en de kleine k
De grote
>chola Cantorum Cantate Domino met Haendels Messiah
rThe Scabs, nieuw talent
aan popfirmament
~~ln 't Volkshuis te Sint-Niklaas
Chipka kwartet te gast in Aalst
Harmonie Hand aan hand Aalst
met laat Sint-Ceciliafeest
Uitzonderlijke Muziekavond in Lede
De Voorpost - 8.4.1983 -19
Vrijdag 22 april wordt een heugelijke dag in de annalen van het muziekge-
ren van Aalst. Voor de eerste maal de uitvoering van Haendels Messiah,
irbij mensen van de Keizerlijke stad de koorpatituur en de solozang voor
"5 hun rekening nemen.
Als plaatselijk weekblad wilden we dan ook even kennismaken met deze
■muzikanten. Sommigen onder hen misschien minder bekend maar daarom
l niet minder begaafd.
Nu reeds staat het vast dat de uitvoering van dit immense barokwerk voor de
Int-Jozefparochie van Aalst een overgetelijke avond wordt.
indels Messiah
I De eerste uitvoering van
I dit werk geschiedde te
ublin onder leiding
van de komponist zelf op
113 april 1742.
jHy schreef het orato-
Irium in amper drie we
lken tijd. Het werk be-
I staat uit drie delen.
In het eerste deel wordt
I met feestelijke koren en
aria's de komst van de
t messias verwacht. Na de
donkere basaria «The
People that walked in
darkness', bejubelt het
koor de komst van het
kind 'unto us a child is
born, waarna een lieflij
ke pastorale de herders
introduceert.
Het tweede deel behan
delt de lijdensgeschiede
nis en de opstanding.
Het wordt afgesloten.
Het wordt afgesloten
met het overbekende
monumentale Halleluja-
koor. Sinds George I
Ludwig Van Gijsegem, eindelijk voor het Aalsterse
mziekminnend publiek.
zich tijdens dit koor van
zijn zetel verhief, om
zijn appreciatie te tonen,
bestaat de traditie dat
men recht gaat staan bij
de inzet van dit frag
ment.
Het derde deel citeert on
der andere brieven aan
de Korinthiers. Het is
een moeilijke tekst die
de opstanding uit de
dood tot onderwerp
heeft. Beroemd is de so
praanaria 'I know that
my redeemer liveth en
de basaria 'the trumpet
shall sound'.
Opgemerkt dient echter
te worden dat tijdens de
hedendaagse uitvoerin
gen de orkestbezetting
veel groter is. Het kna
pen en mannenkoor
Cantate Domino van het
Sint-Maartensinstituut
te Aalst is één van de
meest representatieve
koren uit België, met
een internationale faam.
Sedert zijn stichting
door E.H. Michael Gijs
in 1960, heeft dit koor
zich in een korte tijd een
wereldreputatie weten
op te bouwen. Talrijk
waren de suksessen op
vele muziekfestivals en
tijdens koncert reizen
doorheen Oost en West-
Europa, Noor- en Zuid-
Amerika, Japan en Zuid-
Afrika. In eigen land
vormen de uitvoeringen
van J.S. Bachs Weih-
nachtsoratorium, Jo
hannes Passion en Mat-
theuspassion met Canta
te Domino steeds weer
hoogtepunten in het
muziekleven.
Cantate Domino is nauw
verbonden met de
Vlaamse koorliteratuur.
Gerugsteund door de
eeuwenoude muzieklite
ratuur zingt het koor
jaarlijks in het kader
van het Festival van
Vlaanderen en het Festi
val van Wallonië; Door
de dynamische inzet van
koorleider Michael
Ghijs, kan Cantate Do
mino niet meer uit het
muzikale leven van Bel
gië en Europa worden
weggedacht. Het reper
toire van het koor om
spant zowat de ganse
muziekliteratuurhet
gregoriaans, werken
van Monteverdi, Bach,
Haendel, Haydn, Mo
zart, Pachabel, Schüts
Vivaldi, Britten...
Grote dirigenten als Co
lin Davis, Claudio Abba-
do, Frübeck de Burgos
spaarden him lof niet
over de kwaliteiten van
het koor.
