De grote en de kleine k «Objektentheater» internationaal poppenspektakel in stadsschouwburg van Sint-Niklaas Prijsuitreiking; van Stekense eenakterfestival Baardegems «Onder één dak> nog steeds brandend aktueel Drukke theaterdagen voor de boeg in Sint-Niklaas Je |l] «PACT» pakt «The Family» aan Zaterdag 26 februari 22 - 25.2.1963 - De Voorpost Het sociokultureel centrum De Spiegel uit de Sta tionsstraat te Beveren stelt vrijdag 4 maart een volgende theaterproduktie voor. Na de meer geken de artiesten en gezelschappen van de laatste maan den (Radeis, Jan Decleir, Jozef van den Berg) brengt De Spiegel nu iets totaal nieuws, minder bekend dus ook. In de marge van het internationale poppenfestival te Neerpelt organiseert het Vlaamse Theater Circuit een tournee onder de titel «Objek tentheater». Wat die produktie zoal inhoudt kan je vrijdag 4 maart bekijken in de Sint-Niklase stads schouwburg. «Objektentheater», een wat moeilijke naam voor wat een uitermate grappige en ontspannende theatera vond moet worden. Het is één van de meest recente en vernieuwende stromingen in de wereld van het pop pentheater. Er wordt niet met poppen gespeeld, maar met allerhande dagelijkse gebruiksvoorwerpen: fles sen, dozen, groenten en fruit, bakstenen, speel goedbeestjes... De voorstel lingen zijn meestal kort maar krachtig, en zeer hu moristisch. Wat krijgt de toneelliefheb ber nu konkreet te zien? Op één avond treden vier groe pen op, samen goed voor vijf voorstellingen. De voor stellingen zelf worden op verschillende plaatsen ge speeld: in de bar, in de foyer, in de zaal zelf, maar nooit twee voorstellingen tegelijk. Drie van de vier gezelschappen zijn buiten lands: zij zijn in ons land naar aanleiding van het in ternationale poppenfestival te Neerpelt. Een buitenkans dus om ook in het Waas land dit unieke poppen- theatergezelschap aan het werk te zien. Taptoe Taptoe kreeg de opdracht een kreatie uit te werken die kaderde ih het groter geheel van het projekt. Het gezelschap speelt normaal met poppen en akteurs en moest nu en spektakel uit werken, met objekten in een theaterkontekst. Bin nen een naturalistisch maar naïef verhaaltje ont stijgen de gebruiksvoor werpen van de personages plots de beperking van hun oorspronkelijke funktie en gaan een eigen leven lei den. Taptoe deelt zelf mee: «In onze werknota's hadden we de grootste problemen met het verwoorden van de beelden die we zouden ma ken. Met dat euvel zitten we ook hier. Dus we zwijgen verder liever en laten 'Tap toe' aan de kritische beoor deling van de toeschouwers over» Compagnie de l'échelle Dit kleinschalig objekten theater brengt twee voor stellingen. Een eerste kreeg de titel Théatre de cuisine' mee. Een man (Christian Carrignon) met een blauwe koffer, een tafel met een geruit blad. Van alles en nog wat heeft hij uit zijn keuken gehaald. Al die kleine beetjes dragen er toe bij één geheel te vormen waar geestigheid troef is. Onder de leiding van de man onder de tafel wordt de suikerdoos poppenthuis, de koffiemolen droomt ervan ooit koffie te worden, de siroopfles waant zich een slottoren en de doppen grinniken als de kurken door de dozen worden opge geten. Maar er is een nacht merrie in dit verhaal: de flesopener. Tweede voorstelling is «L'o- péra bouffe». Een grote ta fel bedekt met een blauw tafelkleed: de zee. Vijf eilan den met elkaar verbonden door vaargeulen, waar slechts een notedop zijn weg kan vinden. Elk eiland is een vertrek van het huis van Férie, de held, wiens leven en avonturen ons ver teld en