De grote en de kleine k Een heuse jazzklub in Sint-Niklaas: lukt het deze keer écht? Affligem Abdij en Harmonie jubileren samen m Rita Reys en het Pim Jacobs Trio in de Honky Tonkbunker Intimistisch keuvelen bij sneetjes jazz in de Vienna Music-Club «F Drie topjazzmusici in Netwerk brengt Latin Funk Jazz; Philip Duerinck, gitaar, Erik Vermeulen, piano, Martin Wyuler, bass, Patrick Wan te uit Sint-Niklaas drums en Philip pe Venneman saxofoon; vrijdag 29 april: de Amerikaanse percussio nist Samm Bennett intoneert zijn formidabele one-man show. In de Gentse Vooruit verzorgde hij onlangs nog het voorprogramma voor de Afrikaanse groep 'Manu Dibango'; zaterdag 30 april: optreden van het Michiel Van der Esch Trio; vrijdag 6 mei: kan je komen luisteren naar het nieuwe kwartet 'Sun Touth' dat bestaat uit pianist Dirk Joris, gitarist Jef Van Loon, bassist Dirk De Fleurquin en drummer Tony Gyselinck; zaterdag 7 mei: George MTely solo op de piano. voor de data 13, 14 en 20 mei is men nog in onderhandeling; zaterdag 21 mei: optreden van het kwartet van de Italiaanse gitarist Paolo Raboni. Ook Peter Hertzman (gitaar), Jean-Louis Rassinfosse (bas) en Thierry Goodman (drums) maken deel uit van dit befaamde kwartet. De klub is elke vrijdag- en zaterdagavond open vanaf halftien; de optredens beginnen om tien uur, verlopen telkens in drie delen en zullen gemiddeld tot één uur 's nachts duren. Een lidmaatschapskaart van de Vienna Music- club kost duizend frank, voor één seizoen is dat, en een afzonderlijk optreden kan je bijwonen tegen 150 tot 200 frank. Dit is het programma van de klassieke aperitief- koncerten: zondag 17 april: Daniella Andonova is een Bul gaarse pianiste die reeds laureate was van o.m. de Maria Callas-wedstrijd in Griekenland en kandidate is voor de Koningin Elisabeth wed strijd 1983. Zij brertgt werk van Bach, Beetho ven, Schumann, Chopin, Liszt, Debussy, Scria- bin en Absil; zondag 1 mei: Philippe Malfait vertolkt ba rokmuziek; zondag 22 mei: een koncert met Frank Lié- geois (Spaanse gitaar) en Rachel Fabry, mezzo sopraan; zondag 29 mei: optreden van een duo piano en fluit; over wie het gaat is nog niet bekend en ook voor 8 mei is men nog in onderhandeling. De aperitiefkoncertên beginnen om elf uur 's morgens. Alle aktiviteiten van de jazzklub worden aange kondigd in het kultureel Spektram van de stad Sint- Niklaas. Voor verdere inlichtingen kan je terecht op telefoonnummer: 03/777 63 64. Leo DE BOCK De Voorpost - 15.4.1983 - 19 Op zaterdag 23 april e.k. valt er in de Honky Tonkbunker weer wat te [even voor de jazzliefhebbers. De Honky Tonkers zijn er namelijk in jlaagd niemand minder dan «Europe's First Lady of Jazz» met haar vast u jeleidingstrio van Pim Jacobs naar Dendermonde te halen. Wie is deze ote jazzdame en het trio van haar muzikale levensgezel? Rita Reys: Europa's jazz-zangeres nr. 1! plaatsen meer voorbehou den voor leden of niet-le- den. Het komt er dan op aan op tijd in de Bunker te zijn om een goede zitplaats te hebben. De toegangsprijs bedraagt voor leden 350 frank en voor met-leden 500 frank. Te storten op bankrekening 446- 7591101-21 van Honky Tonk JC, Leopold II laan. Bastion V, 9330 Dender monde. Inlichtingen: 052/ 21 63 39 of 052/21 73 83. (L.) de WaJburgstraat 13 m Sint-Niklaas vind je het cafeetje 'Schildersverdriet', sinds enkele m ra™ w a' sol!mmende dierkoppen en kameraadschappelijk gesmoes. Guido ikiTiMhe kunaS^achf ee?erS plengd™ «obUdersverdriet - zij hebben beiden een opleiding It» -n rrldtod i t rUg °m van de J^muziek in Sint-Niklaas. Het genre it» naakte opgeld in de