Marionettentheater
«'t Schabbernaksken»
Wordt Sint-Niklaas
opnieuw
een theaterstad?
ifl
Paul Permeke
en Lucie Brulin
te Affligem
Omdat het «Lebbeeks» toch zo «schoeën» is...
Dubbel abonnementencircuit
Folkloristisch en Artistiek
Weekend te Lehheke
Handwerkateliers in Sint-Niklaas
Geert Van Bockstaele
steeds in de
belangstelling door
ontdekking van
waardevolle
historische
dokumenten
.^0 - 5.8.1983 - De Voorpost
André Lissens en Stefaan Wesemael zijn doorduwers. Overtuigde Lebbeke-
naars bovendien, die hun hart verpand hebben aan het Lebbeeks dialekt en
deze streektaal pogen in stand te houden, via optredens met hun poppenthea
ter «'t Schabbernaksken». Niet dat beide heren de neus ophalen voor het
«schoeë Vloms», maar het «Lebbeeks» en gelijk hebben ze klinkt zo veel
sappiger. Bovendien dreigen bepaalde oerdegelijke, autentieke Lebbeekse
uitdrukkingen, onder invloed van het toenemend gebruik van het algemeen
Nederlands, te verdwijnen. En dat willen beiden voorkomen.
Hoewel «Dré» en «Steffen»
al jaren «poeppespel»-fana
ten zijn, her en der voor
stellingen gaven, toch kre
gen hun aktiviteiten pas in
augustus van vorig jaar
een brede publieke belang
stelling. Ter gelegenheid
van het Folkloristisch en
Artistiek Weekend, voer
den ze toen, in een lokaaltje
van de Gemeentelijke Mu
ziekschool een volks stuk
poppentheater op, waarin
«Suskewiet», «Flavie»,
«Grouf Hofmans», «Gist de
sjampetter» en «Zjeraar den
dievel» wervelend evolueer
den. De oproep die ze toen
tegelijk, tot de Lebbeekse
goegemeente richtten, over
een vaste ruimte te kunnen
beschikken bleef echter on
beantwoord.
Toch blijven beiden niet bij
de pakken zitten en nu de
^ebbekenaars nog altijd
blijken aangetast te zijn
oor het Lietbeka-syn-
'••oom, schreven André Lis-
i ns en Stefaan Wesemael
Het gralijk schoeén mi-
>ukel van ons Lievraa van
ebbeek». Deze parodie op
- v*?t voorbije massaspel
ordt tijdens het komend
olkloristisch en Artistiek
Teekend van de
- -instkring «Als ic can» een
•lertal keren opgevoerd,
skewiet
ïgenlijk heeft de poppen-
"■stmikrobe André Lissens
~eds lang geleden gebeten.
j herinnert zich trou-
--•ns nog zijn allereerste
ast: een kartonnen doos
waaruit bovenaan een deel
weggeknipt was, een stuk
brandhout waarin een spij
ker gedreven en een aard
appel opgepind werd
aardappel die met behulp
van krijt enige fysionomie
toebedeeld kreeg een
duimspijker en een draad
je. Voldoende attributen om
de verbeelding van een jon
ge knaap gestalte te geven.
De dag dat een vrijgevige
St.-Maarten hem een echte
poppenkast doorheen de
schoorsteen het zakken,
kon zijn enthousiasme niet
meer op.
Als tiener toog André Lis
sens met zijn poppenkast
naar het pubüek toe. Zo
speelde hij o.a. in de Broe-
dersschool, voor Het Werk
van den Akker, voor het
Rode Kruis en op Vlaamse
kermissen.
De ruimte die de kast bood
werd echter te klein. Geluk
kig kreeg hij van de familie
Heuninck «Poetekes»
zeggen de Lebbekenaars
een grotere kast in bruik
leen en ook hiermee ver-"
zorgde hij her en der voor
stellingen.
In 1974 kreeg André Lis
sens gezelschap. Stefaan
Wesemael, hoofdleider van
de KSA meende dat het le
denaantal van zijn vereni
ging nodig aan uitbreiding
toe was, zocht naar een ge
past middel daartoe en
dacht aan een poppenkast-
vertoning. Een beroep werd
gedaan op André Lissens.
