gs abonnementskoncerten i.p.v. drie in Int-Niklase muziekakademie ,s TT Dirk Van Bastelaere haalt naakt af in Sint-Truiden Het loon van een poëzielaureaat. Fotoklub Lokeren. clubsalon 1983 panse schilder Jacques Doucet exposeert 1 Haasdonk Vijf gratis tickets voor L'entrepot du Congo 1 De Voorpost - 21.10.1983 - 25 preste lieuwd koncertrogramma 'illccu Tanf^ Vrien^ 3ck a GraS rie obonrtementskoncerten die nu al vier jaar de Tos, ommotie van de Sint-Niklase akademie uitmaken, voor het seizoen 1983«1984 aangevuld met drie koncerten. De invoeging van enkele recitals en 1 [ten door kleinere gezelschappen moet het programma rde^ ikkelijker maken. Een hoge artistieke kwaliteit blijft als eerste voorwaarde voorop staan. „lag 7 november om twee in h van J.S. Bach, de stadsschouw- Voor de Kindersymfonie Sint-Niklaas ver- Van Joseph Haydn wordt ,„jert Groslot, lau- het Kamerorkest versterkt vide Koningin EUsa- met toeters, bellen, kastag- edstrijd en uitzonder- netten, ratels en een koe- egaafd pianist, een koek... ecital Op het pro- Maandag 19 maart 1984 staat werk van (20 uur, stadsschouwburg) „,vJ (de Apassionata- verzorgt het koor 'Cantabi- popin (Scherzo) en je' uit Gent o.l.v. Jos Van ij, Robert Groslot den Borre een vokaal kon- assen haakjes nog Cert gewijd aan Johannes het volledge oeu- Brahms. 1983 was het iClaude Debussy het Brahmsjaar, inderdaad, mogen groeven en maar Brahms huldigen kan tagt men toch en- gerust ook in '84. Solisten jüsici met wereld- zijn Marie-Thérèse Maesen, sopraan, Lucienne Van j 9 november Deyck, mezzo-sopraan en gitaarduo Rafaël- Frans Truyts. piano. Voor David Russel in Lucienne Van Deyck en ium van de mu- Frans Truyts is dit het werk van 250ste koncert dat zij sa- Carulli, De men geven. Op het pro- jjlfinan. gramma staan die maan- 24 november dag o.m. de beroemde Zi- ïwburg alweer) geunerliederen van Johan- beurt aan de so- nes Brahms. e De Groote uit Vrijdag 4 mei 1984 (20 uur, en het Schram- stadsschouwburg), brengt 51euit Wenen. Zij het vernieuwde Kameror- iteit onder de kest van de stad Sint-Ni- 'Weense mu- klaas o.l.v. André Delcour- te en met als solisten Eric idecember kan je Robberecht (viool). Piet het auditorium Vandeveire (gitaar) en Jan een pianoreci- Wauters (hobo) werk van ioor Böyan 'Vo- Antonio Vivaldi: de symfo- Hij was dit nie voor strijkers, het gi- laureaat van de taarkoncèrto in d, het kon- Elisabethwed- certo voor twee hobo's en speelt werk van 'De Vier Jaargetijden'. Een Franck en Proko- nieuwigheid voor het nieu- Irecital wordt opge- We seizoen is ook dat men oor BRT 3 en nu al zich zowel een volledig als ier bij dat het aan- een deelabonnement kan beperkt is (een aanschaffen. Een abonne- Ital) en haastige ment voor de zes koncerten •halve voor één kost 650 frank, een deela- ipast is. bonnement voor drie van de lag 22 januari zes koncerten kóst 350 il5 uur staat een frank. Losse kaarten wor- imenadekon- den verkocht tegen 140 igramma. Het frank. Studenten en hou- st van de stad ders van een plusdriepas staat hierbij betalen honderd frank, mg van Edmond j! Solisten van de Aperitiefkoncerten ïemie, Roland De aperitiefkoncerten op (piano) en Lu- zondagmorgen georgani- (voordracht) seerd door de lerarenvere- n medewerking niging L.V.M.S.,blijven be- incert dat werk houden, blijven ook gratis. Alexander Boro- zondag 13 november a.s. rinam ^PP0/1 ^an Midden brengen verschillende OoiMfnns Schubert (bal- leerkrachten van de school Sint-Niklaas, muziekakademie. Koorleraar Chris Soeteus aan het werk m het audito rium. (carine) Dirk Van Bastelaere, de rijzige poeët uit het Wase Belsele, heeft nog maar eens een prijsje in de wacht gesleept. In november '81 werd zijn gedicht «De sign» in Brussel bekroond met de poëzieprijs van de Vlaamse Klub voor Kunsten, Wetenschappen en Letteren. Daardoor werd hij voor het eerst opge merkt en de bekroning zal voor hemzelf beslist een aanzet betekend hebben om de bevreemdende we reld waarin hij zich voelt leven verder poëtisch te kultiveren. Het