Wie wordt laureaat vijfde Ravijtstornooi?
Sobere «Saldo Mortale»
bij Genesius-Sint-Niklaas
'oëzietheater Tregechram Lokeren brengt
wee eigentijdse eenakters
Koninklijke Rederijkerskamer
Sint-Barbara
Arbeid en Kunst
Bij een toneeljubileum
Bea Heylen tuimelde
ooit uit de kribbe
N.T.G. in Sint-Niklase stadsschouwburg;
met «Dertiende nacht»
Kalleke step besluit zijn seizoen
in het groen
Teledienst Aalst
met kunstavond
De Voorpost - 22.4.1983 - 23
)e plechtige proklamatie van de uitslag van het vijfde toneel tornooi Renaat voor de beste akteur ging
lavijts heeft plaats te 20 u op zaterdag 7 mei in de feestzaal van het Aalsters naar Mark Zijs
tadhuis. Voor het vierde tornooi (80-
rornooi dat pas afgewerkt is en waarin optraden «'t Meibloempje» uit ziin er A^,st biJ
lottegem met «De waarzegger» van Fr. De Boeck, «De Iverlingen» uit
J tenderbelle met «Het onstuimige hart» van J. Patrick, «St.-Pieters Vreugd en zaterdag» weid MuitatulL
Y teugd» uit Geraardsbergen met «De twee maagden» van J.J. Bricaire en La tea ter voor de tweede maal
iaygues, «Multatuli» uit Gent met «Bang voor een pak slaag» van W. Deichsel laureaat Ward Uyttersprot
tn K. Valentin, «De goubloem» uit Vilvoorde met «Hartenvrouw» van W.D. was de beste vei «o'ker.
lome, «Nieuw Leven» uit Aalst eveneens met «De twee maagden», «Ulenspie-
[el» uit Vilvoorde met «Een avond in november» van P. Soetewey en «St.-
Jarbara» uit Aalst met «Valstrik voor een man alleen» van Robert Thomas.
lenaat Ravijts
lenaat Ravijts, Aalst 1936,
ven. Boekhouding,
iteit en sociaal sekreta-
laat, verzekeringen, im-
ebilien, geldbeleggingen.
Toneeltornooi Renaat een onvergetelijke opvoe-
Ravijts ring van «Heksenjacht»
tudeerde te Aalst aan het In 1974 besloten een zeven- worden «De Catharinisten»
it.-Jozefkollege en het tal vrienden tot de oprich- eerst.
ton. Atheneum, behaalde ting van een toneelwed- Veertig groepen reageren
et doctoraat in de rechten strijd gewijd aan Renaat positief op de uitnodiging
het licentiaat in het nota- Ravijts. Dit met de bedoe- voor het derde tomooi, en
iaat aan de RUG en het ling Renaat Ravijts als to- na de loting blijven er van
centiaat verzekerings- neelmens te blijven geden- Aalst bij «De Catharinisten»
:ht en ekonomie aan KU- ken. Doelstellingen van het en «T Land van Riem».
tomooi zijn het bevorderen Laureaat werd «Het Multa-
van amateurtoneel in tuliteater» uit Gent met
Vlaanderen, het bevestigen «Nacht van de alligators»
van Aalst als toneelstad en De prijs van de stad Aalst
iridische hulpverleningen het bieden van gelegenheid
medewerker notariaat aan alle bestaande ama-
aren zijn beroepsbezighe- teurkringen aan een tor
als afgevaardigde-be- nooi deel te nemen en dan
eerder van PVBA Fidufis- ook de eigen horizon te ver-
afgevaardigde-beheer- wijden,
en stichter van NV Kan-
»r Ravijts.
Organisatie
Tot 1977 bestond de werk
groep uit 5 leden, allen
stichters: Adolf Sedeyn, Ed-
mond Cooman, Arthur Cal-
lens, Arthur Van den Brul-
le en Herman Ravijts. Mar
cel Carlier, Frans Wauters,
Ronald Schollaert en Fred
Muylaert komen de rangen
vervoegen. In 1980 verhe
ten echter Frans Wauters
en Herman Ravijts de werk
groep.
De financiële middelen ko
men van een beschermko-
mitee en er is medewerking
van het stadsbestuur en
VTB. VTB schenkt trou
wens steeds de tweede prijs.
