Stephan Gorus' angst
en hoop
in Galerij Het Pand
Rond de viering van
een zeventigjarige zelf vernieuwer
Kunstschilderes Lieve Van der Weeën
te Affligem
Kunst kijken
in Waas
Wie maakt de beste havenfoto
Fototentoonstelling
«Sinaai bijvoorbeeld»
24 - 15.4.1983 - De Voorpost
van kunstschilder Got
Het Pand op de Oude Vest in Dendermonde. Een stukje gerestaureerd
verleden, gezellig en attraktief, uitnodigend zelfs, vooral 's avonds als door de
schemer van het binnenkoertje de fel lichtende spots van de galerij de
kunstwerken tot leven wekken. Een eerste konfrontatie met het werk van
Stephan Gorus werkt verwonderend, doet vragen stellen, laat nog té veel
ruimte voor al te losse interpretatie. Daarom werkte de toespraak van de h.
John Baert bij de opening van de huidetentoonstelling «Stephan Gorus,
Zeventig» zo verhelderend dat een tweede bezoek noodzakelijk bleek. Die
eerste avond was er immers veel te veel volk om dat rustig te doen.
In Galerij Het Pand
loopt dus nog tot maan
dag 2 mei een tentoon
stelling van het jongste
werk van Dendermonde-
naar Stephan Gorus,
zoon en leerling van de
impressionist Pieter Go
rus (overleden in 1941).
Op deze laatste specifi-
katie ligt de kunstenaar
zelf niet danig gebrand.
Ze is echter nodig om
hem te situeren.
Situering kregen we
trouwens die avond in
overvloed van eminente
sprekers als schepen
Maurice Dierick, minis
ter Jan Lenssens en
vooral van de h. John
Baert, docent esthetica
aan de Antwerpse Aka-
demie.
Schepen Dierick, inge
leid door de h. Baert,
werd voorgesteld als een
vriend des huizes. Dat
de schepen, buiten open
bare werken, oog heeft
voor andere as pekten
van de samenleving
konden we opmaken uit
zijn goed opgebouwde
tekst Hij wees op de be
langrijkste klemtonen
in het werk van de kun
stenaar: eenzaamheid,
verdrukking, wreed
heid, oorlog, hunker en
hoop. Hem boeide vooral
het diep menselijke
waardoor de. mens zelf
échter en scherper
wordt getekend.
Inleider John Baert,
die ook zowat de regie
van deze officiële ope
ning voerde, is iemand
die een ganse dag in de
kunstwereld leeft. Zijn
woorden zijn dan ook
zorgvuldig gekozen, hij
weet relaties te leggen
met andere kunsttak
ken, verduidelijkt hele
kunststromingen, maar
refereert telkens weer
naar Stephan Gorus.
Een boeiende toespraak
die ons veel meer leerde
dan al hetgeen ooit over
de kunstenaar werd ge
schreven.
Uiteraard zeggen de
werken zelf het méést
over de boeiende, maar
zo teruggetrokken per
soonlijkheid van Ste
phan Gorus, toch vra
gen deze werken enige
toelichting. Men moet
ermee vertrouwd gera
ken. De zeer «persoonlij
ke figuratie)) moet zeker
vanuit het standpunt
van de schepper beke
ken worden, al laat dat
nog ruimte genoeg voor
eigen interpretatie. Go
rus is duidelijk voortdu
rend in evolutie ge
weest. Na impressionis
tische, expressionisti
sche en abstrakte perio
den, toont deze nieuwe
figuratie een uitbreken
van de rijper geworden
geest van de kunste
naar. Hij stijgt als het,
ware boven zichzelf uit,
door het weergeven van
algemeen menselijke in
drukken. Deze «expres
sie van de impressie»
kon moeilijk abstrakt
blijven, omdat aan het
abstrakte het humane
dikwijls ontbreekt. Step
han Gorus is inderdaad
nog niet uitgepraat. Al
is hij een stilzwijgend
man, zijn kommunika-
tiemiddel is de schilder
kunst. Af en toe
schreeuwt hij zijn af
schuw om onrecht uit in
felle kleuren, tekent hij
apokalyptische tafere
len, konfronteert ons
met een vreselijke toe
komst, leidt ons rond in
de kale wereld van de
eenzaamheid, doet ons
mee verlangen naar ho
gere waarden, vertedert
ons met de onschuld van
een kind.
Symboliek kan men
moeilijk in deze werken
zien. Ze zijn het leven
zelf, geen afstraling er
van. Twee gevoelens
overheersen: angst en
hoop. Angst voor het al
leen zijn. voor de toe
komst, voor wreedheid.
