i Studie over kunstenaarsfamilie Verhas in voorbereiding; Tentoonstellingen te Lebbeke Jii Lebbekenaar Johan Van Ransbeeck, alias P. Partizhan, brengt kabaret-act Herman Gorter gezelschap Lokeren toneelinitiatie 24 - 16.9.1983 - De Voorpost De «De Dendermondse Schilderschool» Jean-Pierre De bruyn, auteur van het prachtige werk «De Dendermondse Schilderschool» dat werd uitgegeven naar aanleiding van het vijftienjarig bestaan van de Ronde Tafel 57 Dendermonde, werkt momenteel aan de voorbereiding van een nieuw boek dat zal gewijd zijn aan de basisleggers van deze markante school: de familie Verhas. De studie zal moeten dienen als werkinstrument voor de opbouw van een tentoonstelling over de familie Verhas. In het hoofdstuk dat aan de familie Verhas is gewijd in «De Dendermond se Schil derschool» komen drie na men voor: Emmanuel Ver has die leefde van 1799 tot 1864 en zijn zonen Francis- cus Ludovicus Verhas (1827-1894) en Johannes Franciscus Verhas (1834- .1896) die naam maakten als Frans en Jan Verhas. In het boek «De Dendermond se Schilderschool» lezen we onder meer dat het ont staan van de Dendermond se Schilderschool nauw sa menhangt met de oprich ting van de kunstakademie in 1800. De eerste direk- teur van deze akademie was Emmanuel Verhas. Hij zou er voor zorgen dat de aka demie het provinciale ni veau oversteeg. Hij is ook de stamvader van een kun stenaarsgeslacht. Vooral de zonen Frans en Jan zullen in het ontstaan van de Den dermondse schilderschool een vooraanstaande rol spelen. Helaas, over het leven van Emmanuel Verhas is niet zo heel veel bekend. Dat geld ook voor Frans en Jan. Dat houdt natuurlijk in dat het werk dat Jean-Pierre De Bruyn op zich heeft geno men, enorm wordt bemoei lijkt. Over de «Verhassen» is haast niets terug te vin den, tenzij misschien bij fa milieleden en partikulieren die over de vader en de zo nen Verhas dokumenten bezitten of schilderijen. Het zou de auteur biezonder dienstig zijn mochten de be zitters van dokumentatie, schilderijen, geschriften en ander materiaal omtrent Emmanuel Frans en Jan Verhas zich willen kenbaar maken en zo bereid zijn dit materiaal een tijd in bruik leen te geven. Men kan kon- takt opnemen met Jean- Pierre De Bruyn, Kasteel Achtendries. Orchidee straat 51 te 9040 Oostakkèr (091/55.69.60). Nog andere kunstenaars De studie over de kunste naarsfamilie Verhas blijft evenwel niet beperkt tot de grondleggers van de Den dermondse schilderschool. In latere tijden vindt men immers ook de namen te rug van Charles en Louis Verhas en allicht zijn er nog een aantal anderen. De bedoeling is dat ook deze kunstenaars hun plaats krijgen in de studie. Boven dien wordt in aansluiting tot de familie Verhas ook aandacht besteed aan de tijdgenoten die onder him invloed stonden. En in dit verband citeert Jean-Pierre De Bruyn onder meer de naam van P. De Clercq. Het spreekt vanzelf dat ook ge gevens omtrent .de tijdge noten welgekomen zijn. De studie is niet zonder be lang. Men moet immers we ten dat de werken van de kunstenaars Verhas inter nationaal zeer hoog worden aangeslagen. Vandaar dat het ook van het grootste belang is dat de studie zo nauwkeurig en weten schappelijk verantwoord moet gebeuren als mogelijk is. Internationaal hebben de werken van Jan en Frans Verhas bievoorbeeld meer waarde dan een schilderij van Franz Courtens, die in Dendermonde wel een straatnaam heeft gekre gen, daar waar de Verhas sen in de anonimiteit ver der moeten leven. Mis schien kan ook op dit vlak iets worden gedaan. De auteur De kunstliefhebbers