1
«Kino Saga» van Wase Amerikaan Camil Van Hulse
in wereldpremière
17 september, kollegekerk van Sint-Niklaas
rt
Wetter se band
Maybe Innocent
in Aalst
Orgelist Herman Verschraegen koncerteert
op het Melseelse orgel
Netwerk Aalst
met «Vijfde seizoen»
Tien jaar Festival van Vlaanderen te Aalst
«Triangel», poppenteater voor volwassenen
te Aalst
24 - 9.9.1983 - De Voorpost
«Ik spreek half Sennekloases, half Amerikaans. Ge
zult dus patie-7ntie moeten hebben». Zo begon
Camil Van Hulse, 86, zijn muzikale story over de
zendeling Kuno maandag jl. tijdens een perskonfe-
rentie in de Reinaertzaal van de Sint-Niklase biblio-
tempel. Een uiterst vinnig verteld verhaal, opge
dist door een man die achteraf bekennen wou: «Ik
heb wel achtenzestig talen gestudeerd».
Polyglotte Camil heette vroeger gewoon Kamiel en
woonde aan de Kleine Peperstraat in Sint-Niklaas.
Z'n vader Gustaaf was komponist én kosterorga
nist in de hoofdkerk, hij leerde het muzikale vak bij
Edgard Tinei, de frankofiele Wazenaar wiens nage
dachtenis vooral in Sinaai geëerd wordt. Camil
kreeg muziekonderricht van z'n pa en lagere
school liep hij in Sint-Jozef; later zou hij aan het
Klein-Seminarie van toen humaniora volgen. En
uitgerekend in de kerk van het kollege (ofte Sint-
Jozef Klein-Seminarie) wordt zaterdagavond 17
september Van Hulses «Kino Saga» in wereldpre
mière ten gehore gebracht.
Merkwaardig daarbij is ook dat het Nationaal
Orkest van België gedirigeerd wordt door Georges
Octors, een franstalige Brusselaar die best met
onze taal overweg kan en die gehuwd is met Agnes
DTïooghe, dochter van een in de Dalstraat getogen
Sint-Niklase normaalschoolleraar. Octors en Van
Hulse, een paar apart? In de serie «avonden van de
diskotheek» licht Camil Van Hulse donderdag
avond 15 september zijn «Kino Saga» toe en komt
donderdagavond 6 oktober Georges Octors spreken
ter inleiding van een Lionskoncert met drie laurea
ten van de Kon. Elisabeth wedstrijd. Een muzikaal
najaar met allure, in Sint-Niklaas.
Vorig jaar, op 10 septem
ber, werd komponist Camil
Van Hulse n.a.v. zijn vijfen
tachtigste verjaardag ge
huldigd. Uitgevoerd werd
toen, in de kollegekerk, de
driedelige «Sinfonia Maya»,
door Van Hulse opgedra
gen aan het volk van Guate
mala. De Europese premiè
re vond plaats onder lei
ding van Georges Oc
tors, en het Nationaal Or
kest van België stond mee
voor de uitvoering in
Sedert enkele weken toeft
Van Hulse nu weer m z'n
geboortestad, SN zouden de
Amerikanen zeggen. Maar
weldra gaat hij terug naar
overzee.
IJ zerloopgra ven
Hoe komt het zo dat Camil
Van Hulse in Tucson, USA,
verzeilde? Tijdens de eerste
wereldoorlog werd hij ge-
konfronteerd met de mise
rie aan de IJzer. Van Hulse
kreeg een koortsaanval,
herstelde van een gasver
giftiging.
Het vochtige klimaat bij
ons schaadde zijn gestel
Toen hij in 1923 drie ooms
bezocht in Oklahoma vond
hij daar óók de droogte In
Arizona, getuigt Van Hulse
nu nog, regent het hooguit
twaalf inches per jaar Daar
bleef de Sint-Niklazenaar
sedertdien ankeren, het
toen nog kleine Tucson
groeide uit tot een heuse
metropool.
