«De blonde aardbei» toont
boeiend menselijke relatie
Oekedoeleken:
kwarteeuw
poppenkast
Albert Van Hecke
te gast in Hams gemeentehuis
Walter Boeykens' Clarinet Choir
te Lokeren
Laureatenkoncert
met beloftevolle jongeren
te Aalst
tin;
Theatertrip Netwerk Aai
Tot 23 oktober loopt in de Brusselse Bras
kerk de theaterproduktie "Bekende gezicbj
mengde gevoelens» van Duitslands meest 1»
toneelauteur Botho Strauss Gebracht
Brussels Kamertoneel.
Kreatie die alom gunstige perskritieken venj
Netwerk organiseert in dit verband een tha
erheen op vrijdag 14 oktober met start aan V
te 19.30 u
Wie mee wil verwittige ten spoedigste beta
riaat. Bij voldoende interesse wordt een t»
legd, zoniet kostendelend met eigen vervar'
rond 24 u.
Voor reservatie en info: 053-78.89.81.
it van
raum
'amei
Hamme. De belangstelling was groot bij de opening van de tentoonstelling (vh)
Op vrijdag 7 oktober te 20 uur had in de gemeentelijke feestzaal van het gemeentehuis
van Hamme, de opening plaats van de 41e tentoonstelling van de Hamse kunstschilder
Albert Van Hecke. Het is immers de gewoonte van deze Hamse schilder om jaarlijks
tijdens de maand oktober in Hamme, zyn schilderijen tentoon te stellen. Voor deze 41e
opening was er heel wat publieke belangstelling. Deze tentoonstelling werd ingeleid door
Cyriel Van Mullem, een vriend van kunstschilder Albert Van Hecke. Onder de vele
aanwezigen bemerkten wij o.a. schepen Paula Van Couwenberghe, senator Peeters en
raadslid Willaert, evenals verschillende plaatselijke Hamse collega-kunstschilders,
waaronder Victor Suy en René Tilley.
Hamme. Kunstschilder Albert Van Hecke exposeert zijn werken it
heer Van Mullem leidde de kunstenaar in (vh)
het gemeentehuis. De
Inleiding
Inleider. Cyriel Van Mullem.
noemde het een eer om deze
41e tentoonstelling van zijn
vriend te mogen inleiden, «en
het is niet omdat Albert mijn
vriend is dat ik nu lovende
woorden over hem ga spreken,
maar het zijn vooral zijn kunst
werken die mij zo bijzonder
aanspreken. Albert Van Hec
ke schildert zijn Schelde-Dur-
mestreek, met wisselend licht
Albert doet het met het per
ceel zoals Filip De Pillecyn het
schreef met de pen over zijn
geboortestreek. Deze schilder
is vooral gekend om de uitzon
derlijke wijze waarop hij het
licht weergeeft in zijn werken,
de lucht, en de zon. die verdo
ken zit achter de wolken, maar
toch in wezen aanwezig is en
waardoor de kleur in de schil
derij wordt uitgedrukt Het
licht en de kleuren zijn als het
ware in de werken van Albert
Van Hecke. aldus inleider, de
kinderen van de zon. Niemand
heeft ooit deze schemeringen
kunnen schilderen, zoals Al
bert het kan vastleggen op
doek. Albert is een land
schapsschilder, een schilder
die de natuur van zijn streek
kent, bestudeert en begrijpt.
Hij schildert geen personages,
maar weet wél het upiversele
mee te geven in zijn werken,
die hun eigen waarde bepalen,
door de indruk die zij maken
op de bezoeker, de geïnteres
seerde, de koper.»
