Temse door de eeuwen heen Milo De Coster: Kreja «Vader zingt Aalsterse akademie zet deuren open voor het grote publiek Juichkreet om een Jaarboek 48 - 28.1.1983 - De Voorpost Halleluia 2000 af te sta; en dan zouden De Coent Peirsman klachtafstat doen in de zaak De Coste Dat stuk zit echter niet j het gerechtelijk dossie Voorzitter Van Heule van de Burgerlijke Kamer te Dendermonde zal wel even verrast tussen de 20 en 25.000 fr. opgekeken hebben toen hij enkele weken geleden zowaar publiek kreeg voor een van de Omgerekend in onze huidi- zaken die in zijn zitting werd behandeld. Het was echter geen gewoon publiek. De ge muntwaarde is dat aanwezigen bleken allemaal «jongens» van de kranten te zijn die toch steeds op de één of 48.000 a 60.000 fr. wat toch andere manier vernemen wat er zoal aan interessante dingen je beleven zyn. niet mis is. Het was trou- «Cflory Halleluia» is één van die af en toe ophefmakende zaken. wens belastingvrij want die Gedurende een ganse tijd trok deze show met duidelijke religieuze ondertoon en mooie sommen stonden geboekt teksten en melodieën door Vlaanderen en bezocht er zowel kathedralen als kleine als onkosten. Ik heb die parochoekerkjes. Ook Nederland en Duitsland werden bezocht en de religieuze show jongens echt niet bedon- werd een begrip. De organisator achter dat alles was Milo De Coster uit Aalst, een goede beken de in de showwereld die G.H. had ontworpen als een gebeuren rond zange res Liliane Saint-Pierre, die in het begin van de zeventi ger jaren heel wat sukses kende. Na enige tijd kwamen er echter diskussie tussen Mi lo De Coster en enkele le den van de begeleidings groep. Deze laatsten meen den dat ze te weinig van de winsten hadden gedeeld, winsten die er volgens hen zeker werden gemaakt. Tij dens deze zitting kreeg al leen meester De Ridder de kans om in naam van de beide muzikanten te plei ten. De meesters die Vidy en Paul Saeys die voor De Coster optraden konden door het neerleggen van een nieuw stuk nog niet pleiten. Dat zal gebeuren in het begin van maart, in het verslag van de zitting konden we dus uiteraard alleen de mening van de de kledij, enzomeer. Aan die show werkten zo'n 17 mensen mee en die moes ten ook daarvan betaald worden. Nu is het zo dat de show ups en downs kende. In sommige steden kregen we veel volk, maar in ande re viel het al eens tegen. Zo hebben we in Brussel gedu rende een tiental dagen voor de drie eerste rijen gespeeld. Hetzelfde over kwam ons in Nederland. Sommige kerken konden zelfs'niet eens vierhonderd mensen opvangen. Onder tussen heb ik berekend dat ik per avond gemiddeld 765 mensen moest hebben die de toegang betaalden om nog maar net aan die 45.000 fr. te komen. Wij haalden nog geen 400 toe schouwers gemiddeld. Van de 106 fr. toegangsprijs die we toen vroegen, wat in die tijd betrekkelijk veel was, bleef er amper 62 fr. over nadat iedereen was be taald. Eerst gaat er de BTW af, 20% voor de or ganisatoren, 10% voor de BASF zou zorgen voor de verdeling in de andere lan den dan die welke wij reeds aangedaan hadden. In juni 1972 kregen we echter een brief waarin BASF zegt dat de verkoop van planten en cassettes katastrofaal was en dat er dus mee opgehou den werd. Ik kreeg wél 3,6 miljoen BF uitgekeerd. Veronderstellen we nu eens dat er in totaal 500 derd. Ook over de ver- loscope getekend? De Coe- plaatsingen wordt er nu ge ne en Peirsman! We had- chicaneerd. Iedereen reed den indertijd die samen- met wagens van mijzelf en werkende vennootschap de hotelkosten betaalde ik optredens geweest zijn