Briljante Dendermondse kunstenaars voor Unicef-koncert met Elly en Rikkert Baardegem-Meldert schot in de roos If 0/*¥ ^0^* 91 >1 I t .h fi 't i i i Lokers mini-festival met Former Blues Band, N.O. Train Jazzband en Boogie-Woogie-Man Herman Cauwenbergh L'entrepot «Het moet du Congo: plezierig blijven» Koncert en turndemonstratie te Lokeren Dendermonde. Het Westvlaams jeugdorkest met Geo Michiels en Honore Verstraeten (trompet) bracht ook zijn bijdrage, (v) Dendermonde. Pianist Louis Pas mocht een daverend applaus in ontvangst nemen, (v) Het is nog te vroeg opdat sommige het al verdacht zouden kunnen vinden, maar tijdens de tweede uit gave van de Nationale Roc km eeting heeft, in na volging van The Tuxedos, alweer een formatie uit het eigen Waasland zich de bes te getoond. «L'entrepot du Congo» noemt zich die groep en wat we tijdens een kort interview alvast zijn vergeten vragen is waar die naam dan wel vandaan komt. Wel op ons lijstje: hoe is de groep ontstaan9 Pat Riské, de perkussio- nist die er ongelooflijk tegenaan gaat bij een optre den: «Onze gitarist en drummer hebben vroeger al in een groepje gespeeld. Net als zovele anderen is dat gezelschap uiteengeval len. Een nieuwe formatie kwam tot stand met zanger Chris en een bassist erbij. Later zijn er nog een paar personeelswijzigingen ge weest en onder de naam «Sippi» hebben we deelge nomen aan de Rock Rally van Humo. Later is het «L'entrepot du Congo» ge worden.» Of men een eerste plaats verwacht had? Riske: «Per soonlijk toch wel, ja. Waar om? Tijdens ons optreden in Waasmunster (Sinter- klaaarock) was het me op gevallen dat ons geluid nogal goed overkwam bij het publiek. Ik was er dus nogal zeker van dat we zo'n effekt ook in Hint-Niklas zouden krijgen». De muziek die L'entrepot du Congo brengt is niet zo meteen te omschrijven. Het is een nieuw geluid, zoveel is zeker, en bovendien ook origineel. Pat Riské heeft het zelf zowat moeilijk om te omschrijven wat voor muziek ze precies brengen: «Een ding is duidelijk, het niet in een vakje onder te brengen. D'er zit van alles in: pop, funk, noem maar op. Het is in elk geval de bedoeling muziek te bren gen die we zelf graag spe len, we willen niet gebon den zijn aan een bepaalde stijl. Optreden moet plezie rig blijven». L'entrepot du Congo is een typisch Waas produkt en de bezetting is deze: Joos Van Poecke speelt gitaar. Mark Van Mieghem is aktief achter de drums, Chris Van Wouwe neemt zang en gitaar voor zijn rekening, Mack Riské tokkelt op de basgitaar, Christine Borghgraef zit achter de toetsen en Pat Riské is de perkussionist. Voor informatie kan men terecht op volgende adressen: Joos Van Poecke, Lange Gaanweg 8 te Bazel of Pat Riské, Ruisstraat 83 te Tielrode. Luc Van Broeck Op 4 juli heeft in de Lokersa Jazzklub een festivalletje plaats met drie attrakties die eigenlijk elkaar zowat aanvullen Het hele pakket muziek dateert van in de vroege periode van de ont wikkeling van de jazz, al hoewel de bands dat in ei gentijdse vormen brengen. Het wordt zo'n beetje een ode aan dc muzikale talen ten van eigen bodem. Vanaf negen uur gaat het non stop rechtdoor tot in de late uurtjes met recht-van-het- hart-komende denderende muziek. The Former Blues Band: De middenmoot van het fes tival. Zij nemen één volledi ge set voor hun rekening van één uur. De Former ontstond eind '79. Hoogte punten in hun carrière wa ren het jazzfestival te Den dermonde '82, het Storm- Freefestival '81 en '82, hun tournee met Luther Tuc ker, hun optredens met SmilinTCid (Hol.) en Willi Donni. Hun stijl behelst zowat het gehele gamma van de blues: City - Country - Texas - Chicago - Soul - Jazz