Toots in de Bunker te Dendermonde heel veel weten, heel veel kennen heel veel kun nen waarderen, maar vooral ook met het hart kunnen luisteren. Joa chim Berendt luistert misschien teveel met zijn hoofd, blijft er te koel bij. Vandaar mis schien de vergelijking met die saxofonisten uit de Cool-Jazz periode. mezelf al voor de rest van mijn leven in een rolstoel. Maar daarbo ven moet iemand gezegd hebben: «No Toots, la ter». Ik ben dankbaar dat ik weer kan spelen. Daarom is mijn muziek misschien wat dieper ge worden, wat ernstiger Ben ikzelf ook ernstiger geworden met muziek. Naar aanleiding van zijn optreden in Dendermonde ging Honky Tonk Toots Thielemans thuis opzoeken: Herman Costers maakte er een fijn artikel van op privé-bezoek bij Toots Thielemans Zaterdag 26 maart 1983, aanvang 21 uur De. mondharmonika komt nu ook steeds meer aan bod in de pop en rockmuziekU kent ook veel mensen uit die wereld, U hebt er ook al veel mee samenge speeld. Stevie Wonder is zo'n naam. Stevie heb ik ontmoet. Ik heb er niet mee samengespeeld Ik zou het echter fantastisch vinden om met hem eens in een studio te duiken. Er wordt nochtans ge zegd dat «Stevie Wonder het raffinement van Toots Thielemans kop pelt aan de oude blues sound». Hij moet dan toch wat door U be- daarmee over een in strument beschik waar op ik akkoorden kan spelen. Zo heb ik een vol ledig «menu». Laten we eens terug komen op de mondhar monika, een instrument dat vroeger nooit voor vol aangezien werd. Het behoorde tot de folklore en werd voornamelijk gebruikt door de blues artiesten van zuidelijk Chicago die er zo'n uit drukkingsvolle soli kon den op spelen: Sonny Boy Williamsons, Son Terry, James Cotton enz. tot, en nu citeer ik Joachim Berendt uit «Das Grosse Jazzbuch - Von New Orleans bis Jazzrock»: «Dat is dan veranderd met de Belg Toots Thielemans, die de mondharmonika met zo een beweeglijkheid en ideeënrijkdom bespeelt dat hij doet denken aan de grote saxofonisten uit de Coll-Jazz: Lee Ko- nitz en Stan Getz». Ja, goed, dat is dan zijn idee, maar mijn gro te modellen waren de Be- bop-jongens Charly Par ker, Dizzy Gillespie en Thelonious Monk Toch vind ik het een kompli- ment dat Berendt die vergelijking maakt. Ik probeer zeker op de mondharmonika ideeën te spelen die misschien wel in de stijl liggen van alt of tenorsax. Soms ook wel de Miles Davis trompetstijl. Een hele boel dingen samen in feite. Lee Konitz staat an ders ook bekend om zijn improvisa tietalen t Het is «the man be hind the instrument that counts». Op alle in strumenten kan je im proviseren. Op een friet ketel kan dat ook, of op drums, of hier met de vingers op tafel... Alles kan improvisatie zijn. En elk instrument heeft voor- en nadelen. Toclf moet ik zeggen dat een mondharmonika meer nadelen heeft dan voor delen. Sommige noten worden geblazen, ande re worden gevormd bij het inademen. Dat is de Toots Thielemans in de Bunker! Een evenement voor de Honky Tonk Jazzclub. Zeg dat wel. Belangrijk genoeg dus voor een speciaal stukje in de Info. Het werd een exklusief interview en meteen mijn maidentrip. Zes hoog worden wij, ik heb een klankman bij me, vriendelijk verwelkomd door de vrouw des huizes en Duke Ellington, het pekineesje dat de hele tijd aan mijn broekspijpen zou hangen. In de leefkamer verwacht Toots ons bij een knappend houtvuurtje. Huiselijke gezelligheid in hoog muzikaal gezelschap. Jean voor de gitarist, Toots op de mondharmo nika en Thielemans het signatuur onder de film- m uziekkomposi ties? Ja, zoiets zou je wel "kunnen zeggen. Jean Thielemans is mijn naam en die Toots is daar dan achteraf bij ge raakt. Is daar een geschiede nis aan verbonden? Niet bepaald, maar toen wij in de jaren 45- 46 een