S 5 Beloftevolle start van «Jeugd en Muziek» te Aalst Aalsters organist Jo De Witte met «Soft to the touch» Operette De Bommelbaron te Moerzeke op de planken Barok en klassiek in Sint-Niklaas Gezellige kleinkunstavond met Rik Gorissen en Willem Vermandere in Lebbeke Ter gelegenheid van haar 135-jarig bestaan bracht de Koninklijke Zangmaat schappij De Scheldegalm, de operette De Bommelba ron, ten tonele op zondag 27 februari in de zaal De Vier Gekroonden te Moer zeke. Deze komische ope rette in drie bedrijven is van Pordes-Milo en H. Hal- ler, in een muziek van Wal ter Kollo. Op zijn zwerf tochten bezoekt landloper Mus regelmatig het kasteel van Baron Van Ledeghem De Baron, pas terug van zijn huwelijksreis, zou graag nog enkele weken ongestoord met zijn vrouw Bertha, alleen willen blij ven. Om zijn schoonouders buiten te houden, verzint hij dat zijn vriend Baron Van Quimmel bij hem voor vier weken op bezoek komt Op een dag komen de schoonouders toch onver wachts op bezoek, en de landloper Mus moet dan maar de rol spelen van Ba ron Van Quimmel, met al lerlei gekke situaties er bo venop. De regie is in han den van Claus Leona en Frans Willocx zorgde voor de muzikale leiding Philippe De Ridder, in de rol van landloper Mus en Edward De Ruysscher, alias Baron Gaston Van Le deghem, vertolken de hoofdrollen. Wie nog een avond al la chend wil doorbrengen kan nog een opvoering bijwo nen van De Bommelbaron op zaterdag 5 maart te 20 uur en op zondag 6 maart te 19 uur, in de zaal De Vier Gekroonden te Moerzeke. BD Hamme. Philippe De Rid der speelde de hoofdrol als de Bommel-baron, (vh) Moerzeke. In de zaal «De Vier Gekroonden» was zeer veel volk voor de opvoeringen van "De Bommelbaron». ^22 - 4.3.1983 - De Voorpost Ruim een halve feestzaal luisteraars was alleszins een bemoedigende start voor het hernieuwd Aal- sters initiatief. Onder de aanwezigen direkteur Van Gijseghem van de Akademie voor Schone Kunsten en direkteur Mark De Jode, ondervoorzit ter van de Aalsterse Kultuurraad met zijn gade. Vooral een publiek dat duidelijk gekomen was om muzikaal te genieten en zijn tevredenheid onder stoelen noch banken stak. Namens de mede-organisa tor «Netwerk» hield Joh&n Velghe de inauguratietoe spraak bij deze nieuwe start van de Aalsterse afdeling van «Jeugd en Muziek» waarbij hij het gebeurde even situeerde. Al kent Aalst heel wat mu zikale aktiviteiten en initia tieven waarover we ons slechts kunnen verheugen, van het goede is er nooit te veel. Voor «Jeugd en Mu ziek» is er alleszins plaats. Jongeren hebben inderdaad nogal wat drempelvrees om koncerten bij te wonen, koncerten waarbij niet zo zeer de muziek hen af schrikt doch waarbij ze zich geïsoleerd voelen tussen het publiek. Met daar bo venop de vaak hoge toe gangsprijs met remmend effekt. Bij het opstellen van de pro gramma's voor 82-83 in Netwerk kwam ook het pro bleem van het toegankelij ker maken van koncerten voor de jeugd te berde. Toen dan kontakt werd opgeno men met de nationale vere niging «Jeugd en Muziek» bleek de gepaste begeleider te zijn gevonden. Eerder reeds was Jeugd en Muziek te Aalst aktieftot tweemaal toe zelfs. Ontbreken van een brede basis enerzijds en niet beschikken over vol doende krachten op het praktische werk uit te voe ren leidden echter tot ver dwijnen van deze eerste twee edities. Zo is de administratieve uit bouw van de afdeling en het dagelijks werk in goede handen in het