napenkoor In Dulci Jubilo verzorgt uniek Mozartkoncert. «Hoop in de Toekomst» Baardegem brengt «Onder één dak» Provinciale koorzang-tornooien Aktiviteiten in Netwerk St.-Cecilia Oordegem en Rosenmontag rr.i Kunst te kijk in 't Waasland Zondag 6 maart in Sint-Niklase kollegekerk fi.a.v. 175 jaar Sint-Jozef-Klein-Seminarie De Voorpost - 18.2.1983 - 23 n in het historische kader van de barokke kolle- ekerk van het 175-jarige Sint-Jozef-Klein- iminarie is dit het zesde koncert in de stilaan raditie geworden reeks intra muros-koncer- van het Knapenkoor In Dulci Jubilo. De namen van Mozart en van de solisten gabelle Poulenard, Lucienne Van Deyck, Guy )e Mey, Palle Fuhr-Jorgensen en van de ipella di Archi staan borg voor een degelijk irogramma dat ieder muziekliefhebber kan anspreken. /olfgang Amadeus Mozart perd geboren in Salzburg 1756. Zijn vader werd jjn leraar en impressario. Ily hem studeerde de won- Ierknaap viool, klavecim- lel, theorie en kompositie, ater tijdens een van zijn «le reizen door Europa tudeerde hij nog bij Padre lartini in Bologna. Van 761 (5 j. oud!) dateren de erste acht eigen komposi- 1763 maakt hij l.v. zijn vader een eerste oncerttournee en zes jaar ater volgt de eerste officie- aanstelling te Salzburg 1b koncertmeester van de artsbisschoppelijke hofka- al. In 1769 ook werd een ffeede Europese muziek- eis ondernomen die hen a. in Rome bracht. Ie Mozarts reizen nu over weer tussen Salzburg en alië. In 1772 wordt W.A. indelij k bezoldigd als kon- ertmeester van de aarts- isschop. Dit was meteen de fficiële erkenning dat hij Ben kind meer was. Zijn iksessen op muzikaal ge- ied zijn omgekeerd even- idig met die op zakelijk Bbied: zijn onervarenheid financieel vlak werd ims door veel meer bedre- o collega's handig mis- üikt zodat de schulden- ist steeds groter werd. Na 781 komt hij naar Wenen aar hij in 1782 huwt. Hij i srde er de muziek van we' ach, Handel en Haydn '8^1 innen. Na een reis naar ter, aag benoemt Jozef Et hem \n t Kammermusikus en ek( ammerkompositeur I (j, wee jaar later volgt een on rreis (naar Noord- iropa). Ondertussen bleef J schuldenlast vergroten Se' i komponeerde de reeds jioe Bke Mozart 'Die Zauberflö- int-'. In 1791 overleed hij in oek enen in miserabele om- ?en uidigheden. t 0p ozart is een van de weini- D grote meesters die met ren grote interesse alle ezê enres van de muziek beoe- ode. Bovendien verrijkte van y ze met uitzonderlijke die Besterwerken. Hij slaagt ddyrm om de luisteraars te ,r jy »ien op vele gebieden te- 3 elijk: de gevoelige toe- Dorder met een 'tere naar', terwijl de rationele listeraar met een 'knappe 1C"' instruktie', de melomaan loul et een fraaie melodie en ei i akkoord-fanaat met een om scinerende dissonant 93Ê ordt gekonfronteerd, zon- ir dat ook maar ooit een irward geheel ontstaat. at is Mozart in zijn beste )e®1 srken: exemplarisch Z( aar tegelijk feitelijk on- ege avolgbaar. n z I de 'ozarts kerkmuziek: Sint Ingebonden 3sei erkstukken i di(6 kerkmuziek was in de deflBde eeuw géén zaak van n e, ireoonlijke geloofsbelijde- is maar ze was, zoals alle idere muziek uit die tijd, rï de eerste plaats een i bl aatschappij gebonden ren ak met eigen regels en schema's. Mozart leefde in de tijd van de Aufklarung ei zich dan ook als een hcht kathohek' voor wie de godsdienst misschien niet iets van persoonlijk gevoel maar