Clement De Vos haalt afspraak niet Islam heeft ook voor ons allen een boodsclu Jongsocialisten bereiden krisis-kongres voor Garage en auto in de vlammen te Moerzeke Leuvense stoof voorgoed gedoofd 28 - 28.1.1983 - De Voorpost Clement De Vos en zijn Leuvense stoof, twee dingen die by elkaar hoorden als twee vrienden die elkaar niet konden nam dat de Koning hem zou missen. Nu Clement is overleden, is ook de Leuvense stoof gedoofd. De pot waarin de hete kolen voor een deugddoende komen opzoeken en schalks roodgloeiende glans zorgden, is voorgoed inktzwart geworden. In de koolemmer wat achteraan, rust de kolenschop en ^oegde hiJ e™an toe <<maar 'l de koffiepot die anders zo trouw naast de waterketel stond, wordt niet meer aangeraakt. Clement De Vos, die vaak °,gens he>>. tegen zyn stoof praatte, omdat ze anders uitging en omdat er toch niemand anders was om wat tegen te vertellen, heeft ^teedost op zijn" zondaes in zyn vertrouwde omgeving, in alle stilte en eenvoud, zijn laatste adem uitgeblazen. Hij was byna 109. Die verjaardag jachtte in zijn zetel. Hij zette heeft hy niet kunnen vieren. Maar dat hoefde voor hem eigenlyk allang niet meer. Voor hem telden alleen nog de een gemoedelijk gesprek op herinneringen aan het verre verleden, aan de koningen die hy heeft gekend en op bezoek heeft gehad, aan de pikante en met de koning en begon plots minder pikante verhaaltjes van onder de oorlog. Clement De Vos, waarvoor Lebbeke vorig jaar rond dezelfde periode te zingen over zijn Vlaande- storm liep of was het voor koning Boudewijn die zyn oudste onderdaan even goeiedag kwam zeggen diezelfde ren- Djflieci. De omgeving Clement De Vos is gestorven in het huisje waarin hij zo goed als zyn hele leven heeft gewoond, waarvan hij elk hoekje, van de kon'n8 schrok er even -»- - v - - J van op, maar Clement zette ongestoord zijn aria verder. elk kantje, elk gekraak en gepiep door en door kende. De groen geschilderde blafeturen zijn er nu voor goed versleten en wie er voorbij rydt, wordt heel even stil. Het huisje staat er verweesd bij, nu de eigenaar en bewoner ervan het in ujfTrakteerde men met taart alle stilte heeft verlaten om er nooit meer terug te keren. J ,rakleerde met taart Lebbeke werd maandag 24 ja nuari rond het middaguur uit zijn slaap wakker geschud. Het nieuws ging als een lopend vuurtje van mond tot mond: andere op. Clement fleurde dan ook steeds weer op. Hij voelde dan de vingers tintelen en zijn oogjes fonkelden dan. Niet zelden was een dergelijk Clement was omstreeks 11.00 gesprek ook de aanleiding om een liedje te zingen. Toen ko ning Boudewijn bij hem op bezoek kwam, zong Clement met vaste stem «Mijn Vlaande ren heb ik hartelijk lief». De koning vond dat mooi. Zoals hij nog vele andere dingen in Clement wist te waarderen. Zo man van onder meer diens openhartig- uur overleden. Niemand had er zich aan verwacht, ofschoon dit sterven toch in de lijn van de verwachtingen lag. Meer ingewijden wisten dat Clement de laatste dagen minder flink te been was. Hij sukkelde wat met zijn gezondheid. Geen erg evenwel, want 109 min een paar dagen, man keert allicht wat. Zijn kachel stond er nog rood gezellig bij en naast Clements zetel was ook de onafscheidelijke fles bloedwijn terug te vinden. De twee dingen die hem onsterfe lijk zullen maken in de herin nering van velen. Lebbekenaar gebleven Voor hem gold het devies: eens Lebbekenaar, altijd Leb bekenaar. Hij werd er gebo ren, groeide er