1 Frangois - Martin BARRIE Greta Seghers'literaire familiekroniek Het zymotische cynisme van Frank Pollet, zijn verledenziekte Zeven kunstenaars bij Beverse rijksscholen Tentoonstelling te Zele UITSLAG TOMBOLA Kunstschilder Gerard Delancre te Affligem In de marge van een poëzieavond te Sint-Niklaas a ie o: 24 - 24.6.1983 - De Voorpost Nieuwe roman van lerares uit Vrasene In 1977 kwam ze voor het eerst in het literaire en tegelijk algemeen-Wase nieuws, geschiedenislera res Greta Seghers uit Vrasene. Haar roman «Afkeer van Faulkner» viel dermate in de smaak bij de literaire kritici dat ze hem met de debuutprijs be kroonden. De «Wase Persklub», of althans de leden van die vereniging. selekteerde(n) haar voor de bekroning tot «figuur van het jaar», maar die onder scheiding werd niét door haar in de wacht gesleept en viel trouwens nog nimmer een vrouw uit het Waasland te beurt. Greta Seghers (Beveren, 11 februari 1942) liet in 1978 bij Orion verschijnen «Omtrent de man die wederkwam», een boek over geloof en ongeloof. «Afkeer van Faulkner» handelde over goed en kwaad. In 1980 publiceerde ze, opnieuw bij Orion, de verhalenbundel «Het blauwe meisje en de andere kleuren van de verschrikking»; daarvan komt in het najaar bij de Standaard Uitgeverij een herdruk uit. Het recente boek van Greta Seghers heet «Ontrege ling en misverstand", werd bij de Standaard Uitge verij op de markt gebracht, telt 326 pagina's en kost 590 frank. Het verschijnsel mens «Na mijn «Blauwe meisje» werd ik door mijn dorps genoten bijna uit m'n dorp gekeken», zei Greta dinsdag jl. in de Standaard Boekhandel aan de Stationsstraat in Sint-Niklaas waar ze haar nieuwe boek signeerde. Waarom dan wel? «Ik schrijf wel licht niet zoeterig genoeg». Het verschijnen van «Ontregeling en misverstand» wordt blijkbaar wel toegejuicht, te oordelen althans naar de «stormloop» (je moet relativeren, natuurlijk) die volgde na de televisieuitzending «Wie schrijft, die blijft» waarin de Wase romanschrijfster te gast was. Het boek gaat over «een kleine bourgeoisfami- lie die, binnen de voorgeschreven perken, van voed sel tamelijk welvarend was geworden» Ten dele een heuse autobiografie, ten dele ook fiktie. Een fami liekroniek die zich zowel in het Land van Waas als in Antwerpen afspeelt. Greta Seghers over tendensliteratuur; «Ik ben bang van tendens in de kunst in het algemeen en van tendensliteratuur in het bijzonder. Multatuli kan ik wél appreciëren. Als kunst te veel uitgaat van een ideeënwereld kreëert men te veel kunstmatige per sonages». Haar nieuwste boek, dat ik nog lézen moet, houdt het bij de realiteit: die van haar grootou ders De Backer, die van de «kleine kollaboratie» waarin haar familie verzeilde. De historische reali teit dus. Het «verschijnsel mens» boeit haar, zegt ze, ze vertelt dat ze erdoor geobsedeerd is. Over de ont wrichting in de menselijke relaties en in de natuur van de mensen handelt dit nieuwe boek, en voort gaande op de flaptekst is dit een boek vol konflikten en tragiek. Greta over haar religieuze inspiratie: «Al wie mij aandachtig leest zal in mij een religieuze schrijfster herkennen». Een en ander neemt niet weg dat ze zich vaak sterk afzet tegen een bepaalde roomse achtergrond «waar instituut gelijk staat met Greta Seghers uit Vrasene schreef met «Ontregeling en misverstand" een kroniek die zich voor een groot deel in Vrasene en omgeving afspeelt. macht». Het door haar zéér geapprecieerde boek van Claus «Het verdriet van België» wordt door haar ondermeer naar waarde geschat omdat daarin tegen het roomse instituut gefulmineerd wordt. En toch, Greta Seghers geeft les aan het instituut Onze-Lieve-Vrouw-Presentatie in Sint-Niklaas. waar ze in haar lessen geschiedenis wél binnen het gereel blijft. De Presentatie («een strenge, serieuze school», zegt ze), da's de instelling waar ze ook haar vorming kreeg. Er werden trouwens nogal wat schrijfsters gevormd in