Camil Van Hulse had on
dertussen muziek gestu
deerd, bij o m. Lode Mortel
mans (nóg een halve Waze
naar) en Edward Verhey-
den aan het Antwerpse
konservatorium, in Brussel
bij pianoleraar A. De Greef.
De sint Niklazenaar zou
zijn muzikale background
ten volle benutten in
Amerika.
In Tucson, gelegen aan de
grens van de States met
Mexiko, hielp hij een muzi
kale traditie kreeren. Hij
stichtte er het Symphony
Orchestra en de Society of
Chamber Music. Van Hul
se, aanvankelijk vooral ak-
tief als pianist en organist,
komponeerde steeds meer.
Opus 165
Religieuze muziek, piano-
werken, orgelmuziek De
«Ballade der zes ridders»,
op tekst van Anton Van
Wilderode en geïnspireerd
door de IJzertoren, is van
zijn hand. Nu is hij aan z'n
166ste werk bezig, zijn «Ki
no Saga» i het 165 ste in de
reeks. Van Hulse wierp z'n
gewicht in de schaal om een
heleboel Vlaamse solisten
naar de USA te halen voor
een koncertreis. Als orkest
leider, als toondichter ver
wierf hij aanzien.
Elke dag leest de Vlaamse
Amerikaan nog Homeros.
In het Grieks. Op zijn Sint-
Niklase tongval is nog géén
sleet gekomen De polyglot
te Van Hulse praat moeite
loos, meeslepend. Duidelijk
is dat zijn «Kino Saga»
waarvan de eerste twee de
len al door een jeugdorkest
uit Tucson werden uitge
voerd, vanuit een diepe be
zieling tot stand kwam.
Opus 165, laten we 't daar
nu even over hebben.
Witte duif in de woestijn
Kino heette eigenlijk
Kühn. Noch uit Mexiko
nocht uit de VSA stamde
hij, wel uit Trentino, Zuid-
Tirol (Noord-Italië). Een ge
leerde knaap, zo bleek
gauw. Hij weigerde een
professoraat aan de univer
siteiten van zowel Ingol-
stadt als Freiburg, werd Je
zuïet en trok op missie naar
Mexiko. Eind zeventiende
eeuw schrijven we.
Bij de Pima's, een Indianen
stam, kwam hij terecht. Pi-
meria Alta, 1687 was het
toen hij er aanlandde om
voor de Indianen het evan
gelie te predikten. In 1697
liet hij in het dorpje Bac een
voorlopige kerk bouwen, in
1700 kwam daar een stenen
bidtempel tot stand.
De sfeer in en rond de woes
tijn wordt muzikaal geëvo-
keerd in deel één van de
Saga een klaagzang tege
lijk, want men hunkert
naar regenweer én naar de
komst van Kristus. In het
tweede deel weerklinkt
authentieke Indiaanse mu
ziek, Van Hulse ging ter
plaatse het doen en laten
van volk registreren.
Kino komt in deel drie van
de Saga aan Hij introdu
ceert er het kristendom.
«Vexilla Regis prodeunt»
(de wimpels van de Heer
treden aan). Een blije tij
ding, en daar hoort een wel-
komdans bij. Een psalm
ook. En deel vier speelt zich
af rond de «witte duif in de
woestijn» (the white dove of
the desert» Zo immers heet
de missiekerk van Bac. ten
zuiden van Tucson. De kerk
is aan Sint-Franciscus Xa-
veriu8 toegewijd De mu
ziek evokeert de bouw van
de kerk en als de klokken
opgehangen worden ver
mengt het gegalm zich met
vreugdevolle hallluja's die
bij de bevolking opklinken
Een feest, dat vierde deel.