en Funk Blues. Daarnaast na men ze in him repertorium op de Blue Wave en de Rock 'n Roll-achtige Rhythm and Blues. De Former is nu aan zijn derde bezetting toe, een wisseling die steeds nieuw en inspirerend werkte op de interpretatie van him stijl. Eric Duynslager speelt reeds tien jaar slagwerk en is buiten de Former ook drummer bij de Funk-Jazz- groep Stage Fried en de Paul Ambach Blues Bro thers. Multi-in8trumentist en zanger Gerry De Mol (slaggit., slide git. en saxofoon) is een voortdu rend evoluerend musicus die dag in dag uit studeert op zijn diverse instru menten. De populaire solo-gitarist Jean Megarck (nu te Gent residerend) doet het als ras echte Lokeraar formidabel en voelt zich bij de Former enorm in zijn nopjes. De fris-plukkende en inven tieve Paul Simoen (Gent) neemt de Fender-baspar- tijen voor zijn rekening. Last but not least hebben we dan het brein achter al les: Wim De Vos, de oudge diende van de F.B B. Hij speelt een valiesje mond harmonica's. The N.O. Train Jazzband: De New Orleans Ttain hoe ven we echt niet meer voor te stellen. De band is zowat in Lokeren het symbool ge worden van de steeds door iedereen geappricieerde en voluit gesmaakte jazzvorm. Zeker met vreemd is de fe nomenale appeal die het duo Lajos Van Petghem (trombone) en Guido Ros (voorzitter van de Lokerse jazzklub, zoon van meester Ros, dirigent van de Heiendse harmonie en voorzitter van de Feestkom- mi8sie), Guido, pianist en tubaspeler in de N.O. Train J.B. en Street Band. Herman «Bowie» Cauwen bergh Het is heel toevallig dat we Herman ontmoetten Bij een afzakkertje van enkele late vogels van de N.O. Train langsheen de Jazzklub stonden we per- pleks van hun nachtgezel die op briljante wijze de moeilijkste boogie-woogie- thema's uit het ouwe kla vier toverde. Prompt voeg den we een derde luik aan het festivalletje: Cauwenbergh, dé boo$ J man bij uitstek! Herr woont nu in de regio: m s als geboren Mechei jve woont hij steeds in zijn i mats tad. Ooit zei Jack eens, toen hij Herman! wonderde, dat de jazzsd m nog lang zou moeten wi ten hebben om zo'n tal opnieuw te ontdekken. Op zondag 29 mei 11. werd in de stadsfeestzaal van het en eindigde met een dans- zeer geringe aanwezigb jj* Kultureel Centrum een koncert en een turndemonstratie nummer van leden uit de van het Lokerse pubb gegeven. Het koncert werd uitgevoerd door de Koninklij- be^letschool. Het was een Misschien is men wel ke Katholieke Stedelijke Harmonie, en voor de turn- en zeer geslaagde voormid- vroeg moeten begins ballet-oefeningen zorgde de bekende Lokerse groep Auro- dag, maar waarover toch Maar dat kon om teel ra. Het geheel was een initiatief van de Stedelijke Feest- ^el t?n grote 80116 redenen nu eenü^ kommissie. De harmonie trad drie ke ren op: telkens met een op wekkende march, maar daarbij dan ook iedere keer een moeilijkere interpreta tie. Zo hoorden wij het zeer moeilijke openingsstuk Richard III van Paul Gil- son. een stuk waarmee de harmonie heeft meegedon- gen met de provinciale prijs, dan verder het fanta sieballet Moon en Guy van Gus De Roeck, ook niet zo gemakkelijk en tenslotte een selektie uit de film Een man een paard een pistool met arrangement van de dirigent van de har monie, Lode De Feyter. Al les bij elkaar mogen we zeg gen dat de harmonie het er zeer goed heeft afgebracht, te meer dat er wel enkele plaatsen onbezet waren ge bleven. Zo waren b.v. de klarinetten eerder naar de zwakke kant. Maar wij ge loven niet dat wij voor lief hebbers-vrijwilligers de zelfde maatstaven mogen aanleggen als voor beroeps mensen. De groep Aurora trad twee maal op. Ze begon met de allerkleinsten, ver kleed