De grote en de kleine k Een karrevracht nieuwe Wase boeken op komst Greta Seghers' speurtocht naar zichzelf het najaar l De «familiekroniek» van de auteur uit Vrasene Kultureel Centrum Affligem zeer aktief De Voorpost - 5.8.1983 - 19 lrn'Het boekenlandschap in het Land van Waas ligt er nog wat zomers en verlaten bij nu de rakantiegangers dicht bij huis nafeesten, van Lokeren en Kemzeke tot Beveren straks. Maar vanaf september wordt het menens: een hele resem publikaties die met het Waasland te maken hebben ;omt weldra op de markt. In het vooruitzicht daarvan enige toelichting, wat kommentaar ook in de narge van een branche die kommcercie met kuituur verzoent of tracht te harmoniëren. 0r' ien boek is géén produkt als een ander, al vereisen i u Ie aanmaak en promotie ervan natuurlijk net den oveel vakkundigheid en doorzettingsvermogen als 3 y je beslommeringen die bij b.v. het lanceren en eni ibriceren van kippesoep of grasmaaiers komen 4,1 ijken. Boeken ademen kreativiteit uit, hebben aak iets edukatiefs en je moet maar eens aan de laamse theatergezelschappen vragen hoe lastig ze jfSl I hebben om, ternauwernood gesubsidieerd, over- ind te blijven. Kuituur lijkt een toegift in deze amenleving, allerminst is het een must. Wie dus in Ie boekenbusiness z'n boterham tracht te verdienen nei Doet een beetje van het pioniersras zijn, vooral als 'oo ij met druksels van het bétere slag probeert uit te nai akken. Helemaal een zware opgave lijkt het als je <e 1 Is uitgever besluit, je marktgebied tot een klein 'J iteressegebnied te beperken, af te bakenen. En die lde, aatste kategorie uitgevers valt binnen het bestek an deze bijdrage: het Waasland (of een deel n aarvan) als thematiek van de publikaties, het Vaasland (of een deel ervan)' als doelgroep ook oor de verkoop. ige scholen en verenigingen n a ien aantal boeken over Wase dorpen ontstonden Ie voorbije jaren in de rand van een fenomeen, een 3U!; age. Toen Meerdonk en Kallo met massaspelen op hie, Ie proppen kwamen vanuit de bekommernis om r et gemeenschapsleven nieuw leven in te blazen, itgaande van een historisch aanknopingspunt rerden behoorlijk boeiende heemboeken gereali- eerd (Lebbeke volgt dezelfde trend, dit jaar). re|s laatselijke geschiedschrijving gedompeld in retro- 1N jto's, het sloeg aan. Sint-Niklaas moest het dit jaar nog) zonder massaspel stellen, maar de heemkun- ige kijkboeken kwamen er wél: een dubbel zowaar a j ij Ten Bos-Nieuwkerken door Werner Smet sa- ngi ingesteld, een fameus exemplaar ook dat dank zij i df s goeie zorgen van de Oudheidkundige Kring van 8ej st Land van Waas verscheen in december. Ie rol van het verenigingsleven valt meteen al op. Ie overkoepelende Wase heemkring wil zo vaak en intens mogelijk belangstelling aankweken voor art et Wase erfgoed en Werner Smet is een nèam in ojj ingen van verzamelaars (hij speelt een vooraan- ;Cjj aande rol bij dè studiekring Óns Molenheem en E j De Verzamelaarsvrienden van Nieuwkerken). 