Nooit echter horen we
die angstkreet zonder
hoop. Hoop dat het men
selijke het steeds zal
halen.
Stephan Gorus heeft
inderdaad, zoals de heer
Baert het zei, de enge
grenzen van de Dender-
mondse Schilderschool
doorbroken Hij heeft
daarmee ook Dender
monde op een hoger ni
veau getild. Hij is niet te
rangschikken onder
akademische fenome
nen, hij is er een op zich
zelf.
Minister Jan Lenssens
benadrukte dat Stephan
Gorus een van de be
langrijkste hedendaag
se kunstenaars is die
een immense verbeel
ding koppelt aan wijze
ervaring en veel stiel-
vaardigheid. De minis
ter had trouwens de eer
om de expositie officieel
te openen.
De h. Baert kreeg toen
nog het woord en daar
van maakte hij gebruik
om de omgeving van de
schilder te bedanken
voor al hetgeen zij ver
wezenlijkte en dan dacht
hij vooral aan mevrouw
Gorus die dag en nacht
meeleeft met haar echt
genoot, die hem terzijde
staat in zijn scheppin
gen en die het niet
steeds gemakkelijk
heeft want als Stephan
Gorus zijn ideeén uit
werkt dan moet alles
daarvoor wijken. Zij is
het die hem aanport om
tentoon te stellen, die
zijn public-relations ver
zorgt, die eerst en vooral
zijn afkeer voor dergelij
ke manifestaties moet
overwinnen.
Stephan Gorus zelf
staat er stil bij, zwijg
zaam als hij al van natu
re is en laat die elegieën
ovër hem heengaan.
Zoals steeds absorbeert
hij wat rond hem ge
beurt Een of andere dag
braakt hij dat opnieuw
uit in de stilte van zijn
atelier en vraagt hij zich
wellicht af waarom al
die mensen zich toch
met zijn intieme gevoe
lens komen bemoeien.
Kunst blijft echter een
kommunikatiemiddel en
daar kan zelfs Stephan
Gorus niet onderuit
Ter gelegenheid van
de tentoonstelling «Step
han Gorus, zeventig
jaar» werd een kunst
map uitgegeven in een
beperkte oplage van 500
exemplaren. waarvan
200 in een verstevigde
Dendermonde. Stefaan Gorus luistert kritisch naar de loven de woorden die over hem worden gesproken, (foto P li
Hermans)
linnen band met goud
druk. Deze bijzonder in
teressante map bevat
kleurenreprodukties
van de recente werken
van de schilder. De ver
klarende inleiding werd
verzorgd door de h.
John Baert, een voor
woord en een ten geleide
zijn van de hand van mi
nister Jan Lenssens en
schepen Dierick. Verder
zijn er getuigenissen
van bekenden zoals
Michel De Rouck, Ar
thur Block en Eric Bom
bay en een uiteenzetting
over de levensvisie van
de schilder, geschreven
door Maurits Nevens.
Zolang de tentoonstel
ling duurt, d.w.z. tot 2
mei, kan men nog voor
intekenen tegen 1300 fr.
voor de luxe-uitgave en
Dendermonde. Inleider Baert onderstreepte de vele kwaliteiten
(foto Piet Hermans)
950 fr. voor de andere. 1600 en 1200 fr. (Stephan Gorus in Gale
Na die datum kosten de Marc DE BACKER rV Het Pand te Dendei
mappen respektievelijk
monde, tot 2 mei 1983)
In «zalen A» van het Affligems Kultureel Centrum
exposeert vanaf zaterdag 23 april Lieve Van der
Weeën. Woonachtig in de Leiestreek, meer bepaald
te Baarle-Drongen, doch afkomstig uit de eigen
regio. Uit Denderleeuw waar ze in 1938 geboren
werd. De naam Van der Weeën is immers een
typisch Denderleeuwse naam.
noyal te Blois en het Grand
Palais te Parijs. Ze werd
laureate van de Spectral-
prijs, de Rubensprijs, het
ridderkruis Belgo-Hispani-
co en kreeg verder gouden
en zilveren palmen en me
dailles.
U kan deze tentoonstelling
meemaken van 23 april t
en met 8 mei op zaterdag
zondagen van 14.30 tot
u en op zondagen bovei
dien van 11 tot 13 u.
Vernissage op zaterdag
april te 16 u met als inleii
architekt Paul Moens.
I
Giovanni Barbisan. In het museum van Sint-
Niklaas. Zamanstraat 49, wordt op zondag 24 april
om 11 30 uur door schepen Antheunis de tentoon
stelling der werken van de Italiaanse grafikus Gio
vanni Barbisan geopend; kuituurattaché Jan Bral
leidt in. Toegankelijk tot 12 juni. alle werkdagen
van 14 u. tot 17 uur en 's zondags van 10 u. tot 13 u.
en van 15 u. tot 18 uur.
