alst: toneelmekka tijdens voorbije weekeinde Gerda Lombaerts en Paula Van Parys in «Netwerk» lavvi Ebbel in Dendermonde Z «Een parel van een meid» door de vrede Lebbeke Politiek nieuws uit Dendermonde Dendermonde. Vrijdag en zaterdag speeldëlleÖendërmondse aloude Rederijkerskamer get kon blijkbaar niet meer op tijdens de voorbije eek. Meer Hun een handvol voorstellingen sierden I Aalsterse teateragenda. We laten jullie even lieten. Aalst heeft met «De Kol- !ga's» een zeventiende [ir) toneelgezelschap. De len van deze nieuweling iden we vooral bij het on- ijzend personeel van Koninklijk Technisch ttheneum (Ledebaan). Be- ïpunt was 1978 toen ,M- Meerpoel voorstelde in het (toenmalige) RI- aan de Ledebaan toneel spelen. !r kwam respons en het .taat was het dende- id sukses van «De Spaan- Vlieg» met meer dan dui- id toeschouwers. Later len nog «Een huis vol «Mijn Baby» en «De ikroonde Leerse». fu wil men er grondiger maan gaan: op het pro- ta prijkt «Huwelijk ider man» van Leo Lenz een regie van Jo Spelers zijn Lie- Daelman, Conny Ooster- rer. Pat Ongena, André issens, Rudi Verlé, [ugo Vandemaele. fspraak in het KTA (Ko- "ijk Technisch Athe- i) Ledebaan op vrijdag 25, zaterdag 26 en zondag 27 maart, telkens om 20 r. Naar traditie bracht het J fint-Jozefscollege (leerlin gen samen met leraars en ouders) ook dit jaar op- nieuw toneel. 'an' )it jaar werd gekozen voor iet sterk geëngageerd stuk iBamba» over de wantoe- Btanden in Midden en Zuid- Imerika. tegisseur Elia Vermeulen orgde voor een afgewerkt verzorgd geheel: ook de ikteurs hebben hun in- ipanning goed volgehou- ien, het stuk bleef boeien ot het doek definitief neer ging. Onder de meer dan twee dozijn akteurs en muzikan ten vele debutanten en ook enkelen die al bewezen wat ze waard zijn; Arnold Van De Perre, Pol Cami, Leen Deslijpere, Herman Van Vaerenbergh, Marijs Dael- man en Fons De Koninck. Ook technisch was de pro- duktie in orde en verzorgd. Het geheel krijgt nog een extra pluim want een be langrijk deel van de op brengst is bestemd voor een derde Wereld-projekt. Donderdag 24 maart bracht de Nieuwe Scène een try-out voorstelling van de laatste nieuwe produktie van «Valavond» in het Net werk-centrum. Zonder twij fel zal deze voorstelling nog een vruchtbare toekomst voor zich hebben, een klein pubhek genoot met volle teugen van «Valavond», op gebouwd rond één van Ber- told Brechts rake uitspra ken: «laat ons 1000 x wat gezegd is, opnieuw zeggen, opdat het niet één keer te weinig gezegd wordt, laat ons de waarschuwingen vernieuwen, ook als ze reeds as in onze mond zijn, want de mensheid wordt door oorlogen bedreigd, waartegen de voorbije als armzalige pogingen zijn, en zij zullen zonder twijfel komen, als hen die ze in alle openheid voorbereiden, de handen niet gebroken wor den en terwijl ge grinni kend denkt aan al die schuilkelders die ze onder wijl dan toch stiekum in het zand aan het graven zijn, zegt ge misschien dan toch maar een stuk over oorlog en vrede: «Bij valavond». Tejater Toetssteun uit Nederland (Amsterdam) bracht op uitnodiging van Tejater 80 op zaterdag 19 maart een spetterende op voering van de musical «Onze Jongens» in het Aal sterse Netwerkcentrum. In deze musical ging het om een groep artiesten die besloten hebben uit de 3* wereldoorlog, die net voor de deur staat, munt te slaan. Er werd een show- programma opgezet om daarmee de gemobilizeerde troepen aan de oostgrens te amuzeren... Auteurs van deze prima musical G. Beu kenkamp en Dick Van Den Heuvel zijn bekend bij ons van hun geslaagde T.V.