Zesde Kunst- en Ambachtenmozaïek rond eeuwenoude Aalsterse Leraars Akademie Aalst pakken uit Vereniging voor Familiekunde afdeling Aalst programmeert... Belforttoren V.V.V. Moerzeke en een retrospektieve Edward Pas Pentekening grafmonument Dirk Martens naar Aalsters stadsarchief De Voorpost - 9.9.1983 - 25 itrumj *op en| vanOf vergis ik mij en was il dezelfde keizerlijke stede Was voor deze, nu toch al. Met hun tentoonstelling, op echt originele wijze kaar als ze zijn door de hou- De Maght en Dooms, raads- de originaliteit van de pre- gebracht en dan ook een blikvanger van belang, ten konstrukties. leden Denayer en Van de sentatie de beste promotie pakken de leraars van de stedelijke akademlie voor Onder de vele leraars-eks- Sijpe, heel wat leraars en vormen voor de Aalsterse schone kunsten inderdaad letterlijk en figuurlijk P°santen ook heel wat van belangstellenden loofde Akademie. De schepen feli- uit Aalst zelf of uit de regio als schepen van kuituur Chris citeert dan ook en dankt al Mia De Blook (Erembode- Lievens-Borms het enthou- wie medewerkte aan dezt Leraars-kunstenaars moe- school binnenstebuiten £em). Mare De Bruyn en siasme van de tentoonstel- tentoonstelling, o.m. vooi ten inderdaad kreatief blij- werd gekeerd. Lutgarde De Gendt uit Iers, him inzet en hun durf. hun vindingrijkheid bij het ven om aan de akademie de Kisten, containers vormen Aalst, Roland Dua uit Zijn de werken uiteraard uitkappen van kunst en het ziel te geven die de jonge- het decorum van de werken Erembodegem. Achiel Hut- zeer uiteenlopend, één bin- inpakken van niet-kunst ren er zoeken. En hopelijk van een aantal akademiele- sebaut uit Aalst evenals ding is er althans: die van ook vinden. Zonder zich raars. Kisten waaruit hun Guido Muylaertt, Monique de Aalsterse Akademie. Voor deze tentoonstelling zelf voortdurend te vernieu- werken werden gepakt ter- Muylaert en Herman Muys Kunst is een erg vaag en kan U terecht in de belfort wen, te verrijken, zonder de wijl wat door hen niet als Ult Kerks ken, Hugo Sonck relatief begrip waarover zaal. Grote Markt Aalst el- evolutie op de voet te volgen kunst ervaren werd in de mt Erembodegem en Mare - iedereen, gelukkig maar, ke dag tot en met zondag 25 wordt het in een akademie Aalsterse belfortzaal met Supply, Frans Vanden Eyn- zijn eigen mening heeft. september van 9 tot 12 en immers een eerder onwer- plastiek gekamoefleerd de; Jozef" Van den Steen en Wat hier getoonci werd is van 14 tot 18 u. U beklaagt kelijke, steriele bedoening, werd. Wilfried Van der Perre, al- nu g^g niet de evoiutie in het zich alhcht niet. Ten Juist wat de ziel van de Een wijze van presentatie len Aalst. het werk van ^p^d geleide is er een verzorgde school zou kunnen ge- tevens waardoor de toch Bij de opening van deze ex- artiest, niet een retrospek- brochure met wetenswaar- noemd worden werd hier wel zeer heterogene kunst- po in de belfortzaal verle- tieve doch wel een moment- digheden over elk exposant bij de realisatie van deze werken in een zelfde ruimte den vrijdagavond, in aan- opname van het werk van beschikbaar, tentoonstelling zichtbaar, kunnen worden geekspo- wezigheid van burgemees- diverse kusntenaars waar- Eri Alsof de mantel van de seerd, gescheiden van me- ter Uyttersprot, schepenen bij veelzijdigheid, niveau en Aalst. De balboogschutters van Sint-Servatius maakten ter plekke hun kogels, (per) met uitgezochte oude am bachten Wat was het weer: haar kapper, spekslager, glasblazen, schiptrekken, kaasgieten, steenbakken, schaliedekker, «fascade- kasjen», houtdraaien, boek binden... Voor oude volkspelen o.a. ringsteken met boeren paarden, struif vogel wer