In amper een week tijd
werd een kast ineengetim
merd Petrus Van Stap
pen zorgde daarvoor
werden dekors geschilderd
en poppen vervaardigd.
Poppenkast «Suskewiet»,
want zo werd de pasgebore
ne genoemd, hep van
stapel.
Met «Suskewiet» trad het
duo Lissens-Wesemael di
verse malen op het publiek
toe. O.a. in Heizijde, de
Minnestraat, voor de ten
nisclub «De Tongenslij
pers», uit Denderbelle, tij
dens de Begijnhoffeesten te
Dendermonde, in de Ge
meenteschool te Denderbel
le, het H. Maagdcollege te
Dendermonde, enz.
't Schabbernaksken
Ruim een jaar geleden be
sloten André Lissens en
Stefaan Wesemael op eigen
benen te staan. Los van de
KSA. Een invitatie op te tre
den tijdens het Folkloris
tisch en Artistiek Weekend,
georganiseerd door de
kunstkring «Als ich Can»
leek hun daartoe het ge
schikte moment.
Ijverig werd naar een nieu
we naam gezocht en uitein
delijk viel hun keuze op 't
Schabbernaksken. Een
naam die niet uitsluitend
tot het Lebbeekse dialekt ei
gen behoort iemand bij
de schabbernakken grij
pen, op zijn schabbernak
ken krijgen, staan zelfs in
de Van Dale vermeld, zij het
dan als gewesttaai maar
die erg makkelijk in de
mond ligt.
De bedoeling van 't Schab
bernaksken, zet het duo
uiteen, is het volkse leven
zoals zich dat jaren geleden
te Lebbeke afspeelde, naar
het publiek van vandaag
toe te brengen. Uiteraard
kan dit enkel gebeuren
wanneer we onze poppen
ze prefereren draad bo
ven handpoppen dialekt la
ten spreken.
Dit betekent echter
geenzins dat de stukken die
wij spelen voor een niet-
Lebbekenaar niet te genie
ten zijn. En komen de figu
ren typisch Lebbeeks over,
de toestanden waarin ze
evolueren zijn haast uni
verseel te noemen. Boven
dien passen we, zowel de
inhoud als de taal, aan het
pubhek aan. Voor volwas
senen speel je anders, dan
wanneer kinderen de zaal
bevolken.
Satire gaan we geenszins
uit de weg. Satire lijkt ons
immers gezond, op voor
waarde dat je ze binnen de
perken houdt en niet terug
valt tot het platvloerse.
Een vaste stek
Om hun doelstellingen te
realiseren en frekwenter op
het pubhek toe te kunnen
treden, zoekt het duo Lis
sens-Wesemael een vast lo
kaal, een ruimte, ze hoeft
niet groot te zijn, waar ze
zich definitief zouden kun
nen vestigen. Iedere Lebbe-
kenaar uit het centrum van
de gemeente, die over een
hart beschikt dat klopt in
de Lebbeekse maat en der
gelijke ruimte ter beschik
king heeft, kan kon takt op
nemen met ofwel André
Lissens, Klakbaan 1
(21.68.00 of met Stefaan
Wesemael, Oude Baan 17/3.
Ondertussen spitsen beide
Lebbeekse poppenspelers
echter al hun aandacht toe
op het komende Folkloris
tisch en Artistiek Weekend.
Dan verzorgen ze immers
vier voorstellingen van hun
spiksplinternieuwe pro-
duktie «Het gralijk schoeën
miroukel van ons Lievraa
van Lebbeek», een parodie
op het voorbije massaspel.
Voor de gelegenheid werd
de ganse uitrusting zo
wel de technische outtillage
als de poppen vernieuwd.
Enkel de spelers blijven de
zelfden. En die staan borg,
dat hebben we vorig jaar
mogen ervaren, voor een
flinke portie onvervalst
Lebbeeks, gebracht op een
schalkse wijze, voor ieder
een tussen de leeftijd van 8
en 88.
