Een koppelaarster in topkonditie bij
Sint-Genesius in Sint-Niklaas
De Goudbloem
(Sint-Niklaas) bloeit,
al bijna honderd jaar
Toneelvereniging Clapdorp
uit Sint-Pauwels bestaat twintig jaar
Sukses voor eerste
Tjen Pauwels:
poëzie en arbeid
in Sint-Niklaas
museumkoncert
te Lokeren
Radeis met «Echafaudages»
KS
r
'ooü de
s*-' jaivan he
KE'. financiëi
I® ffirgen.
to 18 decen
f« sklijk G
3n^ Gregoriv
sjpisch
set wer
Kuise e
dat ov<
Claire De Co
De door schepen en kuituurattaché beloofde «goed ontplooiing van de publicitaire mogelijkheden Bijzonder geslaagd was het
uitgedokterde, bestudeerde en grootse» promotie (startend met de gekende folder waarvan het suk- optreden van Els Ghijs als
m.b.t. het schouwburggebeuren in de goede stede ses bijna meetbaar is sorry, was binnen het Minnie Fay. Dank zij het
Sint-Niklaas is er niet gekomen. In deze promotie beschikbare centenpakket is minstens even ge-
zouden de programma's van de plaatselijke toneel- schikt, eerder kostendrukkend en kan rekenen op
groepen worden opgenomen. Het is dus duidelijk een «zekere» belangstelling. We weten dat deze
dat het publicitaire steuntje aan de hardwerkende redenering zal worden gedoodverfd als versleten
toneelgroepen niet meer kon of mocht. De even en konservatief, maar we hebben het bewijs gele-
prachtige als praktische theaterkalender, waarvan verd gekregen dat de zogeheten progressieve
Willy De Graeve opnieuw een juweeltje wist te standpunten van de «vernieuwers» niet veel aarde
maken en die door zoveel theaterliefhebbers ten aan de dijk hebben gebracht,
zeerste wordt gewaardeerd, zou niet meer «huis Een leuze als «we moeten of gaan programmeren her (Joe Seanbon) Marie-
aan huis» worden besteld. naar het publiek toe, naar de schouwburgbezoeker Josepha-Cornelis (Mada-
Er zou wat anders komen. Beter, grootser. En wat toe» kan mooi en goed gekozen zijn maar als dat me) en Pose-Marie Maes
kwam er? Juist, niets! «Besnarincen» is in dat raaiiltaart in wn iramiHHaMo non 1 on (Rose). Frans Van Egghen
ingehouden, maar vooral
mimisch sterk geaksen-
tueerde, akteren werd het
voor deze talentvolle jonge
aktrice een sukses. Voor
treffelijk werk zagen we
van Hilde De Vreese (Er-
mengarde), Wim Ysebaert
(Rudolf), Etienne Quinte-
niets! «Besparingen» is in dat resulteert in een gemiddelde van ca. 120 toeschou-
geval het makkelijkste schuilwoord. Maar een min- wers per vertoning, dan is er iets fout gelopen,
der gevulde speelkalender (er is oververzadiging), Maar goed. We gaan het hebben over de produktie
een zorgvuldige keuze van b.v. een veertiental van de Koninklijke Toneelkring Sint-Genesius uit
produkties gevat in één abonnement en een betere Sint-Niklaas.
Ligt het nu aan de goede de regie, cast en medewer-
samenwerking van de drie kers een niet zo simpele was het wel net op het rand-
plaatselijke toneelgroepen klus. je, toch heeft deze Gene-
i-de-afgezakte-broek. Al tweede huwelijk» (zo lazen
met o.a. de uitgave van
overzichtelijke, verzorgde, een vindingrijk en funktiö- perkes» verwerkt en afge-
stijlvolle toneelkalender en neel dekor dat door het rond.
aan de uniformiteit in de schouwburgpersoneel Hier moeten we vooral de typering
gevoerde publiciteit, zowel knap werd gerealiseerd, schitterende prestaties on- eind.
het verzorgde maar
programmaboekje
(Rose). Frans Van Egghen
als koetsier zat een tikkeltje
te sterk in de verf (vooral de
dronkemans-scène) terwijl
Erna Coene de eerder on- De Goudbloem aan het werk tijdens een montagerepetitie van «De man in kwestiei
dankbare rol van Flora Van een regie van Dré Poppe.