5 w oeken in de hobbysfeer, derhalve met niet weinig n. vertuiging, toewijding en engagement gemaakt, oei 'erner Smet én zijn broer Guido en ook de se udheidkundige KLring passeren straks opnieuw irevue. I fhalve de plaatselijke verenigingen doen ook de 01 xderwijsinstellingen hun duit in het zakje. T.g.v. [|;i mderdvijftig jaar OLVrouw-Presentatie in Sint- tiei iklaas verscheen al een mooi jubileumboek, naar ag e winter van dit jaar toe worden opnieuw twee al :hoolse retroboeken verwacht: één n.a.v. 175 jaar int-Jozef-Klein-Seminarie (kollege), één n.a.v. mderd jaar rijksonderwijs. De school in kwestie temt dan zelf het risiko dat het uitgeven van zo'n uek met zich brengt maar als je een mastodont- :hool van wel duizend leerlingen bent lijkt de chl erkoop enigermate gewaarborgd en ze past de ion ublikatie in een heel herdenkingsprogramma in. egi jortklubs zijn óók verenigingen. Toen de Ko- in I 'nklijke Sint-Niklase Sportkring de eindronde in feede klasse bereikte en vrij moeiteloos op pro notie naar de hoogste voetbaldivisie leek af te levenen was Marc Van Landeghem die z'n erste stappen in het journalistieke wereldje overi- ens bij De Voorpost zette er als de kippen bij ■*111 een boek over geelblauw klaar te stomen en te fesenteren. Het werd een hogelijk onvolledig 'erkje dat bij Ten Bos verscheen, het flopte zowel nhoudelijk als inzake verkoop toen Sportkring De zaal in neo-Egyptische stijl in de Kasteeldreef 14 te Temse. Een afbeelding uit «Het Land van Waas: tien eeuwen bouwkunst» van Anthony Demey. Het boek wordt door de Oudheidkundige Kring van het Land van Waas uitgegeven. zowaar nog de boot naar eerste klasse missen moest. Veel méér goeds wordt verwacht van een boek over VW Hamme, fusieklub sedert tien jaar en als Vigor Hamme vijfenzeventig jaar geleden opgericht; auteur Hugo De Looze, persmedewerker ook, werkt aan de realisatie met het goedvinden van de voetbalklub, tegen september hoopt men het te kunnen presenteren. Wase tenoren Middels de uitgave van een derde Malflietboek het definitieve, naar verluidt hoopt de nv Danthe uit Sint-Niklaas haar blazoen weer op te poetsen. De formule is bekend van de twee vorige uitgaven (één met het Land van Waas in het focus, een ander rond Antwerpen) en scharniert rond de onnoemelij ke vaardigheid van de meestei>etser zelf. Prenten en impressies over Lier, Brugge, Dendermonde, Dordrecht en zelfs Colmar, dit moet worden «het mooiste boek over Vlaanderen». Journalist Willem Persoon schreef opnieuw een inleiding. De voorin- tekenperiode liep tot 15 februari van dit jaar, het verschijnen kan echter nog wel een poosje op zich laten wachten. Robuust van allure wordt eveneens het boek over die èndere eminente Waaslander. Lieven Rens' analyse van Anton Van Wilderodes poëzie had, onder de titel «Van Moerbeiboom tot Overoever» al in juni in het Sint-Niklase kollege moeten voorge steld worden, als we goed zijn ingelicht probeert de Stichting Mercator Plantijn (Antwerpen) het hulde boek nu tegen september op de markt te brengen. De Stichting Mercator Plantijn, die nauw aanleunt bij de verzekeringsmaatschappij Mercator, kwam enkele maanden geleden in het Wase nieuws toen het knappe boek over priester Poppe (het eerste deel van een tweeluik) in Temse werd voorgesteld; onlangs zag bij SMP een Rilkebloemlezing door Maurits Van Vossole het licht, dat boek werd in de Dendermondse Zwijveke-abdij voorgesteld. Maar de Antwerpse uitgeverij heeft nog méér pijlen op haar boog, Wase ook. Kind aan huis bij SMP is kunstkritikus Roger Geerts van Melsele, hij werkt aan een boek over Vlaamse kunstenaars. En de Sint-Niklase akademiedirekteur Karei Mechiels stelde voor Mercator Plantijn «Mappen van de tekenkunst» samen, ook al een prestigieuze uitga- venserie) Ingewijden weten dat de Stichting Mercator Plan tijn ertoe bereid zou zijn, het fonds van de