orkestje hadden in Brussel waren er in Amerika twee muzikan ten die Toots Mondello en Toots Camaratta heetten. Dat waren twee nogal beroemde jongens uit het Benny Goodman- gezelschap en zo is dat dan gekomen.. Moest U nu niet in dat Amerika zitten? Ja. Met Frank Sinatra voor een plaatopname. Lena Horne was daar ook bij gevraagd maar die is ziek geworden zo dat het hele projekt moest verschoven wor den naar een latere da tum. Daarom zit ik nu hier in Brussel. Dat is gemakkelijk want kijk, op 3 maart speel ik in Parijs, 10 maart in Bar celona, 11 maart m München en ga zo maar door, tot, hierzie... 26 maart in Dendermonde. Ik kom daar graag. Toots Thielemans speelt mondharmonika, is gitarist en fluit daar log bij ook. Zingen doet U niet zo gauw? Neen, maar ik zal dat nog wel eens doen. Nu en dan zegt een van mijn vrienden mij dat ik zing als George Benson dat doet met zijn gitaar. Als tk een liedje vind dat mij past, zou ik dat wel dur- /en zingen. Misschien niet op plaat, maar dan xch zeker voor mijn ei gen plezier. Hebt U een voorkeur voor een bepaald instru ment? Neen, ik ben gelukkig dat ik beide kan bespe len. Mondharmonika speel ik graag omdat ik daarmee het gevoel heb dat ik een blaasinstru ment bespeel en van de gitaar houd ik omdat ik moeilijkheid. Je moet heel voorzichtig zijn met een mondharmonika. Anders wordt het ge makkelijk een stuk speelgoed bijna, een goedkoop klinkend in strument. Je moet steeds «oprecht» probe ren te spelen wat op een mondharmonika moge lijk is. Wordt U bij het impro- viseren beïnvloed door de muzikanten met wie U samenspeelt en/of het publiek in de zaal? Van Stan Getz zegt men bij voorbeeld dat hij beter voor pubhek speelt dan in een koele studio. Nee, dat denk ik niet Een échte muzikant speelt voor zichzelf. In een toilet, een stadion, een symfonische kon- certzaal, of een opna mestudio. Dat heeft alle maal weinig belang. Hij doet zijn ogen dicht en speelt voor zichzelf. De echte kunstenaar is, vol gens mij althans, een man die zichzelf wil uit drukken. Je kan eigen lijk twee houdingen aannemen: ofwel pro beer je echt kreatief je zelf uit te drukken, of wel speel je om de men sen een plezier te doen Ik doe een beetje van al les. Soms krijg ik al eens kritiek omdat ik te kom- mercieel speel. Hoewel ik mij altijd helemaal en gageer zie ik toch liefst een glimlach op het ge zicht van de mensen. Liever dat, dan dat ik te moeilijke dingen zou spelen zodat de mensen niet meer voelen of be grijpen wat er gebeurt op de bandstand. Ander zijds is het natuurlijk zo dat de oprechte artiest die oprecht zijn eigen muziek wil spelen, voor al voor zichzelf speelt. Dat doet zelfs Stan Getz. Ik ben het dus niet eens met Berendt, die ik nochtans als een groot deskundige beschouw. Hij heeft alles goed ge leerd. Hij heeft van Jazz bijna een wetenschap gemaakt. Ik denk dat hij over een zeer grote en cyclopedische kennis be schikt. Maar hier in Bel gië hebben wij ook twee fantastische vogels: Juul Anthonissen en Mon De Vogelaere, die invloed geweest zijn? Neen, Ik heb van hem geleerd. Als virtuoos is hij weliswaar niet zo be gaafd. Hij kan niet zo heel veel noten spelen, maar de noten die hij speelt zijn zo fantas tisch, zo rijk, betekenen zoveel. Er zit veel gevoel in, ze vertellen iets. Ik probeer hem niet na te doen, maar toch wat meer blues te leggen in mijn spel, misschien wat minder cerebraal, een voudiger, maar dat is ook niet het juiste woord. Wat meer met de buik spelen, dat ligt dichter bij wat ik bedoel. Een mens wordt ge makkelijk getekend door de gebeurtenissen in zijn leven. Zo bent U vorig jaar vrij ernstig ziek geweest. Heeft die ervaring invloed op uw karakter en vertaalt zich dat in uw manier van