Huyzen waardig en juist
Ben Vandenhende ontwierp siuscast het allemaal «pro- en zo was het ook).
Afgezien van het wat rom
melige slot bleef de Horace-
prachtig over-
verdedigde.
Alle lof voor deze Sint-Ge-
nesius-produktie dus.
En toch... regisseur Miel
Geysen is naar onze smaak
«te braaf» gebleven, soms
ook wel te oppervlakkig.
Dat Guy De Vriese als ty- Meer «schrappingen»,
pêspeler aardig uit de hoek vooral in de te lange replie-
kan komen is ons bekend ken van Dolly Levy, waren
Het lag dan ook in de lijn wenselijk om de
Dit jaar staat in Sint-Niklaas de Koninklijke Hoofd- volle
rederijkerskamer «De Goudbloem» voor de 99ste zijn sporen o.
de verwachtingen dat voelbare langdradigheid te maal in bloei. Inderdaad, de Goudbloem is gegroeid heeft bij N.T.G
hui Malnr-hi fitar>lr aan 7 o o
naroiHo Maiachi Stack een ondervangen. Het totaalre- uit de toneelkring De Vriendenbond, die op 17 mei
S opSLS he!^h«Ldov™U^rghet ""L® g°SÜOht Dl "5 "V192? d°°r kming 1
atJ o er naar het verheven werd tot Koninklijke Maatschappij. In
1939 w<,rd °P initiatief de toenmalige Voorzit-
stuk die maar een kleine omdat de personages niet ter' Van Brande, de Koninklijke Maatschappij
«slag van de molen» kreeg, voldoende tekening mee- De Vriendenbond herdoopt tot De Goudbloem, naar De man in kwestie
te verdedigen. Hij deed het kregen, er te weinig aksen- een aloude rederijkerskamer uit de zestiende eeuw,
Alvast een
waar ieder
zijn gading kan m
en dat de belofte van
seizoen
Toneel in Sint-Niklaas. Genesius voerde op «De koppelaarster» in regie van Miel Geysen
(dw)
op de affiches als in de an- Toch bleek het spelopper-
dere vormen, of is het dank vlak wat te klein gehouden,
zij de keuze van het stuk, of met net iets te smalle door- en Willy Geleyn (Barnaty
ten gevolge van de steeds gangen tussen b.v. deur en Tucker) dat goed op me
meer voelbare krisis? bureau lc bedrijf) en wan- kaar leek uitgespeeld en die
Het zal wel een veelheid van den en tafels (derde bedrijf), met fijne toetsen het komi-
redenen zijn. Hoe dan ook: Kledij en toebehoren wer- sche wisten te aksentueren
er was zéér veel belangstel- den bijzonder verzorgt. Een zonder al te sterk op het
ling voor de première (za- pluim voor Frida Collijn, chargepedaal te gaan
terdag 29 oktober jl.) van Emmy Vercauteren en to- staan. Willy Coppens ver-
«De Koppelaarster» van neelmeester. Etienne Quin- tolkte met brio de rol van
Thornton Wilder. telier. Hor ace Vander gelden, «een
Een klucht dus, uit de goe- welstellend koopman, we
de oude doos! Een toneel- In zo'n klucht met zoveel duwnaar. nukkig, eigen
werk dat hel niet moet heb- doorzichtige onwaarsciujn- zinnig maar bereid tot een
ben van de «story», van de lijkheden, met (verplichte)
bijzondere inhoud, van de goedkopere effektjes. met
dialogen maar wel van de de vereiste wat overtrokken
akteerkunst, de speelsheid, speelstijl is het zeer moei
de visuele gags, de kostu- lijk om het «zaakje» fijn te
mering, het tempo. houden, om niet uit te glij-
U voelt het al: voor de toe- den op de grens van de
schouwer een schijnbaar overdrijving, om het ver
eenvoudig, tintelend, amu- haal niet te laten overslaan
sant gevalletje maar voor tot het sketches-niveau-
geloofwaardig en stijlvol ten lagen in de verschillen-
Proficiat, Pol! (en t rijmt de karakters,
nog ook).