dan opgericht omdat ik de last ook- Ik vraag me af hoe ik betekent dit een som van had met een impressariaat, °og iets daarachter kon iedere zogenaamde impres- verdienen?» sario heeft in die periode Was er ook zoiets als een moeilijkheden gehad. Dat overeenkomst met BASF mij toekwamen, zelfs als ik wilde ik nu voorkomen waarvoor u goed betaald door de oprichting van die werd? 7.200 fr. per optreden en SfSjP" dan komen we nog steeds iHl niet aan de 45.000 fr. die jen eerste is er nooit geld mee verdiend en ten tweede was die 3,6 miljoen in de** kas kontrakt.uf overeengekomen dat alle rechten van mij van S.V. zou steken. Er waren «inderdaad. Met BASF was echter overeengeko- sen de SV Miloscope en ik een brief van een zekere eisende partij weergeven reizigers en nog eens omdat er maar één klok voor Sabam. Dat maakt 62 S.V. De Coene en Peirsman be- werd een optie genomen op weren ook dat het eigenlijk een kontrakt dat The Jumpers zijn (een Wa- 10.000.000 zou opbrengen, se groep die voor de begelei- ding zorgde en waarvan zy i deel uitmaakten) die de mu- Erik De Volder m ziek hebben op punt ge- lucht gegrepen. Van Leo- a_ pold heeft duidelijk uitge- £|*c1*11 (j £1*161)) werkte muziek gemaakt, geen melodielijn zoals ge- Jeugdhuis Kreja heeft er prima aan gedaan deze zegd wordt. The Jumpers Erik De Volder met zijn recentste geesteskind kenden trouwens geen mu- «Vader zingt aan tafel» naar Aalst te brengen, ziek. Dat beweert zelfs Ru- De verwachtingen waren hooggespannen, de uit- dy Pincé, die ook een tijd stekende première in de zwarte zaal en zijn fijn bij hen was. Zoiets bewe- optreden op het «Festival of Fools» hadden voor ren als zouden The Jum- lovende kritiek gezorgd. Ook zijn verschijning op pers vrijwel alleen de mu- de BRT, VPRO en IKON lieten het beste vermoeden! bUek G"»» slijmerig of men dat de exploitatie al- mijzelf. SV Boccaccio waarin men leen voor mij was, zoals Er is dan nog iets wat ik mij voorstelde om aan deze blijkt uit het kontrakt tus- niet begrijp. In 1976 kreeg SV alle rechten op Glory Zoiets werpt toch weer een ander licht op i zaak. Men wil me in d, voorstel zelfs 10% van mogelijke winsten uit! ren! Ik versta echt waarheen dit allema moet. Het is ronduit spijt dat een mooie zaak als Gi ry Halleluia zo moet eini gen. Volgens mij is hij zelfs geen betwisting mogi y lijk. Indien het gerecht» expertise zou bevelen ds gaan die experts de handt vol hebben. Ze zullen d< in zowat alle kerken va ons land moeten gaan vr, gen hoeveel volk er effel tief geweest is, hoeve volk er binnenkan, meer. Er is immers boekhouding van. Alle ar dere stukken zitten in he dossier en daarvoor zij geen experts nodig. Ik a trouwens niet in wat me kan betwisten. Ik vermoe dat het aanslepen van dea affaire andere oorzake: heeft. Het is mij echter vol komen duister dewelke, had geluid. Milo De Coster had wel enige kommentaar op wat er toen allemaal gezegd is en tijdens een gesprek leg de hij ons zijn zienswijze uiteen. «Het is allemaal spijtig, zegt hij, dat het mooiste fr. Indien er 500 betalende kijkers waren dan had ik nog maar 31.000 fr. Wat er in die mooie brochure staat over die 40.000 toeschou wers moet met een korrel tje zout genomen worden. Zo'n brochure dient uiter aard om reklame te maken komen uit de lucht gegre- opnieuw duidelijk, ook van pen. Opnieuw duikelt hij OIia ma€ Erik De Volder en een papier boven. Hier is ziJn begeleider aan de pia- trouwens het kontrak, met P°Si- de komponist en de teks - Dat Erik Volder talent dichter. Al was Glory Hal- heeft, hoeft geen