en de kleine k De grote Leon Boel exposeert in Belfortkripte te Aalst Franse grafici tonen hun kunn in Sint-Niklaas Kunstschilder Frans Van Kerkchove (Lokeren) doet van zich spreken Drieske Nijpers in 't buitenland Zeven leden van Hamse kunstkring Pogéf stellen tentoon Amerikaanse kunst in Waasmunster Milieutentoonstelling te Affligem Sint-Niklaas. In het exlibriscentrum is het werk van Franse i Etienc |a toegew n Hamme. Kunstkring Pogen exposeerde (vli) 22 - 20.5 1983 - De Voorpost Getogen en geboren Aalstenaar Leon Boel (9.9.1951), momenteel wonend te Erembode- gem. van beroep arbeidsbemiddelaar bij de R.V.A.. voelde reeds van kindsbeen af de plastische kriebel. De akademie voor schone kunsten van de keizerlijke stede trok hem dan ook aan en onder leiding van leraar Van den Meersche volgde hij er de lessen glazuur op metaal en keramiek. Iets wat uiteraard het tekenen van een voorontwerp impliceerde zodat hij ook dan reeds het tekenpotlood hanteerde. Niet zonder blijk te geven van talent ook op dit vlak vermits zijn leraar, toen Leon meende avondkursussen tekenen en schilderen te volgen, hem gewoon aanzette verder te doen zoals hij reeds met het tekenen en schilderen doende was. «Ge zijt op de goede weg», was zijn beloftevol advies. Wel kon Leon steeds bij hem terecht voor een aantal praktische tips. voor de knepen van het vak. Als schilder kunnen we hem dan eerder bij de auto- didakten rangschikken. Hem onderbrengen in een of ander -isme wil hij liever met. Boal zegt steeds zich zelf te willen zijn en te wil len blijven, een eigen stijl en visie te prefereren boven het artificieel geklasseerd worden bij een of andere kunstrichting doch steeds open te staan voor het expe riment. Experimenteren ligt hem inderdaad en in plaats van op voorhand ge- détailleerde voorstudies te maken laat hij liever ook het toeval een rol spelen Een alleszins vaak niet on belangrijke dan. Zijn wer ken groeien en rijpen uit zich zelf en een visie op de globaliteit primeert boven zin voor het overdreven fo tografisch détail. Centraal staan bij hem qua themata het landschap en de vrouw. Het landschap dan niet in de gewone, eerder roman tisch en kleinschalig aan doend lieflijk tafereeltje doch het land dan wel in zijn gementeerde, grillige vorm. Niet het klassiek landschapje van de prent kaart Wél dat van de woes tijn. de rots, de vulkaan. Het machtige, het aangrij pende het transcenderen de Land dat dan meestal afgescheiden door een hori zontale lijn voorkomt van geluchten. vaak dreigend, zwaar, onheil voorspellend Landschap dat zich niet be paalt tot onze eigen moe- der-aarde doch zich uit strekt naar het universum, de space, de kosmos in al zijn ongekendheid en kwetsbaarheid. Het univer sum houdt Boel blijkbaar in de ban en via zijn oeuvre opent hij alleszins verre perspektieven. noem het toekomstvisies voor de ge fascineerde kijker en bele- ver die zich voelt opgeno men in het weidse heelal. Ook de vrouw imponeert hem voortdurend Niet dan zodanig als sekssymbool. als lustobjekt Wél als draagster van de vrucht baarheid met in dat spoor zijn voorliefde voor al wat met fertiliteit heeft te ma ken: het ei, de kiemen, de foetus, de zaden, de knol Tenslotte voelt Boel zich eveneens aangegrepen door het mistene van leven en dood, een door de ware ar tiest met te ontgane reali teit waarbij hij noodzakelij kerwijze in terechtkomt. Zijn schilderijen, alle op doek. vertonen tegelijk se rene en dreigende blauwen en hebben naast een ontwa kende dimensie de gebor genheid van de omzwach telde nacht. Via onduidelij ke en toch net herkenbare kontoeren legt hij zijn ex perimenten in het univer sum vast Universum waar in dan de vrouw centraal staat gedragen door onder