Josée Verbeke was aan haar De verwerking van de mu-
zoveelste glanspartij toe. ziek in ieder «bedrijf-slot»
Hoewel we Dolly Levy toch was een streling voor oog
wel beweeglijker, zwierig en oor. De moeilijkheids-
en met meer draagkracht graad van het «wind
en spel variaties (regie?) scherm-tafereel» werd er
hadden willen zien, bleek aardig mee geholpen,
het voor Josée niet alleen Achter de schermen waren
een dankbare maar ook een zeer aktief: Anita Chris-
steengoede prestatie. tiaens, Marie-Louise Tem-
Voor Ann De Beleyr woog merman, (teksthulp), Hu-
der lijnen van het duo Luc de Irène Molloy-taak net go De Vrieze (geluid) en
die deel uitmaakte van de Soevereine Kamer De
Fonteyne van Gent. Nog datzelfde jaar 1939 werd
De Goubloem erkend als Koninklijke Hoofdrederij
kerskamer van het Land van Waas.
De Frans-Belgische
Félicien" Marceau voorej
len is wellicht overbajL.
Inderdaad, wie met beta leumkai
stelling het toneelgebeuia traditie
volgt, kent zeker *■-'
reeds eerder d
Laureaat Landjuweel vraag die veel toneelliefheb-
Sedert jaren is de naam De h®1"8 zich stellen. «Waar Goudbloem gebracht
Goubloem een begrip ge- haalt De Goudbloem dat Harry Deswarte speek
worden voor de Sint-Nikla- sukses, die kwaliteit van- toen de rol van Magis.h
se toneelliefhebbers en zelfs daan?». Er is allereerst de cynische hoofdpersonage tagang
tot ver buiten de grenzen streng® selektie van de me- Het is deze talentvoller1
van het Soete Waesland. Hij dewerkers. Wie de naam De teur die nu weer de
staat borg voor amateurto-
uitspreekt, rol in «De man in kwestie
r.v. en. voor zijn rekening
~r*~J"~~ munuj-Kwi. uct b" en hnr.tr niveau no denkt automatisch
Hoebeke (Cornells Hackl) iets te zwaar. Alles samen produktieleider Herman De ^auweren bieven trouwens kele populaire, talentvolle een rol waar hij zich aafe
in al die jaren niet uit. akteurs. zoals Theo De maal kan in uitleven.
toch nog een zeer positief Vos.
resultaat voor dit toch nog We wachten met spanning
jonge talent. op «de tante van Charlie»
De geforceerde flapuit waarmee Willy Geleyn zijn
vorm, het niet altijd even 25-jarig toneeljubileum zal
passend gebarenspel
vooral het onbeheerste ge
bruik van haar dragende
stem gaven een licht verte
kende figuur als resultaat.
De ervaring zal ongetwij
feld de beste leermeester
zijn.
vieren (eind januari 1984).
Met deze rasakteur gaan we
eerstdaags een babbeltje
maken. We kennen hem im
mers al van bij «de notaris»
uit «Onder één dak». We
schreven toen 1957.
W.D.G.
van Maxim Gorki, nog vers
in het geheugen.
«Hoe komt dat toch?», is de
Om de toneelgroep Clapdorp van Sint-Pauwels te
typeren, heb je maar twee woorden nodig: beschei
den en onverstoorbaar.
Deze zuivere amateursvereniging heeft het klaar
gespeeld om met bescheiden middelen en zonder
veel beroep te doen op publiciteit allerhande haar
publiek twintig achtereenvolgende jaren enkele
avonden volks amusement te brengen op een zeer
verdienstelijk niveau.
Dank zij een kern van vaste medewerkers (en -sters!)
en de belangloze inzet van velen is Clapdorp in Sint-
Pauwels dan ook een vaste waarde geworden. Bewijs
daarvan: de honderden getrouwen die de groep ertoe
genoodzaakt hebben elk stuk telkens vier maal op de
planken te brengen.
Een «jubileumjaar» voor de groep dus een jaar dat
ingezet werd met het verzorgen van een bonte
namiddag» voor de amensen uit het rusthuis Sint-
Jozef en een ander optreden (met losse sketches)
voor de leden van Ziekenzorg.
De kroon zal op het werk worden gezet (op 26/27
november en 2/3 december) met de opvoering van
«De mooie moordenares», een blijspel-met-een-kmp-
oog in vier bedrijven.