begint erop te lijken al hebben wij dat al eerder beweerd dat de 23-jarige Van Bastelaere behoorlijk wat talent heeft. In februari van vorig jaar kwam hij ook in Harelbeke als winnaar uit de bus en Deurle-Latem reserveerde in september '82 voor hem de debutantenprijs Baziel de Craene. Sint-Niklaas, muziekakademie Jong geteerd, oud gemusiceerd <lv) i uit 'Ffosamun- Onlangs mocht hij in het kultureel centrum «De Bo gaard» in Sint-Truiden de poëzieprijs van de stad Sint- Truiden; de achtste al die door het organiserende lite rair tijdschrift Appel wordt uitgeloofd, afhalen. Eigen lijk besliste de jury tot een ex-aequo: Van Bastelaere en eèn jongeman Veenen- daal (Nederland) die naar de hardstikke welluidende naam Bauke Eeuwesz Zijl stra luistert, kregen allebei een top van 24 punten naast him naam. Beiden vervoegen zo een forum van op wijkniveau allicht over bekende poéten als Guy Van Hoof, Deen Engels en Lijns Janema, deze laatste uit A'dam. Naakt De prijs betrof dit jaar een graveer werkje van de hand van Paul Wilmots, direk- teur van de Akademie voor beeldende kunsten van Sint-Truiden, voorzitter van de plaatselijke ko ninklijke kunstkring en broer van professor Jos Wilmots, de voorzitter van de hooggeachte jury waar van tussen twee haakjes overigens ook nog Guido Wulms, Chris Fabré, Ber- nadette Hayen, Jef Boven, Hans Devroe en Jean Seve- reyns deel uitmaakten. On derwerp van dit akademi- sche produkt vormde een naakt dat zich omwille van een geforceerde symboliek in het gezelschap van een lijk eh enkele grauwe doodskoppen ophoudt. Ik kan me voorstellen hoe be schaamd Van Bastelaere met dit onverplakte kunst werk onder de arm een kaartje retour heeft geno men. De lijst betekende on getwijfeld een faire terug betaling van de verplaatsin. Voor Bauke zit dit wel even tjes anders: hij moest van verder komen en kan de reis voor zichzelf hooguit als een dubieuze investe ring m de roem beschou wen. Hij tenminste, kreeg zijn foto waarop hij ons waardig en met een trotse neus zijn poëzieprijs toont in een Vlaamse krant. Daaronder dan, waar schijnlijk bij wijze van mys- tifikatie, deze tekst: «Dirk Van Bastelaere uit Belsele (O.-VL;), laureaat van de achtste Poézieprijs van de stad Sint-Truiden, met kunstwerk en oorkonde die hem werden overhandigd door M. Gelden, schepen van kuituur». Stationspoëzie «Berlin, An hal ter Bahn- hof», vond de jury, «is een klein monument van woordkunst, met een bijna apokalyptische taalvoe ring. Het gedicht is ener zijds erg kryptisch, ander zijds bijzonder suggestief. Het geeft uiting aan een modernistische bestaanser- varing: schuld, gebrek aan uitzicht en oriëntatie i.v.m. leven en dood. Het volge houden symbool van hel station, plaats van vertrek ken en nergens zijn, heeft met zijn beklemmende taa het karakter van een mo mentopname in de sfee van de bekende film 'Berhn Alexanderplatz Bij de eervol vermelden lee: ik ook de naam van Ger Florizoone uit Brugge, eei man die eerder al gunstij geëvalueerd werd tijdens d poëziewedstrijden van h£ tijdschrift Vers (Sint-N: klaas). Van Bastelaere, redakteu ook van het tijdsclirift voo literatuur en stijl R.I.P werkt momenteel intensie aan zijn eerste bundel. He wordt zoeken nog naar ee: uitgever en daarbij wege: relaties en overredings kracht vaak sterker doo dan echt talent. Gershwin Maesen Anita Daldini. K hü Hofi nl" Polfliet en Piet Vandeveire H0.*.(Peter en deWolf) kreatie van piano. m Dvorak (Slavi- werk van hun kollega, de u r komponist Jan Van der Melde direkteur floos( zon<lae deceI„ber mJ,S' Vim is Paul Van Egghen te gast ^aarspromenade- het audit(frfum vaif de een traditie te muzjekakademie. Hij speelt dan achtereenvolgens werk 13 februari (20 VQOr clave£imbel en -houwburg) diri- dwarsfluit. Zondag 12 fe- Delcourte het bruari 984 vindt het aperi- fcr<?r1kest tiefkoncert uitzonderlijk d Sint-Niklaas. laat8 in de Sint.Jozefkerk die zeer ver- (Tereken) u hoort dan Jan de strijkers. yan Landeghem op het or- taak als leraar gel bijgestaan door een ,n}!