Cantate Domino koncer-
teerde in de belangrijk
ste koncertzalen en kat
hedralen in de wereld,
werd diverse malen ont
vangen door het ko
ningspaar en in 1981
door paus Johannes
Paulus II in het Vati-
caan. Radio- en televisie
optredens, diverse
grammofoonplaten en
ontelbare recensies be
vestigden him naam en
faam. In Japan stond in
«The Music Times» van
24 januari 1982 volgen
de recensie: De zuive
re stemmen van dit koor
zijn even gedragen als
de klank van een orgel,
maar hebben toch een
grotere beweeglijk
heid».
Ook tijdens de uitvoe
ring van het Messiah
van Haendel mogen we
een grote prestatie ver
wachten. Na het sukses-
rijk optreden tijdens het
koorfestival van Poznan
te Polen schreef men vol
gend citaat:
De interpretatie van
Om alvast even in de sfeer te geraken voor het
3 Roekfeest te Waasmunster kan men vrijdag
15 april terecht in het Volkshuis te Sint-
oiajNiklaas. Op de affiche de formatie The Scabs,
ikei
Eind augustus 1982. er- Zoals voor zovele Belgische
ver Eens een indoor-festivalle- groepen is zomer 1982 voor
je in Limburg. Bij een op- The Scabs festivaltijd, goed
treden van The Scabs om in alle rust de nodige
5 g «pringt een snaar. Zanger- ervaring op te doen, het ge-
gitarist Guy Winnen is zich schut te richten, jeugdzon-
lekondenlang van geen den uit te wieden en wat
kwaad bewust en ramt lus- toch al de grote kracht van
tig verder. Een fait-divers de groep is een energieke
dat uitstekend weergeeft inzet in juiste banen te
waar het bij The Scabs om leiden. Een optreden met
'en E831 inzet en enthousias- Red Zebra in de Brusselse
»e. Een paar maanden la- Beursschouwburg blijkt
ter al schrijft Muziekkrant door plotse mediabelang-
Oor «The Scabs, na enkele stelling een test-case te
jaren in de duisternis van zijn, maar The Scabs klaren
de wachtkamer nu ook plot- de klus met verve. De naam
leling aan de oppervlakte staat eindelijk in dikke let-
gekomenen volkomen te- ters op kaart en een tournee
f jecht». - met De Kreuners levert het
3e kans wordt in maart voorbije jaar nog wat extra
1981 lichtjes geforceerd belangstelling op. Het door-
wanneer The Scabs een eer- gaans jonge Kreuners-pu-
)pd*e single in eigen beheer bliek weet niet wat hen
nJ jdtbrengen: «So called overkomt maar de reakties
e li friends» en «Frozen Faces» zijn lovend,
dei heetten de nummers. De Zijn the Scabs dan uniek?
iref groep is dan zowat een jaar Uniek niet, maar dat mag
r^amen. geen exkuus zijn om de
The Scabs zijn graaggezie- groep niet aan de borst te
ie gasten in wat het alter- halen Niks virtuositeit,
I a natieve punkcircuit heet en maar wel doorleefd, geen
ori optredens in Brussel, Ant- teksten die de wereld zullen
in li werpen, Gent en Leuven veranderen maar daarom
flgen In Leuven zien we niet minder grimmig en
iet viertal een eerste keer verbeten, geen gefriemel
in het werk en hebben we maar muziek om op te dan-
•tt beetje moeite met het sen, met de nadruk op rit-
naïeve idealisme, me en energie. Of zoals gi-
op de voorschoot tarist Francis Van Geel het
•laan vier kerels die weten zo mooi uitdrukt: «De tek-
wat ze willen en daar wordt sten zeggen: denk na, en de
gezond mens toch wel muziek: maar niet teveel,
•arm van, In het najaar want één, twee, drie, weg».
*an 1981 wordt met veel Het is tegelijk het credo van
g°ede wil maar met armtie- de groep,
ng resultaat de verzamelel-
P®e «No bigg business» uit- Mini-elpee
gebracht. Eén song steekt «Here's to you, gang» heet
torenhoog boven uit: «Is de mini-elpee, en als dat
üve», niet toevallig van herinneringen oproept aan
^he Scabs Tijd dus voor een beroemde nit.gprn.gk
meert. Kritisch zijn zonder
te preken, eerlijk, weten
dat op deze aardkloot nogal
wat fout gaat maar niet be
reid dat zondermeer te slik
ken: het is The Scabs uit het
vlees gesneden.
De bezetting van de groep:
Guy Swinnen neemt gitaar
en zang voor rekening. Ro
bert Bergen speelt bas.
Francis Van Geel is ook gi
tarist en Frankie Saenen zit
achter de drums.