Over de witte tempel nog
dit Dertig jaar geleden
vond Camil Van Hulse een
architekt bereid om de kerk
gratis pro deo te doen res
taureren. Ze fungeert nu
als parochiekerk voor de
Pagago-Indianen, ze is een
nationaal monument ge
worden.
Snarengewemel
Kino voluit Padre Euse-
bio Francisco Kino was
een wèrker, een asceet.
Nooit zou hij op een bed
geslapen hebben. Na vier
entwintig jaar zwoegen
zijgt hij neer. Kino's dood
en begrafenis worden ver
klankt in het slotluik van
de sage. Voor het laatst laat
Van Hulse de missionaris
zijn geliefde «kudde» toe
spreken. Tot slot weer
klinkt het «In paradisum».
Een gewriemel van snaren,
en boven de wolken zijn de
engelen in de weer.
17 september
Onthouden, die zeventiende
september, halfnegen 's
avonds in de Sint-Niklase
kollegekerk. Tussen wer
ken van Schumann en
Tsjaikowski in wordt door
het Nationaal Orkest van
België o.l.v. Georges Octors
de «Kino Saga» gekreëerd.
De radio (BRT 3) neemt het
koncert op. Toegangskaar
ten kosten 275 en 225
frank.
Met het koncert van 17 sep
tember in de kollegekerk
wordt de Sint-Niklase in
breng in het Festival van
Vlaanderen afgerond. Of ei
genlijk niet helemèal. Want
dinsdag 27 september komt
het Ballet van Vlaanderen
nog optreden in de
sporthal. De stad Sint-Ni-
klaas is immers lid van de
beheerraad van het Ballet.
legt daarvoor telkenjlj
vijfenzeventigduizend JU
frank neer. Voor een pri
heeft men dus dat Ba
naar Sint-Niklaas kunOe g
halen weel
Maar eerst nog, dinsdagBn
september, het Rias Kip
merchor Berlin in de fe*
zaal van het stadhuis, ei°
17 september Van HiBn
e.a. in de kollegekerk, (ptadi
hou verder dat de Arrjdach
kaanse Sint-Niklazenaamw.ni
15 september 's avondawild
de konferentiezaal vanQf v
bibliotheek aan het Kjjeze
drik Heymanplein
symfonisch gedicht ink
op de hem eigen boeia
En
die
Camil Van Hulse heette vroeger gewoon Kamiel. Maar
toén had hij nog geen honderdzesenzestig muziekwerken
gekomponeerd... (Iv)
Bibliothekaris André Stoop (links) en komponist Camiel Van Hulse. De Wase
Amerikaan heeft al heel wat waardevols aan de Sint-Niklase stadsbibliotheek geschon
ken. (Iv)
Op zaterdag 24 september organizeert Jeugdklul
Kreja in het Trefcentrum van Aalst een optredei
van de Wetterse band Maybe Innocent De zes leda
van deze groep zijn dan misschien jong en onschul
dig, maar van gisteren zijn ze toch ook weer niet. Z
spelen zo een drie jaar samen en wonnen dit jaar d
Esmoreit Talentenjacht en hebben ooit al opwarmen
en voetmatjes gespeeld voor Scooter, de Kreuners
der Polizei.
Hun nogal uiteenlopende muzikale smaak klini
ook door in het repertoire: nieuwe rock en fun*!
(twee gitaren), maar ook invloeden van Dire Straits]
tot Springsteen (sax-harmonica). Muziek zonder*"
oorkleppen als het ware, melodieus en swingend,
tegelijk, dansmuziek ook om een lekker feestje rond/*fl'5'
te bouwen, dat is Maybe Innocent.
Live in Aalst op 24 september in het Trefcentrum,!
Drie Sleutelstraat 49, om 21.00 u. Voorverkoop ens:; ,-
TTT CJP- 50 fr. Aan de kassa 60 fr. Jf
De vijftiende Melseelse orgelcyklus, vorige vrijdag
suksesrijk gestart met het recital van de Gentenaar
Johan Huys, kent op vrijdag 16 september zijn
tweede koncert. Te gast is Herman Verschraegen,
een van onze beste Vlaamse organisten.