op, werkte er tot zijn 85' leeftijd waarop hij eindelijk met pensioen ging heid en bekommernis. Want vroeg Clement niet vol zorg en kommer aan de vorst naar de gezondheidstoestand van de koningin? «Hoe is 't met de vrouw», flapte Clement erop uit eraan toevoegend: «Doe ze mijn groeten». De koning be loofde dat te zuilen doen en er is geen haar op ons hoofd dat daar durft aan te twijfelen. Muziek en geen lief Het leven is soms raar en maakt vaak gekke sprongen. Heeft de ene vrouwen teveel, dan heeft de andere er geen. liet Clement de jonge dame zitten voor wat ze was en stap te hij mee in het gelid. Geen enkele vrouw neemt dat. Al zei Clement dat het allemaal zijn schuld niet was. «De vrou wen begrijpen dat niet», zo voegde hij er steeds aan toe. Het vrijgezellenbestaan van Clement had natuurlijk nog gevolgen. Zo moest hij instaan voor de eigen was en kook. Strijken kon hij als de beste. Wassen, daarin was hij minder bedreven, want het witgoed, daar mocht hij niet aankomen. Het blauwgoed integendeel werd door Clement geregeld gemarteld tot het weer zo goed als nieuw zag. De tijd van toen Onnodig te zeggen dat alles toen beter was. Clement beaamde dat ook steeds. De mensen waren vroeger anders, meer bekommerd om eikaars welzijn, hulpvaardiger, ze had den meer tijd voor elkaar. Al les, alles was vroeger beter, ook de missen. De eucharistie vieringen een woord dat Clement op het plaatsje waar hij zijn maaltijden pleegt te verorberen. Op de weide naast hét venster speelt een pony waarmee hij zeer goede maatjes is. (v) en jenever voor iedereen die niets meer te vrezen was. Toen binnen geraakte in zijn nederi- de oorlog van 1914-1918 uit- ge woonst. Hij was in de wol brak was Clement veertig jaar. ken met het bezoek, zoals hij Soldaat moest hij niet worden, ook met fierheid kon vertellen maar toch werd hij samen met dat de televisie bij hem op 8een geheim had. Hij heeft wanneer hij niet meer uit de bejaardenhuis heeft hij noj twee van zijn broers door de bezoek was geweest en dat die alt'jd gewerkt, hard gewerkt, voeten kon. Toen hij 99 was willen wonen. Zijn vurigd Duitse bezetter opgeëist. Zo mannen bijna twee uur lang zoals het kon, pakte op tijd en geworden, dacht hij nooit de wens was thuis te kunnen stl verzeilde hij vijf maand in een waren bezig geweest om hem stond zijn pleziertje mee, kaap van de honderd te zullen ven, in de woning waarin I kamp in Soltau. Over dat ge- vragen te stellen. Want ieder- dronk eens een pintje, ging halen en toen hij 107 was zei zijn hele leven heeft gewoi vangenenkamp wist Clement een wilde het geheim van zijn getrouw naar de mis om er op hij dat hij er «als 't God belieft en geleefd. Dat is ook zo I nog heel wat bijzonderheden, lang leven kennen. Het ergste het oksaal zijn beste stem bo- nog tien kon bijdoen», al kan beurd, op een kille maandi zoals hij ook uit de periode van de zaak was dat Clement ven te h^en en rentenierde het ook rap gedaan zijn. In een voormiddag, 24 januari 1983] rond zijn aanhouding veel weet te vertellen. Men sliep er in barakken en men, dat waren toch onder meer 330 Dender- mondenaars. Kou had men er 's nachts niet, maar 's zondags werden de gevangenen in de vroegste vroegte in de sneeuw gejaagd als opgejaagde dieren. Eten was er ook al niet te veel Davidsfonds Dendermonde «Mochten de mensen over de hele wereld bezield zijn met een van de basisgedachten ting die in feite een verraj pra wat men er te slikken kreeg, van de