The Scabs, te zien en te ho
ren in het Volkshuis te
Sint-Niklaas
Luc VAN BROECK
Michael Ghijs van Haen
dels Messiah resulteerde
in een accurate lezing
van de partituur, maar
niettemin werd het een
grootse boeiende en ar
tistieke ervaring voor
het publiek.
Het Belgisch koor ter
zijner beschikking ont
popte zich als een geva
rieerd pallet van muzi
kale kleuren. Het maak
te indruk door zijn
meesterlijke vokale
techniek en immense
klank.
Phil harmonie van Ant
werpen zorgt voor de
muzikale begeleiding.
Ontstaan uit spontane
reaktie van enkele An
twerpse musici en mu
ziekliefhebbers, is dit
ensemble op 20 jaar uit
gegroeid tot een groot
symfonie-orkest met na
tionale en internationale
faam. De kracht van «De
Philharmonie» bestaat
niet alleen uit een groot
muzikaal talent, warme
sonoriteit en soepele
werking, maar ook en
vooral uit enthoesiasme
om de muziek te ver
klanken en te beleven.
Andre Van Andre Van-
dernoot, gastdirigent
Sedert 1953 heeft André
Vandernoot zijn aktivi-
teiten verdeeld tussen
symfonische muziek en
opera. Op gebied van
opera kan vermeld wor
den dat hij enkele jaren
verbonden is geweest
aan de K.V.O. van Ant
werpen en aansluitend
muziekdirekteur en eer
ste dirigent aan de Ko
ninklijke Muntschouw
burg te Brussel.
Wat de symfonische mu
ziek betreft was hij mu
zikaal direkteur bij het
Nationaal Orkest van
België, en is momenteel
muziekdirekteur van
het Noord Hollands
Philharmonisch Orkest
(Haarlem) en eerste
gastdirigent bij de Phil
harmonie van Ant
werpen.
André Vandernoot heeft
gedirigeerd in de voor
naamste muziekcentra
o.m. Wenen, Parijs, Lon
den, Berlijn, Praag, Am
sterdam, Budapest, Ma
drid, Lissabon en ook in
Chicago, Los Angeles,
PittsburgMontreal
Mexico, Buenos-Aires,
Tokyo, hetgeen hem dan
ook de gelegenheid gaf
met sommige van de
meest prestigieuse or
kesten en solisten ken
nis te maken.
Aalst. De Schola Cantorum Cantate Domino
Aalst. E.H. Ghys die de Schola met bekwame hand leidt
"ïl W Aalstenaars voor de so-
lopartijen
IIË^IËhP Het is krisis ook in de
muziekwereld. Als je
ziet welke sommen er
tegenwoordig gevraagd
iülBi^^v worden door de zoge
naamde bekende solis-
Aalst. Diane Verdoodt, de het voor een
onbekende. organisator van een
Ongeveer een jaar geleden
werd te Aalst Chipka boven
de doopvont gehouden
Startte men als een trio,
dan werd het al vlug duide
lijk dat een kwartet meer
mogelijkheden bood Aan
Jos Opregt werd gevraagd
of hij de gitaar voor zijn
rekening wilde nemen. Hij
heeft dat graag aanvaard
en sedertdien offert hij al
zijn vrije tijd op aan
Chipka.
Ralph Corbey, een graag
geziene (piano) gast in jazz-
en toneelkringen, speelt
piano. De inspiratie vindt
hij vooral bij pianisten als
Bud Powell, McCoy Tyner,
Almad Jamal, Bill Evans en
vele anderen. Twee rasech
te Aalstenaars vormen de
ritmesektie: Paul Renders
op de bas en Philip Souva-
gie op drums. Alhoewel bei
den aktief zijn in Aalst, is
het nooit eerder tot een sa
menwerking gekomen.
Paul speelt cello bij de Aal
sterse symfonie en was bas
sist in zowel folk- als jazz-
groepen. Philip is de enige
prof in het gezelschap. Zijn
degelijke muzikale oplei
ding - hij is leraar slag
werk in Aalst - is een waar
devolle basis voor de hele
band.
Het Chipka kwartet brengt
nummers van onder andere
John Lewis, Miles Davis, G.
Shearing, Carla Bley en Pat
Pathony.
koncert als de uitvoe
ring van de Messiah van
Haendel geen sinekure
om de gevraagde som
men te betalen en rond
te komen.