die school: Loekie Zwonik («Hoe heette de hoedenmaker?»), Blanka Gyselen langgeleden, de Melseelse Anna Dellart ook Greta Seghers (getrouwd, twee kinderen) lijkt haar draai gevonden te hebben in de romanschrijfkunst. Sporadisch schreef ze ook gedichten, in het tijd schrift Yang b.v. Aan haar nieuwe boek hoop ik weldra een bespreking te kunnen wijden W.V. funktioneren van God?», «Mentaal» en «Kri tiek op de inhoud aanvul- bedenkingen existentii tisch van aard en geba» op een volkse observe Hij heeft het over een toire répétée. de afbn&i van het «leefnet», het van de mens. de erosie *ji de leugen, de harde vry en hun treurige antwoc Achter die huiver ei D polsslag van de tijd/Beg- ,D' hij de waarachtigheidi wonden Binnen een -ktl ster van begrijpelijke den: spijt Verwar® schaamte omwille i de Waarheid». Ik meen Frank Pollet hierin op* zeer authentieke manie Vrijdag 17 juni jl. in kasteel Walburg in Sint- gesteld. Het verleden gist Niklaas hebben de Wase dichter Frank Pollet en verder in «Krisis», «Krij- uitgever Albert Hagenaers uit Bergen-op-Zoom de Sen WÜ voorlichting over bij diens uitgeverij Wel uitgegeven bundel «Zymo- het se» van Frank Pollet voorgesteld. Zymose is het voorlaatste woord (zymotisch het laatste) in Van ,ende sugges,le8„ in de Dale en betekent «gisting, fermentatie, inzender- marge van de gedichten heid indien optredend bij ziekteprocessen». De aan- verharden op enkele woor- vulling houdt in die mate verband met de bundel den na aforistische frazen dat niet de thematiek ervan of de dichter zelf van Joy Devision. David verziekt is, maar wel, voor een stuk toch, de Byrne, Jos De Haes, de Tom oorzakelijkheid van het schrijven. Tom Club en gewis ook van Jan Griffioen en Harm Bij gisting zetten organi- kreeft is zo verledenziek» Damsma (van wie wij des- sche stoffen andere organi- Elias Cannetti ziet het zó; tijds nog het taaldidakti- sche stoffen om zonder zelf «in den beginne was het sche boek «Zeggenschap» te veranderen; de dichter Woord, let wel was/dus kompulsief, maar niet zon- verandert zelf niet terwijl ging het verleden aan het der genoegen moesten hij met de werkelijkheid Woord vooraf/Hij buigt doornemen), een bredere werkelijkheid zich voor de suprematie van meen dat Pollet met «Zy- maakt, die van het verle- het verleden» Het is een mose» het beste van zichzelf den. Het literaire engage- ziekte die Pollet onderge- heeft gegeven De bundel ment, het grootse streven, koeld tot diepgevroren eta- overtreft nog «Belladonna» staat bij Pollet tegenover meert. Hetzelfde stond ook en «Waterland», eerder nog een koele afstandelijkheid, al, maar warmer, in Water- wat de inhoudelijke tenden- een sterk gestruktureerde land en Belladonna, twee ti®8- de soliede draagkracht vorm, vindt Hagenaers. Hij vroegere bundels, meent dat sprake kan zijn «Zymose» is onderverdeeld van een Pollet-gebonden in vijf hoof dingen. «Mijn poëtica, maar hij wil na- overbodig woord» verklaart tuur lijk in de eerste plaats, ^e ondertitel van de bundel: of zij het in de tweede „een ketterij». Het betreft plaats, een aantal bundels ©en cyklus die in 1980 al in verkopen Alhoewel: hele- Sint-Niklaas werd ten toon maat ongelijk heeft hij niet. Pollet schrijft voor een klein publiek; het feit dat hij zich opstelt als een beet je een moeilijk dichter is volgens Hagenaers geen pose. In «Dit bericht geldt als enige kennisgeving», stelt Pollet zelf: Met voor bedachte vastberadenheid had hij handvaardig alle pose uit zijn spraak ge- band». Hij voelt zich thuis in het territorium dat hij met deze vaardigheid heeft gecreëerd en afgebakend: «In deze kon tekst is hij heer en meesterEn waarmee hij de lezer tegelijk het hof maakt en om de tuin leidt: «Betrapt terwijl hij Bood schap en Betekenis Als vallen in gedichten plaat ste» Het weze een waar schuwing. De werkelijkheid van het verleden, schreef ik al, en niet daarom is Pollet een kreeft, maar omgekeerd. Dixit