f Pact en «The Family»: voortreffelijk teater Vlotte en verzorgde «Parel van een Meid» door Hoger Op door ren v,otte spei s s «Voor Taal en Vrijheid» brengt geslaagd «Glazen Speelgoed» van Tennessee Williams «The Sunshine Boys» door De Vlasbloem - Nieuwkerken Chirojongens H. Kruis vertolken Bomans' «Erik» 22 - 22.4.1983 - De Voorpost «Family», een teaterserie in 4 afleveringen van Lodewijk De Boer, in een regie van Anton Cogen is aardig op weg om even kontroversieel te worden als de vorige produkties van Pact (Progressief Aalsters Collectief Theater). Een bewust eigentijdse teaterserie waarin allerlei ingrediënten van de sukses-TV- serie Dalles geweld, agressiviteit, loense streken en sex worden gemengd tot een verbluffende voorstelling, waarin vooral de voortreffelijke akteursprestaties te smaken vallen. Voor mij schuilt het overdonderende sukses van «The Family» in de enorm knappe vertolking: zelden zag ik zo spontaan, natuurlijk én gevoelig akteerwerk. Het is wederom overduidelijk dat Pact ook in deze derde aflevering een uitzonderlijke prestaite leverde. Voor wie «The Family» nog niet zag, een laatste kans op 22, 23, 24 en 25 april in de A al ster se Madeion (op de Grote Markt), telkens om 20 uur, om dat (bijna onvergeefbare) gemis goed te maken... aktrices als het ware op het lijf geschreven, om het met "•^en pArel van een Meid» door de Hoger Op-ploeg ten in het stuk, de regie Op-ploeg slaagde aardig ij een cliché te zeggen. Zo op de planken gebracht werd een leuke en tech- vlot, zo realiteitsgetrouw nisch vrij hoogstaande voorstelling, worden de personages Het is een uiterst genietbare voorstelling gewor- neergezet door Ulnch den, niet alleen door de eenvoudige maar rake plot- D'Haese (Kil), Machteld De handig plus [euke drogen van auteur Mare ruimachoots tot het suk- Nieuwenborgh (Branka), Tan de Hoger-Op-akteursploeg. Kortom, een heus blijspel, vlot gebracht, vrolijk gespeeld en uitslui tend bestemd om te vermaken en na afloop in verhoogd tempo te vergeten. Eddy Veeckman (Danny), Delia (Georgette Van Lier- de) dat je slechts met veel moeite het spel van het 'echt-zijn' onderscheidt. voegde daar, buiten de be- deze niet gemakkelijk! kende truuks ook niets taak. nieuws aan toe. De vertolkers droegen Techmsche ploeg De technische ploeg van ht Hoger-Op-gezelschap lev© de fijn werk: Hubert Bour zwierig. An De Baets nam ff®0*8 (schilderen), Jef WB de hoofdrol van Anna, de |e- Je? V"» Do^Üf??;.A' vlotte en doorgewinterde f°n 0»hohtlngi Auteur inhoud De inhoud heeft dus niet meid voor haar rekening, ze speelde met veel overtui- Lucienne De Bruyn - Schoe kaert (grime), Nest Verhof Marc Camoletti is met de veel om het lijf een jong «The Family» merk je nog suksesauteur ge- echtpaar houdt er elk een eens hoe meeslepend en - - - raak theater kan zijn. De akteursploeg bespeelt de beschikbare ruimte ten voe ten uit; het uiterst funktio- neel en realistisch dekor is geknipt voor dit soort thea ter, die volop denkstof biedt en nog lang in het geheu gen blijft hangen. Nieuwe figuur was Eddy Veeckman, die gestalte geeft aan Danny, ex-echt- genoot van Branka; hij speelt bijzonder goed de snoevende nachtklubeige- naar en slaagt erin de eigenaardige figuur, boor devol tweeslachtigheid een aangrijpend reliëf te schen ken. Ook Georgette Van Lierde als het zielige hoert je Delia zit op de goede gol flengte maar overtuigt toch minder. Nieuw was eveneens de hu mor die voor een groot deel worden. Met het blijspel geliefde op na misschien Boeing, Boeing» kwam hij niets bijzonders, maar het volop in de