en de kleine k Laureate Greet De Dobbelaere: (Meetjesland) «Wij hebben dynamiet in onze aderen» De Goudbloem door knecht overmeesterd Tijl met «As ons moe uit heur kot is» Jaycees Oost-Vlaanderen sturen vijf elokwente kandidaten naar finale in Tielt Nieuw Leven brengt «De twee maagden» Hl Lachen geblazen bij de Katrienen met «Liefde half om half»! Tweede Lebbeekse Jeugdkrant 22 - 18.3.1983 - De Voorpost Sint-Niklaas Toneelgroep Tijl uit Sint-Niklaas zal op zaterdag 9, zondag 10 en maandag 11 april e.k. zijn laatste stuk van het speelseizoen '82-'83 opvoeren: «As ons moe uit heur kot is» (Als ma van huis is) of «De man aan de haard». Een wel eigenaardig gegeven dat Félicien Marceau in zijn stuk behandelt. Sint-Niklaas. De deelnemers aan de provinciale finale van het JCI-welsprekendheidstor- nooi (Iv) «De deelnemers worden gerekruteerd onder de jeugd van Nederlandstalig België, geboren tussen 1.1.04 en 31.12.66. Zij zullen in het A.N. het onderwerp «18 jaar, wereld wat wil je van mij?' behandelen. Elke deelnemer zal individueel spre ken. De voordrachttijd bedraagt minimum vijf en maximum zeven minuten». Enkele artikels zijn dit uit het reglement voor de lokale en provinciale schifting van het welsprekendheidstornooi dat za terdag 12 maart jl. in Sint-Niklaas werd georgani seerd door Jaycees Waasland. '18 jaar wereld wat wil je van mij?', met dit thema kan je zowat alle kanten uit, het is een eerlijke uitdaging, een kluif voor je kreativiteit. Maar je moet je ideeën ook nog op een behoorlijke manier gezegd krijgen, er staan punten op taal vaardigheid en uitspraak, op de algemene vormge ving van je rede. Sint-Niklaas. Drie meisjes op de eerste plaatsen in de provinciale finale van het JCl-welsprekendheidstornoot: Greet De Dobbelaere van Meetjesland. Anne-Marie Maes van Waasland en Kaatje Clarysvan Aalst dw Zeventien kandidaten uit heel het Vlaamse land heb ben de handschoen aange nomen. Vijf van hen zou den in Sint-Niklaas gese- lekteerd worden voor de Vlaamse finale die op 7 mei a.s. plaatsvindt in het kul- tureel centrum van Tielt. De namen zijn intussen be kend. Ik begin met de min der fortuinlijke kandida ten. Zes ex equo's op de twaalfde plaats: in volgorde van optreden zijn dat: An Van de Vijver (Waasland), Annick Bogaert (Dender- monde), Chan tal Callebaut (Meetjesland), Karin De- busschere (Dendermonde. Christine Delmot te (Zotte- gem) en Hilde De Nutte (Ge- raardsbergen). Darie Chiou uit Aalst eindigde elfde. De jury vult de verdere rang schikking aan met percen tages. Els De Pauw (Meet jesland) haalt met 63,8 pro cent de tiende plaats. Ne gen is Marlden Vinck (Aalst) met 64,5 procent, achtste Lieve Van Lande- ghem (Waasland) met 65,4 procent, zevende Kris Per- du (Dendermonde) met 67,1 procent en zesde Els Ponnet (Zottegem) met 67,7 pro cent, Puike resultaten alle maal, maar hier moest het mes vallen. Nummer zes zou niet, nummer vijf wel naar Tielt mogen. De jury stond voor een em- barras du choix, het was moeilijk kiezen tussen Els Ponnet en Frank De Beule die uiteindelijk vijfde Werd met 67,8 procent. Een tien procent minder toch dan wat we van Frank hadden verwacht. Hij krijgt in ie der geval het zakrekenma- chinetje mee dat vastzat aarf deze vijfde plaats: de jury werd vooral overtuigd door het goede kontakt van Frank met het publiek en door zijn geslaagde poëti sche uitdrukkingen. Erik Smolders