als Chaplins. Zo iets slaat altijd in, en die kleine mannen mogen er al een foutje bij maken: dat ver hoogt de pret. Dan kwamen rythmische oefeningen van de middengroep en ten laat ste nog dansoefeningen van de grootsten. Het twee de deel begon met een op treden van de middengroep hing. En dat was alweer de niet anders. Dendermonde. De Ware Belgen uit Oudegem koncerteer- den. (c) Kruibeke. Nieuwe uniformen voor de Kon. Fanfare Sinte- Cecilia die 125 jaar bestaat, (dw) 24 - 3.6.1983 - De Voorpost Voor het optreden van Elly en Rikkert Zuiderveld, bij Elly het leeuwen een ultra-simp&tiek Nederlands paar, liep het in opeiste, kwam er een tt zaal «Ons Huis» storm. Wie geen kaart op voor- andere sfeer in de i hand had aangekocht, raakte niet meer binnen. Aanvankelijk toen ze Een sukses waarvan de organisatoren, Jonge Kerk woon Baardegem-Meldert, zelfs niet hadden durven dro- j^e^n 'j men. 100 fr inkomgeld is dus alvast geen rem vragen hoe de wanneer iets valabel kan worden aangeboden. een overbezette zaal bij Elly (Nieman, 1946)en Rik- ziek in dienst van het evan- gelijk programma «jli, kert (Zuiderveld, 1947) zijn gelie. De laatste zes elpees Het geheel evolueerde aanvankelijk los van elkaar getuigen alleszins daarvan, tot een zeer gesmaakt m begonnen met het schrijven Elke week zingen ze in za- treden waarbij in een ac en zingen van Nederlandse len en kerken en trekken loze stilte werd geluis liedjes. Sinds hun huwelijk door hun ongedwongen en genoten, in 1968 vormen ze een duo wijze van optreden steeds Het slotapplaus loog er J dat vooral in Nederland volle huizen. Ze begeleiden ook niet om. Het groeidi maar ook bij ons gevraagd zichzelf op gitaar, mandoli- tot een staande ovatie j, wordt voor optredens in ne, autoharp, bouzouki en der eind zodat Elly et er schouwburgen en voor de andere instrumenten. kert, aan het eind van jeugd. In het dagelijks leven wo- Latijn, besloten nog Hun liedjes over de gebeur- nen ze met hun drie kinde- verder te doen en e: Jj tenissen van alledag spre- ren op een boerderijtje in de zeer mooie liederen «c: ken vooral jonge mensen kop van Overijsel. de kerk te zingen» aan. Ze maakten in die pe- Als voorprogramma trad de leerden, riode dan ook reeds een Mechelaar Frans De Bie op tiental elpees en traden op met religieus-evangelische Jonge Kerk Baardeg r voor diverse radio- en tele- liederen gebracht in een Meldert en in 't bijzc: visiestations gans eigen stijl. Enigszins Paul Jacobs lukten me: n In 1975 kwam er echter een storend kwam wel het ge- programmeren van Eli; ommekeer in hun levenbruik van dialekt over Rikkert alvast een door een ontmoeting met waarmee niet ieder zich ge- de roos. Jezus en sinds die dag lukkig voelde, staan hun teksten en mu- Met Elly en Rikkert, waar- Kieldrechtse fanfare kan pronken De Kieldrechtse fanfare Leopold en Albertisten is nu ook uitgebreid met ec korps. Tijdens het jaarlijkse muziekfestival stapte het nieuwe gezelschap, dat b uit een twintigtal meisjes, voor het eerst mee op. Maar er was nog meer reden tol Ook het nieuwe vaandel werd aan de Kieldrechtse bevolking getoond. Maanden g, werd een wedstrijd uitgeschreven, waarbij kreatieve belangstellenden een ontwerp, de nieuwe vlag konden inzenden Na beoordeling door de jury, werd het ontwerp Kieldrechtenaar R. Taylor weerhouden. Luc Van E De plaatselijke afdeling van Unicef organiseerde in de sporthal te Appels een prestigieus koncert, uitsluitend gepresenteerd door Dendermondse kunstenaars en dit in het teken van de lentekam panje «Dit is mijn slop», gericht op verbeteringen in de ellendige sloppenwijken van grote wereld steden. Dendermonde. Slechts