Gentenaar Herman Ver
schraegen 1936) studeer
de aan het Koninklijk Mu
ziekconservatorium van
zijn geboortestad en behaal
de er eerste prijzen in ver
schillende disciplines, als
ook het Hoger Diploma met
grote onderscheiding voor
orgel. In 1965 verwierf hij
de virtuositeitsprijs van de
Regering voor orgel.
Hij onderscheidde zich op
verschillende internationa
le orgelwedstrijden.
Hij was zelf jurylid in de
Internationale Orgelwed
strijd te Nürnberg en trad
op in de meest belangrijke
Europese steden, in de Ver
enigde Staten van Amerika,
Israël, Zuid-Afrika en Ja
pan en koncerteert regel
matig voor internationale
radiozenders o.a in Oost
en West-Europa, Skandina-
vië e.a.
In 1982 stond een koncert
reis naar Japan op het pro
gramma.
Dit jaar verzorgde hij zijn
derde koncertreis naar de
States met o.a. Koncerten te
New-York, Norwalk, Mont-
clair, Attleboro en de Mili
taire Akademie te West-
Point.
Herman Verschraegen is
professor voor orgel aan
het Koninklijk Muziekcon
servatorium te Brussel en
direkteur van de Gemeen
telijke Muziekakademie
van Wilrijk.
Hij is tevens stichter-voor
zitter van de jaarlijkse Or-
gel-Wintercycklus te Ant
werpen. medestichter -be
heerder van het Antwerps
Bachgenootschap en be
stuurslid van de Kulturele
Raad te Wilrijk.
PROGRAMMA
Op het programma van de
koncertavond van 16 sep
tember prijken grote na
men. Van Dietrich Buxte-
hude (1637-1707) worden
uitgevoerd: «Toccata in re
klein» - «Vater unser im
Himmelreich» (3 str.) en
«Preludium en fuga in fa
kruis klein». Twee werken
van grootmeester Johann
Sebastian Bach (1685-
1750): «Erbarm Dich mein,
O Herre Gott» (B.W.V. 721)
en «Toccata, Adagio en Fu
ga in Do groot» (B.W.V.
464).
«Andante» en «Adagio» van
Joseph Hector
(1703-1741) prijken ev|
eens op het prograi
Een orgelrecital van li
man Verschraegen kan|'
teraard niet zonder e§
paar komposities van «p
briël Verschraegen «Scti
zo» en «Toccata». Ook f
dendaags werk om het k£'.
eert te besluiten; «Lita
van Jehan Alain (19^
1940). F_,
De toegangsprijs is vrij
gesteld op 150 F per p
soon. Na de uitvoerMafo/.
volgt een gemoedelijke gi
tis receptie, waarop de «Toch
ziekliefhebbers samen tfnoen
de organist eventueel kinkel
nen een praatje maken, rond
naarr
Mjke
Het «vijfde seizoen» in Netwerk, De Ridderstraat,
waarvan verleden zaterdagnamiddag gepresen
teerd door Mieke Cornand een voorsmaakje werd
gegeven in een allerbontste namiddag is veelbelo
vend. Voor de presentatie zelf kwam echter minder
volk opdagen dan het gevarieerd programma zou
kunnen laten veronderstellen. Teater, dia's, debat,
interviews, stands, het kwam er allemaal bij te pas.
Met «Golven van ongeduld»
toonde «Janus» het voorlo
pig resultaat van maanden
lange training m praten,
vertellen, mondiger wor
den. woordenschat vergro
ten. Een woordenspel gede
monstreerd onder het toe
kijkend oog van René Van
Gijseghem die een produk-
tie brengt rond het leven
van Vincent Van Gogh. Dit
op zondag 2 oktober in de
stadsschouwburg. Een fi
nancieel doel heeft men er
alleszins niet mee al hoopt
men allerminst toch een
nul-operatie te kunnen rea
liseren.