uit Zottegem brengt het er één procentje beter af (68,8). De jonge man krijgt al applaus nog voor zijn naam genoemd wordt. Originele aanpak, goeie uitspraak, vindt jury lid Luc Ghekière. De derde plaats is, «omdat zij zeer kri3tisch en geloofwaardig overkwam met een goed ge situeerde problematiek», voor Kaatje Clarys uit Aalst. Ze behaalde 73,3 pro cent van de punten. De twee juffrouwen die nu nog op het podium staan krijgen het even moeilijk. Vinger nagels tegen de tanden, voortdurend een andere kant opkijken, een mimiek die de situatie lijkt te willen ontkennen: zeg dat het niet waar is. Voor haar goede inleiding, schitterende uit spraak en rustige, zakelij ke ondertoon, krijgt Anne- Marie Maes (een Wase kan didate. 74,1 toegecijferd. Greet De Dobbelaere uit het Meetjesland is dus de lau reate van het provinciale schiftingstornooi De jury die tussen haakjes be stond uit de germanisten Chris Weyers en Dirk De Cort. kuituurattaché van Sint-Niklaas Jan Bral, schepenen Mare Huys en Lieven Lenaerts. direkteur van de kamer voor Handel en Nijverheid Raoul Syts en Luc Ghekière die direkteur is van de Nationale Bank van België, zetel Sint-Ni- klaaa werd verleid door de vlotte uitspraak, de kreatieve aanpak, de goeie strukturering van een vrij bewerkte tekst met een re delijk positieve ondertoon en kende de, ik schat acht tienjarige kandidate, 79,5 procent toe. Doornroosje Laat ik het sprookje van Doornroosje gebruiken om mijn visie ter verduidelij ken, stelt Greet De Dobbe laere voor, Het is bekend hoe Doornroosje belaagd werd door één boze fee en gered door vier goeie feeën. Mocht zij vandaag geboren worden, ze zou haar hon derdjarige slaap niet over leven, meent Greet, in onze maatschappij zijn er name lijk vier boze feeën en nog maar één goeie. Het begint al 's morgens met de RVA- berichten op de radio. Jobs genoeg, zou je denken; als je goed luistert, denk je iets anders. Ervaring gewenst, heet het veelal, en dat bete kent zoveel als: jongeren niet gewenst. Naar school dan, door het overdrukke verkeer. De dorps- en buitenschooltjes van weleer zijn verdwenen. Het onderwijs werd gera- tionalizeerd: schoolbussen zouden de kinderen wel mo bieler maken. Schoolbussen rijden er, nu met de krisis, al niet zoveel meer en de weinige die wél rijden zit ten tot stampenstoe vol Wat doe je dan? Je neemt de fiets of je gaat dat hele eind te voet. Het is onveilig. De beloofde fiets- en voetpaden zijn er nog altijd met. Wie betaalt zijn pendeltochtje vandaag met zijn leven, vraagt Greet zich dikwijls af. Op school heeft een derde boze fee toegeslagen. Die toffe lerares, die toffe leraar zijn moeten afvloeien. Peda gogisch verantwoorde be sparingen? De subsidiëring van het jeugdbeleid wordt ingekrompen, hier en daar zelfs afgeschaft. Besparin gen slaan toe en treffen de jongeren. En toch hebben zij. vooral zij. geen schuld aan de krisis. Een laatste boze fee: het groepje bejaarden dat de wereld regeert. Reagan. Andropov. Mittérand. de Paus, direkteurs hier en di- rekteurs daar. Waarom worden deze mensen niet verplicht om met pensioen te gaan? Waarom geen ver jonging? Nee, liever zet men zeer voorzichtig de jeugd aan kant. Men heeft een groot gebrek aan vertrouwen in ons, vindt Greet De Dobbelaere de wereld verwacht niets meer van ons. Geef ons de kansen die jul lie zelf gekregen hebben vraagt ze. geeft men ze niet, dan zullen we