wsZÊnmm
eels podium Dendermonde stelde
De huishoudster» voor
Het nieuwe toneelseizoen van Tejater 80
te Aalst
80 ,e -et r^1-
ss TórdT'-s :e «2*
ianj£rgS"r
m een regie van Chris Boni
gebracht.
ssr--
Teater Tentakel
te Baasrode
Rhetorika Zele helpt
«Meisje van Andros
aan man»
loop in de Toekomst»
- Dode Kant»
rem met «Arsenicum en
Oproep aan jonge toneelfanaten
te Dendermonde
De Voorpost - 11.11.1983 - 21
ruime belangstelling uan allerlei clubs, toneelgroe
pen en andere genodigden stelde de kersverse
Slicing Speels Podium op 4 november haar eersteling
F De huishoudster.
Venetiaan Carlo Goldoni heeft getracht, met het
ioud van de typen, in zijn werken de Commedia Dell'
Kt« beoefenen. Dit Italiaans beroepstoneel is het genre
[opgekomen en beoefend is in het Italië van de 16° en
'JOUW.
oversloeg. Dit geldt ook
fl* Commedia voor José Delcart. (Mis-
onrechte wordt de schien eens een kursus
Goldoni automatisch stemvorming inlassen?)
e Commedia Dell' Arte Wat mij ook opviel aan Bea-
Qden. - Goldoni voelde trice was dat haar ogen wei
voor het blijspel en nig emotie weerspiegelden
een nieuw komedie- en bijna altijd koel bleven.
voor dat het sociale Marc Van Herreweghe ver-
realistisch weergaf. tolkte met brio de rol van de
ai heeft in totaal circa oude Pantalone. Hetzelfde
itukken geschreven; kunnen we zeggen voor
hiervan spelen in Luc Van Herreweghe (Le-
Venetië. Ze zijn lio). Wat de nieuwkomer
geestig, vaak licht Gerda Van Weyenbergh be-
end. Eén van zijn treft: ze had nog meer
verdiensten was draagkracht en zwierig-
jjj het Italiaanse leven heid kunnen gebruiken,
algemeen menselijke maar we hebben wel een
in met beminnelijke stap in de goede richting
n natuurlijke gemerkt en daarbij, oefe-
dialoog heeft ning baart kunst.
Zijn werken Freddy Baeke (Florindo),
overal ter wereld Fons Van Weyenbergh (Ot-
successen. Zo lazen tavio), Willy Machiels (Ar-
hde brochure. lecchino) en Roger Schoon-
jans (Frangiotto) waren
Mdd* hun personage ook dubbel
tijishoudster (La Cas tal- en dik waard.
speelt in het landgoed Als kleedster en voorzegs-
j Meester Pantalone, in ter fungeerde Roza Man
leek van de rivier de hiels. Overigens, de kos-
itt, waar veel Venetia- tuums en pruiken waren
li zomer doorbrengen, gewoonweg prachtig. Ook
tuinden ons in de tuin de muziek tijdens de pauze
doe Pantelone. Deze paste uitstekend bij het
I mar üeve vrek (Mare stuk.
Herreweghe) heeft een Het Italiaans werd aange-
jsop zijn huishoudster bracht door Gaby De Dijn.
iliu (Magda Van Hol-
l Maar een vriendin van Fratsen allerhande
Hone's nichtje, Beatri- Dat deze toneelkring vin-
JaéDelcart) zorgt voor dingrijk is lijdt geen twij-
todige rivahteit. De fel Middenin een scene be-
juijd tussen deze Beat- gon iedereen opeens Ita-
iBCorallina weeft zich liaans te praten. Met dit ge
bet spel. Verder is er brabbel ontstond ook een
fesaura (Gerda Van verward door elkaar lopen,
nbergh) die verliefd is De toeschouwer werd ver-
iDooie Florindo (Fred- rast. Was het spel al uit? Na
maar het hoofd een paar minuten werd de
ze scene echter opnieuw ge
speeld, in het Nederlands.
Voor deze vondst verdient
Speels Podium een waar ap
plaus. Om het einde van het
p Van Holder stelde eerste bedrijf aan te kondi-
zage, doch soms on- gen kwam een geeuwende
iCorallina voor. Dit Frangiotto op met een pan-
«lljcht te wijten aan carte en viel er nog bij in
lem die nogal eens slaap ook. Tegen het einde
van de pauze zaten twee ak-
teurs te kaarten op scene en
nodigden zelfs de burge
meester uit om mee te
spelen.