belangstelling, wordt wel menens als ze Met «Een Parel van een beiden op hetzelfde moment ging en 'beheerste zonder £°<fneur). Anna B meer haar rol. Hetzelfde Sm^-Caudron en ,Rm Pm kan trouwens gezegd wor den van de anderen. Frans Pauwels in de huid van Bernard, die niet vies is van een slippertje, kwam gaat hij dezelfde een slippertje maken in het- t h4i_ kreeg het spel voldoend iweer on. Verschil- zelfde huis! Gelukkig is er 3^ vaart en bleef het leuk die (sukses)weg op. Verschil- wels *- De Boeck (inspi ciënte). Tot slot Dankzij de verzorgde regie kreeg het spel voldoend lende toneelgezelschappen de meid nog, die alles in grijpen dan ook graag naar goede banen leidt zij is deze suksesauteur. niet om- immers op de hoogte van dat men verzekerd is van alles mits een stevige éen komisch stuk te heb- stuiver. Hoeft het nog ge- ben, maar vooral omdat het zegd dat dit aanleiding een uitdaging betekent geeft tot talrijke aansteke- Marc Camoletti op de plan- lijke problemen, verwikke- aan het einde. Jammer mif verf Ook Lut Pauwels als Claude het haar van haar gc^r^efdat men nu beate zijde bewonderen, zij dan enkele al te gemakbl demonstreerde ten volle het grote talent om dergelijke rollen waar te maken op de scène. ken te zetten in al zijn fa cetten. «Een parel van een Meid» is een blijspel zonder diep gang, zoals er dertien in lingen, misverstanden en andere leuke dingen...! Regie en akteursploeg Grote verdienste van Lien dozijn zijn, zo wordt Smolders, die gevat de re- wel eens gezegd. Maar dat gie voerde, is het heuglijk Camoletti inderdaad nooit feit dat iedereen zich lekker de bedoeling gehad heeft voelde in zijn rol; de Hoger Aalst. Pact vloerde meerdere mooipraters tijdens de voorstelling van hun Dallas serie (per) Eerlijkheidshalve moeten polijsten zou belachelijk maar een nieuwe figuur, we schrijven dat niet ieder- overkomen. Ten tweede Danny (de ex-echtgenoot een hoog oploopt met «The spreidde Pact opnieuw een van Branka) met zijn liefje Family»; tijdens de pauze flinke dosis vakkennis en Delia komen langs Dit on- wisselden we van mening technische vaardigheid verwacht bezoek en het la- met enkele toeschouwers: tentoon. tere verjaardagsfeestje van deze gingen van 'grandioos' Branka leverden enkele tot 'grof naturalisme vol ef- Inhoud dramatische momenten op. fektbejag'. Deze laatsten er- De broers Doc en Kill en gerden zich aan het feit dat hun zuster Gina hokken sa- blijkbaar ook bij deze gele- men in een vunzig ge- Regie en akteursploeg genheid Pact de lust be- kraakt afbraakhuis Bran- Kwaliteit van regisseur An- kroop om de brave goege- ka is bij ze ingetrokken. De ton Cogen is de vlotheid meente te provoceren met oude vader van Doc, Kill en waarmee hij deze «The Fa- brutaliteit en vrij- en Gina kwam hen na jaren- mily»-serie brengt; vlotte naaktskènes... (zo van lange afwezigheid opzoe- dialogen, vlot ritme, vlotte 'kijk-eens-wat-ik-durf-to- ken, maar van verzoening montage Anton Cogen nen). was er geen sprake. Na en- bouwde in zijn regie de no- Toch moet iedereen toege- kele zeer dramatische da- dige dynamiek in, maar be ven dat deze serie echt en gen hoefde hij het huis dan dwong eveneens elke over- realistisch is: het is nu een- ook definitief te verlaten, dreven charge maal realiteit en hieraan De rust leek ingetreden. Het stuk is de akteurs en een degelijke komedie ingewikkelde stukken te Op ploeg speelde met klaar- schrijven, maar gewoon blijkelijk plezier. Lien een aantal komische situa- Smolders heeft een klassie- ties aan elkaar te rijgen die ke regie gevolgd met een zijn part