huidse erotiek, liefde en vergankelijkheid doch deel nemend aan de evolutie van de voortdurende schep ping. de kreatie. Vrouw hij tevens ver- en ontbinding ziet Boel voelt zich gefascineerd door de totaliteit van de kosmos waar hij zonder opdringe righeid in doordringt via zijn typisch koloriet stoe lend op een suggestief ero tische kracht en gedragen door een universele visie Typisch voor Leon Boel zijn dan zijn «monoprints» term die hij aan deze werken geeft bij gebrek aan betere benaming. Alleszins geen schilderijen op papier, geen etsen en evenmin goua ches. Wél éénmalige af- ,sie Boel is als jong kunste naar momenteel in vol waardige ontplooiing. Via zijn experimenten komt zijn intrinsiek talent tot volle uiting en rijpheid. Dit alles steunend op een tech niek die hem vele mogelijk heden biedt en die hij be heerst. Zijn talent werd reeds er kend via tal van lauwerin gen als zijn selektie «Jonge Belgische schilderkunst» ('73). zijn eervolle vermel ding «Bob Courtensprijs» Aalst. Leon Boel exposeert in de Belfortkelder (per) drukken die achteraf bijge werkt en ingekleurd wor den met als resultaat een rijk gestruktureerd en te vens warmgekleurd geheel. Bedoeling van Boel hierme de is de toeschouwer te le ren kijken naar de schoon heid van het alledaagse, leert genieten »an iwiende strukturen warme -Koiorie- ten leert aanvoelen Het dramatische ontdekken in een van onweer zwanger geluchte. De totaalvisie van Leon Boel is duidelijk universeel ge richt en gckonditioneerd door het misterie van de nacht en de freelheid van het dovende licht. Dat Boel voor zijn «monoprints» een soort drukinkt met verf stoffen gemengd gebruikt verleent aan zijn oeuvre een bijkomende eigen dimen- 731. de Valerius de Saede- leerpnjs ('74). de selektie «Prijs Stad Ronse» 74 en '77) en die van de Stad Lo keren ('80) Verder zijn er zijn tentoonstellingen in het hele land in het Aal- sters belfort reeds voor de derde maal hangen er werken van hem in Frank rijk en de andere buurlan den en is hij permanent in tentoonstelling in Galerij Beukenhof te Kluisbergen Laat U meenemen voor een exploratie van de kosmos en kom naar de Aalsterse belfortkripte tot en met maandag 30 mei. elke dag van 15 tot 19 u. Op dinsdag evenwel gesloten LH Tot 19 juni kunt u in het exlibriscentrum aan de Regentiestraat te Sint-Niklaas binnenstap pen om er het werk van 25 Franse grafici uit het Parijse atelier Tazé te bekijken. Tijdens de vernissage nam Bart 'd Eyckermans. grafi- kus. het inleidende woord Dat kunstenaars zelf dit initiatief nemen of aange boden krijgen, valt toe te juichen. Niet dat Daan An- thuenis bij het openen van de tentoonstelling tekort schoot Maar het is toch wel zo dat de artiest de persoon bij uitstek is om over zijn artistiek terrein te praten. Misschien minder officieel kunnen zij dikwijls met weinig, maar trefzekere woorden de essentiële van wat ze met hun werk naar voor brengen onderstre pen De interaktie kunste naar - kunstobjekt- toe schouwer kan aldus opti maal verlopen en het dilem ma waarvoor sprekers dik wijls geplaatst staan als ze willen nagaan wat de kun stenaar nu eigenlijk be doeld heeft kan van de baan geschoven worden Het was in Amerika dat Bart 'd Eyckermans met het werk van het drukkersate lier Tazé kennismaakte. Re- né Tazé. drukker en techni- kus. stelt de grafici die met hem samenwerken door middel van exposities in de gelegenheid bekendheid te verwerven. Toen-Tazé zich voor zijn werkzaamheden installeerde duurde het niet lang of menig grafikus wist de weg naar zijn ate lier te vinden om er zijn gravures te laten drukken Deze kunstenaars apprecië ren vooral het artistiek aan voelen. het streven naar perfektie en de ervaring van Renë Taze. Het