permanent Netwerksekretanaat De werking wordt er immers van dag tot dag op de voet gevolgd zodat het bestuur van de afdeling da handen vrij heeft om zich met de programmatie van koncer ten en initiatieven bezig te houden. Met voorzitter Franpois Schollaert heeft de afdeling inderdaad iemand die dagelijks met beide voe ten, beter gezegd van kop tot teen, in het muziekleven staat. Er werd niet getreu zeld en in de komende we ken en maanden staan reeds vier koncerten op de affiche, die afwisselend in de stadsfeestzaal en in het Netwerkcentrum plaats vinden. Ook over school- en klas- koncerten wordt nu reeds van gedadhten gewisseld. Men wil zich immers duide lijk richten tot de jeugd vanaf 12 jaar alhoewel van zelfsprekend niet uitslui tend. Met scholen in de Aal sterse regio wordt alvast gewerkt aan goede ver standhouding en samen werking. Vóór alles wordt gelet op de toegankelijkheid van de koncerten voor de jeugd. Toegangsprijzen voor de koncerten en het lidmaat schapsgeld voor Jeugd en Muziek werden dan ook zeer laag gehouden terwijl er van drempelvrees in het non-konformistisch kader van het Netwerkcentrum geen sprake kan zijn. Als het geld voor werkings kosten en koncerten niet van de jongeren komt moe ten andere bronnen worden aangeboord. Vandaar dan ook de installatie van een ere- en beschermkomitee waarvan de leden naast mo rele steun ook een financië le bijdrage gevraagd wor den. Voorzitter Francis Schollaert en sekretaris Kris Muylaert staan ter be schikking voor alle nadere informatie hieromtrent. Vlaams Kamerorkest van Brussel Gesticht door zijn huidige dirigent Arie Van Lysebeth in 1970 verwierf dit ensem ble gauw een plaats in het muziekleven, plaats en be tekenis die het dankt aan zijn professioneel optreden zonder de nogal gebruike lijke «stijlfouten». Ook aan het jeugdig enthousiasme dat het orkest kenmerkt en de nooit ophoudende inzet van dirigent Arie Van Lyse beth die thuis de muziek samen met de moedermelk heeft ingezwolgen. Vader Benoit verdiende immers destijds ruim zijn sporen met de merkwaardige pres taties met zijn «A Capella- koor Termuren» waarmede hij zelfs aan internationale tornooien glansrijk deel nam. Van Lysebeth zoon, die met zijn orkest reeds heel wat werken van Vivaldi, Bach en Haydn opnam, is leraar geweest aan de Aalsterse Akademie, is fagot-solo bij de BRT en leraar aan het Konservatorium te Brussel waar hij. zich vervolma kend bij André Van der Noot als dirigent, tegelij kertijd leraar en leerling was Verdere studiën deed hij in Zwitserland en te Salzburg. Het programma Van Lysebeth startte het in- auguratiekoncert met een «Suite voor snaren in oude stijl» van Edvard Grieg, de man die Noorse landschap pen. gebruiken en geschie denis muzikaal wist uit te beelden. Van de onvolprezen Wolf gang Amadeus Mozart bracht het orkest het zeer gekend menuetto uit zijn derde «Divertimento». Solist Chris Van Se veren, alt-viool bij het Phil- harmonisch Orkest van de BRT en leraar aan het Kon servatorium te Antwerpen bracht feilloos getuigend van goede techniek en in tense muzikaliteit de «Fan- taisie voor alt-viool» van Hummel, zelf een leerling van Mozart. Mist de alt viool uiteraard wel het bril jante van haar kleinere soortgenoot, de sonoriteit van het gebrachte en de nauwgezetheid in de vertol king wekten de bewonde ring van alle aanwezigen. Na de pauze kwamen nog Rossini en Britten aan bod. Rossini, de vernieuwer van de