Sint- Niklase uitgeverij Danthe over te nemen «indien er wat met Danthe gebeuren mocht». Zo verwonder lijk is dat niet als men weet dat SMP net als Danthe standingvolle boeken over Vlaanderen en het Vlaamse erfgoed, over kunst en kunstgeschiedenis, kuituur en zo wil uitgeven, dat men ook bij Merca tor Plantijn een boontje blijkt te hebben voor het Land van Waas, en als men bovendien weet dat direkteur Verbist van de verzekeringsmaatschappij zowel van de beheerraad van Danthe als die van SMP deel uitmaakt. SMP wordt in het beleid van alledag gerund door Gustav Janssens die tot voor kort bereid leek, het voor 1982 bij Danthe aange kondigde boek «Het Land van Waas: tien eeuwen bouwkunst» van Anthony Demey uit te geven. Maar inmiddels kon worden vernomen dat het vulgarizerende en beslist ook indrukwekkende Wa se monumentenboek i.s.m. de Oudheidkundige Kring van het Land van Waas zal worden uitgege ven (voorstelling in december vermoedelijk). De Wase kunstenaars en kunstminnenden zijn over igens zeer welkom aan de Antwerpse Desguinlei waar zowel SMP als Mercator huizen en waar ook kunstgalerij Brabo te vinden is. In Brabo expozeren met de regelmaat van een (Heirman) klok Wase plastische kunstenaars (o.m. kunstkring Kallipège van Daan Anthuenis, Daan De Smet, Anton Van Wilderode, Karei Mechiels e.a.), in Brabo werd ook een dichtbundeltje van Daan Anthuenis boven de doopvont gehouden. Enkele mensen rond Daan Anthuenis stonden het moet welhaast een jaar geleden zijn in voor de realisatie van een boek rond kunstschilder Ernest Albert, van wie werk in bezit is bij de stad Sint-Niklaas. Afgaande op een (lovende) recensie in één krant (andere media hadden officieel géén weet van het verschijnen) zou het boek in Brussel zijn voorgesteld, ooit. Als uitgeversduo tekende Danthe-Ten Bos. Nieuwkerken uitgeversdorp De uitgeverij Ten Bos ontleent haar naam aan Onze-Lieve-Vrouw ten Bosse, ter wier ere wel zeven eeuwen geleden een kapel werd opgericht, een nieuwe kerk nadien; Nieuwkerken was ont staan. Ten Bos is het dorpsplein in de Sint-Niklase deelgemeente Nieuwkerken. Het uitgeversbedrijf is nauw verbonden met drukkerij Van Lijsebetten. Ten Bos slaagde er op vrij korte tijd in een heemkundig geïnspireerd fonds op te bouwen. Hoeksteen vormde de hobbyklub De Verzame laarsvrienden van de broers Guido en Werner Smet. «Kijk op Zwijndrecht en Burcht», «Kijk op het Waasland», «Zele zoals vroeger»: u merkt welke richting men ingeslagen is. Nieuw (septem ber, oktober wellicht) is het door Edmond De Rauw samengestelde boek «Zo leefde Hamme». De Durmegemeente wordt dus dra met zowel een voetbal- als een algemeen boek bedacht. De formule kijkboeken slaat aan. De uitgevers mikken blijkbaar niét op een omzet van vele miljoenen, maar werken bewust kleinschalig. Een intense kampagne in één dorp, in samenwerking vaak met plaatselijke heemkundigen of heemkrin gen. Uit het recente verleden dateren het retroboek van Werner Van Mele over Sint-Pauwels (eigen beheer), dat in de buurt van de Roomanmolen gretig verkocht werd maar kwalitatief onder de verwachtingen bleef; het heel flink gestoffeerde en ook grafisch knap verzorgde werk «De identiteit van Waasmunster» door Benoni Moens (een vroe gere medewerker van De Voorpost) van de heemkring Het Sireentje (bij Ten Bos uitgegeven); en een boek over Kieldrecht dat door drukkerij (en voor de gelegenheid ook uitgeverij) Deckers in Verrebroek