belang rijkste voor Tazé is. de ar tiest dankzij zijn veelei sendheid optimaal te kun nen helpen bij zijn werk als grafikus. Om deze hulp te kunnen bieden wil Tazé te weten komen wat de kun stenaars van hun gravures verwachten en moet van gedachten worden over het resultaat. Dat Tazé opzet slaagt, valt u] ons voorgestelde werk maken. Naast een technisch! staande kwaliteit w de kreaties van de vee ge groep gebonden i een fantastische insli *P noem deze eenheid vi Wr tiesten veelzijdig onxV 1 individu zijn karakte n ke beeldkracht behou hier sprake van een «kunst-groep»? Waar zijn mogelijkheden maal kan ontplooien! dat iedereen van ii leert en doordat nia eigen identiteit moet i ren geven in ruil voor ka miteit. In elk geval. ii. sultaten liegen er nii en Kunt u deze nieuwsg w makerij niet ween d wendt u dan exlibriscentrum. Alle^chi dagen van 14 tot 17 alle zondagen van 101 en van 15 geopend. TOT 19 juni P nkr In de torenzaal van de stad Lokeren aan de Toren straat gaat van zaterdag 21 mei t.e.m. 5 juni een buitengewoon interessante tentoonstelling door van schilderijen van Frans Van Kerckhove (atelier: Pontweg 2, Daknam). De organisatie ervan berust bij het stadsbestuur van Lokeren. die de 38-jarige verdienstelijke kunstenaar passende hulde wil brengen, ook nadat hij op 6 mei 11. een schilderij mocht overhandigen aan H.M. Koningin Fabiola, bij gelegenheid van haar bezoek aan de stad. Frans Van Kerckhove (geb. merkt inderdaad zijn artis- 1.7.1945) studeerde aan de tiekc arbeid. Koninklijke Akademie van Bij gelegenheid van de ver- Schone Kunsten te Gent en nissage op zaterdag-voor- volgde er de klassen teke- Sinksen (20 u.) wordt ook nen, schilderen, grafiek en zijn monografie, geschre- sierkunsten. Hij stelde op ven en samengesteld door verschillende plaatsen ten- Remi De Cnodder. aan het toon en mocht talrijke on- publiek voorgesteld Ze derscheidingen in ont- wordt ingeleid door gede- vangst nemen Na een lan- puteerde voor Cultuur ge tijd van uiterste abstrak- Etienne De Cuyper met fo- tie keerde de kunstenaar to's van de bekende foto naar een figuratieve uit- graaf Rony Hei rman en drukkingsvorm terug. Het met o m. gedichten van Cé- ging weliswaar langzaam cile Van Camp (echtgenote maar niettemin gedeci- Fr. Van Kerckhove) deerd. De evolutie vond ook De lijvige kunstmonogra- haar weerslag in het kleur- fie. in groot albumformaat gebruik: van naar het don- (22 x 28.5), is gedrukt op ker neigende tot uiteinde- houtvrij met kunstdrukpa- lijk heldere, lichte kleuren, pier en omvat naast de vele behoedzaam aangewend en teksten. 28 kleuren- en 50 zeer zuiver gehouden. Het zwart-wit reprodukties. zonlicht schijnt door de Het boek kost bij voorinte- kleuren heen. Er isoptimis- kening 1 000 fr.. normaal me en vertrouwen in zijn 1.400 fr. Genummerde bi- hart. de man is inmiddels bliofiele uitgave, met origi- gelukkig gehuwd, heeft nele ingelijste gouache (50 drie schatten van kinderen x 65 cm) is verkrijgbaar a en fijn werk in de textiel- l.OOOfr. drukkerijbranche Zijn psyche ondersteunt op een stevige wijze zijn talent, dat groeit en bloeit De doorbraak dateert van 1975. Zijn themata zijn onbeperkt maar zijn voorliefde voor de kinderwereld en zijn stoffe ring, de eenzame mens en het landschap primeren. Het landschap is dit wat hij rondom hem elke dag ont waart, de vallei van de Dur- me. de Lede. de vaart «Het vlakke land wat het zijne is» Als een zilveren lint strekt de Durme zich door sompige met wilgen- tronken omzoomde weiden. Daar geraakt hij nooit op uitgekeken. Frans Van Kerckhoven is ook een goochelaar met het potlood Een eenvoudige lijn is genoeg om een fan tastisch beeld op te roepen. Eenvoud van middelen ken- Volkskunstgroep Drieske