spelen? Natuurlijk, Ik ben, denk ik, toch een kom- plex 'man. Iedereen denkt dat ik een toffe Belg ben, dat ik altijd dezelfde Brusselaar ge bleven ben die graag mosselen gaat eten. Dat is natuurlijk waar, maar als ik alleen in mijn ka mer zit, in een hotel, of hier in de living, en ik speel dan muziek, dan vind ik toch dat ik ook zeer introvert ben Mu ziek is voor mij heel, heel belangrijk. Het is mijn leven. Als ik zit te oefenen, voel ik mij heel introvert. Natuurlijk, als ik er plezier in heb te spelen, bijvoorbeeld met een goede ritmesektie, dan ga ik dat plezier ook op een meer fysieke ma nier uitdrukken. La chen, roepen, schreeu wen. Het wordt een echt lichamelijk uitgedrukt entoesiasme. Maar als ik terugdenk aan vorige winter, en probeer een analyse te maken van wat er toen gebeurd is, dan kom ik tot het besef dat ik heel negatief inge steld was, dat ik heel depressief was. Ik kon niet slapen, en dan zat ik hier, in mijn living, urenlang te spelen, urenlang, alleen in het donker. Daarom ligt mijn mondharmonika mij zo nauw aan het hart. Nu ook de gitaar. Dat begint weer. Ik was verlamd aan mijn lin kerhand, en toen, heel langzaam, kwamen die eerste noten weer. Elke noot betekent vanaf toen heel wat meer. Ik zag Meestal ben ik alleen maar de uitvoerder van de muziek van andere mensen. Midnight Cow boy is de belangrijkste, maar ik heb ook ge werkt voor John Wil liams en Steven Spiel berg. Ja, die van E.T.... Dat zijn oude vrienden van mij. John Williams schrijft muziek voor de films van Spielberg en een tiental jaar geleden heb ik 3-4 filmen voor die mensen gedaan. In de nabije toekomst komt er een nieuwe film uit in Nederland. Een filmse rie voor de bioskoop met verhalen over de journa list en schrijver Simon Carmiggelt. Komponist is een jonge Nederlan der, Jurre Haanstra, een man voor wie ik veel be wondering heb. Hij is echt heel goed. Hoe gaat U tewerk als U zelf komponeert voor de film? Woont U de op namen bij? Kijkt U naar de rushes? Hoe krijgt U de sfeer te pakken bij die uiteindelijk toch koele beelden? Als ik alleen maar uit voerder ben, solist, dan is het gemakkelijk want dan staat alles klaar in de studio. Anders ont moet ik de regisseur en andere mensen die ver antwoordelijk zijn voor het eindresultaat van de film. We overleggen sa men welke soort muziek het best past: symfoni sche muziek, jazz-stijl, Itaüaanse mandolines. Waarom niet eens probe ren met mondharmoni ka? En dan moet je alles bekijken, chronometre- ren, instuderen tot op de sekonde na. Zo nauw keurig is dat. Alles moet zeer precies voorbereid worden. Het is kunst en stiel tegelijk. Een vak apart dat bovendien heel moeilijk is. Als uitvoer der is het stukken ge makkelijker. Op 26 maart komt U naar Dendermonde. Meer bepaald naar de Bunker. Zowel letterlijk als figuurlijk een bas tion: het is inderdaad een stuk van de oude vesting rond Dender monde, maar daarenbo ven ook nog een echt Oude Stijl-bastion. Schrikt U dat niet af? Ik ben uitgenodigd en kom heel graag naar Dendermonde. Ik ga daar natuurlijk niet agressief spelen. Vooral de bekende jazzstan- daards, en ja, de oude Duke Ellingtonmuziek tegenwoordige muziek van die tijd: Charly Par ker, Thelonious Monk, Miles Davis. Zij waren de helden van de dag. Er waren ook jongens van mijn leeftijd die dat niet goed vonden, of dat niet konden volgen, want het was niet gemakkelijk. Hun voorkeur bleef bij Louis Armstrong, King Oliver en Jelly Roll Mor ton. Dat is natuurlijk ook heel goede muziek. Ik speel en hoor alles graag. Mijn persoonlij ke voorkeur gaat naar een melodische John Coltrane en Bill Evans. Een kombinatie van Bill Evans met iets meer ge voel voor blues. Herbie Hancock maakt het bij na helemaal