Festival van Vlaanderen: dertiende Jazzfestival Dendermonde het beste van de reeks Dendermonds stedelijk museum expozeert speelkaarten ia I ol] Patricia schreef «Vluchtheuvel» 22 - 26.8.1983 - De Voorpost Vrijdag 2.9: Chuck Berry - Dana Gillespie - Norbert Detaeye Zaterdag 3.9: Manu Dibango Jimmy Witherspoon - Max Collie Het is weer zover. Het eerste weekeinde van de maand september. Voor Max Collie en zijn Rhythm later nog eens samen voor dit muzikale milieu, dat iedereen het einde van de vakantieperiode. Voor leerlingen het einde van de Aces zijn graaggeziene en - de opname van een UP met snel afbrokkelt, twee maand durende verveling. Voor ouders eindelijk wat rust. Voor de ruim gehoorde gasten in Dender- hun grootste suksessen, In Dendermonde wordt tweehonderd medewerkers van Honky Tonk een drukte om een hartkwaal of werd het, opnieuween top- Jimmy Witherspoon bege- een maagzweer te krijgen. Maar voor iedereen die in zijn hart een klein plaatsje heeft voor jazzmuziek het hoogfeest. «Jazzfestival Dendermonde» en en vanwaar hun sukses op «eerste weekeinde van september», zijn zo stilaan sinoniemen aan het worden het Europees vasteland ei- door de Belg van de~oude Frankrijk. De nu 55-jarige voor iedereen die al ooit eens een jazznummertje gesmaakt heeft. Niet alleen genlijk pas goed van start bezetting, trombonist-voka- Persiany startte zijn karriè- uit de streek komen ze naar de Denderstad afgezakt; uit heel België en is gegaan. De eerste vier - - - Nederland stromen ze toe, de jazzfanaten. jaar van hun bestaan van We zijn er bijna van overtuigd dat de stroom dit jaar nog veel groter zal zijn 1966 tot 1970 hadden ze dan andere jaren, wanneer we het programma bekijken dat door de Honky toet zo n denderend sukses, reldklasse, garandeert een zal steeds heel nauw in kon- pektbal aantal koncerten per met dezelfde ingrediën- leid door tenor-saksofonist ten beste hebben gegeven ten als vroeger. De huidige Guy Lafitte en het trio van Ramblers worden geleid André Persiany, beide uit hst Marcel Thielemans. De re met het spelen voor de in inbreng van Piet Noordijk, altsaxofonist met we- Duitsland gestationeerde Amerikaanse troepen. Hij Tonkers zorgvuldig bij elkaar gepuzzeld werd. tisch uit te drukken. Maar sinds 1970 begon de trein States. Waarschijnlijk zal precieren. Wij menen dat de te iopen. de ene toernee hij op vrijdag wol een paar Honky Tonk-bonaen mogen volgde op de mdere Buro_ om het een beetje eufemis- meer moderne aanpak bin- takt blijven met de Ameri- van de nummers uit «Song» gerust zijn. brengen. Vrijdag: een volwaardige festivaldag Vroeger, toen wij en het Jazzfestival nog jong(-er) brengen' Sami Swoi Hot Jazz waren, werd de vrijdag- The Jeggpap New Orleans Orchestra (PI.) w avond een beetje beschouwd Jazzband (B.) Een ideale band om het za- de jazzmuziek in de VS toch als de algemene repetitie. Moeten we hen nog voor- terdagmiddagprogramma de bakermat van de jazz, het opwarmertje voor dé stellen? Het «familieklubje» te starten. Wie zich deze nieuwe impulsen. Ieder lid grote dag van zaterdag, van 21 J3*11" geleden is im- Poolse band herinnert van van het sekstet is een bril- Stilaan evolueerde deze op- mers uitgegroeid tot een hun optreden tijdens de jant virtuoos maar tegelij- vatting mede onder in- van de steengoede Europe- Kroegentocht van vorig kertijd ook een gediscipli- vloed van het ook op vrij- se New Orleans bands, jaar (niet twee jaar geleden, neerd teammuzikant, wat dag steeds talrijker wor- Gans België rotsen ze af. persmap!) in 't Peird, zal de soü én het gezamenlijk dende publiek zodat de Maar ook internationaal ^un optreden niet willen spel zo aantrekkelijk vrijdag in de dertiende edi- kregen ze de erkenning die missen. Ze paren een rijke maakt, tie van nu een echte festi- ze ruimschoots verdienden: ervaring, een