De grote en de kleine k i leer vier kunstenaars b Mi Amigo te Oudegem fase beeldhouwers te kijk in Waasmunster letrospektieve dward Pas te Moerzeke Jonge Kamer Waasland weer op het kreatieve pad Indrukwekkend programma '83-'84 van de Galerij van de Akademie in Waasmunster aarwerken '82-'83 a Gemeentelijke Lkademie Waasmunster Sint-Niklazenaar Gerard Gaudaen direkteur van Antwerpse kunstakademie De voorpost - 26.8.1983 - 21 ■nieuwe zaal «Mi Amigo» Kt aan de lopende band tonstellingen organise- Ditmaal was het de rt aan Lumi Vana, Ro- De Schrijver, Paule Lo pe en beeldhouwer Wil le Meester, wier werken enkele dagen te bezich- c zijn. De meest opmer- Sce figuur blijkt Lumi Ui te zijn. Deze schilder lnJkt het in het symbolis- Zijn werken blijven fi- atief, doch zijn verbeel- g is zo rijk dat hij met doek een verhaal laat ikijken». Naar de doeken ten van Lumi Vana, die is overal ter wereld, en -ê fs in Japan, exposeerde, i skent niet alleen schoon- id bewonderen, doch ook p nadenken. jer De Schrijver heeft voorliefde voor land- appen. Geen veredelde itkaarten of brave verge- Men, doch een totaal uit i fantasie ontsproten nposities die tot dromen izetten: een romantieker zowel technisch als ar- dek boven de middel- i it uittorent en tot dro- d aanzet, i mrner drie, de 39-jarige ple Loneville uit Leerne. it het vooral hebben van :inerende kleuren en een symbolisme die eni- op I verwantschap vertoont ging voor de exposanten, is de Jonge Kamer Waasland dus in haar opzet geslaagd. K.L. met Lumi Vana, doch op een totaal andere manier plastisch wordt verwoord. Jammer dat Paule Loneville zich het verleiden tot het tonen van een aantal zeef drukken. Die zijn technisch uitstekend, doch halen niet het niveau van haar écht kreatief werk. Beeldhouwer Willy De Meester heeft vooral aan dacht voor de mesnelijke fi guur die hij in alle omstan digheden en onder wisse lende situaties bestudeerde, doorgrondde en beitelde. Alleen deze beelden reeds zijn een bezoek aan de ten toonstelling overwaard. Op vrijdag 16 september wordt een nieuwe expo geopend. Dan is het de beurt aan Mare De Wilde die met zijn abstrakte licht- reflektiefoto's zeer eige naardige en wonderbare ef- fekten bereikt. Laatstge noemde tentoonstelling wordt geopend op vrijdag 16 september om 20 uur door Toon De Wilde en loopt tot zondag 9 oktober. 1 c i Kunstkring Waasmunster organiseert een ten- n 1 Mistelling onder de titel 'Wase Beeldhouwers; rt betreft de vier volgende kunstenaars Albert De iedt, André De Smedt, beiden uit Sint-Niklaas; ev, leer Peirman uit Temse en Jozef Van Acker uit nS| aasmunster, kinj K manifestatie heeft, een op zaterdag 3 september te eevoudig karakter: er is 11 uur. De inleiding wordt me openluchttentoonstel- gehouden door dhr R g in het Park Blauwen- 'Geerts, licentiaat en kunst- ele, Kerkstraat te Waas- recencent De officiële ope- inster en een expositie ning geschiedt door burge- ta muros' in de Galerij meester W. Stobbe. d de gemeente, eveneens Beeldhouwen is een kunst, rkstraat te Waas- Uiteraard. Waarom eigen- '«jünster lijk? Galerij is open op 3, 4, Hierin verschilt zij niet van en 11 september van 15 de andere kunsten Kunst 18 uur. Op 4 en 11 sep- overstijgt de techniek. Zij is t tevens van 11 tot meer. Zij onderscheidt zich u. In het park Blau- van de soortgenoten door af tidaele is de tentoonstel- de kwaliteit. Dit is geen ig doorlopend te bezichti- recht maar een plicht, ii op dezelfde data. Beeldhouwkunst MOET vprnissage heeft plaats van kwaliteitssrehaltc zijn rtN V.V.V. Moerzeke richt gelegenheid van Grote nnis te Moerzeke, op ïdag 4, maandag 5 en adag 6 september een