Hanny Oerlemans met handgevormde grafiek en
Vincent Gijselinck met de fotoreeks Bodyscape»
expozeren van 23 april tot en met 30 april, elke dag
vanaf 14.30 uur maar niet op zondag, in de klub-
kunstgalerij Sfinx aan de Nieu westeen weg 63 in
Elversele. Vernissage op vrijdagavond 22 april.
Patrick Verbeeck stelt nog tot 24 april foto's
tentoon in galerij Reynaert aan de Grote Baan 183
in Melsele. Op een andere plaats in dit blad daarom
trent meer informatie
Cameraclub Waasland houdt van zaterdag 23
april tot zondag l mei de jaarlijkse groepstentoon
stelling in het exlibriscentrum. Regentiestraat 65 in
Sint-Niklaas.
Hugo Vander Vekens is tot en met 1 mei te gast in
galerij 't Poortje aan de Zandstraat 74 m Haasdonk.
Hij expozeert beeldhouwwerk, juwelen en tekenin
gen Te bezichtigen op dinsdag, donderdag en vrij
dag van 14 u tot 19 u. en tijdens het weekend van
10 u. tot 12 u. en van 14 u. tot 19 u.
Gesloten op maandag en woensdag.
Sinaai in beeld. Over die fototentoonstelling leest
u meer op een andere plaats in dit blad
Persfoto's. Vrijdag 15 april om 20 uur wordt op
het gemeentehuis van Temse een tentoonstelling
met werk van enkele Wase persfotografen geopend.
Toegankelijk op zaterdag 16 en zondag 17 april van
10 u. tot 12 u. en van 14 u. tot 18 u. Maandag 18
april van 16 u. tot 20 u.
Zoals gemeld organizeert Foto Roland op 11, 13
en 14 mei in de ruime mall van het Koopcentrum
Waasland een eerste fotosalon.
W.V.
Open deur op Linker- en Rechteroever van de Schelde
De Groepering der Havenbelangen van Antwer
pen organiseert al sinds een paar jaar een 'open
deur' van de haven. Tot op heden is die onderneming
steeds beperkt gebleven tot de Rechteroever, maar
voor de uitgave '83 wil men er nu ook de Wase
Scheldeoever bij betrekken. Een unieke kans om met
een industriegebied kennis te maken waarvoor de
Wase bevolking zware offers heeft moeten brengen.
Het is bekend dat men zich met het grootse projekt
op de Wase Scheldeoever vergaloppeerd heeft, maar
de offers zijn nu eenmaal gebracht en het komt er op
aan de duizenden hektare rendabel te maken.
Onder het motto «Ken en steun uw haven» worden
op beide Scheldeoevers in het weekend van 25 en 26
juni diverse aktiviteiten georganiseerd. Traditioneel
is aan dit opzet ook een fotowedstrijd verbonden, een
kompetitie die overigens heel wat belangstelling
kent. Voor de uitgave 1982 kreeg men niet minder
dan negenhonderd inzendingen binnen van 176
deelnemers, onderverdeeld in vijf kategorieen naar
gelang de aard van de inzending. R. Van Vossel uit
Beveren kaapte meerdere prijzen weg.
Voor de uitgave '83 nu wordt weinig van de
oorspronkelijke formule afgeweken. Iedere ama
teurfotograaf kan aan de wedstrijd deelnemen en
per thema drie zwart-wit opnamen, drie kleurenop
namen en drie kleinbeelddia's inzenden. De foto's en
dia's moeten worden genomen tussen maart en
september en de inzendingen moeten vóór 30 sep
tember opgestuurd worden naar Opendeurdagen
83, Groepering der Havenbelangen van Antwerpen.
Brouwersvliet 33, bus 5 te 2000 Antwerpen Ge-
interesseerde amateurfotografen en klubs ontvan
gen op eenvoudig verzoek (gele briefkaart) vanwege
de groepering het wedstrijdreglement en een ver
klaring van deelname waarin o.m. de modaliteiten
in verband met het nemen van foto's in het havenge
bied vermeld staan. De ingezonden foto's moeten één
van de volgende thema's als onderwerp hebben:
ofwel «Mens en techniek» (de mens die samen met de
techniek een haven produktief maakt, moderne
installaties in werking enz.), ofwel «schepen in de
haven» (het laden en lossen, scheepsherstelling, het
versassen van een schip, enz.)