Hugo Claus: «Een Sint-Niklaas, Walburgkasteel. Albert Hagenaers overhandigt aan Frank Pollet het w nummer van diens bundel «Zymose» (carine) van een in verbonden sen tenties gegeven cynisme, dan wat de vorm betreft. Pollet is hard met de waar heid. Zijn terminologie voor wat was is bijtend, zijn vitriool nochtans niet dat van een misantroop, zijn «Zymose» werd uitj bij Wel. Bergen-op-Za (Postbus 624, 4600 Bergen-op-Zoom. Neé land) Je kan de bundel a getekend toegestuurd fc gen door 185 frank I ten op rekeningni 000-0755195-53, Nac straat 108, 9180 met de vermelding mose». Leo DEBOQ De komende dagen zijn er te Zele een tweetal ten toonstellingen te zien die de moeite waard zijn. Er is in de eerste plaats de tentoonstelling die door de Culturele Centrale wordt georganizeerd met kun stenaars van eigen bodem en anderzijds is er een tentoonstelling gewijd aan de werken van de Poolse kunstschilder Regina Szemik en georganizeerd door de Vlaams-Poolse Vriendenkring. De kunsttentoonstelling van de Culturele Centrale brengt werk van vier kun stenaars: schilderijen et et sen van Mauri ts Van Dries- sche, schilderijen van Mau- rit8 Van de Velde, plasti sche uitbeeldingen van To ny B.N. en pentekeningen van Charles De Backer Ze vindt plaats in de zaal «Volkshuis», Kouterstraat te Zele en wordt ingeleid vrijdag 1 juli om 20.00 uur door volksvertegenwoordi ger Norbert De Batselier. Men kan deze merkwaar dige tentoonstelling bezoe ken op zaterdag 2 juli van 15.00 tot 21.00 uur, op zon dag 3 juli van 10.00 tot 13 00 en van 15.00 tot 21.00 uur, op maandag 4 juli van 10.00 tot 13.00 en van 17.00 tot 21 00 uur en op dinsdag 5 juli van 10 00 tot 21.00 uur. De^ tentoonstelling georga nizeerd door de Vlaams Poolse Vriendenkring en de Vlaams-Poolse Kulturele Vereniging, staat helemaal in het teken van werk van de kunstschilder Regina uit het Poolse Zy- Zij heeft plaats in de SOCIALISTISCH TROMMELKORPS LEBBEKE Trekking van 18.6.1983 7309 - reservenr. 2535 vanaf 11.7.1983 tot 31.7.1983 3251 2146 1028 1283 5784 1374 8213 8291 5772 1306 2376 2136 6701 6272 3346 5205 3267 2192 5454 7064 2684 7074 5982 6281 3752 3502 3572 7174 1481 8564 2791 3839 8560 2665 Prijzen af te halen In het Volkshuis, Dendermondse- steenweg 7, Lebbeke tot 10.7.1983. 250304-RD tentoonstellingszaal van het gemeentehuis van Zele op zaterdag 25 juni van 20.00 tot 22 00 uur en op zondag 26 juni van 10.00 tot 13.00 en van 15.00 tot 20.00 uur. Anton Van Wil- derode zal deze tentoonstel ling op zaterdag 25 juni om 20 00 uur inleiden. Regina Szemik woont nog steeds in haar geboortestad Zywiec aan de voet van het grootse Tatragebergte in het zuiden van Polen Zij behaalde de graad «van Master in de Ekonomische Wetenschappenaan de akademie van Krakau en specializeerde zich verder in haar beroep in het be langrijke industriecentrum Katowice. Zij volgde geen specifieke akademische of technische opleiding in de schilderkunst, maar ont wikkelde haar eigen na tuurlijke begaafdheid en aanleg. Zij is een zeer aktief en gewaardeerd lid van de kunstenaarsvereniging «Rozruë» in haar geboorte stad. Regina Szemik heeft zich in de meest gunstige zin doen opmerken door haar olieverfschilderijen en aquarellen, maar ook door haar tekeningen, beeld houwwerk en grafieken. Zij is vooral begaafd als schil der van landschappen. Poolse folklore en het schil deren van dieren, vooral hondjes. De Vlaams-Poolse Kulture le Vereniging, die deze kunstenares voor een reeks tentoonstellingen naar Vlaanderen heeft uitgeno digd, werd opgericht naar aanleiding van de Vlaams- Poolse week te Aalst in 1980 en is een onderafde ling van de gelijkname ver eniging die in Gent reeds geruime tijd bestaat. De vereniging heeft tot doel Polen en Vlaanderen nader tot elkaar te brengen en te ijveren voor het ontwikke len van kulturele betrek kingen tussen beide volke ren op gebied van litera tuur, taal, plastische kun sten. muziek, volkskunst, wetenschap, enz. De afde ling Aalst heeft een waaier van aktiviteiten en organi- zeerde tentoonstellingen, dia-avonden. Pools restau rant, Poolse filmavonden, koncerten en nodigde ver schillende kunstenaars uit en organizeerde ook een tournee in Polen voor Alkuone. Er is tijdens het weekend van 1 en 2 juli een tentoon stelling met de schilderijen van Regina Szemik te Mere in het Hof van Daele Doorniknaar Gerard Delancre (1922) studeerde aan het St.