Jean- Pierre De Bruyn voorstel len, hoeft allang niet meer. Deze geboren Dendermon- denaar heeft zich door de loop van de jaren een hele reputatie opgebouwd als kunstkenner Een van de belangrijkste galerijen en kunstveilingzaken van ons land heeft hem trouwen aangezocht als raadgever. Na zijn humaniorastudies te Dendermonde, behaalde De Bruyn een doctoraatsti- tel in de kunstgeschiedenis en de oudheidkunde aan de Rijksuniversiteit te Gent Hij is ook licentiaat in de pers- en kommunikatiewe- tenschappen en promoveer-, de op een proefschrift over de Ontwikkeling en Orga- nizatie van de Australian Broadcasting Commission. Jean-Pierre De Bruyn on derwijst ook kunstgeschie denis aan de kunstakade- mies van Dendermonde, Hamme, Sint-Niklaas en schreef talrijke weten schappelijke bijdragen in kunsthistorische tijdschrif ten Hij verleende ook zijn medewerking aan presti gieuze tentoonstellingen Naar een reeks? Misschien is de publikatie van «De Dendermondse Schilderschool» het ideale uitgangspunt om een hele reeks monografieën te schrijven over de Dender mondse schilders. Aam een dergelijk reeks weten schappelijk verantwoorde werken bestaat niet alleen een groot gebrek, maar bo vendien zou deze serie nog maar eens onderstrepen dat Dendermonde in de voor bije eeuwen in de wereld van de kunst een zeer voor name rol heeft gespeeld in ons land, een rol die nog maar al te weinig is gekend en niet voldoende wordt ge waardeerd. Mocht deze reeks er ooit komen met de publikatie over de kunste naarsfamilie Verhas wordt een nieuwe stap gezet zou op deze wijze de stad Den dermonde zijn patrimo nium enorm kunnen verrij ken. En voor de liefhebbers van kunst en kunstwerken waartoe ook boeken beho ren, meteen een buiten kansje om hun bibüoteek aan te vullen. Kunstgalerij «Het Pand» Dendermonde start nieuw seizoen Kunstgalerij Het Pand langsheen de Oude Vest te Dendermonde zet het nieuwe.» seizoen in met een tentoonstelling gewijd aan het «Grafisch werk van Jules Del* Bruycker en zijn tijdgenoten». De tentoonstelling loopt van 16 september tots oktober en is dagelijks toegankelijk van 14.30 uur tot 19 uur (op maandag en gc dinsdag gesloten) en op zondag van 10 tot 13 en van 15 tot 18 uur. Met deze tentoonstelling, die vrijdagavond 16 september om 20 uur zal worden1 ingeleid door kunstkriticus Jan D'Haese is men meteen in de gelegenheid wt uitgebreid kennis te maken met heel wat kunstenaars. Die hebben één dmg>r. gemeen: het zijn allemaal grafici. Tussen deze kunstenaars schuilen bekende! d< namen als Joris Minne, Felix De Boeck, Rene De Coninck, Jos Hendrickx, GlorieiaSE Jespers, Emile Claus, Albert Baertsoen, EÜgard Tytgat, Frans Masereel, Jacques Gorus en vele anderen. lsc^a Naast deze werken van deze grafici, kan men in galerij Het Pand ook de werkecrdt bewonderen van Gerard Bauwen, Jos De Decker, Regnier De Herde, MauriceFra Langaskens, Maarten Langbroek en Tsjechische grafiek, kunstenaars die in dent galerij hun werken in permanentie hebben. :tea' Op Buggenhoutse Briel Op zekere dag, vertelt Lebbekenaar Johan Van Ransbeeck, gefleste eerAiek jaarsstudent aan het Gentse konservatorium de praktijk was goed,den theorie werd noppes wandel ik langsheen de Jozef Platteaustraat te Ge.n T( Plots bemerk ik de naam P. Partizhan op de muur geschilderd. Mooi klonkD naam niet, maar intrigeren deed hij me des te meer. Vooral de P. het me nrièr los. Zo frekwent spookte P. Partizhan me door het hoofd, dat ik besten j erachter te komen welke graffiti-kunstenaar die naam gekreëerd had. Ik ïtroi die naam