Pierre Van Rossem
Hamme. Muzikaal koncert door Eendracht naar Kunst en Vermaak uit Sint-Anna. (VH)
«Een lach en een traan, spetterende ko
medie, diepzinnige filosofie, tragikome
die, grimmige ironie en ook even een
absurd theaterstuk». Dat Bühnepakket
ligt, op twee stapeltjes gerangschikt, in
de Sint-Niklase schouwburg te wachten
op de toeschouwers. Een heel seizoen
lang in eigen stad naar 't theater, al is dat
toneel dan een importprodukt. Het gaat
hier immers om beroepsgezelschappen en
semiprofessionelen, de liefhebbers van ei
gen bodem (die vaak vakwerk afleveren)
zitten niet in de doos van twintig.
Half oogst staat opnieuw voor de deur. Het weekend van 15 augustus betekent
voor de Lebbekenaars niet alleen dat er in de Stationsstraat «gebraderijd» wordt,
maar ook dat de kunstkring «Als ic Can», o.l.v. Achiel Vermeiren, voor de
zoveelste keer reeds, haar «Folkloristisch en Artistiek Weekend» organiseert.
De stempel die de organisatoren dit jaar op hun weekend drukten is duidelijk
/olks. Zo kunnen de liefhebbers van het marionettentheater op vrijdag 12
augustus te 20.30 u de première bijwonen van «Het gralijk schoeën miroukel van
ms Lievraa van Lebbeek», een parodie op het voorbije massaspel, geschreven en
gespeel door André Lissens en Stefaan Wesemael, die beiden het Marionettenthea
ter «'t Schabbernaksken» vormen. Ook op zaterdag 13 (20.30 u), op zondag 14 (te
18 u) en op maandag 15 augustus (te 16 u); voert het duo Lissens-Wesemael,
experten als het op het Lebbeeks aankomt, dit stuk nog op. Telkens in het zaaltje,
van de Gemeentelijke Muziekschool.
Dverduidelijk volks zijn bovendien de Buggenhoutse volkszangers Peer en Sooi,
die op zondag te 17 u en te 21 u en op maandag te 19u, een «café-chantant» zullen
inimeren De gebroeders Lissens van hun kant. imiteren op zondag te 19.30 u en
te 21 u èn op maandag te 17 en te 19 u het bekende komische duo Gaston
Berghmans en Leo Martin.
Ook de muziek werd niet over het hoofd gezien. Zo zal de Koninklijke Harmonie
St.-Cecilia o.l.v. Frangois Peleman, op zondag 14 augustus te 20 u een concert
verzorgen en zullen «De Jonge Denderlingen» o.l.v. Georges De Kerpel, hun
muzikale kapaciteiten in de verf zetten op maandag 15 augustus te 18 u.
Het hartjesleggen, een evenement dat elk jaar heel wat bijval kent, werd evenmin
over het hoofd gezien. Op zaterdag 13 augustus, kunnen alle kinderen tot de
leeftijd van 14, van 9 u tot 12.30 u, hun artistieke kapaciteiten, in de vorm van een
hart, etaleren. Aan deze wedstrijd zijn, zoals elk jaar, waardevolle prijzen
verbonden. De prijsuitreiking grijpt dezelfde avond te 19 u. plaats.
Blijven er dan nog de tentoonstellingen. Met als blikvangers dit jaar een expositie
van Liebig-chromo'8 een zeldzaamheid naar de insiders beweren en een
tentoonstelling van gemeentepenningen. Verder zijn er eveneens doorlopend
beoefenaars van folkloristische beroepen aan de slag. Vermelden we nog dat dit
Folkloristisch en Artistiek Weekend, net als de vorige, zijn verloop krijgt in de
gebouwen en hovingen van de Gemeentelijke Muziekschool, Stationsstraat te
Lebbeke.
Pierre Van Rossem
In september gaat de cy-
klus handwerkateliers op
nieuw van start in Sint-
Niklaas. Deze lessenreek
sen worden door het stads
bestuur op het getouw
gezet.
Kantklossen kan je om de
veertien dagen ongeveer,
de cyklus duurt dertig uur
en het lesgeld bedraagt
1200 frank. Ook de weef-
kursus (getouw of raam)
neemt een dertigtal uren in
beslag, lesgeld ook hier
1200 frank. De makramé-
kursus neemt twaalf lessen
in beslag, deelnameprijs
600 frank. Spinnen wordt
gedurende tien uur onder
wezen, lesgeld 700 frank.
Het bloemschikken duurt
dan weer dertig lesuren,
lesgeld 1200 frank.
