en de kleine k
De grote
Antoine Poppe uit Zele
Een opmerkelijk debuut:
M%
André Calebaut in 't Apostelken te Aalst
Raoul Pharasyn
blijft Lokeren trouw
AGILAS - tentoonstelling
kende groot sukses!
waarschijnlijk betere
zintuigen dan wij. Hij
registreert niet alleen.
De aantrekkelijke kunstgalerij Het Pand aan de een echte «opleiding» zo onvolmaakt zijn dat
Oude Vest te Dendermonde was vorige vrijdag kunnen we dus moeilijk wij enkel een schaduw-
goed volgelopen voor de opening der tentoonstel- gewagen maar zijn beeld van de werkelijk-
ling van de Zeelse kunstschilder Antoine Poppe. voortdurend bezig zijn heid kunnen registre-
-schilderen is immers ren. Antoine Poppe heeft
Als échte Zeienaar, leven zeer dicht bij de eni„ hobby
due afkomstig van een natuur, zijn onderhevig kneedde zijn talent,
gemeente bekend voor aan de wisseling van de
haar zelfstandigheid en seizoenen, voelen het Al was het voor deze hij~ reproduceert het
evoluerend op de grens dreigend gevaar van bij- eerder introverte Zele- waargenomene ook zeer
tussen het Waasland en voorbeeld een woest naar niet zo eenvoudig, goed. Eenvoudige situa-
het land van Dender- zwellende Schelde fel toch kwam het ogenblik ties waaraan wij achte-
monde, is Antoine Poppe aan, ook al leven we op dat hij zijn werken als loos voorbijgaan, maken
bovendien nog geboren de tiende verdieping van kommunikatiemiddel op hem wél indruk. Hij
op 4 juli en dus een éch- een flatgebouw. wilde gaan gebruiken, geeft dat weer op eerder
te kreeft. Volgens ge- Via Kunstkring Were Aan groepstentoonstel- sobere manier die elk
zaghebbende astrologen Di kwam Antoine Poppe lingen had hij al deelge- werk een aparte sfeer
wil dat zeggen dat hij in kontakt met die ande- nomen, maar nu is het meegeeft, een sfeer die
een huiselijk, in zichzelf re Zeienaar, André Bo- de eerste keer dat hij er dikwijls bepaald wordt
gekeerd type is dat gaert, die rond zich en- gans alleen staat. Het door de verschillende
houdt van gezelligheid kele Zeelse kunstenaars moeilijkste was het se- tinten van eenzelfde
en sfeer. Hij voelt zich in had verzameld. Hij lekteren uit de vele wer- kleur die gebruikt wor-
het Pand dus volkomen greep de hem geboden ken. Het is geen retro- den in één werk.
thuis. Het heeft volgens kans met beide handen, spektieve geworden. Anderzijds aarzelt hij
mensen uit zijn naaste Het kontakt met die er- geen overzicht van een niet om kleurvlakken te
omgeving, heel wat varen kunstschilder en evolutie. Antoine Poppe laten opvallen. Hij laat
overredingskracht ge
kost om hem ervan te 1{KÊÊÊÊÊKÊÊ^ÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊ/Ê^ÊÊÊB^iSÊÊÊKÊÊÊÊÊ^^^^M^ei'
werken ook eens aan an-
deren moest laten zien.
Hijzelf zag daarvan f*
blijkbaar het nut niet in. mÊmS
Na dertig jaar heeft hij BP*)fc B/JBT<s\ ÉÊtk vÊSk
dan toch toegegeven HL Wt; 4^
De nu 48-jarige Antoine Iggli ijfc.\
Poppe heeft in die dertig m jÊÊtMUL:-
jaar ongeveer driehon-
werken geprodu-
waarvan we een JÊÊL ^B
selektie te zien krijgen.