bezongen worden. Soms droomt hij van twee reuzen die hem mogelijks zouden kunnen aanzien voor een aardappel. En dan is er nog het monster dat hem achter de eilanden op wacht en waar hij bang van is. Achter de tafel halen de «reuzen» (Katy Deville en Christian Carrignon) het gereedschap dat Férie no dig heeft om zijn eenzaam heid op te bouwen. Het Vélothéatre komt even eens uit Frankrijk en zij brengen poppentheater dat (opnieuw) thuishoort op de straathoeken en kermis sen. Het stuk heet «Crocodi le, crocodile»: op een dag in de Tanami-woestijn hoort Crocodile twee Parisiennes over de prachtige krokodil len van de hoofdstad pra ten. Crocodile besluit zijn Parijse broers te gaan op zoeken en belandt «Chez Odile», de verkoopster van krokodillen-lederen tassen. Een verhaal met kleine en grote marionetten en een woonwagen uit afbraak hout. Het doek gaat open van een scène op de achter kant van het 'voertuig'. Laatste gezelschp in de reeks is Puppetmongers Powell uit Canada. Ann en David Powell spelen een be langrijke rol in hun shows, die erg visueel zijn en veel verbeeldihg en kreativiteit bij de toeschouwers toela ten. In «The Brick Brothers Objektentheater in Sint-Niklaas: grappig, ontspannend. Circus» treden keurig ge trainde bakstenen op vol gens een grote cirkustradi- tie: er is Flora Stone de koorddanseres, er is uit het verre en mysterieuse Bri- coslovakia de Bildovitch Fa mily, een akrobatengezel- schap. Madame Brikaskova doet halsbrekende toeren aan de hoge trapeze, er zijn klowns, en als uitsmijter zijn er de huiveringswek- kende «wilde» bakstenen. Ann en David spelen met him bakstenen, maken zelf de geluiden met fluitjes, mini-pauken, tamboerijnen en hun stem. Met hun fan tastische manipulatie ko men zij er zelfs toe de ge voelens van hun persona ges uit te drukken. Kaarten voor dit internatio naal spektakel zijn te be stellen op de volgende adressen: stadsschouw burg Sint-Niklaas (776.35.75) of De Spiegel (775.44.84). Voor deze voorstelling zijn er géén ge nummerde plaatsen. Ook de abonnementen verhezen voor één keer hun vaste plaats. Reservering is ge wenst omdat slechts een be paald toeschouwersaantal kan toegelaten worden. L.V.B. De in het gedrang gekomen en no Izakelijkerwijze uitgestelde opvoe ring van deel I van «The Family» wegens de val van hoofdakteur Ronald Schollaert gaat nu door. Vandaag vrijdag 25 en de volgende dagen 26, 27 en 28 februari en 6 en 7 maart Iventueel 8 maart als bijkomende voorstelling. De tijd drong immers vermits anc. 's de drie volgende reeksen op de helling zouden komen te staan. Het «Progressief Aalsters Collectief Teater» brengt aflevering I van het stuk van Lodewijk De Boer in de zaal Madeion, telkens om 20 u. met Ronald Schollaert, Ulrich D'Haese, Machteld De Rauw, Guido Van Hecke, Gracienne Van Nieuwenborgh als akteurs in een regie van Anton Cogen. De technische fiche omvat Ronny Buys, Roel Bal, Martine Hanssens, Evert Horn, Georgette Van Lierde, Hilde Geirnaert, Roel van de Plas, Frank Bollaert en Francine De Bolle. Voor nadere informatie: 053/70 07 82. (L.H.) Het eenakterfestival van Stekene zit erop. Het doek is gevallen over vier avonden eenakters- kijken. Alles samen zag men acht Wase to neelverenigingen de revue passeren. Sint-Niklaas-Zele. Repetitiefoto van «De knecht van twee meestersdoor De Goudbloei uit Sint-Niklaas. V.l.n.r. Frank De Beule, Harry Deswarte en regisseur Luc Philips. H is de derde keer dat De Goudbloem dit toneelwerk vertolkt. Twintig jaar geleden wei deze produktie van De Goudbloem integraal