opeist, weliswaar 8terk werken op de lach- nette en verzorgde afwer- zwarte humor, maar zo 8piererii dat is zijn enige king. Alle ingrediënten van subtiel en gaaf gebracht, bedoeling. dat je meer dan glimlachen moet. i (De onvergetelijke cowboy scène van Ulrich D'Haese in far-we8t-stijl, het schitte rende spelletje ganzenbord, het grappige proloogje van het verjaardagsfeestje bij voorbeeld). Het werd dus opnieuw een boeiende aflevering; tegelij kertijd keihard en teder, brutaal en innig, woest en sentimenteel, agressief en angstig De zes personages vervallen voortdurend Mark Poppe, in de rol van de minnaar van Claude, speelde eveneens voortref- felkjk. Tenslotte is er nog Ingrid Maesschalck als Ca therine, de minnares van Bernard; zij mag terugblik ken op een goede prestatie. Het was duidelijk dat «Een parel van een Meid» stond of viel met de akteurspres taties. Vooral het snelle sa menspel moest juist zitten, zoniet viel de ganse pro- duktie als een baksteen. Het mag gezegd en ge schreven worden de Hoger lijke of doorzichtige grap pen voorgeschoteld kretj De (als toegeving aan het pc !_la' bliek?) die de vaart wel afremde. Anderzijds moeten we noJÏTa eens ekstra benadrukka Pr dat «Een parel van Meid» een vnendeüjke aj5ru warme vertoning was 'i'c waarin een aantal chai fe; mante details te plukke waren, waarin de akteunK ploeg een goede - beuipm. maakte. De rake regie meed te veel nadruk en elb' fektbejag zodat de lach nii ''ei op de lippen bestierf zoa!nin soms wel eens het geval is,e'' De Jo De Bruy erl schappelijke ladder wordl an De «Voor Taal en Vrijheid.» ploeg onder leiding van regisseur Fons Vinck heeft er goed aan gedaan «Glazen Speelgoed» van de onlangs overleden vertolkt door Guido BoonL'n ïoiioiioii in Tennessee Williams te brengen. Dit stuk is nog te zien in de Aalsterse Hij mist nog wel ervaring rai Uitersten; gewelddadigheid Stadsschouwburg op 23, 24 en 25 april, telkens om 20 uur. Het werd bij de maar 18 m,a"8 £enoej ooi première in zaal «Eekhoorn» te Erembodegem een vermoeiende en vrij nTn mr 11 P vprt geslaagde prestatie die resulteerde in een aangename en niet vervelende brok verlegen- theater. Eventjes heeft het geleken alsof het «Voor Taal en Vrijheid» gezel schap rustig zou voortkabbelen als in vroegere produkties, maar langzaam werd het duidelijk dat de regie en de akteursploeg de potentiële kwaliteiten van het stuk heeft 'aangeboord' om uiteindelijk een interessante en genietbare voorstelling te brengen. machteloosheid, ont moediging en vervoering, aanstellerij heid. Tot slot Deze Pact-produktie heeft al voor de nodige weerklank gezorgd, maar "ihoud verdient toch nog meer be langstelling. Wie echt van gen van zijn moeder een zoekt in bars en bioskoops «The Glass Menagerie» vriend Jim O'Conner uitno- levert zonder meer de beste («Glazen Speelgoed») werd digt, kwestie van Laura prestatie. Ook zijn rol als teater houdt, mag deze pro- in 1945 op Broadway ge- voor te stellen. verteller komt aangenaam duktie niet missen, want kreëerd en was het eerste Dit bezoek zal onbewust een over (ook zijn zelfbeheer- grote sukses van Tennessee dramatische wending ge- sing tijdens de première wat Pact hier presteert, grenst aan de perfektie. Williams. om een behoorlijke vertol jgj king te brengen. De techni j j sche ploeg levert net werk j„( We vermelden hen 'en blóc og2 Ghislaine Cornand, Am Van Der Eist, Luc Van De Snickt, Bert Muylaert, Ui jjt bain Schreyen, Hugo Va 0nj de Maele, Guido De Smed en Eric De Roi, Hubert Jam fan sens, Ann Verleysen e jcn, Martine Van Herreweghe. Tot slot «Glazen