Zeer reeds begon
hij te tekenen en te
schetsen, trok erop uit I
om 's avonds met een I
map terug ke-
ren. In die periode leerde I
hij zichzelf korrigeren, fl
maakte tekeningen en B
schetsen in houtskool,
waaruit blijkt dat hij
zijn talent in die jaren B
van zelfstudie ook op
technisch gebied heel DendermondeDe tentoonstelling van kunstschilder Antoine Foppe in Galerij Het Pand
wat heeft bijgewerkt. werd van bij de opening reeds een sukses (vh)
WËtEBUËÊk nog ruimte voor de in
terpretatie van de toe-
schouwer, kunst is im-
I|i,i4 IBBBBflBH mers hommunikatie en
BBn^ *ÊÊk f^ÊÊ^ -jÊKÊk. voor de amateur-schil-
BHSBl c*er 's ^et dikwijls ofwel
Bk Bi In Wi\' 6611 zelfverminking, of-
BI wel een verruiming. Een
Bk. A ^BSs •A."' zelfverminking in die
^Bj| ^BB zin men van
B mÊÈMM zichzelf weggeeft tot er
^B^B I B|HBB^^Bm^ -• a stilaan een mummifika-
j I tie optreedt en het pro-
Bwlft S duktieproces moet stop-
j|P||j|^^E|P pen, ofwel een - eerder
B wazige - verruiming,
B waardoor de kunstenaar
stilaan, niet alleen de
^B bijkomende volumes
H 1 IillaB i JB kan integreren maar
B ook zijn persoonlijkheid
B kan bijschaven en uit-
diepen. Het deze kate-
H gorie een on-
B gebreidelde inspiratie en
■MBinB£d9HBHBBHBBBBBBBBBi werklust en die
Dendermonde. Mare De Backer lijdens zijn sprankelende inleiding (vh) menMüjlTdErt wij wUlen
gehoord, bekeken en be
tast worden. Mensen die
kritisch zijn ingesteld
zoals Antoine Poppe
wachten daarmee wat
langer. Het kan alleen
de kwaliteit ten goede
komen.
Opgravingsvondsten en hedendaagse kunst waren de twee begrippen cue hier naar
voren kwamen. Op het eerste gezicht lijken deze twee begrippen v elkaar te
verschillen en niet te verenigingen.
Doch het antwoord hierop was dat dit in feite wel het geval was en da unstenaars Hiermee besluit ik dan cin
dankzij hun kennis van materialen en technieken zeer hulpzaam zijn in d xcheologie. de hedendaagse kunst
Het verleden had hun reeds geleerd dat er betere resultaten verkregen w-.rden door de
kennis van een kunstenaar, een wetenschapper en een archeoloog samen te brengen.
Met hulp van het atelier deze stonden steeds bereid uitleg te verschaffen,
beeldhouwkunst van de om op even welke vraag van Alles bijeen kon men dit een
Akademie voor Schone het aanwezige publiek te zeer geslaagde tentoonstel-
Kunsten te Aalst, was er antwoorden en enigzins hug noemen dankzij de me-
een gietvorm van een ro
dewerking van heel
personen en wilskracht.
opgravingsvondsten q
steeds in volle bloei kuni
aanschouwd worden.
en
Zele heeft veel bekende de gesprekken binnen
kunstschilders voortge- diens vriendenkring
bracht, een fenomeen werkten ongelooflijk
dat trouwens in gans verrijkend. Ondertus-
Vlaanderen opvalt. Zijn sen was hij volop olie-
we misschien minder verf aan het gebruiken
sterk in hoog gesofisti- en hij voelde zijn moge-
keerde elektronica, we lijkheden groeien. Van
heeft gewoon datgene
gekozen wat hij wou to
nen, datgene wat hij ge
toetst heeft aan zijn ei
gen - zeer - kritische
normen.
Volgens Plato zouden
de menselijke zintuigen
Van vrijdag 18 tot zondag 27 februari exposeert
kunstschilder André Callebaut zijn werken in de
galerij 't Apostelken, Apostelstraat 1 te Aalst.
Voor wie alleen het alle- king, zowel naar kleur als
daagse vrwaeht, kan men naar vorm
hier terecht spreken van Zijn landschappen met ho-
een verrassende tentoon- ge luchten en oneindige
stelling. André Callebaut is vergezichten getuigen van
immers een kunstenaar die ontroering en bewondering
zich niet beperkt tot een voor het mooie wat ons nog
onderwerp of tot een enkele rest. Ze zijn als vensters in
techniek. Toch zit er een het huis waar we zouden
konstante in zijn werk en willen wonen. Verschillen-
dat is de verfijnde afwer- de stillevens met bloemen.
allen even ragfijn geschil
derd in tempera, olieverf of
acryl, doen denken aan
analoog werk uit de 17e
eeuw. Maar toch bezitten
deze werken een eigen ka
rakter.