De kursisten kunnen ofwel
materiaal van zichzelf mee
brengen ofwel materiaal
kopen in het museum. Wie
meer informatie wil rept
zich naar het museum aan
de Zamanstraat 49, of belt
tijdens de kantooruren
naar nummer 03-
776.07.53.
(wv)
Groot en klein
abonnement
De kommissie voor drama
tische kunsten streefde
naar verscheidenheid in het
aanbod (verder daarover
meer) en ook naar een ver
breding van de abonne-
mentsstruktuur. Het bun
deltje produkties omvat dus
twee stapeltjes van tien
enerzijds opvoeringen door
de gevestigde waarden
(KNS, KVS, NTG en ook
Area), anderzijds voorstel
lingen gebracht door jonge
en veeleer alternatief inge
stelde gezelschappen (Fak
keltheater, MMT, TIL,
Bent, Antigone).
Voor beide series kan men
of een «groot» of een
«klein» abonnement ne
men, of allebei. Twee kon-
8tateringen daarbij: wie z'n
voorkeur laat vallen op de
gevestigde waarden betaalt
iets méér dan voor de alter
natievelingen en wie een
«klein» abonnement neemt
(zes voorstellingen naar
keuze) is goedkoper af dan
met een «groot» abonne
ment. Voor de «gevestigde»
reeks kost maxi 1.650 en
mini 900 frank, voor de «al
ternatieve» serie maxu
1,500 en mini 800. Dat zijn
centen die door de gewone
heden dienen betaald, de
houders van reduktiepasjes
betalen nog minder. Maar
neem bijvoorbeeld iemand
die intekent voor tien voor
stellingen in de «gevestig
de» serie. In ruil voor z'n
1.650 frank da's 165
frank per voorstelling
geniet hij van het
maxi voorrecht, een vaste
plaats in de schouwburg uit
te kiezen. «Grote» abonnee
ontmoet «kleine» abonnee.
Deze laatste heeft z'n reken
sommetje gemaakt: een mi
ni-theatertrip in Sint-Ni-
klaas kost in de «gevestig
de» reeks 900 frank, da's
me dunkt 150 frank per
keer. Maar het venijn zit in
de staart, want meneer mi
ni moet telkens vóór een
opvoering een plaats gaan
aanvragen aan het sekreta-
riaat in de schouwburg.
Al bij al liggen deze abonne
mentsprijzen heel demo-
kratisch. Houders van een
abonnement op één van bei
de reeksen (of van allebei)
die een voorstelling willen
bijwonen die buiten dit pak
ket van twintig valt en die
door het stadsbestuur
wordt georganizeerd krij
gen reduktie op een ticket.
De vlo, Godot en de
divan
In de eerste, zeg maar pro
fessionele reeks komen de
KNS-era vijf keer over 't
water. «Arm Vlaanderen»
(22/9) heeft met homofilie
en met humor te maken; de
namen van de auteurs (Ron
Clark en Sam Bobrick) klin
ken echter allerminst
Vlaams en te gelegener tijd
hopen we dat geheim te
kunnen ontraadselen. «Wat
een leven Jeanne» (18/10)
ziet er iets Frans uit, voort
gaande op de namen van de
auteurs (Liliane en Martine
Boeri, Eve d'Artan en Chan-
tal Pelletier), en heet een
verrassende kennismaking
te zijn met de problemen
van de vrouwen; want de
drie Jeannes komen op voor
emancipatie in een opnieuw
komisch stuk. «De Navel»
(13/3) is een u raadde het
al komedie, eentje van
het groteske genre; naar
dat lichaamsdeeltje staart
auteur Jean Anouilh. Vier
de KNS-produktie is
«Groenten uit Balen» (13/
4), Walter Van den Broeck
is de overbekende auteur
van dit volkse stakersstuk.
Remo Forlani neemt (25/4)
de «kwaaltjesmaatschap
pij» op de korrel op «De
divan» van een vrouwelijke
psychiater. Om te lachen,
weeral.
Drie keer is het NTG bij de
Sint-Niklazenaren te gast.