veelzijdig re- Ramblers (NI.) valdag is geworden in USA, Engeland, Marokko; pertoire aan een onblusbaar Theo Uden Massman, Mar- plaats van een voorpro- Zwitserland, Canarische Ei- entoesiasme en een aanste- cel Thielemans, Jack Bul- gramma. Het zou ons zelfs landen, Nederland en w"""" niet verbazen dat er dit jaai Duitsland. Ereburgers van op vrijdag minstens even- New Orleans! veel volk komt opzetten als Tijdens dit 13de Jazzfesti- daags nadien. Het pro- val stellen ze het pubhek gramma staat hier alleszins hun achtste langspeelplaat borg voor: Dana Gillespie voor. en haar Blues Band uit En- Chuck Berry (U.S.A.) sland, de onvolprezenMet de rockpionier Chuck ^eggpap-vokahst en -pia- Berry heeft het 13de Inter net Norbert Detaeye, The nationaal Jazzfestival van 'eggpap New Orleans Jazz- Dendermonde de belang end himself en dan... en rijkste bindfiguur tussen dan... is er recht uit de Sta- blues en de hele latere pop- X'S Chuck Berry. kuituur op het podium Dana Gillespie Blues Band staan. De in 1931 in St. -Eng.) Louis geboren Chuck Berry .Neen, geen dochter of zc speelde al heel vroeg gitaar an Dizzy maar «telg» uit en werd daarbij beïnvloed een oud adellijk geslacht, door T Bone Walker. Hoe de Van Wintersteins uit wel hij van bij het begin ostenrijk. Eenzijdig is blijk gaf van een voorliefde aar karrière zeker niet ge- voor vaak humoristisch veest, viermaal nationaal verhalende, maar vooral iunioreskampioen waterski ook country and western- in Groot-Brittannië; lid van achtige nummertjes, blij de Britse nationale ski- ven de blues aanvankelijk ploeg; fïlmaktrice in films zijn grootste interesse weg- van Ken Russell, Mai Zet- dragen. In 1955 wordt hij terling en Nicholas Roeg; te Chicago ontdekt door musicalartieste in «Jesus Muddy Waters en vrij vlug Christ Superstar», «Tom- slaat hij gensters met zijn nen dit allround-orkest. Jimmy Witherspoon (USA) kaanse jazzwereld: hij bege leidt te Parijs bijna alle Als zovelen in die tijd en die Amerikaanse jazzorkesten streek kreeg Witherspoon °P doorreis, trekt verschil- pa en ook de VS werden (Arkansas, 1923) geen en- lende malen naar de States voortdurend afgereisd Zijn kele muzikale opleiding, krachtig trombonespel gaf enige muzikala baok. blijft ook nu nog een gewaardeerd begeleider ground haalde hij "uit de van de Amerikaanse jazzar- religieuze muziek en uit wat hij opstak van andere rondreizende bluesarties- tiesten tijdens Europese toernees. Tenor-saksofo nist Guy Lafitte wordt tot ten. In 1947 nam hij zijn de beste Europese musici op debuut-LP op met het or- tot instrument gerekend, kest van McShann; andere Hij wordt zeer hoog ge- platen volgden tot hij be sloot een solokarrière te be ginnen. Spoedig werd hij een der groten van het rhythm and blues-genre. Stilaan ging hij meer en meer de jazzrichting uit. Latere eksperimenten in de kelijke musiceervreugde. terman, Kees Kranenburg, De uit 10 muzikanten be- Wim Poppinck en Ferry Ba- staande Sami Swoi spelen rendse; namen als een klok een repertoire dat gaat van voor onze ouders. Dé vedet- ten ,an de tegendarisol» IltJl ei iazz Ramblors- het Nederlandse jazz-blues-idioom dat hem SdSSïïrS-TJE voorbeeld.'voor sommige beter lag omdat hij daarin standards tot meer moder jazz-, show- en dansorkes- ne jazzstijlen. ten van bij ons. Razend po- Max Collie's Rhythm Aces pulair maar toch stopte de (Eng.) band in '64. Achttien jaar waardeerd, vooral ook door de vele Amerikanen die door hen op Europese toer nees begeleid werden. Manu Dibango (Kameroen) De man die Sfinks 1982, Boechout, op stelten zette door zijn erg persoonlijk blues-rock-richting slaag- jazzmusiceren, Afkomstig den minder goed. Hij keer- uit Kameroen, komt hij op de dan ook terug naar het 15-jarige leeftijd naar Pa rijs om te studeren... maar geraakt er in de ban van de jazz. Na een verblijf