De Schakel en «De Doodskopvlinder»:
een gave en interessante opvoering
Capellakoor Termuren vierde feest in Erembodegem
Sine Nomine Lebbeke en
Laat Blijde Weergalmen zingen
op Vlaams Nationaal Zangfeest
Blazers suksesvol
in Fanfarmonie
op Buggenhouts aperitiefkoncert
Met Horse ^performance balanceren
tussen theater en beeldende kunst
Luitkoncert
in
Sint-Niklaas
Harmonie-orkest Excelsior
te Lokeren bestaat vijf jaar
De Voorpost - 11.2.1983 - 23
Vijf jaar geleden werd door de heer Olivier Van
Driessche het Harmonie-orkest Excelsior te Loke
ren opgericht. Dit orkest bestaat meestal uit jonge-
re spelers-muzikanten voortgekomen uit de Ko
ninklijke katholieke Stedelijke Harmonie van Lo-
teren. Benevens hun. gewone wekelijkse repetities
jp dinsdag hebben die jonge spelers ook de moed
opgebraoht er nog een wekelijkse repetitie op vrij
dag bij te houden.
volgde met grote belang
stelling, de partituur in de
hand, de uitvoering van het
harmonie-orkest. Gaston
Comelis, een van de hoofd
rollen van toen, was er ook
nog bij. En dan verder ook
nog enkele figuranten uit
die tijd. Olivier Van Dries
sohe zelf was er ook al bij
als jonge muzikant. Het
koncert werd besloten met
het Belgisch volkslied op
een arrangement van Oli
vier Van Driessche. Na de
uitvoering werd door een
van de jongste spelers een
hulde aan het adres van de
dirigent afgelezen, terwijl
aan mevrouw Van Dries
sche bloemen werden aan
geboden. Olivier sloot zich
dan ook bij die hulde aan.
J.V.L
"er gelegenheid nu van dit
ijfjarig bestaan werd aan
en honderdtal belangstel-
enden verleden vrijdag een
ubileum-koncert aangebo-
len. Dit koncert ging door
n aanwezigheid van burge
meester Liebaut en schepen
3eorgette Van Wouwe in de
feestzaal van Het Volk. Het
koncert ving aan met de
feeetmarche Excelsior, ge
componeerd door Olivier
Van Driessche zelf. Dan
volgden stukken van
lershwin, Willy Hautvast,
Bert Kaemfert en Jerry
Herman, om te eindigen
met «De Grote Poort van
Kiev» van Modest Moes-
aorgski. Ieder van die stuk
ken werd telkens door Di-
rier Van Driessche ingeleid
op een zeer verstaanbare en
ook dikwijls luimige ma
nier, die de toehoorders tel
kens aan het lachen bracht.
Na de pauze kwam dan de
Sabeldans van Khatchatu-
rian, TVG-Paris-Lyon van
John Darling en de Vlieger-
marche van Herman Dos-
tal. Voor de ouderen onder
de toehoorders was wel het
hoogtepunt van de avond
«Das Holland weibchen»
van Emmerich Kalman. De
ze operette wérd destijds
met groot sukses herhaalde
malen opgevoerd door de
toenmalige toneelvereni
ging Excelsior Dat was in
de jaren '36-'37. Vele van de
talrijke spelers van toen
zijn inmiddels overleden.