Speelgoed» V'o Ook tonen deze voorstellin- Tom poogt voortdurend het ze mensen. ven aan het bestaan van de- voorstelling waarin één of 6611 interessante tonee Aalst. Het derde deel van The Family, een grenzeloze fantasie, gekruid met robuuste agressie (per) gen dat Pact als amateurge- vervelende, doordeweekse zeischap nog risico's durft leven te ontvluchten in bars nemen, die menselijk fi- en bioskopen, dit tot groot nancieel heel wat meer kon- ongenoegen van zijn moe- sekwenties inhouden dan der Amanda. Zij werd door bij het beroepsteater. Jo De Bruyn N.B. Derde aflevering van «The Family» nog te bewon deren op vrijdag 22 april, zaterdag 23 april, zondag 24 april en maandag 25 april, telkens om 20 uur in zaal MadeionGrote Markt, Aalst. andere leukerd zijn bon- bons-zakje deed 'musiceren' Regie en akteursploeg grenst aan het ongelooflij- In het programmaboekje ke...). Odette Van Vossole stelt Fons Vinck dat de als Amanda, de autoritaire, Voor Taal en Vrijheid»- door haar man achtergela- haar man achtergelaten en ploeg vooral het menselijk ten vrouw, wel getekend wil nu alleen maar de toe- aspekt wil benaderen. «Gla- door het jarenlange ge- komst veilig stellen voor zen Speelgoed» is immers vecht tegen een uitzichtloos haar dochter Laura: zij het eeuwenoude verhaal bestaan, zich nog voortbe- heeft de angsten en verne- van de mens: het hoopvolle wegend in het verleden, deringen doorstaan toen zij zoeken naar datgene dat maar die eens de toekomst als kind polio kreeg, waar- Amanda wenst voor haar hoopvol en veelbelovend door zij een beugel werd dochter: geluk en veel voor haar zag liggen aangezet die zij gedurende sukses brengt een genuanceerde heel haar leven zou moeten We stellen het meteen dui- vertolking. Ook Lieve Se- meeslepen. Maar veel komt deüjk; ondanks de mogelij- deyn als Laura, de dochter daar niet van terecht zodat ke aanmerkingen moeten die door haar handicap het haar broer na lang aandrin- «Zonder twijfel het beste stuk van Neil Simon», zo schreef The New York Times. Een toneelkritici, niet ontbreken. Cathryn Holden, de nicht van Willy ook al niet de makkelijkste broeders, erkennen en manager, moet dat voor Simon als de meest populaire toneelauteur van de e^kaar brengen. Eén keer kenbaar -nr\cr mnoton «yii uroc,r oamon Rnplprfi rustig blijspel, grappig, vol humor over de kleinmense- lijkheid. En dus zeer her- De Vlasbloem uit Nieuwkerken deel aan het provin ciaal klasseringstornooiDrie elementen die alvast optreden Maar het resul- Steelandt, Marcel Smet en taat daarvan is een chaos Leentje Smet. Gilde Rim- van onmogelijkheden. Voor baut, Simone De Ridder, voor het publiek borg staan voor een bijzondere de toeschouwer een opeen- Danny De Cauwer en Piet volging van plezierige en De Busschere. De regie is ontroerende situaties Een van Pol Goossens. avond. In New York werd «The medies zijn geïnspireerd op De voorstellingen hebben plaats in zaal Katholieke Kring te Nieuwkerken- Waas op vrijdag 22, zater dag 23 en zondag 24 april, telkens om 20 uur. Kaarten zijn te bekomen in de Kring, bij Bloemenhandel Lotus en de BBL, tel. 776 60.93 benadrukken dat «Gla- vertrek van haar vader zen Speelgoed» ons geen de overdreven zorg en over- moment verveeld heeft. De heersing van haar moeder regisseur Fons Vinck heeft brengt een gevoelige en zich goed van zijn taak ge- subtiele vertolking; geen kweten; want in «Glazen gemakkelijke taak om een Speelgoed» zitten enkele complex-vol, angstig en gevoelige en interessante schuw meisje op de planken scènes. Toch voel je soms te zetten, maar Lieve Se- ook