de onwankelbare ba sis van elke sociale en spiri tuele orde. In dat kader moeten we dan ook Mozarts religieuze werken zien. De motetten Veni Sancte Spiritus (KV 47) en Regina Coeli (KV 276) werden resp. in 1768 in Wenen en in 1779 in Salsburg geschre ven voor vier soli, koor en orkest. Het motet voor so praan solo en orkest Exsul- tate Jubilate (KC 165), ge schreven in 1773 in Milaan voor de castraat Venanzio Rauzzini in een soort drie delige colatuurstijl met twee aria's en recitatief be sloten door het beroemde Alleluia, is vandaag een wa re uitdaging voor een sopraan. De Italianiserende stijl was toen in Oostenrijk overal gebruikelijk en voor de ka tholieken van Zuid-Duits- land. Oostenrijk en Italië was de plechtige mis dan ook niet in de eerste plaats een mysterie met een theo logische betekenis, maar een meer uiterlijke viering, een feest, dat zoals alle an dere feesten om feestmu ziek vroeg. Deze laatste had nochtans haar eigen wetten en conventies die niet nood zakelijk overeenkwamen met de letterlijke inhoud van het Latijnse ordina- rium van de mis. Het meest gekende van de religieuze Mozartwerken is de Mis in ut-major KV 317, bijgenaamd de 'Kronings mis'. Die zou gekompo- neerd zijn n.a.v. de verjaar dag van de kroning van het mirakuleuze beeld in dé Pelgrimskerk van Maria Plan, nabij Salzburg, maar dit wordt betwist door de meest recente Mozartstu- dies. De datum (23/3/1779) en de overvloedige aanwe zigheid van instrumenten laten vermoeden dat het Paasfeest en de kathedraal van Salzburg wel het kader vormden voor de eerste uit voering. De strijkers wor den aangevuld met hobo's, hoorns en trompetten, trombones, pauken en or gel. Het feestelijk karakter, de vele sterke kontrasten, de ideeënrijkdom en de me lodische gevoeligheid doen deze kroningsmis zijn voor gangers overtreffen. De als vanzelfsprekende vlotheid van hot geheel verdoezelt een uiterst uitgedacht ge heel van tot in de details verzorgde studie en talent. Serenade: overgang barok - klassieke symfonie Gekomponeerd in Salzburg in januari 1776, behoort de Serenata Nottuma nr. 6 in D (KV 239) samen met de ca. 100 andere serenades tot de vóór-Weense tijd. De ze werken, die een over gangstype vertegenwoordi gen tussen de baroksuite en de klassieke symfonie, be slaan een zeer gevarieerd aantal bewegingen die met hun doorgaans opgelucht karakter openluchtfeeste lijkheden moeten opluiste ren. De bezetting houdt het midden tussen kamermu ziek en symfonie. De Sere nata Notturna werd ge schreven voor twee orkes ten naar een oude gewoonte om verschillende groepen, terwille van het echo-effekt, op verschillende plaatsen in parken op te stellen. De uitvoerders De sopraan Isabelle Poule nard (Parijs, 1961) werkte enkele jaren voor Radio- France waar ze optrad in Nietzche van A. Clostre, in Peleas et Mélisande van De bussy en Bastien et Bastien- ne van Mozart. Ze was leer linge van Denise Dupleix aan de Ecole nationale d'art van lyrique. Ze trad op in werken van Bach, Haydn, Paisiello en werkte mee aan verschillende koncerten o.l.v. J.