Grafische Technieken en Brons:
bevattelijke didaktische tentoonstelling;
in Museum Oud Hospitaal te Aalst
Incar in Jiet zilver en bij de koning
Kopergravures:
«Aalst begin 20' eeuw»
Twee tentoonstellingen in
Galery De Vuyst te Lokeren
Persfoto's tentoon
in Kruibeke
Kunstschilder Karei Govaert te Moorsel
Schilderijententoonstelling op Pikkeling t
22 - 10.6.1983 - De Voorpost
tentot
Vanaf zaterdag 4 juni tot en met zondag 26 juni (niet op vrijdag), 's zondags van 10.30 u
tot 12.30 u en van 14 tot 18 uur, de andere dagen van 14 tot 17 uur, kan men in het
Museum Oud Hospitaal, Oude Vismarkt 13 te Aalst een merkwaardige didaktische
tentoonstelling, gewijd aan «Grafische Technieken en Brons», bezoeken.
Deze tentoonstelling werd gerealiseerd door Amarant, Centrum voor Artistieke Samen
werking, Eedverbondkaai 267, Gent; in samenwerking met De Vrienden van het
Museum Oud-Hospitaal en het College van Burgemeester en Schepenen van Aalst.
teerde houtsnede is van
1423! Dit procédé maakte
in de 18' eeuw plaats voor
de houtgravure. Een hout
gravure maakt men in
kopshout (loodrecht op de
nerven gezaagd). Bij de
houtsnede blijven de lijnen
van de tekening (in de af
druk zwart) staan, bij de
houtgravure worden zij
juist uitgesneden en wor
den in de afdruk dus wit.
Met de houtgravure kan fij
ner gewerkt worden dan
met de houtsnede. Een va
riant is de linosnede (eind
negentiende eeuw), waarbij
in dit linoleum gesneden
wordt in plaats van in hout.
Het materiaal laat minder
fijne detaillering zien.
Bij diepdruk liggen de
drukkende delen dieper
dan de niet-drukkende. Het
verdiepte beeld kan verwij
derd worden door steken
lijngravure), krassen
droge naaldtechniek) of
langs chemische weg et
sen) op koperen platen
Mezzotent (zwarte kunst)
werd in de zeventiende
eeuw uitgevonden De ko
peren plaat wordt hiervoor
bewerkt, zodat ze geruwd
wordt en oneffenheden ver
toont. De plaat wordt daar
na geinkt en gedroogd.
Vervolgens wordt de teke
ning aangebracht en wor
den bepaalde gedeelten
gladder gemaakt, zodat de
ze dan ook lichter afge
drukt worden. Karakteris
tiek is de volstrekte afwe
zigheid van lijnen. Aqua
tint werd omstreeks de 17-
18' eeuw ontwikkeld. Hier
bij worden duizenden klei
ne puntjes in de plaat
geëtst. Men onderscheidt
verschillende procédés. De
vemis-mou-techruek (17*
eeuw) wordt gebruikt om
plaatselijk struktuur in de
tekening weer te geven.
Men gebruikt hiervoor een
zachte etsgrond die gelijk
matig op de plaat aange
bracht wordt. Hierop legt
men papier (of tekstiel) met
een grove struktuur. Als
men dan met een hard pot
lood op het papier tekent
drukt de struktuur van het
papier ook door de ets-
grond. Bij het wegnemen
van het papier blijft daar
waar getekend is, de ets-
grond aan het papier kle
ven. Zo worden dan bepaal
de strukturen in de teke
ning verkregen. Men kan
ook andere materialen in de
zachte etsgrond drukken:
bladeren, kantwerk, gaas.
Bij vlakdruk liggen de
drukkende delen in hetzelf
de vlak als de n iet-drukken
de delen. Ze hebben echter
een verschillende chemi
sche samenstelling waar
door de drukkende delen de
inkt aantrekken en de niet
drukkende inkt afstoten.