betoog gladgestreken stemmetje, maar wel een stem met pit, gevoel en boeiend. Alles bij elkaar een ongemeen knap pe prestatie; een knap opge bouwd programma met kri- leluia een sukses, financieel Hij gebruikte zijn bijzonde- SS. 2, Toneel in Belsele. De Klokkenlappers, het KWB-gezelschap, vertolkten «De Verko was het een flop. Waarom re stem als een autonoom Sto^toLht dS disSis Grootvader»; Raymond Schrijvers was gastregisseur. (Iv) nu nog pre beren om er geld instrument. Met gevoel uit te melken? Die 45.000 voor Bwme en humor fr. voor mij bijvoorbeeld, kruidde 1»J zijn nummers, die een nogal wrange na- Milo De Coster (met de zoveelste sigaret): «Glory Halleluia was het mooiste dat ik ooit gemaakt heb...» (v) wat we in feite ooit hebben geproduceerd nu door de modder wordt gesleurd. Ik begrijp trouwens nog altijd niet goed wat die jongens willen. Zij vragen zo maar ongeveer 3,5 miljoen provi sie en ze beweren dat ik wel 50 miljoen achter die show neb verdiend. De Coen en Peirsman die toch een der tiental maanden hebben meegedaan, weten best dat zoiets niet kan. Eerst en vooral waren we overeengekomen (en Milo haalt het kontrakt boven) dat gemiddeld per optre den 45.000 fr. aan mij moest betaald worden voor allerlei kosten zoals de tak sen, Sabam, de kommissie- lonen, de geluidsinstallatie, voor de show». Milo De Coster is duidelijk niet meer de dynamische man van tien jaar geleden. Hij heeft ondertussen een hartinfarkt gekregen en moet zichzelf goed verzor gen. Af en toe knabbelt hij iets naar binnen, is blij dat hij eindelijk aan koffie ge raakt en rookt onophou dend. Toch gaat hij verder. «Ik wil er ook nog op wij zen dat er in 1970 een kon trakt werd gemaakt tussen de S.V. Miloscope en mij zelf dat Glory Halleluia in zijn geheel aan mij toebe hoort. Dat is het nog. Ik kreeg in dat kontrakt dé volledige artistieke en kommerciële uitbating. En wie heeft voor de S.V. Mi- dat was een gemiddelde per optreden. Wat er overbleef of te kort was kon eigenlijk maar na de ontbinding van de vennootschap bekend worden. De Coene en Peirsman hebben echter maar 13 maanden meege daan, terwijl de show twee ëneenhalf jaar heeft gelo pen. De uiteindelijke op telling bleef ver onder de gestelde verwachtingen. Zoals ik verteld heb kwa men we niet eens aan 45.000 fr. gemiddeld inko men per optreden. Hoe kan ik dan nog een deel van de winst uitkeren? Daarbij de 12 mensen van de show kregen bij elk op treden 1.000 fr. Dat wil zeggen een maandinkomen smaak bevatten. Hamvraag blijft «waar moet deze maat schappij nu naar toe, maar vooral waar moet de mens binnen deze maatschappij naartoe?» Met de geslaagde begelei ding van Katrijn Friant kreeg het harde geheel een nog grotere spankracht. Volledig geslaagd in combi natie met de in hoge mate geëngageerde liederen met een rauwe kracht. Doorgaans wordt Eriks stem beschreven als besche ten, schaperiger dan een wortel rasp! Veel zegt dit epitheton omans niet, maar toch toont het aan dat het een speciale ervaring in petto heeft voor het pu- Van 9 tot 12 februari heeft te Keulen de Internationale Vak beurs voor kleine en grote huishoudapparaten plaats. Al le firma's met naam en faam zijn op deze beurs vertegen woordigd. Dat wil zeggen 830 firma's uit 30 landen, waarvan er 22 uit België komen. Wie deze beurs wilt bezoeken, kan best kontakt opnetben met de Belgisch - Luxemburgs - Duit se Kamer van Koophandel. Handelsstraat 20 te 1040-Brus- sel (02/511.38,36). Ford België bevestigt zijn offi ciële deelname aan het eerst komend Belgisch Kampioen schap van de