-Lukasinstituut van zijn geboortestad waar hij o.m. Jos Speybroeck als leermeester had. Speybroeck te Affligem zeer gekend vermits er niet alleen een merkwaardig schilderij van de H. Lut- gardus berust van zijn hand doch vooral omwille van de merkwaardige illustraties in het Affligems missaal dat destijds furore maakte. ze zullen hem niet temmen, de fiere vlaamsche os! Een kust vol potentiële kapers: die puzzel -stukken passen in het wisselend dekorum Van de Vlaamsche Vlijt waar winnaar en gezel Nog naast elkaar poseren in hun kleurrijke kostuumfctii Hoe autentiek: de wind staat pal hel Op kop En enkel bij de gratie Gods Vallen er meer dan hij. Zal Zo in iemands rekening een fout geslopen zijn. En spreken wordt dan hijgen met een stem Waarvan het draagvlak zeer verbluffend is. Want Vlaming Zijn in Vlaanderen is winnen in Gent-Wevelgem. En dus: wie wordt het dit jaar? Raas? Of Lubberding? rst Sinds zijn eerste expo te Nijvel is hij zeer aktief en kwam in kontakt met het groot publiek o.m. te Brai- ne. Doornik, Oudenaarde, Hannuit, Rebecq. Tubize, Mons en Brussel. Delancre is tevens drager van vele onderscheidingen Toen hij in 1976 de Proven ce «ontdekte» werd dit voor hem een keerpunt. Hij ont dekte er het universum van het licht, van zon, stilte en rust. Een universum waar de mens zich in eenvoud en wijsheid toelegt op de meest duurzame vreugde: zijn vereniging met de natuur. Delancre is een veelzijdig artiest die uitmunt in diver se disciplines. Akwarel, pastel en olieverfschilderij. Zelfs fotografie. Zich vaak uitlevend in de stijl van de grote meesters van de Vlaamse School. In een aantal gefantaseerde werken geeft hij blijk van enorme kreativiteit en ver beeldingskracht stoelend op een merkwaardige be heersing van de techniek. Vertrekkend vanuit het kontakt met de natuur, met dier en mens herwerkt De lancre deze objektieve gege vens in een zeer persoonlij ke stijl waarbij het mense lijk subjekt uiteindelijk steeds centraal staat. U kan deze tentoonstelling meemaken tot en met maandag 10 juli op zaterda gen van 14.30 u tot 20 u en op zondagen van 11 tot 13 en van 14.30 tot 20 u. LH Frank Pol* Pr. Courtensstr., 33 9330 DENDERMONDE Tel. 052/21.46.10 UITNODIGING KUNSTSCHILDERES van 24 juni tot 7 juli Zondag van 10 u. tot 12 u en van 14.30 u. tot 19 u. Een bescheiden biënnale in Beveren dit weekend, maar toch slaagt men er in de rijksscholen om de twee jaar telkens weer in. een puike kunsttentoon stelling te openen tijdens de eindeschooljaars feesten Waren het twee jaar geleden vijf Beverse kunste naars dan' zijn het ditmaal zeven kunstenaars en kunstenaressen uit het Waasland, het Antwerpse en het Brusselse die met hun werk in de rijksscholen vertegenwoordigd zijn. Greet Bogaerts beoefent de batikkunst. Dit was oorspronkelijk in Java en India een louter utilitaire verftechniek waarmee op weefsels figuren geverfd werden. In haar atelier op de grens van Temse en Sint-Niklaas past ze met toewijding en doorgedre ven technieken de aloude batik methoden toe en tovert daarmee op de katoenen doeken bloemen, speelse taferelen en landschappen. Elk van haar werken is erg kleurrijk en er zit veel tekening in Denijs De Backer legt zijn leven vast in linosneden, olieverfschilderijen en akwarellen Ook de natuur, de Wase bossen waar hij middenin woont, zijn tuin in alle seizoenen, een bloem, een insekt zijn onder werpen die met liefde weergegeven worden in het zwart-wit van gedetailleerde lino's, in