Milieubewuste Hugo Besard met
fascinerend etswerk in de Belfortkelder te
Aalst
Vierde langspeelplaat
van Sint-Niklase
knapenkoor
In Dulci Jubilo
Nieuwkerkenaar Dirk Maris g
in Drongens Kunstschip w
Paukenmis van Haydn
Merkwaardige tentoonstelling
te Aalst over Poolse affiches
Zangfestival
met De Vaganten
en het Sint-Amanduskoor
te Erembodegem
24 - 4.2.1983 - De Voorpost
Hst beeldende-kunst-minnend Aalst keek ongetwijfeld reeds enige tijd met
belangstelling uit naar de door CSC «De Rank» geprogrammeerde tentoonstel
ling van het grafisch oeuvre van de nog vrij jonge kunstenaar Hugo Besard in
de Aalsterse Belfortkelder. Zaterdagnamiddag 29 januari 1983 was het zo
ver... De vooropening van deze merkwaardige expositie, met receptie en met
toespraak door minister Marc Galle, had plaats om 17 uur.
Voor heel wat genodigden prijs voor beeldende kunst houtsnip, van de dood wist
was dit moment een ideale 1982 (tekenkunst en gra- te redden. «Het is maar een
gelegenheid om echt van fisch werk). In het tijd- klein beestje. Maar het is
dichtbij kennis te maken schrift «Kunstecho's» lazen een symbool geworden» zei
met de grafikus Hugo Be- we daarna: «Omtrent de hij. Ook Hugo Besard
sard en door te dringen in toekenning van deze prijs houdt enorm veel van de
zijn eigen eerlijke, artistie- is bij de jury niet veel dis- natuur. En in zijn grafisch
ke wereld. kussie geweest. Hugo Be- werk vraagt hij ook naar
Hugo Besard werd geboren sard beantwoordde aan de belangstelling voor het le-
te Etterbeek (Brussel) op 24 meest strenge eisen die ven in de natuur en bena-
februari 1955 en bracht men aan grafiek kan stel- drukt hij de schrijnende
zijn jeugd door te Kraai- len. Dit geldt voor de vorm- problematiek waarmee ons
nem, in de nabijheid van geving, de kompoeitorische zwaar getroffen ekologisch
het wereldvermaard Zo- kracht, de originele inter- bestand steeds meer wordt
niënwoud met zijn alombe- pretatie van het thema en gekonfronteerdHet zijn
kende majestatischehe- de technische rijkdom van meestal vogeltaferelen
melreikende beuken. In het tafereel». Sedert 1980 is die iedere natuurliefhebber
1974 liet hij zich inschrij- Hugo Besard nu ook als steeds fascineren die hij
ven aan de afdeling grafiek leraar grafiek verbonden als onderwerp kiest. Maar
van de Koninklijke Akade- aan de Gemeentelijke Aka- wat iedereen opvalt: hij etst
mie voor Schone Kunsten te demie voor Schone Kunsten herhaaldelijk ook imagi-
Antwerpen, waar hij in te Berchem, Antwerpen, naire wezentjes, die een
1979 met glans afstudeer- Het milieubeleid van Mare ogenschijnlijk zinloze, sur-
de. Zijn leermeester was Jo- Galle, als minister, is jaren- reële titanenstrijd uitvech-
zef Van Ruyssevelt, liefheb- lang voornamelijk gericht ten- Tussen struiken, va-
ber van geraffineerde teeh- geweest op natuurbehoud, rens, planten, bomen, etst
nieken. Hij spitste zich vol- de waterzuivering, de afval- hij barok, maar zeer nauw-
ledig toe op de ets en ging verwerking, de vogelbe- keurig, met onuitputtelijk
zich vervolmaken aan het scherming. Ons eigen leef- geduld en met enorm veel
Nationaal Hoger Instituut, milieu wordt verder be- riu voor de kleinste details,
In 1980 volgde hij boven- dreigd en vernietigd o.a. in- fantastische, soms imagi-
dien een stage in Giorgio gevolge de aanleg van naire wezentjes die schoon
Upiglio's «Atelier Edizioni drukke verkeersaders, die rijn als muziek, andere af-
d'Arte Grafico Uno» te Mi- er soms op grote oppervlak- schuwelijk als draken,
laan. Intussen nam hij deel ten de stilte en de rust defi- sommige wreed en brutaal,
aan diverse individuele en nitief verbannen. Gelukkig andere bescheiden en zacht.