Eerst (15/12) met «De Ron
de» van Arthur Schnitzler,
een ironische diagnose van
de Weense burgerij, en nu
Schnitzler net iets langer
dan vijftig jaar overleden is
mag het stuk toch op de
planken komen De cirkel
waarvan sprake is amou
reus en vicieus. De Gente
naren rukken (19/1) aan
met «Mevrouw Warrens Be
drijf» van GB Shaw, een in
1902 gekreëerd stuk dat
ook vele jaren op de index
stond omdat men het
«hoogst onverkwikkelijk
en hoogst immoreel vond».
En net als de Europese ver-
kiezingskampagne op volle
toeren draait (29/5) maken
plaatselijke prominenten
uit een provinciestadje hun
opwachting bij de nieuwe
burgemeester in «De Kunst
van de Komedie» van
Eduardo de Filippo,
Eén KVS-stuk in Sint-Ni
klaas (20/3), Georges Fey-
deau's vermaarde «Een vlo
in het oor», met een ontrou
we echtgenoot en therapeu
tische bretellen in de hoofd
rol. Eén Area-produktie
ook (24/2): «Wachten op Go-
dot)) van Beckett, té gek na
tuurlijk, maar je moet het
stuk ééns in je leven gezien
hebben.
Wéér Walter Van den
Broeck
Theatergroep Bent komt
drie keer naar Sint-Ni-
klaas. «Arme Cyrano» is
van Edmond Rostands «Cy
rano de Bergerac» afge
roomd door Pavel Kohout:
een lach en een traan op 1/
10, «Jonas '84», met Willy
Van Heesvelde in de titelrol
van de walviskompagnon,
waarschuwt voor de onder
gang (10/1), auteur van dit
futuristisch stuk is Elie-
Georges Berreby.
In «De Vrije Madam» (23/3)
demonstreert Jaak Visse
naken kookkunstjes in een
vrouwenhuis, Rudy Geldof
is auteur.
Het Mechels Miniatuur
Theater stelt «De moeder
van David» door Yvonne
Keuls voor op 19/12, een
stuk over heroïneversla
ving «Echo's» van Richard
Nash wordt een teder to
neelstuk genoemd, aange
toond wordt dat schizofre-
nen ook gelukkig kunnen
zijn (6/2). En ook in deze
alternatieve cyklus kennen
ze Walter Van den Broeck.
«De Rekening van het
Kind» (5/3) wordt door hem
aan het onderwijssysteem
geprezenteerd, op spotten
de wijze.
TIL (het gezelschap van
Yvonne Lex) is in Sint-Ni-
klaas op 22/11 met «De dol
ste dag» van Peter Turruni
naar Beaumarchais; thema
is de willekeur van de
machtigen en de subversie
ve spot van de machtelozen.
«Clara, Robert en Joahn-
nes», door Yvonne Lex is
een kollage van teksten van
drie komponisten, muzi
kaal begeleid, historisch in
gekleed (31/1).
Het Antwerpse Fakkelthea
ter brengt (6/9) met «De
Nacht van Suzy Bernstein»
van Bernard Farrel een sa
tire op de psychotherapie.
En An ri'gone-Kortrijk voert
op (8/12) «Een dag uit de
dood van Piet Snot» door
Peter Nichols, de auteur
schreef vanuit de eigen ge
zinssituatie een stuk over
gehandicapte kinderen en
de houding van de buiten
wereld tegenover hen.
Toelichting bij elk van de
stukken volgt te gelegener
tijd. Men zal al begrepen
hebben dat de kloeke kome
dies in de eerste, «gevestig
de» reeks zitten en de pro
blemen in gezelschap van
de experimenten naar de
tweede serie werden ver
bannen.
'Wordt Sint-Niklaas op
nieuw een theaterstad?
Toen ik de titel schreef
moest ik het antwoord
schulig blijven, en nu ik de
titel herhaald heb kan ik er
al evenmin op antwoorden;
al ben ik geneigd, met nee
te replikeren. Een theater
stad maak je niet alleen
door een boeiend program
maatje tegen schappelijke
prijzen te offreren, het is
ook een kwestie van tradi
tie, en je moet liefst over
een eigen, min of meer be
roeps, gezelschap beschik
ken. «Moge een aangenaam
toneelseizoen voor" de deur
staan!» roept het schepen
kollege van Sint-Niklaas bij
monde van vooral Daan An-
thuenis uit. «Moge de
schouwburg vaak en veel
vol zitten!» is mijn kreet.
W.V.