® °™wi,le groep strijkers, koperbla- palmgen zerg en koren fn de namid- 1 opgeven en kan nu Sint-Niklaas muziekakademie. Een lesje initiatie is voor deze kleuters mooi meegeno men trnrine) De Fotoklub van Lokeren richt naar aloude traditie haar clubsalon in vanaf zaterdag 29 oktober 1983, in de Hall van de Torenzaal in de Torenstraat te Lokeren. Samen met dit jaarlijks Clubsalon wordt ook het 11e Provinciaal Salon van de Oostvlaamse Unie van Fo to- en Diakringen georgani- zeerd. De Oostvlaamse Unie telt een zestigtal aangesloten kringen die samen ongeveer duizend fotoliefhebbers groe peren. Voor de tentoonstelling in het Cultureel Centrum (To renstraat) te Lokeren werden 250 foto's ingezonden en dit zowel in wit-zwart als in kleur. Elke kring heeft zijn eigen zen ding zelf samengesteld en dit met de bedoeling aan het pu bliek te tonen hoe in eigen midden de fotografie wordt be dreven. De Oostvlaamse Unie van Foto- en Diakringen be staat sedert meer dan elf jaar en zet" zich in om de fotografie als kunstzinnige vorm van vrijetijdsbesteding te propage ren. Aan haar jaarlijkse foto tentoonstelling verbindt zij geen enkel wedstrijdregle ment. Wat als vorm van kom petitie kan plaatsvinden wordt ten andere jaarlijks gevestigd in de foto- en diawedstrijden die de Unie voor haar leden inricht. Uit de aanvaarde wer ken worden foto- en diatheken samengesteld, die achteraf ter beschikking staan van de aan gesloten kringen en dit voor bespreking in eigen midden. Het 11e salon staat onder de bescherming van het Provin ciebestuur van Oost-Vlaande ren en van het Stadsbestuur van Lokeren. De plaatselijke kring «Fotoklub Lokeren» ver leent medewerking bij het in richten van deze manifestatie. Ook dient nog eens vermeld dat samen met het Provinciaal Salon, het Clubsalon van Lo keren wordt ingericht. De ope ning van beide Salons heeft plaats op zaterdag 29 oktober in de Torenzaal om 17 uur. Verder zijn de tentoonstellin gen gratis toegankelijk voor allen op zondag 30 oktober, dinsdag 1 november, zaterdag 5 en zondag 6 november, tel kens van 10 u. tot 12 u. en van 15 u. tot 20 uur. J.V.L. zers en koren. In de namid- dag, om 15 uur, kan u het Pra»5,us? va» de Jozefkerk eens van nabij gaan bekijken; een half uurtje later begint het kon- tflier worden inge- 'J. Hoe ook: de ou- uit 'Die Entfüh- Serail' van cert. Zondag 11 maart '84 kU^°nderZ,ln brengt Louis Pas - een R beslist een mooie veelgevraagd gast in Sint- Niklaas lijkt het alle étu- C f ?tn° 1» Chopin Frans Pt Mozart 'IrMi Truyts leidt het kOn0ert 'n' leraar fluit aan de Voor zondag 8 april '84 ver- li®® en een specialist meldt men een "bijzonder Plfcrokmuziek, is de aperitiefkoncert' Het pro- Ie de suite nummer gramma van die dag is nog Sint-Niklaas. Muziekakademie. Je gelooft het nooit, maar dit is echt een opwarmingsoe- fening voor een les diktie bij Anita Daldini carine niet bekend, vast staat in ieder geval dat Edmond Carlier dan cellosolist is. Het aperitiefkoncert van 13 mei ontbeert voorlopig nog een vast programma Dat zondag 9 oktober jl. 330 belangstellenden aan wezig waren voor het eerste aperitiefkoncert, mag al vast pleiten voor de waarde van dit initiatief. De kon certen gaan telkens door om 11 uur in het audito rium van de muziekaka demie. (Idb) et staat de kreativi- 1 de kunstenaar cen- ^P'erinkt, doek en 1 de materialen p.®!) werkt en waar- ■u] volledig gebiolo- 18 Elk werkstuk 'ujsterke mate op zich- 53 fcwWatoin rï«i de 11 ®en de aktiviteit van de expressie van, de .rJ dynamiek vindt ftï De kleur komt interp eto! de innerlijke 4 expressie, groei- tt0*. CWle he' .Utt' ««rken^uaioh. Is samengestelde fan- u!;over lyrische ab- i naar het voortref felijk verwerken van de le vende verf geëvolueerd. Het oeuvre kent elementen die aan de Franse traditie to taal vreemd zijn, terwijl het er van de andere kant toch wel in past. Ondanks de grote produk- tiviteit ontstaan de abstrak- te doeken niet in enkele be vlogen momenten. Doucet maakt langzaam af. Naar hij zelf weet