groepstentoonstellingen en zjjn er mensen en die Uiteraard verrast ons ook
behaalde hij tal van prijzen worden wel talrijker die de kwaliteit van zijn werk.
en onderscheidingen. erg bewust van de grote Zijn werk doet niet alleen
Meerdere van zijn werken waarde van de natuur in denken aan de scheppingen
werden reeds aangekocht bet algemeen zich opstellen van Joris Minne, maar ook
door de Belgische staat, tegen de verdere verloede- 3311 het ceuvre van Jeroen
Verleden jaar volgde hij ring ervan en opkomen Bosch één der opmerke-
nog een stage in een grafi- Voor een gaaf leefmilieu, hjkste en belangrijkste
ache studio te Parijs «La- Heel wat vogelliefhebbers kunstenaars uit «het
courière et Frélaut». Ook in 2djn Galle erg erkentelijk herfsttij der Middeleeu-
1982 werd hem de Prijs van voor het uitvaardigen van wen», die eveneens revol-
de Prins (Club der XII) toe- nieuwe wetten in verband teerde tegen wat het leven
gekend en werd hij lau- met de vogelbescherming in de weg stond waarin
reaat in de door de stad waarmee hij één van de veelal gedrochtelijke we-
Harelbeke uitgeschreven zeldzame vogelsoorten, de zens en bizarre monstertjes
met rijke en beeldende fan
tasie weergegeven zijn en
dat te beklemmender aan
doet wanneer men zijn
scheppingen ziet als een
produkt van zijn tijd. Het
noodlottig ingrijpen van de
mens in de natuur wordt in
Besards werk nu eens dis
kreet op de achtergrond ge
suggereerd en een andere
keer in al zijn nodeloze gru
wel aan de kaak gesteld.
«De nonchalance waarmee
de mens met de natuur om
gaat, treft me diep» aldus
Besard. En even later: «Ik
ben echt gefascineerd door
het tragische proces van le
ven en dood dat zich voor
tdurend rondom ons in de
natuur voltrekt». Deze na
tuur is eigenlijk wel een
spiegel van en voor de
mens. En daarom ook is de
spiegel een symbool die we
zijn werk.
Specifiek in zijn tentoon
gestelde ceuvre is de groot
schaligheid van heel wat et
sen, vooral zijn triptieken,
die getuigen van een zelf
doorgedreven techniekbe-
heersing: ets en droge
naald, soms gekombineerd
met mezzatint of akwatint.