immers aankopen.ir i: lder Maandenlang research- Acteur, maar... waar het kabaret de vtwcx werk leverde niets op, tot zowat twee jaar loopt de bije twee jaar van een a u d blT^?f Lebbekenaar te twijfelen D met het programma al dan niet op het pubhek toe te treden. Een paar fragmen ten eruit, die hij uitprobeer- mm aan' i de de i, 1< schoot dat ikzelf P. Parti zhan op de muur geschil derd had. Waar die P. van daan komt, weet ik van illustratie van de rijke fan tasie waarover een akteur- (in-spe) beschikt en waar mee hij de interviewer in het ootje wil nemen? Feit is dat Johan Van Ransbeeck, Wat de verdere toekomst betreft hoopt hij het diplo ma van akteur in de wacht te slepen. Voor eens en al tijd toetreden tot een gezel- schap zint hem echter niet. alias P. Partizhan, met zijn Wel „j, hlj ln eigen kabaret-act, die hij de 80hap gedurende twee naam «Deus ex machina) meegaf, op zaterdag 17 sep tember te 19.30 u., op individueel proberen met gende bijval mocht geffoni ten. Vlaanderen daareaPa' gen staart zich blijkt» toe nog altijd blind op Gaa tec Berghmans en Leo Marr Pi En op Urbanus, die ik ea w min geweldig vind. Typi eei Vlaams moet je die maniilde derzijds wel noemen Ojste: het verleden, meer bepaeht de opleiding die hij ges tu in de toneelklas van deïiere meentehjke Muziekschjieid is P. Partizhan evenmin w spreken: De mensen mste: den er kapot gemaakt; het jaar, een hoeveelheid baga- heb me daar steeds gercig opdoen. En het achteraf gevoeld. Je zit er aan irvolf vraag van de Buggenhout- een totaalspektakel, een se socialistische kulturele kombmatle van performan- Lebbeke. Kunstschilder Andre Callebaut in gesprek met Dree De Lanoye en Marleen Verhas, uitbaters van galerij «De Groothoek» (psv) Van de kermisdagen, die telkens weer een flink pak mensen aanzetten zich «dorpwaarts» te begeven, maken zowel verenigingen als individuen gebruik hun artistieke prestaties aan het publiek te tonen. Zo konden de kermisgan- gers, vorig weekend, terecht in de bovenzaal van het gemeentehuis, waar de Lebbeekse fotoclub «Ontspanner» haar 4d« Fotosalon organiseerde, exposeerde kunstschilder Willy De Lathouwer zijn werk in het huis Blanquaert en pakte André Callebaut uit met een tentoonstelling in de pas geopende winkelzaak «De Groothoek». verenigingen, in een tent op het voetbalterrein van FC Briel, de konfrontatie met het publiek aangaat. Dit alles in het kader van het Buggenhoutse Kulture le Weekend. ce, body-art en muziek. Als je tegenwoordig die dingen theater, de muziek apart bekijkt, legt hij uit, kom je tot de vaststelling dat alles de verkeerde rich- den en voeten gebondeci d'Pi zelf mag je er niet zijn r en is er onmogelijk bewraïr» worden van je eigen rn^rt. lijkheden. de 1 f aai Over welke kapaciteitec/j fiin han Van Ransbeeck, ilil) de Partizhan, beschijn uau auco va er vciacniuc i lern- ting ultsaht. watnom <Ue .f' Het Herman Gortergezel schap Arbeiderstheater start in samenwerking met het F.V.S.T.-Oost-Vlaande ren een kursus «Toneelini tiatie» Het doel van het kursus- werk omvat scholing van jonge akteurs, bijscholing van spelers en technici die reeds in een groep werk zaam zijn, stimulatie van groepen, en opleiding van regisseurs. Deze kursus op regionaal vlak behandelt de persoonlijke vorming in funktie van het amateurs toneel en bestaat uit 6 kur- susdagen van elk twee en half uur, die gegeven zul len worden in het Volks huis (lokalen van de oude bibliotheek) op de Markt 73 te Lokeren en dit op volgen de zaterdagen: 17 en 24 september 1983, 1,8, 15 en 22 oktober 1983 