te vertellen ontstaat een goed schilderij tijdens en door het schilde ren, dat niet meer of min der is dan het resultaat van een proces van schepping en vernietiging. Alleen via het werken in het materiaal ontstaat de schilderkunst. In '47 debuteerde hij met een eenmanstentoonstel- ling in Boedapest, waar hij ook met Corneille in kon- takt kwam. Door een sterke gebondenheid aan het aard se en een grote harmonieu ze kompositiedrang, bleef zijn werk anders dan dat van Corneille, Via de Parij- se groep, Surréalisme Re volutionaire, ontmoette hij kunstenaars die zich later bij Cobra aansluiten. Voor Doucet betekende dit, dat hij werd opgenomen in de aktuele kunstzinnige ten dens. Zijn belangstelling voor het lyrisch abstrakte groeide en zou een blijven de uitwerking op zijn artis tieke ontwikkeling hebben. Nadien richtte hij zich meer tot de noordelijke experi mentelen, wat resulteert in een vrijwel direkte aanslui ting bij Cobra. Enerzijds werd hij tot abstraktie aan gemoedigd, anderzijds kwam hij met figuratieve tendenzen die in Amster dam toonaangevend waren, in aanraking. Als Cobra kunstenaar typeert men hem als staande op de grens van een kinderlijke gevoeligheid en verant woordelijkheidsbesef. Hij zoekt naar de ordening van gevoelens die noch zuiver dekoratief, noch alleen ex pressief willen zijn. De komposities zijn ritmisch en plastisch van emotie en een eenheid van poëzie en beeldende uiting. Doucets werken onderscheiden zich binnen die stijlperiode door een sterk gevoel voor zach te harmonische kleuren in een naar abstrakt neigende vlakverdeling, waaruit ech ter een zekere figuratie is opgebouwd. Kollages, gouaches en schilderijen zijn harmonieuzer m hun streven naar evenwicht in de kleurenkomposities als basis voor de speelse figu ratie, en missen de sponta ne aktie van Appel en Jorn. Op zijn weg als kunstenaar trekt Jacques Doucet zich steeds meer tussen de ate liermuren terug. Hij legt zich toe op de exploratie van kleuren en vormen. In '64 bracht hij expositie waarin de ontwikkeling en de diverse facetten van zijn kollagekunst werden ge toond. In zijn schilderijen worden kleurlagen op en over elkaar aangebracht en als in kollages worden ver borgen strukturen onder scheiden in het eigenlijke beeld. Voor hem is deze techniek een andere manier van schilderijen. Sinds het einde van de jaren vijftig werden zijn doeken groter en werkt hij zeer krachtig. Er werd een ba lans van vorm en kleur in hun vlakverdeling bereikt. De tentoonstelling, waarbij u een kunstpocket te koop wordt aangeboden, is toe gankelijk op zaterdag en zondag van 10 tot 12 en van 14 tot 19 u., op dinsdag, donderdag en vrijdag van 14 tot 19 u, K.L. 28 oktober in Sint-Niklaas De Wase formatie L'entrepot du Congo, winnaar van de tweede Nationale Rockmeeting. verzorgt eind deze maand een van de voorlopig laatste optredens in eigen streek. Daarna volgt een in feite noodgedwongen rustperiode van twee maand. Perkussionist Pat Riské gaat in die periode op tournee met het duo S Belgen, die ook vanuit het Waasland opereren. In de groep zelf is men niet erg gelukkig met die gang van zaken. Vooral manager Jan Buikmans ligt het zwaar op de maag dat Rembert, één helft van 2 Belgen, van omstandigheden gebruik heeft gemaakt om Pat, laat het dan nog voor slechts twee maand zijn, van de groep weg te krijgen. In die tussenperiode zullen kontakten worden gelegd met platenfirma's en studio's. Het uitbrengen van een single is inderdaad één van de objektieven van L'entrepot. Ook zal er worden gewerkt om het geluid van nieuwkomer-saxofonist Jan Cleymans in de sound van de groep in te passen. Maar eerst dus nog dat optreden in Rudy's Avant Garde te Sint-Niklaas. De Voorpost geeft vijf tickets voor dat muzikale gebeuren cadeau. Het volstaat even te telefoneren naar ons kantoor in Sint-Niklaas op telefoonnummer (03)776.64.11. De eerste vijf die bellen kunnen vrijdag 28 oktober gratis naar binnen. (lvb)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1983 | | pagina 25