Voor Leon Meul wordt dit een «20 op 20» (hij
ontbrak al die jaren in geen enkel stuk!) terwijl
Maria Soetens. Bernard De Cock en Mare Meul
volgend jaar aan hun jubileum toe zijn. Wat dan
weer een bewijs is voor de samenhang van de groep
en voor de geest van onverwoestbare kameraad
schap.
Ondertussen begint de «moordenares» tijdens de
repetities steeds vastere vormen (nu ja...) te krijgen
en de hele ploeg staat er borg voor dat het publiek
over een paar maanden zijn inleveringszorgen een
paar uurtjes zal vergeten.
En ook voor de viering van 750 jaar Sint-Pauwels zal
Clapdorp niet ten achter blijven. Er zijn ideeën en
plannen voor een ..revue» over Sint-Pauwels-zoals-
het-vroeger-was in het najaar van 1984...
Reeds viermaal mocht De Muynck, Harry Deswarte, me, alias «Hij.
Goudbloem het Koninklijk lje& Van der Aa en Monique een ietwat ouder
Landjuweel in de wacht sle- Driesmans. Verder doet De Magis. Tijdens een
pen. Bij menig toneellief- Goudbloem sinds jaren een ze nacht wordt «hij-
hebber ligt de jongste over- beroep °P uitstekende re- fronteerd met «zij»,
winning op het 48ste Land- i^seurs. mensen die hun weten, hier vertolkt
juweel (1982-1983) met het vak door en door kennen en Lieve Van der Aa.
stuk «Wasa Schelesnowa» 016 de sPelers leiden met Aldus ziet «hij» gans
kundige, en dikwijls heel verleden aan zijn
strenge hand. Om te begin- voorbijtrekken. Een
nen de vaste huisregisseur volging van korte,
Dré Poppe. alom bekend als rende taferelen en
de verwezenlijker van tallo- dialogen. Verlenen
ze suksesvolle tv-series. Hij dewerking: Frans Caudro j leidin
leidt meestal de karakter- Frank De Beule, Dirk
stukken bij De Goudboem. Corte. Wim De
Verder neemt de populaire Eric Locquet, Didier
akteur-regisseur Luc Phi- Steven Van Peteghem, Su yèren
lips jaarlijks een schitte- Cappendyck, Claire De Co gst
rende komedie voor zijn re- ter, Griet Naessens. u
kening. Tfelt. Lea Van der Aa. MEbjalit
1985, jubeljaar
In afwachting van het ju
beljaar 1985, brengt De
Goubloem dit seizoen drie
vrij uiteenlopende stukken.
«De man in kwestie», door
Félicien Marceau, onder re
gie van Dré Poppe op vrij
dag 11, zaterdag 12, zon
dag 13 en maandag 14 no-
nouche Van der Aa,
Vercauteren en.,, niet
vergeten, in de hoofdrolieff^"d*g
Harry Deswarte en lie
Van der Aa.
Een bezetting dus van
minder dan 16 spelen
dames en 8 heren. veeloaEjL
getrouwen en enkele ma Z ï00r
talent,
ie fel or
tan wi:
we gezichten.
11, 12, 13 en 14 noVem
vember e.k.. gevolgd door alvast vier data waarvani
«No sex please, we're Bri-
tish» van Mariott en Foot,
regie Lué Philips, op vrij
dag 13. zaterdag 14, zon
dag 15 en maandag 16 ja
nuari 1984, en tenslotte
«Oscar» van Cl. Ma.gnier.
met Achlel Van Malderen,
als voor De Goudbloem
althans nieuwe, beloftë-
teel
artistiek
ke Wase toneelminnaar e V(
één in zijn agenda zounw- u^thoi
ten noteren.
Kaarten kunnen
ni8ch gereserveerd w
Kilts Et\
Etude l
jBsfsLes
in de stadsschouwburg m
Sint-Niklaas, tel.
776.83.06. elke werki
van 10 u. tot 12 u. eni
14 u. tot 16 u.
zijn ui
22 - 4.11.1983 - De Voorpost
Ln de reeks «Poëzie op zondagmorgen», een initiatief
van het stadsbestuur, spreekt op 6 november Tjen
Pauwels over eigen werk, dat grotendeels is opge
bouwd rond het tema «arbeid en samenleving».
