Lebbeeks massaspel kan beginnen Het stenen wonder van Lietbeka 24 - 8.4.1983 - De Voorpost Ter Tentoonstelling Naast het massaspel worden er in Lj beke ook een tweetal tentoonstellin georganiseerd rond en over Maria!p eerste vond plaats met Pasen en had tema «De schatten van de Mariadevi te Lebbeke» en werd bijeengebn door J. Dauwe. Jef Dauwe is ook auteur van het gelegenheidsboek 4 geschiedenis van de verering tot Oa Lieve-Vrouw van Lebbeke». Een tweede tentoonstelling heeft pfa op 7 en 8 mei, die dit keer wo opgezet door de lokale postzegelkri het Mariale tentoonstellingskomitee de heren L. Pieters en J. Dauwe. keer wil men een beeld geven van i de Mariadevotie de laatste jaren L,. de Lebbekenaren heeft betekend. A de hand van oude tijdsdokumenten getracht worden een sfeerbeeld op wc roepen van de grote jubelvieringen 1767, 1860, 1908, 1959. Daarnaast zal ,ol ook een infostand worden opgezet rc wc het Mariaal spel dat later op de ma oei zevenmaal zal worden opgevoer de tentoonstelling worden maqi ontwerpschetsen en kostumes get< Een tweede deel van de tentoon handelt rond de postzegel en opgezet door de Lebbeekse gelkring onder leiding van J. He; Op de tentoonstelling zullen odfcj schillende gelegenheids- en andei" giften te koop worden aangel waaronder een speciale postz stempeling rond het Mariaal jaar De tentoonstelling is toegankelij zaterdag 7 en zondag 8 mei van 9J 19.00 uur. De Lebbeekse Pi gelkring werd opgericht in 1970 impuls van de vroegere burgen G. Bosman en wijlen pastoor V< ren. Gingen in het begin om de vet dagen vergaderingen door in de b zaal van het gemeentehuis, dan later bijeengekomen in de zaal 13 Nu hebben de vergaderingen plat tweede en vierde zondag van de van 10.00 tot 12.00 uur in de Edelweiss, Pastoor De Buckplaatjl Lebbeke. De postzegelkring kwan eerste keer naar buiten om het 75- bestaan van de Lebbeekse wijkprt sies te vieren. De wereldberoemde riakollektie van wijlen pastoor Troyer werd geëxposeerd. In mocht de kring de voorverkoop speciale Rode Kruis postzegel oi ren en in het kader van de kt veertiendaagse werd in 1975 een sche tentoonstelling gehouden. Il kader van het Jaar van het Dorp vit de zaal Brouwershuis te Wieze gelegenheidsstempel gebruikt om kaart van de hand van kunstschi K.Z Juul Keppens af te stempelen. Op 1 mei is er opnieuw een tentoonsi met een tijdelijk postkantoor en genheidsstempel in de zaal «Edelwt hél Naast de reeds vroegere gelegenk ver stempel zal nu een postkaart mtf vet Mariabeeltenis te koop worden at: nac boden, voorzien van de gelegen!* nac stempel, met daarnaast een voor opj gelegenheid ontworpen briefon cmj Het ontwerp van de zegel is van del klü van Dirk De Ridder. Op de tentoo me ling zal naast een verscheidenheid Ooi verzamelonderwerpen, eveneens; vete grote retrospektieve te zien zijn vt cha voorbije jubeljaren. orgi M kulü De Iwt Het uurwerk op de spitse kerktoren die het marktplein van Lebbeke overheerst, wyst negen uur aan. Het duister heeft nog geen volledig bezit genomen van het geheel. Toch brengen plots machtige bundels kunstlicht klaarte en geven sfeer aan het dekor dat de helft van het plein overspant. Deze zinnen zouden de aanhef kunnen zijn van het artikel over het grootscheepse massaspel dat in Lebbeke zal worden opgevoerd in de maand mei en waarbg «Het stenen wonder van Lietbeka» in herinnering wordt gebracht. Het wordt inderdaad een uniek schouwspel dat kundig in een regie van Jaak Van der Helst wordt opgevoerd. Van der Helst is daarmee niet aan zgn proefstuk toe. Integendeel, er kan in Vlaanderen en Nederland geen massaspel in openlucht worden opgevoerd, of Jaak Van der Helst wordt als de grote deskundige ter hulp geroepen. De spelers zijn doodgewo ne mensen, en ook daarmee heeft de regisseur leren omgaan. Het verhaal Het massaspel wordt ingezet