Maar de toenmalige diri
gent Richard Vlaminck
was nog aanwezig, en hij
Aperitiefkoncert op niveau in Netwerk
In een ongedwongen en al
leszins sympathieke sfeei
had verleden zondagvoor
middag voor een eivolle
zaal zonder veel plichtple
gingen een koncert plaats
op hoog niveau gebracht
door twee jonge professio
nele musici. Frank Hen-
drickx en Martha Szabo die
in de eigen regio nog optra
den te Moorsel samen met
het lokaal «Canticorum»-
zangkoor. Het aperitief
koncert bij onze ooster
buren Frühshoppen doch
dan op een andere leest ge
schoeid, de meer populaire
heeft blijkbaar de wind
in de zeilen. Na Guy Penson
op klavecimbel en Philip
Malfeyt op luit en celliste
Clavie Lonque, dochter van
de te Aalst jaren terug ver
toevende en spelende Ar-
mand Lonque, debutteer-
den verleden zondagvoor
middag fluitist Frank Hen-
drickx, 25 jaar, leraar aan
de Aalsterse akademie en
fluit-solo aan de Koninklij
ke Vlaamse Opera te Gent
die samen met de van Zuid-
slavische afkomst doch te
Brussel wonende Martha
Szabo studeerde aan het
konservatorium in de
hoofdstad waar Szabo het
hoger diploma behaalde als
harpiste,
In werken van Vinci, J.B.
Crumpholtz, Spohr en Do
nizetti konden beide virtuo-
sen de benaming is ge
rechtvaardigd niet alleen
hun technische vaardig
heid tonen doch vooral hun
aanvoelen van reële schoon
heid in deze werken. Een
daverende ovatie viel hen
dan ook ten deel.
Op zondag 20 februari
brengt Mare Schouppe op
fluit werken van Jolinet,
Van Boterdael, Betio en De
bussy. Hij is als fluitist ver
bonden aan het orkest van
de Koninklijke Munt
schouwburg in de hoofd
stad. De koncerten vangen
steeds te 11 u aan en de
inkom prijs bedraagt 60 fr.
50 fr. voor leden.
LH
Aalst. Provinciale zangwedstrijd. Het Gemengd Koor Canticorum» uit Moorsel. (per)
praat over de vertoning; de
meningen en reakties waren
nogal verdeeld, maar in ieder
geval heeftde opvoering het
publiek geïnteresseerd. Wie
Wie zich aan het overgrote aanbod van komedies in het Aalsterse toneelwe- het seizoen '81-82 was ze nog deze Prod"ktie miste, kan ze
reldje, mocht zeker niet nalaten om «Doodskopvlinder» van de Vlaamse Zie„ als „egena in .TrsunBiS W» "JJ f
auteur Frans Cools te gaan bekijken in een versie van de toneelkring De Begeerte» van Tenmssee Wil-
8ohakel. Alles bij elkaar werd het een verzorgde toneelavond die heel wat liams- het was toen 24 jaar 20 f ,p g
toeschouwers voldoening kon schenken; huisregisseur Tuur Van Den Brulle ge'<jden dat zij wat met theater j
bekwam van zijn vier-koppige akteursploeg goed en gaaf werk.
De auteur heid en verantwoord. Er was im-
Frans Cools, die onlangs zijn Plots verandert zijn leven wan- mers een goede dosis verbeel-
zestigste verjaardag vierde neer hij toevallig zijn buur- ding, mensenkennis en drama-
(*03/02/'23), kwam verleden meisje Vanessa ontmoet. Tus- tische spankracht, nodig om
jaar opnieuw in de belangstel- sen deze call-girl en Frank dit tot een genietbare voorstel
ling met zijn stuk: «De Doods- groeit een merkwaardige en ling om te kneden,
kopvlinder» innige genegenheid. Het is dui- Vooral de akteursploeg heeft
Frans debuteerde in zijn ge- dclijk dat beiden elkaar echt er voor gezorgd dat het een
boortedorp Wuustwezel met nodig hebben. Dan verschijnt degelijke vertoning werd, die
«Niets dan waarheid», een ver- inspekteur Hofman met de in de smaak viel van het
rassend originele thriller. La- melding dat Vanessa gruwelijk publiek,
ter volgden o.a. nog «De sche- werd vermoord... Een doods- Guido Klinck had aan de ver
ve toren», «fii geweten niet kopvlinder op het flatje van tolking van de gehandicapte
te doen heeft "gehad. Blijkbaar de.zaal
heeft de toneelmikrobe toen Pa,ace' Markt 32 te De"nze'
haar werk gedaan... zij verde
digde de moeilijk rol van de uuhr',lb g.\dU> 7ng,
eeoïstische en aekwelde moe- l' k «tor het pubhek. (Er d,ent
Deze vertoning, die aanvangt
om 20 uur, is gratis toeganke-
egoïstische en gekwelde moe
der plankenvast en met de no
dige toewijding.