De voornaamste techniek
die hier gebruikt wordt is
de lithografie (steendruk),
uitgevonden door A. Sene-
felder omstreeks 1796. Men
gebruikt hiervoor vet- en
wateropnemend, poreuze
kalksteen. Het procédé be
rust op het verschijnsel dat
vet en water elkaar afstoten
en er bestaan verschillende
Amarant is een in 1963
door het Ministerie van Ne
derlandse Gemeenschap,
erkende dienst voor vor-
mings- en ontwikke
lingswerk die reeds enkele
jaren voordien met zijn
werking startte.
Het centrum stelt zich tot
doel smaakvormend en be
wustmakend op te treden
naar brede lagen van de be
volking vanuit het werk
van beeldende kunstenaars
en vormgevers. Het poogt
kunstenaars en publiek te
aktiveren, organiseert re
gelmatig een brede waaier
van tentoonstellingen, kur-
sussen, ontmoetingen en
bezoeken en betracht voor
iedereen een konfrontatie
met kunst en kunstenaars.
Tevens staat het centrum
permanent ten dienste van
kunstenaars met allerlei in
formatie en advies omtrent
sociaal statuut, belas
tingsplicht, promotie, in
richten van tentoonstellin
gen e.d.m.
Het kunstminnend Aalst
heeft goede herinneringen
aan de uitzonderlijke ten
toonstelling gerealiseerd
door Amarant in maart
1982 in het Belfort te Aalst
die iedereen aanspoorde
om even na te denken over
«geweld» en «geweld in de
kunst».
De huidige tentoonstelling
in het Museum Oud Hospi
taal heeft niet alleen de be
doeling wat meer inzicht te
geven in de diversiteit van
grafische uitdrukkingsmo
gelijkheden, maar ook in de
wijze waarop een bronzen
beeld tot stand komt. Reeds
op de opening, vrijdag
avond, trachtten dhr.
Claus, voorzitter van de
Vrienden van het Museum
Oud Hospitaal, daarna ook
mevr. Lievens-Borms, sche
pen van kuituur van de
stad Aalst, de belangstel
ling voor beide tema's aan
te wakkeren. Vervolgens
leidde dhr. Daan Rau, di-
rekteur van Amarant, ons
rond in de wereld van de
grafische kunst en de talrij
ke uitdrukkingsmogelijk
heden die ze de kunstenaar
biedt en belichtte hij de
twee meest gebruikte tech
nieken om brons te gieten:
de verloren-was-techniek
en het gieten door middel
van zandvormen. Voor deze
laatste techniek wordt als
vonnmateriaal een speciele
soort gietzand (of Brusselse
aarde) gebruikt. De giet
vorm, veelal vervat in een
gietkast, moet dan een hol
te hebben die overeenstemt
met de gedaante van het
gewenste werkstuk. Bij
grotere werken moet wel
een kern van hard zand
aangebracht worden zodat
ze hol kunnen gegoten wor
den. De andere ook wel
zeer oude - giettechniek,
genaamd cire perdue»
gaat uit van het model,
waaromheen een gietvorm
(moule) in rubber wordt ge
maakt. Binnenin deze vorm
wordt een laagje was aan
gebracht, en daar binnenin
de kern. Giet- en ontluch-
tingskanalen worden ge
monteerd. Dit geheel wordt
omgeven met een dikke
laag chamotte en gips Bij
het verhitten van het was-
model en de mantel komt
een ruimte vrij die vervol
gens door het ingieten van
gesmolten brons gevuld
wordt. Na afkoeling en
wegbreken van de chamot-
temantel komt dan het dun-
wandige gietstuk te voor
schijn.