de nadrukkelijke en deyn doet dit gaaf soms zwaarwichtige stijl, Jim, de vlotte en galante die niet altijd even efficiënt jongeman, die ambitieus uitkomt. als hij is 's avonds nog twee Pat Ongena als Tom Wing- kursussen volgt en beslist field die zijn toevlucht hogerop wil op de maat- avond: Tennessee Williams, van de belangrijkste Amerl kaanse toneelschnjvc (cfr. «Tramlijn Begeerte^ «Kat op het heet zinkej dak», «De Getatoueero Roos» en andere stukken waarvan de meeste ook veii^, filmd werden) zal zich wi C(J niet omdraaien in zijn gra maar toch vinden we da «Voor Taal en Vrij heit u" niet steeds de juiste tod 8 aard handhaaft zo is h< tr vrijend koppeltje tijden or één van de verteller-scène ig< ronduit ridikuul. Alles bij elkaar een aanri n o der voor het toneelpubüd ten dat eens wat meer wil da h luchtige niemandalletjl Ier die té veelvuldig voorgi iwi schoteld worden; Glaze en Speelgoed» biedt volop ge at spreks- en diskussiestof e Ht houdt ook als vorm boeien1 aa de gegevens in; er is in Ne mere veel uit het stuk I i e puren, en gelukkig kon "na daar ook veel van terecht.. 1 v< Jo De Bruyi "s Sunshine Boys» de grote de menselijke natuur, haar hit van het jaar Sinds 1972 eigenheden en tekortko- heeft dit werk de VS ver- mingen. Iedereen kan zich- overd en vandaaruit ook zelf of als dat makkelij- West-Europa. In Vlaande- ker is, anderen herken- ren is het nog vrij origineel nen in de personages van The Sunshine Boys op te Simon, voeren. Nog een reden te meer om een van de voor- i®ng en ontroerend stellingen in een regie van «The Sunshine Boys» is het Pol Gooesens bij te wonen, verhaal van Al en Willy. Al Lewis en Willy Clark, twee De meester van artiesten. Drieënveertig de Amerikaanse humor jaar lang hebben zij een ko- Neil Simon moet erkend misch duo gevormd dat in worden als de meest popu- heel de Verenigde Staten laire toneelschrijver in de een overweldigend sukses geschiedenis van het Ame- en ëen grote faam kende, nkaanse teater. Dat schrij- Massa's kijklustigen be ven zelfs bloednuchtere kri- zorgden Zij avond na avond tici. En zij spreken daarin een buitengewone pret met elkaar niet tegen. hun sketches De laatste tientallen jaren Maar zo goed als zij met behoren de Amerikanen tot elkaar schenen te kunnen de koplopers in het blijspel- opschieten op scène, zo genre Zowel wat de televi- moeilijk hadden zij het met sie, de film als de toneelpro- elkaar achter de schermen, duktie betreft. En één van En zo gingen zij na 43 jaar de topauteurs daarin is Neil uit elkaar, op een avond. Simon. Al zijn stukken Sedertdien hebben zij el- werden opgevoerd in kaar niet meer gezien In Broadway. Bijna allemaal elf jaar wisselden zij geen kenden ze daar enorme woord, geen groet. Hun suksessen. sukses was vergankelijker «Blootsvoets in het park» dan hun menselijke en «Kom, doe eens wat» zal zwakte elke toneelliefhebber zich Tot de Amerikaanse televi- wel herinneren. sie een overzicht wil bren- Simon schrijft komedies gen over de showwereld. In waarin hij alle vormen van dat historisch overzicht humor verwerkt. Zijn ko- kunnen de Sunshine Boys brengen volgende «Erik» van Godfried Bo- Zacht dommelt hij in en. mans voor het voetlicht. «Erik, of het kleine insek- De Chirojongens van de wat rechtop zit na te dub- Erik komt daarna in aan- Minnestraat te Lebbeke ben, vallen zijn slaperige raking met de beperkthe- week oogjes op het schilderij, den van de schilderijbewo ners en tracht hen enige droomt. hogere begrippen bij te Hij stelt zich voor aan de brengen. Hij wordt gewaar- tenboek» schreef Bomans te familie