werd gerealizeerd en door onze mede werker Luc Van Broeck vorig jaar enthousiast werd onthaald. Voor het najaar worden nóg eens twee kijkboeken over Wase dorpen of gemeenten aangekondigd. Melsele en Sint-Gillis-Waas zijn aan de beurt. De promotionele aanpak die de gloednieuwe uitgeverij Het Streekboek huldigt gelijkt heel sterk op die van Ten Bos. Dat ligt voor de hand omdat Het Streek boek door Guido Smet opgestart werd. Tot voor kort had hij meer dan één vinger in de pap bij Ten Bos, maar hij durfde het aan, zélf in deze toch zo broze sektor van wal te steken. Guido Smet, voormalig en gewaardeerd medewerker van De Voorpost, ontdekte een «gat in de markt». De intekeningen voor «Kijk op Melsele» (door verza melaar Henri De Clerck) en «Zo was Sint-Gillis- Waas» (door Guido Smet zelf) lopen erg vlot. De nieuwe Nieuwkerkse uitgever (hij woont een straat van Ten Bos vandaan) heeft gekonstateerd dat tot nu toe nog géén historisch naslagwerkje over Melse le of Sint-Gillis verschenen was, kreëerde zelf een publikatie die aan een behoefte lijkt te voldoen en wil ook andere gemeenten ontginnen. Straks zou Elversele bij Het Streekboek aan de beurt komen, met Willy De Westelinck als samensteller. En de nieuwbakken uitgeverij heeft zelfs een boek over het Westvlaamse Zwevegem op stapel staan. Met een naam als «Het Streekboek» sper je je immers niet binnen de Wase grenzen in, en die filozofie lijkt verstandig. Cartoons Behalve door onze huistekenaar Ernest Metz zal ook door het politieke wereldje in het Waasland belangstellend worden uitgekeken n^ar het ver schijnen van een cartoonboek door Temsenaar Tony Van Drom, bevriend met Zeienaar Pirana. Begin volgend jaar zou van zijn hand een bundel tekeningen rond politieke prominenten (met name de Wase burgemeesters) worden voorgesteld. Men konstatere dus dat de oogst rijk is inzake Wase streekboeken. En dan nog te bedenken dat net vóór de zomervakantie de zo kloek gewaande uitgeverij Orbis Orion over kop ging, toch óók een grotendeels Wase (want door Beverenaar Wies Goyvaerts gerunde) onderneming. Orbis Orion wedde op meer dan één paard, maar toch ook op die van de regionale publikaties: «Moerbeke toen en thans» was zondermeer één der knapste dorpse boeken die ooit in Vlaanderen zijn verschenen, en op mijn leestafel ligt nog steeds een heemkundige dubbelroman van Rijkhard Van Gerven (Kallo- Guido Smet uit Nieuw- Henri De Clerck uit kerke" stan,e ««»«<- Melsele stelde een kijk- «".-K™"! op. In het boek over zijn gemeente "a'aarko™n f samen (Iv) twee streekboeken op de markt, (arch) Herent). Het zijn maar voorbeelden. Het minste dat je vandaag zeggen kan m.b.t. de boekenbranche in het Land van Waas is dat er dynamiek wordt ontplooid. De krachten lijken nuttig te worden besteed, de doorgaans kleinschali ge benaderingswijze moet vruchten afwerpen. Wouter VLOEBERGH eni u0 Vooraan in het nieuwe boek van Greta Seghers werd erti sen stamboom afgedrukt: de hoofdrolspelers in de ns oman en hoe ze zich vertikaal en horizontaal tot niej ilkaar verhouden. Nuttig en nodig, dat schema, je i j moet het bij lektuur herhaaldelijk raadplegen. Want irolf Ontregeling en misverstand» dient zich als een end imiliekroniek aan en de ontwikkelingen binnens- g v< kamers, met hoeveel élan ook beschreven, voltrek- idff ken zich alsof de lezer gewoon deel uitmaakt van de rotourage van de dames en heren Ackermans, Sel- Mlaghs of Van