Enkele ondertitels hiervan:
«Zelfvoldaan Spiegeltje»
(1979), «Schimmen en
Scherven» (1979), de over
weldigende «Strijd om Ver
vlakking» (1981). Licht en
duister kontrasteren hier
in, kunstvol aaneengereigd
met een hele gamma halfto-
nen tot echte monumentale
Daarnaast toont de grafi
kus ons een aantal kleinere
etsen, op maten die bij de
grafiek meer gebruikelijk
zijn. Een suite van zeven
prenten getiteld «Dieren
van leven en dood» neemt
een belangrijke plaats in in
het ceuvre van de kunste
naar. Uit een daarbijhoren-
de tekst van de hand van
Johan De Muynek citeren
we: «Niet alleen bereikt Be
sard in deze reeks een per-
fekte beheersing van het
kleine formaat, na een in
drukwekkend aantal mo
numentale werken, op zeer
groot formaat, maar boven
dien komt in deze serie het
tematisch aspekt in zijn
werk en zijn sterk engage
ment met natuur en na
tuurbehoud op de voor-
grond. Plastisch en tech
nisch raffinement, periekte
harmonie tussen idee en
vorm waarbij de kwaliteit
van de details, van papier
en inkt, getuigen van het
vakmanschap en de stiel
kennis van de kunstenaar
en van de intieme relatie
tussen de grafikus en het
materiaal. Deze prenten
zijn een element in de strijd
tegen de vervlakking in on
ze samenleving en de verde
re aftakeling en bezoede
ling van onze natuur. De
verloedering gaat verder
maar gemilderd door een
enorme overlevingsdrang,
gekoppeld aan de drift om
zijn wereld te scheppen in
magistrale prenten». Heel
deze visie vertaalt Hugo Be
sard in zijn recent werk
een oeuvre dat echt aanzet
tot intense en rustige bezin
ning. De tentoonstelling in
de Aalsterse Belfortkelder,
het resultaat van talent,
techniekbeheersing en bes
tendig werk van de kunste
naar, kan nog tot en met 8
februari 1983, dagelijks be
zocht worden van 14 uur
tot 18 uur.
Laten we hulde brengen
aan deze geëngageerde Vla
ming, door er zijn werk te
gaan bekijken en... bewon
deren!
De Bruyn.
Dirk Maris met zijn echtgenote en, rechts, Maurits Coppieters die zo vaak zijn r
tentoonstellingen inleidt. De Nieuwlcerkenaar expozeert in Drongen (arch)
Van 4 tot en met 21 februari stelt de Wase kunstenaar Dirk Maris juir
tentoon in het Kunstschip Dronghene. Die boot ligt gemeerd aan het Lfr
Oude Veer in Baarle (Drongen), op een honderdtal meter van de
Steenweg Gent-Deinze en een vijfhonderdtal meter van de autoweg Gent- Li
Oostende (afrit Drongen). Vanavond vrijdag 4 februari om 20.30 uur r.
vindt vernissage plaats, u kan daarna elk weekend terecht op vrijdag, r?
zaterdag en zondag van 15 tot 1 uur 's nachts. Ai»'
Het oeuvre van Maris, die aan de Ster 64 in Nieuwkerken (Sint-Niklaas) f>
woont, kan je magisch-realistisch noemen. De kunstschilder evolueerde K
in de voorbije tien jaar van het expressionisme via het impressionisme
naar het symbolisch realisme toe. Kunst is voor Maris niet alleen een
vak, maar ook een levensfilozofie.
Dirk Maris put in de diepten van de ziel en wil ook meebouwen aan een
betere wereld. In warme tinten (vooral oker, nederig bruin en dieprood) t
penseelt hij. Voor landschappen, water en «getormenteerde» luchten
heeft hij een voorliefde.
Met de expo in het Kunstschip Dronghene is Dirk Maris, 38 jaar, al aan L
zijn 23rt* tentoonstelling toe. W V fc
«In het westen hebben de meeste affiches een zuiver
publicitair karakter en dienen ze om een produkt te
doen vorkomen. In Polen ligt de opdracht enigszins
anders. Affiches worden er gemaakt om de intel-
lektuele en kulturele waarden aan te prijzen zoals
film, toneel, koncerten, tentoonstellingen. Ze die
nen ook voor didaktische doeleinden. Dit heeft voor
gevolg dat de Poolse kunstenaars meer armslag
krijgen en een grotere vrijheid hebben».
Het in 1931 door de latere kapelmeester van
Sint-Baafs Gerard Van Durme opgerichte
knapenkoor In Dulci Jubilo is zowat het huis
ensemble van het Sint-Niklase Sint-Jozef-
Klein-Seminarie ofte kollege, de school die op
9 mei van dit jaar precies honderdvijfenzeven
tig jaar bestaat. Het omvat een zestigtal jonge
lui die het prettig vinden, tijdens hun vrije
tijd enkele uren per week samen te zingen.