opera-buffa, minder ro mantisch, wél natuurlijk en spontaan met het Alle gro uit sonate nr. 3 in ut. Rossini wiens gevleugelde uitspraak «tegenwoordig zoekt men vooral wat ver rast en zich van het gebrui kelijke onderscheidt» nog steeds universeel en gang baar blijft. Besloten werd met de «Sim ple Symphony» van Benja min Britten die niet alleen muziek doch tevens een «gids» schreef voor de jeugd om haar nader bij het muzikaal beleven te brengen. Deze symfony stoelt trou wens op werkjes die hij schreef in de leeftijd van 9 a 12 jaar en die oorspronke lijk pianostukjes waren. Vooral deel II, het «playfal pizzicato», perfekt ge: bracht, viel zeer in de smaak. Al bij al een zeer genietbaar programma van een orkest dat fijn gestil- leerd speelt en via zijn ei gen typische sound dege lijk bij het publiek over komt. Het volgende koncert heeft plaats op woensdag 16 maart in Netwerk met het duo G. Lombaerts (zang) en Paula Van Parys (clavecim- bel) te 19 u. Inkom 100 fr. Jongeren 12 a 30 jaar 60 fr. Leden gratis. LH Zaterdag kon men te Lebbeke in zaal «Ons Huis» de kleinkunstenaars Rik Gorissen en Willem Vermandere Ensemble bewonderen. De organisatie ging uit van JK 't Toreken dat daarmee zijn jaarlijkse «Grote Kleinkunst- avond» verzorgde. Dat kleinkunst één van de weinige muziekvormen is die door verschillende leeftijdsgroepen nog kan geappre cieerd woden, kon je merken aan het pubhek, waar jong en oud bij elkaar zaten. Het pubhek vulde nu niet bepaald de zaal (Vermandere noemde het een heuse koncertzaal), maar niettemin was 't Toreken blijkbaar tevreden met de ruim 120 enthousiaste mensen die kwamen opdagen en genoten van deze gezellige kleinkunstavond. volgens hem nooit eerder «geëerd» of «bezongen» werd Midden in het programma bhjken ze hem achter de schermen even nodig te hebben. Rik verdwijnt van het toneel en even later komt hij de zaal binnen, verkleed als een halve clown. Uit een valiesje dat hij bij zich draagt, haalt deze merkwaardige figuur een fles cognac. Deze per soon blijkt een soort moni tor te zijn van een anti- drankkursus. Ironisch ge noeg kwakt hij na elke vijf zinnen van zijn toespraak een flinke teug cognac door zijn keelgat. Gorissen valt hier het toenemende alko- holverbruik op ironische wijze aan Het hedje «Spiegels» waar mee hij de Armand Preud'- homme prijs in de wacht sleepte, kan men het hoog tepunt noemen (ongeveer dan ook het midden van zijn programma). Rik laat de toeschouwers ook eens aan het woord, beter «aan de zang». Hij krijgt het en thousiaste publiek direkt mee met zijn «meezinger» «Ja, als suiker zo zoet». «Verkleed» als Nothomb en ook met diens typisch ak sent, draagt hij een gedicht voor over de Vlaming en de Waal; de smeulende taal strijd tussen Nederlandsta lige en Franstalige ge westen. .ebbeke. Rik Gorissen kreeg heel wat applaus voor zijn gevarieerd optreden, (foto piet hermans) Rond de tijd dat het eerste journaal op de buis eindig de, klom een man met witte kiel het podium op. In ge brekkig Vlaams met een zwaar Duits aksent, vertel de hij dat hij een Duits mu- zikoloog was en dat hij ie mand, die dezelfde avond nog zou optreden, kwam voorstellen, nl. Rik Goris- isen (zichzelf dus!). Zo start het programma van Rik Gorissen, dat ruim een uur duurt. Vier jaar geleden won Rik de Grote Prijs Will Ferdy en tevens de Armand Preud'- homme prijs. Zijn show is een leuke mengeling van liedjes en kabarethumor. Zijn