De vierde acteur van de cast
was Luc De Blieck in rol van
alleen een reservatierecht van
30 frank per persoon betaald te
worden)
Geïnteresseerden kunnen te-
Voor de 46* maal al wordt
er een Vlaams Nationaal
Zangfeest georganiseerd.
Dat op initiatief van het Al
gemene Nederlands Zang
verbond dat daarbij de me
dewerking krijgt van de
VTB-VAB, het Davids-
fonds, de WKB en nog een
aantal andere verenigin
gen. Het 46* Vlaams Natio
naal Zangfeest vindt plaats
in het Sportpaleis van Ant
werpen op zondag 24 april
om 14.30 uur. Het alge
meen tema is «Voor Vrij
heid en Recht», een tekst
die komt uit het lied «Voor
Outer en Heerd».
Telkens weer worden er een
aantal koren aangesproken
om op te treden op het
zangfeest. Dit keer viel zo
een vleiende uitnodiging in
de bus van het Sine Nonmi
ne koor uit Lebbeke en het
koor Laat Blijde Weergal
men uit Aalst. De andere
koren komen uit Lier, Duf
fel, Heverlee, Zaventem,
Brussel, Valmeer, Oosten
de, Gistel en Houthalen. Sa
men een lOOO-tal koorzan
gers. Verder is er ook een
optreden van het Vlaams
Symfonisch Orkest en de
Kopersektie Sinte-Cecilia
Brassband uit Rummen.
Miel Cools Zingt Liedjes op
teksten van Louis Ver-
beeck, Gijs Van Rhode ver
zorgt de bindteksten.
Ook de beweging8groep Al-
kuone uit Aalst en volks
kunstgroep Drieske Nij-
pers uit Lokeren nemen
aan het Vlaams Nationaal
Zangfeest deel. De algeme
ne regie is in handen van
Jaak Van der Helst, ook al
geen onbekende.
Toegangskaarten en propa-
gadamateriaal Iran men be
komen op het ANZ-sekreta-
riaat. Vrijheidstraat 30-32,
bus 14 te 2000 Antwerpen
(03/237.93.92 of
237.96.43). Men kan op dit
adres en op deze telefoon
nummers ook kaarten re-
was L-uv. uc Ducu in iui van
inspekteur Hofman, hij voelde ST-SSSt
zich goed in zijn sas in deze
rol, zonder in «overdreven»
publikaties en aktiviteiten»
van de provincie Oost-Vlaan-
charge te vervallen, een gevaar d;r.en' Bisdomplein 3 te Gent
dat hij met zijn toebedeelde °f kun"c" ,be"e,n "0a^zaalPa"
rol we kon lopin. Iace' Markt 32 9800
belast», «Achter de schemem
«Proces zonder uitspraak», naar Frank.