Beide technieken worden
op de tentoonstelling bevat
telijk voorgesteld aan de
hand van didaktisch mate
riaal (informatieve teksten,
foto's en gietvormen) en
beelden van volgende kun
stenaars Maurice Brams,
Jan Calmeyn, Eric Cardon,
Luc Cauwenberghs, Luc De
Blok Aalst 1949), Leo De
Buysere. Lea Decaestecker,
Tom FrantzenKoenraad
Tinei, Hubert Minnebo, Ro
land Monteyne 1932, wo
nende Sasbaan 10, Herder-
sem), Erik Poot, Roland
Rens, Luc Schelfhout,
Frans Van Den Brande, Ro
bert Vandereycken, Agnes
van Ransbeeck 1947, wo
nende Brusselbaan 161,
Hekelgem-Affligem), Stan
Vanvinckenroye, Luc Ver
bist, Raf Verjans, Frans
Walravens en Maurits Wit-
douck.
De grafische uitdrukkings
mogelijkheden kunnen in
vier hoofdgroepen worden
ingedeeld hoogdruk, diep
druk, vlakdruk en door
druk.
De hoogdruk is de oudste
en ook de eenvoudigste
drukvorm. Men drukt hier
bij van verhoogd liggende
elementen. Het oudste
prentkunstprocédé is de
houtsnede. De oudst be
waarde Europese en geda-
Incar Lebbeke viert dit jaar zijn zilveren jubileum en zette die viering luister t
met een prachtige nieuwe produktie, door de jongeren zelf gemaakt. In he
driemaandelijks tijdschrift van de groep wordt trouwens uitvoerig teruggekc. in,
men op dit werkelijk nooit meer te vergeten moment. Maar we lezen in dezelfd;
infokrant dat de groep op 5 mei werd ontvangen op het paleis te Laken. Koninj
Boudewijn en Koningin Fabiola hebben er zich geruime tijd echt
onderhouden met de Incar-leden.
En dan de toekomstplannen; van 3 tot 17 juli is Incar op tournee in Tenerife
21 juli is er een optreden in het Boudewijnpark te Brugge. Op 31 juli is de
zien in de gevangenis te Gent.
Met een inleiding door en volgens een ontwerp van
Jan Van der Hulst, voorzitter van de Vereniging
voor Aalsters Kultuurschoon, verscheen een reeks
stadsbeelden «Aalst in het begin van de 20* eeuw».
Aalst. Skulpturen zijn er ook te zien in het oud-hospitaal
(per)
methoden lithografische stelling «Grafische Tech-
krijttekening, lithografi- nieken» geeft niet enkel een
sche pentekening, over- overzicht van de verschil-
druk. lende mogelijkheden om
Bij doordruk wordt het te grafiek tot stand te bren-
drukken beeld uitgespaard, gen, ze toont meteen ook
De delen die niet tot het een waaier van stijlrichtin-
beeld behoren laten de inkt gen Dit alles wordt daarbij
niet door. Een heel oude verduidelijkt met werken
techniek hiervan is het sja- van volgende kunstenaars
bloon. Deze techniek werd Martin Bay ens, Renaat
intussen geperfektioneerd Bosschaert, Luc Claus, Jan
en evolueerde tot de moder- Cremer, Rik De Keyzer,
ne zeefdruk, waarbij de Enk De Kramer, Hugo De
inkt door een gedeeltelijk Smaele, Luk Duflou. Cyr
afgedekt weefsel op een Frimout, Gerard Gaudaen,
drukvlak papier, glas, Maurice Haccuria, Emiel
metaal, tekstiel zonder Hoorne, Luc Hoenraet,
behulp van een pers, wordt Theo Humblet, Renaat
laat Ivens, Jos Jans, Maurice
Pasternak, Veerle Rooms,
Gekleurde kopergravures
van de hand van Germaine
Mealnie Marie Tailleur. Te
Besanpon aan de Doubs in
1881 geboren behoorde
Tailleur tot de «Ecole Fran-
paise». Ze schilderde bloe
men en landschappen met
waterverf te Fontainebleu
doch werkte tevens veel in
ons land waar zij o m. zes
met waterverf ingekleurde
kopergravures maakte van
oude hoekjes van het toe
nmalige Aalst. Kopergra
vures maakte ze tevens van
Antwerpen. De eerste uit
gave van de zes kopergra
vures zijn genummerd en
hun aantal was beperkt tot
100. Bij Mw Van de Velde-
D'Hoir ontdekte Jan Van
der Hulst de volledige serie
van zes die aangeboden
werden als «Hommage de
l'auteur» en genaamtekend
door G. Tailleur. In de vol
gende uitgave kwam geen
nummering meer voor.