ze opeisen, •<wij hebben dynamiet in onze aderen». Laten we hopen dat dit opei sen. een initiatief als b.v. de jongerenmars voor werk. iets uithaalt, dat de jonge ren net als Greet De Dobbe laere allemaal dynamiet in de aderen krijgen en het niet bij woorden blijft. De situatie waarin mannen het huishouden doen, tot de babyverzorging toe, bevat een onderhuidse satire op onze moderne samenle ving. En wat gebeurt er, wanneer de mannen in op stand komen tegen deze wel paradoksale toestand? Féli cien Marceau behandelt zijn thema met een bijzon der fijne zin voor humor. Hij heeft een menselijke kijk op de wereld van nu, getuigend van veel fantasie en scherpzinnigheid. Féli cien Marceau (aanvankelijk het pseudoniem voor Louis Carette) is een franstalige Belg. Hij werd te Korten- berg bij Leuven geboren in 1913. Hij was een tijdje werkzaam als journalist bij de Belgische Radio-omroep en woont sinds 1944 te Pa rijs onder de naam waar mee hij als auteur bekend heid verwierf. Zijn eerste grote sukses als toneelau teur behaalde hij met «L'ceuf» (het Ei) in 1956; een stuk dat te Parijs twee jaar lang op de affiche bleef. Vele andere stukken waaronder het welbekende «La bonne soupe» (1958) maakten eveneens een lan ge reis langs de theaters over de hele wereld. Féli cien Marceau is ook de au teur van verscheidene ro mans en essays. Als de kat van huis is... De rest van het spreek woord invullen zal u niet moeilijk vallen. Maar, in plaats van de spreekwoor delijke muizen, dansen de mannen thuis, doen af en toe een dutje, of spelen kaart of staan in voor het huishouden! En precies daarover gaat het in de even originele als geestige komedie die toneelgroep Tijl gaat opvoeren. Daaren boven is het gegeven al even knap uitgewerkt, scènisch vlot en soms spek- takulair, en inhoudelijk erg komisch met een meer dan gewone doorsnee hu mor waarvan de vaak ab surde toon eenvoudig on weerstaanbaar op de lach spieren werkt. Met het on vervalste gebruik van het plaatselijke dialekt wordt alles nog eens extra ge kleurd en onderlijnd. Het verhaaltje kort samenvat ten lijkt me in dit geval dan ook nutteloos en overbodig. Félicien Marceau als auteur en Guido Maeremans, KNS- regisseur, kunnen dat veel beter op de scène zelf. In de rolverdeling vinden we. Dries Cap, Willy De Greef, Roland Van Gasse, Jean Grisar, Lea Delannoy, Fab- bie Van Gasse, An Ongena en Gilbert Van Pouck. Op voeringen zaterdag 9, zon dag 10 en maandag 11 april in de stadsschouwburg te Sint-Niklaas Kaarten 120,- fr (100 cjp of +3-pas) tel. 03/776.31.47 en 03/ 776.36.25 of in de Stads schouwburg. Sint-Niklaas. De Goudbloem vertolkte Goldoni's Knecht van twee meesters» (Iv) De Goudbloem, laureaat van het 48ste Koninklijk Landjuweel, speelde op zaterdag 12, zondag 13 en maandag 14 maart jl. in de Sint-Niklase stads schouwburg «De Knecht van twee Meesters» van Carlo Goldoni, in een regie van Luc Philips. Een wat vreemde knecht die eigenlijk niet aan onze, misschien wat hoog gestelde, verwachtingen heeft voldaan. In een sober dekor de eenvoud in opbouw liet reisvoorstellingen vermoeden werd het hele verhaal sterk naar de toeschouwer toe geduwd. Meester-regisseur Luc Philips had de verschillende personages overladen met kleine trekjes, toetsen en speelsheid, zowel in woord als in beweging. Dit alles had moeten leiden tot een levendig, wisselend en zwierig totaalbeeld, op voor