pen, trou-madam, hoefij- zerwerpen, mastklimmen... kon je op de Hopmarkt te recht. En voor balboog- schieten moest je aan het belfort zijn. Aan de ingangspoort van het stadhuis stonden «on- ze» karnavalreus- en reuzin op wacht. Maar op de bin nenkoer kon iedereen te recht voor een heerlijk koel drankje of een lekker hapje: trappist van 't vat, Wieze- kaas en Faluintjesjenever, en natuurlijk Aalsterse vlaaien, ajuinbrood, oeven- koeken en mattetaarten die ter plaatse werde gebak ken En voor je zo ver waart kon je er nog even een praatje slaan met een ra sechte gitaarbouwer, die er zijn zondag had voor vrij gehouden om aan mogelij ke instrumentenkopers een brok van zijn beroepsgehei men prijs te geven... Ja, het loonde zeker de moeite de kunst- en am bachtenmozaïek rond de eeuwenoude belforttoren te gaan bekijken Fijn zo je er bij was. En anders: tot volgend jaar! De Bruyn per p tvoeriAalst. Mandenvlechten waren er ook. (per) ij kep 3 de uToch loonde het beslist de in de betrachting van de nen tfnoeite er verleden zondag organisatoren om het am- eel k^nkele uurtjes ongestoord bachtelijk karakter te her ken. rond te kuieren en aan ge- stellen van deze ambachten- naam rond te neuzen, te markt die, in de loop der Rijken, te bewonderen, te jaren, blijkbaar wel wat té luisteren naar bekwame nadrukkelijk op het kom- vaklui die ijverig «het hoe», mercièle was gericht. En zo •het waarom», «het resul- demonstreerde de Vlaamse taat» van hun kreativiteit Wijn maker sgilde. afdeling ohan&an de man trachtten te Aalst, hoe men eertijds en cs ui brengen Men kon er genie- vandaag wijn kan «maken» het len van zoveel vlijt en afwis- van kriek, appel, kriek en auw seling. Naast de traditione- rabarber Men kon er zelfs le kramen met de handver- een glaasje proeven van dat jptemlyaardigde halskettingen en heerlijk nat (30 fr.)... Even het S^uweeltjes. glas- en aarde- daar vandaan werden we ile (toverk... waren het toch geboeid door een vinger- Kwaivooral de oude handam- vlug vrouwtje dat rustig "ahmibachten die de meeste be- het kantklossen beoefepde. -t AMangstelling bij de wande- Zelfs vlasbewerking en ver- distrÜaars-toeschouwers ver- werking, met apparatuur wekten. Het lag trouwens anno 1889, en het kaarden septt St -Ml Heemkundige Kring Erpe- Mere en V.V.F.-Aalst rouwen... In Memoriam Juffrouw Yolanda Suys Op 16 januari 1916 werd Yolande Lutgardis te Mere geboren in het gezin van Alois Suys en Aline Lievens. Haar vader «Meester Suys» een der meest, merk waardige Merenaren droeg er wellicht toe bij dat ook zijn dochter koos voor het onderwijs. Naast haar taak als lerares, stond zij als het ware bij de wieg van de bloeiende en alom bekende Oostvlaamse Heemkundige Kring van Erpe-Mere. Inderdaad van bij de oprichting in 1960, tot nu, publiceerde zij als secretaresse, talrijke, waardevolle graag gelezen bijdragen. In den beginne het zij onder de rubriek «Sprokkelin gen», zeer boeiende, legendarische verhalen ver schijnen die haar vader zaliger had opgetekend. Zij maakte zelf uitvoerige studies over o.a. - Betekenis en herkomst van de volkse benamingen van de meeste families. - De invloed van vreemde talen op het Meerse dialekt. - Mere, dialektwoorden, uitdrukkingen en zegs wijzen. Juffrouw Yolande was niet alleen een vooraan staand heemkundige. In de mededelingen van de H. Kring Erpe-Mere was ze de auteur van uitvoerige genealogieën - De voorouders van Dom Modest Van Assche te Mere. - Het geslacht Van Droogenbroeck te Mere en te Erpe. Juffrouw Yolande Suys en haar broer Wilfried wer den het slachtoffer van een tragisch autoongeval op 19 augustus 1983 te Westdorpe (Nederland). Ieder afscheid doet pijn. Haar heengaan zal een diepe leemte nalaten zowel bij de Heemkundige Kring van Erpe-Mere als in V.V.F.