Ook heel wat individuelen
zijn behulpzaam bij aller
hande taken als o.m. Fons
Huylebroeck, ontwerper en
realisator van het bas-re-
lief, trofee die aan de win
naar ten blijvende titel
wordt overhandigd.
In 1982 volgt Marcel Car
lier Fred Muylaert op,
wordt Emond Cooman
voorzitter najuur Callens
en vervoegen Gracienne
Van Nieuwenborgh en Paul
Sonck de werkgroep. Ook
de akademie voor muziek,
ballet en toneel en de G-
bank verlenen hun mede
werking.
En nu duimen voor de lau
reaat van het vijfde tomooi
die wordt bekendgemaakt
op zaterdag 7 mei e.k
LH
Sint-Niklaas. Sint-Genesius vertolkte Saldo Mortale-
alst»
lagie in «Het Ei» van Mar- Thomas,
sau en met de derde prijs Voor de tweede editie kan-
i het Landjuweel m de rol dideerden reeds 26 groepen
ui JCosja in «De Meeuw» uit de hele regio en qj^jvor-
in Tjechov.
lp 36-jarige leeftijd over- loot. Uit Aalst zijn er bij «De
ed echter reeds Renaat Catharinisten», «Arbeid en
Kunst» en «Groep 75». Met
Wie zijn
die akteurs?
uemie, Stadspark «Ter Beuken», Groendreef 8 te
|L okeren. Vertolkers Geert Braem en Chris Van den
m urpel brengen «Het verhaal van de Dierentuin»
r»n Edward Albee en «Exclusief» van onze bloedei-
jJP en Lokeraar Mare Bussens.
Geert Braem behaalde
Waar heeft het nieuwe en uiteindelijk dramatische aan de Bisschoppelijke Nor-
lëzie-gezelschap de naam woordenwisseling in een maalschool te Sint-Niklaas
•egechram vandaan ge- cel van de gevangenis. Au- het diploma regent Neder-
lald? Niet om het ons teur Mare Bussens laat alle lands-Geschiedenis. Nadien
oeilijk te maken (zo be- menselijke gevoelens aan studeerde hij aan het ko-
I is. eerden ze toch). Het komt bod komen. Bussens is ge- ninklijk muziekkonserva-
:nte it de beginletters van de boren te Lokeren op 25 fe- torium te Gent en behaalde
de imen der spelende leden bruari 1955, Hij is werk- er een eerste prijs voor-
Coppieters, GEert zaam als maatschappelijk dracht. Momenteel is hij le-
pum. CHRis Van den assistent bij de Sociale raat- aan het Sint-Lode- Lokere„, 0eer, Braem e„ Chris Van den Darnel
Dienst van de Jeugdrecht- wijkskollege te Lokeren en
urpel e
(voordracht en/of dik- magazine»
i) Tregechram debuteer- Gazet van
met een poëzie-program- Skoop-NL
a met als thema: dood e
:et
Vijf tornooien
évens was hij spelend lid Met eerste tornooi (74-75)
handbalklub «Sparta kreeg 11 kandidaten uit
be- Aalst, Bambrugge, Lede,
lurslid, regisseur en Dendermonde en Wetteren.
ipeler bij «De Schakel», 00 wijze van jureren is wel
«Aalsters een unicum: de beoordeling
«Teater gebeurt inderdaad door
.ikaal Gent» en «Korre- acht leden, één van elke
Ier» te Brugge. Opmer- deelnemende groepering
ke prestaties op toneel- Plus een voorzitter en se-
lied leverde hij met de kretaris doch beide laatsten
ite prijs voor de beste zonder stemrecht. «Barbara
ilking in het Tomooi Arbeid en Kunst» Aalst
Lage Landen te Elsloo werd de laureaat met «Dub-
Spel» van Robert
iederland) met de rol van
den acht gelukkigen ge-
Provinciale Voordrachtwedstrijd Sint-Barbara
De plechtige prijsuitreiking aan de laureaten van deze wedstrijd onder de
auspiciën van het stadsbestuur van Aalst heeft plaats op vrijdag 29 april te 20 uur
in het Groen Kruis, Sint-Jorisstraat 26 te Aalst.
De wedstrijd zelf heeft plaats op zaterdag 23 april eveneens in het Groen Kruis te
19 uur.