islam, namelyk zich willen inzetten om tot een oplossing te komen, dan zou onze gensbelasting is en de jaarli op de koop toe zo slecht wereld er allicht veel vreedzamer uitzien.» De uitspraak komt van professor Vermeulen, se bedevaart om eens in n -Ttn.uu _flink wat h.onger docent Islamkunde aan de katolieke Universiteit te Leuven en leider van het dokumenta- leven te trachten naar Mekjln e tie- en informatiecentrum voor de Islam in dezelfde stad. Hy was op uitnodiging van het te £aa" Roger Claes van het Leuke Land»-team volop bezig met de opnamen van Clement. en stierf er ook. Zijn hele leven speelde zich af op de hoek van de Lange Minne straat en de Brusselsesteen weg. Daar schreef hij geschie denis, daar maakte hij wel en wee mee. Afkomstig uit een landbou wersgezin met zes kinderen, Clement is bijvoorbeeld nooit getrouwd geweest. En noch tans zag hij de meisjes graag. Dat hij vrijgezel is gebleven, schreef hij onder meer toe aan de muziek en aan de bemoei zucht van zijn moeder. Dat mens, bezield met de beste bedoelingen, moeide zich nu kon het haast niet anders of eenmaal met alles. Dus ook Clement was ook voorbestemd om zijn kost te gaan verdienen met boeren. Al kreeg de school voorrang, zij het maar tot hij dertien werd. Dan vond .men het ten huize De Vos welletjes en Clement mocht thuisblijven om een handje toe te steken op de boerderij. Hij vertelde ons ooit dat hij in die periode twee- en soms drie maal per week te voet naar het dorp stapte om er aan de mu ziekschool les te gaan volgen. Clement was gek op muziek en het was zijn grote droom ooit in de fanfare mee te kunnen opstappen. Die droom werd ook werkelijkheid. Clement was een ijverig spelend lid van de fanfare Sinte-Cecilia. Hij speelde er bugel-solo, een moeilijk instrument dat hij als geen een beheerste. Hij werd dan ook binnen de fanfare een vaste waarde, iemand waar men op rekende voor de uit stappen. En die waren er in die tijd nogal. Aan die periode had hij ontelbare herinnerin gen, zo veel dat Clement er uren kon over vertellen, want de ene anekdote riep weer een met de amoureuze escapades van haar zoon Clement. Cle ment. waarschijnlijk bedeesd genoeg om het moeder naar haar zin te maken, bracht het nooit tot een huwelijk, al heeft het aan kandidaten niet ont broken. Maar die konden dan ook moeilijk overweg met zijn passie, de muziek. Voor de harmonie moest immers alles wijken, ook het lief. Clement miste geen enkele uitstap en het feit dat tijdens die uitstap pen ook flink wat herbergen werden aangedaan, zal allicht ook een rol hebben gespeeld. In de tijd van Clement kostte een pint twee keer niks en was het bier ook nog stukken beter dan nu. De plaatselijke brou werijen, en dan had Clement het steeds over «De Witte» en «De Burgemeester», maakten het heerlijkste bier dat men zich ook maar kon inbeelden. Nooit of nooit is er een vrouw in geslaagd om Clement te doen afzien van zijn muziek. Zijn «meisje» mocht overal mee naartoe, maar wanneer de dirigent teken deed dat er moest gespeeld worden, dan Clement nog nooit had ge hoord van deze tijd vielen hem ronduit gezegd tegen. De pracht en de praal die daarbij hoorde, was er niet meer bij De möoie kazuivels die met hoogdagen uit de kast werden gehaald, de geur van wierook en de walm van brandende kaarsen, het is allemaal bijna verleden tijd. En dan de ge zangen. Vroeger, ja toen werd er nog gezongen. Ook door Clement die lange tijd hoog- zaalzanger was. Hij was