Tegelijkertijd met dit in de poëzie ongewoon tema
ontwikkelde hij een eigen stijl en manier van uit
drukken die voortspruit uit zijn bestendig zoeken
naar een andere inhoud en een andere vormgeving
afgestemd op een ruim pubhek. Naast kommentaar
van de dichter zullen gedichten worden gelezen door
Anita Daldini.
Deze «Poëzie op zondagmorgen» gaat door in het
auditorium van de stedelijke muziekakademie, te
bereiken langs het parkeerterrein achter de stads-
schuwburg.
Tjen Pauwels, geboren in 1942, is woonachtig te
Sint-Niklaas.
Etienne Pauwels is eerder - in menig opzicht - «een
stille in den lande», wel bekend in het Wase dichters
milieu, maar niet bij een ruimer publiek Zelfs in de
bloemlezingen «28 Wase Dichters» en «Bolle Ak
kers» was geen plaats voor hem.
De toekenning van de Oostvlaamse provinciale prijs
voor het poëzie-debuut in 1981 voor zijn bundel
«Van koel metaal en hout en teer», verkozen uit 34
inzendingen, bracht echter de erkenning van zijn
talent. De titel van het bekroonde werk wijst al op de
achtergrond van waaruit Tjen Pauwels schrijft:
nadat hij in 1957 aan het werk ging als spinner,
werd hij in 1963 vrijgestelde voor de KAJ, werkte
vanaf 1969 voor Vakantiegenoegens van het ACW
en werd tenslotte in 1978 systemoperator bij een
firma in Temse In 1978 werkte hij al met 10
gedichten mee aan een speciaal temanummer van
Kreatief, gewijd aan arbeidersliteratuur.
Op 6 november om 10.30 u. in de Hofstraat in Sint-
Niklaas.
Vanwege de Stedelijke Mu- ken waren. Jenny Van Eet-
ziekakademie van Lokeren, velde-Stoop (orgel) en Ja
afdeling Jeugd en Muziek, Van Eetvelde (clavecimbel).
was dit een volledig nieuw Het ligt hier niet in onze
initiatief: een koncert gege- bedoeling van aan
ven in het uniek ensemble kunstkritiek te doen. Daar
van ons vernieuwd Stede- voor zijn anderen beter ge
lijk Museum. Laten wij het schikt Maar aan het ap-
vooraf maar al zeggen, het plaus na iedere uitvoering
is een onverhoopt sukses telkens volgde werd, kon
geworden! Van voor elf uur men wel merken dat de uit-
al verdrongen zich naar voering geslaagd was. En
schatting een 160 liefheb- van de oorspronkelijke be-
bers in de grootste beneden- doeling van de inrichters
al van het museum. Het «dat iedereen niet braafjes
ird een voormiddag, afge- op zijn plaats moest blijven
wisseld met voordracht en zitten en dat het eenieder
muziek. Door de voor- vrij stond om van de gele-
drachtkunstenaar Hugo genheid gebruik te maken
Govaert werden achtereen- om even het museum door
volgens volgende teksten te lopen» is ook niet veel in
gezegd. Avigno en Mat van huis gekomen. Veruit de
Mare Bussens; Wij liggen meeste aanwezigen zijn ge
en ik lig van Bert Roels; Wij boeid tot het einde, muisstil
kregen., en Het Gebaar van blijven luisteren naar dat
Anton Vlaskop; en De We- enig mooie koncert. En als
reld van elf November, en wij nu toch nog wat kritiek
Dag zonder naam van Isi- durven uiten: het was zeer
door Van Den Berghe. jammer dat er zo weinig
Als muziekopvoeringen zitplaatsen ter beschikking
waren er. Courante van waren gesteld. Veruit de
G.F. Haendel; Sonate in G meeste mensen hebben de
van B.A. Pheyll; Sonate in F moed gehad ruim een uur
(voor orgel en clavecimbel) en een kwart stokstijf te
van G. Piazza; Tarita in F blijven stilstaan. Waar
door orgel) van D. Zipoli schijnlijk hebben de inrich-
Concerto in F (voor clave- ters zelf zulke toeloop van
cimbel) van J.S. Bach; Ron- volk niet verwacht. Wij ho-
do (voor vierhandig orgel) pen dat zij daar voor de
van Chr. Bach; Sonate nr volgende keer (en die komt
HI in G (voor clavecimbel) er zeker en vast!) de nodige
van C.PH. Bach; en Secun- lessen zullen uit trekken,
do Concerto per Organo en J.V.L.