eerste liedje handelt over het evangelie. Door dit lied wil hij de mensen ervan bewust maken dat de bete kenis van Christus en het evangelie voor velen verlo ren is gegaan. «Het evange lie is nog slechts een dood gewoon verhaal...» In zijn volgend liedje maakt hij een karakterschets van een Toiletvrouw». Een type dat Verder imiteert hij op schit terende wijze de Vlaamse zanger Will Tura. Regis treer dit op band, laat het iemand horen die het optre den niet heeft gezien en die beweert prompt dat het de Will is! Rik sluit zijn pro gramma af met een kort hedje «Het Mongooltje», waarmee hij door zijn be roep, dagelijks met in kon- takt komt. Wié Rik Gorissen heeft be zig gezien, was zeker ge boeid door zijn realistische liedjes en zijn rake humor. Willem Vermandere En semble komen na een kwar tiertje pauze op de planken. Willem Vermandere is niet zomaar een Vlaamse zan ger De bard met de typi sche kop van een boerezoon uit de Westhoek is ook nog actief als tekstschrijver, komponist, schilder en beeldhouwer. Hij is nu 42, getrouwd en vader van twee zonen en twee doch ters. Hij leeft samen met zijn gezin teruggetrokken in een zeer klein vergeten dorpje in de Westhoek, Steenkerke Een artistiek ingerichte woning, recht tegenover de kerk van Steenbeke Willem brengt, begeleid door zijn «orkest», bekende en minder bekende num mers. Alle liedjes bevatten een realistische beschou wing van bestaande toe standen of zijn een observa tie van doodgewone dage lijkse dingen, gezien door de ogen van de zanger. Zo is er de kritiek op de autoweg die dwars door zijn tuintje zal lopen, recht over zijn «patatten». Over de vader-kindrelatie en over het opgroeien van die «broekventjes» brengt hij ook liedjes naar voor. Op aangrijpende manier weet hij een scherpe kritiek tegen de onzin van kernwa pens of een atoomoorlog te vertolken in zijn lied over de oorlogsgraven in de Westhoek. Onvergetelijk zijn «Blanche en z'n peird» en met de onsterfelijke zin nen «Loat mie moar lopen langs de stroaten», 'k em een lief da'k zoe geiren zien, heeft Willem Vermandere tienduizenden Vlamingen midden in het hart ge troffen. Vermandere voelt zich soms achtervolgd door de mensen. Hij heeft te weinig rust. Dat vindt hij een be proeving. Zijn leven is voor hem zijn vrouw, zijn kinde ren, zijn atelier. Het succes als zanger voelde hij aan vankelijk als een ontgoo cheling. Hij werkt graag met zijn handen, beeldhou wen is zijn grote liefde. Liefst van al zou hij de godsganse dag beeldhou wen en af en toe een hedje zingen Hij zingt eigenlijk om te kunnen beeld houwen. De liedjes die Willem schrijft zijn een stuk van zijn leven, van zijn eigen ik. Zingen is voor hem geen zuiver technische zaak. het gaat om het geheel dat be staat uit de meest verschei dene middelen. Een wapen van Willem Vermandere is zijn spontaniteit, zijn een voud, en dat klinkt door in zijn liedjes. Hij zingt om het plezier van het zingen en dat voelt men als men naar hem luistert. Samen met Willem Ver mandere en Rik Gorissen was het een gezellige klein- kunstavond te Lebbeke. Een zaterdag om niet te ver geten... Lebbeke. Ook Willem Ver mandere wist te ontroeren met zijn liedjes, (foto piet hermans) In de Sint-Niklaase ziekakademie. Uitgevoerd schouwburg- kan u op 7 worden meesterwerken uit maart om 20 u. gaan luiste- de barok en klassieke perio- ren naar het tweede abon- nement8koncert van de mu- de: werken van J.S. Bach, A Vivaldi