Te Basse-Bodeux in de omge
ving van Coo heeft voor de
derde maal een rodeo op kal
veren plaats. Dit enig schouw
spel heeft plaats op 14 augus
tus vanaf 14.00 uur. De beste
deelnemers zullen weerhouden
worden voor de grote finale.
Verder wordt er een cow-boy
verkiezing gehouden en heeft
er een demonstratie akrobatie
op galoperende paarden
plaats. Basse-Bodeux is te be
reiken langs de snelweg E3
Luik-Luxemburg en bij het
verlaten van Werbomont de
richting Trois Ponts nemen tot
Basse-Bodeux.
Op 26 augustus heeft in Oude
naarde voor de tweede maal
een kroegentocht plaats. Niet
minder dan dertien jazzforma
ties zullen er in verschillende
herbergen verspreid over de
hele stad duizenden jazzfana-
tcn in hogere sferen brengen.
Toegangstickets zijn verkrijg
baar aan de prijs van 150 fr. op
het Kiwanis sekretariaat 055-
31.49.00.
Hoverspeed Limited, de maat
schappij die de hovercraft uit
baat voor kanaalovertochten
en die gemeenschappelijke ei
gendom is van British Rail en
Brostrom de Zweedse rederij,
heeft vandaag aangekondigd
door de N500, de Franse
Hoovercraft, niet kan opgeno
men worden in haar vloot van
grote hovercrafts voor het
transport van wagens.
Over dit thema en onder deze titel lazen we luc
«Kontakt», tijdschrift voor leerlingen en oud-le<
lingen van het Sint-Maarteninstituut Aalst, van ju
1983, een artikel van W. Demuynck, leraar aan b
S.M.I. Met dit artikel willen we thans ook,
Voorpost, nog heel even voor onze lezers
«ontdekking» in herinnering brengen,
«Zoals reeds uitvoerig door verscheidene krant
werd medegedeeld, deed collega Van Bockstai
eind 1978 een bijzondere vondst die zonder twij
een verrijking zal betekenen voor de geschieden
van het «Daensisme» in Aalst en daarbuiten en et
aantal aspecten zal verduidelijken van de Vlaam
sociale geschiedenis in het algemeen. Voor zijn bof per
over het St.-Maarteninstituut dat 100 jaar oud wei
onderzocht hij (december '78) verscheidene officie
en een aantal privé-archieven, in Oost-Vlaandere
Zo ook het archief van de Dekenij St.-Martinus
Aalst.
Daar vond hijsamen met collega Herman Haeren '>)k'
een aantal documenten omtrent Priester Daens.
Wij beperken ons hier tot een eenvoudige ops
ming en zullen wellicht volgend schooljaar de g(
genheid krijgen dieper op de betekenis van
documenten in te gaan, na het verschijnen van!
«bronnenstudie» die G Van Bockstaele hie;
heeft gemaakt.
Wat werd gevonden?
99 Brieven gericht aan Priester Daens;
70 minuten kladwerken) van brieven die
Priester Daens opgesteld werden;
25 brieven gericht aan de Deken van Aalst omti
de persoon van Adolf Daens o.a. brieven van
bisschop van Gent, van Priester Daens, van Prie
Daens zelf en een aantal brieven betreffende
werking van twee officiële Katolieke vereniginj
tijdens die periode».
(D.
hei
d.
Tot en met 15 augustus kan u in het Afflij
Kultureel Centrum, Abdijstraat, terecht vooizek
tentoonstelling van werken van Paul Permei
tot en met 21 augustus voor het bekijken van 9e<
van Lucie Brulin.
