rrajf rgfl Nieuw-Beverse muziekparade aan lustrum toe Pact en The Family: indrukwekkend en aangrijpend fc Maart '83 van Janus: een moedige en eerlijk projekt Panta Rhei Overmere Hamse toneelkring voor God en Evenmens bekoorde met een blijspel brengt verlengd weekend 24 - 18.3.1983 - De Voorpost In een nokvolle feestzaal van de meisjesschool te Overmere bracht de plaat selijke toneelgroep Panta Rhei het blijspel «De Beko ring», geschreven door de Wetterse auteur Gaston Van der Gucht, voor het voetlicht. Het was meteen het laatste stuk dat door regisseur Dirk De Vriend werd geleid. Na 15 jaar trouw de regie van Panta Rhei te hebben gevoerd, stopt hij er mee. Weliswaar zal hij als akteur bij de to neelgroep aktief büjven, maar de taak van regisseur wenst hij in de toekomst aan jongere krachten over te laten. Het stuk speelt zich af in een woonkamer van een van de vele kleine brouwers die Vlaanderen ooit rijk was. Het is kermismaandag en 8.00 uur. De telefoon rinkelt. De dochter van brouwer Schelstrate neemt de hoorn op. Het is haar verloofde, de zoon van de burgemeester. Maar zoals dat in Vlaanderen wel eens meer het geval was, boterde het niet zo goed tussen de burgemeester en de brou wer. Uit die situatie ver trekkend heeft de auteur een aantal komische tafere len opgebouwdwaarin ve len de eigen dorpspolitiek zullen kunnen herkennen Berlare. Dirk De Vriend! na 15 jaar stopi hij mei regisseren bij Panta Thei Overmere (jj) De negen akteurs van Pan ta Rhei hebben er bij de eerste voorstelling een waar sukses van gemaakt. Wie hen nog eens aan het werk wil zien, kan op zater dag 19 maart terecht in de zelfde zaal. Carine Francet is Belleken Schelstrate en het moet ge zegd dat zij inderdaad «bel le» is. Haar vader wordt ge speeld door Dirk De Vriend en Monique Vanhove speelt de rol van Carolien Johan Lateir is een overtuigende doeanier Maurice en Mare Van Royen speelt de rol van Sylveer, de zoon van Charel en dus de vrijer van Belle ken. Roger Blanquaert is de burgemeester en Dany De Bock «Zeep Parvenu». Tenslotte is er nog Linda Schien die Charlotte, de dochter van «Zeep» ver tolkt. Er heeft nog een opvoering plaats te Lokeren Heiende op zaterdag 26 maart De toneelgroep wordt flink ge steund door de Koninküjke Fanfare «Verenigde Vrienden» Begrijp de titel niet verkeerd. De toneelkring Voor God en Evenmens gaat niet met een verlengd weekend, maar zal op 25-26 en 27 maart aanstaan de het toneelstuk «Verlengd Weekend» van Lode Pools in een regie van Fernand Moens voor het voetlicht brengen, in zaal De Ring te Hamme, telkens te 20 u. Toen wij onlangs het lokaal van bovengenoemde to neelkring binnenstapten met de bedoeling een paar vraagjes te stellen aan de akteurs en regisseur voor dit artikel, moesten wij tot onze grootste verbazing vaststellen dat het half twaalf was toen spelers en regisseur van het repetitie lokaal terug kwamen. Du ren de herhalingen dan al tijd zolang? Gewoonlijk wel, niettegenstaande er slechts drie spelers bij be trokken zijn, maar sommi gen onder hen zijn maar vrij vanaf half negen en zij vliegen er dan ook in tot om half twaalf. Wat heeft regis seur Fernand Moens er toe aangezet om de regie van dit stuk in Hamme te aan vaarden? «Dit is momenteel mijn derde regie bij de men sen van deze toneelkring en ik kom hier graag omdat het een ploeg is van jonge mensen dié er altijd het bes te willen van maken. Er is een prima verstandhou ding, onder de drie mensen waar ik moet mee werken. Ze staan bijna het ganse stuk door op de scène. Op die manier kan je er hard tegenaan gaan. zonder ge stoord te worden» voor dit stuk. De «Nacht club» is reeds een heel eind opgeschoten met het dekor. De regisseur heeft reeds al zijn instrukties doorgege ven voor wat betreft de be lichting en er werd hem beloofd dat die stipt zullen uitgevoerd worden. Marianne Van Mullem. re gie-assistente is de rechter hand van regisseur Moens voor dit