op een oude Vlaamse gewoonte: thebaanse ba zuinen weergalmen en doffe trommel slagen roffelen de stilte stuk. v Landsknechten, bazuinblazers en twaalf '""ruiters, vergezeld van hun pages met hun standaard bezetten het reusachtig plein. Zij vertegenwoordigen de twaalf geslachten van Lebbeke. Zij liggen aan de basis van de Lebbeekse geschiedenis, of behoren zij tot het rijk van de le gendes? Dan verschijnt er plots een nar op het podium. Een klein nietig ventje dat fel kontrasteert met het rijke dekor achter hem. Maar hij heeft een stem als een klok. en vraagt de aandacht van de toeschouwers. «Boeren, burgers en bui tenlui», zo roept hij «we spelen voor U een spel met vele lieden, enkele honder den in getal. Daarin wordt U getoond hoe het kon geschieden...». Eerst de boeren, want zij waren in de tijd toen Lebbeke aanzien genoot de voornaam ste stand. De burgers waren er schaars en de buitenlieden waren de toevallige bezoekers die naar Lebbeke kwamen afgezakt om Maria te vereren.. Nauwelijks zijn de woorden van de nar uitgestorven, of in de andere hoek van het toneel verschijnt een tweede nar. Ondertussen zijn ook de dorpelingen op het plein verschenen en wordt er begon nen met de alledaagse arbeid. We schrijven 1108. Leurders, pelgrims, be devaarders, kloosterlingen, spelende kinderen, zelfs koeien en paarden, ze Voor de goede orde geven we aan dat we ons bevinden in het gezegende jaar 1100. Acht jaar dus voor het ontstaan van Lebbeke. Vertegenwoordigers van de twaalf grote hofsteden van Lebbeke komen samen en besluiten over te gaan tot de bouw van een kerk, want dat gebedshuis kan niet langer worden ge mist in Lebbeke. Een vertegenwoordi ging van deze twaalf zal de lange reis naar Kamerijk ondernemen om er de toelating voor het bouwen van de kerk af te smeken. Odardus geeft hen graag die toelating en wanneer de delegatie met de «bulle» terug in Lebbeke toe komt, is de vreugde er uitermate groot. En dan gebeurt er iets dat zo oud is als de straat: wanneer er voorspoed en vreugde heerst, wanneer alles goed gaat en iedereen gelukkig is, ontstaat er nijd en afgunst. Dus ook in Lebbeke. Dat de twaalf vertegenwoordigers van de hof steden graag de kerk op hun grond willen bouwen, laat zich gemakkelijk raden. In die tijd betekende dat ontzag en was het een erkenning, een waarde ring. Het blijkt dat men tot geen verge lijk kan komen tot iemand voorstelt de kerk te bouwen op de akker van een weduwe. Die stemt na enige aarzeling toe, weliswaar op een voorwaarde: er moet worden gewacht tot het vlas dat gezaaid is, rijp zal zijn. Daarmee kan men akkoord gaan. De legende vertelt dat in de nacht daarop Onze-Lieve- Vrouw aan de weduwe verschijnt en zegt dat het vlas de volgende morgen slijtensklaar zal zijn. Ze vraagt ook Lebbeke. Jaak Van der Helst en Achiel schouders hebben genomen (arch) bezetten als het ware het hele podium. En de talrijke leden van «De Scharla ken Eglantier» komen een voor een afgezakt naar de afspanning «In den Hert», hun lokaal. «De Scharlaken Eglantier» is een to neelgezelschap dat bij de landvoogdes toelating is gaan vragen om een rederij- kerstornooi te mogen oprichten. De nar weet dat en port hen aan eens een stuk te spelen. Dat willen de leden van de toneelgroep wel doen. maar hun aan dacht wordt gevestigd op een enorme stofwolk in de verte. Ruiters k^men aan. Het zijn de ghesellen die naar de landvoogdes zijn gereden. Maar de groep ruiters is groter geworden: vier Spaanse soldeniers en nog een ardere vreemde ruiter maken er deel van uit. Die vreemdeling blijkt een gezant van de landvoogdes te zijn die de blijde boodschap brengt dat het feest kan plaatsvinden Vreugde alom, de feest- vlaggen worden bovengehaald, de kroe zen worden nog eens gevuld met schui mend bier, boodschappers worden uit gezonden om op alle hoeken van