Het koor mag je als één van de belangrijkste
ambassadeurs van de Wase hoofdstad be
schouwen, want er werd al flink wat in het
buitenland opgetreden. De zoetgevooisde kna-
penklub doet echter nog op een andere, in
drukwekkende manier van zich spreken: het
is al aan zijn vierde langspeelplaat toe.
Geen buitenland is er te Onder leiding van de
Aalst. Poolse affiches in de kijker (ad)
ven alles weer in meer
spontaniteit, verscheiden
heid in vormgeving door
het hanteren van allerlei
middelen als het pikturale,
het grafische het fotografi
sche, de techniek van de
collage, enz.
Daarbij komt nog dat in
Polen meer aandacht ge
schonken wordt aan de af
fiche door de artistieke op
voeding van de bevolking
en door de affichekunst op
allerhande manieren te sti
muleren. In dat verband ci
teerde prof. Vyncke de
tweejaarlijkse internatio
nale biënnale van de affiche
te Warschau, het bestaan
van een museum van de af
fiche in het kasteel van Wi-
lan' ow, de residentie van
Jan Sobieski, vroeger ko
ning van Polen.
Hierna gaf professor
Vyncke het woord aan de
afgevaardigde van de Pool
se ambassade, de heer Pa-
wasz, die de aanwezigen en
dan vooral de heer Pauwels
van het ministerie van kui
tuur, de heer Verhelst,
voorzitter van de Chopin-
stichting van Gent en de
vele Aalsterse van harte
dankte. Hij herinnerde aan
de vriendschappelijke be
trekkingen tussen Vlaan
deren en Polen en verheug-
Aalst. Eén van de Poolse affiches die in de zaal 't
Apostelken te zien zijn (ad)
ae zich over de deelname Dat verklaarde professor
van de Schola Cantorum Vyncke van de Universiteit
Cantate Domino aan het van Gent tijdens de voor-
Festival van Poznan van 11 opening van de tentoonstel
tot 20 februari. ling over Poolse affiches in
Op deze merkwaardige ten- de galerij 't Apostelken te
toonstelling zijn werken te Aalst. De tentoonstelling
zien van beroemde Poolse wordt onder meer opgezet
afficheontwerpers als Jan door de Vlaams-Poolse Kul-
Lenica, Franciszek Staro- turele Vereniging waarvan
wiesjki en Henryk Tomas- professor Vyncke voorzit-
zewski. Alle affiches zijn te ter is.
koop aan een demokrati- In zijn toespraak zei profes-
sche prijs. Op de tentoon- bot Vyncke ook nog dat de
stelling is ook Pools hand- Poolse kunstenaar een ei-
werk te bewonderen en gen interpretatie kan geven
voor de muziekliefhebbers aan een tema en dat gebeurt
is er een stand van Poolse dan door het verwerken
muziek. Men kan er onder van literaire toespelingen,
meer langspeelplaten ko symbolen uit de gods
pen van de beroemde Na- dienst, de politiek en het
chtegalen van Poznan, de volksleven. Verder is hij
Nachtegalen van Polen en niet gebonden aan mode
van de Capella Bydgoe- kunststijlen en kan hij ele-
tiensis. menten uit verschillende
De tentoonstelling, opgezet kunstinrichtingen gebrui-
voor de Vlaams-Poolse Kul- ken. Een ander groot ver-
turele Vereniging en het schil, aldus de inleider, is
Pools-Vlaams Huis van de technische perfektie van
Gent en door het Willem- de westerse techniek op het
fonds van Aalst, is nog te gebied van drukkunst. In
bez -ïhtigen op zaterdag 5 die beperktheid van papier,
en zondag 6 februari tel- technische mogelijkheden
kens van 10 u. tot 13.30 u. zochten de Poolse kunste
en van 15 u. tot 24 uur. naars hun eigenheid en ga-
Zaterdag 5 februari 1983 programmeert Davida-
fonds Erembodegem te 20 uur in het Parochiehuis
van Erembodegem-Centrum een zangfestival met
Herwig en Paul Vagant en het Sint-Amanduskoor
van Erembodegem.