niet te missen to neelstuk Kaarten zijn te verkrijgen bij de bestuurs- en spelende leden, of in het lokaal De Ring, ook telefonisch op het nummer 052/47.75.85. Toegangsprijs 100 F. Hou ders van een C.J.P. en 3 pas en kinderen tot 16 jaar: 75 F. BD Berlare. De toneelgroep Panta Rhei bracht «De bekoring» van Gaston Martens voor het vóe'licht (jj) In het toneelstuk «Ver lengd Weekend» behandelt de auteur een niet-alle- daags onderwerp. Drie mensen zitten vier dagen en nachten opgesloten, om wille van. Een direkteur van een grote firma ge speeld door André Fobe en zijn sekretaresse, Kathleen Mettepenningen met als derde personage, de poets vrouw, gespeeld door Leen Vermeirenweten steeds de opgehoopte spanningen te doorbreken door eenvoudi ge en soms grappige op merkingen. Het is een zeer aangenaam kijkstuk met enerzijds dramatische ogenblikken en anderzijds komisch situaties, wat een avond ontspanning garan- deerd. Op technisch vlak zijn er ook geen problemen Melsele aan de beurt Het Beverse gemeentebestuur is, in samenwerking met Fedekam Oost-Vlaanderen, is 1979 gestart met het organiseren van een gemeentelijke muziekpara de. Nieuw-Beveren telt inderdaad niet minder dan negen gezelschappen en het zou dus een uniek muzikaal gebeuren worden, deze in één organisatie samen te brengen Sindsdien komt er elk jaar één deelgemeente aan bod. Men gaat hierbij alfabetisch te werk en Beveren kwam in 1979 dan ook als eerste voor organisatie uit de bus. Een hoogvlieger was die eerste uitgave zeker niet: nogal somber weer, weinig publieke belangstelling ook. In het Scheldedorpje Doel, een jaar later dus. leek het er al heel wat beter op: veel volk, veel zon, een goede organizatie. Deelgemeente Haasdonk stond in voor de derde uitgave, maar toen is het een erg natte bedoening geworden Vorig jaar stonden de negen muziekniaatschap- poijen opgesteld in de brede Dorpsstraat van Kiel- drecht. Voor het eerst waagden de tientallen uit voerders, met de h. Dillis van de Leopold- en Alber- tisten als dirigent, zich even op de vokale toer Met Melsele als volgende organiserende deelge meente is de muziekparade meteen aan een lustrum toe. In de Aardbeiengemeente zelf wordt de organisatie gedeeld onder twee maatschappijen: er is de drum band Jong Waasland, een korps dat in 1961 werd gesticht, en de fanfare De Kunstliefde. De stich tingsdatum van dit laatste gezelschap gaat terug tot november 1886 en enkele middenstanders, die ook lid waren van een zanggroep, lagen aan de basis Edmond Proost is al sinds 1963 dirigent van De Kunstliefde en deze man komt ook de eer toe voor de komende uitgave de gezamenlijke uitvoering van een aantal werken te dirigeren Ook Kieldrecht wordt door twee maatschappijen vertegenwoordigd er is de fanfare Leopold- en Albertisten met de h. Dillis als dirigent, en de harmonie Sint-Cecilia met Paul Heyndrickx als lei der. De Kieldrechtse harmonie Sint-Cecilia werd gesticht in 1825 en is sinds 1969 gerangschikt in de divisie «uitmuntendheid». In 1964 trok men voor het eerst uniformen aan, in 1978 werd de kostume ring vernieuwd. Het 150-jarig bestaan van het gezelschap werd in 1975 op grootse wijze gevierd. Een fanfare die naar dezelfde naam luistert is deze van Haasdonk, ge sticht in 1859. Wellicht is dit één van de weinige gezelschappen die het honderdjarig bestaan met enige vertraging vierde, namelijk in 1965. Deelgemeente Vrasene wordt vertegenwoordigd door fanfare Eendracht, maar gesticht in 1947 en in feite een samenbundeling van twee vooroorlogse «sociëteiten». Dirigent is de heer Leo Verstiggel, die in 1978 zijn vader opvolgde. Fanfare «Euterpia komt uit Verrebroek en in De Voorpost kwam dit gezelschap uitgebreid aan bod toen het 125-jarig bestaan werd gevierd. De Koninklijke Harmonie van Beveren en de fanfare van Doel luisteren beide naar de naam Kunst en Vreugd. Eerstgenoemd gezel schap werd opgericht in 1873. Voor de tweede wereldoorlog