het dorp het goede nieuws te gaan melden. De vijfde zondag na goede vrijdag, zo wil het de landvoogdes, zal het feest plaatsvinden. i In feest Maar het is niet genoeg dat de dorpelin gen op de hoogte zijn van het komend feest. Ook de omliggende dorpen en steden mogen het blijde nieuws verne men. Terstond worden minnezangers er op uitgestuurd met een huifkar om het hele land rond te trekken en zoveel mogelijk mensen uit te nodigen voor het I grote feest. Breekt dan de vijfde zondag na goede vrijdag aan. Lebbeke zit barstensvol. i 'Jok vele vreemdelingen zijn naar de gemeente afgezakt en natuurlijk zijn er i minnezangers bij de vleet die op alle hoeken van straten en pleinen hun lied I zingen. De sfeer van de grote feestda- gen is er te snuiven. Ook verschillende rederijkerskamers zijn present, met hun I overtalrijke leden, zevenhonderd in ge- "'tal. In een wisselende betovering van kleur, licht, muziek, zang en kunsten 1 defileren ze over het dorp. Maar dan gebeurt er iets speciaals: de uitbeelding op zeven wagens van de smarten van l Maria. Getrokken door paarden geven i de wagens die werden ontworpen door 1 verschillende «earners van rethorijeke» c aan de ommeganck kleur en aanzien. In i het geheel van dit rederijkersfeest zal door «De Scharlaken Eglantier» het rpel rond het ontstaan van de parochie j en de kerk worden opgevoerd. c Spel in het spel In feite begint het hele spel pas nu. Vermeiren die heel wat werk op hun onmiddellijk te willen starten met de bouw van de kerk. Maar de kerk, zo wil Onze-Lieve-Vrouw het. moet een sym bool van liefde zijn, zodat de eenzamen er een toevlucht kunnen vinden, de zwakken sterkte, de vertwijfelden hoop. En inderdaad, de volgende mor gen is het vlas slijtensklaar. Er kan worden geoogst en ook dat is aanleiding tot een groots feest. Er wordt gedanst en gezongen. Maar de eensgezindheid is er in geen geval te vinden. Er is gekib bel en ruzie. Het wordt stil wanneer het grote wonder geschiedt: met een rode zijden draad wordt de vorm van de kerk aangegeven. Het wordt stil en plots staat iedereen klaar om aan de slag te gaan. De bouw van de kerk begint en vordert goed. Stenen zijn er in over vloed. Men heeft ze gevonden in een nabijgelegen groeve en aan mankracht ontbreekt het al evenmin. Ook nu zijn er profiteurs, vreemde lieden die pogen te infiltreren en onrust willen zaaien, die uit verdeeldheid pro fijt willen trekken. De steengever wei gert nog langer gratis zijn steen af te staan, de werklui willen beter worden betaald. Het gevolg laat zich raden: de bouw van de kerk valt stil «De boze geesten triomferen», zo verhaalt de le gende en in het dorpsspel wordt dit uitgebeeld door een duivelsfestijn. Het wonder Hoe sterk ook de invloed van de duivel is, het grote wonder geschiedt uiteinde lijk toch. De kerk wordt afgehiaakt. Aanleiding tot een grootscheepse apo- teose. Het hele dekor wordt wit en blauw Orgelklanken weerklinken en er is dankbaarheid en gejubel. De honder- de deelnemers melden zich nog een maal. Uit evenveel kelen klinkt dan vierstemmig: «Rijs Maria hier in glo rie», het lied van Lebbeke. De klokken voegen zich met hun volrijke klanken bij het feest ën blauwe fusces spetteren open in de lucht, Uit de kerk wordt het Mariabeeld gebracht Daarmee eindigt het massaspel van Lebbeke. De ommeganck In het geheel van dit massaspel, heeft de ommeganck een heel aparte en ook voorname plaats. Niet minder dan 700 figuranten, 7 praalwagens en tientallen ruiters en paarden nemen eraan deel. Het spreekt vanzelf dat de realizatie van deze ommeganck in het kader van het massaspel niet zo eenvoudig is. De zeven wagens beelden ieder een van de smarten van Maria uit. Men kan dus zeggen dat de ommeganck uit zeven delen bestaat met ieder een wagen. Er zijn 43 groepen die het geheel ervan uitmaken. Voor de