Opening
Albert. die nu bijna 75 jaar is,
en die de gave van de schilder
kunst meegekregen heeft van
bij de geboorte, kan dan ook
terecht een van de grootste
Hamse kunstschilders ge
noemd worden, met zijn eigen
stijl. Burgemeester Baert
kwam aan de beurt om de
tentoonstelling officieel open
te verklaren. Hij vergeleek Al
bert Van Hecke met een Wil
lem De Meyer en een Filip De
Pillecyn. Alle drie hebben zij
elk op hun eigen terrein een
eigenheid opgebouwd en ook
weten te bewaren. Deze Ham
se schilder blijft steeds zich
zelf. want niemand kan deze
werken, nadoen. Hij brengt
een ode aan de Durme. de
Schelde Driegoten. Daarvoor
moeten wij hem grote eer be
tonen. Albert Van Hecke is
verbonden met zijn eigen
mooie streek Het geweven
stuk waaraan Albert reeds
meer dan 40 jaar werkt, is
zeker nog niet af». Daarna
verklaarde de burgemeester
deze 41e tentoonstelling offi
cieel voor geopend. Men kan
de schilderwerken van Albert
Van Hecke nog gaan bezichti
gen tot en met 17 oktober in de
feestzaal van het gemeentehuis
van Hamme. Er zijn in totaal
82 schilderijen opgehangen,
meestal kleine doeken.
(bd)
"The Superior Dance Band»
te Aalst
Vandaag vrijdag 14 oktober kan u in Netwerk, De
Ridderstraat te Aalst terecht zo u liefhebber is van
goede New-Orleansmuziek gebracht door een vala
bele band van 7 personen.
Zoals het dergelijke muziek past primeert de totale
sound op de solistische interventies. Intensiteit van
het gebrachte is belangrijker dan aalgladde afwer
king. Tenslotte was New-Orleansmuziek aanvanke
lijk dansmuziek, dus happy, levendig en niet-elitair.
Dergelijke muziek mag u van de Superior Dance
Band verwachten met trompet-leader Dan Vercruys-
se, banjo en vocals Anton Vandorpe. pianist Remi
Clarysse. drums, vocals en entertainment Ivan Cout-
tenier, trombone Filip De Smet. klarinet en vocals
prof Rudi Balliu en de bas blijft voorlopig een
vraagteken.
Rudi Balliu, «professor», zal menigeen doen opkij
ken. Hij is inderdaad met Sammy Rimington dé
Europese autoriteit op New-Orleans vlak. Hij is de
stichter van de Cotton City Jazzband en van de
Society Serenaders, het Flemish Ragtime Orchestra
en solist of begeleider op ontelbare LP s. Zijn aanwe
zigheid tilt de Superior Jazz Band inderdaad op
hoog niveau.
Een organisatie van de Crazy Bol Jazzklub. Inkom
200 fr. In voorverkoop 150 fr. Aanvang 20 30 u.
Paot opent toneelseizoen te Aalst positief!
Vorige zaterdag vond in het Lokerse Cultureel
Centrum het laatste Lokers festivalkoncert van dit
seizoen plaats. Te gast was het Clarinet Choir onder
de leiding van Walter Boeykens. Voor een ruim
gevulde zaal, en waarschijnlijk tot veler verrassing
en verbazing, bewees het ensemble over een rijk
geschakeerde klankkleur te beschikken en zowel
barok- als hedendaagse komposities aan te
kunnen.
Het Clarinet Choir werd
door Walter Boeykens in
1981 opgericht in de schoot
van het Koninklijk Muziek
conservatorium te Antwer
pen. Bedoeling was te vol
doen aan de nood tot krea-
tief musiceren. Het ensem
ble bestaat voor een goed
deel uit de gewone sibemol-
en la-klarinetten, aange
vuld met vier kleine klari-
etten. drie altklarinetten,
f basklarinetten en twee
ntrabasklarinetten: een
verscheiden familie
koncert werd geopend
met het «Concerto grosso
opus 3 nr. 11» van Antonio
Vivaldi, een van de meest
invloedrijke instrumentale
werken uit de eerste helft
van de 18de eeuw, hier ver
tolkt in een transkriptie
van J. Lancelot Onmiddel
lijk konden de aanwezigen
kennismaken met de enor
me kleuren- en kontrast-
rijkdom van de klarinet en
het hedendaags klarinet
spel. Boeykens had zijn
toch nog jonge musici ste
vig in de hand.