Onderwerpen van deze
reeks kopergravures zijn
«het belfort» na de brand
van 1879 met het gebe
dshuisje, de «oude ijskel
der», «le pont du Béguina-
ge», «het begijnhof» met de
Bleek, «de oude
met de achterkant
Oud-Hopsitaal en een
van de oude brouwerij,
binnenplaats van het 88
huis», eigenlijk de in; L"e
van het voormalig lanci
en «het portaal van
Martinuskerk» met
het huis «Erve de
U kan zich deze
reeks kopergravu
inleiding en in sierljjl
groot 25 bij 33 cm,
schaffen aan de priji
500 fr. bij Jan Van
Hulst, Ploegstraat i
9300 Aalst]
21.32.80
Ook in de boekhan
bekomen.
afgedrukt. Zeefdruk
een grote oplage toe.
In al deze grafische technie- Ilse Van Den Bogaert, Mau-
ken speelt de gebruikte pa- rice Van den Dries, Miki
piersoort een voorname rol Van der EeckenJan Van-
Er bestaan heel wat soorten deweghe, Jef Van Grieken,
en kwaliteiten: handge- Lea Van Heck, Linda Vinck
schept papier, houthou- en Pierre Vlerick.
dend en houtvrij papier, ve-
Ujnpapier, vergé, langveze- Geleide bezoeken aan deze
Üg papier, lompenpapier. uitzonderlijke didaktische
Het drukken van meerdere tentoonstellingen zijn mo-
kleuren is komplekser dan gelijk, bij voorkeur na af-
eenkleurige drukken En spraak met mevr Vande-
tenslotte: een onbeperkte velde, Haeltermanstraat 77
variatie van werkwijzen te Aalst, tel. 053-70.04.65.
In de Galerij De Vuyst heb
ben weer twee zeer interes
sante tentoonstellingen
plaats Zij worden beide
geopend op zaterdag 11 ju
ni. Maar er zijn bij geen van
de twee inleidende sprekers
voorzien. Iedereen kan dus
komen op een voor hem ge
paste uur. De eerste ten
toonstelling heeft plaats in
de bovenzaal van het oude
huis De Vuyst (dus boven
het magazijn van kledings
stukken) Ze brengt ons een
retrospektieve van het
werk van de bekende kun
stenaar Frans Masereel
(1889-1972). Galerij De
Vuyst heeft de hand kun
nen leggen op een selektie
van zijn schilderijen, aqua
rellen, tekeningen en gra
fiek. Deze tentoonstelling
zal geopend blijven tot en
met 13 juli 1983. Ze is alle
dagen toegankelijk van 10
tot 12 uur en van 14 tot 19
uur. En zoals naar gewoon
te volledig gesloten op
dinsdag.
De tweede tentoonstelljing
heeft plaats in de grote be
nedenzaal en in de kelder
(het vroegere terrein van de
«Hof De Bruyn»), Zij brengt
ons kunstwerken van een
veertigtal kunstenaars van
eigen bodem, die werkzaam
waren tussen 1830 en
1980. Het betreft hier alle
maal grote namen uit de
Belgische
van uit die periode. Of
maar enkele te
Paul Delvaux, Jan
sens, Albert Van
Wolvens, Gustaaf
Fritz Van den
ville... En om zeker
vergeten: er zijn
drietal werken bij
mes Ensor. Dus wer; nel
het neusje van de zalffl U)
Zoals de eerste is ook
tentoonstelling open n
juni tot 13 juli Maat™
na het verlof ook
22 augustus tot en
september. De
uren en ook de sluitii^lvj
gen zijn dezelfde
eerste tentoonstelling
blijft mogelijk! De tentoon-
De Bruyn
Aalst. Ook ont-hullende werken in het oud-hospitaal (per)
De rondreizende tentoonstelling 'Het Waasland in
beeld' is na Temse en Sint-Niklaas aangekomen in
Kruibeke. In het OCM W-rustoord (Onze-Lieve-
Vrouwplein) kan U nog tot en met zondag 12 juni
a.8. gaan kijken naar werk van de persfotografen
Henri M. Codenie, Jozef Delestinne, Mare De Waele,
Etienne De Hauwere, Gerard Lyssens, Francine Van
Cotthem-Schalcken8, Roger Van Daele en Erik Wes-
terlinck.