Tere aquarellen met geïdea
liseerde landschappen ver
volledigen het beeld En
dan zijn er nog een reeks
schilderijen waar je zomaar
geen naam kunt aan geven.
Ze kregen van de schilder
bijgevolg ook geen bena
ming mee, wel een num
mer, Het zijn vreemde vi
sioenen van verre werel
den, bevolkt met biezarre
natuurvormen in «science
fiction» landschappen.
Deze tentoonstelling is toe
gankelijk op vrijdag van 18
u. tot 21 u. - op zaterdag
van 10 u. tot 20 u. en op
zondag van 10 u. tot 13 u.
en van 15 u. tot 20 uur.
Kunstschilder Julien Van Puymbroeck
te Affligem
Vanaf morgen zaterdag 19
februari tot en met zondag
8 maart kan u in het Kultu-
ffeel Centrum Affligem ter
echt op een tentoonstelling
van werken van de Aalster-
se kunstschilder Julien
Van Puymbroeck die zich,
alhoewel in de stad woon
achtig, vooral koncentreert
op het schilderen van land
schappen en taferelen uit
het leven «op den buiten»
Het werk van de boer heeft
reeds van kleinsaf geïntri
geerd en als kind trok hij
liefst tijdens elke vakantie
periode naar zijn grootou
ders buiten de stad. Ook nu
nog wipt hij graag elk wee
kend naar de ongerepte na
tuur, gefascineerd als hij is
door de wending van de sei
zoenen en het leven op het
platteland.
Naast de vele oogst tafere
len die hij konterfeit wil hij
zich nu ook volop gaan toe
leggen op stillevens.
Qua geliefkoosde land
schappen imponeren hem
vooral de Vlaamse Arden
nen en de Vlaamse kust en
een zeer bepaalde dreef
volgt hij nauwgezet in de
diversiteit van zijn as pek
ten op wat dan tot uiting
komt in hele reeksen wer
ken met steeds hetzelfde
onderwerp maar dan tel
kens in een andere periode
en gezien uit een wisselen
de invalshoek.
U kan deze expo meemaken
op zaterdag van 14.30 u. tot
20 u.en op zondagen van 11
u. tot 13 u. en van 14.30 u.
tot 20 u. LH
De werkgroep seniorendans
van de Volksdanscentrale voor
Vlaanderen heeft zopas een
handboek ten behoeve van les
gevers in seniorendans gepu
bliceerd. Dit handboek, dat
een geheel nieuw geluid laat
horen in verband met het werk
met derdeleeftijd, kan worden
bekomen op het sekretariaat
van de Volksdanscentrale voor
Vlaanderen, vzw Sint-Vincen-
tiusstraat 26a te 2018 Antwer
pen (03-230.75.80).
meius beeldje gemaakt dat
een duidelijke vergelijking
toeliet tussen de kopie en
het orgineel, om zo de lege
ring van het beeldje te bepa
len. Ook werd duidelijk hoe
een dergelijk beeld tot
stand kwam.
De aanwezige keramiek-
kunstenaars konden door
hun praktijk met klei ande
re restauratietechnieken
verwezenlijken, dan diege
ne die nu gebruikt worden.
Men was van oordeel dat
door samenwerking met
kunstenaars van verschil
lende specialiteiten, dit al
les zeer positieve resultaten
zou kunnen opleveren, zo
wel voor de archeologie als
voor de kunstenaars.
Voor veel mensen is heden
daagse kruist, iets wat voor
hen onbegrijpelijk is. On
der abstrakte kunst ver
staat men het volgende, het
is slechts een onderdeel van
de hedendaagse kunst en is
eigenlijk een strekking die
reeds in de oudheid tot uit
ing kwam, bijv. vele vaas-
versieringen, arabesken
e.d. vertonen dezelfde ba
sistekeningen als abstrakte
werken.
Tegenwoordig worden ab
strakte tekeningen moei
lijk door het pubhek aan
vaard en worden de meer
figuratieve tekeningen ge
waardeerd Met als gevolg
dat vele Vlaamse kunste
naars het maakten dankzij
deze figuratieve kunstrich
tingen, waarbij het pubhek
gemakkelijk kan teruggrij
pen naar bestaande objek-
ten of situaties. Internatio
nale kunstenaars zoals Ma-
levitch, gingen verder in
het abstrakte, maar werden
niet gewaardeerd zoals het
moest zijn.