waren er in het Scheldedorp twee muziekmaatschappijen: Sint-Franciscus en Sint-Ce cilia Géén van beide is een lang leven beschoren geweest, maar in mei 1945 maakte het nieuwe gezelschap Kunst en Vreugd een eerste rondgang door het dorp. Door de jarenlange onzekerheid over het lot van de gemeente is het aantal spelende leden fel geslonken. Tijdens een uitzending van Panora ma, in november 1978, maakte het Doelse gezel schap een opmerkelijk tv-debuut. Voor muziekliefhebbers wordt het zondag 10 april' in elk geval een niet te missen afspraak op het ruime Kerkplein van Melsele Het begint allemaal om 15 uur. L.V.B. Van 16 tot 24 april zal in het Rogiercentrum te Brussel het Salon voor het huishoudelijk gemak, voeding en culinaire kunst plaatsvinden. Een salon waar de beroepsmensen reeds lang naar uitkeken, maar dat ook open staat voor het grote publiek. Er zijn met name heel wat nieuwe idcccn op te doen. Het salon heeft plaats in de zalen Rubens en Descartes. Tijdens het salon is er een kosteloze westnjd. waaraan een reis voor twee personen werd de Europese schoeisel- naar Griekenland verbonden markt, die er toch al niet zo is. goed voorstaat, overspoeld met meer dan 52 miljoen pan- Zal de Europese pantoffel het toffels voornamelijk afkomstig veld moeten ruimen voor haar uit China. In 1980 was dat Chinese konkurrentc. In 1982 aantal nog maar 27 miljoen. Toneelgroep Janus heeft samen met de groep Lavvi Ebbel een vrij boeiend projekt gerealiseerd. In Maart '83 werd het publiek gekonfronteerd met een kollage van kinder- en jeugdherinneringen: de beklemmende sfeer van het geheel werd omgezet in flarden mzuiek door de Aalsterse new-wave-groep Lavvi Ebbel. Alles bij elkaar een moedig en eerlijk projekt, dat boeit in meer dan een opzicht en aangenaam overkwam temidden van de vele niets- I zeggende toneel vulsels in het Aalsters toneel we- 'tl A reldje. Regisseur Rene Van Gij se- 'brokkelpak' worden van ■(F gem over Maart '83 herinneringen. De naam «Opnieuw hebben we geko- van ons zorgekind «Maart f t zen voor de uitwerking van '83» is daarom bedoeld als eigen ideeën en ervaringen, 'deadline', een periode die I Opnieuw worden akteurs afgesloten wordt met een I ^^^R en niet-akteurs gekneed tot theatrale terugblik.. B een homogene massa. Een Wanneer je beslist om een |B groep van full-time ama- rekonstruktie te maken teurs zichzelf spelen, van het (zij het) korte be- ^R Een dozijn jonge mensen staan van een tienjtal jonge spelen aan de hand van een mensen zit je al vlug met B fragmentarisch verhaal op zoveel dokumentatie (her- basis van eigen herinnerin- inneringen) dat een selektie gen, een dokumentaire of noodzakelijk R|RRRRRR|^R||||RRR|R^R^^^^R^^RR|[^RRR| als je wil een autobiografi- Bovendien bleek een hele- Hamme. Hoofdvertolkster Jo Nell met aan het orgel Willy Stalmans en violiste Rosina sche schets. Twaalf mensen boel m zijn oorspronkelijke vregen veet bijval met u~ zoals ze zijn, absurd ern- vorm niet haalbaar, omdat stig, volwassen kinderen, bewust theater geboden is Herbij heb ik vaak de vrij- boordevol herinneringen aan plaats, tijd en ruimte heid genomen om drasti- kart De eerste aflevering van Lode wijk De Boers «The Family» (in 4 afleveringen), op de _jch planken gebracht door het Progressief Aalsters Collectief Theater (PACT) was tegelij- G kertijd indrukwekkend en aangrijpend. The Family-aflevering één toonde de 4 F. hoofdpersonages gespeeld door Ronald Schollaert, Ulrich D'Haese, Machteld De Rauw en Gracienne Van Nieuwenborgh in het kraakpand, waar men een afrekening bracht van de hypokrisie en korruptie van een verzekeringsagent van een financiële instelling (Guido Van Hecke). Zonder twijfel mag de eerste aflevering als een regelrechte meevaller worden be schouwd: goed stuk, fijn uitgebalanceerde regie en vijf prima akteurs prestaties. En eveneens zonder twijfel staan de verwachtingen hoog gespannen voor de tweede