Daarom opteerde men
tijdens deze uitvoering
voor mensen uit het ei
gen milieu. En zoals tij
dens de volgende ken
nismaking kan zien ver
dienden zij reeds heel
wat lauweren en erken
ning in binnen- en bui
tenland en mag men
voor allen spreken van
een gewaardeerde ken
nismaking voor het Aal-
sters kunstminnend
publiek.
Godlieve de Geyseleer
De alt Godlieve de Geyse
leer behaalde de gouden
stadsmedaille voor zang
(1953), Lyrische Kunst
(1954) Muziekgeschie
denis (1955) en toneel
(1957).
In 1962 behaalde zij de
2de prijs in de nationale
zangwedstrijd Lodewijk
Mortelmans.
Tijdens de Pro-Civitate
wedstrijd te Brugge in
1965 werd Godelieve De
Geyseleer de vierde lau
reaat.
Van haar vergeten we
nooit de opvoering van
Bachs Weihnachtsorato-
rium waar zij de altstem
voor haar rekening
nam. Haar waar ge
kleurde altstem zal het
Aalsterse publiek zeker
aanspreken tijdens de
uitvoering van het
Messiah.
Diane Verdoodt
Minder bekend bij het
Aalsterse publiek is sop
raan Diane Verdoodt. Ze
begon haar muzikale
studies in de akademie
te Aalst reeds op 7 jarige
leeftijd. Ze behaalde in
1977 de zilveren stads
medaille voor piano. In
1979 behaalde ze de re
geringsmedaille voor
hetzelfde instrument
met grote onderschei
ding.
Zangpedagogie kreeg ze
bij Madeleine Joris en
Rita Piron.
Voor zang behaalde ze
de gouden stadsmedaille
in 1982 met grote onder
scheiding.
Ze is verbonden aan ver
schillende ensembles
o.a. Pandora, Kalliope,
La Petite Bande, Colle
gium Vokale Gent, en
het Barok Ensemble
Gent. Haar beroep
maakte ze echter niet in
de muziekwereld, ze
koos voor de verpleeg
kunde.
Tenor Ludwig van
Gijzegem
De aartsmoeilijke tenor-
partituur van de Mes
siah zal gezongen wor
den door Ludwig Van
Gijsegem.
Ludwig Van Gijsegem
werd geboren te Aalst in
1958.
Hij studeerde aanvanke
lijk blokfluit en zang in
de muziekakademie van
zijn geboortestad bij
Marcel Ketels en Her
man Slagmulder. Na
zijn humaniorastudies
ging hij blokfluit stude
ren aan het Koninklijk
Muziekkonservatorium
te Gent bij professor Os
wald van Olmen. Tijdens
deze studieperiode be
haalde hij een eerste
prijs notenleer, en werd
laureaat in de «Concours
international de musi-
que ancienne d'Hurtebi-
se», hij volgde tevens
een meesterkursus lie
dinterpretatie bij profes
sor Hans Hotter in We
nen. Ondertussen was
hij reeds vast verbonden
aan het BRT-koor. In
1981 zette hij zijn stu
dies verder aan het Ko
ninklijk muziekkonser
vatorium te Brussel,
waar hij tot op heden
zang studeert bij profes
sor Louis Devos, en
blokfluit bij prof. Silva
Schütszack.
Hij had solooptredens in
verschillende bekende
festivals o.a. Het Festi
val van Vlaanderen, Hol
land Festival, Festival de
Lille. Hij maakte kon-
certreizen in Europa,
USA, Zuid-Amerika,
Zuid-Afrika, Israel en
Oost-Europe.
Hij werkte mee aan di
verse plaatopnamen en
is lid van Pandora en
Fontegara (muziek uit
middeleeuwen en re
naissance).
Lieven De Roos en Johan
Hazaert
Als oud-zangers van
Cantate Domino waren
beiden vroeg met de
klassieke muziek ver
trouwd. Lieven de Roo
werd geboren te Aalst in
1961. Hij volgde even
als Johan Hazaert mu-
ziekpedagogie bij Her
man Slaghmulder.
Beiden waren ze ook lid
van het vokaal ensemble
Hexachord.
Johan Hazaert werd ge
boren te Aalst in 1960.
Hij kreeg zangpedago
gie van Rita Steich aan
het Mozarteum te Salz
burg. Hij werkte als so
list mee aan de uitvoe
ring van de Messiah tij
dens het 'Festival Reli-
giosa te Columbia. Mo
menteel is hij dirigent
van het Sint Martinus-
koor en van het manne
koor Contate.