Het slot was eveneens goed
gevonden. Als wassen beel
den bleven de akteurs leu
nen, hangen of staan, naar
gelang, om daarna te groe
ten. En applaus kregen ze!
Dekor
De dekorbouwers (Beno
Zelfs het Venetiaanse
brandglas leek echt. Tus
sen het groen hield een
marmeren cupido een oogje
in het zeil.
Kortom, het was een dekor
zoals men er zelden een
ziet!
Belichting
Toen de scene leeg was,
bleek er een goede lichtver-
deling te zijn. Het was een
zuiders licht waarbij ook de
Vorige week hebben we min of meer uitvoerig de
eerste produktie «De Trap» van Tejater 80 te Aalst
belicht. «De trap» is om even te memoreren de
tragi-komische schets over de verhouding tussen
twee homofiele kappers. «De Trap» is niet de enige
produktie van Tejater 80 want in januari van
volgend jaar en in mei volgt dan nog een derde
stuk. Daarnaast komt er nog een gastvoorstelling.
Eind januari volgt dus als (momenteel oogst hij veel
tweede produktie «De heili- sukses met «Hamburger..,
ge Joanna van de Slacht- een andere kreatie die tot
huizen» m een regie van eind oktober liep in Tielt).
Eddy Vereycken. In dit «Kilpreno», een okkasio-
stuk laat Bertolt Brecht neel gedicht over de angst,
drie verschillende werelden de liefde en de hoop van een
op elkaar inspelen: de arbei- individu dat de ondergang
ders en vleesfabrikanten van deze eeuw ziet aanko-
van Chicago s monsterach- men en de opkomst van een
tige slachthuizen, de idea- nieuwe beschaving. «Kil-
listische wereldverbete- preno» wordt gespeeld op
raars van het Leger des 25, 26 en 27 november
Heils met Joahnna Dark
de bankiers, advokaten en
financiële machten, dit al
les midden in de wereldkri-
Nuttige inlichtingen
De toegangsprijs bedraagt
140 fr (100 fr voor CJP en
60+). Abonnementen voor
Ter„.dLrckhouwers Wie
hanna v»n rt„ siJSJ.t yaa naam en adres en
hanna van de Slachthui
zen» zeker en vast niet wil
len missen
aantal abonnementen.
De abonnees krijgen dit sei
zoen ook gratis toegang tot
Als derde produktie voor- ganV^
Het stuk dat in 1979 werd
bekroond als de beste Fran-
Aalst. Charly en Harry aan het luistervinken in «De
Trap», (per)
betaalt
lingen.
Voor groepen, verenigin-
en scholen worden
l toeden aan haar aan
getikte graaf Le-
acVan Herreweghe).
■prestaties
k van
Corallina. (pvs)
\nde. Graaf Lelio doet een huwelijksaanzoek bij
nde. Pantalone is bezorgd om de toekomst van zijn nichtje Rosaura, (pvs)
Dendermonde. Marc Van Herreweghe als de oude maar
lieve vrek Pantalone (pvs)
Bonnaerens en Luc De uiterste hoeken niet donker
Leeuw) verdienen een schenen. Doch wanneer er
pluim van formaat. Ook de spelers op de scene stonden
schilder Lode De Nijs mag viel er telkens een schaduw
hier zeker mee van profite- over hun gezicht. Dit was te
ren. De afwezigheid van wijten aan het feit dat de
een doek liet ons reeds bij toneelzolder te laag hing
het betreden van de zaal (hier valt geen verwijt aan
meegenieten van het sfeer- de kring, wel aan de onge-
volle, zuiderse dekor. We schikte toneelzaal). Bijge-
zagen een Venetiaanse tuin volg speelden de akteurs
waar de (echte) klimop we- met het hoofd vlakbij de
lig tierde. Dat de speelruim- lampen. Dit bracht mee dat
te tot in de fijnste puntjes de spelers bij de minste be
was afgewerkt bewezen on- weging ofwel in de licht-
der andere de witte bloemp- bundel stonden, ofwel er-
jes die naast de ingang van buiten. Er was dus een te
het huis groeiden, afge- kontrastrijke verlichting.
se kreatie, schetsTeTn IZ.
een aantal werksters m een „a„n,
naai-atelier in het na-oor ÏS" f?