-C. Magloire en heeft verscheidene opna men o.a. Le Temple de la Glore (Rameau), Crontea (Cesti) en de Toverfluit (Mo zart) in het kader van het Hollandfestival De alt Lucienne Van Deyck is geen onbekende meer in de kollegekerk. Zij kreeg haar opleiding aan het Ko ninklijk Vlaams Muziek- konservatorium van Ant werpen, de Staatliche Hoch- schule für Musik te Keulen en bij Pierre Bernac te Pa rijs. Zij behaalde verschil lende internationale onder scheidingen en is vooral be kend als koncert- en lied zangeres (haar interpreta tie van de liederen van Béla Bartok kent internationale faam), en met een uitge breid repertorium gaande van Monteverdi tot Boulez gaf zij een indrukwekkend aantal koncerten, maakte zij talrijke opnamen voor radio en t.v. in gans Europa en is een graaggeziene gast op verschillende Festivals. Vele hedendaagse kompo- nisten zoals Karei Goey- vaerts, Frederik Van Ros- sum en Vic Nees schreven voor haar stem. Zij doceert eveneens aan de konserva- toria van Gent, Amster dam, Mechelen en Leuven. De Sint-Niklase tenor Guy De Mey (1955) heeft zich in enkele jaren tijd een stevige internationale reputatie weten op te bouwen. Op 19 jaar won hij de eerste prijs solozang in het Belgisch nationaal muziekconcours Pro Civitate. Daarna stu deerde hij verder te Brussel en te Amsterdam. Hij spe- cializeerde zich verder in oratoriuminiterpretatie en Monteverdimadrigalen Het repertoire van deze veelzijdige zanger bevat zo wel operarollen als liederen en oratoria. Hij trad op in het kader van verschillende nationale en internationale festivals en realiseerde tal rijke opnamen voor ver scheidene radio- en T.V.- stations. Hij verwierf inter nationale vermaandheid als vertolker van barokmu ziek. Hij realiseerde ook verscheidene plaatopna men die door pers en pu bliek enthousiast onthaald werden. De bas Palle Fuhr-Jorgen sen werd geboren te Odense (Denemarken). Hij studeer de aanvankelijk viool, maar vatte later interesse op voor de zangstudie. Hij studeer de in Odense en later in Amsterdam bij Louis De- vos. Thans studeert hij nog verder te Antwerpen. Hij zong reeds eerder koncer ten in Vlaanderen en hij nam deel aan het Holland festival 1982 in de rol van Monastatos in Die Zauber- flöte o.l.v. Ton Koopman. Vanaf dit jaar maakt hij deel uit van het Omroep Ka merkoor van de NOS. Het knapenkoor In Dulci Jubilo uit Sint-Niklaas werd gesticht in 1931 door Gerard Van Dunne en staat sinds 1963 o.l.v. Marcel Van Daele, die de algemene leiding heeft van dit kon cert. Het koor bestaat uit zowat 75 knapen en jonge mannen die het de moeite waard vinden om geduren de hun vrije tijd een paar uur per week samen te zin gen. Het koor verwierf be kendheid door talrijke ra dio- en T.V,-optredens en bracht reeds 4 lp's op de markt. (De laatste, «Missa in tempore belli», met o.a. de Paukenmis van Haydn werd in januari 1983 uitge bracht en is nog te verkrij gen op het secretariaat van het Sint-Jozef-Klein-Semi- narie). Het knapenkoor maakte verschillende kon- certreizen naar Nederland, Duitsland, Frankrijk, Zwit serland, Groot-Brittannië Tsjechoslovakije en Bulga rije. Tijdens de krokusva kantie van dit jaar onder neemt het een koncertreis naar Polen waar het deel neemt aan het Festival van Poznan. In november e.k. volgt dan een koncerttour- nee naar Bordeaux. Het orkest Capella di Archi werd in 1977 opgericht en omvat vooral jonge musici die streven naar professio neel musiceren in een ho mogene stijl. De leiding van de groep werd toever trouwd aan de uitstekende muziekpedagoog André Delcourte, gediplomeerd violist van de muziekkapel Kon. Ehsabeth, leraar aan het Lemmensinstituut en aan de