aflevering, die je dit weekeinde al kan bewonderen. Mensen die de misten, hoeven echter niet thuis te blijven, net zoals bij het Dalles-televisiefeuilleton begint immers iedere aflevering met een videomontage vol toppunten uit fie vorige aflevering... met de onstuitbare drang ze en dus niet 'écht leven' Niemand zal twijfelen aan de waarachtigheid of eer- sche wijzigingen aan te lijkheid van de doelstelling. te vertellen. Kortom; door een keuze te brengen en de herinnerin- Ik wil volwassenen voluit maken uit een totaliteit van gen beeldender, filmaischer kinderen van 4 a 5 jaar verschillende herinnerin- voor te stellen, laten spelen; ik wil mensen gen die in een logische. Ik maak dus een inventaris weer leven zichzelf belach- reële volgorde bestaan en van mijn leven, en twaalf telijk te maken en dat te deze losse segmenten uit di- akteurs doen hetzelfde. Ik doen uit volle borst. Dit is verse totaliteiten (ieder au- krijg carte blanche en bewuste naïviteit ten top teur is een totaal) door el- maak (schrijf, denk, vertel, gedreven door een groep kaar te gebruiken in één toon), een stuk dat een syn- mensen haast als therapie stuk, maak je met realisti- these is (of zou moeten zijn) te leiden doorheen een ver- sche gegevens een absurd van wat en hoe twaalf men ieden dat symbolische vorm stuk Een niet-verhalend sen geweest zijn binnen een wordt gegeven op de see- kijk)stuk dat in samen- periode van hoogstens 30 ne. hang refereert naar Dadaïs- jaar Deze voorstelling moet een me en Surrealisme. Maart '83 schetsmatig en zo meer. Gelukkig heeft de regis seur er goed de vaart inge- Maar uit de voorstelling houden: de akteurs spreken alleen de feiten en trices zorgden voor een deze tonen ook de minder aanvaardbare interpretatie: geslaagde kanten van het bij de ploeg viel niemand projekt. uit de toon (Elian Baita, Luc Positief was zonder meer de De Blieck, Mireille De muzikale inbreng van de Swaef, Annelies Gilbos. Aalsterse new-wave-groep Guido Klinck, Alja Jeus, Lavvi Ebbel (Jo Bogaert. Pe- Hugo Matthieu, Antoine ter Cornelis, Eric De Wit, Pennewaert, Hilde Schol- Marc De Wit. Bea Van laert. Greet Van Den Bos- Ransbeeck, Kris Van Rans- sche. Jo Van Den Brulle. beeck); ze slaagden er won- Greet Van De Velde) derwei in een soms halluci- Tot slot nant en opzwiepend dekor Hené Va„ Qijregem heeft op te bouwen dat mee de me, Maarl g3 voor sfeer van het stuk uitmaak- mteressante theatermate- te. Ook zat regisseur Rene rle Je ïoelde hel snel Van Gljsegem juist bij het dat ■Herinneringen' een bespelen van de ruimte vooratelhng waa waar iets (witte dansvloer van 15 bij achter 8tak 5 meter met daarrond een we het dus vol^ marge een soort open steuen coulisse - van 1 meter de regilBKmP bereikte een breed). Eveneens het inte- originele evohltie over de greren van filmfragmenten Netwerk-ruime in het stuk (Cesco Baita en Jef Tem- Maar, -a3 da, alles bij merman tekenden hier- kaar nlet zo zwaar w voor) was verantwoord en masr tooh ^ngenvim zorgde voor een ekstra di- om te beiden en veej mensie Minder geslaagd en kunde lneengezet was de inhoud en de span- was ning in 'Mart '83'; te weinig we kunnen Janus. Lavvi sterke momenten (zoals de Ebbele en Netwerk alleen bruilofts- en het zwem- maar fellciteren om dedurf badscene) schraagden het en moed dergelljke opvoe. geheel, zodat het geen volle te brengen Het werd voorstelling kon boeien gespeeld in een trek van Bejiaalde scenes (bijvoor- ongeveer Mn uur ïodat beeld het verkopertje spe- men v kon lndrukken len) het een eerder slordige UItwisaelBn over de elgen ook andere jeugdherinneringen... i tra Ti rlrwHo Hamme. Zaal Den Bond» was goed gevuld voor het passiespel Maria Magdalena (vh) indruk na waren niet vrij van dode plekken rommelig en Jo De Bruyn The Family Het brengen van een feuil leton op een Aalsterse scène is zonder meer een primeur voor het Aalsterse toneel wereldje. In tegenstelling tot de Dallas-afleveringen