logse Parijs. Vrouwen wor- t«„V
j JL adres Leuvestraat 45 te
J 944° Erembodegem 053-
teerd maar ook met ae na- OI DO
sleep van een jarenlange 21 S3 70. kr.jgt u daarover
niets-ontziende oorlog. ade verdere mlichtmpn
Als gastvoorstelling brengt '".F" "f*""1
Tejater 80 dit seiaSn .kS:
preno-, een kreatie van Ed- '.r™' R«"«Tstraat 2R 1»
dy Vereycken. door hem
geschreven ei
boord met keien
Men trachtte dit euvel te
verhelpen door vanuit de
zaal spots te richten. Had
de technicus bij z'n opstel
ling de akteurs op scene
gebracht, dan had hij ge
merkt dat deze te zwaar in
de schaduw stonden in de
hoek met het bankstel.
Het foutief gebruikte licht
(warm toni ge spots op de
scene en kouder (blauw)
licht uit de zaal) zorgde
voor problemen bij de ma
quillage. Soms waren de
gezichten getaand en zuid
ers, soms stonden er net
bleke noorderlingen op
scene.
Nog twee dingen die spijtig
genoeg over het hoofd wer
den gezien: vooreerst ble
ken de handen niet gegri
meerd te zijn. (Scarlet De
Croock, waar zat je toch
met je gedachten?). Door
het verkeerde licht werd
dat nog eens extra bena
drukt, Ten tweede was er de
fout dat vrijwel iedere ak-
teur een trouwring droeg.
Niet dat wij tegen het hu
welijk zijn, maar het zijn de
kleine dingen waar een re
gisseur oog moet voor
hebben.
Al bij al was het een prach
tige vertoning.
De nieuwe toneelkring liep
dus van stapel! En om in
prozaïsche stijl te blijven
zeggen wij: laten we hopen
dat ze zonder averij de wa
teren blijft trotseren...
Sirou Ann
Is de jeugd van tegenwoordig nu echt anders dan
die van pakweg 10 jaar geleden, was de vraag die
bij Tentakel opkwam toen ze naar de jongeren om
hen heen keken.
Zo'n grote verschillen waren er niet, bleek na wat
rondvragen, maar wat wel opviel was dat de kon-
sumptiedruk nog meer was toegenomen.
Aalst. Geertje De Beul zorgde voor een prachtig dekt.
voor «De Trapopgevoerd door Teater 80. (per)
De jongeren zijn, meer nog
dan vroeger, niet te ontken
nen, konsumenten gewor
den, met eigen rekeningen
op de bank, TV in de eigen
kamer, videospelletjes enz.
Het verlangen om geani
meerd te worden schijnt
groter dan de eigen kreati-
viteit. Iets wat zeker zo
goed opgaat voor de vol
wassenen van tegen
woordig.
Het zijn ook volwassenen
die steeds meer in de plaats
van de jongeren gaan den
ken en meer dan ooit in hun
plaats gaan plannen en be
slissen Met dit in het ach
terhoofd, heeft Tentakel
zich aan de kreatie van een
nieuw stuk gezet.
En het is zover.
Culturele Centrale en CSV
organiseren deze toneela
vond op zondag 20 novem
ber om 20.00 uur in de Ge
meentelijke Jongensschool,
Molenberg
Onze lieverdjes.
Het stuk is een aangename,
humoristische wandeling
doorheen een landschap
van veiligheidsspelden,
badges, leraarskamers, af
fiches en muziek
Via improvisatie groeide dit
stuk uit tot een «spiegeltje
aan de wand», een teken
des tijds. Je hoort en ziet
hoe volwassenen staan
tegenover «hun lieverdjes»
de jongeren dus
En, geloof ons, zowel jong
als oud herkent figuren als
bv Madame Lemmens.
'gearriveerde beeldhou
wersvrouw', Juffrouw An
ke. 'progressieve
leerkracht' en de heer Ge
rard Theunissen (Teun de
Kleun voor de lieverdjes).
Zij gaan in een opeenvol
ging van korte 'milieu-
schetsen' hevig te keer over
de school, thuis, jeugdklub,
flipperautomatenchips en
videospelletjes.
Kortom een vrolijke kni
poog naar het generatiege-
beuren in de jaren '80, waar
door overkonsumptie, de
noodkreet om geanimeerd
te worden naar boven
stijgt.
Dit stuk schreeuwde dan
ook om een eigentijdse
«Sound».
De liedjesteksten, deels
door Magali Uytterhaegen
en deels door Perry Dijk
stra geschreven, gaan
swingend de hitlijsten tege
moet dankzij het muzikale
talent van Tars Lootens.