Internationale rally's en dit in nauwe samen werking met het Belga Team. Dat programma bestaat uit 8 rally's. De verantwoorde lijkheid voor het team berust bij Gilbert Staepelaere. Het honderdste nummer van Eigenaars-Magazine is bijna integraal gewijd aan de nieuwe huurwet. Deze wordt aan de hand van vele voorbeelden op een eenvoudige en duidelijke wijze verklaard. Het 100' nummer van Eigenaars-Magazine kan beko men worden op het adres van het Algemeen Eigenaars Syn- dikaat, Amerikalei 5 te 2000 Antwerpen. erin gebracht. Dus discus siestof te over. Interessant om te vermel den is nog de vinnige titel «Vader zingt aan tafel». Dit verwijst naar de familie feestjes uit vervlogen jaren, toen bij een kop koffie of een stevige borrel iemand uit het gezelschap opstond om enkele liedjes te zingen... Wanneer Erik De Volder met dit repertoire een reeks Nederlandstalige liedjes uit de vorige eeuw, de aan dacht krijgt die hij ver dient, kan hij nog een mooie tijd rondtoeren met deze produktie! odb) Het wordt stilaan een traditie dat de scholen eenmaal per jaar hun deuren wagewijd open zet ten om de ouders en vrienden van de leerlingen binnen te la ten en hen de sfeer van de neel vormt daarop geen uitzon- Tijdens de opendeurdagen dering. Van maandag 31 janua- den er ook nog vijf leerlingen ri tot en met zaterdag 5 februa- audities gehouden. Het zijl ri kan men er rustig in en uit hoofdzakelijk de leerlingen uil wandelen en heeft de bezoeker de lagere graden die optreden vrije toegang tot de klaslo- Maandag 31 januari, dinsdag/, school te laten proeven. Op die kalen. woensdag 2 en donderdag J dagen zijn ook alle andere be- Het is natuurlijk de bedoeling februari is er telkens om 19.00 langstellenden welkom en wordt de bezoekers kennis te laten uur in de balletzaal van k de kans geboden om in kontakt maken met de aktiviteiten van akademie een dergelijke leerliu-j te komen met leerkrachten en de akademie en met de verschil- genauditie en zaterdag direktie. De Aalsterse Akade- lende disciplines in het kunst- bruari heeft die auditie plat mie voor muziek, ballet en to- onderwijs. om 14.00 u. Dendermonde. Cafe chantant. Gekleed zoals in grootmoeders tijd. (vh) Precies tweehonderd jaar geleden begonnen ze in Temse een schoon, klassicistisch kasteel te bouwen. Het moest de oude burcht vervangen, het bastion aan de Schelde vanwaar uit de heerlijkheid eeuwen lang bevoogd werd, bestuurd. Precies twintig jaar geleden besloot de gemeenteraad tot sloping van het fraaie, omtuinde kasteel over te gaan; er zou een zwembad komen. Temse was wat geamputeerd, het was zijn ziel kwijt. Gemeentearchivaris Jerome Smet betreurt zéér dat het kasteel Janssens sneuvelen moest. En hij treurt niet alleen. Maar 't helpt niet meer. Wat wél helpt: een indrukwekkend in memoriam schrijven voor een toch superieur slot, vroom aandenken ook aan zijn bewoners. De uiterst verdienstelijke heemvor ser die Smet is heeft de burcht aan het schimmige verleden getoetst, het Temse van Amelberga, Roe land Lefebure (Lefèvre), Snoy d'Oppuers en Jans sens de Varebeke. Een story van heerschappij door huwelijken en erfenissen, beminnelijk bevoogd .door eerst Wouter van Gent (dit Vilain) en later door wereldlijke heren, in eerste en belangrijkste instantie Roeland Lefèvre (zijn nisgraf vind je in de OLVrouwkerk), behoeder van neringdoeners, schippers en dorpelingen die zo geteisterd waren door de grote brand van 1496. Temse heeft dus wat te vieren in 1983; het schrap pen van een fameuze relikwie, de burcht die oorlo gen heeft meegemaakt