-kringen. René Van Assche, V.V.F.-Aalst en Dendermonde. van wol kon men er aanle ren Ook pottenbakker Prosper Ringoot van Dur- men (Zele) zeker geen onbekende meer in Aalst! toonde er het beste van zijn kunnen. En aan de overzij de smeedden anderen het ijzer terwijl het heet was en toonden vakkundig, hoe ij zer en koper dient bewerkt Ook ervaren houtsnijders waren present Hoewel de meest exposanten vanzelf sprekend naar de kunst- en ambachtenmarkt waren ge komen om hun waar aan de man te brengen, was het toch goed dat bij enkele kramers het aksent toch eerder op «kunst» dan op «markt» was gelegd. Een breed publiek is immers toch nog altijd moeilijk te bewegen eksposities van beeldende kunst te bezoe ken. En. op een kunst- en ambachtenmarkt als deze is er geen drempelvrees... maar wel de mogelijkheid om op ongedwongen wijze met kunst en kunstenaars kennis te maken Vanop zijn sokkel keek Dirk Martens (ca. 1450- 1534!), de eerste Vlaamse boekdrukker die te Aalst. Antwerpen en Leuven, het werk van de klassieken en van de humanisten drukte, het type van de «geleerde drukker», fier maar stijf en onbewogen, naar het kraam van huisschilder, dichter en spreukenspecia list Daniel De Beul en zijn kunstminnende echtgeno te, Gilberte Braet. uit Ranst «Beulke» pakte er immers uit met 6000 zei spreuken die hij reeds, van- op zijn jeugdjaren, in de loop der jaren inzamelde en verdeelde over een negental pittige boekjes die hij rijke lijk liet illustreren door zijn echtgenote, en nadien uit gegeven heeft in eigen be heer. «Door de eeuwen heen is de zei-spreuk zeer popu lair geweest maar in deze tijd beleeft ze echter haar hoogtepunt. Iedereen kent ze en gebruikt ze, maar waar de benaming vandaan komt weten eigenlijk zeer weinig ^mensen Het ant woord is heel eenvoudig Omdat in elke zei-spreuk het woord «zei» voorkomt, van het werkwoord «zeg gen», is dit niet moeilijk te raden Een zei-spreuk is meestal vol humor, maar er Op zaterdag 3 september te 17.30 u., had de opening plaats van de jaarlijkse tentoonstelling, die ingericht werd door de V.V.V. van Moerzeke. Dit jaar was de tentoonstelling gewijd aan de werken van wijlen kunstschilder Edward Pas. Het is de gewoonte aldus de voorzitter, dat de V.V.V. Moerzeke. ter gelegenheid van Grote Kermis te Moer zeke. een tentoonstelling inricht van enkele kunst schilders Dit jaar is het maar één grote kunstschil der, die wij eer aan doen, namelijk wijlen meester Edward Pas. Hierna gaf hij het woord aan inleider. Prosper Van Mele. «Op de Kouter in Moerzeke, staat een huis. Een gewoon huis, van buitenaf gezien en in niets verschillend met de andere huizen die er staan, maar wanneer men dit huis binnentreed komt men in een kunsttempel. Men treft er de werken aan van de heer Pas, die uitmunten door hun kleurenweelde». Edward Pas was een schil der van de hoekjes van .Moerzeke, vele van de op schilderij gebrachte huisjes en straatjes behoren im mers reeds tot het verleden. In zijn werken kan men drie perioden onderschei den. De doeken voor 1940 klein van formaat, zijn ro- mantisch-impressionis- tisch te noemen. Zijn naoor logse werken hebben een sterk persoonlijk karakter. Zijn stillevens zijn eerder klassiek. Na 1965 worden zijn onderwerpen onbe langrijk. Hij schildert dat gene dat hij gaarne ziet. Men voelt het aan dat meester Pas met liefde schilderde Meester Pas, al dus de inleider, was iemand die nooit kon stilzitten. Hij had steeds het penseel nodig! Hierna verklaarde Schepen van Cultuur. André De Ruysscher, de tentoonstel ling «Retrospektieve Ed ward Pas» voor