bie- zonder fier op die ere-titel. «Gloria's» en «Credo's», ze rolden als zovele odes uit zijn mond. Zingen in de kerk was iets unieks, dat men moest be leven. Tegenwoordig zingt men moderne liedjes, het mooie gregoriaans is met de kerkboeken verdwenen. Zoals ook het geheimzinnige van de mis ontluisterd is. Stond de priester vroeger in een onver staanbare taal met de rug naar de mensen te murmelen, dan wordt nu alles luidop, van aan gezicht tot aangezicht gereci teerd. Voor Clement was dat allemaal niet nodig. Het was vroeger goed geweest, waarom het dan veranderen, zo luidde zijn logika. En dan is er de oorlog geweest. Clement heeft twee wereldoorlogen in volle hevigheid meegemaakt. Maar de eerste had op hem de diep ste sporen nagelaten, precies alsof men het eenmaal had beleefd er een tweede keer dat moest hebben om eraan te be hoorde to^hO daedHkOmèmi davidsfonds naar Dendermonde gekomen om er in het kader s0PvermTul!n k^00* en die soep stond meer dan byeenkomsten te komen spreken over de Islam. Hij deed dat gewoon schitterend, met hejiige oor|og die erin beslJtig eens in grote bakken te gisten, biezonder veel vuur en op een wyze dat de helaas niet zo talrijke aanwezigen spoedig in zich in te spannen om de 7" Maar men had geen andere de ban geraakten van deze vaak met sluiers omhangen en voor ons vreemde wereld. Gods te bewandelen, keuze, het was eten en werken Professor Vermeulen wees onder meer op het grote be lang van de Islam. «Een mens op vijf is een muslim», zo zei hij en hij voegde eraan toe dat deze verhouding nog zal veran deren in het voordeel van de moslims Voor hem moet er een onderscheid worden ge maakt tussen de islam, gods dienstig gericht ën de moslim of de principes van de islami- deologie. Hij vertelde vervol gens het boeiende en fascine rende verhaal van de stichting van de islam door Mohammed die in Mekka werd geboren tussen 570 en 580 en beweerde door God geroepen te zijn toen hij ongeveer 40 jaar oud was. Mekka, aldus professor Vermeulen, was in die tijd een belangrijke ekonomisch en godsdienstcentrum en dat wil de men ook zo houden Tien jaar predikte Mohammed in *""1 r Mekka en hij had het dan over dendermonde. Het Uavidsfonds verdiende meer interesse op een schitterende vo<M de sociale onrechtvaardigheid, drachtavond over de Islam (foto Piet Hormans) tegen het heidendom. Het spreekt vanzelf dat zijn predi- De geloofsleer stoelt op drie katie een doorn in het oog was grote bronnen. In de eerste van de leidende klasse Mo- plaats op de koran of de eern hammed moest dan ook Mek- ge openbaring van God. 1 ka verlaten en in 622 trok hij koran is een samenvatting v naar Medina. Hij had toen de karriêre van Mohammed en hooguit 70 volgelingen. In Me- een inhoud van de jeer van de De huidige krisis is duidelijk ranties inzake tewerkstelling.!] dina doet er zich een wijziging Islamitische ideologie. Op de niet van voorbijgaande aard voor in het leven van de pro- tweede plaats is er de suna van Die ekonomie is niet meer in ALTERNATIEF feet die naast een religieus nu de profeet of de tradities van staat te zorgen voor een zinvol- Een socialistisch alternatief I ook een politiek leider wordt, de profeet. En dan is er op de ie produktie en een rechtvaar- daarom dringend noodzalm aan een, ,Zo reSelde de Islam nog ver- derde plaats het zich inspan- dige verdeling van de inko- lijk. dan diste ,P ^an tlld naast de sakrale nen om tot de oplossing van mens. Als socialisten