olieverf of met trefzekere toetsen in akwarellen die naar die natuur doen verlangen. Wim De Cock uit Belsele maakt gestileerde hout- skulpturen met een minutieuze en gladverzorgde oppervlaktebehandeling. Hij is autodidakt, evenals Carlo Faber, die uit stukken boomstam, takken en tronken beelden beitelt waarbij de vorm van het stuk hout dikwijls het uitgangspunt vormt voor de scheppende gedachte. Hij werkt in het Brusselse Luc Heirbaut penseelt surrealistische doeken die de gevoelens, emoties en projekties van de mens schet sen, gebruik makend van symbolische elementen. Hij werkt al meer dan vijftig jaar in Nieuwkerken De grafiek van Veerle Rooms, afkomstig van Sint- Niklaas maar wonend in Berchem bij Antwerpen, toont vaak de vergeten materialen van onze luxemaatschappij Oud inpakpapier, een elektrisch snoer worden met alle mogelijkheden van de grafi sche technieken uitgebeeld in een niet-anekdotische studie van licht en materie. De schilderijen van de in 1981 overleden Albert Vael, die in Sint-Niklaas werkte, vertonen een eigen sfeer van leefwereld, met de vrouw centraal. Door het kombineren van surreële, symbolische en magi sche elementen kreërde hij een eigen strekking die in Spanje, waar hij veel werkte, als «het Vaelisme» aangeduid werd. De kunstwerken van deze zeven gerenommeerde kunstenaars worden tentoongesteld in de rijksscho len in de Donkvijverstraat (over Colruyt) te Beveren. De vooropening heeft plaats op vrijdag 24 juni om 19 u. Freddy Willockx zal de tentoonstelling inlei den. Schepen van kuituur, Frangois Smet opende ze. De werken zijn slechts te bezichtigen op zaterdag 25 en zondag 26 juni, telkens van 13 tot 18 u. Met deze expositie zijn de Beverse rijksscholen aan hun derde biënnale toe. Het is pas in, extremis dat Frank Pollet het gebruil van het kasteel Walburg te Sint-Niklaas voor gij: de poëzieavond van 27 juni jl kreeg toegezegd. Ee aantal belangstellenden en dichters die uit eiga werk zouden hebben voorgelezen, bleven d; té lang in het ongewisse en waren niet afspraak. O.m. de Nederlandse dichteres Johant Kruyt was er vrijdag niet bij. Eén en ander wor: l&a schepen van kuituur Daan Anthuenis (zelf dichter voor de voeten gegooid; hij zou niet hebben gere* geerd op de aanvraag van de dichter Is hij het die beweerde in mensen te zullen investeren? vroa men zich af. Piet Brak. stichter-redakteur van het literaire ttfl schrift Deus Ex Machina, Mare Bruynseel, Kri Geerts en het muzikale trio Bo Venken en kompan* tu (van wie men zich na verloop kon afvragen hoe hui optreden zou hebben geklonken als ze zich niet eer? itoc een half uur voor repetitie hadden afgezonderd hebben verhinderd dat de avond een al te niagtf plot beschoren zou zijn geweest. Piet Brak (w af Puivelde) las voor uit «Wiskunde», een bundel d* kort geleden bij de Kleine Uitgeverij in Sint-NiklW pg( verscheen maar waarvan Brak zelf alleen nog één niet gebonden exemplaar bezit. Kris Geert (Beveren) zei enkele gedichten uit «De dooie diere# tuin, etceteraDe bundel zou vorig jaar bij uitgeverij Danthe (Daan Anthuenis, Sint-Niklafc moeten zijn verschenen. Geerts wacht nog altijdc? een drukproef. De Wase dichters worden door hu: Wase uitgeverijen dus aan het lijntje gehouden. H-'fJ betaamt niet. Het lachen was ze erbij vergaan, J niet Kris Geerts zijn gedichten (respektievelijk W hoen, een insekt en een boerenpaard) stuk vod t stuk aan Daan Antheunis had opgedragen L.D.» UITSLAG TOMBOLA STEUNKAARTEN ROMAIN BOYS 1 04292 draagbare TV res. nr. 07182 13148 04291 11542 05710 11075 11645 12560 004s j^ol 10550 00576 07905 14426 09382 08302 00529 1073 «er 04409 04381 08104 02230 01473 01433 03209 1132 04133 10183 11595 3634 06828 07116 11451 - Prijzen af te halen tot 31 Juli 1983 in kantine Rom,if|llf Boys, Valk 83, St.-Amands, tel. 052/33.34.04. Dank voor uw steun! Het best"/ 25/6144

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1983 | | pagina 24