toonstelling in «Retros- ktieve Edward Pas» in rusthuis St. Jozef Mo- r' istraat 7 te Moerzeke. De rnissage heeft plaats op terdag 3 september te .30 uur. Iward Pas, zaliger, had a grote liefde voor zijn oot en schoon gezin en rade waardering voor al en allen, en zijn gedien- igheid kende geen gren- n n. In de schilderkunst is Iward Pas een autodidakt noemen en hij heeft zich or hard oefenen en wer- tot een goede kunste- lar gevormd. De opzet van te tentoonstelling is een erzicht te geven van een halve eeuw schilderwerken van Edward Pas, verwezen lijkt tussen 1930 en 1980. Deze 50 jaar schilderen worden gekenmerkt door drie perioden. De doeken vóór 1940 zijn romantisch- impressionistisch te noe men. De naoorlogse werken zijn persoonlijker en sterk naturalistisch, met land schappen en stillevens. In de laatste periode na 1965 worden zijn onder werpen onbelangrijk. Glas, bloemen, stoffen zijn plas- tich aanwezig De kleur wordt een voorwendsel voor zuivere expressiviteit. Deze retrospektieve is zeker het bekijken waard, want al de tentoonstellingen van de werken van Edward Pas, werden een sukses en dat heeft hij zeker verdiend. (bdl of ze zal niet zijn. Heel belangrijk is de inte gratie, de inplanting van de skulpturen in de bestaande ruimte. Zij veroveren een deel van de ruimte of zij vullen een leegte. Achter het beeld zit een vi sie of een gevoel of een hele wereld. Beeldhouwkunst is meer dan vorm alleen. Zij vormt een artistieke aanwe zigheid, gegroeid uit een artistieke persoonlijkheid. Er werd door de 'Kunst kring Waasmunster' voor eep goede selektie gezorgd. Albert De Smedt (1927) heeft een ruime bekendheid verworven met zijn beeld van Pedro de Gante voor Mexico-City. Bovendien kreeg hij andere vererende opdrachten. Samen met An dré is hij lid van het gezel schap der vijf gebroeders- kunstenaars De Smedt. Al- bert De Smedt is een door zetter. Na zeer goede uitsla gen te hebben behaald aan de akademie te Sint-Ni- klaas, bleef hij doorwerken en doorbijten. De zorg voor het detail blijft hem obsede ren. Het is niet te verwon deren dat de sterke bewo genheid van deze beeldhou wer zich voortplant in zijn skulpturale kreaties. Ta lent en techniek vormen ook bij hem een ideaal tweespan André De Smedt (1934), degelijk geschoold aan de akademie te Sint- Niklaas, was bijna gepre destineerd om het pad van de beeldhouwkunst te be wandelen, vermits hij be roep van arduinkapper uit oefende Ongetwijfeld was hij van nature voorzien van het noodzakelijke talent. Kracht naast soberheid en gevoeligheid vormen de voornaamste eigenschap pen van zijn skulpturen. Het werk van André De Smedt onderstreept nog maals het belang en de noodzaak van een stevige ambachtelijke kennis Zon der dat gaat het niet Beel den uit Carraramarmer (Moederschap, Eenheid), in Franse steen, in zwart mar mer (Torso) zullen de aan dacht voor zich opeisen. Valeer Peirsman (1932) ge noot een artistieke oplei ding aan de akademie te Sint-Niklaas bij de beeld houwers Robert Van de Vél de en Werner Hendrickx, en werd later zelf leraar te Temse. Valeer Peirsman werd opgenomen in het boek 'Parels langs de Schel- dekant I' (1979). Hij werd uitgenodigd tot deelname aan een tentoonstelling in Zoetermeer in het kader van een Vlaamse Kulturele Missie naar Nederland. In opdracht van het gemeente bestuur van Temse maakte hij het borstbeeld van bur gemeester A. Maes. Als hoogtepunten in zijn werk dienen beschouwd te wor den: Dominique (brons). De verloren zoon (gips). De dorpspastoor (Franse steen), De Judaskus (hout), Filip (brons) en Mariadal (kunstarduin). De laatste van het kwartet in alfabetische volgorde. Jozef