Dansadvies kregen we van
Nancy Fret. De toegang be
draagt 60 fr in voorver
koop en 80 fr. aan de kassa.
Jonge toneelliefhebbers
Jonge mensen tussen de 16 en 20 jaar die zich
aangetrokken voelen fót toneelspelen, wordt een
unieke kans geboden.
Onder bescherming van de Koninklijke Rederijkers
kamer »De Leeuwerckenaers» Dendermonde en in
regie van Leo Vertongen kunnen zij medewerken
aan een uitzonderlijke produktie.
De bedoeling is aan jonge mensen (een tiental) de
gelegenheid te geven zich te initiëren in de toneel
speelkunst door het opzetten van een opvoering, van
«Schilderij op Hout» van Igmar Bergmann in een
heel kreatieve versies.
De herhalingen (één per week) worden voorzien
vanaf januari 1984 en de publieke opvoering is
voorzien in mei 1984.
Wie belangstelling voelt kan zich schriftelijk aan
melden op volgend adres: Sekretariaat Kon. Red.
«De Leéuwerckenaers» P/A M. Verheyden, Noord
laan 96, 9330 Dendermonde.
Liefst voor 30 november e.k.
Gelieve naam. adres en leeftijd te vermelden.
lereen
de mei
ter op*
•avond i
rt om®
ast in produktie van
raatsW! *stoen brengt de gere-
teren J"!® Baardegemse to-
koor ~wep «Hoop in de Toe-
nar Roffl de bekende komi-
-Bernard' «triller van Joseph Kes-
3r werkK «jag «Arsenicum en Ou-
Francü ^aU, 8tuk dat reeds nu
nz. tot de klassiekers
xien «f 20e eeuwse teaterli-
de ouden «uur.
a de o» «anne van deze triller
digd BWt zozeer in de
ïuyssl* "f^de serie onver-
•ale 6 ffebeurtenisse n dan
Vlaaniï «ffi raak neergezette ob-
toffie - vol zachte humor,
do zonderlinge familie
ene zachtzinnig, de andere
agressief. Behalve dan die
ene Brewster die-god-be te-
re-het over toneel schrijft
en die zo graag zou trou
wen. Maar wat moet hij zijn
lieve bruid vertellen?
Frank Capra maakte in
1944 een leuke Hollywood-
bewerking van «Arsenicum
en Oude Kant» met veel
sukses dank zij de spitsvon
dige regie en de knappe
vertolking.
Hoop in de Toekomst
brengt het stuk in een regie
van huisregisseur Erik De
Corte met Lisette Putte-
man, Marie-Jeanne De Rid
der. Betty De Pauw en als
mannen Freddy Guldolf,
Paul Van Rossem, Mare De
Bie, Roger De Rop, Luk
Schoonjans, Willy De Rid
der en Guy Arijs. Een vala
bele cast in een verrassende
plot.
Als tweede produktie volgt
van Kerstdag tot Drieko
ningen op 25, 26, 28 en 30
december en op 6 en 7 ja
nuari, «Alle Jahre Wieder»,
een stuk van Mare De Bie
dat verleden jaar te Essen-
Wildert werd gekreëerd.
Een stuk dat u niet uit de
werkelijkheid wegveegt
doch u erin schopt.
LH
Door de Koninklijke Rederijkerskamer «De Leeuwerckenaers» werd een
initiatief op touw gezet om aan jonge mensen tussen 16 en 20 jaar, die zich
aangetrokken voelen tot toneelspelen, een unieke kans te bieden. In een regie
van Leo Vertongen kunnen deze jongeren meewerken aan een hoogst
interessante produktie. Het zou een opvoering worden van de eenakter van de
Zweedse regisseur Ingmar Bergman, en dit in een heel kreatieve versie.
Het spel zal begeleid worden door een ritme groep. De fond van de scene zal
bestaan uit een witte doek waarop de schaduw van de spelende figuren
verschijnt.
Om aan dit stuk mee te Het is een heel apart stuk. om hen iets te laten spelen
werken hoeft men geen ja- In een landschap bewegen buiten het gewone toneel,
renlange toneelervaring te figuren die elk hun eigen Een ander facet van dit ini-
bezitten, enkel een stipte verhaal hebben. Zo is er een tiatief is dat ze de drempel
navolging van de regie is heks die verbrand is, een vrees wegwerkt. Het is ook
vereist. De scene wordt im- miskend akteur, een ridder mogelijk dat er een jong
mers in vakken of blokken op kruistocht, een J3mid, iemand komt opdagen, om
opgedeeld.