op de buis, worden geen glitterfiguren op de plan ken gezet, maar wél een handvol marginalen staan centraal... Pact is verder het eerste amateurgezelschap dat «The Family» op de planken brengt. Reeds vroeger had het stuk veel sukses en im pact in Nederland en Duits land. (cfr. Mistero Buffo en de Internationale Nieuwe Scène in Vlaanderen). In 1972 werd 'The family' voor het eerst in Antwerpen op gevoerd, in een regie van de auteur Lodewijk De Boer Dit alles werd beschouwd als het belangrijkste thea terevenement van de zeven tiger jaren. Regisseur en akteurs Opvallend is de konsekwen- te en goed overwogen mon tering van het stuk; regis seur Anton Cogen heeft geen duimbreed willen af wijken van de realiteit dit zou trouwens het stuk onaanvaardbaar en gekun steld maken. Het stuk komt dan ook rauw en brutaal over. Verder liet de regie van An ton Cogen aan duidelijk heid niets te wensen over en muntte uit door een perfek- te timing en precisie. Je kon met het stuk vele kan ten uit. Zoals Anton Cogen het heeft gezien zijn re gie was ad rem kwam het zeer goed over. Uiteraard hebben de prima prestaties van de akteurs en aktrices een grote ver dienste in dit sukses. Ronald Schollaert als Doe kwam goed uit de verf, evenals Ulrich D'Haese die een zeer subtiel personage op de planken zette. Machteld de Rauw speelde zuiver en geloofwaardig. In de kleinere rollen schit terden eveneens Guido Van Hecke als de bedrieglijke verzekeringsagent en Gra cienne Van Nieuwenborgh als de burgerlijke vrouw Bianka. Het is ongetwijfeld een moeilijke opdracht om voor de voeten van het publiek dergelijke scènes te spelen. Nooit hebben wij geduren de de voorstelling de ak teurs en aktrcies kunnen betrappen op gekunsteld heid. Je kan zonder overdrijving zeggen dat de akteursploeg zich volledig blootgaf Ook de technische ploeg liet zich van zijn beste kant zien. Het spel werd in een zeer praktisch eenheidsdekor ontwikkeld en de belichting was ook in orde. Tot slot De eerste 'Family'-afleve- ring werd een pakkende en sterke opvoering, goed op de planken gebracht. Het stuk ontleende zijn kwali teiten vooral aan de knappe karaktertekening van de marginalen. Feitelijk is het feuilleton "The Family' een bitter stuk, een moraliteit die een wrange nasmaak heeft al zijn er toch vol doende momenten die de toeschouwer toelaten de ge ladenheid en de opgestapel de spanning met een (glim) lach af te reageren. Een pluspunt is dat de au teur niet zijn toevlucht heeft genomen tot clichés. Dus de tweede aflevering verdient alle aandacht van elke echte toneeliefhebber, vrijdag 18, zaterdag 19, zondag 20, maandag 21, vrijdag 25, zaterdag 26, zondag 27 en maandag 28 maart in de Madelonzaal, Grote Markt. Aalst, telkens om 20 uur. Voor reservatie kan men terecht op het telefoonnum mer 053-21 56.04 (automa tisch antwoordapparaat). Zonder meer een grote aan rader voor liefhebbers van grejpt en indringend thea ter, zonder veel literair" franjes. Jo De Bruynj Pact met tweede aflevering van «The Family» Het Progressief Aalsters Collectief Theater, kortweg Pact. brengt de komende dagen de tweede aflevering van «The Family» van Lode wijk De Boer. Wie het eerste deel heeft gemist, moet nu niet persé gaan wanhopen Bij het begin van de tweede aflevering krijgt men im mers een samenvatting van de belangrijkste gebeurte nissen uit de eerste afleve ring, zodat de toeschouwer makkelijk de draad kan opnemen. Ook nu is de regie in han den van Anton Cogen. Del spelers zijn Ronald Schol-1 laert, Ulrich D'Haese, 1 Machteld De Rauw, Odilonl Mortier en Gracienne Van f Nieuwenborgh. De speelda-1 ta vrijdag 18. zaterdag 19, zondag 20, dinsdag 22,1 vrijdag 25, zaterdag 26,1 zondag 27 en maandag 28 L maart telkens om 20 uur in f de zaal Madeion, Grote Markt te Aalst. Reservatie is mogelijk op het nummer 053/21 56.04 Of 053/21 76 08.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1983 | | pagina 6