willen we dez 00 j f.T? zaken. In 630 iets te komen, waaruit later de Bovendien is deze krisis inter- krisis oplossen. Maar tegelij of gewoon verkommeren. Over de bewakers had Cle ment ook al geen goed woord. «Het waren gewoon beulen», zo vertélde hij meer dan eens aan een bezoeker hii het verhaaltje on van een P'"iai,v >cu> ie kuiucu, waarun later ae bovendien man met de vallende ziekte W Mekka °P een vreedza- formulering van de heilige wet nationaal. Ze beperkt zich niet willen we daarmee een reeki d i eg ewo o n w e rd dood ees cho - u* W',Ze heroverd,.en wordt en dan de plichtenleer is ont- tot België. veranderingen doorvoeren oe' ten of van een bakker uit Leb- het °P"je"w een een- staan. Overal doen zich dezelfde pro- tot een rechtvaardige en di beke die het gewaagd had een 'rum-M°hammed bad a's doel Men is islamiet wanneer blemen voor: massale werk- mocratische, socialistische al manége binnen te lopen EHe f godsdienst van Abraham m men twee geloofspunten be- loosheid, opdoeken van fa- menleving te komen, werd voor die daad ook al flajn- zufiverï?fi te berstf"en. lijdt. Belangrijk is te geloven brieken en zelfs van hele sek- Om dit doel te bereiken, mot!1 Hij stierf in 632 zonder dat er in «een God, die een is en enig toren, aantasten van het inko- een duidelijke weg uitgestiplj - dat Mohammed de gezant is men van de werknemers, te- peld worden, voor zijn opvolging. Er mocht van God». Vaste geloofspun- korten op de staatsbegroting. Daarom is het belangrijk d werd voor die daad ook tullut, uai C1 gestraft met de kogel. En dan maatregelen waren getroffen kwampn er n nn u/eer riie felle kwamen er plots weer die felle lichtjes in zijn ogen. Want na ^gmTaaf dek hoek CvaTedne nie,uwe Profeet me« k°men, aan het fundamentele "is vol- Bovenop kómen''dan nog terug naar de hoek van de we, mochl £r een ,eider VQOr doende a| de r£st moct Belgjsche Lange Minnenstraat en de Brusselsesteenweg. «Het was toen Lichtmis», zc nog goed. aard van deze krisis grondig J onderzoeken, willen we in on-jf] ze tijd resultaten boeken. Ter voorbereiding van hun eil gen kongres en het kongrej <nei was de 8emeenschaP aangeduid maar voor jezelf uitmaken. Je ties zoals een verouderde weet hii worden" De v,erde °Pvol8er moet ook nog geloven dat Mo- dustrie die verouderde pro- 0.e van Mohammed werd Ali en hammed de eerste profeet is en dukten maakt, een hoge rente, van de Socialistische Partij dan breekt er een schisma in Jezus Kristus de tweede, gelo- de hoogste elektriciteitsprijzen het najaar van '83 over eet Slechter kon het niet r5 i^amitische wereld open. ven in de ene God, de engelen, van Europa, een weinig krea- «Socialistisch Alternatief voa Dacht Clement dat het thuis verdeeldheid is er nu de duivel en de opstanding van tief patronaat dat vlucht met de krisis», richten de Jongso beter zou zHn danhad hi hét ï"?6 S' !"aar 8f" enkele het lichaam' in het kwadc en n küpitaal... cialisten, afdeling Dendermoü al snel door dat het er in Leb- *slamist zaI sPreken over het goede. Men kent zeven Hand in hand met het patro- de, een eerste OPEN VER beke geen zier beter op was ketters' gezanten die met boeken zijn naat is er dan nog de huidige GADERING in. geworden. Ook thuis was er Geloofsleer en geloofspunten Ki°™" .,?nÏLh™...?bra: £V^PV?Ttana: «Analyse honger en koude, armoede bij de vleet en wanneer men dan Lebbeke. Met biezonder veel belangstelling informeerde de koning naar Clements gezondheid (arch.) ham, David, Noë, Jezus In feite zijn er drie grote Mozes. toch iets hezat dan znroden de groePen terug te vinden: de Op het vlak van de plichten- DuitseIs er wól von? da? he^ ,manieten> de ismalieten en de leer heeft de Islam vijf funda- i j zeïdieten. Zij beleiden even- mentele punten: de gcloofsbe- Wan! tefs^verko^ïTSSl 2?, -T"8eloofsleer' al üj^nis, hel rituele gebed dat niet En gee?nu toe welke he<=ft lcdcr we' "I" e'S<-n inter- men als het mogelijk is vijf. boer verkSpt m nietiv BoeÓ P'e'a"e C" 'S he' n?ogelljk Per" maal Pcr da8 moet ™lbrengen, ren en niets ïórkópen dat zÏÏn |"ancnt e" na.a'f la"ü het be- een keer per week naar de ren en niets vericopen, ciat zijn jang men erblJ heeft moskee voor het verenigings- Sr'cfmem"^ Tussïn d' da" "T gcbcd °m °P "ie twee kolenscheppen Ón gauw da aa" derlinge solidariteit ui. ,e gauw het verhaal vertelt van de klevcn drukken, de religieuze belas- ajuinenverkoop Op de boer derij waar hij voogd was en Clement is in zijn hele leven zes jaar lang voogd geweest over een wezenfamilie had den ze heel wat «arjuin» staan. De bezetter eiste niet minder dan 25 balen van ieder 50 kilo gram op. Die «bestelling» werd ook afgeleverd, maar toen bleek er nog flink wat over te schieten. Die overschot werd op de koer te drogen gelegd. Toeval wilde dat er een «spion» van de Duitsers voor bijkwam. die vol nieuwsgierig heid vroeg wat we met die ajuin gingen doen. Leon, de oudste van de jongens op die boerderij, liet zich zonder meer ontvallen: «Verkopen, zeker». Dat gebeurde ook. «Maar nauwelijks was de ver koop gesloten of we kregen een boete van 3.000 mark op onze nek». 't Zijn toeren Zij beperkt haar beleid tot in- krisis». leveren, inleveren op"de pen- Of je nu werkloos bent, sioenen, niet volledig toepas- kend arbeider of bediende, pi sen van de index, devaluatie, stempelende jongefe, langd vermindering van het vakan- rig werkloze vrouw, student tiegeld, hogere bijdragen voor scholier, gepensioneert gezondheidszorg. kortom al wie meent iets Tegelijk geeft deze regering kunnen vertellen over de hui- enorme cadeaus aan de bedrij- dige krisis of gewoon even wi ven, zelfs al maken die enorme luisteren is welkom, winsten Op geen enkel mo- Waarom zou je niet komen ment vraagt deze regering g allemaal ondervinden we dl gevolgen van de krisis. Afspraak: donderdag 3 febm* ri '83 om 20.30 u, zaal Potter ken, St. Gillislaan 131, St.' Gillis-Dendermonde Ten van een kortsHu fft', ting van de diepvriezer ont-1, - WSÊw Bk 1®\ B stond zaterdagnamiddag brand v H lgr?Win de garage, eigendom van g, - jf'u IPil IK André D'Hollander. wonende d, ^\il HBI Geeststraat 30, te Moerzeke. a PIPotSE -I In de kortste tijd greep bet .jgflP y$ JHP vuur om zich heen. Toen de D WÊÊ Ar -ifr Jrelis JÉff brandweer van Hammc ter oc m&W' li 4 S' WËÊÈ plaatse verscheen was het ga lijJiP ^llli lil W ISBsf se gebouw reeds ten prooi ai de v'ammen- tien personenwf! Daalt 's gen die zich in de garage b* vond, kon niet meer tijdig if x Dendermonde. Professor Vermeulen hield een boeiend betoog over de islam en de veiligheid worden gereden-lust plaatselijke voorzitter Mevrouw Heymans noteerde ondertussen ijverig de belangrijkste He' voertuig- evena,s <J<- gara- vr- mintm \mn uitoon-rvttinn Di„, i on hranfiHe vnllertii- af D4 L Dat zei Clement toen hij ver- pU"'en (foto Pie, Hermans) ge brandde volledig af. schade is aanzienlijk.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1983 | | pagina 28