geopend. In zijn toespraak feliciteerde hij inleider Van Mele voor zijn prachtige uiteenzet ting over het leven en dé werken van kunstschilder Edward Pas. Tevens dankte hij de echtgenote van Ed ward Pas en zijn familiele den voor het ter beschik king stellen van de 113 schilderijen die te bezichti gen waren en allen nog in het bezit zijn van de familie Pas. Zijn dank ging ook uit naar de Erwaarde Zusters van het Rusthuis St. Jozef en naar de leden van de V.V.V. Moerzeke. Na de openverklaring werd aan de aanwezigen door het ge- angph^pn Hamme. Er was heel'wat belangstelling bij de opening van de tentoonstelling van schilder (bd) Eas Moerzeke. (vh) Een merkwaardige ge- akwarelleerde pentekening voorstellende het grafmo nument van Dirk Martens in de Sint-Martinuskerk, tekening van zowat 57 bij 41 cm, werd door stads archivaris Karei Baert aan het stadsarchief geschon ken. Hij zelf kreeg het van konservator Jozef Dauwe. Het is een vrij werkelijk heidsgetrouwe weergave van het grafmonument, ge drongen in de hoogte. De tekst rond de oude graf steen en de epitaaftekst zijn er letterlijk weergegeven De tekst onder het monu ment luidt alp volgt: «Epita- phe de Dideric Martens a Alost. Inscription de l'épita- phe est en lettres italiennes, celle du sépulchre en lettres gothiques. Ce monument va être renouvellé, on rem- placera l'ancienne inscrip tion par une due Erasme de Rotterdam fit en l'honneur du dit Martens, lequel ap- porta de l'Allemagne et de la France la science de l'im- primerie dans ces pays- bas». In 1877 betaalde de kerkfabriek een rekening voor het kappen van de tekst van Erasmus doch blijkbaar werd deze steen nooit geplaatst. Deze teke ning moet dus kort voor dien zijn vervaardigd. Ze dient gesitueerd in het ka der van de algemene her stellingswerken die in de tweede helft van de 19de eeuw aan de kerk plaats vonden. Een alleszins merkwaar dig dokument kaderend in de «vakbeurs grafische nij verheid» volgende lente. l.h. Heb je interesse voor fami liekunde of aanverwante wetenschappen! Noteer dan even volgende aktiviteiten, geprogrammeerd door V.V.F.-Aalst op volgende data: Woensdag 14 september 1983: in 't Apostelken (vlakbij de kerk van Mijl beek): genealogische werk vergadering met o.a. les oud-schrift en uitwisseling kwartiergegevens, te 20 uur. Week voor Vrijetijdsbeste ding: van 16 tot 25 septem ber 1983 verleent de Aal sterse V.V.F.-afdeling haar medewerking aan de Week voor Vrijetijdsbesteding. Ze zal een info-stand verzor gen in de Keizershallen. De bedoeling is iedereen ken nis te laten maken met fa miliekunde. Woensdag 5 oktober 1983: paneelgesprek over «Fami lieverenigingen en Familie feesten» o.l.v. dhr. Jos La- porte, voorzitter van de V.V.F. - Brussel en gouw- sekretaris Brabant (in 't Apostelken te 20 uur). Ver lenen aan dit gesprek hun medewerking: dhr. André Braet uit Aalst - Erembode gem; dhr. Gaston Bael uit Merchtem en dhr. Robert Galle uit Wichelen-Schelle- belle. Woensdag 2 november 1983: Genealogische werk vergadering met les oud schrift (in 't Apostelken te 20 uur). Woensdag 7 december 1983: Voordracht over «In stellingen in de 18e eeuw en hun nagelaten archief» door de Heer Marnix Che- vretté uit Erpe-Mere, lid van het Aalsters Geschied kundig Genootschap (in 't Apostelken) te 20 uur. Woensdag 4 januari 1984: Genealogische werkverga dering met les oud-schrift (in 't Apostelken te 20 uur). Woensdag 11 februari 1984: Voordracht: «Kronie ken uit mijn familiege schiedenis» met dia's door René Van Assche, sekreta- ris VVF-Aalst en voorzitter VVF-Dendermonde (in 't Apostelken te 20 uur). Woensdag 7 maart: Genea logische werkvergadering met les oud-schrift