«Spelen op zolder», en «Een
harlekijn voor Filip» (opge-
Vanessa drijft de inspekteur Frank een opdracht die hem
goed lag; gevoelig en beheer
ste vertolking, getuigend van
x-ro_ Regie en vertolking inzicht,
voerd door toneelkring De In het «De Schakel-tijdschrift»
Schakel op 14, 15 en 16 april zegt de regisseur: «Ik heb het Ann Macharis wist behoorlijk
1973). Ook werkte hij voor systeem van inspraak willen kleur en reliëf te geven aan het
radio en T.V.; hij schreef een blijven volgen. We zijn steeds personage van call-girl Va-
samen op zoek naar inhoud via nessa, haar eerste karakterrol,
ernstige diskussies en samen gekompliceerd kwa intense ge-
werken we aanvullend op voelens, resulteerde in i
De technische ploeg zorgde w .09,!.86 12'26]
voor een aanvaardbaar dehor hebbc" van VOOMd"
en dito belichting en geluiden. 8eno'e" ,e" ku"?eJ
Gary De Swaef Jo Van Den wa™ aanbe,vde"' D.eScbakel
Bnlle, Bert Janssens, Bert Van verdlenI hetH')llaS 1
vonden we dat de regie van
Tuur Van Den Brueel terzake
was, maar niet prima creatief-
geladen om een interessant
Tenslotte "vermelden we nog f,k -Doodskopvlinder.
Suzanne Cassiman. die teken hot volle pond te geven.
Het stuk heeft niveau en is bij
onze realiteit: met dit stuk had
de Schakel ogen en oren kri-
vijftal radiospelen («De Speel
doos», «Tussen hemel en
de», «Het zilveren toiletsteh
«Zand erover» en «De roos elkaar,
van Steenbeke») en het televi- Anderzijds houd ik als regis-
siespel «De bruidskist», door seur de algemene lijn aan: ver-
de B.R.T. uitgezonden in trekkend vanuit het motorisch
1966.
Hoewel de auteur een uitge-
moment, dat eigenlijk buiten
het stuk is gesitueerd, wordt
loofwaardige interpretatie. De
bazige moeder werd op de
danken gezet door Godelieve
Cuys; verleden jaar, tijdens
De Borght, Dries Van Herze-
le, Bart Cooman, Joris Vonck,
Mare De Lovinfosse volbrach
ten deze opdrachten.
sproken voorkeur heeft voor het hoofdthema bepaald door
het detektive-thrillergenre het misverstand en het onbe-
zouden we hem onrecht aan- grip van moeder en zoon. Ik
doen door zijn stukken alleen zoek steeds, de auteur zo dicht
als dusdanig te benaderen.
Over het algemeen krijgen zijn
personages heel wat achter
auteur maar spreken integen
deel de toeschouwer aan.
Inhoud
Frank, een jonge man, is ver-
aan beide benen. Hij zit
voortdurend in zijn rolstoel en
bet verzamelen van vlinders is
mogelijk te benaderen.»
Regisseur Tuur Van Den Brul-
le heeft de touwtjes (zeer)
•nd mee, t.t.z. ze zijn geen strak in handen gehouden en
Here verbeeldingen van de de juiste toon in de ganse voor
stelling weten te leggen.
Voor deze produktie kon het
niet anders dan een simultaan-
dekor worden (flat Frank -flat
Vanessa). In dit geval was dat
geen eenvoudige opgave, en
misschien zelfs een uitdaging.
De handschoen werd wel op
zijn enige bezigheid. De moe- genomen, maar toch heeft de
der vertroetelt de «kleine
Frankie» en waakt over hem
net een ziekelijke bezorgd-
inventie het niet voor 100%
gehaald.
Verder was de regie degelijk
Suzanne Cassiman, die teken
de voor de produktieleiding.
Tot slot
Er werd gediscussieerd tijdens tisch op de maatschappij staan,
de pauze er werd nog nage- Jo De Bruyn
De serie «lijf» in Netwerk werd vrijdag 4.2.83 aangevuld met de «Horee»
performance gegeven door José Vandenbroucke.
Een 20-tal minuten later dan voorzien pakte deze akteur uit met een hoogsteigen-
aardig produkt. Hij probeerde een kombinatie te vinden tussen theater en
beeldende kunst. Vanuit zijn ervaringen met poëzie, grafische kunst, mail-art,
graffiti schepte hij een eigen taal, door van kommunikatie per geschreven woord
naar beeldende kunsten verwijzende abstraktie tekens en de zichtbaarheid van
het menselijk lichaam met elkaar te vermengen.