een klein deel van de flinke belang stelling voor het Unicef gala. (v) bliek werd het optreden van de mezza-sopraan Chris Pee, sedert 1981 verbonden aan de Opera van Vlaande ren. Met «J'ai perdu mon Euridice» (Gluck) «Voi che sapete» (W.A. Mozart) en het aartsmoeilijke «Mijn moeder sprak» (P. Benoit) en begeleid door het West vlaams Jeugdorkest, ver wierf ze een uiterst dank baar applaus. Met het mo numentale «Krijgsmars der priesters», ook wel de bruidsmars genoemd, bracht het Westvlaamse Jeugdorkest een mooie apo- teose. Het werd alleszins een koncert waarover nog lang zal nagekaart worden Het ganse vertoon was feil loos georganiseerd door Unicefvoorzitter Francis Ghijsbrecht en zijn mede werkers, terwijl BRT-regis- seur Wim De Lathouwer op een gezellige wijze alles aan mekaar praatte Van stads wege bemerkten we alleen schepen Meulebroeck in de zaal Spijtig dat de andere stadsregeerders hun kat zonden voor een koncert waarin Dendermondse top- kunstenaars gratis hun steentje kwamen bijdragen voor het Unicef-initiatief. Dat de sporthal te Appels niet geschikt is voor het organiseren van koncerten mag ook onderschreven worden. De akoestiek was afschuwelijk slecht. (abl) Dendermonde. Unicef gala. Leo Vertongen en Jaak Verhelst in een geslaagd nummertje, (v) Het Westvlaams Jeugdor- het nadien een grandioze kest onder de bezielende lei- inleiding voor het geva- ding van Ernest Maes rieerd programma. Het mocht de spits afbijten met Westvlaams Jeugdorkest de overbekende Egmont begeleidde nadien de twee Ouverture van Ludwig Van trompettisten Geo Michiels Beethoven. Alhoewel de en Honoré Verstraeten. Op eerste noten moeilijk in de hun kleine Bachtrompetten juiste maat geraakten werd brachten deze beide solisten het Concerto voor twee trompetten van Manfridini, een onvervalste kompositie uit de Baroktijd. Opmerkenswaard bij de ze beide musici was de zui verheid van toon. Het eerste gedeelte van de avond werd besloten met het optreden van de pianist Louis Pas. Met een verbluffend tech nisch gemak en met een persoonlijke bewogenheid presenteerde hij het Con certo in C groot voor piano van W.A. Mozart. Van de pauze maakten de Unicefle- den gebruik om een unieke tombola te geven met prij zen die geschonken werden door de beeldende Dender mondse kunstenaars Jos De Decker, Jeanne De Dijn, Walter Brems, André Bo- gaert en Vic Gentils. Het tweede gedeelte werd inge leid door Rita De Mulder die het talrijk opgekomen pu bliek wegwijs maakte in Michel de Ghelderode's Es- corial Leo Vertongen en Jaak Verhelst, het puikuit van de plaatselijke rederij kerskamer De Leeuwercke- naers, speelden een frag ment uit dit werk. We ke ken naar het grote talent van twee akteurs die niet voor niets in hun loopbaan werden bedacht met natio nale en internationale lau weren. De grote innovatie van deze avond werd het optreden van Hilde Van Keer. Een violiste die nog onlangs beslag wist te leg gen op het virtuositeitsdi ploma van de Belgische re gering en de speciale prijs «Maurice Lefranc». Niet al leen een charmante ver schijning voor het publiek, maar bovendien een soliste van het zuiverste karaat. Met een perfekte techniek, gekoppeld aan een maxima le gevoeligheid, bracht zij het bekende Poème van E. Chausson en nadien als toe maatje het speelse Schön Rosmarin van Fritz Kreis- ler. Uitstekend begeleid aan de vleugel door Louis Pas werd ze o.i. de veropenba ring van de avond. Een kunstenares voor wie de poorten naar een interna tionaal sukses wagenwijd openstaan. Een ander ge lukkig weerzien voor het Dendermonds koncertpu-

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1983 | | pagina 24