Van Acker, is even min een onbekende in de wereld van de beeldhouw kunst. Niet alleen in eigen streek, maar ook daarbui ten worden werken van hem aangetroffen. Hij volg de lessen aan de akademie te Dendermonde en werkt hoofdzakelijk in polyester en in hout. Zijn naam is verbonden aan menige suk- sesvolle expositie. Jozef Van Acker voelt zich aange trokken tot de materie en via een persoonlijke vorm geving tracht hij steeds een echte beeldende waarde te bekomen. Het initiatief van de 'Kunstkring Waasmunster' is lofwaardig en verdient gehonoreerd te worden met het bezoek van een talrijk en belangstellend publiek uit Waasmunster en andere plaatsen Ter gelegenheid van de «regenbraderie» te Sint- voor tentoonstellingen, ze- Niklaas, ging in de Ippa-galerij, Stationsstraat 36, ker ook op een braderie, een tentoonstelling door met sierpoppen van Gerda kwam er toch wat volk over Burssens, kunstsmeedwerk van Karei Snoeck en devloer. Waar dit initiatief moderne schilderijen van Johan Geleyn. bedoeld W8S 1113 a»"™'*'1- Deze exposanten werden op de inmiddels welbekende manifestatie «Scheppende Handen», die op 25 en 26 juni voor de tweede maal in de stadszalen plaatsvond, geselekteerd door het pu bliek. Er werd aan de bezoe kers de gelegenheid gebo den him voorkeurstem uit te brengen aan de volgens hen meest aansprekende geëxpozeerde werken. Gerda Burssens kwam daarbij als eerste uit de bus. Al drie jaar modelleert ze poppen. Ze genoot een op leiding snit en naad. De bij passende kleedjes maakt ze bijgevolg zelf. Haar hoofd thema's zijn sprookjesfigu ren en clowns. Indien u zich tot deze vorm van krea- tiviteit aangetrokken voelt wil zij u graag informatie verstrekken (tel. 03/ 777.67.46). De tweede voorkeur ging uit naar de gesmede dieren van Karei Snoeck uit Kiel- drecht. Zijn hobby van kunstsmeden staat in nau we relatie tot zijn beroep. Karei was tot '70 toen ging hij met pensioen zelfstandig bouwsmid en loodgieter. Hij woont in Kieldrecht. Johan Geleyn tenslotte kon de derde voorkeur in de wacht slepen. Zijn hoofdza kelijk monumentaal schil derwerk is vooral geschikt om op te hangen m wacht zalen, inkomhallen, win kels, kantoren en openbare plaatsen. Deze meerdelige dekoratieve schilderwer ken krijgen aldus-een zeer sociale bestemming mee, die verdergaat dan te wor den opgehangen in een ga lerij of museum. Ondanks de drempelvrees Sint-Niklaas. In de marge van de braderie van de Stationsstraat vond de tentoonstelling «Scheppende Handen» plaats. Marc Antonsen van de Jonge Kamer voerde bij de opening het woord. De burgemeester, schepenen Huys, De Boever en Anthuenis en volksvertegenwoordiger Nelly Maes herkent u ook op de foto (Iv) Sint-Niklaas. Mevrouw Verdunnen uit de Kerkstraat 43 in Belsele won n.a.v. a kunstmanifestatie «Scheppende Handen» een prijs. Ze duidde de laureaten korrekt aai (Iv) Als primeur: het filmfestival Pablo Picasso De Galerij van de Akademie, Kerkstraat 9 in Waas munster, maakt het programma voor het seizoen 1983-'84 kenbaar. Als je eens overloopt wat er zo al te doen zal zijn, valt het op dat men zich niet beperkt tot bepaalde periodes of strekkingen in de beeldende kunst. Werkelijk alles wat voldoende kwaliteiten in zich heeft kan aan bod komen. Daarbij moet de kwantiteit voor de kwaliteit onder doen. Volgens de organisatoren zal dat ook zo blijven als men over een ruimere expositiezaal dan zal beschikken, waar een grotere hoeveelheid wer ken voorgesteld kunnen worden. Het programma omvat 9 tentoonstellingen, 4 voor drachten, een filmvoorstelling en een filmfestival. Het wordt hieronder integraal afgedrukt. (Vorige week stond in dit blad bij vergissing foute informa tie over de programmatie. Onze excuses.) 