telkens van 14.30 u. tot 17 uur. De kursussen worden ge leid door mevrouw Franci- ne De Bolle, die op toneel- vlak reeds merkwaardige prestaties heeft geleverd. Gevormd in de Akademie voor Toneel te Aalst onder de vaardige leiding van Ro ger De Wilde. Goed bevon den voor een eerste prijs aan het konservatorium te Gent, onder het oog van Jef Demets. Op het regisseurs- vlak kennen we haar proef stuk en wat voor één «La cage aux folies» met een cast van 11 mannen en 3 vrouwen, die zeker het ver noemen waard is. Geïnteresseerden in de be trokken kursus kunnen zich tegen een inschrij vingsprijs van 300 fr. voor het totale pakket laten in schrijven bij de heer Roger Bussens, Dr. Vanneste- straat 28 te Lokeren, of bij andere leden van het Her man Gortergezelschap J.V.L. 4d" Ontspanner Fotosalon In zijn openingstoespraak beklemtoonde voorzitter René Peremans dat «Ont spanner», na vier jaar akti- viteit, uitgegroeid is tot een hechte vriendenkring van amateurfotografen. Hij dankte verder iedereen die aan het welslagen van dit 4"* salon meegewerkt had en omschreef het doel van dit salon als «het tonen aan de buitenwereld van de ex pressie van het kunnen van dit ogenblik». Niet alleen de werken van de meest gevor derde leden van de club werden dus getoond. Is de club momenteel reeds lid van de Oostvlaamse Federa tie, dan bestaan er ook plannen om toe te treden tot de Belgische Federatie. Nadat burgemeester Moeyersoon vaststelde dat het foto-apparaat niet lan ger uitsluitend gebruikt wordt om kiekjes te schie ten, maar dat dit toestel ook kunst kan produceren, konden de aanwezigen zich, via een 66-tal, hoofd zakelijk zwart-witfoto'8 overtuigen van de fotogra fische mogelijkheden van Peter Biessemans, Rudy Brusselmans, Eric Calle baut, Pros De Medts, Rudy Ghysels, René Permans, Francois Saeys. Karei Spruyt, Guido Tas, Erwin Tecqmenne, André Van Hauwermeiren, PaulVan Herreweghe en Rik Wese- mael. Wie overigens zin heeft toe te treden tot fotoclub «Ont spanner» kan hiervoor te recht bij voorzitter René Pe- remans, Grote Snijder straat 9 te Lebbeke. bij on dervoorzitter Frangois Saeys, Binnenstraat 2 te Lebbeke, bij Guido Tas, Dorp 79, Berlare en bij de leden Rudy Ghysels, Albert I-Straat 3 en Rik Wesemael, Astridplein 8 te Lebbeke. Willy De Lathouwer In het huis Blanquaert stel de kunstschilder Willy De Lathouwer olieverfschil derijen en krabkarton ten toon. Deze Lebbekenaar be gon in 1975 met het beoefe nen van de schilderkunst. Twee jaar later vond zijn eerste expositie plaats. In het Lebbeekse gemeen tehuis. Achteraf exposeer de hij o.a. te Dendermonde, Affligem, Hekelgem, Groot-Bijgaarden, Oude- gem en opnieuw te Lebbe ke. Naast het schilderen van hoofdzakelijk land schappen en marines, beoe fent deze Lebbeekse onder wijzer ook de kunst van het krabkarton. Op zijn tentoonstelling in huize Blanquaert vielen naast de «klassieke» land schappen en marines, de schilderijtjes op, die gevat in een ovalen lijst, biezon der dekoratief zijn. Verba zend overigens hoe de schil der erin slaagt op dergelijk beperkte oppervlakte, werk te kreëren met een enorme diepgang. André Callebaut In de spiksplinternieuwe galerij «De Groothoek», Brusselsesteenweg 8, stelt de Lebbeekse kunstschilder André Callebaut zijn wer ken tentoon. Naast enkele fijne, haast tere aquarellen, pakt Callebaut met hoofdza kelijk olieverschilderijen uit. Zowel landschappen als stillevens en bloemen. Met zijn palet dat vaak vol felle kleuren zit schildert hij de omgeving. Vooral de na tuur groene weiden en beemden spreken hem