in 't Apostelken te 20 uur. Woensdag 4 april: Voor dracht «Onze voorouders in de politiek, door de Heer Henri Van Noppen uit Erps-Kwerps. (in 't Apos telken). Woensdag 22 mei: Genealo gische werkvergadering met les oud-schrift (in 't Apostelken te 20 uur). Woensdag 6 juni: Voor dracht met dia's: «Heral diek» door dr. jur. Ray mond de Forche, ere-voor zitter WF-Mechelen, VVF- beheerder, lid van het He raldisch College (in 't Apos telken te 20 uur). Let wel: De VVF-Brussel zal op zaterdag 1 oktober 1983 een geleid bezoek brengen aan de Abdij van Grember- gen. Ook andere belang stellenden mogen hierbij aansluiten. Ze worden ver wacht te 14u30 aan de abdij. D.B. en pri at Ba kuniDe goden schenen Aalst beslist niet gunstig gezind gedurende het voorbije weekend... De regen werd niet altijd tussen de wolken gehouden. Het was koel nsda^n de wind speelde wel eens zijn parten... zelfs in het hartje van Aalst... jrDus zeker geen ideaal weertje voor kunstenaars en ambachtslieden om er jjg ponder de blote hemel, voor de eeuwenoude Aalsterse Belforttoren, hun kunst- m 'Hlen handvaardigheid te etaleren en te demonstreren, tijdens de door het erk (Stadsbestuur geprogrammeerde kunst- en ambachtsmarkt...«Da's géén weer» e Arodachten wellicht de meeste Aalstenaars... en verpoosden daarom met een ^enaamamiddagse T.V. (de wereldkampioenschappen wielrennen te Altenrhein vondsHrilden ze echt niet missen!...) 1 variQf vergis ik mij en was het de vierde reuze barbecue in het stadspark van het dezelfde keizerlijke stede die meebracht dat er eerder matige belangstelling !1,n Was voor deze, nu toch al, traditionele Aalsterse kunst- en ambachtenmarkt. zijn ook wel andere ingre diënten die een zei-spreuk zo populair maken t.t.z. spotternij, satire, zelfverde diging, volkswijsheid, bit terheid, zelfspot, taalfolklo- re, zelfbeklag, spontani teit zei ons de nu 50-jari- ge zei-spreuken-specialist. Naast hem was zijn echtge note aan het werk Zij beoe fent steeds de kunst van het «punttekenen» d.i. door middel van minuskule puntjes tekeningen maken die door hun opzet en uit werking dergelijke dimen sie krijgen, dat ze soms wel op een foto gelijken... (hun adres: Profeetstraat 15, Ranst). De leraars en leraressen van de Aalsterse Akademie voor Schone kunsten zorg den echter voor de voor naamste blikvanger op kunstgebied: zij pakten er uit met eigen werk in de benedenzaal van het bel fort. Nog tot 25 september trouwens kun je er het ar tistiek oeuvre beoordelen van een groep leraars en leraressen van de afdeling Beeldende Technieken, maar tevens van architek- ten en binnenhuisarchitek- ten, leerkrachten van de school. Muziekverenigingen had den een opmonterende taak: zij zorgden voor sfeer en animatie op het Aalster se Marktplein. In de voor middag vergastte de voltal lige Muziekkapel van de Brandweer het muziekmin- nend Aalst op een koncert (waarmee meteen de bevrij ding van Aalst werd her dacht). En 's namiddags «stond» de fanfare «Kunst en Vermaak» op de kiosk... Maar tussenin, hoog in de belforttoren, beierde onze stadsbeiaardier, P. De Smedt, het uit... Met geslo ten vuist drukte hij de toet sen van zijn klavier voort durend omlaag, soms met opengespreide hand. met de voeten werden de pedalen beneden gedrukt, krachtig of teder, naargelang de ver tolking dit vereiste. Zo gaf hij kleur aan zijn beiaard spel De animatie bleef niet enkel bij muziek beperkt. Want ook een optreden van de volksdansgroep «Uilenspie gel» stond op het program ma. En... ook de Draecke- nieren «liepen» in de kijker ?ronAAalsL Een Slasslijper aan het werk. (per)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1983 | | pagina 25