Programma:
- Inleiding door de voorzitter
- Verslag van de jury;
- Muzikaal intermezzo met Ludwig Van Gijsegem, tenor en Jean Van der
Schueren, gitaar Liederen van Franz Schubert.
- Uitreiking van de prijzen
- Optreden van de laureaten;
- Muzikaal intermezzo: Ludwig Van Gijsegem, blokfluit, en Jean Van der
Schueren. gitaar, met «Greensleaves to a Ground».
- Slotwoord door deken Theo Van Gijseghem
(l.h.)
We schreven het al eens eerder (n.a.v. opvoering takt met de zaal, enz. Met
«Bitter Lemon», DVP 4.3): «We houden niet zo heel «Saldo Mortale» kan je ook
veel van dat soort toneelwerken». Zelfs niet na de geen wonderen doen, ge
goede opvoering zondag jl. in de Sint-Niklase
stadsschouwburg. In regie van Luk Van Brussel
bracht de Koninklijke Toneelkring Sint-Geneius
«Saldo Mortale» voor het voetlicht. Eerlijk gezegd
vinden we het een beetje jammer dat een dergelijk voor Bea Heylen en al die
stuk werd gekozen voor de viering van een 25-jarig genen die haar in deze jubi-
toneeljubileum. Al was het maar om de ontbreken- leumopvoering hebben ge-
de feestelijke sfeer, de (te) kleine bezetting (te holpen, gesteund en er
weinig kringleden betrokken bij de produktie) en hebben ^loofd.
de toch wel enge publiekgerichtheid van het stuk. vienno- x
Dit wil helemaal niet zeggen dat «Saldo Mortale»
minder goed voor het voetlicht kwam. Integendeel! en beter dan deze sober ge
monteerde en toch vrij ma-
Jubilerende Bea Heylen sel heeft het allemaal heel gere «Saldo Mortale». Ach-
woon omdat het «maar»
Saldo Mortale is, ook al
staat er Dimitri Frenkel
Frank onder...
Bergen gelukwensen dus
De viering van een 25-
jarige toneelaktiviteit ver
dient naar ons gevoel meer
vertolkte met brio de moei
lijke partij van Isabelle Par-
braafjes gehouden, mis
ter de schermen waren zeer
schien wel te sober. We had- a-ktief: Wilfried Thibaut
mintier. Mimisch zeer den het liever met
sterk, in de juiste toon, met tempo-wisselingen, korter-
(produktieleiding), Etienne
Quintelier als toneelmees-
passende vlotheid, enorme inhakend-spel, meer elan ter- en bet stadsschouw-
présence en ga maar doorgezien. De totaalprestatie burgpersoneel. Koen Ver-
Luc Thijs kende als Stefan werd keurig voor het voet- helst stond in voor «het ge-
Bleecker zeer sterke maar licht geduwd, netjes en luid», Nelly Baetens en
ook zwakke momenten, zoals het hoort. Het tikkel- Erna Coene waren opgeef-
Een en ander was, naar we tje lef, het snuifje extra- sters. Kleedster was Frieda
menen, te wijten aan een gekruidheid, de wat op ho- Collyn en Annik Verbrae-
minder vlotte tekstkennis, ger toerental draaiende mo- ken verzorgde de grime.
Er was de prima vertol- tor scheen te ontbreken. We "T
king van Guy De Vriese die nemen graag aan dat het
Isabella Parmintier» was
meteen voor de Koninklijke
Op vrijdag 22, zaterdag 23, vrijdag 29 en zater- Woolf?». Albee beweert: het
30 april telkens om 20 uur brengt het Lokers sukses van mijn stukken
ietheater Tregechram twee eenakters voor het hangt in de eerste plaats af
itlicht in het Salon van de Stedelijke Muziekaka- vaI> «e speelkwalileiten van
- - - de akteurs.
de afronding van het speel
seizoen 82-83.
i AMaat Drossens.
v» Ijnonuncgc te uunci C11 CXI
He vier zijn ze verbonden bank te Dendermonde Als leraar voordracht aan de staan borg voor een geslaagde opvoering.
s leraar aan de Stedelijke filmrecensent was hij aktief Stedelijke Muziekakademie de er een eerste prijs voor- stemlezer aan de BRT
uziekakademie te Loke- bij «Filmgids». «Cinema
en aktueel bij
Antwerpen,
Cineskoop.