20, 21, 22 en 23 september, telkens om 20.30 uur; Film festival Pablo Picasso. 24 september om 20.30 uur: 'Les Demoiselles d'A- vignon' (Picasso, 1907), het verhaal van een schilderij. Voordracht door F. Herre- mans. 1-2 en 8-9 oktober: Robert Van Steen, tentoonstelling. 12-13 en 19-20 november- «De Trouwheid van het beeld»; 16 foto's door Rene Magritte, tentoonstelling. 24 november, om 20.30 uur: «Video, een parodië rende kunstvorm». Voor dracht door C. Dercon. 26-27 november en 3-4 de cember Eric Stuer, ten toonstelling. 28-29 januari en 4-5 fe bruari: Wouter Stan Van der Hallen, (werken uit pri- vébezit), tentoonstelling. 8-9 februari: Willem de Kooning, De Kooning en de Kooning. Filmvoorstelling. 11-12 en 18-19 februari: Walter Vaes, 18 tekenin gen, tentoonstelling. 31 maart, 1 april en 7-8 april: «Tekens in kleur uit het gebied van de Zuidzee», tentoonstelling 11-12 april: Omtrent Arte Povera, een Italiaanse kunstrichting, voordracht door W. Van Mulders. 14-15 en 21-22 april: Philip Van Isacker, tentoonstel ling. 19-20 en 26-27 mei: 'Kris- tus aan de Kolom' (Gerard Seghers, 1591-1651). Ten toonstelling met en om trent dit schilderij uit de kerk van Waasmunster (Onder voorbehoud). 16-17 mei: 'Dwellings' - 'landscape-body-dwelling' van Charles Simonds, film voorstelling. De galerij is op zaterdagen geopend van 14 tot 17 uur en op zondagen van 10 tot 17 uur. Alle manifestaties vinden plaats in de Galerij van de Akademie. Ze wor den ook via de affiches van de GA meegedeeld. Per affiche worden drie ak- tiviteiten, met de nodige toelichtingen bij elk gebeu ren, voorgesteld. Men heeft voor de volgende formule gekozen: per affiche één grote naam en een kunste naar van hier en nu, in kontrast of in harmonie met de eerste. Zo is het werk van Robert Van Steen «met een zekere evidentie naast het werk van de grote meester (Picasso) ge plaatst». Vrijwel het hele programma is op deze wijze opgebouwd. Het filmfestival Pablo Pi casso, dat de unieke gele genheid biedt om de kun stenaar in verschillende stadia van zijn leven en zijn werken gade te slaan, de voordracht over «Les de moiselles d'Avignon» en de tentoonstelling met werk van Robert Van Steen wor den in de loop van de maand september uitvoerig voorgesteld. K.L. -en als vorig jaar vragen de leerlingen en het personeel van Gemeentelijke Akademie van Waasmunster de aan- cht van het publiek voor de tentoonstelling met onder- «r tekeningen, schilderijen en beeldhouwwerken die Or de leerlingen van de Gemeentelijke Akademie in de 3p van het schooljaar 1982-1983 werden gemaakt. Ee tentoonstelling zal plaats vinden op zaterdag 3 baft ptember Van 14 tot 18 uur en op zondag 4 september n 10 tot 12.30 uur en van 14 tot 18 uur in de lokalen n de Gemeentelijke Akademie, Kerkstraat 51 te Waas- unster. tentoonstelling betekent gegelijk de start van het hooljaar 1983-1984. Op deze wijze hoopt men het ibliek in de gelegenheid te stellen om op rustige en gebonden wijze uit te maken wat de Akademie te bieden o 2 eft en eventueel kennis te maken met de leraren, die de toekers altijd graag te woord zullen staan, de loop van het voorbije schooljaar kon men vaststellen 1 niettegenstaande het motto «een kleine akademie is n gezellige akademie», weer meer mensen hun belang- rtling in daadwerkelijk vertrouwen hebben omgezet, oornamelijk de hogere sekundaire afdeling voor volwas- nen (+20%) en de lagere sekundaire afdeling voor 12 115-jarigen (+100%) kenden een forse aangroei, even- Ni 'de kinderateliers (6 tot 11 jarigen). Men kon boven- dai &n de grote toewijding