in Brussel, trekt hij bij de Za ïrese onafhankelijkheid naar onze ex-kolonie waar zijn bewonderenswaardig soepele stem het best tot haar recht kan laten ko men, Een vaste waarde in hij een orkest vormt met Kongolese muzikanten. Vandaar naar Kameroen en in 1965... opnieuw naar Pa rijs. En weer van nul begin nen! «Soul Makassa», een nummer dat hij schrijft ter gelegenheid van een voet balwedstrijd, maakt hem beroemd in de States en van daaruit in de rest van de wereld, er worden één mil joen eksemplaren van ver kocht. Volgt een verblijf van twee jaar in de VS waar hij speelt met Ellington, Count Basie, Tony en Bus- ter Williams. Vier jaar Ab idjan als leider van het plaatselijke televisie-or kest. Tussen al zijn aktivi- teiten hij richtte de laat ste twee jaar in Kameroen een platenlabel en een reeks jazzklubs op vindt hij ook nog de tijd voor het maken van een serie elpees. In de laatste, «Waka Jujie» uit 1982, keert hij duidelijk terug naar de Afrika- sound. Maar reggae en sal sa, in de markt liggende trends, zijn hem zeker niet vreemd. Een man voor wie het over al storm loopt. We denken dat Dendermonde hierop geen uitzondering zal maken. Zoals gebruikelijk treden alle gasten tweemaal op. Hierop zijn twee uitzonder ingen: Chuck Berry en in derdaad Manu Dibango. Eerstgenoemde treedt vrijdag op vanaf kwart vi middernacht tot... ja, dal op. pr h amm slder niet zo precies geweti maar de geestdrift van pubhek zal wel van do slaggevend belang zijn. Hetzelfde voor het optred van Manu Dibango. Zijn treden is gepland voor dernacht op zaterdag. f""1' weten dat het progra U1S mascherm van de organi toren nooit veel uit de ba springt, dus ver zal startuur voor Dibango uit de buurt liggen. 0a hier weer: hij treedt op tot Komt u op vrijdag all» V dan betaalt u 300 Bf., vc zaterdag idem. Voor twee dagen samen, te] 500 Bf. neer. Maar daarra blijft het Internationi Honky Tonk Jazzfesl het goedkoopste festival; het Oostendse Casino kan ook terecht voor Chu Berry, u betaalt voor hi alleen dan wel 650 Bf. kom, liever naar Dendrt monde: het is er mind IJl sjiek, maar veel goedkop veel gezelliger, veel vi scheidener, veel demokra scher in je beurs en je kc sumpties, veel honky to den ker kortom! [vaj ■Nil st c !ing iber ikba ha en va pr d< t Tht ius 3 ncert ka isscl iti' Stil 'tl my» en «Mardi Gras»; tekst schrijfster voor liedjes; pre sentatrice van een blue- sprogramma voor de radio. En zingen doet ze ook! Tus sen haar debuut op 16-jari- rock and roll-hits. Na nogal wat ups en downs, vooral ook in zijn privé-leven, keert hij in de zeventiger jaren toch weer in de be langstelling met zijn «My leeftijd (een singeltje Dingoling». dat nr. 1 wordt waaraan ook Donovan en in de hitlijsten. Intussen Jimmy Page meewerkten) waren The Beatles en de en haar schitterende pres- Rolling Stones de wereld tatie op de Dendermondse aan het veroveren met hun jazzweide (of twijfelt u hier- songs, aan misschien?) üggen een Zijn songs blijven inder- ze8tal langspeelplaten, een daad nog steeds op iedereen enorm groot aantal toer- een bijna magische aan- nees door Groot-Brittannië, trekkingskracht uitoefe- Skandinavië, Duitsland, nen, terwijl de supergroe- Oostenrijk, Zwitersland, pen, die zich destijds aan Spanje en Portugal. Op dit hem opgetrokken hebben, ogenbük is ze met een one reeds lang verdwenen zijn woman-show te gast op het of zieltogend op hun einde Festival van Edinburg. liggen te wachten Hoewel Dana Gillespie en haar mu- het op zuiver rookgebied ziek zijn te katalogeren stiller geworden is rond (voor zover dat gaat uiter- Chuck Berry, keert hij «Deze tentoonstelling leert ons heel wat bij over de geschiedenis en de verscheidenheid van de speelkaarten. Een 150-tal spellen van 1840 tot nu tonen ons duidelijk aan hoe in verschillende landen over de hele wereld speelkaarten