«Nuages» uit de «Noctur
nes» van Claude Debussy
werd ooit door de kompo-
nist zelf omschreven als
«een eksperiment met de
verschillende kombinaties
die uit één kleur kunnen
gepuurd worden zoals
een studie in grijs in de
schilderkunst». Vooral in
de lagere instrumenten
klonk een geweldige muzi
kale geladenheid door, ze
ker in de slotmaten van de
kompositie die hier uitge
voerd werd in een arrange
ment van J Conley
Een hedendaagse, originele
kompositie voor clarinet
choir was de «Fantasie» van
Lucien Cailliet. Deze humo-
ristisch-feestelijke muziek
bevat een erg mooie parti
tuur voor kleine klarinet.
Hoe mooi de eerste twee
werken ook waren, toch
voelde men onmiddellijk
dat dit een originele parti
tuur voor clarinet choir
was: een zeer rijke
klankkleur, waarbij de
Toneel bij de KLJ-Groene Kring in Sint-Niklaas. In regie van Danny De Cauwer werd
het stuk «Bedrijfsopvolging» opgevoerd. Met o.m. Mare en Marleen Rooms. Carine
D Hooghe, Luc Merckx en Christine Heerwegh (Iv)
Toneel in Melsele. In het parochiehuis vertolkte op uitnodiging van toneelkring
Reynaert, de Duitse groep Schleswiger Speeldeel Die Auktion» van August Hinrichs. in
regie van Horst Jacobs. Het geheel kaderde in een verbroederingsinitiatief tussen de Wase
toneelvereniging en de groepering uit Schleswig-Holstein Iv
kontrastrijkdom van de
verschillende klarinetten
optimaal tot uiting kwam.
De meester, Walter Boey
kens zelf, was de solist in
«Introductie, tema en varia
ties» van Rossini, door
Boeykens zelf gearran
geerd trouwens. Boeykens
gaf hier een staaltje weer
van zijn virtuoos en muzi
kaal meesterschap op de
klarinet. Dit werk biedt
hier immers alle mogelijk
heden toe; de program
mabrochure zegt erover:
«een werk waarin een vir
tuoos solist zich als het wa
re evenzeer kan vergenoe
gen in de klankschoonheid
en technische mogelijkhe
den van zijn instrument,
als de zelfbewuste prima
donna uit de latere Rossini-
opera's met welgevallen
haar duizelingwekkende
aria's zal voordragen».
Zoals gezegd was het eerste
werk na de pauze van de
hand van Robert Groslot. «I
Giardini della Villa d'Este»,
een kompositie die in 1981
zijn kreatie beleefde, klonk
voor de meeste toehoorders
waarschijnlijk wel wat on
gewoon. Toch bezit deze
kompositie oen muzikale
spankracht die van de eer
ste tot de laatste noot het
publiek bleef boeien, een op
vallende homogeniteit on
danks de diversiteit van 26
zelfstandige stemmen (5
groepen van 5 klarinetten
en sopraan-solo op tekst
flarden van Petrarca) en
een sprankelende, frisse
muzikaliteit. Sopraan Lieve
Van Ransbeeck zong zeer
beheerst haar voor onzorg
vuldige toehoorders mono
tone solopartij
Het allegro assai uit het
«Divertimento voor strij
korkest» van Bela Bartok,
in een arrangement van M.
Jens8e, reveleerde een ek-
splosieve dynamiek met
prachtige balansen tussen
de verschillende instru
mentengroepen
Het overbekende «Eine
Kleine Nachtmusik - K V.
525» had een prachtig ar
rangement meegekregen,
dat de geest en de muzikale
substantie essentieel onge
wijzigd had gelaten
Het werd echt Mozartiaans
uitgevoerd; speels, licht en
luchtig; toch vonden we
vooral in het andante en het
allegretto dat er best wat
meer onderscheid mocht
geweest zijn tussen de pia
no's. mezzoforte's en
forte's.