stad net voor en net na de tweede wereldoorlog, maar daarna' Niets geeS iasz Sniï?Z*? fP°radiSChe',bir b™—' vergeefse pogSigen va^ZTn rc whïfw.o 1mge PlaatsellJke traditie in te drummen. Nochtans werd de vandejaatm Belgie al vroeg geschreven - in Brussel en Antwerpen wachtte men niet IStZSZ 0'Vaaide.11 U" "et is een geschiedenis van nSnenTntalïï^SS en de sax°I°on< een typisch Belgische, negentiendeeeuwse kreatie. Nochtaifs <i>k IwJÏÏÏÏ? Z' de jongste jaren bmnen de akademies en konservatoria een groeiende praktische ad Sèt /Znr,!' S? VernieUWende muziekbeleving; de pophegemonie krijgt jazzprikjes. >lg! or»„™ iftuu^ synthesizers en andere moderne instrumenten is de melodische vrij orepronkelijke jazz van tegenwoordig aan de exploratie van een nieuwe dimensie toe. j Wat anderen niet was gelukt, zou Edwin en Guido "J iaschien wél lukken. Met de hulp van vader Frans Ümeersch die bouwondernemer is en nog een ■n Ultal vrijwillige medewerkers hebben ze het huis aast 'Schildersverdriet' (Walburgstraat 15) omge- b" ouwd tot een trefpunt voor jazzliefhebbers; met ennis van zaken overigens. Het funktioneel en ifw irai"artlstiek gekoncipiccrde interieur doet tegelijk ddi 0dernistlsch en Parijslijk pittoresk aan. De Vienna luaic-Club is een nieuwe inzet om in Sint-Niklaas stukje jazzleven los te weken. 31 «Het was onze bedoeling een leemte te vullen» irduidelijkt Edwin, «de jazzklubs van Dendermon- 'en Lokeren programmeren vooral New Orleans- B, retro-achtige jazz. Wij willen meer hedendaag- u.je Belgische jazzmuzikanten, jonge buitenlandse ivo °°k uitnodigen. Elke vrijdag- en zaterdaga- md is er live-jazz in de klub; 's zaterdags gaan we eer de klassieke toer op, 's vrijdags zal vooral Penmen tele jazz, muziek voor een eerder ervaren obliek aan bod komen. Eigenlijk vonden wij dat er óg een leemte overbleef de eenzijdige interesse van tn m8'eren voor popmuziek. Ze hebben meestal geen or naar jazz en klassieke muziek, wellicht omdat ze [.n,°°it naar hebben léren luisteren. Het is waar- ohijnlijk een kwestie van sensibilizeren. Misschien Bn een aantal jongeren zich wel, via onze klub, tot Jj® en via die jazz ook tot klassieke muziek aange- fkken voelen. Het is daarom dat wij ook op todagmorgen telkens een klassiek aperitiefkon- srt organizeren». iljo Uddy Heyninck P Werd Buddy Heyninck, de Sint-Niklase drummer lat"w jazzfanaat, bekend zoals hij zelf zegt. als een rat 1 very american looking. geboren in New Orleans "jj 111 het humbele Sint-Niklaas? Het zou een vraag tonen zijn uit één of andere lokale muziekkwis. De ttste suggestie is de juiste, maar Buddy heeft wel 8 jaar in de States verbleven, getravelled daar van jene state naar de andere en zéér jazzy gedaan. Het overlijden van zijn grootmoeder echter maakte uit eindelijk zijn overkomst dringend gewenst. En le voilé dan toch terug in zijn geboortestad. What now. my love, interpelleerde hij zichzelf, niet zonder enige hoop op een new life. Het duurde niet lang voor het tot hem doordrong: in Sint-Niklaas werd helemaal geen jazz gespeeld! Incroyable mais pour- tant vrai. Buddy heeft dan zijn renseignementen ingewonnen; hij begon te werken om een degelijke klub uit de grond te stampen, kon 250 leden samen- trommelen en honderd van hen ertoe bewegen het eerste koncert in café Stad Nantes bij te wonen. Een sukses, mannen! Maar nachher volgde de afreke ning: Buddy kwam enkele duizenden tekort en besloot daarom de subsidièringsmogelijkheden voor zijn initiatief post factum te onderzoeken Echter, «op zekere plaats» antwoordde men hem: «mijnheer! jazz is toch geen