- werk. Over «Onze Jongens» kunnen we kort zijn: klasse met grote K. Een vuurwerk met prettige wendingen in een uiterste vlotte en goed verteerbare presentatie. Deze jongens kwamen op uitnodiging van Tejater '80, dat nu volop aan het repeteren is voor «Eens ka- telie.in een regie van Ed dy Vereijken. Speeldata zijn 23, 24, 25 en 30 april en 1 en 2 mei. In de feestzaal van het Vrij Technisch Instituut (VTI) ging «Arsenicum en oude kant» in productie. Onder een massale belang stelling leidde regisseur Herman Slagmulder zijn voltallige ploeg zonder kleerscheuren door een moeilijk maar dankbaar stuk. Geen meesterwerk, maar zeker niet te verwaar lozen en best genietbaar voor wie maar eens denkt aan wat een berg inspan ningen deze productie vergt. Het progressief Aalsters collectief theater (PACT) scheerde opnieuw hoge top pen met de tweede afleve ring van «The Family» van Lode wijk De Boer. Regisseur Anton Cogen Dendermonde. De vertolkers van «Oma heeft een boy-friend» (v) Aalst. The Family II. Een opvoering die de keiharde werkelijkheid weergeeft in het sociale milieu (pr) hield zijn ploeg krachtig in de hand, recht naar een tweede presentatie met glans, Ronald Schollaert, Ulrich D'Haese, Machteld De Rauw, Odilon Mortier en Gracienne Van Nieu- wenborgh waren één voor één in hun sas. Deze week ook nog te be wonderen, vrijdag 25, za terdag 26, zondag 27 en maandag 28 maart telkens om 20 uur in de Madeion, Grote Markt te Aalst (reser vatie 053/21.56.04 of 053/ 21.76.08) Toneelvereniging «Nieuw Leven» bracht in een regie van Ronny Water schoot op zondag 20 maart in zaal «Kring». Dokter De Moorstraat 104 te Aalst een opvoering van JJ. Bricaise en M. Kasaygues «De twee Maagden». Valère De Vriendt, Edmond Welle- kens, Nadia Morel, Myriam De Vleeschauwer, Luc Van Den Broeck, Jacqueline Franco, en Hilde Telemmer- mans speelden overtuigend en verwachten jullie indien jullie er zondag niet bij waren. Vrijdag 25, zaterdag 26 of zondag 27 maart telkens om 20 uur in zaal «De Kring» Volgende week meer nieuws over deze «Twee Maagden». JDB Rosiers in de zaal Casino het stuk «Daar moet je een vrouw voor zijn» van Terence Dudley. Zoals steeds kenden de opvoeringen van de ervaren Rosiers, in regie van William De Deckerveel sukses. Ondertussen heeft het gezelschap ook een krantje uitgegeven met als titel 't Rosierke. Het is reeds aan zijn twaalfde nummer toe. Proficiat voor de hardwerkende leden en bestuursleden (v) Jeugd en Muziek 'ls-1 het kader van de Hoebals Leo rganiseert de kulturele |ue ereniging Spinnekop vzw Reiit Dendermonde op zater- u<dag 26 maart in de zaal loxy (Casino) aan de Sint- ,u*Jor\8gilde een optreden met r ~3e Belgische popgroep La- est7yi Ebbel °P Ie Hoebals zijn een serie van an thé-dansants en pop istij oncerten allen ten bate jer. ran Luk Hoebeek, een stu- (|j lent aan de R.U.G. Deze r. rerd tijdens de rellen tegen iet verhogen van het in- chrijvingsgeld voor stu- t'J lenten opgepakt Achteraf d< werd hij veroordeeld tot het iou «talen van een fikse scha- art< tevergoeding wegens de, door hem zogezegd veroor- n(jj zaak te, tijdelijke werkon- «kwaamheid van een poli- Van deze som rest nog on- ka> geveer 108.000 fr. af te kor- 142'ten Dankzij het vorige cef Hoebal was deze som met ongeveer 50.000 fr ver- ninderd Te vermelden valt it Lavvi Ebbel hier een gratis optreden verzorgt, l zodat de ganse opbrengst bijna integraal naar Luk Hoebeek kan gaan. De in richtende vereniging Spin nekop is een bijna tien jaar bestaande kulturele vereni ging wiens hoofdkwartier is gevestigd in de Sint-Ro- chus8traat 31 te Dender- monde-centrum. Zij houdt zich met alle mogelijke kul turele uitingen bezig zoals muziekoptreden8, sportak- tiviteiten. debatavonden, tentoonstellingen en film vertoningen. Het lokaal der vereniging is elk week-end open vanaf 21 uur. Lawi Ebbel treedt gratis op, wat niet zo verrassend