Mare schreef reeds een ge-
irlog onder de allesverkla- dichten- en poëziebundel,
nde titel «Sluit mijn ogen publiceerde een boekje over
Daarna bracht Chris de horrorfilm en met
i den Durpel het publiek «Exclusief» debuteert hij in
het «Griezelen met Ed- de toneelwereld als auteur.
Allan Poe». Dit werd tot
er rnaal toe hernomen in
et kader van de kulturele «Het verhaal
eek en kende enorm suk-
e. Dan volgde «Hij en Zij»:
lesten over man en vrouw,
ibracht door Geert Braem
Trees Coppieters. Het
te Lokeren. Chris Van den dracht. Was in datzelfde Geeft diktie en voordracht
Dufpel studeerde aan het jaar een seizoen verbonden aan de stedelijke muzieka-
Koninklijk muziekkonser- bij teater Arena te Gent, Is kademie te Lokeren
vatorium te Gent en behaal- free-lance sonorisator- André
een behoorlijk aantal type- spelen voor negentig toe- Toneelkring Sint-Genesius
tjes neerzette. Een dankba- schouwers (vertoning van ~e 1
re opdracht. Toch vonden zondag) geen pretje is. De
we het plaatselijke dialekt «spelers» missen alle kon-
kruidenier) niet passen in
dit stuk en de «rechter» net
iets te overtrokken. Een
dikke pluim graag voor
Ann De Beleyr als Joke.
Naar we vernamen was dit
voor Ann een eerste (en te
vens moeilijke) opdracht.
We willen haar dan ook de
wat gecrispeerde speelstijl
en de soms te vlugge zeg
ging niet aanrekenen. Pro
ficiat, Ann!
We vonden het dekor
(ontwerp Jean-Paul Gey-
sen) wel knap, maar niet zo
heel vlot bespeelbaar. Zo
bleken de vooraan geplaats
te tafeltjes (courkant) sto
rend voor het te laag ge
houden speelvlak ten huize
van Parmintier. De minder
gelukkige plaatsing van de
meubelen (suite barones)
dwong alle akteurs tot
steeds dezelfde beweging.
Regisseur Luc Van Brus-
van de dierentuin»
van Edward Albee
Het gebeuren vindt plaats
in een park in New York.
ilgend programma start Peter wordt gedwongen een
weekend en willen we konversatie te voeren met
erk aanbevelen
adat er een eenakter ge-
Op zaterdag 23 april is het Nederlands Toneel Gent (linkse of rechtse) regimes,
te gast in de Stadsschouwburg van Sint-Niklaas maar een scherpe kijk
met «Dertiende Nacht» van de Britse auteur Ho- verweven met een rake hu-
ward Brenton. mor en gedragen door een
vaak poëtisch geladen, spit-
Revenge, werd een tiental 30 op <|e kf1™»
Howard Brenton is een he-
vooral Jerry, beetje bij beetje leren dendaagse Engels auteur jaren geleden in Teater Ver-
elkaar beter kennen. Een die vooral vorig jaar oh- tikaal gespeeld onder de ti-
eeld wordt geschreven verhaal over een hond gewild in de belangstel- tel «De kreukbaren». Een
or Lokeraar Mare brengt een totale ommekeer ling kwam door de kreatie vierde bekend stuk van
in het kontakt tussen beide in het National Theatre van Brenton is «Hitier
pen, doodlopende levens
weg en carrièristen en
machtswellusteligen. Wat
drijft iemand naar de hoog
ste trede van de sociale lad-
naar de top van een man,
vooruit gestuwd door een
vrouw.
Deze «Dertiende Nacht» van
Howard Brenton werd in
het Nederlands vertaald
door Raf Reyman, geregis
seerd door Achiel Van Mal-
deren, van dekor en kos
tuums voorzien door Kari-
na Lambrecht; akteurs zijn:
:h'
1f ixclusief»
n Mare Bussens
Een sterk realistische
vatt mfrontatie tussen twee
taal verschillende per-
onlijkheden die elk hun
jen visie hebben op de
aatschappij. Met hun so-
ale achtergrond als basis
ltstaat er tussen de twee
en het ontaardt.