waarde echter dat alle aktrices en akteurs de bijkomende inlasjes en typeringen perfekt en bin nen de perken van hun toelaatbaarheid «meester» bleven. Toneelvereniging «Nieuw Leven» brengt in een regie van Ronny Waterschoot op zondag 20, vrij dag 25, zaterdag 26 en zondag 27 maart telkens te 20 u in zaal «Kring», Dokter De Moorstraat 104 te Aalst opvoeringen van het blijspel van J.J. Bricaire en M. Lasaygues «De Twee Maagden». De president direkteur-ge- neraal van een grote bouw onderneming arriveert slecht geluimd op zijn bu reau. Bij het verlaten van een restaurant was hij in derdaad gevallen en bezeer de zich aan zijn pols. Van zijn sekretaresse ver neemt hij dat één van zijn arbeiders van een stelling viel op de werf en daarbij aan de schouder gekwetst werd. Boos wilde hij de ar beider ontslaan tot blijkt dat arbeider en PDG op zelf de dag en uur geboren zijn onder het teken van de «de maagd» en in paniek raakt Als fervent aanhanger van de astrologie is hij er im mers van overtuigd wat de ze man gaat overkomen ook hemzelf zal treffen... Daarom wil hij deze «astra le tweelingbroeder» spe ciaal beschermen en ver troetelen. Iets wat de niet al te snuggere arbeider aller minst vat. Maar ook de om geving van de direkteur ziet zich voor raadsels ge plaatst. Dit geeft dan van zelfsprekend aanleiding tot een hele reeks misverstan den en dolle situaties. In de bezetting: Valère De Vriendt, Edmond Welle- kens, Nadia Morel. Myriam De Vleeschauwer, Luc Van Den Broeck, Jacqueline Franco en Hilde Temmer man. Deze laatste zorgt trouwens voor assistentie van regisseur Waterschoot. Regisseur Waterschoot Waterschoot (St.-Niklaas. 1946) mocht van jongsaf aan mee met vader Dries naar toneelrepetities en toen vader een van de bazen van de BRT-TV werd kreeg Ronny les van o.m. Ast Fonteyne onder wiens lei ding hij optrad o.a. in «Het Wonder», «Schipper naast God», «Acht stomme weken moeder». Tijdens het instu deren van dit laatste stuk besloot hij beroepsakteur te worden en volgde het Stu dio Herman Teirlinck, geen klus. Literatuurgeschiede nis, filosofie, fonetiek, kunstgeschiedenis, bewe gingsleer, het kwam er al lemaal aan te pas. Drie jaar lang. Tijdens zijn militaire dienst kwam hij terecht bij de Welfare en presenteerde een jaar lang «het uurtje van de soldaat». Sinds 1969 is Ronny Wa terschoot onophoudelijk verbonden aan K.V.S. Brussel waar zijn voor naamste rollen lagen in «De Keuken», «Vlo in het oor», «Kinderspel», «Heil Cesar «Huwelijksfeest», «Be drog». «Lijf en ziel» en nog onlangs in «Goed». Tegelijkertijd regisseerde Waterschoot bij «De Rey- naertgesellen» in Leuven, «Thespikon» eveneens in Leuven. «Were Di» in Lot en «Hoop op oogst» in Gans horen. Iedere zondag gaf hij daar enboven drie jaar lang elke zondagmorgen les in bewe gingsleer en toneelimprovi- satietechnieken Toen de KVS 100 jaar be stond werd het wagenspel «De clucht van Playerwa- ter» gebracht waaruit de «Playerwater Compagnie» werd opgericht waarvan Ronny Waterschoot nog steeds de voorzitter is En ook bij de Vlaamse Tele visie regisseerde hij vijf jaar lang jeugdtelevisie En nu is Waterschoot ook in «De Kring». LH Dat was niet het geval. Zo viel b.v. de steeds terugko mende tippel-kadans van de «losvoetige» Silvio (Dirk De Corte) eerder uit als een brutaal en storend planken- gestamp Het «ziet-ge-ik- ga» vallen en opstaan, on derstreept met een