Cimbalo van P.J, Blanco. De
uitvoerders van deze wer-
De Spiegel-produkties in Sint-Niklaas
B:
(zes
Naar),
we jaar)
te impu
teeulens,
i van 1
est De
bark.
k»H.t
wnermu:
(lokaal c
bor kleir
*a klein
««westen
«P. Met
Jonoerter
tea dat t
Het socio-kultureel centrum De Spiegel organiseert
ook dit seizoen een aantal produkties in de stads
schouwburg van Sint-Niklaas. Het aanbod is wel
beperkter, maar met Radeis. Jan Decleir en Speedy
Banana zijn toch artiesten geboekt die boven de
middelmaat uitsteken. Belgie's kleinste theater
groep, Radeis, komt als eerste langs in het Waas
land. Dinsdag 15 november staan ze op de planken
met «Echafaudages», volgens kenners tot dusver
hun meest geslaagde produktie.
Acht maand per jaar toert Radeis rond in het
buitenland en wandelt het van het ene sukses naar
het andere op de internationale festivals: Kaaithea
ter, Hollandfestival, Festival of Fools in Amsterdam,
Kopenhagen, Caracas, Hong-Kong, Polverigi, Ma
drid, Avignon... Radeis staat wereldwijd bekend
vanwege een soort onnavolgbare humor die de
groep deelt met Keaton, Laurel and Hardy, Tati en
anderen. In een hoog tempo brengt de groep een
reeks volstrekt originele, perfekt getimede gags.
Hun humor krijgt steeds meer trefkracht door een
genuanceerde karaktertekening, een onnadrukke
lijke, haast zijdelings geformuleerde idee en een
heuse dramatische ontwikkeling. Het geheel geeft
een ironisch kommentaar op de wereld, een surrea-
listisch ^getinte poëzie en een jongensachtig gevoel
«Echafaudages» betekent letterlijk 'bouwsteigers'
figuurlijk een opeenstapeling van feiten. Die stel
ling en het dekor van een rommelige werkplaats
vormen dan ook het toneelbeeld, «Echafaudages»
begint met een schitterend stukje 'objektentheater'
De verlaten bouwplaats komt uit zichzelf tot leven
een zaagmachientje rijdt over de schragen tafel, een
schaafmachientje snort venijnig over de vloer, een
emmer leegt zichzelf, een schraag loopt vanonder de
tefel weg. Het plezier van de jongens van Radeis
die aan de touwtjes trekken werk aanstekelijk- de
zaal proest het uit.
Maar er komen ook nog akteurs. Eén na één ver
schijnen de vier artiesten van het gezelschap De
werktuigen storen zich nauwelijks aan de komst
van hun 'meesters', de rebellie van
wegschichtende
schragen en vluchtende tafelpoten viert verder
hoogtij. Langzaam krijgen de arbeiders dan toch
wat kontrole over hun tuigen: door ze als dieren te
aaien, te koesteren, te spreken en voer te geven. De
rest van de avond voeren ze overigens niet veel
Ze dromen weg in de wilde fantasie. De ene begin'
een berg te beklimmen, twee anderen wanen zich in
de Wild West en en beschieten mekaar met nietjes,
kortom, men kan het zo gek niet bedenken of Radeis
komt er mee voor de meest koldereske pinnen.
Dinsdag 15 november speelt Radeis in de et
schouwburg van Sint-Niklaas. Aanvang te 20.30
uur, inkom 220 frank. J/oor de drie voorstellingen
kan men ook een mini-abonnement aanschaffen. De
prijs daarvan bedraagt 550 frank. Meteen zit men
dan ook goed voor Jan Decleir en zijn 'Onzedige
verhalen' op 6 december en Speedy Banana, pas in
januari 1984. Voor alle informatie: De Spiegel
Stationsstraat 28 te Beveren. Telefoon:775.44.84.
L.V.B.