kuituur!». Een mokerslag, right between the eyes. Jazz is geen kuituur, mijnheer!!! Herstellende heeft Buddy Heyninck samen met Ala- jos Van Peteghem, de huidige trombonist van de New Orleans Train Jazz Band, in het Landhuis nog «goede koncerten» gegeven. Tot men de werking van de klub Jazzvirus in het Landhuis stopzette en beiden noodgedwongen hun toevlucht zochten in de kantine van V.O.S. Reinsert in Sinaai. Sportveld en kantine evenwel bleken voor de stedelingen-jazzlief hebbers nagenoeg onvindbaar, zodat slechts tien mensen, de muzikanten inbegrepen, het koncert bijwoonden. De regiojazz stierf een tijdelijke dood. Maar onlangs vroeg me daar BRT-pianist Tony Bauwens aan Buddy Heyninck of hij geen zin had om mee te repeteren voor een optreden in Sint- Niklaas. Sint-Niklaas, of all cities!! En een jazzklub?! Gosh! Goed nieuws eigenlijk, vond Bud dy. de geschiedenis even terzijde latend. Hij heeft dan ook beloofd zijn uiterste best te zullen doen voor de verdere opbloei van de Vienna Music-Club. If anyone opposes this engagement, let he now speak or forever hold his peace. pa* ■Rita Reys werd alè Maria ferdina Reys op 21 de- lber 1924 te Rotterdam oren. Zij groeide op in artistiek milieu: haar ier was musicus, haar ieder danseres terwijl nbro ir broer Karei Reys jr. alt-saxofonist een onbe- I ide is in de wereld van de Mcxpte muze. )p zestienjarige leeftijd Rita Reys haar kar- Is zangeres in het terorkest van haar va- In 1945 kwam zij bij orkest van Lex van ill, waarin Wessel Ilcken drummer werkzaam Uit deze samenwer- ig volgde een huwelijk Rita en Wessel, in 1950 het «Rita p-Wessel Deken Sextet» ormd werd. Met deze matie traden zij ruim 'jaar op met ongekende sessen, in binnen- en tgen tenland. o.m. bij de eedse jazzfans en bij de Duitsland gestationeerde ,'s werd ze erg geliefd, eze periode kreeg Rita ook de titel «Europe's st Lady of Jazz», tfedijjertig jaar geleden, in 3, verscheen haar eer langspeelplaat, terwijl 1956, na haar eerste *ckh mee door de Verenigde ten met o.m. een optre- l in de beroemde tklub «Birdland» in New een plaatopname le met Art Blakey and Ojac jaar later stond Rita in 3 «Lounge» in park met het Trio van my Smith en in «Story- te Boston met het Chi- lamilton Kwintet. het plotse overlijden Wessel Ilcken. in 1957. d Rita Reys een nieuwe rikale steun en persoon- toeverlaat in Pim Ja- i, wiens Trio Rita's va- begeleiders werden. Na aantal suksesvolle toer- _s gingen Rita en Pim in S" h t Jazzhuwelijk-van- >jaar aan. Het was ook in selfde I960 dat wij hen het eerst aan het werk Dat was voor een ivolle grote aula aan de Rij ksuni versiteit iaf all b op en i tot len i n BE en En we hermneren het ons nog zeer levendig: het en- toesiasme in de aula was enorm. Tot driemaal toe mocht Rita Reys eeri Edison in ontvangst nemen voor haar albums «Just Married» (1961), «Rita Reys in Lon don» (1969) en «Rita Reys sings Michel Legrand» (1972). De laatste jaren werd veel tijd besteed aan koncerten en recitals in quasi gans Europa, van Helsinki tot Rome. Op -alle belangrijke jazzfestivals trad Rita Reys en ook het Trio Pim Jacobs op: Comblain-la-Tour, Gold- no Cyrkle Club (Stockholm), Warsaw Jazz Jamboree (samen met John ny Griffin en Kenny Drew), het Praags Jazzfestival (1964), Berliner Jazztage, Lugano Song Festival, Jazz Festival of Palermo, Zagreb Festival, New Orleans Jazz Festival, Popular Song Fes tival of Rio de Janeiro, World Popular Song Festi val of Tokyo e.d.m. Voor wanneer het Dendermond- se Jazzfestival? In haar karrière als jazz zangeres werkte Rita Reys o.m. samen met Oliver Nel son, Lee