Tijdens deze voorstelling slingerde het publiek heen en weer tussen een sprakelo
ze wereld en de kommunikatie-onzekerheid.
De kunstenaar bevond zich met zijn behoefte aan expressie-mogelijkheden
zoldermateriaal, keukengerei, schrijfmachine, lampen, zeer groot blanco blad
papier, tapes en diaprojekties op een zeepbel.
Een 45 minuten durende handeling waarin Vandenbroucke bijgestaan door een
vrouw, kommunicatie per schrijftekens centraal stonden.
NR
Het tweede van de vier geplande aperitiefkoncer-
ten, georganiseerd door de Buggenhoutse Gemeen
telijke Muziekschool, ging vorige zondag in Opstal
door. De zaal Torenhof was goed gevuld en de
blazers waren in meer dan behoorlijke doen. Onder
de naam «Fanfarmonie 1» was dit koncert immers
voorbehouden aan een viertal leerkrachten-blaasin
strumenten van de Gemeentelijke Muziekschool.
Trombonist Frans Lau- de pianopartituur hier ze-
we rs, voortreffelijk be ge- ker even belangrijk als de
leid door Marleen De Mayer sax. Walter Van Molle, sax,
aan de piano, opende het en Benjamin Rawitz, piano,
koncert met het «Concerto slaagden erin de nodige
in F voor trombone en pia- koncenratie op te brengen
no» van Georg Friedrich om dit stuk voortreffelijk
Haendel, een ook bij leken uit te voeren. Deze «Caden-
bekende kompositie, die op za» vereiste trouwens van
het repertoire voorkomt de toeschouwers ook een
van iedere trombonist die meer dan gewone koncen-
zichzelf re8pekteert. Het tratie. We vonden het wel
werd een technisch erg ver- enigszins jammer dat ook
zorgde uitvoering, alhoe- vorig jaar een gelijkaardige
wel dit werk vele gelegen- kompositie voor sax ten ge-
heden biedt tot technische hore werd gebracht; de
slordigheden. Lauwere saxofoonliteratuur is toch
deed echter zijn reputatie ruim en verscheiden ge-
alle eer aan en wist uit zijn noeg.
instrument een zeer mooie, «Nel cor piu» van Theobald
volle klank te toveren die Böhm, een bewerking van
Haendels concerto prachtig een operafragment van
tot zijn recht liet komen. Wolfgang Amadeus Mo-
Cadenza voor sax en pia- zart, werd door het aan-
no» van Lucie Robert bleek dachtige pubhek misschien
een tamelijk ekstravagante wel het meest gesmaakt,
kompositie die vooral van Willem Brabants op de
de sax enorm veel techni- 1 ware fluit toonde zich een
sche bagage vereist. Toch is muzikant van formaat; hij
•verd prima begeleid door
pianiste Regime Willems.
Door hun knappe virtuosi
teit en soepele interpretatie
wisten ze de toehoorders in
hun ban te houden.
Het aperitiefkoncert werd
besloten met het «Concerto
in S voor trompet en piano»
van Joseph Haydn, een con
certo dat geschreven werd
voor de Weense hoftrompet-
tist Anton Weidinger in
1796. Dit pronkstuk van de
trompetliteratuur werd
vertolkt door Paul Lau
were, aan de piano begeleid
door Marleen De Mayer. De
trompettist krijgt in deze
kompositie alle gelegen
heid zijn virtuose techniek
te laten schitteren; Lauwere
het deze gelegenheid niet
onbenut. Ook zonder auten-
tieke, oude instrumenten
blijft deze kompositie on
verwoestbaar. Een prachtig
sluitstuk van een koncert
op hoog niveau.