uitgezonden door de Vlaamse Televisie. T kan je in onze streek gaan kijken naar opvoeringen in Sint-Niklaas (schouwburg, 12, en 14 maart om 20.15 u.) en Zele (de nieuwe zaal van het Gildenhuis, 20 en 21 maart, j u.) Zaterdag 26 februari volgt de apotheose in het Steken se Gildenhuis, vindt de plechtige prijsuitreiking plaats, voorafgegaan door een optreden van kabaret- groep Blau uit Beveren. Blau Blau is een groep waarvan de naam ontleend is aan het dialekt en staat voor «Be verse Blau», een grootsoor- tig blauwachtig konijnen ras uit de streek. De groep ontstond in '64 uit de stu dentenbeweging en speelde in den beginne amateuris tisch en vrij plaatselijk. Het genre bewoog zich van de komedie- tot de revue-stijl. Pas sinds 1972 zeggen ze zelf brengen ze écht ka- baret. Intussen zette «Blau» reeds een tiental eigen vol- avondprodukties in me kaar. Ze hebben trouwens een eigen minitheater in Beveren. Tien jaar ervaring dus brengen ze tijdens de finale van het eenakterfes tival. Ze gebruiken eigen teksten, maar zwichtten ook gedeeltelijk voor het grote aanbod van over de Moerdijk. Yvo De Wijs, zélf ooit leider van een Neder landse kabaretformatie, is hun tekstschrijver. De groep geniet in het Waas land en daarbuiten niet de bekendheid die hij verdient. Het programma gaat alle kanten uit, is vrijblijvend, niet geëngageerd en blijft verstoken van enige politie ke tint. Humor blijft cen traal staan, hoe zwartgallig die soms ook overkomt. De groep bestaat uit Jaak Bosman, Renaat Stoop, Wil- fried Van de Velde, Moni que Rosseel en Willy Ba cker-Over beek. De regis seur is Roland Ramaee- kers. De jury De jury wordt voorgezeten door Albert Smet, plannen maker, koördinator, alge mene leider en stuwende kracht achter het massa spel Jan van Steene waar van dit festival een gevolg is. Broeder Angelicus is als direkteur van het technisch instituut zowat de kulture- le ombudsman, die zijn school wijd open zet als kul- tureel ontmoetingscen trum. Van Stekense bodem zal Lu- cien De Schrijver met z'n milde kijk op de prestaties van amateurtoneelspelers z'n steentje bijdragen. Z'n grote liefde voor deze kunstvorm toonde hij door te zoeken naar de oor sprong van de vroegere re derijkerskamer De Distel bloem en hij is een oude toneelrat, die trouwens nauw betrokken was bij de totstandkoming en realisa tie van Jan Van Steene als massaspel. Guido Goedemé is leraar aan de Normaalschool in Sint-Niklaas en lid van de provinciale kommissie van toneel. Hij volgt het ama teurtoneel op de voet. Zeker geen onbekende bij toneel- en massaspelers is Jaak van der Helst. Stekene leerde hem kennen als een charismatisch regisseur die een massa mensen sa men naar één doel kan lei den. Mét hem hebben hon derden Stekenaars een vorm van théater gemaakt dat een ruim publiek kon boeien. Daarnaast presteer de Jaak ook als akteur bij ondermeer toneelkring Sint-Genesius. Verder is het «Dagboek van een gek» hem niet onbekend. Tenslotte is er nog Adriaan Magerman, die üd is van de provinciale kommissie voor toneel en literatuur, en ook kunstrecensent is bij een dagblad. Hij volgt het kul- turele en tentoonstellings leven te Gent. Het sekretariaat van deze jury wordt waargenomen door Wim Persoon. De prijzen Voor dit eenakterfestival voorzien de organisatoren een aantal prijzen voor «op merkelijke prestaties». De groepen worden niet met elkaar vergeleken. Het is een écht festival: spelen om ter best zonder die dwin gende noodzaak om géén foutjes te maken. Er zijn prijzen voorzien voor de re gie, de