Konitz, Art Bla key, Bengt Hallberg en Mat Mathews. In 1980 werd zij door de Ambassadeur van de Verenigde Staten onder scheiden tot ereburger van de Amerikaanse stad New Orleans. De mooiste onder scheiding kreeg Rita Reys echter in april 1981, toen zij werd benoemd tot Rid der in de Orde van Oranje Nassau. «Dat is nou echt de kroon op mijn werk,» aldus de zangeres die deze 'kroon' nog lang niet beschouwt als het einde van haar loop baan. Integendeel. Een paar maanden geleden trad zij samen met het Trio Pim Jacobs op voor de Neder landse Koninklijke familie in New York, met aanslui tend een toernee door de Verenigde Staten en de Ne derlandse AntiUen. Na een uiterst suksesvol optreden tijdens het North Sea Jazz Festival in Den Haag, waar zij vergeleken werd met Sarah Vaughan, zette ze een week later de zaal muzikaal op stelten tij dens het Loosdrecht Jazz Festival, waar ze een minu tenlange staande ovatie in ontvangst mocht nemen. Een tijdje geleden ver zorgde ze nog een lang speelplaat met twaalf van de beste «songs» van Burt Bacharach, waarvoor Ro gier van Otterloo de bewer kingen schreef. Nadien zag ze ook nog de kans om sa men met Ruud Jacobs en dezelfde orkestleider-ar rangeur Rogier van Otter loo een plaat op te nemen met uitsluitend meesterwerken van de Bra ziliaanse bossa-nova-kom- ponist Antonio Carlos Jobim. Vorig jaar, tijdens de maand oktober, konden we haar bewonderen in een programma met haar vast begeleidingstrio in de Gent se Dekaskoop waar ze een koncert met filmmuziek bracht als openingspro gramma voor het Gentse Internationaal Filmgebeu- ren, in samenwerking met het Festival van Vlaan deren. Vanaf 19u30 verzorgt de groep «Chipka» een voor programma tot het grote jazzprogramma met Rita Reys en het Trio Pim Ja cobs. Dit «Chipkakwartet» uit Aalst startte zowat een jaar geleden als trio maar spoedig kwam gitarist Jos Opregt de groep vervoegen zodat Chipka nu bestaat uit: bassist Pol Renders, pianist Ralph Corbey, drummer Fi- lip Souwagie en gitarist Jos Opregt. Dit kwartet speelt nummer van o.m. John Le wis, Miles Davis, G. Shea ring. Car la Bley en Pat Pathony. Voor dit koncert kunnen Honky Tonkleden die de toegangsprijs storten vóór 15 april zeker zijn van een gereserveerde plaats Na die datum worden geen Vandaag vrijdag 15 april kan U in Netwerk, De Ridderstraat, terecht voor een koncert door een trio topjazzmuzikanten. Saxofoons worden er op virtuo se manier bespeeld door John Defferary: de soprano, de alto, de tenor en de bariton. (Sopranissimo, sopranino, bas en contrabas zag U verleden zondag in Mezza-Musica). Zoals zowat alle saxofoonspelers is hij daarenboven klarinettist en tevens vokalist. Hij treedt tevens op met het trio Trevor Richards, de «kleinste bigband ter wereldMet zowat alle groten van New Orleans speelde hij en verder is hij te beluisteren op heel wat grammofoonplaten Didier Geers, een jong Gents drummer, is een vaste waarde van het Sammy Remongton Quintet dat Europa doorkruist en der dritte im Bunde is pianist André Van Lint die nog verleden week een nieuwe fonoplaat uitbracht. Begin van het koncert te 20 u. Dendermonde. Nog een beeld uit de hobbytentoonstelling die in Appels plaats had. (foto Piet Hermans) Programma Eerst het jazzprogramma: zaterdag 16 april: optreden van het bekende Belgische Tony Bauwens sextet met aan de piano Tony Bauwens, aan de drums Tony Gyselinck; Philippe Venneman speelt tenorsax, Mare God- froid trombone, de Sint-Niklazenaar Mare Van Garsse bass en Bert Joris bugel; vrijdag 22 april: dan zijn zang, fluit, sax en synthesizer voor rekening van het Californische avant-gardeduo 'Idris Ackamore', zaterdag 23 april: de groep Costas Gravas Met de uitvoering van een fragment van een canta- rug te verwelkomen en te van benediktijner pater Augustinus Verhaeghen eveneens was ze van de par iegde de Koninklijke Harmonie St.