van de vliesvleu- schuwd door een glimworm Nijmegen in 1941, een gels, de wespen Hij wordt die hem's nachts even vóór soort kuituursprookje, dat terdege aan de tand gevoeld het slapengaan, een bezoek- herinnert aan «De Kleine omtrent de belangrijkste ei- je brengt, zich niet van de Johannes» van de Haarlem- genschappen van zichzelf begane grond te verheffen naar Frederik Van Eeden en zijn soortgenoten, maar Niettemip vertrekt hij de en ook aan «Die Biene Ma- hij doorstaat deze proef op volgende dag op de rug van ja» van Waldemar Bonsels. bevredigende wijze. Hij een vlinder Waar het over gaat. Het maakt zijn eerste diner mee Hij peilt de diepte van een verschil tussen mensen en in het land van de schilderij vlinderliefde en bemerkt insekten is niet zo groot, en bemerkt tot zijn spijt dat dat hier ten onrechte veel Dat merkt Erik Pinkster- deze niet noemenswaardig kwaad van gesproken bloem op als hij op een goe- verschillen met de diners wordt. Een bezoek aan de de nacht in het schilderij thuis. Hij begaat enkele on- vlinderfamilie stelt de bete- boven zijn bed stapt. Hij handigheden en vertrekt op kenis van honing in het vol- gaat leven in de vreemde een hommel als een vèr- ie daglicht. Moeilijke dagen wereld van het schilderij dacht personage. Hommel- volgen. Erik bemerkt dat met de insekten die er te- geleerdheid en slakkepraat insektenliefde een ongewis midden van een papaver- begeleiden hem naar een se zaak is, die met honing veld hun dagelijks leventje merkwaardig hotel «Slak- het nauwste verband leiden. De insekten gedra- kenhuis». Hij ziet alle die- houdt. Hij doodt een spin gen zich als mensen en den- ren uit Elseviers jeugden- en vervult enige doodgra- ken dat het leven begint en cyclopedie in levende lijve vers met ijdele hoop. De eindigt binnen de lijst van voor zich en beleeft veel ple- doodgraver maakt zich on- zier aan de ijver waarmee gerust over Eriks ideeën. Aalst. Voor taal en vrijheid Erembodegem bracht met Glazen speelgoed een uitsteken vertolking (per) hun schilderij Erik gaat rustig slapen hij dit nuttige boekje ooit Hij geeft een heldere uit- op de vooravond van 't heeft bestudeerd proefwerk, een proefwerk tenslotte een paar biologi- over insekten! Als hij nog sche ontdekkingen. doet eenzetting over de werkelij ke zin van het leven. roemd is. Hij geeft voorlich ting aan jonge moeders en aan ieder die zijn hulp no dig heeft, doch beseft al spoedig de ontoereikend heid van Elseviers jeugden- cyclopedie. Erik maakt dan kennis met het leven zoals dat zich afspeelt in een mierenhoop. Hij ontmoet een groot man en krijgt een banket aange boden. Hij besluit te zwich ten voor de nieuwsgierig heid van de mieren door het Erik bemerkt dat hij be- geheim van zijn afkomst te onthullen Aan het hoofd van een leger mieren rukt hij op naar een ruimere wereld. Er komt een veldslag onder verschillende legers. En juist wilde Erik, ver uitha lend met een losgerukt ach terbeen, een dodeüjke slag toebrengen, toen een straal scherp en bijtend miere- zuur hem recht in het ge zicht gespoten werd. Ter wijl hij als een razende zijn ogen begint uit te wrijven, voelt hij dat er iets wonder lijks met hem gebeurt, hij het waagt tersluiks zi ogen te openen, zit hij ree top in bed, in zijn eig kamer met zijn beide vuil ten zijn ogen uitwrijvend. «Erik» wordt opgevoe zaterdag 23 april 19u30, zondag 24 april 14u30 (enkel jeugdbew gingen, inkom 20 fr.) zondag 24 april om 19 u. de Parochiale Zaal, Minfl straat, Lebbeke. Toe| 70 ft-. ml

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1983 | | pagina 20