algemene techni sche realisatie, een opmer kelijke prestatie van aktri- ce of akteur, het taalge bruik, een stuk van een Vlaams auteur. Ook zal een «prijs van het publiek» worden toege kend. Daartoe ontvangen alle bezoekers telkens één formulier per eenakter, dat ze na de voorstelling in een daartoe voorziene bus moe ten deponeren nè. er hun appreciatie in de vorm van punten te hebben opgezet. Tenslotte (voorlopig, wai er kunnen nog steeds pij zen bijkomen) is er ook n een prijs van de pers, wai voor de «Wase Perskluj een jury heeft afgevai digd. Deze persjury is i mengesteld uit Marcel Vj niers, Hugo De Looze, De Bock, Guido De Munlf en Roland De Block. Vermits het prijzenaanj niet limitatief is, kan evé tueel ook in allerlaat^ instantie, als «deus-ex-r china» nog een prijs w den toegekend aan die i neelkring die géén pii kreeg toegekend door i jury... De Bel De Baardegemse toneelgroep «Hoop in de Toe komst», volgend seizoen aan het diamanten jubi leum toe, bracht verleden zaterdag en zondag opvoeringen van Jan Fabricius' meest gekend en meest gespeeld «Onder één dak». De Sint-Niklazenaren, de Wazenaren die van toneel houden worden de komende dagen en weken verwend. Plaatselijke (amateur) gezel schappen en reizende theatergroepen zorgen voor de plankenkoorts. Een overzicht. Een zoetzure komedie van Dimitri Frenkel Frank in een regie van Martin Gyse- linck: «Bitter lemon». To neelkring Sint-Genesius voert ze op in de schouw burg, op 26 en 28 februari om 20.15 u. en op zondag 27 februari om 15 u. Dat laatste is, zoals al gemeld, een primeur, voor het eerst kan je op zondagnamiddag de plaatselijke amateurs aan het werk zien. «Bitter lemon» is licht verteerbaar. Een op de klippen gelopen huwelijk en beide partners gaan elkaar duchtig te lijf. De longdrink wordt opge slurpt door Roos De Vriese, Luc Hoebeke en Dirk Luyckx. Huguette Inghels, Rose-Marie Maes, Ben Van- denhende, Fons Ysebaert, Hugo De Vriese en het per soneel van de schouwburg helpen de citroendrank ser- 7 veren. Het nagelnieuwe Belseelse gezelschap Phoenix treedt in zaal Van Remoortel in Belseele aan op 6 maart om 19 uur en op 12 maart 19.30 uur. Het volkse blij spel in vier bedrijven «Pastoor Munte» wordt ge regisseerd door huisman Johan Hessels Zichemse dorpshumor in Belsele, ge speeld door Jef Verbelen, Ivonne Parijs, André Van Hese, Jo Maes, Gabrielle De Decker, Carine De Beule, René Comu, Raf De Groeve, Wouter Hessels, Bea De Boes, Leona Goethals, Mark Koklenberg, Willy Laureys, Jo Van Hese, Ed dy De Taeye, Raf Verbelen, Koen Verbelen, Dirk Smet, Noël Van Damme, Erna De Jonghe en Monique De Cock verlenen ruggesteun inzake dekor, regie, enz. Landjuweellaureaat De Goudbloem laat «De knecht van twee meesters» van Goldoni aanrukken. «Een zonderling mengsel van on nozelheid en gevatheid», maar er moet een knoop ontward worden en derhal ve wordt er duchtig gela chen, binnenkort in de schouwburg. Regisseur voor 12, 13 en 14 maart is Luc- Philips. Opvoeringen telkens om 20.15 u. Geak- teerd wordt door Frank De Beule, Lieve Van der Aa, Harry Deswarte, Marie- Claire De Coster, Willy Ver- breyt, Minouche Van der Aa, Achiel Schepens, Dirk De .Corte, Frans Caudron, Herman Cole, Georges De Vos, Eric Loquet, Didier Ngoie en Veerle Dobbe- laere. Gastgezelschappen Pieter Breugel de Oude ofte «Pier den Drol» is de centra le figuur in een gedramati- zeerde dokumentaire die het Nieuw Vlaams Theater op donderdag 3 maart om 20 uur opvoert in de schouwburg. Pieter De Prins observeerde de obser vator van het