academies van Sint- Niklaas en Vilvoorde. Hij specialiseerde zich in ka mermuziek en maakte ja renlang deel uit van het ka merorkest van Rouen. Bij de jonge musici zijn een reeks laureaten van de na tionale muziekwedstrijd van het Gemeentekrediet. Samen met hun andere col lega's hebben ze dit ge meen: een enorm enthou siasme gepaard aan een heid van stijl en techniek. Alle violisten zijn overigens leerlingen van André Del courte zelf. Kaarten kosten 300 - 200 en 100 fr. (jongeren) en zijn te verkrijgen op het sekre- tariaat van het Sint-Jozef- Klein-Seminarie, Kollege- straat 31, 2700 Sint-Ni klaas, tel. 03/776.07.34., bij de leden van de inrich tende verenigingen, bij de leden van In Dulci Jubilo en aan de ingang van de kerk. Dit koncert wordt georga niseerd door het Sint-Jozef- Klein-Seminarie, de ouder- komités lager en middel baar onderwijs en de oud- leerlingenbond van het Sint-Jozef-Klein-Seminarie, op zondag 6 maart om 16 uur. Hetzelfde programma wordt uitgevoerd in de ka pel van het Sint-Gregorius- instituut te Gentbrugge op vrijdag 4 maart 1983 te 20 uur. J.H. Lokeren. De Sinfravrienden brachten een voortreffelijke «Wonderdoktoor» (md) Aalst. De Schakel bracht in de stadsschouwburg een opvoering van De Doodskopvlin der» in een regie van Tuur Van den Brulle (per) Door het provinciebestuur van Oost-Vlaanderen wor den in 1983 zoals voor gaande jaren, provinciale tornooien voor koorzang geor ganizeerd Op zaterdag 26 februari te 14u30 heeft een tornooi plaats in de stedelijke mu- ziekakademie, Zuidstraat 19 te Ronse. Treden achter eenvolgens op: gemengd Oudenaards kamerkoor (eerste divisie); gemengd koor Sint-Eligius, Ouden- aarde-Eine (eerste divisie); gemengd koor St.-Francis- cus, Lochristi (eerste divi sie); gemengd Klijpekoor, Ronse (eerste divisie). Op zondag 27 februari te 10 uur heeft het laatste tor nooi plaats in de rijksbasis school, Wortegemstraat te Oudenaarde-Bevere, met als optredende verenigin gen: gemengd «Sint-Pau- luskoor»Zottegem (derde divisie); meisjeskoor Aloeëtte, Oudenaarde (eer ste divisie); meisjeskoor De Wase Lijsters, Sint-Niklaas (ere-divisie); gemengd koor Gregoriusgilde van Sint- Walburga (uitmuntend heid). De klasseringen worden telkens na afloop van het laatste optreden bekend De toegang is vrij en koste loos. De Rosenmontagzug in het Rijnland is een begrip ge worden. Een nationaal en internationaal treffen van honderdduizenden karna- valenthousias telingen Onder hen, dit jaar, voor de eerste doch wellicht niet voor de laatste keer, de Ko ninklijke Harmonie St. Ce cilia uit Oordegem die ver leden zondag nog in de Aal- sterse karnavalstoet zoals 'ndermonde. Jeugdharmonie Dynamic vierde zijn eerste Ceciliafeest te Oudegem (c) reed zovele jaren het gevèl was keurig opstapte doch reeds maandagmorgen vroeg met liefst drie cars naar de Bundesrepubliek reed. Met üefst drie cars. «So viele»zegde men er bij de verwelkoming, er zich niet van bewust dat zij zelf vroeger een paar maal «al len zusammen» waren ge komen: Qua medeleven van de bevolking en de ontelba re kijkers werd het een be levenis. Enthousiast tot en met. Niemand was er geko men om gewoon al dan niet kritisch, te kijken. Wel om- te vieren. Te zingen, te drinken, te dansen, te schunklen en weet ik veel. En al had het er klaarblijke lijk flink gesneeuwd. Op tal van wagens die «buitenslie