Reservaties: Kaarten
kunnen vanaf heden be
komen worden bij leden
van het koor aan de prijs
van 150 fr.
CJP en +3 pas betalen
100 HJM
tweede single in eigen van Humphrey Bogart, dan
«neer, «There's nothing is dat geen toeval. The
■long Beat me up» Een Scabs kennen hun klassie-
jwniee met Siglo XX is ken, zijn niet vies van een
J*» The Scabs meteen het beetje stoerheid en prebe
nde van een periode, een ren dat in muziek van nu
ander valt in de plooi, om te zetten. Doemdenken
ü8* gezichtsveld wordt ver- is daarbij uit den boze, de
vechtersmentaliteit pri-
Op zaterdag 16 april om
17.00 uur heeft in de feest
zaal van het Volkshuis het
grote banket plaats van de
socialistische harmonie
«Hand aan Hand» Aalst.
Een week voordien, op za
terdag 9 april, zal de har
monie, voltallig en dat wil
dus zeggen met muzikan
ten, trommelaars, be
stuursleden, ereleden en
beschermleden en verge
zeld van partijbestuursle
den en partij genoten, een
Cecilia-uitstap houden.
Voor die uitstap is het ver
trek voorzien om 17.00 uur
aan het Volkshuis, Hout
markt 1te Aalst. Na de trip
wordt ieder lid van de har
monie uitgenodigd op een
etentje.
Op het banket van 16 april
zullen een aantal verdien
stelijke leden worden vere-
remerkt. De zilveren me
daille in de orde van Leo
pold II is weggelegd voor
Georges Kindersmans (mu
zikant) en Desiré Wauters
(trommelaar); de zilveren
medaille in de kroonorde
gaat naar Richard Amant,
Jozef Gabriel en Jan Wau
ters, allen muzikanten en
de gouden palmen van de
kroonorde werden toege
kend aan schatbewaarder
Victor Steenhaut. Bij deze
huldiging zullen ook de
laureaten van de muziek-
akadamie van Aalst, Anne-
marie Amant en Peter De
Simpel worden betrokken.
Op zaterdag 30 april om
19.30 u. heeft dan het tradi
tioneel mei-avondkoncert
plaats in de Kongreszaal
van het Volkshuis te Aalst.
De muzikanten moeten
daar om 19.15 u. aanwezig
zijn en voor de 1 mei-beto
ging is de bijeenkomst
voorzien om 10.00 u. in het
Volkshuis.
Wordt het een gelukkige
traditie in Lede dat musicus
Dirk Bauters elk jaar een
muzikaal gebeuren op touw
zet dat zijn gelijke niet
heeft in de streek? Wie er
vorig jaar bij was, moet toe
geven één van de meest fan
tastische muzikale avonden
te hebben meegemaakt. En
het ziet er naar uit dat in
dezelfde lijn verdergewerkt
zal worden. Want dit jaar is
Dirk Bauters er opnieuw.
Hij bouwt een muzikale
show op in een Amerikaans
dekor. Big Band music
American style! Zijn gasten
zijn: de Vlaamse tenor Kurt
Fleming, de zangeres J.L.
Summer, het Leedse jeugd
koor «De Pareltjes» en uit
het Gentse Arca-teater
haalt hij Liliane Do re kens,
Daan van den Durpel en de
omni-talentrijke Marijn de
Valck. Die bezetting staat
borg voor een onvergetelij
ke avond waarin zal zitten
verwerkt: populaire melo
dieën, evergreens, big-
band-muziek, komische
sketches en de volumineuze
stem van Kurt Fleming,
een uniek gegeven in zijn
genre. Plaats van gebeuren:
De Volkskring, Kasteel-
dreef, Lede. Mare Corthals,
een podium vaste presenta
tor, zorgt voor de voorstel
ling van artiesten en pro
gramma en rijgt de ver
schillende items mm el
kaar. Dit alles heeft plaats
in de grootste zaal van Le
de, de «Volkskring», Kas-
teeldreef Lede. Toegang:
120 F (in voorverkoop), 150
F (aan de kassa). Kinderen
tot 12 jaar: 80 F. Kaarten
zijn in voorverkoop te ver
krijgen bij Dirk Banters,
Bremenhulweg 1, 9310 Le
de. Tel. Oö3/77.52.99.