Nijpers uit Sint-Gillis- Waas zendt in de zomermaanden zonen en dochters uit naar de vier Europese windstreken. Een trip naar Lublin in Plen ligt al achter de rug. Voor het Pinksterweekend staat een reis naar Nordsehl in Duitsland op het programma. Van 1 tot 4 juli is Drieske te gast in Ipswich. Engeland en tussen 9 en 24 juli (wanneer precies is nog niet bekend) is men een tiental dagen in het Poolse Lublin. Naar Frejus in Frankrijk gaat het van 4 tot en met 8 augustus en Susa in Italië wordt van 26 augustus tot en met 29 augustus aangedaan. (wv) Waasmunster Dinsdag 10 en woensdag 11 mei werd in de Galerij van de Akade mie aan de Kerkstraat 9 de documentaire film «Ameri can Art in the Sixties» ge draaid. Het is een kleur- prent van Michael Blackwood uit 1980 De ate liers van de bekendste ver tegenwoordigers. waaron der die van Jasper Johns, Roy Lichtenstein. Frank Stella, Claus Oldenburg, en Andy Warhol, werden voor de kamera opengesteld. Ateliers waar over het alge meen met veel aktie ge werkt word. Onder andere de action painting werd uit voerig besproken Dit is een gestuele schilderkunst. Au tomatisch en onmiddellijk wordt de materie op veelal platliggend doek of paneel aangebracht De artiesten ervaren dit als een afreage ren van spanningen Zou u het ook niet eens proberen? Kwestie van uw spannin gen af te reageren. Voor wie deze mensen hog nooit met hun scheppende krachten bezig zag. is deze film op zijn minst een open baring Door middel van vraaggesprekken met kriti- ci. kunsthandelaars en de artiesten onderzoekt de film de voornaamste ont wikkelingen van deze Ame rikaanse periode. In de toekomst zullen de door deze galerij georgani seerde filmvoorstellingen aangekondigd worden De eerstvolgende aktiviteit is voorzien voor 4 september Dan worden de tekeningen, schilderijen en beeldhouw werken die door de leerlin gen van de gemeentelijke akademie voor beeldende kunsten te Waasmunster in de loop van het schooljaar 82-83 gemaakt werden, tentoon gesteld K.L. Op de Affligemse abdij hoe ve heeft op zondag 5 juni een milieutentoonstelling plaats. De organiserende vereni gingen stellen er zich voor in een katalogus. Het zijn. in alfabetische volgorde «Anders gaan le ven». Antroposofiewerk- groep. Boomverzorging- werkgroep. Dorpsraad Mel- dert. Nationale Campagne Bescherming Roofdieren. Pas- en Steenbeek, Raad Stadsdeel Aalst Rechteroe ver. Raldes. Velt. Wadat en anderen. Ook de natuur voedingswinkels horen daar bij. De Dienst Leefmilieu Aalst brengt zijn steentje bij door de voorstelling van deze stadsdienst en van zijn be langrijkste taken en akties en alles waaromtrent de in woners erop beroep kunnen doen. Globaal gezien omvat de tentoonstelling infostands van de organiserende mi lieuverenigingen over al lerhande projekten en praktische milieutips. Ook een diaprojektie en muziek in een passende sfeer Op het programma komen te vens twee natuurwandelin gen voor. een van 15 km met start te 10 u en een van 5 km met start te 15 u. Voor kinderen zijn er een opvang en een speelweide voorzien en in het restau rant kunnen alle bezoekers, a. n erg schappelijke prij zen, kennismaken met ge zonde. biologische voeding verzorgd door een Aalster- se natuurwinkel Streekei gen bieren behoren tot het aanbod in de cafétaria. Bedoeling van de tentoon stelling is de bezoekers meer milieuminded te ma ken. ze te konfronteren met milieuproblemen, ze ver trouwd te maken met aller lei projekten en betrachtin gen en ze uiteindelijk te to nen dat alle milieuvereni- Woensdag 11 mei te 20.30 uur had de vooropening plaats van de tentoonstel ling, ingericht door Kunstkring Pogen uit Hamme. Zeven leden van deze Hamse kunstkring stellen hun kunstwerken tentoon in