zestiende- eeuwse leven van alledag. Wie is het feestvarken, wie wordt geslacht? Een piktu- rale voorstelling, ook voor het schoolpubliek (op 3 en 4 maart, 's namiddags). Over het Objektentheater in een organisatie van vzw De Spiegel, te gast op 4 maart om 20.30 u. in de Sint-Ni- klase schouwburg, leest u elders in dit blad een be richt. Op maandag 7 maart 's namiddags mogen de kol legestudenten gaan kijken naar de schouwburg: het Reizend Volkstheater voert dan Molières «Ingebeelde zieke» op. In het Hendrik Conscience- jaar (hij overleed in 1983) speelt Theater Antigone in de schouwburg van Sint- Niklaas op 22 maart om 20 uur «Baas Gansendonck». De vreugde van simpele lie den, de hovaardigheid van de Baas, het dekor vormt een Kempens dorp. De nieuwe toneelbewerking is van Joanna Geldof. De scholieren krijgen hun por tie Conscience voorgescho teld op 21, 22 en 23 maart, tijdens de schooluren uiter aard, Een toemaatje bezorgt thea terdame Georgette Hage- doorn op zondag 6 maart om 10.30 u. in de foyer van de schouwburg. Zij maakt een poëtisch zijsprongetje, want het is allicht te weinig bekend dat zij de laatste ja ren van Martinus Nijhoffs leven diens levensgezellin was. Georgette Hagedoorn over Nijhoff in de cyklus «Poëzie op zondagmorgen». U mag ook niet ongeïnfor meerd blijven over het feit dat Theater Poëzien op 28 en 30 maart schoolvoorstel lingen verzorgt in de schouwburg. En op 29 maart om 20 u. speelt het NTG «Noch vis, noch vlees» in de schouwburg, in een regie van Jean-Pierre -De Decker. Het gaat over twee bevriende koppels waarvan de mannen zetters zijn in een drukkerij. Het invoeren van nieuwe be- drijfstechnieken heeft nog al wat invloed op het privé- leven. De relatie huwelijk- beroep wordt door F.X. Kroetz blootgelegd. «Noch vis noch vlees» heet te zijn «een onverbloemde visie op het doordeweekse leven van de-man-in-de-straat». trum, Regentiestraat, «De wolvreters». Telkens van 14 tot 15.30 u. Vermaard zijn onderhand de operette-voorstellingen van het Sint-Niklase Bel cantogezelschap. «Der Graf von Luxemburg» van Franz Lehar wordt integraal uit gevoerd met Herman Nauts in de titelrol. Verder doen mee: Maria Weyers, Bert Temmerman, Rudi De Meu- lenaere, Mariene Bauwens en Annie Temmerman. So listen, koor en orkest staan onder de algemene leiding van Geo De Bondt. Het bal let van de Belgische ballet school werd voorbereid door direktrice Josée Nico la. De gesproken delen wor den in het Nederlands uit gevoerd, de gezongen stuk ken in het Duits. Daarmee komt men tegemoet aan de wens van heel wat toe schouwers van vorige voor stellingen. Edwin Van Han denhoven regisseert op 19 en 20 maart in de schouw burg, telkens om 20 u. Een flinke portie theater al les samen, met vooral heel wat amusement. W.V. Poppenkast en operette Poppentheater Oekedoele- ken uit Sint-Niklaas ver tolkt op 16, 19 en 26 en 30 maart in het exlibriscen- Een herneming van wat reeds in 1970 onder regie van wijlen Lowie Brandt werd gebracht met Mare De Bie nog in dezelfde (on dankbare) rol en Roger De Rop die nu de rol van de oude vader vertolkte. Reden door de herneming is naar ons inzien niet zo zeer een parallel te laten trekken tussen beide pres taties en de evolutie van de toneelbond te evalueren. Veeleer ligt wellicht aan de basis het feit dat de behan delde problematiek nog steeds aktueel blijft. Mis schien zelfs nog schrijnen der eigentijds wordt. Het lot dat bejaarden in de familie beschoren is wordt steeds meer en meer twijfel achtig. Kinderen blijken wegens de huidige