Doormael wie, vier generaties passeren de revue, gestaag gorden de brokken problematiek en karakters tot ta tijdloze groepsfoto samengeschreven En i°als dat in de beste families gaat er loopt stuurlijk een en ander scheef, er zijn koppigaards 'U. amoureuze haantjes-de-voorste, sukkels en ver- 'aanden. Een familiekroniek is een juiste aandui- voor de inhoud. Maar vooral zet Greta Seghers haar eigen leven op muziek, is dit een bezinning jond haar opdracht, een verhaal van vallen en nel opstaan. Op blz. 127 schetst de schrijfster het zo: Op bed lag een vrouw met goed geluk op de .MO- van haar leven; niet helemaal gezond en ook nei niet echt ziek; sinds tien jaar getrouwd met een 'venwichtige, twijfelloze, nimmer achteromkijken de man, kinderloos maar net niet te oud om nog een ore kind te krijgen; weifelende lerares met een niet- jt 'Btenschappelijke vertedering voor wat was bedekt het patina van de tijd; gefrustreerde opvoedster een groeiende weerzin tegen de lopendebandfa- "tieken die zich scholen bleven noemen zo kon ze log een poosje doorgaan. En toch behield ze het |ev°6l dat de kern nog onaangeroerd, nog onont- jn lekt was gebleven». tel bus wordt nijver gespeurd naar het wezen van de pTOe in kwestie, wordt een ontdekkingstocht on dernomen, zeven hoofdstukken lang, op het trajekt vrasene-Antwerpen. Greta-Gerda toetst haar twijfel anderen, ervaart dat haar ontregeling veeleer ongemakje is (ze is diabeters-patiënte), ontwaart '°oral veel tragiek tijdens haar eskapade, haar vlucht van huis weg, haar desertie zo men wil. Zwerftocht Slaagt de schrijfster er voortreffelijk in, je nieuws gierigheid omtrent de afloop van de zwerftocht op te wekken, méér bedreven nog blijkt ze in de vormelij ke opbouw van dit toch artistieke werkstuk. Geleide lijk aan immers vervaagt de suspense, niet de plot is belangrijk maar wel de situering van het hoofdper sonage aan de hand van wat taferelen. Naar de vorm beukt Greta Seghers je van de ene verrassing in de andere: de dialoog met grootvader (peter Pol) in hoofdstuk 2, de verrassend vinnige, archaïsche briefwisseling in hoofdstuk 4, en dan het subliem geschreven zesde hoofdstuk dat vanuit de optiek van tante (zus) Marie tot stand kwam. Die Marie (die van zichzelf zegt: Mijn vader bakt broden. Ik bak hosties.» p. 239) komt in het zevende en laatste hoofdstuk opnieuw opduiken als de auteur het over Mina, de nieuwbakken vriendin, heeft: ook die was kloosterzuster Een paar keer grijpt Greta Seghers naar Kierke gaard, «de weerbarstige de eenzame, de integere» (p, 275), dat misverstand in de titel refereert overigens naar de gekwelde filozoof. Zijzelf zoekt en tast naar houvast, maakt een identiteitskrisis door. En komt ook in opstand: ze leeft in onvrede met haar onder wijssituatie, vecht vergeefs tegen de aftakeling van haar vriendin, rekent soms af met kerk en vader land. Rubens wordt postuum gevierd, geëxploiteerd bijna als Gerda in Antwerpen aanlandt. In het museum doolt ze rond, aan het Groenplein, in heel de stad, te voet, per taxi. Kenners van het uitgaansleven in de buurt van de Stadswaag zullen geboeid zijn door het hoofdstuk dat zich in en om de vermaarde Zigeuner kelder afspeelt. Gerda komt terecht bij haar neef en tandarts, die het gemèakt heeft in het leven en haar afscheept (zijn dineetjes zijn belangrijker dan. de kopzorgen van de vrouw uit de polder), ze wordt wél geholpen door het Leger des Heils