sekon- den-te-late mimiek (Silvio) liet het spelen met de Fi guur zelf verwateren in te nadrukkelijk akteren. Wil ly Verbreyt daarentegen, in een bijzonder fraaie vertol king van Pantalone, bleek uitstekend bij machte de vindingrijkheid van de re gie nauwgezet, in de juiste timing en met een vanzelf sprekend gemak naar vo ren te brengen. Ook Mi- nouche Van der Aa (Clarice) wist de komische aksenten in zegging en gebaar schit terend op niveau te houden. Achiel Schepens tekende een voortreffelijke Doctor Lombardi. We vinden het jammer dat een masker het hem eigen mimische spel heeft belet. Truffaldino. de knecht, werd met brio ge speeld door Frank De Beu le, een jong akteur bar stend van talent. Proficiat! Een prachtvertolking waarbij we die paar schoon heidsfoutjes in de niet steeds volgehouden type-- ring graag vergeten. Wel vragen we ons af waarom deze Truffaldino zo nodig een masker moest dragen. Het komt ons voor dat pre cies binnen dit personage de uitdrukkingen van het gelaat, de taal van de ogen oneindig veel mogelijkhe den moeten bieden. Of moe ten we dit masker eerder zien als een opgelegde be perking? We onderschatten geens zins de moeilijkheidsgraad Van een partij als Federigo Rasponi, alias Beatrice, en willen derhalve een pluim en of ierll ïnj| ter ier et- IR el- Iff jo- kwijt aan het adres van Lie-J ve Van der Aa. Toch had| Federigo naar ons gevoel te weinig reliëfen een te dun ne omlijning van het «man nelijke» in het personage. Verder viel het moeilijk, de gespeelde charme en echte verliefdheid bij Bea trice te herkennen. Harry Deswarte kroop op gran dioze wijze in de huid van Florindo Aretusi, terwijl Frans Caudron. naast zijn aangepaste dikke buik, niet veel meekreeg of deed om met de herbergiei Brighella uit te blinken, Marie-Claire Decoster bracht op meer dan voor treffelijke manier kamenier Smeraldina voor het voet licht. In het algemene spel- beeld had het wel wat frivo ler en pittiger gekund. Feli citaties voor Veerle Dobbe laere (Mantecha), Georges De Vos (kruier), Eric Lo- quet en Didier Ngoi (be dienden van de herberg) voor de steengoede uitvoe ring van hun ondankbare opdrachten. Waren zeer ak- tief achter de schermen: Lieve Van Broeck als regie assistente, Thérèse Schoe- vaert (kostuumontwerp). Iris Huyghe (rekwisieten), Steef Verwee (muzikale su pervisie?), Katrien Van Broeck (bewegingsadvies?), Guido Van Gijsel (geluid), Willy Van Gucht (belich ting) en niet te vergeten het schouwburgpersoneel voor de dekoruitvoering. De Goudbloem bracht een, vooral met meesterlijke hand geleide, meesterlijke «Knecht van twee mees ters». W.D.G. In een regie van Chris Boni produceert Erik De Smet de aloude Rederijkerskamer «De Catharinis- ten» in de stadsschouwburg te Aalst een stuk van Alan Ayckburn, auteur die niet alleen talentrijk is doch ook de techniek op meesterlijke wijze be heerst. «Liefde half om half» («How the other half loves brengt het komische om het komische. In de rij van jon ge Engelse auteurs die de laatste tijd in het brand punt van de belangstelling stonden is hij trouwens de énige auteur die zich als doel stelt het publiek aan het lachen te krijgen. Nooit verwees hij naar de sociale problematiek en nooit graafde hij psychologisch karakters uit of wijdde zich aan diepzinnege filosofi sche beschouwingen. Bij Ayckburn speelt het toe val een hoofdrol De ene grap stapelt hij op de ande