de feestzaal van het gemeentehuis van Hamme tot 22 mei. Burgemeester Baert, had zich laten verontschuldigen en werd voor deze gelegenheid vervangen door Schepen De Ruysscher. De heer Van den Berghe Walter heette de talrijke aanwezigen, in naam van de Kunstkring van harte welkom op hun traditionele jaarlijkse tentoonstelling. Een traditie die reeds geruime tijd in de geschiedenis teruggaat. Al in 1961 formuleerden de stichtende leden van de kunstkring het doel van de vereniging als volgt: Kunstkring Pogen stelt zich tot doel de schilder-, beeldhouwer en alle aanver wante kunsten, door stu die. lessen voordrachten, reizen, bezoeken en exposi tie. te bevorderen». De kunstkring streeft of POOGT in de eerste plaats naar de behartiging van de artistieke belangen van de beeldende kunsten De meer dan 20 voorbije jaren getuigen dit voor Pogen, weliswaar met hoogten en laagten. Kunstkring Pogen is als het ware de kering van het water, met ebbe en vloed, waarbij na elk diepte punt alleszins een hoogte punt komt Pogen is als het leven zelf. een voortduren de wisseling in het blijvend streven naar welbepaalde doelstellingen. met een groot geloof in zichzelf en een sterke wil om door te zetten. Een bewijs hiervoor is aldus woordvoerder Van den Berghe. deze groeps tentoonstelling met zeven leden van de kunstkring, nl. De Clercq Maurice. De Munter Etienne. De Pille- cyn Leen. De Wilde Isidoor. Van Broeck Leonard. Van den Berghe Gustaai en Van Malderen Paul Ieder van hen is aanwezig met de re sultante van ingezette kwa liteiten en artistieke talen ten. maar tevens met beper kingen Toch durven zij de konfron tatie aan Zeven mensen, evenveel indivi- duën die de kunst beoefe nen en die als groep de geest van de kunstkring willen boodschappen, zijn de de vrije kunstuiting coh lectief mededelen, doch met een sterke persoonlijke hartslag Het ritme van het hart doet het bloed stro men De pace-maker die de ze regelmaat ondersteunt is of was voor sommigen on der de exposanten de Ham se Gemeentelijke Academie voor Beeldende Kunsten. Deze school, waarvan men in de nabije toekomst voor kunstkring, werd vt onder deze zesent* c mensen Het was Ludo De schilderij van Munter kreeg Nadien gaf Kuituur. André scher. om het eens baltermen uit te de aftrap van de stelling. Hij spr uit voor deze ku die werden geëx feliciteerde het bestu Pogen met hun p en hun werking, klaarde nadien de stelling voor geope Aan de aanwezi tot slot een drink boden. Hamme. De belangstelling kunstkring Pogen Ivh) de verdere werking van de kunstkring veel durft te verwachten op het gebied van de transfusie, staat on der het direkteurschap van de heer De Smet Gaston. Als blijk van grote waarde ring voor de goede samen werking tussen de Acade mie en de kunstkring, werd het pas uitgegeven boek. met tekeningen van de hand van Gaston De Smet. aan het publiek voorge steld Het is een uitgave van het Stichting Mercator- Plantinfonds en vormt een onderdeel van een reeks boeken met tekeningen van Vlaamse Kunstenaars. Dit boek ligt ter inzage op de Daarna zorgden Marianne Van Mullem en Jan Van Hove voor de poëtische op luistering. Een program maonderdeel van deze voor opening waarbij men geen tekening hoefde te maken. Omdat de werking van de kunstkring Pogen steeds en slechts mogelijk is dank zij de steun van ereleden en steunende leden, kregen zij als waardering een lino aangeboden van Frans Lys- sens Tevens heeft Pogen 26 beschermleden Een werk van een lid van de De werken van deze kunstenaars zijn nog zichtigen in de f van het Hamse tehuis op zaterdag zondag 22 mei van 12.30 u en van 16 tot De «kosmos», de «vrouw», «leven en dood»

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1983 | | pagina 22