worden gebruikt». Aldus schepen van kuituur Hubert Maes bij zijn inleiding op de tentoonstelling van de verzameling speelkaarten van Michel De Corte, die tot een van de 5 belangrijkste verzamelaars behoort. Hij bezit speelkaarten uit 53 landen en heeft in zijn bibliotheek een veertigtal naslagwerken over speelkaarten. Deze tentoonstelling in het tus voor het eerst papier meer begoeden. In de 14e unieke kader van het Den- vervaardigd en kende men eeuw werd de produktie dermondse Stedelijke Mu- ook het gebruik van inkt. vereenvoudigd door het ge- seum aan de Grote Markt Meer dan waarschijnlijk is bruiken van papieren sja- loont de moeite. Ze is ui- het gebruik van papier en blonen en sedert het begin terst overzichtelijk, biedt inkt via de Arabieren naar van de 15e eeuw door ge heel wat verrassingen en onze gewesten overge- bruik te maken van de tech- bevat ook heel wat boeiende waaid. In Spanje kende niek van de houtsnede. De- gegevens om zich te gaan men reeds in de 12e eeuw ze techniek zou in voege verdiepen in de fascineren- een eigen produktie en in blijven tot in de 19e eeuw. de wereld van de speelkaar- onze gewesten dateren de In de meeste landen ging de ten Naast de verzameling eerste sporen van een eigen produktie zich koncentre- van de heer De Corte wor- papierproduktie pas van ren in een aantal steden. Zo den ook de speelkaarten ge- rond 1380. was in de 15e eeuw vooral toond die eigendom zijn in Europa dateren de eerste Doornik een belangrijk van het museum zelf. Dat vermeldingen van het centrum; Antwerpen werd zijn er 29 in totaal, waar- kaartspel pas uit de 13e belangrijk vanaf de eerste van 13 met figuren en 16 eeuw. Zo werd bievoorbeeld helft van de 16e eeuw, later met punten. Deze kaarten reeds in 1240 in de synode kwamen Leuven, Luik en van de 18e eeuw waren er hoofdzakelijk speelkaarten met figuren ten voeten uit; pas in het midden van de 18e eeuw doken de eerste speelkaarten met figuren met twee hoofden op. Ook de versiering van de rug het kaartspel voor het eerst per, Nieuwpoort, Oostende van de speelkaarten heeft Dendermonde. Bij de opening van de tentoonstelling over speelkaarten was zowel jo als oud present (v) ten, dieren, sport, krijgs bouwkunde gezichten muziek, enz. Tot het einde Namen die him eigen kaar tenmakers hadden in de 17e eeuw. In de tweede helft dateren uit de 18e eeuw en van Worcester, het «Spel de meesten ervan werden van de koning en de konin- vermoedelijk als speelkaart gin» verboden. In 1254 ver- gebruikt. Drie andere kaar- bood de Heilige Lodewijk op van de 18e eeuw kwamen er ten komen uit oude archief- zijn beurt aan zijn onderda- nog andere centra bij: Ber- bundels, waardoor hun nen het spel met teerlingen gen, Brugge, Brussel, kleuren beter zijn bewaard en kaarten. In Italië wordt Charleroi, Dinant, Gent, Ie- aard) onder de rubriek «New Orleans sound» van Professor Longhair en Fats Domino. Rollende pianolij- nen, stevig drum- en agres sief koperwerk zoals dat historisch -gegroeid is uit de sfeer van brassbands, se cond lines, vermengd met blues, Latijnsamerikaanse ritmes en de Cajunelemen- ten van de Clifton Chenier- stijl. Ze wordt begeleid door de Dana Gillespie Blues Band, steeds vaker terug naar de stijlbronnen waaruit hij zijn karrière geput heeft: rhythm en blues en jazz. Vandaar dus deze reus van rock, blues en jazz op het Dendermondse podium. Zaterdag: kwaliteit en di versiteit gewaarborgd! We hebben op de Dender mondse festivalweide nog maar zelden een band of een solist gehoord die kwalita tief benedenmaats bleef, Dit pleit voor het doorzicht van muzikanten van .Diri and de programmatoren the Doorman en The Mojo misschien ook voor de voor- Blues Band. zichtigheid- qua keuze Norbert Detaeye (B.) (geen risiko's!). Bij het be- Eén van de belangrijkste fi- kijken van het programma- guren