Prijzen
Aan de wedstrijd zijn uiteraard ook prijzen ver
bonden. Die worden toegewezen door een jury, die
over haar beslissing geen korrespondentie zal voe
ren. Na de beoordeling worden alle deelnemers
schriftelijk van de uitslag op de hoogte gebracht en
worden de ingestuurde opnamen terug bezorgd. De
inrichters zijn riiet verantwoordelijk voor beschadi
ging als gevolg van verzending met de post. Ook
nuttig om weten is dat zij die deelnemen meteen ook
de toelating aan'de Groepering der Havenbelangen
geven om de opnamen gratis te gebruiken in het
raam van haar promotieinitiatieven (publikaties,
diashow, tentoonstellingen).
De opendeurdagen worden georganizeerd door de
Beverse dienst Linkeroever, de Interkommunale van
het Land van Waas en de Groepering Telefonisch
kan men inlichtingen bekomen op het nummer
231 44 73, toestel 4. Op de diverse aktiviteiten, die
25 en 26 juni op het getouw worden gezet, komen
we later nog uitgebreid terug
In St.-Marie. afdeling Sier
kunsten, te Brussel stu
deerde ze en te Antwerpen
behaalde ze het diploma re
gentaat plastische kunsten
waarna ze nog twee jaar
vervolmakingskursussen
tekenen volgde,
Haar onderwerpen haalt ze
bij voorkeur bij landschap
pen en bloemen, bloemen
die ze vaak schildert op
fluweel
Tot een of ander -isme be
kent ze zich liever niet. Ze
heeft immers een eigen
stijl.
Schildert ze landschappen
dynamisch en gevoelsgela
den, bloemen benadert ze
met volle aandacht en in
tense liefde om ze te bren
gen tot een realisatie getui
gend van onuitputtelijke
schoonheid
Tentoonstellen deed ze in
heel wat Belgische steden
doch ook buiten de eigen
landsgrenzen exposeerde
ze zowel individueel als kol-
lektief Een groot deel van
haar werken bevindt zich
ten andere in privéverzame-
lingen in Belgiè, Frankrijk,
Nederland en de U S A.
Lieve Van der Weeën kreeg
verschillende waardevolle
onderscheidingen als bvb.
selekties in «Jornades de
Arte», «Itenerario 1982»,
Chateau-neuf-du-Pape en
Marseille. De Europese
Kunstverdienste werd haar
drie jaar na mekaar uitge
reikt en verder exposeerde
ze met sukses in het Casino
te Koksijde, in het Chateau
Alle Europese kappers mogen
binnen met al te lange tijd in
elk land van de Gemeenschap
hun knip- en kapkunst uitoefe
nen. Nu is er ook een verzoek
om enkele beroepsziekten te
erkennen Spataderen, spit en
gewrichtspijn blijken bij kap
pers namelijk schering en in
slag te zijn Verder hebben
heel wat kappers af te rekenen
met huidziekten, als gevolg
van het gebruik van schadelij
ke chemische stoffen in sham
poo. haarlak en andere kleur
en ontkleuringsmiddelen.
De bevolking van Australië
neemt sneller toe dan men had
gedacht. Omstreeks de eeuw
wisseling zal het land 20.5 mil
joen inwoners kennen In 2011
zouden er al 23.235.000 mil
joen Australiërs kunnen zijn.
Momenteel ligt de bevolking
iets boven de 15 miljoen.
Verleden jaar december besloten de studenten van het vierde jaar (afdeling
fotografie) van de akademie te Sint-Niklaas. een projekt uit te werken rond Sinaai
(fusiegemeente van Sint-Niklhas). Een projekt dat zou uitmonden in een tentoon
stelling. Aan het initiatief werkten een vijftiental studenten mee. onder leiding
van leraar Johan De Vos.
Het is niet de zoveelste serie dorpslandschappen (volgestouwd met natuurschoon)
geworden, maar wel een poging om het dagdagelijkse leven in deze gemeente
weer te geven. Foto's dus vooral van mensen, inwoners van Sinaai. Of men in dit
opzet geslaagd is. zal best door henzelf kunnen worden beoordeeld Men hoopt
dan ook dat zij de tentoonstelling massaal zullen vereren met een bezoek
De tentoonstelling, die de titel "Sinaai bijvoorbeeld» meekreeg, kan u bekijken in
het gemeentehuis van Sinaai (Dries 74). De vernissage vindt plaats vrijdag 22
april te 20 u. en zal worden ingeleid door D. Anthuenis. schepen van kuituur. De
tentoonstelling blijft toegankelijk tot 1 mei op zaterdag, zondag en maandag
telkens van 10 tot 12 u. en van 15 tot 18 u.