pen», lag een pak sneeuw van verschillende decime ters en was de temperatuur onder het vriespunt, de stemming bij muzikanten, sympathisanten en toe schouwers was optimaal. Iets waarvoor o.m. «Jules Cesarverantwoordelijk was. Erbsensuppe mit Wurst en schnapps, en Jagermeister zorgden voor het op peil houden van de lichaams temperatuur. Voor de rest zorgde de ambiance, het «Kölsch» dat stroomde bij beken «en het laaiend en thousiasme van allen. Ruland von das Tal, oder von das Wald, zag zijn ini tiatief alleszins met een schot in de roos bekroond. Oordegem wil het daarbij zeker niet laten. Zum nach- sten Mal. LH Na «Noch bloemen noch kransen» brengt de Baar- degemse toneelgroep «Hoop in de Toekomst» dat volgend seizoen zijn diamanten jubileum viert, als tweede produktie «Onder één dak» van Johan Fa- bricius. Fabricius, in 1871 te Assen in Nederland geboren verbleef geruime tijd in «den Oost» wat hem stof opleverde voor o.m. «Eenzaam», «Dolle Hans» en «Sonna». Realist tot en met is romantiek en melodramatiek hem echter niet vreemd. «Hoop in de Toekomst» is en verrassend hoogtepunt met «Ondèr één dak» zeker klimt. niet aan een experiment toe U kan opvoeringen van want het bracht dit stuk «Onder één dak' reeds in het begin der ze ventiger jaren onder regie van Lowie Brandt, jaren lang de huisregisseur van «Hoop in de Toekomst». «Onder één dak», een der veel gespeelde stukken in Vlaanderen, is het verhaal van treurnis en dood van een echtgènote en moeder. Va- haat en liefde, schraap zucht en mildheid. Met ver wijdering en toenadering. Er zijn immers de vader (Roger De Rop) met zijn onverzettelijke haat tegen Dora (Betty De Pauw), de echtgenote van zijn oudste zoon Albert (Geert De Clërck). De eigen uit het stuk die welvarend zijn zijn de onderwijzer René (Mark De Bie), de lievelingszoon van de ouders en zijn vrouw Lena (Marie-Jeanne De Ridder). Verder zijn er dochter An- neken (Lisette Putteman) en haar smid Jan (Wilfried Blindeman) en het nako mertje Liesken (Kathleen De Ridder). De dood van de moeder stelt zware problemen. Waar met de oude man te blijven? Zelfs de notaris (Guy Arijs) weet er geen blijf mee. Willen minderbedeelden graag helpen, de rijkere Le na weigert. Uiteindelijk gaat men de oud man verloten, waarna de situatie snel naar een dramatisch ken te Baardegem in zaal «Ons Huis», Hoogstraat waar het onder regie van Erik De Corte in een ver- vlaamsde tekst van De Cor te en Luk Schoonjans wordt gebracht op zaterdag 19, zondag 20, vrijdag 25 en zaterdag 26 februari. Plaatsbespreking elke werkdag tussen 18 en 19 u. bij Maria Spinoy, tel. 052/ 35.72.96. LH Volgende aktiviteiten zijn gepland voor de tweede helft van februari in het onafhankelijk socio-kultu- reel centrum «Netwerk»De Ridderstraa. The Cotton City Jazz-band vandaag vrijdag 18 te 21 u., een organisatie van de Aalsterse Crazy Boll Jazzclub. Bezetting: Jacques Cruyft (trompet), Ro- main Van Driessche (trombone), Eddy Sabbe (klari net), Herman Sobrie (bas), Luc Van Peteghem (gi taar en banjo) en Guy Precker (drums). Uw Leefmilieu met Minister J. Lenssens op don derdag 24.02 te 20 u. Wat bracht 1982 en welke zijn de toekomstperspektieven wat betreft leefmilieu en waterbeleid. Zowel politici als geïnteresseerde groe pen of individuelen zijn er welkom. Medewerkers- specialisten van het departement zullen er ingaan op vragen