is gezien deze groep nog wat meer beoogt als zuiver ontspannende muziek te brengen. Deze uit het Aal sterse stammende muziek groep situeert zich in de rage van de punk en New Wave welke zo populair was eind der jaren zeventig. Het soort muziek dat zij bren gen is natuurlijk sindsdien reeds geëvolueerd en kan nu best omschreven wor den als speedy en energie volle muziek. De groep is jnog moeilijk weg te denken uit het moderne popmu- Alhoewel geen denderende dan toch een voor de initiatiefnemers van de heroprichting van een Aal sterse afdeling «Jeugd en Muziek», bemoedigende opkomst bij het tweede koncert dat plaats had in «Netwerk», De Ridderstraat. Positief daarbij alles zins het hoog percentage van jongeren onder het aandachtig luisterend publiek. Dat de jeugd van heden alleen nog belangstelling zou hebben voor mechanisch gebrachte vormen van «moderne» mu ziek en geen interesse zou vertonen voor klassieke muziek wordt dan allerminst bewaarheid. Lavvi Ebbel ziekwereldje van België. Met een singel als «Telepho ne» bewezen ze a.h.w. defi nitief hun kunnen. Zij zijn Dp dit ogenblik druk bezig aan een nieuwe elpee die eind april, mei zou uitko men en een single die iets ervoor van de persen zou moeten komen. Het optre den van Lavvi Ebbel begint om 22 uur en wordt vooraf gegaan vanaf 20 uur door muziek gepresenteerd door Gust de Coster van BRT 2 Oost-Vlaanderen en achter af een fuif met Maarschalk Decadent en Archibald Fruitper8. Entreeprijs is 100 fr. m voorverkoop en Was voor het openingskon- cert een grotere formatie, «Het Kamerorkest van Brussel» o.l.v. Arie Van Ly- sebeth aan bod, in de feest zaal van het Aalsters stad huis, het tweede koncert bracht in het sympatiek Netwerkcentrum twee so listen: zangeres Gerda Lombaerts en Paula Van Parys, klavecimbel, een zich uitstekend lenend in strument zowel voor solis tisch werk als voor begelei ding van oude liederen. Gerda Lombaerts, lerares muziekopvoeding te St.- Niklaas en lerares zang aan de muziekschool te Hobo- 150 fr. aan de zaal. ken en aan het Lemmensin- Verder mfo: Willy Van stituut Leuven heeft reeds Damme: Larendries 44 te een langdurige opleiding 2688 St. Amands a/d Schel- achter de rug. Te Aalst zelf de 052/33.24 26 (public re- is ze lang geen onbekende lations Spinnekop vzw) want ze trad er reeds op voor de Willemsfondsafde ling. In september 1981 debu teerde ze met een liederen- recital in de Wigmore Hall te London en samen met Paula Van Parys ondernam ze eind '81 een koncertreis in de States en in Canada. Zij trad eerder op voor de BRT, in het kader van het Festival van Vlaanderen en tevens in de ons omringen de landen. Gerda Lombaerts beschikt over een prachtige, warm aanvoelende, melodieuze stem die ze technisch weet te beheersen. Haar diktie is voortreffelijk en het feit dat ze vooraf enige uitleg over de liederen brengt, werkt gunstig voor beter begrip zowel van de tekst als van de aard van liederen. Liede ren van J. Dowland (Engel- ooi 1 Voorbije week-end heeft de onlangs gelauwerde toneelkring «de Konstminnende Jonckheyt» een 'Parel van een meid», het alomgekende stuk van Mare Carmoletti, voor het voetlicht gebracht. De hooggespannen verwachtingen van het publiek 1 ti werden slechts ten dele ingelost. Het verhaal reis naar Parijs om de kans Bernard en Claude zijn een te hebben een slippertje te tetje in een krisisperiode maken met Catherine, wat hun huwelijk betreft. Claude, zijn vrouw zegt dat ■anil Bernard veinst een zaken- ze bij mama gaat in Merks- 1 I plas, maar.., er is Kobert. En Anna. de meid, die gaat dan maar naar Erps- Kwerps, maar. Het geheel is een echte klucht, waar wel heel wat te lachen valt. De akteurs Gilberte Willems als «de pa rel van