re en bouwt zo een kon- struktie op die dan in el kaar stort. Maar dan wel van het lachen! Tijdens de periode dat Ayckburn voor de BBC luis terspelen regisseerde paste hij in «Slippers» de mathe matische precisie en timing van het Franse blijpsel toe op de ruwere materie van het boulevard theater. Ka rakters en milieu waarin het stuk zich afspeelt beho ren tot de door het publiek gekende en geliefde wereld maar zijn ingenieuze intri ge herinnert aan Feydeau. In het stuk dat de Cathari- nisten nu brengen bestaat de nieuwigheid in de mise en scène die op dezelfde plaats twee verschillende woonruimtes verenigt, deze nl. van de Fosters en die van de Philips. Daar mevrouw Foster een verhouding heeft met mijn heer Philips dreigt de situa tie wel enigszins uit de hand te lopen wanneer bei den zich bedienen van het zelfde echtpaar om zich een alibi te verschaffen. Vooral dan wanneer het echtpaar door de twee families ach tereenvolgens geinviteerd wordt op een etentje. Beide diners grijpen trouwens te gelijkertijd plaats op de scène en de gags volgen elkaar op zonder ophou den. U kan een vertoning van «Liefde half om half» mee beleven in de stadsschouw burg, Vredeplein, op vrij dag 25, zaterdag 26, zon dag 27 en maandag 28 maart, telkens te 20 u. Met Jet De Koninck, Nicole Gits, Myriam Van Schande- vijl, Dirk Citters, E. Van Herreweghe en D. Klinck. Om zeker te zijn van een plaats werd terug een re servatiesysteem ingevoerd via een bericht aan M. De Smet, Hugo Lefèbrestraat 2 te 9300 Aalst. Gezien her haalde klachten van leden worden geen gereserveerde toegangskaarten meer met de post verstuurd en dienen ze aan de kassa te worden afgehaald ten laatste 15 mi nuten vóór de aanvang van de vertoning. Met dit stuk nam de Kamer deel aan het Provinciaal Festival van Amateursto neel te Deinze op 12 maart 11. LH Sint-Niklaas. De jury voor het JCI-welsprekendheidstornooi (provinciale finale) (Iv) Onlangs kwam hun heel verzorgd en fris twee de nummer van de pers. Nadat de uitleg gegeven wordt over een boreling van de KAJ is het aan de Chiro van het H Kruis te Lebbeke om zich voor te stellen. Na een frisse reportage over de meisjesgidsen van H. Kruis en hun heem belicht ak- tueel het Lebbeekse lawaai op originele manier Dan volgen nog de verschillende kursussen die de jeugdraad plant voor fotografie, zeefdrukken, dan sen, volksdansen, gitaarspe len. kantklossen, wijn maken enz. De jeugdraad vraagt alle geïnteresseerde jongeren, die tijdens hun vrije tijd een of andere hobby grondig onder de knie krijgen, tijdig in te schrijven. Abracadabra is weer een regelrechte uitdaging aan het IQ, deze Quiz waardig en dan kan je nog een kijkje ne men in Erik of het klein insek- tenboek, terwijl het prikbord alle aktiviteiten voor de ko mende maanden meedeelt. Zoals we vroeger reeds zeiden: een prachtig en fijnverzorgd initiatief, deze jeugdkrant! We hopen van harte dat het van alle Lebbeekse jongeren ge noeg interesse en steun krijg' om belastingsverhogingen, kri sis en achterstallige betalingen met brio te overleven. Wie aktief wil meewerken kan voor 1 mei zijn artikels kwijt op het gemeentehuis (bovenzaal), Grote plaats 1, Lebbeke; of aan één van de redaktieleden. Wie zich wil abonneren voor 100 fr. per jaar (5 nummers), kan dit bij Ingrid Galle, Bo venhoek 16, Wieze

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1983 | | pagina 22