en W A. Mozart. Het Symfonieorkest van de stad Sint-Niklaas wordt ge leid door Edmond Save- niers Lerares Marie-Thér- èse Maessen verleent haar medewerking. Moerzeke. De Kon. Zangmaatschappij «De Scheldegalm» bracht operette «De Bommelbaron» op de planken, (vl Dat er bij de jeugd nog alleen passieve interesse voor muziek bestaat wordt wel vaak beweerd doch de praktijk bewijst duidelijk het tegendeel. Nog nooit waren er in de Akademie voor Muziek, Ballet en Toneel te Aalst zoveel leerlingen, bloeiden ak- kordeon- en orgelscholen en -klubs en zien we, maar dan meer op het platteland, veel jongeren ingeschakeld in fanfares en harmoniekorpsen. Is de tijd van de piano als niet te missen huismeubel, eventueel pronkstuk tij dens de laatste wereldoor log soms twee, een langs beide zijden van de schouw definitief voorbij, gita ren, panfluiten et tutti quanti worden door velen, zij het dan op diverse wijze, bespeeld Topper in de reeks is echter momenteel het elektrisch orgel, fasci nerend wegens zijn vele mogelijkheden en kombi- naties Nog maar pas 27 jaar heeft stadsgenoot Jo De Witte zich op dit vlak reeds eën reputatie weten op te bou wen via «zijn» orgelklub en optredens zowat overal te lande. Een veelbegaafd mu sicus zonder dikke nek die nu ook een long playing realiseerde. Background- en zelfs luis- termuziek, wars van hang naar demonstratieve vir tuositeit doch gevoelsvol en voortdurend variërend qua klankkleur gebracht. «Soft to the touch» is im mers een fascinerende rea lisatie van evergreens, blij vende melodieën als «II si- lenzio», «Apache». «Tristes- se» over «Sleepy Lagoon tot «Wave» Herkenbare deuntjes, mee te neuriën die in de leefkamer zorgen voor een aangename, steeds frisse sfeer. Jo De Witte is een self-ma- de-man die met een mini mum aan muziekstudiën het qua organist heel ver heeft geschopt. Zijn muzi kale interesse kreeg hij bij het vermaard zangkoor «Cantate Domino» doch reeds op zijn 15" jaar kwam hij in de ban van het orgel waarmede hij de gulden middenweg tussen klassiek en variété wist te bewande len. Eigenlijk technisch te kenaar opteerde hij spoedig voor de muziekwereld Eerst als vertegenwoordi ger van een orgelmerk daarna, en momenteel nog steeds, demonstrator in een Lokerse orgelfirma. Zijn hobby werd dus degelijk zijn beroep. Iets wat niet iedereen lukt. Na de dagtaak en tijdens weekends trekt hij met zijn (demonteerbaar) Wersi-or- gel en elektrische piano al dan niet met begeleiding van drummer Eddy Leclair en bassist Jan Heyman de baan op voor allerlei optre dens, koncerten in or- gelklubs, opluisteren van huwelijken, feestmalen, dansavonden. Met zijn orgel met fascine rende steeds wisselende klankkleur en fijne nuan cering krijgt u met Jo De Witte alleen zowat een hele big-band over de vloer. Na een eerste single waar mee hij heel wat sukses oogstte kwam via aanmoe digingen van de Duitse or ganist Klaus Wunderlich, de LP tot standZulks na 33 uren studiotijd in het Brus selse ICP; «Soft to the touch» is een kollektie van 14 nummers en de titel van de LP komt van de énige eigen kompositie op deze plaat. De LP kost 395 fr dochf" alleszins voorlopig, niet in de handel verkr I baar. In eigen beheer is plaat slechts verkrijgt bij Jo De Witte, Park Tei den blok 2, nr. 14. appa Op ment 36. Tel. 053-78.80 opt Ook voor optredens ka gjn op dat adres terecht.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1983 | | pagina 22