Door onze maatschappij
van gemakzucht kunnen
wij dit niet meer appre
ciëren.
Alhoewel deze kunstrich
tingen al zo oud zijn als
onze geschiedenis, evo
lueerden alleen de kennis
van technieken en materia
len met de tijd. Misschien
kan dit de reden zijn waar
om AGELAS enkele heden
daagse werken wil samen
brengen met opgravings
vondsten.
Op deze tentoonstelling, die
officieel geopend werd door
de schepen van kuituur,
kwamen 5 verschillende
kunsten naar voor, waar
onder keramiek, romeinse
vondsten, schilderkunst,
fotografiekunst, en bloem-
sierkunst en dit alles in een
prachtig kader van de pas
gerestaureerde kapel.
Achter al deze kunstwer
ken staat een kunstenaar,
dat staat vast, waar ik even
wil over uitwijdeli.
Ten eerste hadden we Patri
ce De Chppele die zijn wer
ken signeerde met «PA-
TOU». Nu werkt hij onder
de naam «ERGUN SHUN»
Hij studeerde te Brussel
aan het Sint-Lukas insti
tuut en te Aalst en Gent
volgde hij de lessen aan de
Akademie voor Schone
Kunsten, o.a. architektuur,
schilderkunst, grafische
kunsten en beeldhouwen
Tegenwoordig volgt hij
avondles keramiek. Hij
wordt beïnvloed door Roy
Lichtenstem, Malevitch,
Fontana, en het letrisme.
Er was ook Leslie Scho
laert, die studeerde als eta-
lagiste en pubheiteitsteke-
nares aan de Akademie
voor Schone Kunsten te
Aalst. Zij werkte reeds als
reklame ontwerpster-grafi
cus en volgt hierbij nog ke-
ramiekles.
Wij genoten van de prachti
ge werken van Lutgart De
Bruyn, die eveneens oud-
leerling is van de Akademie
voor Schone Kunsten te
Aalst o.a. tekenen, schilde
ren en grafische kunsten,
volgt eveneens kera-
miekles.
Er was Patrick Clarisse, die
op een speciale manier,
door allerhande technie
ken, de fotografiekunst in
zijn werken weergaf Hij
besteedt ook aandacht aan
persfotografie en werkt dus
ook meerdere malen voor
dagbladen..
Tenslotte hadden we de
bloemsierkunst van Cas
teels, die door hun mooie
opzetstukken, de andere
werken nog beter tot uiting
brachten. Er heerste een
zeer aangename sfeer on
der de kunstenaars zelf en
Lokeren. Raoul Pharasijn bij een van zijn kerkinterieurs (md)
Toen Raoul Pharasyn de 70 gepasseerd was, schreven wij in «De
Voorpost»: «Een Lokerse Antwerpenaar, of een Antwerpse Lokeraar».
Welnu dat opschrift is ondertussen alweer voorbijgestreefd, want sedert mi!
enkele jaren heeft Raoul zich definitief opnieuw in Lokeren gevestigd n
Het is dan ook daarom dat de Kommissie Kunstpatrimonium van Lo- bi
keren er aan gehouden had een uitgebreide retrospektieve tentoonstel-
ling in te richten, een terugblik op 40 jaar werk van de Lokersere
kunstschilder. De vooropening op vrijdag 11 februari kunnen wij ten
volle geslaagd noemen. Vanaf 8 uur verdrongen zich 250, misschien wel
300 belangstellenden en vrienden zich in de ruime tentoonstellingszaal 9ni
in de Torenstraat. Waren daar onder meer aanwezig de burgemeester, -aa
met zijn voltallig schepenkollege, volksvertegenwoordiger Georges An-it
thuenis, en talrijke gemeenteraadsleden van allerlei slag en politiek!111
kieur. Herman Magherman, schepen van onderwijs en kuituur, hield d<tve
openingsrede. Hij begroette in Raoul Pharasyn zowat de verloren zoon
Na 50 jaar uit Lokeren weg geweest te zijn, is hij nu eindelijk naar zijn
vaderstad teruggekeerd. Maar eigenlijk is hij van Lokeren nooit wegge
weest. Steeds bleef hij sterk met zijn geboortestad verbonden. Hoeak»
dikwijls heeft hij niet de lof gezongen over onze prachtige Sint-1
Laurentiuskerk, die hij in vele varianten van invallend licht op doek eni