ub
Paul Permeke (20.10.1918) tenheid, tekort,
is de oudste zoon van de nieuw verblijf in la d
bekende Vlaamse schilder France gaat het hem 1 lis
Constant Permeke die, ge- voor de wind en kont< ine
wond aan het front, zich in strand-, haven- en st H
Engeland vestigde. Alhoe- zichten van hechte, dei «s
wel het schilderen Paul ke struktuur. ien
reeds bekoorde vanaf zijn Vanaf 1960 wordt het 1 ha
jeugd, zou vader er een te Knokke hem te dru looi
stokje voor steken daar hij verkiest hij de lande iig
al te vaak gekonfronteerd sfeer van West-Kapelle
was geweest met de scha- zijn weidse polders en
duwzijden van een kunste- onbekrompen leven. P s, i
naarsloopbaan. Paul rea- de waarin doeken van g
geerde echter onverwacht formaat ontstaan met
abrupt, nam zijn materiaal haast oneindige aarde n®'
samen en trok naar Zwit- vluchtend onder een b di
seriand. Eens het geld op, gen hemel waarin sl( 'N
kwam na aandringen van sporadisch een mens k*
de zoon bij vader wel geld in guur voortkomt. Een 8®
Zwitserland aan. Echter al- reld van problems a'l
leen dat voor een retour- ruimte-exploratie, 1 '®nl
kaartje naar Jabbeke. Te- vervuiling, mechanise|ka'
rug in de heimat belandde van mens en gevoel,
hij echter al spoedig op een Lucie Brulin, afkomsti -
hoevetje nabij Dudzele sa- Aalst en wonende te
men met schildersvrienden der leeuw, heeft een
Luk Peire en Rik Slabbinck. soonlijke stijl in haar i
Na een jaar verblijf aldaar derwerk, aansluitend
«het Luizengevecht» haar onafhankelijk en
woonde Permeke in «het gericht karakter. Gang
Boerenhol» te Snellegem. modes of theorieën vil iric
Wegens zijn Britse nationa- dan ook in haar geer. Biet
liteit werd hij tijdens de we- dweeë volgelinge. Set leid
reldoorlog aangehouden en ze alleszins landscha iss
verbleef vier jaar lang in niet. de zee blijft haar p tc
Duitsland. liefkoosd onderwerp di ISC!
Zijn eerste tentoonstelling jn ane toonaarden, rufeel
in 1945 was er een van wer- zacht, mysterieus en
ken gemaakt tijdens zijn tisch bezingt. Samen
gevangenschap waarbij hij Zon en lucht is voor hal ooi
vaak vluchtte in een droom- zee het medium waaru ont
wereld. Terug vrij dompel- kracht en inspiratie pu eir
de hij zich in de realiteit, de Door weergave van
schoonheid en de groots- klemtoond reliëf in
heid van de Vlaamse luch- doeken komen die vaaltoi
ten, van de seizoenen en de gelooflijk dynamisch"el
landschappen. Gehuwd en Al is haar hoofdkleur) Ise
te Blankenberge wonend Zins eerder naar de son p p
werd hij de schilder van het kant, toch intrigeren 1 ®p<
feestelijk leven met als ge- de divejfse kleuren en
liefkoosde onderwerpen vooral ffle onderlinge
strandgenoegens, landelij- gange/ ertussen. Df°m
ke partijen, boerenbals en komt yfraak in haar '«d
karnavalscènes e.d\m. door net vaag in elkaar
Een schrille tegenstelling smelten van lucht en wr
alleszins met vader gekend
wegens zijn eerder tragi
sche levensopvatting die
mensen schilderde be
dreigd door kosmische Brulin vastleggen in
machten, in sombere land
schappen en triestige wol
wat verre horizonten
vermoeden. er9
Indrukken, beleefde 'e"
moedstoestanden wil l ,ee
>ve
werk zonder daarom l09
innerlijkheid volledig
kenluchten. Een lang ver- te geven. Natuur staat |®n
hliif in Rnnnin nn Pnrtno-al Brulin gelijk met eenf0n
blijf in Spanje en Portugal
scherpte zijn levenslust aan
en karakteriseert zich door
het fel zuiderse licht in zijn
palet. Toch blijft hij oog
hebben voor de realiteit van
elke dag, voor de armoedi-
gen en de bedelaars die er
hun struggle for life uit
vechten. Terug in een ap
partementje aan onze op'zondagen van 11 K Weg
Noordzeekust komt hij tot en van 14.30 tot 2O.0Wq
bezinning, ontdekt op- Op 15 oogst van 14 3'
nieuw zijn omgeving en be- 20 u.
leeft vereenzaming, veria
van bewonderen, ver 61,1
deren en bekennen p1
door ze tot weergave? j°*>
genoopt wordt. Naasts?6
deres is Lucie Brulin 6ar
dichteres van forfl 'e
Voor beide tentoonaK |e
gen kan u terecht op 2 nee
dagen van 14.30 tot 20 jn(j