De Vaganten stuurden
ons volgende informa
tie: «Een zangfestival...
Een woord dat Eurovi-
sionair geladen is en een
beetje huiverend herin
nert aan televisieavon
den vol glamour en glit
ter, met een jury, poli
tiek en ja... ook liedjes.
In dit programma heb
ben we alle nevenver
schijnselen de nek om
gedraaid: ze werden be
dwongen en alleen de es
sentie, het lied, is over
gebleven. Geen oude,
saaie liederen, maar een
eigentijds liedprogram
ma werd hiervoor sa
mengesteld.
In een ongedwongen en
aangename sfeer wordt
ons de kans gegeven om
nog eens gezellig samen
te zingen.
Dit programma wordt
tevens opgebouwd in sa
menwerking met het
Sint-Amanduskoor uit
Erembodegem, dat hier
bij optreedt als oproep-
koor, maar tevens enke
le liederen brengt uit ei
gen repertorium.
Het grootste deel wordt
echter verzorgd door
Herwig en Paul Vagant
die prachtige luisterlied
jes brengen en ook de
samenzang in goede ba
nen leiden.»
Het wordt beslist een
heel gezellige avond
voor groot en klein! De
inkomprijs bedraagt 60
fr.
fdb)
In de loop van 1982 steeg het
aandeel van Ford in de West-
europese automarkt tot een
nooit eerder bereikt rekord;
12,4 procent in vergelijking
met het vorige hoogtepunt van
12,3% in 1981. Ford staat
thans aan de leiding van de
autoverkoop in Groot-Brittan-
nië, Ierland en Noorwegen.
Het 61' Salon voor Bedrijfsau
to's heeft een enorme publieke
belangstelling gelokt. Vooral
tijdens het laatste weekend
liep het storm aan de Heizei
Men mocht niet minder dan
235.000 bezoekers verwelko
men wat een stijging betekent
met 12%.
vinden waar IDJ niet op
trad: Nederland, Tsje-
choslowakije, Duits
land, Frankrijk, Groot-
Brittannië, Denemar
ken, Bulgarije, enz. In
1982 werd het koor uit
genodigd op het festival
van knapenkoren in
Poznan, Polen.
Internationale faam
dus. Men dankt die aan
de homogene, natuurlij
ke koorklank en aan de
stijlgetrouwe uitvoering
van koormuziek uit di
verse periodes. Het Re
quiem van Fauré, Brit-
tens St. Nicolaseantate,
Psalmen en Magnificiat
van Zelenka, het is een
greep uit de grotere wer
ken die de jongste jaren
werden uitgevoerd. Men
deed daartoe een beroep
op dirigenten wier naam
grote weerklank heeft:
Willi Gohl, Klaus Knall,
Kamiel Cooremans,
Wlodzimierz Szymans-
ki, Jos Van Immerseel
en Ton Koopman.
Nationale bekendheid
ook, vooral door de au
diovisuele media, radio
en televisie. In regie van
Mark Liebrecht en Eddy
huisdirigent Marcel Van
Daele werden twee lang
speelplaten met kerst-
muziek gerealizeerd, het
eigen Vlaamse kerklied
komt daarin flink uit de
«verf». Onder de titel
«Spiritus Domini» ver
scheen een LP met gre
goriaanse gezangen van
Pinksteren en de Missa
Brevis van Palestrina.
Zopas bracht het koor
zijn vierde langspeler
uit.
Die plaat werd opgeno
men tijdens het Haydn-
jaar 1982 (Joseph
Haydn werd 250 jaar
eerder geboren) en is
uitsluitend gewijd aan
werken van die kompo-
ni8t. «Missa in tempore
belli» (Paukenmis) is de
titel van deze vierde IDJ-
langspeler die ook de
trio's nr. 2 en 6 voor
fluit, viool en cello van
Haydn bevat.