samenstelling van de ommeganck diende men heel wat pro- dekorbouwers, de wagenontwerpers, de mensen van de zeven wijken waar deze ontwerpen worden uitgevoerd, de man nen van de verlichting en natuurlijk de akteurs zelf. Die zijn praktisch elke avond van de week druk doende met het repeteren van taferelen. Enkele ak teurs hebben zelfs rijlessen te paard gaan volgen om toch maar geen mal figuur te slaan. De inzet is dus groot en meer dan levenswaardig. Dat dit massaspel zo een uitstraling heeft gevonden in Lebbeke, mag op zichzelf al een wonder worden genoemd. Ten einde het massaspel samen met de rondgang tot een enkel schouwspel te binden, heeft men moeten opteren voor een opvoering in open lucht. Bovendien moest men uitkijken naar een plaats die groot genoeg was om niet alleen een toneel op te bouwen, maar ook om plaats te voorzien voor de toeschouwers en natuurlijk voor de zeven wagens en de vele figuranten. Niets leek beter geschikt dan de Grote Plaats te Lebbe ke. Op de Grote Plaats zal een tribune worden gebouwd met 1.638 zitplaatsen. Men houdt er rekening mee dat de belangstelling enorm zou kunnen zijn. Men heeft dan ook een uitbreiding voorzien tot 2.000 zitplaatsen. De tribu ne wordt met de rug naar de steenweg geplaatst zodat het gezichtsveld van de toeschouwers naar de kerk is gericht. Het is trouwens de kerk die het voor naamste deel van het dekor uitmaakt. Het is het stenen wonder van het hele gebeuren. Achteraan de rug van de Lebbeke. De mannen die het hele spel achter de schermen schragen (arch) blemen te overwinnen. Andre Allary die de regie van de ommeganck in handen heeft: «Vooreerst zaten we daar met het feit dat alhoewel de meest voorziene groepen mannelijke figuran ten waren, het aanbod juist anders om was. En we wilden toch iedere mede speler een plaatsje geven. Dan was er ook het feit dat verschillende, vooral oudere mensen, zich hadden aangebo den om mee te doen, zonder zich even wel goed te realizeren waarom het in feite ging. Daarom werd iedere kandi daat persoonlijk uitgenodigd om zich de maat te laten nemen voor het kostuum, maar tevens om ons toe te laten een juiste bezetting van de figurantenrollen te verzekeren. Met de mensen persoon lijk te zien. kregen we niet alleen de zekerheid dat ze meededen, maar kre gen we ook een betere kijk voor welke rol ze best in aanmerking kwamen». En dan zijn er de onvoorziene omstandig heden, de dingen die men op het aller laatste nippertje moet wijzigen omdat men pas dan alle attributen in handen krijgt. «Tot voor een paar dagen heb ben we nog hele groepen moeten her schikken of verplaatsen omdat we over nieuwe elementen beschikten. En dan moesten we ook nog rekening houden met de figuratie op en rond de wagens. Daarvoor moesten we mensen nemen uit de wijken waar deze wagens worden gebouwd.» In de ommeganck zullen enkele pareltjes van oud handwerk te zien zijn. Een gehandicapte heeft met geduld, moed en volharding prachtige doedelzakken nagemaakt in hout en leder. Petrus Brusselmans verdient hier voor een hartelijke proficiat. Ook de inzet van Achiel is te vermelden. Hij heeft de maten van de medewerkers met een nauwgezette zorgvuldigheid ge noteerd, zodat iedereen er keurig uitge dost zal uitzien. Gelukkig kan André Allary rekenen op de inzet van velep. Ook op een goede samenwerking met de politie die beloofd heeft om op de dagen van de vertoning present te zijn opdat alles in optimale omstandigheden zal kunnen verlopen. En dan zijn er de tribune staat de regietoren die 5,5 meter hoog is. Hij is 6 meter lang en 3 meter breed. Deze toren is natuurlijk de ze nuwknoop van het hele spel. Het is de verblijfplaats van de regisseur. Ook de klank- en lichtregie is er in onder ge bracht. De tribune zelf is 27 meter breed en heeft een lengte van 15 meter. De ganse onderbouw of