op de Europese Old aanbod van zaterdag, kun- Styl8 Jazzscene, deze 36-ja- nen we nu al zeker stellen rige pianist en vokalist van dat er van de aangekondig- onze Jeggpap, waarmee hij de ensembles geen minder- sinds 1965 optreedt. Op 12- waardige muziek te ver- jarige leeftijd begon hij pia- wachten valt: Sami Swoi no te spelen; toen hij 15 Hot Jazz Orchestra uit Po- was, ontdekte hij de blues, len. Max Collie's Rhythm Aanvankelijk vormde hij, Aces uit Engeland, The niet zonder sukses trou- Ramblers uit Nederland, wens in de zestiger jaren, Jimmy Witherspoon uit de een paar trio's en kwartet- States, onze eigen Jeggpap ten. Dat de gedachte aan en dan de vedette van een solokarrière niet nieuw Sfinks '82, Manu Dibango is, bewijzen solo-optredens uit Kameroen. Kwaliteit ge in de zeventiger jaren, o.m, waarborgd dus, maar ook op het unieke New Orleans diversiteit! Vorige jaren Jazzfestival te Lugano en hoorde men nogal eens het op het beroemde Jazz and «verwijt» dat het Dender- Heritage Festival met de mondse Jazzfestival veel te band van Geoffrey Bull. veel vastgekluisterd lag Vier reizen naar de Cres- aan de oude-stijljazz en te cent City waren baanbre- weinig openingen bood kend voor zijn muziek, die naar andere stijlrichtin- er een dimensie bij kreeg gen. Ook binnen de Honky door Norberts grote bezie- Tonk waren de meningen Iers en voorbeeld, James toet altijd gelijklopend Booker, die hem het ganse hierover. Toch werden er gamma openspreidde wat ook in het verleden reeds best onder noemer «black lofwaardige pogingen on- rousic» kan gevat worden, dernomen om een breder Op dat stramien bouwde hij spektrum van jazzstijlen te voort. Het resultaat ervan presenteren. Dit 13de Jazz- is te beluisteren op zijn festival lijkt echter defini- Bchitterende solo-elpee tief een punt te zetten ach- «Songs», die een tijdje gele- ter de «alleen-maar-oude- den geperst werd. Deze stijl-periode». Blijft de plaat brengt een sintese van vraag of het grote publiek alle verschillende stijlen die dat deels toch voor de hun voedingsbodem hebben «gezellige klanken» komt in het zwarte Zuiden van de de nieuwe trend zal ap- gebleven. Al deze kaarten, op een uit- vermeld in een traktaat van zondering na, waren reeds 1299 terwijl de oudste Duit- in 1910 in het museum aan- se bronnen uit de 14e eeuw wezig. Hiermee zitten we op dateren, het terrein van konservator De eerste sporen van het Aimé Stroobants die ten be- kaartspel in ons land date hoeve van de vele aanwezi- ren van 1379. Toen be- gen op de opening van de stelden de toenmalige her- tentoonstelling zeer bondig togen van Brabant, Johan- de geschiedenis van de na van Brabant en haar speelkaarten uiteenzette. tweede echtgenoot Wences- Ontstaan 'f» v,a" Luxenjtarg een dergelijk spel bij Ingel Van Waar en wanneer de speel- der ^ost kaarten ontstonden, blijft Aanvankelijk werden de tot op heden een raadsel speelkaarten, zoals de echte j vfn °°rsProng miniaturen, volledig met de wordt China het meest geci- kand geschilderd. Ze waren teerd Daar werd immers toen on„etwiJteid duur en ook ongeveer 105 na Chris- enkel betaalbaar voor de i vanaf het tweede kwart een hele evolutie doorge- van de 19e eeuw in ons land maakt. De meeste kaarten Turnhout stilaan uitge- hadden tot ongeveer 1816 groeid tot een internatio- een witte, onbedrukte rug. naai bekend produktiecen- trum. Soorten Er zijn natuurlijk verschil- Er zijn natuurlijk wel uit zonderingen. Het is dankzij deze witte rug dat deze kaarten in een goede staat bewaard zijn gebleven, lende soorten speelkaarten, want vaak werden ze ge niet alleen naar vorm bruikt' als steekkaart en (rechthoekig, rond) maar worden ze aangetroffen in ook volgens de gebruikte archieven. Later werd de tekeningen. Voor de Euro- rug bewerkt met geometri- pese speelkaart is typerend SCbe figuren