop Eustachius, die daardoor langer dan nor maal alleen buiten bleef. rg£ Het eerste groot sukses Frank Van Mossevelde Picqueur, Katrien en Koen kwam er misschien wel met werd het een ongeëvenaard Rogiers, Katleen Ronse, de opvoering van «De Pop sukses. Frank Spïessens, Isabelle Rebecca van door het spel van Ria Van Winckel: «Amedee, een Cleemput (de Oliebollen- zame jongeman, is op zoek vrouw), Hilde Callaert (her bergierster Gerardine), Hil- naar een vriend. Op de we kelijkse markt verkoopt CIUU1U oinriliropb to A Qlcf Brakke (Wnolia het bloe- hijzèlt: Ben pop die kan be- JJUUJL1/ ClIIUWClli fldl3It menmeisje), Siebeir (Tony wegen en dansen. Amedee Vercauteren), Georgette noemt hem Eustachius. Hij de Van der Slijcken een marktkraamster hem (marktkraamster), Hilde een pop,_die evengroot is als Een ultieme tussenkomst 'i van de Oliebollenvrouw, Amedee, Magnolia en de Marktkraamster mag niet baten. De nachtelijke zoek tocht levert niets op. poppendieven Georgette en Siebeir komen 's ander daags in de dorpsherberg, Herbergierster Gerardine is de zuster van Siebeir die elkaar na vele jaren terug vinden en dolgelukkig zijn. Georgette wil zo vlug moge lijk met de gestoleh pop vertrekken. Eustachius het beu om gestolen te zijn en vecht een robbertje met Siebeir. De vrienden van de pop staan voor de herberg en horen hun gestolen vriend. Ze overvallen boeven als ze buiten komen en willen ze in de gevange nis. Er wordt een overeen komst gesloten waardoor ze als hulp in de herberg terechtkomen. chtei Iele. Met «Wij, Marionet» brengt het Gezelschap van de Ou den Hoed op vrijdag 4 fe bruari eigenlijk meer dan zomaar een poppenspel. In feite brengt het gezelschap zijn eindwerk ten tonele. «Wij, marionet» is een pop pen-spektakel voor volwas senen Het wordt om 20.30 u. opgevoerd in de zaal van Kreja, Driesleutelstraat 51 (het Stedelijk Trefcentrum) te Aalst. Het «Gezelschap van den Ouden Hoed» is eigenlijk de schuilnaam voor een groep mensen die een kursus pop penspel hebben gevolgd. Zij maakten een eindwerk en stellen dat nu voor. «Wij, marionet» is gegroeid van uit een gesprek met als te- ma «de vrede staat op het spel». Het was praten, dis- kussiëren, werken, tonen en kijken, ook voelen. Vra gen zoals «is vrede niet erg nauw betrokken bij onze er varingen, gevoelen en be langrijke fragmenten uit ons leven» liggen er aan de basis van. Zo ontstond er een boeiend spektakel met poppen en akteurs dat de naam «wij, marionet» mee- 1982 werd een suksesjaar voor de Euro-obligatiemarkten. Er werd voor in totaal 45 miljard aan nieuwe obligaties uitgege ven, dit is 19,5 miljard of ruim 75% meer dan in 1981, dat zelfs reeds een rekordjaar was. Weekberichten van de Kre dietbank poogt de oorzaken van deze explosieve groei te achterhalen. ondervindt dat zijn pop leeft en kan praten. Hij ver telt zijn geheim aan het bloemenmeisje Magnolia, die hem voorstelt om de ei genschappen van Eusta- (Christine Van Cleemput), kreeg Frank Van Mossevelde (kei- Het stuk werd als een eer- ner). Hüde Van Hassel (ca- der opgevoerd door de fébezoekster). groep van 12 spelers. De Om de "F°P van Amedee» reaktie was na afloop zo ^ot 0611 aangenaam kijk- entoeziast dat besloten stuk op te voeren, waar het chius op de kermissen uit te werd het stuk nog een twee- gezellig naar kijken is, heb- buiten. Een optreden voor de keer te brengen. Zij het ben ook de jonge figuran- dan dat men nu mikt op een ^n bun aandeel. Zij krijgen ruimer publiek de gelegenheid om aan De toegang is gratis, maar planken vastheid te winnen de oude hoed die je allicht en dan citeren we graag: aan de ingang zult vinden Greta Callaert, Steven is bedoeld om er een symbo- Clemminck, Bart Clinck. de dorpsherberg heeft nare gevolgen. Er lopen twee gangsters rond op het dorp Georgette en Siebeir, die hun gelijk in Amerika wil len beproeven, maar niet graag met lege handen aan- lische frank in te leggen. Veronique Cool, Josiane De kómen. Ze willen de pop 6 "nt, Vmotin» n'Uoar atolon on moon om on naar Nutte, Kristine Thomas Fillaud, D'Heer, Chantal stelen en meenemen naar Amerika. Ze profiteren van rik1 Si Eustachius, Amedee's pop, Mrc is echter verliefd geworden op Magnolia, het bloemen meisje en vraagt om met hem te trouwen. Magnolia tracht hem duidelijk te ma ken dat dit niet kan, een huwelijk van een pop met een mens. Eustachius sterft van verdriet in de armen van Magnolia. Ook Amedee wordt overvallen door groot verdriet, maar de marktkraamster brengt hem aan het verstand, dat het uiteindelijk toch maar om een pop ging». Zele. Jeugdtater Rhetorika voerde de Pop van Amedee op met sukses (gb)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1983 | | pagina 24