voor mij maar heeft het grote hart niet in zich. Ik moet er een traantje bij horen. Dat hoor ik bij hem niet. Bij Bill was er drama. Misschien te weinig blues. Dat is allemaal zo moeilijk om onder woor den te brengen. Is dat het soort mu ziek dat U zelf probeert, te spelen? Ja. Zo zal ik in de Bun ker helemaal alleen, vol ledig solo, «Sophistica ted Lady» spelen. Hele maal alleen op mondhar monika. Ik heb dat deze winter bijna elke nacht gespeeld... in mijn ka mer... of hier in de li ving... en dan... hele maal alleen in het don ker alles in het don ker. Formidabel is dat, een fantastisch gevoel. Ik heb die «Sophisticated Lady» ook gespeeld toen ik op toernee was met Jacko Pastorius, de bas sist van Weather Report. Ja, ik ben misschien een van de weinige muzi- ro. De jongeren zullen die wel kennen. Hier staat het: «Grammy no mination for the best rhythm blues perfor mance 1983». Waarmee ik alleen maar wil zeg gen dat ik muziek van vandaag speel, terwijl ik daarnaast ook speel met tante Fitzgerald, nonkel GillespieIk speel alles graag en probeer alles zo goed mogelijk te spe len. Ik speel ook That's a plenty, Sweet Georgia Brown, Muskrat Ram- ble, noem maar op, ik ken die nummers alle maal en speel die ook graag. Zo ben ik ooit nog op het Jazzfestival van Dendermonde op het podium geklommen om een nummertje mee te spelen met de Jeggpap. j Bezetting Toots Thielemans: mondharmonika en gitaar Michel Herr: piano Bruno Castelucci: drums Michel Hatzigeorgiou: bas Mijmeren over de toekomst. Toots Thielemans, virtuoos en charmante gastheer in gezelschap van enkele «dikke» vrienden. Ja, dat herinner ik mij nog goed. Bert spreekt daar nog steeds van. Maar goed. Terug naar 26 maart. U komt uiter aard niet alleen. Op drums komt Bruno Castelucci, en op piano j Michel Herr. Je zal zien, g het wordt een goed kon- eert. Daar ben ik zeker j van. Als bassist denk ik aan een jonge Griek. e Michel Hatzigeorgiou. [a Heel jong maar zeer, L zeer goed. Ik heb hem a leren kennen via de plaat van Steve Houben. j Steve Houben Strings. Naar mijn gevoel de bes te jazzplaat met oor spronkelijke muziek die in België gemaakt is. Met strijkers. Ongeloof lijk mooi. Daar moet je eens naar luisteren. Michel Hatzigeorgiou speelt daarop bas. Enig mooi. Met die jonge mu zikant wil ik in Dender monde eens iets spe ciaals doen. En je zal zien, het zal goed zijn, heel goed zelfs. Dat weet ik zeker... De gedachten van Toots dwalen even af. Mijmerend kijkt hij in de toekomst, denkt hij k aan het koncert in Den- dermonde. Ik wou dat ik op de eerste rij kon k zitten... komt overeen met Os- car in film.) Herman Costers Een ander facet van Toots Thielemans is zijn filmmuziek. Zowel kom ponist als uitvoerder. Midnight Cowboy», «Turks Fruit»... Met een mondharmo nika is het bijna gemak kelijk. Het is een heel expressief instrument Ook op het podium een en al gekoncentreera. waarop je, als je het al leen bespeelt, een stem ming kan onderstrepen, (goedkeurend geblaf kanten die met iedereen Dat kan niet altijd zo van Duke). Het is wel zo speelt. Ik heb zowel met goed met een viool of een dat ik dertig jaar gele- Ella Fitzgerald als met piano. Denk maar aan den - jazz bestaat nu al Paul Simon platen opge- de eenzame Stemming in bijna honderd jaar mo- nomen. Kijk, dit jaar een woestijn, een gevan- derne muziek beginnen heb ik al een Grammy- genis, of van iemand die spelen ben. Toen ik 20- nominatie gekregen in alles verloren heeft. Een 25 jaar was, waren de Hollywood voor een solo paar noten op een mond- helden de jongens van die ik gespeeld heb op harmonika volstaan, de Bebop. Dat was de een plaat van Spyro Gy-

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1983 | | pagina 52