Uit hun archiefdozen hebben ze samen zo'n tweehon
derd foto's over algemeen nieuws, aktualiteit en
sport in het Waasland geselekteerd. Dinsdag 7 juni
jl. werd de tentoonstelling geopend door burgemees
ter Verberckmoes. De expo is verder toegankelijk
vandaag vrijdag 10 juni van 18 tot 20 uur, morgen
zaterdag 11 juni van 10 tot 12 en van 14 tot 18 uur
en zondag 12 juni van 10 tot 12 uur. Wij houden
eraan deze tentoonstelling warm aan te bevelen.
(ldb)
Hamme. In de feestzaal van het gemeentehuis stelt J. Mets zijn werken tentoon log
belangstelling was groot vh)
Drie dagen lang kreeg kunstschilder Karei Go
vaert (Oombergen, 1939) heel wat belangstelling
voor zijn tentoonstelling in het Moorsels Paro
chiehuis. Zulks ter gelegenheid van de zonovergo
ten Moorselse kermis.
Vooraleer Karei Govaert zich drie jaar terug defini
tief als full-time kunstschilder te Hillegem-Herzele
vestigde had hij school gelopen te Etterbeek en te
Aalst, reklamekursussen gevolgd te Namen en te
Brussel doch ook in Rwanda gewoond.
Zijn eerste
met de edele schilderkunst
dateert uit de periode van
de autoloze zondagen in
1973. Ondertussen labo
reert hij aan een échte car
rière en stelde onder meer
reeds tentoon te Herzele,
Hillegem, Everbeek, Oom-
bergen, Oudenaarde, Nino-
ve. Gavere, Lessen, Ge-
raardsbergen e a.m.
In zijn schildersberoep
vindt Govaert zich rustig,
thuis, op vertrouwd do
mein. Met een duidelijk ge
voel van zelfvertrouwen,
van bewustzijn van de ei
gen kimde. Om niet te zeg
gen meesterschap.
Van autodidakt ontwikkel
de Govaert zich tot een
schilder in de traditie van
de Vlaamse Meesters zoals
die van St.-Martens-Latem.
Zoals deze zingt hij rustig
zijn eigen zang zonder zich
druk te maken over al wat
zogezegd officieel en akade-
misch zou zijn.
Karei Govaert is o.m. de
schilder van het landschap,
van «zijn» landschap dan,
dat van de «Vlaamse Arden
nen». De dagelijkse kom-
munikatie met mensen en
natuur ter plekke inspi
reert hem tot het eigen
landschap dat hij dan met
rustige hand meesterlijk
weet vast te leggen. De na
tuur boeit hem uitermate,
de gang der seizoenen, de
dag-en-nacht-tegenstel-
ling, de wisselende weers
omstandigheden Getrans
poneerd naar eigen visie
brengt hij onafgebroken
steeds andere landschap
pen op doek. Landschappen
bezitten voor Govaert naast
tegenstellingen immers
ook heel wat konstanten.