Het schilderij
Voor Bergman was
eenakter de kern van
Op 10, 13. 18, 19, 20 no
vember, voert Theater Rhe
torika het toneelstuk «Het
Meisje van Andros» op. Een
klassieke komedie uit de
tweede eeuw voor Kristus
geschreven door de Ro
meinse dichter Terentius.
Het stuk werd voor enige
jaren aangepast en bewerkt
x>t een modern blijspel door
Piette Soetewey («Een
avond in november») en
Charles Cordier. De aankle
ding, intrige en personages
werden behouden, maar
taal en dialoog werden licht
aangepast aan de smaak
van het hedendaagse to
neelpubliek zo is het een
uiterst genietbaar, fris en
luchtig spel geworden, dat
gerust naast de moderne
komedies mag staan.
Net als bij een vaudeville is
het een onmogelijke raatr
de korte inhoud te vertel
len: het komt er
op neer, dat een jongen
zijn vader moet trouwen
met een vrouw die hem niks
zegt (maar wel rijk is), ter
wijl hij zelf zijn zinnen
heeft gezet op een ander,
charmanter (maar armer)
exemplaar van het vrouwe
lijke geslacht wat papa
dan weer niet wil. Enkele
slaven horen het smach
tend gesteun van de jonge
gelieven, an proberen één
en ander te regelen: goedbe
doelde pogingen die echter
niet steeds het gewenste re
sultaat opleveren. Natuur
lijk valt alles in de goede
plooi, krijgt de jongen zijn
meisje, krijgt ook de vader
zijn zin, en heeft het pu
bliek ondertussen een ge
zellige avond (met heel wat
lachbuien) gehad.
Want dat laatste was dan
toch de voornaamste bedoe
ling van Terentius 2000
jaar geleden en van Cor
dier en Soetewey nu: ont
spanning voor ean ruim
publiek. Wie wil lachen
weet waarheen in novem
ber
Een uitgebreid Rhetorika-
gezeischap danst in een
knap dekor en met mooie
kostuums naar de pijpen
van ouwe getrouwe Roger
Bolders, en hoopt u te mo
gen verwelkomen op een
van de opvoeringen in Zaal
De Kroon op 10, 13, 18', 19,
of 20 november telkens om
20 uur.
BENO
een jonge vrouw, Er zijn na enkele maanden weer te
ongeveer vijf a zes meisjes verdwijnen, daar hij slechts
nodig en vier jongens. een enkeling tussen de i
groep was. Dit gevoel ver-
dwijnt bij deze manier van
öeaoeung werken. We willen hiermee
zevende zegel. In een kerkje We vroegen aan Leo Ver- ook vermijden dat we ie-
van te lande, in het zuiden tongen, regisseur bij de mand moeten doorsturen
van Zweden, zag Bergman Leeuwerckenaers, wat pre- omdat hij midden in het
het voorwerp van dit stuk. cies het opzet is van dit seizoen komt en de rollen al
Het was geschilderd op een initiatief: «We willen aan verdeeld zijn.»
houten muur Dit schilderij jonge mensen de kans ge-
dagtekent van de 18* eeuw ven» aldus Vertongen, «om De groep jonge mensen zal
en is ingegeven door de zich te initiëren in de to- deze produktie dus spelen
pest die toen in die streek neelspeelkunst. Het heeft onder regie van Leo Verton-
woedde. Zo heeft Bergman misschien iets te maken gen en met technische, fi-
het stuk «Schilderij op met talentenjacht, maar het nanciële en publicitaire
hout» geheten. is vooral een mogelijkheid hulp van de Leeuwercke
naers. Er is echter geen
verplichting om later bij de
groep aan te sluiten.
De herhalingen (één per
week) worden voorzien van
af januari '84 en de pu
blieke opvoering heeft
plaats in mei '84. Op die
avond zal nog een andere
eenakter gebracht worden,
en dit door de Leeuwercke
naers zelf.
Wie belangstelling heeft
kan zich schriftelijk aan
melden op volgend adres:
Secretariaat Kon. Red. «De
Leeuwerckenaers» P/A M.
Verheyden, Noordlaan 96,
9330 Dendermonde, en dit
liefst voor 30 november. Ge-'
lieve ook naam, adres en
leeftijd te vermelden.
Sirou Ann