aan. Een totaal andere richting gaat André Callebaut uit in een paar doeken, waarin hij zijn rijke fantastie de vrije loop laat en grillige figuren kreëert, die de weg opgaan van de fantastiek. André Callebaut exposeert nog in galerij «De Groothoek» tot 11 september. Op zoek naar zichzelf Aan bühne-ervaring zal het P. Partizhan niet ontbre ken. Als lid van de groep schijn* «Feeble Minded» (Zwakzin- Kabaret nig) heeft Johan Van Rans beeck al flink wat optre dens achter de rug. Daar naast maakt hij ook deel uit van «Nunc est Bibendum» (Laat ons drinken). Beide groepen, kwa opzet totaal verschillend van de klassie ke rockformaties, treden trouwens ook voor het Brielse voetlicht. P. Partizhan over het kon- cept van zijn act: «In «Deus ex Machina» staat een man op de scène, die op zoek is naar zichzelf. Zoals zovelen vandaag de dag, ziet hij geen uitweg meer in zijn leven, weet hij geen weg met zichzelf. Hij zoekt zijn geestelijk evenwicht o.a. bij de Baghwan, bij Hara- Krishna, maar een houvast schenken zij hem niet. Tot hij gekonfronteerd wordt met een deux ex machina in de vorm van O,L. Vrouw, in een grot te Lourdes. Vlug komt hij echter aan de weet dat het om één kommerciéie bedoening gaat. Opgeven doet hij evenwel niet. Eén moment slaagt hij erin, via een liedje, weg te vluchten in de kunst. Wanneer hij blijkbaar in die kunst zijn draai gevonden heeft, sterft hij...» Met «Deus ex machina»be klemtoont Johan Van Ransbeeck, heb ik gepoogd een eigen stijl te ontwikke len. Hoewel bepaalde in vloeden van o.a. Freek De Jonghe en Jan Decleir, mensen naar wie ik opkijk, niet te ontkennen vallen. verschillende elementen dan niet samenbrengen? Misschien komt er dan wat spetterends uit te voor- Vlaanderen? Niet te vergelijken met de toestand in Nederland, _.j. kunnen, oordelen.*l i de Buggenhoutse Briel hoop, verklapt de Lebtó naar, dat er meer dan: toeschouwers zullen s sent zijn, die mijn ning zullen appreciëren"' Pierre Van Ross Pierre Van Rossem Het Van Peteghem-orgel in de HH Andreas- en Ghislenuskerk Naar aanleiding van het ties die gebruikt worden tweehonderdjarig bestaan voor de opname. Een foto van het historisch Van Pe- van de gerestaureerde kerk teghem-orgel (1784-1984) en een fragment uit het ori- in de HH Andreas- en Ghis- gineel Van Peteghem-kon- lenuskerk te Belsele, wordt trakt van 1784 omlijsten dit najaar een grammo- het geheel, foonplaat uitgebracht Deze digitale grammofoon- Luc Bastiaens zal werk ver- plaat kost normaal 400 fr tolken van J. Bull, P. At- U kunt echter vooraf inte- taignant, J.P. Sweelinck, kenen door storting van W. Ceuleers, H. Scheide- slechts 325 fr. (inklusief mann, J.L. Krebs, J. Pa- verzendkosten) op reke- chelbel, A. van de Kerkcho- ningnummer 068- ven, M Corette, L. Chau- 0704060-61 ten name van mont, D. Raick en A.C. de «Belseelse Koncertvere- Braga. niging» met vermelding De voorzijde van de hoes van «grammofoonplaat», wordt opgesmukt met een Deze wordt U dan bij ople- 'kleurenfoto van het orgel, vering onmiddellijk toege- Op de achterzijde komt de zonden. De intekenaktie ub auiiicisyue K.U1HI. uc zonaen. ue ïniexenaKiie dispositie van het orgel en loopt tot en met 30 septem- Kunstschilder Willy De Lathouwer die knap werk exposeerde in Huize de verschillende registra- ber 1983. Blancquaert te Lebbeke (pvs) in. D Buggenhout. Johan Van Ransbeeck (pvs) Lebbeke. Aandachtig luisteren tijdens de opening van het vierde fotosalon georgan door «Ontspanner» te Lebbeke (pvs)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1983 | | pagina 24