Londen van «The Romans Net zoals in
Edward Albee hoeft nau- in Britain» Een deel van Nacht» behandelt hij meest-
welijks nog voorgesteld het pubüek vond het te ver al op een historische of
Met eenakters als «The Zoo gaan toen (mannelijke) Kei- pseudo-historische achter-
Story» «The Sandbox» e.a. ten door Romeinse soldaten grond de temata van
leverde hij kritiek op de werden verkracht. Er volg- machtsverhoudingen, zin
American way of life. In de zelfs een proces, inge- en onzin van oorlog en ge-
«The American Dreamvalt spannen door mrs Mary weld, de mytevorming
hij regelrecht de heden- Whitehouse, presidente van rondom een leidersfiguur,
daagse Amerikaanse maat- de «National Viewers» and Men zou het stuk kunnen
schappij aan. Internatio- Listeners' Association we- omschrijven als een politie-
naai brak Albee door met gens openbare schending ke dans op de slappe koord
■Dertiende der? En vooral hoe kan hij Jef Demedts, Cyriel Van
zijn positie daar stabili- Gent, Blanka Heirman,
seren? Herman Coessens, Raf Rey-
Voor regisseur Achiel Van men, Leah Thys, Arnold
Malderen doet «Dertiende Willems, Chris Thys e.a.
Nacht» in zekere mate den- "Opvoering om 20 uur in de
ken aan Shakespeares Sint-Niklase Stadsschouw-
«Macbeth». De onverbiddel- burg op 23 april e.k
lijke, niets ontziende weg
lofdpersonages een harde «Who's afraid of Virginia van de eerbaarheid
Het Zesde speelseizoen van het Dendermondse Marionettentheater Kalleke Step
loopt weer naar zijn einde toe. Het begon met een herneming van het startstuk uit
1977: «Het geheim van de oude toren» van Christina Guirlande Tussen een hele
reeks optredens op verplaatsing in najaar en winter werd er gewerkt aan het
hoogtepunt van het jaar: «En waar de Sterre bleef stille staan», het prachtige stuk
van Felix Timmermans, dat bij de 450 kijkers, en dan vooral bij de meer dan 300
volwassen toeschouwers nog fris in het geheugen ligt.
Nu staat weer het laatste seizoenoptreden voor de deur en Kalleke Step zoekt het
dit keer in de «Doen voor groen»-aktie. Een gewetenloze fabrieksdirekteur
Verpest, die «allesvernieler» gaat produceren, wordt door Kalleke Step en door de
fantastische nieuwe uitvindingen van Professor Test tot inkeer gebracht en zal de
bomen die hij omzaagde weer planten en terug «groen in ons dorp» brengen. Het
geheel werd door Gust Dierickx en zijn ploeg uitgebouwd tot een boeiend spel,
waarin de kleine kijkers op een speelse manier worden bewust gemaakt van onze
milieuproblemen
Klein en groot zijn welkom op zaterdag 23 april te 15 uur in het Kalleke Step
Theater in de Sint Elooistraat te G rem bergen. Kinderen betalen een inkomprijs
van 40 fr. broertjes en zusjes en ook groepen mogen binnen voor 30 fr. en vol
volwassenen mogen er bij voor 50 fr.
Als ondertitel draagt «Thir
teenth Night»: «a dream
play», een droomspel. Het
is een fiktief verhaal, een
imaginair spel over politiek
en politici. Op zekere dag
gisteren, vandaag of mor
gen? neemt een groepje
mensen de macht. Wie zijn
zij? Geloven zij in hun ei
gen demokratische slo
gans? Zijn zij het boegbeeld
van een nieuwe maatschap
pij? Is politieke overtuiging
gelijk aan politieke ambi
tie... gelijk aan politiek
machiavellisme? Zijn de po
litici wel de idealisten die zij
voorhouden te zijn?
De roes van de macht, de
idolatrie van de karrière
ontketenen een grillig en
levensgevaarlijk politiek
schaakspel waarbij elke
pion zijn eigen dubbelzinni
ge zet doet.
Een aanklacht tegen een be
paald politiek regime? Veel
meer. Geen rechtstreekse
allusies op herkenbare
Teledienst Aalst organiseert op vrijdag 22 april om
20.15 uur in de Generale Bankmaatschappij; Nieuw-
straat te Aalst, een kunstavond met Jetty Roels,
Louis Van der Paal en Anton Cogen.