Toneelgroep Thalea ge
groeid uit leerlingen van
het Atheneum beperkt zich
voorlopig tot blijspelen bij
gebrek aan toneelervaring
doch hoopt eerlang ook an
dere genres aan te kunnen.
Ze presenteren een woor
denspel met medeklinker-
verwisselingen wat aanlei
ding geeft tot bvb het
sprookje van de «gekaarsde
lat» tot iedereen er «dors-
mood» bij valt.
In «de nieuwe Madeion» die
opengaat op 24 september
opereren voortaan Georget
te Van Lierde (rijksonder
wijs) en Roel Bal (BRT) die
het in hun huidig beroep
niet zo direkt meer zien zit
ten, Het wordt een praatca
fé, een bistrot 1900 met po
lyvalente zaal waar uiter
aard PACT zijn thuishaven
heeft. Idee die bij beiden
groeide na het plotse over
lijden van Jackie D'Herde,
Ook Teater Malpertuus uit
Tielt brengt er eerlang een
voorstelling en voor de rest
ziet men dan wel later.
Eerst het allemaal eens
goed bekijken, zegt Geor
gette.
PACT, reeds 5 jaar aktief,
neemt in de nieuwe Made-
Ion alvast podium, lichtor-
gel en kleedkamers voor ei
gen rekening en brengt
liefst vier produkties vol
gend seizoen met o m. Tea
ter Malpertuus met Anton
Cogen in de hoofdrol, «La
cage aux folies» en «Blonde
aardbei». Onder regie van
Machteld De Rauw wordt
dan een fragment «ménage
a trois» gebracht.
Twee gekende Aalstenaars
hen voorstellen üjkt me
totaal overbodig Frans
Wauters, en Pol De Paepe,
ondervragen dan persme
dewerkers Frans Vanvol-
sem, Johan Velghe, Luc
Vanderelst en Jos Muylaert
over reilen en zeilen in
Aalst op kultureel vlak Met
een aantal, soms stekelige
vragen. Eens anders dan
anders vermits het nu de
journalisten waren die «op
de pijnbank» werden ge
legd over o.m. het Aalsters
kultureel centrum en een
direkteur, de al dan niet
bestaande objektiviteit in
persartikelen, de samen
stelling van de kuituur-
raad, de schepen-voorzitter
van adviesraden e.d.m.
Als inleiding tot de vele
kinderanimatienamidda-
gen bracht Luk De Neve een
poppenteaterspel en als
voorbereiding voor de beto
ging op 23 oktober te Brus
sel lichtte Miep Brackeva de
werking van VAKA-Aalst
toe. Dolores Baita kwam
met een nieuw initiatief,
«Gids voor Uithuizigen» die
maandelijks socio-kulture-
le doch ook sport- en vrije-
tijdsaktiviteiten wil toelich
ten en waarvan het eerste
nummer op 20 september
verschijnt. Een eigen leden
blad in standhouden is voor
tal van verenigingen geen
makkie en «de Gids» wil
hierbij een helpende hand
reiken. Verenigingen en
geïnteresseerden krijgen
de gids gratis Hij wordt
gedrukt op 3.000 eksem-
plaren
Jo Van den Brulle stelde
voor zover nodig toneel
groep De Schakel voor die
akties in de stadsschouw
burg en een produktie
brengt m Passementerie
Van den Brulle aan de Josse
Ringoirkaai.