vaststellen van zowel de leerlin- m als de leraren die zich verenigden in het avontuur, jn it zo'n akademiejaar eigenlijk wel is. cel zijn er zeker van dat daar iets van te merken zal zijn pdeze tentoonstelling met jaarwerken 1982-1983 van de imeentelijke Akademie van Waasmunster. De vermaarde Sint-Niklase grafikus Gerard Gau daen volgt per 1 september Theo Van Looij op als direkteur van de kunstakademie voluit het Natio naal Hoger Instituut en Akademie voor Schone Kunsten in Antwerpen. Onze lezers herinneren zich dat er vorig jaar nogal wat beroering ontstond rond het niét aanstellen van de tekenleraar-houtsnijder tot provisor in het athe neum in Sint-Niklaas. Een en ander gaf toen aanlei ding tot een sympathiebetoging van de leerlingen van het atheneum en Gaudaen zelf maakte zelfs z'n beklag bij de Raad van State. Hij was, zei hij, tot driemaal toe terzijde geschoven: toen hij (1949, 1951, 1962) zijn kandidatuur gesteld had bij de kunstakademie in Sint-Niklaas. Het direkteurschap van de Antwerpse kunstakademie duwt de herrie van pakweg een jaar geleden op de achtergrond, dat spreekt vanzelf. Houtgravures Gerard Gaudaen werd op 9 januari 1927 in Sint- Niklaas geboren. Vanaf z'n elfde jaar volgde hij de naschoolse kursus aan de «tekenakademie» Aan het atheneum deed hij humaniorastudies. In 1946-47 studeerde hij aan de Gentse akademie bij Maria De Keyzer en Victor Stuyvaert. Nadien behaalde hij voor de centrale examenkommissie een diploma dat hem in staat stelde, tekenleraar te worden aan het atheneum in Sint-Niklaas. In 1953 liet hij zich inschrijven in het Nationaal Hoger Instituut voor Schone Kunsten in Antwer pen, waar Mare Severin en Jan Vaerten zijn leraars waren. In Sint-Niklaas, aan het atheneum, volgde Gaudaen M. Macken op als tekenleraar; aan de Gentse kunstakademie (1963) volgde hij Stuyvaert op als leraar houtgravure en aan de Antwerpse akademie volgde hij Mare Severin op in de klas hoogdruk. Gaudaen behaalde in 1955 en 1958 de Baron de Brouwer-prijs voor houtgravure, sleepte in 1956 en 1957 de prijs van de Nationale Bank van België in de wacht en werd in 1961 en 1971 bedacht met de prijs van de Akademie van België voor houtgravure. In 1966 werd hij bekroond met een ereprijs van de nationale tentoonstelling voor grafiek «Euro exli- bris» in Olomouc, Tsjechoslowakije. In 1967 werd hem door de Antwerpse bestendige deputatie een beurs toegekend van de stichting Eugène Baïe. Medewerking verleende hij aan diverse kunste naarsverenigingen: De Bloed schuit (Antwerpen), 't Getij, de exlibriskring Graphia en de Wase Kunstkring. Gaudaen ontpopte zich tot een meesterlijk vakman van de gravuretechniek. Eenvoudige thema's werk te hij krachtig, knap omlijnd af. Met poëzie en humor is zijn oeuvre doordrenkt. In binnen- en buitenland verschenen monografieën en albums over Gaudaens werk In Sint-Niklaas nam hij het initiatief tot het oprichten van een exlibriscentrum Gaudaen expozeerde in Rusland (1964) en de Ver enigde Staten van Amerika, in Oostenrijk, Duits land, Nederland _en Tsjechoslawakije. Werken van hem werden aangekocht door de Belgische staat, het prentenkabinet van de Koninklijke Bibliotheek in Brussel en de Sint-Niklase kunstakademie. De Wase kunstenaar, die overigens met veel feeling en talent o.m. de Wase Scheldekant en Klein-Bra- bant graveerde, weet van wanten. Zijn ervaring en toewijding zullen van pas komen bij de uitoefening van zijD direkteurschap in Antwerpen. In die nieu we funk tie zal hij zich beslist gelukkig voelen, zo hoopt ook De Voorpost. Gerard Gaudaen (arch)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1983 | | pagina 21