en nog later de vier reeksen met ver- deed de reklamespeelkaart schillende kleuren en haar intrede, tekens. Elke reeks bestaat uit kaar- De tentoonstelling ten met getallen van 1 tot De tentoonstelling in het 10 en uit een aantal kaarten Oudheidkundig Museum met figuren en elke reeks van Dendermonde, die nog heeft zijn eigen teken. De toegankelijk is op 27 au- oudst bekende tekens zijn gustus, 3 en 4 september die van de tarokkaarten van 10 u. tot 18 u., op 28 en met als tekens van de reek- 29 augustus van 10 u. tot sen de bekers, zwaarden, munten en stokken en i. en van 13 u. tot 22 i en op 1 september van 18 u. figuren de koning, een tot 22 u., loont in menig vrouw of ruiter en voetknecht. Vanaf de twee de helft van de 15e eeuw opzicht de moeite waard. Men krijgt er inderdaad een ruim overzicht van de treffen we in de Duitstalige speelkaarten, niet alleen uit gebieden andere tekens onze gewesten, maar even- aan: namelijk de harten bel- zeer uit andere wereldde- letjes, bladeren en eikels en len. Onder meer uit Azië vanaf het laatste derde van met speelkaarten uit India de 15e eeuw verschijnen de (ronde) en Japan, uit Ame- typische Franse tekens: rika met zeer modieuze harten, ruiten, schoppen en kaarten uit de Verenigde klaveren met als figuren Staten en zelfs enkele extra een heer, een vrouw en een vagante eksemplaren ge- boer. Het zijn uiteindelijk wijd aan de mode. Opval- deze speelkaarten die een lend is ook de vele reeksen groot deel van de West-Eu- speelkaarten die gewijd ropese en Amerikaanse zijn aan de dieren en dan markt hebben veroverd, vooral de vissen en de vo- Opvallend is dat door de gels en hoe deze kaarten op geschiedenis heen, steeds zichzelf echte pareltjes van een toch wel biezondere vakmanschap zorg aan de dag werd ge legd bij het vervaardigen. Naast de gewone speelkaar- ïïwTreed" aïlerfei^antasi? Op donderdag 22 en vrijdag 23 deze stad dat de bijeenkomst vatie, werkverdeling, inkig kaarten in omloop. Deze september hebben de Notarië- plaats vindt. Het tema: «het men. De kursussen hebbejjaa tendens werd in de 19e le dagen plaats. Ze worden statuut van de meerderjarige plaats op vier vrijdagen, eeuw steeds sterker De georganizeerd door de Ko- handelingsonbekwamen». kaarten werden (op de voor- ninklijke Federatie van Belgi- r^hrAirt - sche Notarissen in samenwer- De Vrije Volkshogeschool or- van 9 tot 16.00 uur. Inschrfkt Patricia De Landtsheer, die vroeger reeds naam «rt maakte als kunstschilder en graficus, heeft zich ook: op andere terreinen ingewerkt. Zij gaf een boek uit dat de titel «Vluchtheuvel» meekreeg. Op zaterdag 27 augustus van 15.30 u. tot 18.30 u. zal zij haar werken signeren in Boekhandel «Het Volk», Brus selsestraat te Dendermonde. Patricia De Landts- voc heer woont in Sint-Gillis en voor vele Dendermon- ug, denaars en omwonenden zal het een enige gelegen heid zijn om tijdens de braderijdagen met dit nog jonge talent kennis te maken. Binnenkort in dit blad een uitgebreide beschouwing over het literaire, werk van deze streekgenote. o i iho Üio zei, len Gi Dendermonde. Patricia De Landtsheer uit Sint-Gillis zal zaterdag van 15.30 tot 18.30 uur in de boekhandel «Het Volk» haar boek Vluchtheuvel signeren. si:! al september, 28 oktober, 25 n( za vember en 2 december, telkei h< Japan (v) zijde) soms.versierd met af- menseiijké ont- Vorkshogeschool, Nervifi sir dë mödT poliEkrömTjaohi Charleroi. Het is trouwens in wikkeling» over arbeidsmoti- straat 5 te 2000 Antwerptjiai INDltJllSStll 111 SiHllCIIWCI- - v.. «e— Dendermonde. Deze speelkaarten oyer vissen komen u„ Meldingen in verband met king me, de Kamer der Nou- dagkursus. abc- vingen mliehtmgen:^ V^rl de nationale geschiedenis, rissen van het arrondissement roepsieven (03-664.00.46).

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1983 | | pagina 22