Chris Muylaert presenteer
de de Netwerkaperitiefkon-
serten met als voorsmaakje
een cello-solo gébracht door
Joachim Mertens. Voor
Raldes sprak Siegfried Van
Nuffel over milieuwerking
in de streek Dender en
Schelde Raldes noemt hij
een barrikadenaktiegroep
die streeft naar samenwer
king met gemeentelijke
overheden als dit effe kan
«Caligula» wordt aange
kondigd door regisseur
Hugo Matthieu en mono
loogspeler Rudy De Smedt
Caligula komt in november
in Netwerk op de Bühne
Minister Marc Galle en
volksvertegenwoordiger
Jan Caudron ondervroegen
aktievelingen in het Aal
sters kultureel leven Guido
Saey, Michel De Gols, Ro
nald Schollaert en Johan
Velghe o.m over de huur
prijzen voor gebruik van
stadslokalen, de verzuiling
in het Aalsters kultureel le
ven en het imago van het
Netwerkcentrum Het ge
heel van deze lange reeks
presentaties, waar alleszins
vele verwachtingen werden
gewekt, werd afgesloten
door filmklub «Antrakt»
met «De dood van een sand
wichman» en Jan Louies
leidde het nieuw seizoen in
waarbij projekties zullen
worden verzorgd zowel in
de stadsschouwburg als in
'«de Gele Limonade»
LH
Denise Van de Velde, afgevaardigd-beheerder van het Aalsters Dirk Martens- gelijke werking qua pro-
komitee en zowat het organisatorisch brein ervan betreurt dat Aalst nu, grammering, onthaal, ma-
noodgedwongen met drie koncerten in het kader van het Festival van terie l'en technische voor-
Vlaanderen genoegen moet nemen waar er vroeger 4, 5 tot 6 waren. Niet zienin£en. Dank zij het me-
alleen wegens financiële redenen maar tevens om organisatorische, om. het
cenaat is het te Aalst sinds
feit dat Aalst in het bisdom Gent ligt. «Met gezongen teksten in het Italiaans koncerten^te1 brengende
een steeds stijgend sukses
kan men echter wel eens alle kanten uit.
25 JAAR FESTIVAL
Na een kwarteeuw Festival
gem 16.9).
Het Jong
Festival van
kennen. Dit jaar mcohten
Niettegenstaande de ekono- de orga„iaatoren zich ver-
mische knsis is het alles- heugen in de steun zoal van
71 nq linrnni i rrorcrl Hot Ho
tta ccii hwditccuw rc&uvdi iicugcu 111 uc atctui £uai
van Vlaanderen valt het waardoor via zins verheugend dat de g^Jt m,ddelgroot
lip fnpqlrnmino' van He» Qteanri t/on V»ot moonnnnt o»,
steun van het mecenaat om- cenaat
vangrijker is dan in 1982 ^nk.
Kuituur en ekonomie
KONSERTEN TE AALST
Schepen van kuituur Chris
Lievens-Borms verheugt er Blardegem' het™'tekende
zich over dat Aalst als voor- Rias-Kamerkoor van Ber-
beeld wordt gesteld voor de-
Belgisch aandeel in de pro a' "an
grammatte alvast gunstig jeujS «e toekomst veilig
uit: 14 Belgische oïkesteS psteld, omimtteo^m.
komen dit jaar aan hod te- ket Internationaal Jazzfes-
gen zestien buitenlandse. ',val Dendermonde tij-
Gestart aanvankelijk met he) voorb'J?
koncerten van .oor on8 muziek blijB «h-
land ongewone kwaliteit ter «an bod komen met bvb.
vraagt Prof Briers zich af Ak!s,,m de S>rMJrt'n"s-
.of kwaliteit nog steeds een kerk he! ™J™ble -Pro Mu
iabel is.. De programmalle s,oa" Koln.
kreeg in de loop der jaren
wel een eigen profiel met
zowel traditie als innovatie.