en overstromingen, die het landschap zo imposant lang beheerst heeft. Een ridderlijk verhaal wordt door Smet opgedist als kloeke kompensatie voor dat terwille van de voor uitgang weggebulldozerde bouwsel. Remember dat ene Janssens de Varebeke de laatste eigenaar was van het verrukkelijke pand. Ene? Dé Janssens de Varebeke, voorheen gewoon Janssens of ook Jans- sens-Smits, een naam met niet geringe weerklank in de Sint-Niklase textielwereld. Op de reep vóór de val zou het gemeentebestuur van Temse nog bij brouwer De Baer uit Sint-Niklaas gaan aankloppen; de vroegere burcht, het nieuwe kasteel zou een toeristische trekpleister-annex café worden, maar ze hadden een zwembad méér nodig. De monumentale studie «Van vrijheid tot heerlijk heid» door Jerome Smet heeft adellijke allures, u moet de groeten hebben van Karei, baron van Trazegnies, van graaf de Lichtervelde en andere machtigen. Meiers en baljuws pronken in dit ver haal, waarin ook een en ander te lezen staat over de heerlijkheid Cauwerburg en de vroegere Schelde- bedding (want Weert is van provincie veranderd, zoals u weet). Niet dat Smets verhaal als een roman leest, maar je kan er zélf wel ontzettend veel historisch tumult bij bedenken, schilderachtige af beeldingen vergemakkelijken het gedroom. Wie zich voor het verleden interesseert en toevallig aan de Scheldekant woont beschouwe de wel 110 pagi na's dikke bundel als verplichte lektuur. Het jaar in woord De studie van Jerome Smet is het koninginnestuk van het vrijdag ten gemeentehuize voorgestelde Jaarboek van het Gemeentemuseum van Temse. Tien jaar zijn z'er in Temse al mee bezig, met die Jaarboeken, en ze weten van wanten, mensen als mevrouw Saverys-Van Damme, F. De Gendt en Jerome Smet. Geen geringe verdienste bij de aan maak van deze popularizerende historisch-heem- kundige naslagwerken (vorig jaar stonden Clemens De Landtsheer en de gebroeders Van Raemdonck centraal) heeft ene Luc De Ryck. Ene? Dé Luc, medewerker aan De Voorpost zo lange tijd, sedert een korte wijl tot kuituurschepen gepromoveerd. De Ryck nam het tweede, meer aktuele luik van het Jaarboek voor zijn rekening. Dat werden dan een dertigtal pagina's waarin de meest markante kultu- rele, sociale, politieke en sportieve evenementen in Temse uit het voorbije jaar nog eens de revue passeren. In woord, niet in beeld, rt^aar wie prentjes verzamelen wil kan dan weer terecht in het (ook al degelijke) trimestriële informatieblad van Temse. Met het voorbije jaar bedoel ik, bedoelt Luc De Ryck 1981. Je verneemt wie er overleed, wat de verenigingen presteerden, wie zich in de kijker turnde of fotografeerde, waarom er bij Boel ge staakt werd. Een uniek dokument, kleinschalig maar van onschatbare waarde voor de aktuele geschiedschrijving van ter plekke. Mocht Amelberga nog leven, ze zou met de tandem Smet-De Ryck op haar rug in de Schelde en in beekjes gaan speuren naar hier en daar een ver dwaalde steen van d'aloude burcht. Amelberga, patrones van Temse, het moet een gulle meid geweest zijn, allerminst stuurs. Evenzo de Temse- naren van nu, wat folkloristisch ruziënd om de kaai maar after all toch altegaar pinten pakkend. O ja, Amelberga meldt dat het Jaarboek te verkrij gen is bij R. Van Hautkerke, Markt 9 in 2690 Temse. Centen overschrijven kan ook: 200 frank op rekening nr. 000-0413992-93 van het Gemeentemu seum. Veel geld is dat allerminst, voor die prijs spartel je niét op de rug van een reuzevis de Schelde over. Wouter VLOEBERGH

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1983 | | pagina 48