een meid» komt pas naar het tweede deel op dreef om het komische in de hele situatie te aksentue- Ubbeke. Toneelkring Vrede uit Lebbeke (v) ren. Nelly De Landtsheer als Claude speelt perfekt evenals Herman Bosteels. die Bernard speelt Beiden brengen ten voeten uit een koppeltje dat wel eens een slippertje wil, maar vast en zeker hun huwelijk niet op de klippen wil zien lopen. Mare De Vlieger, als Ro bert, speelt de niet al te zekere minnaar, terwijl An nie Colpaert, het liefje van Bernard uitbeeldt Herman Bosteels en Nelly De Landtsheer spelen met brio en de prestatie van Mare De Vlieger is heel goed. Anne Colpaert is op weg naar be ter. Het geheel werd gere gisseerd door Jaak Ver- helst. Toneelmeester is Frans De Leener. Speciale vermelding verdient het de- kor van Dirk De Ridder Rudy Robberecht zorgde voor de belichting en Ro bert De Ruysscher en Mare De Rij kei voor de belich ting. Dirk De Ridder werd bij de dekorbouw geholpen door Emiel Feytier, Leo Heymans, Roberte De Ruysscher, Leo Men ten, Mare De Rijbel, Rik De Pauw, Joris De Pauw, Rudy Robberecht en Frans De Leener, Geheel gezien is het stuk best genietbaar en zorgt het voor een ontspan nend avondje uit. Wie dat wil kan terecht zaterdag 26 maart en zondag 27 maart om 20 u. in de zaal «Ons Huis». De Voiksunicjongeren van Dendermonde beschuldigen burgemeester Nols van Schaarbeek van racisme. «Meer nog hij overtreedt de fundamentele rechten van de mens. Om nog niet te spreken van de fundamentele rechten van het kind», zo schrijven ze in een motie waarin ze de laatste beslissing van het Schaarbeekse gemeentebestuur, «Hoe kan men trouwens verlangen dat volwassen gastarbeiders in goede verstandhouding leven met de 'Belgische' bevolking als men ze als kind van elkaar gaat scheiden? Uiteraard is het ook voor ons duidelijk dat de gastarbeiders in ons land een zeer ernstig probleem vormen. Maar de oplossing ervan ligt niet in maatregelen zoals die van Nols die eigenlijk niet meer zijn dan een afreageren van haatgevoelens op kinderen tussen drie en twaalf jaar. Op die manier de angstgevoelens van de mensen de mensen uitbuiten met het oog op elektorale winst is immoreel. Bovendien is het een handige, doch nogal achterbakse zet die de Nederlandstali ge scholen in Brussel benadeelt. Tot hier toe zonden immers vele Brusselse gezinnen hun kinderen naar deze scholen omdat ze het niet zo een prettig idee vonden dat deze met kinderen van vreemdelingen samen op school zaten. Nu zouden onze Vlaamse scholen dus een. in sommige gevallen belangrijk, deel van hun kliënteel verliezen. Maar het allerbelangrijkste blijft dat de rechten van elk kind, of het nu Marokkaans, Turks of Algerijns is. worden gerespekteerd.» Ook van Vaka-Dendermonde (Vaka is het Vlaams Aktiekomitee tegen de Atoomwapens) ontvingen we een schrijven waarin wordt gesteld dat de eerste aktie van dit komitee van erg korte duur is gewest. Op de eerste lentedag hadden de mensen van Vaka een eerste aktie in het teken van de vrede voorzien. De bedoeling was dat men in de stad een aantal spandoeken zou ophangen met de teksten «Geen raketten» en «Geen F16». Een eerste spandoek hing een kwartier aan de Bogaertbrug. Terwijl de aktievoerders op weg waren om de volgende op te hangen, werden ze aangehouden en voor ondervraging opgeleid. Vaka neemt dat niet. Vrede is een zaak van iedereen en mag dus niet alleen door enkele politici en beroepsmilitairen en industriëlen worden bepaald. Heeft Vaka de bovenste beste bedoelingen, dan vergeet men toch wel een en ander. Het is immers niet toegelaten aan bruggen spandoeken op te hangen en bovendien moet het verspreiden van pamfletten en enig ander propagandamateriaal voor om het even welk doel