-Cecilia Hekel- toen er het mirakuleus gem verleden vrijdag de link tussen de 170-jarige terugkeerde, en dan ook jubilerende harmonie en het eerder *J e erand® bracht de Harmonie «Spartacus» van nabije en tevens het verre verleden van de abdij KatsjatoerianVol Slavische Affligem. weemoed doch welluidend rp^ gekruid via dwarsfluitin- ee jubilea werden er om te de harmonie o.l.v. haar terventies. zo te zeggen met elkaar ver- dirigent Pierre Weemaels, Hoofdschotel werd dan «De 9™uwen ™n ds tien de dirigeerstok Triomf der Maagd, uit de bdij en de 170 jaar van de hanterend, haar beste Mariacantate, voor de laat- ,,V!Vie' cantate ver- beentje voor in de abdijkerk ste maal 40 jaar terug uit- 8 ,n e"kele decennia voor de gelegenheid van de gevoerd. Een door Pierre ug toen de abdij langs viering 10 jaar paaskoncert Weemaels voor harmonie- eminente musicus en 170 jaar bestaan. orkest bewerkt cantate- hi Augustinus die ook in Na een heldhaftig klinken- fragment, uiteraard oor- ™,weUWe f6 fufore de oproep van Sostakovitsj spronkelijk geschreven maakte een grote muzikale bracht de harmonie, in een voor meerstemmig zang- rriii i j j"1 j8 h8!8 3311 de besloten ruimte aan- koor. Een zangerige melo- hL i, Ti, e, de abdij op gepaste volumedosering die afgewisseld met scherpe jdturele vlak herwon een fijn genuanceerde uit- fanfarekreten, eenvoudig S£!?r?cl£ ver" voering van Peter Benoits qua harmonisatie doch im- <v>ntn,m i Moederspraak» en ponerend door eenvoud en trum dat zowel het Aal- «Memory» van Webbe met verklanking. Beschriiven- hlTpt w? V^Porsvan sonore trompetsolo. Een de muziek met gedragen t», o k V8 ,riJ imponerende trage melodie melodieën afgerond met sob®re abdijkerk waar herinnerend aan de tijd van triomferend vreugdege- kaxdmaa1 Godfried Dan- toen. schal. Een werk dat deeïn- een paar weken terug Abt Joannes Doetghebeur, nia terug de hele regio be- dankmis celebreerde 0p vormingszending, liet geesterde. Vooral dat ver- ler gelegenheid van de ope- zich door Dom Idesbald ver- schülende tientallen men ning van het jubeljaar 9 tegenwoordigen die de Har- sen uit Hekelgem, Terallè- J^en Affligem werd ver- monie het beste wenste met ne, Essene, Meldert en t Zv ag de door Dom de toekomst na een zo in- Baardegem er het beste van 8 J11810"- drukwekkend verleden als zichzelf aan spendeerden, nnb- 88 kuituurvereniging op ni- Besloten werd met een evo- rr,oo j beeldbuis ver- veau. Tussen abdij en har- katie van de lente, een werk l»Z^eJtVerWier,f' f888" morue bestonden steeds de van de dirigent zelf waarna muzikaal op- meest hartelijke relaties prominenten van de harmo- door de Ko- van verstandhouding, me- nie het gulden boek van de riUaU rmome st "Ce" dewerking en onderlinge abdij naamtekenden. emj waardering. Bij him terug- Een koncert op hoog niveau tJLh i 8 •Vyafer keer mt Dendermonde was in een indrukwekkend ka de nM^n™rM0Sr>! de harmonie paraat om de der bij een uitzonderlijke de paaskoncert doch nu zet- monniken te Affligem te-, gelegenheid. LH Jazz in Sint-Niklaas. Wereldreiziger-muzikant Bud dy Heyninck, op deze archieffoto in aktie op een manifestatie van de ter ziele gegane klub Jazzvirus, kan je de peter noemen van de nieuwe jazzklub Vienna in de Walburgstraat.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1983 | | pagina 19