Het Clarinet Choir besloot
met de «Ouverture tot L'Ita-
hana in Algcri» van Rossi
ni, sprankelend uitge
voerd,
Pact (Progressief Aalsters Collectief Theater) kreeg de
zware taak toebedeeld het Aalsterse toneelseizoen te ope
nen; deze opdracht was hen niet te zwaar, zoals achteraf
gebleken is. Toch moeten we er onmiddellijk aan toevoe
gen dat deze «Blonde Aardbei» geen hoogtepunt in hun
karriere is geworden, maar toch zeker de moeite waard
was om te bekijken. Iets wat zeker niet kan gezegd
worden van elke produktie die in Aalst loopt.
Pact zei zelf het volgende
over deze produktie in de
interessante «Gids voor uit-
huizigen» Wij openen met
het lekkere homostuk «De
Blonde Aardbei».
«De Blonde Aardbei» voor
stellen als een eenvoudig
verhaaltje klopt niet hele
maal met de realiteit. Mins
Bellei is wel een blijspelau
teur, maar 'verlaagt' zich
niet tot platvloerse of platte
dingen of tot voortdurend
gieren. De voorstelling van
Pact heeft bij talrijke mo
menten op de lachspieren
gewerkt, wat misschien
niet steeds de bedoeling
was en waarschijnlijk ook
andersom
Inhoud
Het draait allemaal rond
het homo-koppel Francois
(Guido Van Hecke) en Do
minique (Michel Chris-
tiaens). Dominique, een
verwoede filmfan, veraf
goodt Rita Hayworth. Die
ster uit de veertiger-jaren is
immers de scharnier waar
rond de voorstelling draait.
«De Blonde Aardbei» is een
letterlijke vertaling van
«The Strawberry Blonde»,
een film met Miss Hay
worth
Al tien jaren lang wonen
Dominique en Francis sa
men, maar deze laatste
maakt op een bepaald mo
ment een slippertje. Hij ont
moet Andre (Ulrich D'Hae-
se), de Blonde Aardbei.
Francois wil met hem een
relatie beginnen, doch ook
Dominique niet kwijtra
ken. Uiteindelijk proberen
ze een 'ménage a trois',
maar dit loopt al vlug op de
klippen. De boeiende draai
in de ganse story is dat
Dominique ook belangstel
ling krijgt voor de blonde,
sportieve André Vanaf dat
moment probeert Domini
que te integreren om Fran
cois op een dood spoor te
krijgen, zodanig dat hij én
met Francois en met André
een relatie kan onder
houden
Regie en akteurs
De regie van Anton Cogen
bevat ongetwijfeld een aan
tal interessante aspekten.
goede vondsten, maar het is
al meermaals aangetoond
dat je met een aaneenscha
keling daarvan nog geen
geslaagd theater hebt. Met
dit moeilijke genre van
stuk bewijst Anton Cogen
nog maar eens zijn talent;
hij slaagt in het ganse stuk
omzeggens de juiste toon,
het juiste tempo en de nood
zakelijke en precieze dosis
luchtigheid te leggen, zo
dat de avond je een uitste
kend ontspanningstheater
van hoog gehalte biedt Met
veel gevoel slaagt hij samen
met zijn akteursploeg, Gui
do Van Hercke, Ulrich
D'Haese en Michel Chris-
tiaens (maar de laatste dui
delijk minder rolvast) de
wisselende sfeer van liefde,
haat. sensualiteit, onmacht
te kreëren.
Veel hing af van de spelers
zelf, die het er deze keer
(nog eens) degelijk vanaf
brachten. Zowel Ulrich
D'Haese als Guido Van Hec
ke benutten volledig de ge
boden kansen
Michel Chri8tiaens komt
pas goed uit de verf bij zijn
briljante travestierol. Hier
geeft hij een sublieme inter
pretatie ten beste en speelt
uiterst treffend, wat niet al
tijd van zijn vertolking kan
gezegd worden.