draagkonstruk- tie is in staal. De zitplaatsen zelf zijn uitgevoerd in hout. Wie een zacht zitje wil doet er best aan een kussentje mee te brengen. De tribune staat in feite in het midden van het dekor, want de hele grote plaats vormt het dekor. Voor de kerk worden de twaalf schilden opge steld van de twaalf grote hofsteden. Links voor de kerk staat een huis: de afspanning «In den Hert» waar de rede rijkers hun lokaal hadden. De andere gevels van de huizen zijn verborgen achter doeken die kleurrijk werden be schilderd en van de Grote Plaats een afgesloten geheel maken. Speeldata en kaarten Het massaspel «Het stenen wonder van Lietbeka» zal liefst zeven maal worden opgevoerd, telkens met aanvang om 21.00 ifur. De voorziene speeldata zijn: de vrijdagen 13 en 20 mei, de zaterda gen 14 en 21 mei, de zondagen 15 en 22 mei en de maandag 23 mei. De plaats van gebeuren is steeds weer de Grote Plaats te Lebbeke, in het centrum van het dorp. Parkeergelegenheid zal in de onmiddellijke omgeving worden voor zien. Zowat overal zijn er kaarten verkrijg baar voor dit onvergetelijke en unieke spel. We geven u de adressen, zodat u in uw buurt terecht kan voor een zitplaats- je. Let wel op: bestel uw kaarten tijdig en vermeld ook de datum waarop u wenst te gaan kijken. Te Dendermonde: boekhandel Het Volk, Brusselsestraat 11; boekhandel De Stempel, Veerstraat 24; boekhandel Den Beiaard. Stationsstraat 2; Algeme ne Spaar- en Lijfrentekas, Brusselse straat en Heilig Maagdcollege, Kerk straat. Te Dendermonde Sint-Gillis: Lebbeke. In het gemeentehuis had een eerste tentoonstelling plaats gewijd aan de mariale devotie (c) apoteek Bogman; E. Van Gucht, Ko ning Albertstraat 129; Guido Moonen, ASLK, Van Schoorstraat 2; te Hamme: Agnes Vermeir, Hoogstraat 28; te Den derbelle: R. Mathys - Van der Jeught, Dries 16; Frans Peeters. Kapellestraat 30; te Buggenhout: H. Van Mulders, Broekstraat 114; Huis Van Nieuwenho- ve. Kerkstraat 73; Alida Saerens. Dries 53; Roosen-De Vos, Kerkstraat en G. De Kinder, Provinciale Baan; te Baas rode: L. Cassiers, Rosstraat; ASLK, Smt-Ursmarusstraat 21; te Moorsel; A. Taelsn-Carlé, Eksterken 114; te Op wijk: Fr. De Hertogh-Moens, Nieuw- straat 74; De Geest-Moes, Wijngaard straat; September. Steenweg op Aalst 235; te Moerzeke: Willaert-Verbeeck, Donkstraat 21 en G. De Vijlder, Ko ningsplein 26; te Meldert: A. Rogge- man-Moens, Putstraat 10; te Baarde- gem: Mevrouw Van den Bossche, Dorp; te Wieze: Erick Pauwels, Nieuw- straat 10; te Herdersem. drukkerij Schepens, Grote Baan; te Sint-Amands: A. Lanckpaep-Tierens. Keten 53; te Steenhuffel: De Block-Van Overstrae- ten, Nieuwbaan 70; te Oudegem: P. Allaert-Moens, Hofstraat; A. Moens- Ledegen, Oudebrug 116; te Mazenzele: E. Van de Velde-Moens, Zottegem- straat 26; te Wetteren: e.h. Cromphout, Overschelde; te Sinaai: Jaak Verschel den, Hulstbaan 44; te Puurs: Fr. Vinck- Verspreet, Victor Vergauwenstraat en De Bleyser-Adriaensens, Heide; te He- kelgem: De Bisschop-De Landt, Belle- straat 23 en in het Kultureel Centrum; te Aalst: e.h. Philips, Sint-Martinuspa- rochie; Gustaaf De Mol, Burgemeester splein 15; ASLK, Esplanadeplein 7; Boekhandel Simal, Pontstraat 4; te Ze- Ie: e.h Vermoesen, Kouter; Van Mieg- roel. Kouter 98a, te Merchtem: Renaat De Bondt. Markt 6; te Temse: Me vrouw De Bruyn-De Nil, Sint-Hamme- berglaan: te Bornem: Van de Moortel- De Bleyser en Marcel Pissens, Rijken- hoek 2; te Asse: Roza Pisanne, Marlier 33; boekhandel «Pajotteland», Kalkho- ve 9; te Lokeren: boekhandel Unicum, Kerkstraat 8 en ASLK, Zand 3; te Lede: ASLK, Markt 37 en tenslotte te' Lebbeke: Pieter De Mol, Dendermond- sesteenweg 179; Raiffeisenkas, Onze Lieve Vrouwstraat en ASLK, Stations straat en in het Centralizatiebureau in het Gemeentehuis.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1983 | | pagina 24