en ook bij Mina vindt ze gehoor (en Mina bij haar, zodat Mina's familieverhaal een kroniek binnen de kroniek is). Menselijk, meeslepend Een puike psychologische analyse werd, zonder teveel gezeur of gezanik. Gerda haakt bij de vrou wenbeweging aan, maar lost op tijd de rol. Ze twijfelt en is onzeker, maar is geëmancipeerd en weet haar eigen boontjes te doppen. Ze is een zelfstandige vrouw, tenslotte. Men heeft al begrepen dat deze roman zich groten deels in Antwerpen afspeelt, in de sinjorenstad anno 1977, Ook de teloorgang van de Wase polder komt aan bod en terloops wordt over Sint-Niklaas ge schreven («een provinciestadje dat van textiel be schamend rijk was geworden»p. 46) en Vrasene, de heimat, is het oord waar konfliktjes worden uitge zweet in vooral de verleden tijd. «Ontregeling en misverstand» van Greta Seghers legt op menselijke, meeslepende wijze een lus van het Waasland naar Antwerpen. De auteur uit Vrase ne heeft in dit opzicht een boek afgeleverd dat enigzins aan de roman «Een hondsdolle tijd» van Paul Snoek denken doet; daar ging het er, van Sint- Niklaas tot Antwerpen, echter danig wellustig en studentikoos toe, Snoeks boek was hoe leuk om lezen ook duidelijk een opwelling van tomeloos talent terwijl Seghers haar vaardigheid weet te doseren. Meer verwant is «Ontregeling en misver stand» eigenlijk met «Terminus Palingkreek» van die andere Waaslander, Leo Mets; ook dat boek krijgt tegen de achtergrond van Wase dorpen ge stalte, de hoofdfiguur worstelt zich door een «ontre geling» heen en de schrijfstijl is ook al schitterend. Vanzelfsprekend kan de problematiek die Greta Seghers voorlegt alle lezers uit ons taalgebied boeien (en in vertaling zou het boek hoge toppen kunnen scheren in de literatuur van Europa), al wortelt het dan in de regio. Greta Seghers bouwde een knap werkstuk op, met het gehalte dat we van b.v. Clem Schouwenaars gewoon zijn. De 41-jarige lerares heeft veel in haar mars, de bekroning bij haar wat late literaire debuut in 1977 blijkt dus allerminst ten onrechte zijn geweest. De afkeer voor «Afkeer van Faulkner» die ik wie weet waarom, misschien was het de titel destijds had en die me er niet eens toe noopte, het boek N te lezen, was ongegrond. Het oeuvre van deze zéér begaafde schrijfster van bij ons, een viertal boeken bijeen tot nu toe, moet ik nodig eens helemaal doornemen. Want «Ontrege ling en misverstand» (verschenen bij Standaard Uitgeverij, 326 blz., 590 fr.) heeft me zeer geboeid. Wouter VLOEBERGH Het Affligems Kultureel Centrum, ideale ontmoe tingsplaats voor mensen uit het Aalsterse, uit de Fa- luintjes en uit het Pajotten- land, blijft ook in deze war me vakantieperiode heel wat mensen aantrekken. Voor het komend seizoen worden in het kader van het Affligems jubeljaar zes godsdienstige en evenveel geschiedkundige voor drachten gepland plus een bijkomende ten voordele van Z.E.H. Frans Hel- linckx, vroegere medepas toor te Hekelgem en thans werkzaam onder de armen worden. Voor 1985 zijn er van Brussel. echter ook reeds 11 aange- Voor het seizoen 1984 kwa- vraagd. men reeds 29 aanvragen De eindejaarsbeurs komt voor tentoonstellingen bin- ten goede aan missionaris nen en gezien het Centrum Dom Rik in Subiaco (Zuid- zelf er drie wil organiseren Afrika) en E.H. Frans Hel- zullen er een aantal naar linckx. 1985 moeten verschoven LH

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1983 | | pagina 19