Ulrich D'Haese als de Blon
de Aardbei en Guido Van
Hecke in de huid
Cois spelen met
trefzekerheid, F
moment spel
dragen
Tenslotte verdient]
nische ploeg ei
voor hun knap
werk. De hen
delon draagt eu
tief bij tot, het
van deze eerste
van het nieuwe
Tot slot
Regisseur Anten iCourte
met zijn veelajfe ajj[)£N
werk en zijn verte
ren man genoeg
moeilijk te brenga
boeiend en verrasse
op zodanig niveau i
gen om ruimschctti
bedoelingen van 4
te voldoen. Devoa
kwam misschien^
lijk op gang. o»
het tweede deel ft-
herroepelijk «1
en ontroerd door 4
haal en het spel Si
dat Pact volledig j
met deze voorstel!
waarheid geweld t
maar anderzijds tó
toch de moed en 1i
om dergelijk uw
werp klasse vol au
den en overtuig
planken te zetten.
tan 1
In aanwezigheid van schepen Chris Lievens-Borms
en leden van de bestuurskommissie van de stedelij
ke akademie voor muziek, ballet en toneel vond
verleden maandag in de feestzaal van het stadhuis
met de aangebrachte stoelen minder feestelijk
qua uitzicht het laureatenkoncert plaats.
Gelauwerden van het voor
bije schooljaar in zeven di
verse disciplines kwamen
er aan bod Niet voor een
denderende belangstelling
want het was wel opvallend
dat heel wat leraars ontbra
ken en buiten het milieu
van de akademie zelf de op
komst zeer gering was
Misschien een gebrek aan
doorstroming van informa
tie Als het een gebrek aan
interesse zou zijn voor de
prestaties van een aantal
zeer verdienstelijke laurea
ten dan zou zulks eerder
bedroevend zijn voor'een
stad die zich toch ook graag
het epiteet «muzikaal»
aanmeet.
Naar ons gevoelen namen
een paar optredenden wel
wat te veel hooi op de vork
en was de moeilijkheids
graad van het gebrachte
net iets boven de mogelijk
heden. Of was het de trac?
Opvallend ook het leeuwen
aandeel van Mooreel dat
met klarinettist Bruno Van
der Vorst (een vroeger lau
reaat die instond voor de
repliek), pianist J. Moens,
eveneens pianiste Spinette
en violist B. Bruylants
liefst 4 van de 7 prestaties
voor zijn rekening nam En
zulks con brio.
Rossi gnol uit Teralfene,
dochter uit een muzikale fa
milie die we reeds hoorden
bij de Ravijtsprijsuitrei-
king, bracht met B Van der
Vorst en J. Moens aan de
piano een merkwaardige
uitvoering van «Konzert-
stück opus 114» van F
Mendelsohn waarna H. De
Vuyst met «Zlatoust» van L.
Aragon de zaal in haar ban
wist te houden.
Mejuffer Spinette, gouden
stads medaille, mikte hoog
met werk van Ludwig van
Beethoven en imponeerde
enerzijds door haar krach
tige aanslag afgewisseld
met zeer genuanceerde pas
sages. De prestatie van cel
list R. Hendrix met werk
van J S. Bach konden wij
persoonlijk minder appre
ciëren. Alleszins bezit deze
jongeman heel wat techni
sche bagage doch het ge
brachte leek ons weinig
doorvoeld en op het randje
af qua toonjuistheid. Trom
petter J. Van den Eede,
gouden stads medaille,
bracht werk van eigen bo
dem met een «allegro de
concours» van August De
Boeck Beurtelings staccato
en krachtig waarna om-
floer8d gezongen kon deze
SST
601
Stel
«kun:
wat eveneens B. w ttug Z1;
pouden medaille ffl tKiin,,,,
ililuut
jonge blazer ons
wat eveneens B. E
gouden medaille ria
met aan akrobatiffl
de vaardigheid
wel eens ee~
foutje gleed '"'-—y
voor een toekom*! h
tuoos.
Nelly De Ro.
ster van medaills
dwaï'
setalpen.
•bijzon
UHerr
'Isidw
lyrische kunst,
avond met «Das M
van Kreutzer op
dicht van L. UW
prachtige wijze, f Ur
geassisteerd door 1
L. Ros8ignol
toon en een F
nist i (Monee)
klavier.
Het programma
eerder aan de slo.
qua druk met liefst
schrijfwijze van
rtüokt, iu MtSf'atol
L. Uhland.
;in di
Koon i
24 - 14.10.1983 - De Voorpost