Toch blijven herfst- en win
terlandschappen hem
meest boeien. Hij heeft im
mers een opmerkelijke aan
dacht voor kleurenschake-
Aalst. Werk van Karei Govaert te Moorsel (per)
ringen in de lucht, voor la- Vlaams te noemen. Hij is
ge horizonten met tegen de trouwens één van de nog
achtergrond eenzaam gesil- vele kunstenaars die zich
houetteerde bomen. Stille nog bekommeren om het
melancholische winter- zuiver ambachtelijke in
landschappen met fijne tin- hun kunst en die bewijzen
ten doch ook panoramische ddat stielkennis alleszins
zichten met warme, kon- geen rem is voor kreativi-
trasterende kleuren. teit en temperament
Govaert evolueerde inder- Karei Govaert schildert
daad tot een fijn paysagist naast landschappen van
met realistisch gevoel voor zelfsprekend ook boerenta-
het klassiek gestruktu- ferelen en bloemen en heeft
reerd landschap. reeds heel wat ervaring ver-
Is zijn levensvisie eerder ro- worven met grote forma-
mamtisch, zijn schilder- ten, plafond- en muurschil-
kunst is alleszins op en top deringen.
(lh)
Reeds voor de negende maal organiseert de VW
«De Faluintjesstreek» ter gelegenheid van haar
Pikkeling een tentoonstelling van werken van
kunstschilders om het mooie van het landelijk
leven in 't algemeen en van de oogst in het biezon-
der vast te leggen doch anderzijds ook om regiona
le kunstenaars een valabele kans te geven in kon-
takt te treden met een ruim publiek.
Wel wordt gesteld dat de
werken in dit geheel moe
ten kaderen en dus oogst-
gebeuren, landelijkheid of
de schoonheid van de Fa
luintjesstreek Baarde-
gem, Herdersem, Meldert
en Moorsel konterfeiten.
Als aanmoediging koopt de
VW dan het bekroonde
werk aan.
Aangeraden wordt andere
onderwerpen dan de reeds
bekroonde te kiezen. Elk
exposant mag maximaal
drie werken (vroegere lau
reaten vijf) presenteren,
formaat naar eigen keuze.
Vóór 15 juli moeten wel op
het sekretariaat naam en
adres, titel, afmetingen en
prijs worden gemeld. Zo
niet zullen de werken niet
kunnen worden aanvaard.
De werken dienen te wor
den bezorgd op Hof ter Lin
den, bij de kerk te Baarde-
gem, op donderdag 28 juli
waar ze van 10 tot 12 en
van 14 tot 19 u door een lid
van de raad van beheer in
ontvangst zullen worden
genomen.
Aan de hele onderneming
wordt heel wat ruchtbaar
heid gegeven, niet alleen
via de pers doch ook door
honderden affiches en dui
zenden gloednieuwe kleu-
renfolders.
Alvast een ideale gei
heid om in amper dij
gen gekonfronteerd te
den met duizenden
kers. De inkom is er
daad gratis.
Nadere informatie mi
bij Jos Muylaert, Do-ET]
9392 Meldert- Aalst,™
052-35.65.16) of bij
afwezigheid bij de Q
voor Toerisme Aalst,
biedshuisje (Belfort) o nj
Grote Markt te Aalst tui
053-77.11.11 toestel
Vroegere laureaten waren
reeds: in 1975: Jan De Rid
der uit Opwijk met «Drie
span»; in 1976: Georges
Teugels uit Lebbeke met
«Vlegeldorser»; in 1977:
André Verschalden uit
Hamme met «Pikker»; in
1978: Kamiel Van de Velde
uit Opwijk met Wetter»; in
1979- wijlen Joris De Clercq
uit Haringe met «Rochus-
kapel»; in 1980: Gustaaf
Van de Per re uit Meldert
met «Schafttijd»; in 1981;
Jacky Van Buggenhout uit
Asse met «Oude landman»;
in 1982: Willy Laureyssen
uit Gent met «Oogst met
pikbinder»
Lebbeke. Aandachtige toeschouwers tijdens de opening van de tentoonstelling
dagen grauwe zorgen», georganizeerd door de Lebbeekse CSC (P. Van San)