worden aangevraagd en ook door de bevoegde instanties worden toegestaan. Gebeurt dat niet, dan kan men uiteraard verwachten dat de politie de spandoeken komt verwijderen en de verantwoordelijken voor een administratieve ondervraging meeneemt naar het politie bureau. De PVV jongeren van Dendermonde tenslotte, starten met een tweedaagse over het OCMW die verzorgd wordt door het Instituut voor Volksopleiding en Kadervorming. De zopas van start geganc legislatuur heeft aanleiding gegeven aan het politieke komitee van de PW-Jongeren Dendermonde een blijvende politieke bijdrage te vormen. De recessie heeft nu ook haar klauwen gezet in het OCMW beleid, hetzij op financiële, hetzij op morele steun. Hierbij stellen de PVV jongeren zich de vraag in hoeverre het OCMW nog over de brug kan in onze verzorgingsstaat. Een innovatie, verzorgd door het Instituut voor Volksopleiding en Kadervorming en didaktisch verduidelijkt door videobeelden, zal ons een beter inzicht geven in deze up-to- date problematiek. Het programma verloopt als volgt: telkens om 20 uur op maandag 28 maart «de werking van het OCMW» en op maandag 18 april «de werkingskosten van het OCMW». Beide uiteenzettingen worden gegeven door mevrouw Coppens. Ze hebben plaats in het lokaal «Casino», Sint-Jorisgilde te Dendermonde. se tekst), van A. Scarlatti (Italiaanse), anonieme die ze opdiepte in oude ma tt us kripten, liefde- en drinkliederen in oud- Frans, van Mozart de enige twee liederen die hij kom- poneerde op Franse teksten en tot slot drie Catalaanse volksliederen (in Catala uit eraard). Dat ze bij het laat ste lied niet vergeefs beroep deed op het publiek om haar ritmisch te begeleiden via handgeklap, bracht een ludiek einde aan het mooie optreden. Gezongen met be geestering, verstaanbaar en muzikaal zeer geniet baar. Toch één vraagje. Waarom ook geen liederen in de eigen moedertaal? Paula Van Parys bekwaam de zich, na het behalen van verschillende eerste prijzen aan de konservatoria van Gent, Antwerpen en Brus sel via een studiebeurs ver der in Parijs waar ze lau reate werd van de interna tionale wedstrijd «Bier- mans-Laporte» Ze koncer- teerde zowat overal in Eu ropa doch ook in Amerika en Afrika. Beide artiesten werden dan ook op een daverende ovatie onthaald en tot een bisnum- mer genood. Een ever green Het volgend koncert, het derde in de reeks, heeft plaats in de feestzaal van het stadhuis op woensdag 20 april, te 20 u. met het «Trio Stravinsky» bestaan de uit André Cousseau, viool, Frangois Schollaert, klarinet, de initiatiefnemer van de heroprichting van Jeugd en Muziek te Aalst en Renée Bare, klavier. Zulks met werk van Jan Van Hall, Max Bruch, Da rius Mulhaud, Mason en klap op de vuurpijl, de suite «De geschiedenis van de Soldaat» van Ygor Stra vinsky. Men heeft het zich bij het opstellen van dit program ma dus allerminst gemak kelijk gemaakt. De inkomprijs voor niet-le- den bedraagt 60 fr. tot en 100 fr. boven de 30 jaar. Voor leden is de inkom gratis. LH Op 29 cn 30 april en op 1 mei hebben de derde Vlaams-Ne derlandse Ontmoetingsdagen voor Industriële Archeologie plaats. Dit jaar werd de regio Izegem-Roeselare-Kortrijk als ontmoetingsterrein gekozen. Voor meer informatie kan men terecht bij de V.V.I.A., Post bus 30, Kantoor Maria Hendri- kaplein te 9000 Gent (091/ 21.47.83 of 091/25.05.54). Computer clubs beginnen ook bij ons meer populair te gera ken. In de Verenigde Staten rezen ze in de zeventiger jaren als paddestoelen uit de grond. Nu heeft deze vloedgolf Euro pa bereikt. Van 23 tot 26 juni wordt er aan deze nieuwe rage een tentoonstelling gewijd in Keulen. De Voorpost - 25.3.1983 - 23

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1983 | | pagina 23