Ook de inhoud van het Fes
tival beweegt. Het wil im
mers uitdeinen naar een
meer algemeen kunstge-
beuren waarin ook andere
kunsttakken worden be
trokken. Tijdens het Festi- Op maandag 12 september ogenblikken levenloos lig- rend zelfs
val wordt tevens de aan- js het Nederlands figuren- Sen maar raapt tenslotte doorspekt
dacht getrokken op ver- teater «Triangel» te gast in het speelkruis op, steekt humor,
jaardagen met dan voor «Netwerk», De Ridder- het onder de arm en hinkt Beeldend
Aalst o.m Brahms, 150 jaar straat te Aalst
terug geboren
haar op-
Drie Drie konserten staan
voor Aalst in het lijvig en
flink gedokumenteerd pro
grammaboek
Op vrijdag 16 september in
St-Margaretaker k
luiste
vakh
«het
taat»
met motetten van Johan ban
bastian Bach, zulks inbreng
menwerking met het len v;
kenkantoor De Pauw Belin)
Baardegem. Ie kn
Op zaterdag 24 septemlvaarc
in de feestzaal van het stijuwe»
huis het ensemble Gwerk
trasts en Haydn Kwaivoora
met werken van Brahrrabacht
samenwerking met Mangs
lum en Intergem, distriaars
tie Noord wekt»
Op donderdag 29 sepU
ber tenslotte in de St -Ml
tinuskerk te Aalst het1
kaal ensemble Pro Mus J-J
uit Keulen o.l.v. Johaiu
Homberg met werken
Obrecht, Monteverdi, P
cell, J.S. Bach en W.A.i
zart Zulks in samen»
I»UU1 V ct 11 DOI - Th
Uwe Gronostay- 5—^"
M
ei
Ir
Ji
Op
gel
ha»
m dan weer Worden vergeleken. He
met zwarte vertoning vangt aai bij
Reservatie gewe sec
'biji
tival zal verruimen van
ziek- tot kunstfestival.
1983, JUBILEUMJAAR
gezien roept want er zijn slechts l
er als een gehandicapte de Triangel vaak associaties plaatsen beschikbaar.
- - «Triangel» is het wereldbe- scène mee af op met kunststromingen hom: 180 fr. In voon
Onder de titel «Jong Festi- roemd teater van Henk en De nummers zijn, mede als bijv. het magisch realis- koop; 150 fr.
val van Vlaanderen» wordt Ans Boprwinkel, een pop- door geraffineerde belich- me terwijl de tot essentie
dit jaar gestart met een penteater voor uitsluitend Ung en bijpassende life-ge- teruggebrachte sfeerbeel-
nieuwe afdeling die het fes- volwassenen. Hun pro- iuidjes poëtisch van sfeer, den in dit kleine teater ook
gramma bestaat uit een Soms vreemd en obsede- wel met gedichten kunnen
twintigtal tekstloze stukjes
met marionetten, maskers,
stok- en handpoppen.
Hoofdkenmerk van de pro- Door de toepassing van ver-
grammatie 1983 is dat «er schillende bewegingstech-
geen festijn met veel klater- nieken ontstond een zeer
goud van werd gemaakt kontrastrijk programma,
maar wel een streng bestu- een pure vorm van poppen-
deerd aanbod gekenmerkt spel met -de nadruk op het
door vernieuwing dat van- visuele
wege het publiek meer in- De poppen, op zeer kunst-
tensieve belangstelling zinnige manier vervaar-
vraagt». Een tamelijk veel- digd, worden zo perfekt be-
eisend programma dus speeld dat men de indruk
waarin veel Vlaamse eigen- krijgt dat ze een eigen per-
tijdse meester aan bod soonlijkheid bezitten. Zo
wil bijv Zottekop langs zijn
Is Vlaanderen eens te meer touwtjes omhoog klimmen
het trefpunt van internatio- maar de poppenspeler duldt
nale simfonieorkesten, ook geen opstandigheid en
zeven oratoria staan gepro- g00it het speelkruis op de
grammeerd (o.a. Baarde- scène. Zottekop blijft enkele Hamme. Er was veel volk bij de opening van de tentoonstelling Viktor Suy (vh)