uit het pubhek. Te dezer gelegenheid wordt het Raldes-Centrum, reeds sinds augustus 11. in Netwerk ondergebracht, officieel geopend. Aan deze avond, georganiseerd door Raldes en Netwerk, werken verder mede de Milieufederatie Oost-Vlaanderen en de Aktiegroep Leefmilieu Zenne en Zoniën. Inkom gratis. Socialistisch Alternatief op vrijdag 25 februari georganiseerd door de SP-onderafdeling Aalst met debat en als inleider Norbert De Batselier. We zitten in een impasse. Oplossingen la Tatcher, Reagan of Martens V geven geen hoop op verbetering. Kan het niet anders? Moeten we ons neerleggen bij geleide lijke verarming? De SP heeft geen recept op zak om de krisis op te lossen maar laboreert alleszins toch aan een alternatief, ook op Europees en wereldvlak. Naast Norbert De Batselier is ook Freddy Willockx «van de partij». LH Cobra Originele litho's, etsen, zeefdrukken, houtsneden van o.a. Appel, Alechinsky, Jorn, Lucebert, Constant, Corneille, Doucet, Reinhoud e.a. zijn te bekijken in galerij 't Poortje, Zandstraat 74 in Haasdonk. De belangwekkende Cobragroep dus, u kunt ermee kennismaken van 19 februari tot en met 13 maart; dinsdag, donderdag en vrijdag van 14 tot 19 u., zaterdag en zondag van 10 tot 12 en van 14 tot 19 u. De galerij is gesloten op maandag en woensdag. Nog in 't Poortje wordt voor zondag 6 maart om 11 uur een ochtendkoncert gepland. Jeannine Lambrecht, sopraan, en Herman Stinders, klavecimbel, voeren werken uit van c m. Telemann, Scarlatti en JS Bach. Voor het bijwonen van die manifestatie wordt een toegangsgeld van 100 frank gevraagd. V ervaet-W uytack In het Volkshuis in Stekene organizeert de Culturele Centrale een tentoonstelling van de Moerbeekse pastelschilder Marcel Vervaet en de Sint-Niklase beeldhouwer Frans Wuytack. Van 11 tot 14 maart. Potjau Belselenaar Mare Potjau, lid van de Lukasgezellen, akademieleraar in Sint- Niklaas en Waasmunster, regeringsmedaille in 1977, expozeert in galerij Brabo, Mercatorgebouw, Desguinlei 100 in Antwerpen. Open op werkdagen van zondag 27 februari tot en met zondag 20 maart, telkens van 14 tot 17 uur. Ook op zondagen toegankelijk, niét op zaterdagen. N ul-Resef vaat Martin R. 'Baeyens, Jean Bilquin, Ditmar Bohaert, Willem Elias, Mare Ghekiere, Didier Leroy, Johan Mertens, Heran Scepens, Willy Verhegghe en Herman De Keuleneir. Zij zijn de spilfiguren van een totaaltentoonstelling: tekeningen, foto's, video- en geluidsmontages worden aangevuld met kaarten, plans en andere dokumenten. Men ging uit van een konkreet gegeven, het gebied tussen Den Haan en Wenduine.waar de duinengrond en het hele landschap door een tweevaksbaan en een dubbel tramspoor van het polderland werd «afgescheurd». Het tegelijk kulturele en ekologisch-sociaaltechnisch projekt wordt voorgesteld onder de verzamelnaam «Nul-Reservaat». Te zien in het museum in de Zaman- straat 49 in Sint-Niklaas. Toegankelijk tot zondag 6 maart, alle weekdagen van 14 tot 17 u. en zondagen van 10 tot 13 en van 15 tot 18 u. Natuur Tot en met 6 maart kan je in het exlibriscentrum aan de Regentiestraat 65 in Sint- Niklaas gaan kijken naar de tentoonstelling «Terug naar de natuur». Landschap pen door vijftien akademieleraren te kijk, op weekdagen van 14 tot 17 u. en or zondagen van 10 tot 13 en van 15 tot 18 u. W V.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1983 | | pagina 23