Vermits dit aperitiefkon
cert doorging onder de
naam «Fanfarmonie 1is er
nog een vervolg hierop te
verwachten. En dit komt er
ook: «Fanfarmonie 2» g at
door op zondag 20 maar'je
11 uur, in de zaal Eldo- ado
te Buggenhout-Opdorp. L.
fe
het voorbije weekend was het voltallige A
japellakoor Term uren van Erembodegem-Cen-
rum in feeststemming.
leze jaarlijkse feestviering werd zaterdag te 18
jur ingezet met een plechtige eucharistieviering in
j.L.Vrouw Hemelvaartkerk waarop alle vrienden
hizanten van het koor hartelijk uitgeno-
an. Tijdens dit misoffer zong het koor de
Messe» van Fr. Schubert. Na de voorbe-
ter gedachtenis van alle
Nadien verbroederden de
koorleden en koorvrienden
samen in de Crypte, waar
het verdere koorfeest een
echt gezellig samenzijn
gehouden werd. Gesticht in
1945 door Ben Van Lyse-
beth is dit koor, pretentie
loos gestart als mannen
koor, reeds in 1946 uitge
groeid tot een gemengd
koor. De groep toen een
Aalst. Naar jaarlijkse gewoonte vierde het koor Ter Muren met een gezongen mis en een
gezellig samenzijn in de Crypte zijn jubileum, (per)
60-tal leden werd spoe
dig zeer bekend in het Land
van Aalst.
Het A Capellakoor trad her
haalde malen op voor het
N.I.R., werd aangezocht als
versterking van het radio-
omroepkoor voor de uit
voering van «De Oorlog» (P.
Benoit) en voor de uitvoe
ring in première te Brussel
van «Les Euménides» (D.
Milhaud).
Naast de talrijke koncerten
in eigen streek, nam het
koor deel aan zangtomooi-
en te Antwerpen, Gent,
Rijsel.
Door allerlei omstandighe
den diende de koorwerking
in 1957 stilgelegd te wor
den. Tot in 1970 de nieuw
benoemde pastoor te Erem
bodegem, e.h. José Hout
man, het koor herstichtte
en de medewerking be
kwam van talrijke oud-le
den. In 1973 werd e.h.
Houtman tot deken te Wet-
teren benoemd en verliet
Erembodegem. Toen nam
Alfons Bourlon de taak van
koorleider op zich, volledig
gesteund door de nieuwe
pastoor, e.h. F. De Pelecijn,
en drieendertig leden van
het koor. In juli 1982 werd
e.h. De Pelecijn aangesteld
tot pastoor-deken van Lede
en vervangen door e.h. Jan
Colpaert. Alfons Bourlon
werd geboren te Erembode
gem op 6 februari 1926. Hij
volgde bij Ben Van Lyse-
beth notenleer en viool van
1938 tot 1940 en van 1945
tot 1956. In 1945 was hij
ook medestichter van het A
Capellakoor Termuren.
Van beroep is Alfons Bour
lon sinds 1950 architekt.
Het A Capellakoor Termu
ren bezit thans een uitge
breid repertorium van
meerstemmig koorwerken,
liederen en missen en is er
steeds in geslaagd op de
hoogdagen de diensten in
de O.-L.-Vrouw Hemel
vaartkerk op te luisteren.
Onze felicitaties hiervoor
en... tot wederhoren!
D.B.
Vanavond 11 februari orga-
nizeert Den Eglantier in het
auditorium van Het Cen
trum, Markt 40 in Sint-
Niklaas, een luitkoncert
met Greet Schamp. De toe
gang is kosteloos, de mani
festatie begint om 20.30 u.
Er zullen werken worden
uitgevoerd van Francesco
Da Milano, Emmanuel Ad-
riaenssen, Hans Neusidler,
P. Attainant, F. Cutting, J.
Dowland, S.L. Weiss, Ballet
en Kellner.
(wv)
Aalst. Provinciale zangwedstrijd. «Laat Blijde Weergalmenuit Aalst (per)
Aalst. Provinciale zangwedstrijd. Het Sint-Jan Berchmanskoor uit Hofstade. (per)