heeft gezet. Tal van werken vonden hun weg naar privé-verzamelingen mi
binnen onze stad. Deze retrospektieve heeft zo de hand kunnen leggen op m
een 70-tal werken uit privé-ververzamelingen. Daarnaast zijn er nog een
groot aantal te zien die eigendom zijn gebleven van de schilder. Deze
retrospektieve die slechts een kleine selektie brengt uit het zeer omvang Dd<
rijk oeuvre van de kunstenaar, geeft toch een duidelijk totaalbeeld van ij
zijn thema's, zijn rijk koloriet en zijn gedegen vakmanschap. Na dieses
inleidende woorden werd de eigenlijke inleiding verzorgd door Eddy m
Picavet. Volgens hem is het moeilijk te geloven dat Raoul Pharasyn er a!oe'6
75 is. En toch: hij werd geboren op 4 februari 1908. Zijn vader was deeü^
toen zeer goed gekende herbergier Jean Pharasyn. Die was niet alleen
cafébaas, maar ook schilder en een der beste fotografen uit de stad. Hi
was ook zeer vooruitstrevend. Hij propageerde een elektrische verlich lns
ting en in zijn café stond een van de eerste elektrische piano's. Raoul et
Pharasyn volgde lessen in de «Avondschool» van de Durmelaan ei t al
verder aan de Akademie van Sint-Niklaas. In feite was hij bestemd on ®ci:
zijn weg te maken in het letter- en reklameschilderen. Maar in 1936ord
besliste het lot er anders over: een ernstig ongeval in Hotel Continental U Jr c
Antwerpen waar hij dekoratiewerken uitvoerde, kluisterde hem langf
tijd aan het ziekebed, En toen hij daarna een deel van zijn beei 8rk
kwijtraakte, was het gedaan met de dekoratiewerken en klimpartijen. Z<
heeft Raoul Pharasyn zich dan op de figuratieve schilderkunst toegeivol
legd. En hier denken wij onwillekeurig aan zijn kerkinterieurs. En zt
zijn wellicht niet meer te tellen, de schilderstukken waarin hij dl
Antwerpse katedraal, Sint-Andries, Sint-Paulus en de Lokerse Sint i^8
Laurentiuskerk op doek heeft gezet. Zijn kerkinterieurs verrassei0,11
telkens door hun tinten en door het invallend ücht. Maar al hebben diete k
kerkinterieurs een zeer belangrijke plaats in zijn oeuvre, zijn ander 1(16
werken onderstrepen zijn veelzijdigheid en zijn vakmanschap. Zo zijn ei!rsc
portretten (en zelfs zeer geslaagde!), stillevens, landelijke taferelen 1(
boereninterieurs en sfeervolle impressies van een stad als Antwerpen. Ii
die stad heeft Raoul Pharasyn veel waardering gevonden, zoals bi aat
Camille Huysmans, Lode Craeybeckx, Leo Delwaide, en nog anderen tk
Lokeren. Er was zeer veel belangstelling voor de opening van de tentoonstellm
met werk van-Raoul Pharasijn (md)
Sedert 1981 is Raoul weer naar zijr. vader? eruggekeerd. Het is in d
Durmestad dat niet minder dan 300 werken van de Lokerse kunstena
worden bewaard. Heel veel heeft Raoul Pharasyn in de loop van die 4(1
jaren niet tentoongesteld, nauwelijks 20 keer, en dat was dan tr
Antwerpen en te Lokeren, de twee polen waarrond hij nu preciel
driekwart eeuw heeft geleefd en gewerkt. Met zijn 75 jaar denkt RaouUp
Pharasyn nog niet aan rust. Deze retrospektieve is nog geen eindpuntl#
Want, zo zegt hij zelf, het schilderen houdt hem jong. Op de vooropeninprM
was er echter weinig gelegenheid om de talrijke tentoongestelde werkei
van de kunstenaar te bewonderen, daarvoor was er werkelijk te ve<
volk. Wij zijn dan ook achteraf nog eens teruggekomen om in rust e
kalmte te kunnen genieten van al die kleurenpracht. En voor wie er nq
niet geweest is: de tentoonstelling blijft open tot en met 20 februari 198;
alle dagen telkens van 10 tot 12u30 en van 14u30 tot 18 uur.
J.V.L
tnd,
22 - 18A4983 - De VOoqjost
In Galerij Het Pand te Dendermonde