Tempeldansen met Jetty Roels
Jetty Roels is de direktrice van het centrum voor
dans en beweging «d'oude kapel» te Gent. In 1972
ging zij voor de eerste maal naar India. Meer
bepaald naar Madras om de Bharata Natya, een
Indische tempeldans te bestuderen.
Bij haar optredens geeft zij een nadere toelichting
van deze dans vol symboliek
Muziek en woord
Louis Van der Paal is bekend om zijn verschillende
opnamen van Bach. Hij Ts een geboren en getogen
Aalstenaar en zal zorgen voor enig mooie clavecim-
belmuziek.
Anton Cogen voorstellen hoeft eigenlijk allang niet
meer. Hij is de man die de regie voert bij het
Progressief Aalsters Collektief Theater zal ons ver
gasten op enkele mooie verzen
Aan de ingang zullen er nog kaarten te bekomen
zijn aan de prijs van 150 fr
Bea Heylen staat een kwarteeuw op de planken (Iv)
Bea Heylen (Stekene, 31 mei 1938) woonde
poosje in Sint-Niklaas, in de Albrecht Rodenbach-
straat, verhuisde naar Tielrode (Akkerstraat) en
kwam dan weer in Sint-Niklaas terecht. Ze huwde
met Wilfried Thibaut. Nu ging het richting Breed-
straat. Niet voor lang echter, want dra ging het
echtpaar in de Weverstraat 58 wonen.
Haar eerste toneelstapjes heeft Bea gezet bij de
toenmalige Burgerkring te Temse. Haar eerste rol
letje: het kindje Jezus. Haar meer dan normale
nieuwsgierigheid bezorgde haar een eerste «toneela
nekdote». Ze tuimelde uit de kribbe! Terug woonach
tig in Sint-Niklaas kon ze, onder leiding van juf
frouw Alphonsine, meespelen in menig toneelwerk
je (KAV). Moeder Heylen gaf haar de raad, diktieles-
sen te volgen aan de stedelijke muziekakademie. Bea
werd lerares aan Sint-Carolus in 1959.
De belangstelling voor het toneel groeide nog aan.
Paul Van Cleemput zou haar «binnenloodsen» bij
Sint-Genesius.
Zo begon Bea Heylen haar toneelkarrière als tekst
hulp in het blijspel «Schaakmat» (1961). In 1962
speelde ze de titelrol in «Fientje Beulemans». Dat
bleek de start te zijn voor een drukke toneeltijd. Hoe
kon het ook anders! Echtgenoot Wilfried werd aktief
bij Sint-Genesius als toneelmeester en bestuurslid.
Een uitgesproken voorkeur voor bepaalde rollen
heeft Bea niet. Ze speelde er al een veertigtal, van
meid tot edeldame, in blijspelen en in drama's.
Hoofdzaak bleef voor haar «meedoen», erbij zijn.
Bijzonder goeie herinneringen houdt ze over aan
de onvergetelijke Mark Liebrecht (Reynaertspel en
«Ons Stadje»). Bea speelde ook onder regie van Dries
Waterschoot, Marcel Hendrickx, Miel Geysen en Luc
Van Brussel. «Kaviaar en Spaghetti», «Pas op datje
geen woord zegt» en «De tocht naar het duister»
staan bij haar zeer hoog gekwoteerd. Met «De tocht
naar het duister» nam Sint-Genesius deel aan het
stadstornooi te Herentals. Bea kreeg er de prijs van
de beste vrouwelijke bijrol.
Beatrijs Heylen werd op waardige en passende
wijze gehuldigd in de stadsschouwburg te Sint-
Niklaas vorige zaterdag 16 april. Het zal voor haar,
haar ganse familie, Sint-Genesius en haar vele
vrienden een onvergetelijke dag blijven. Het «regen
de» die avond bloemen, geschenken en anekdotes.
Ook namens De Voorpost van harte gelukgewenst,
Bea!
Nog dit: Bea heeft drie zonen, Stefaan, Jeroen en
Maarten. Ze houdt van lezen, denkspelletjes, bordu
ren, tennis en., toneelspelen.