Behalve door In Dulci
Jubilo wordt de lang
speelplaat «bezet» door
de solisten B, Deglin
(sopraan), L. Van Deyck
(alt), J. Caals (tenor) en
M. Verhoeff (bas) en de
solisten van het Bel-
Steylaerts werden twee grisch Kamerorkest met
jeugdopera's van Eiber-
hard Werdin voor televi
sie geproduceerd.
In Dulci Jubilo bundelt
een aantal muziekmin-
nende jongens, geeft ze
de kans zich te ontplooi
en. Da's het pedagogi
sche aspekt. Daarnaast
wil men een sociaal-kul-
turele rol spelen door de
toehoorders te laten ge
nieten van het repertoi
re. Een bij uitstek reli
gieus liederenpakket;
men is van oordeel dat
het kontakt met de artis-
Rudolf Werthen als kon-
certmeester. Louis De-
vos heeft de algemene
leiding. Op de B-zijde
vind je de trio's voor
fluit, viool en cello, ze
worden uitgevoerd door
Gaby Van Riet (fluit),
Rudolf Werthen (viool)
en Jan Pas (cello). Jan
Pas is een streekgenoot.
Hij werd in 1962 gebo
ren en studeerde aan de
muziekakademie in Lo
keren. Hij werd laureaat
van de muziek wedstrij d
Pro Civitate en van Te-
tieke verklanking van nuto en is solist «an het
psalmen en andere bij- orkest van de Munt-
belteksten een diepgaan
de verrijking moet zijn
voor zangers én luiste-
Haydn-plaat
van
schouwburg.
De opnamen werden ver
zorgd door Studio Steur-
baut in Gent; Johan
Huys, konservatorium-
direkteur, en Jean
gers stonden voor de
tistieke begeleiding in.
Enkele tientallen Sint
Niklase. Wase joi
mannen
Graag vertellen we wi^eb
dat allemaal zijn. Sop:
nen en alten: MicJ
Boel, Johan Boeykei
Geert Bogaerts, Lud'
Bruyneel, Mare De
venaer, Geert De Grave,1
Luk De Man, Klaus Dej
Pillecijn, Filip De
ger, Wim D'haene,
D'hooge, Michiel Duti
Wouter Ferket, J»
Heyens, Peter He;
drickx, Dirk Huybrecl
Peter Lutz, Diedei
Maes, Dirk Martens, J<
han Meeus, Stefan N<
redame, Koen Ossel
Herman Peeters, J<
Polfliet, Stefan Pol
Geert Rass, Tom Soi
loos, Koen Van Cael
berghe, Johan Van
le, Frederik Vande:
ken, Eddy Van de Vel
Luc Van Haelst, Di<
Van Handenhoven, Ji
han Van Hove, Guy Vi
Mullem, Rik Vanthi
ne, Fonny Verdom
Kurt Verdonck, Step]
Walckiers. Als tenoi
en bassen: Mare Brac!
Gunther Cogen, Gui(
De Bruyne, Jan De Wi
te, Dirk Gerlo, Fri
Goo8sens, Wi
Goossen8, Lieven He;
man, Dominique Hi
brecht, LievenM<
gat, Peter Polfliet,
han Reel, Peter
Dirk Rodts, Jan
baut, Peter Rottier,
Stuer, Karl Tacl
Jan Truyens, Geert Vl
denbosch, Johan Vl
denbosch, Bert Van dflU,
Steen, Michel Van F*
teghem. De IDJ-koorlel
ding wordt gevormi1
door Marcel Van Daele5
Mare Stockman en Jao
que8 Van Holen.
De Haydn-plaat is te vt
krijgen tegen 4!
frank, eventueel te ve
meerderen met 35 fran
verzendingskosten
kan terecht in de plat
zaken; via het Davidi
fonds, Blijde Inkoms
straat 79-81 in 3001
Leuven; op het sekreti
riaat van het Sint-Ji
Klein-Seminarietel.
776.07.34; of door over
schrijving op reke
ningnr. 413-9051799
10 van vzw Knapenkoo
In Dulci Jubilo in 27(
Sint-Niklaas.