normen minder en minder tijd, en toewijding, te hebben om hun «oudjes» een plaats aan de eigen haard te gunnen... Ook het kontrast tussen stad en platteland blijft een oud zeer dat mede door de fusie van gemeenten tot een kankerplek in het gemeen schapsleven is geëvolueerd en waaraan nog heel wat is te doen. Jan Fabricius, geboren te Assen in de Noordneder landse provincie Drente, enigszins wegens zijn rea lisme vergelijkbaar met Heyermans, minder begaan met literaire verfijning of uitrafelen van intellektuele problemen, behandelt grote problemen gekarakteri seerd in scherp tegenover elkaar staande figuren. Hier dan vooral een genera- tiekonflikt. In vele andere stukken, resultaat van een 14-jarig verblijf in «den Oost», worden de tegenstel lingen tussen Ooster- en Westerlingen in de daaruit vloeiende problemen ten to nele gebracht, als bvb «Een zaam» en het alomgekende «Dolle Hans». «Onder één dak», geschre ven in 1915 en waarin we decennia terug de rol van René «de schoolmeester» speelden, is een verhaal van treurnis om de dood van een echtgenote en moeder. Een verhaal echter ook van haat en liefde, van schraap zucht en goedheid uit een hoek waar men ze minst zou verwachten, van ver wijdering en uiteindelijke toenadering. Voor vader (Roger De Rop) is het wel een al te moeilijke opgave in de tijdspanne van amper één etmaal te moeten ver werken uw echtgenote ten grave te zien dragen, door uw oudste zoon Albert (Geert De Clerck) bedreigd te worden met fysisch ge weld, door uw kinderen Al- bert, René (Mare De Bie) en Jan de smid (Wilfried Blin deman) te worden verloot als «prijs van de tombola» door zoon en schoondoch ter Lena (Marie-Jeanne De Ridder) te horen aandrin gen op het verkopen van het dak boven uw hoofd, - of het vragen naar het «kinds gedeelte», afstand te moe ten doen van de dagelijkse steun, het nakomertje Lies ken (Katleen De Ridder) en te worden gedwongen uw intrek te nemen «onder één dak» bij een schoondochter (Dora, Betty De Pauw) die ge jarenlang als «een stads- madam» die van de boeren stiel niets begrijpt. Een zwaar realistisch gegeven dat onverkwikkelijke toe standen baart aan de lopen de band waarbij Jan de smid, de echtgenoot van de op de rand van een zenu inzinking verkerende Ann (Lisette Putteman) af en to zorgt door een Rwinkslai voor enige opklaring in d immer vertroebelde sfeer. Intens meeleven van de e|| volle zaal, Hoop in Toekomst heeft traditioneel steeds veel kijkers bij evolutie van steeds wissd lende gegevens. Een af ei| toe ongepast gegiechel de zaal niet te na sproken. De bezetting die globaal g^j nomen opgewassen v voor haar taak zorgde samen met regisseur Eri De Corte voor dat niet wei afgegleden naar het mel( dramatische. Hiertoe wei dan ook een en ander gf knipt. Vooral dan bij hf einde. Dat het stuk gebracht werj in dialekt, Boeregoei Oiljsters voor de stadsmJ| dam en ABN af en toe voor de «perfesser in de geleera heid» stoorde ons aan van kelijk al geven we grif td dat hierdoor de kontraste! nog eer op de spits kondej worden gedreven en dat tevens een element van allJ daagse realiteit in schuilda De mannen van de techniej hadden het deze keer min der moeilijk en hadden eej efficiënt sisteem opw bouwd dat een snelle dekon wisseling mogelijk maakUj Een goed stuk, flink t bracht, nu eens niet om gieren, wel om te beleven, kan zulks nog vandaal vrijdag 25,2 en morgen «j terdag telkens te 20 Hoogstraat, «Ons Huisi (Tel. M. Spinoy: 35.72.96). L.fl

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1983 | | pagina 22