«De terugkeer van Mevrouw Savage»
liep niet van een leien dakje
voor toneelkring Spinneweb
uit St.-Gillis Dendermonde
Denderbellese Iverlingen spelen suiker S
3
Toneel te Lokeren:
Vlinders zijn vrij
idurfomi
tstuk, a.h.'
|anten op
jscen. Jor
Keurs, w<
j bij het
e hun vu
ondersch
We der
t' «All,
?ewerk
slslagen vi
««telling
f hun k
^beatedini
«t'Tijl er
«teerdte
®t leden
«nim! Het g
®dgegrün
en o
van
bezc
10 hondert
®ree to
«echt aan
W in eige
"■re staal
^Popniei
"°ngedul
Iprodukt:
Ifofde van ir
I 8char
I "«imoh.ü
I ®on Eeck
[W laohau
door het 1
Met «De terugkeer van Mevrouw Savage», een première, opende toneelkring Spinneweb
het nieuwe seizoen. Hun vijfde produktie was alleszins' geen voltreffer, hetgeen te
wijten is aan de overwegend zwakke vertolking. Naar alle waarschijnlijkheid zijn de
rollen niet door de regisseur, maar wel door de spelers zelf verdeeld.
Immers, een beginnend akteur wil maar al te vaak naar een hoofdrol grijpen zonder
zich af te vragen of hij er wel geschikt voor is. Hij weet misschien ook niet dat andere,
kleinere rollen minstens even belangrijk zijn en dat een jury bijvoorbeeld vooral naar
deze personages kijkt.
kelijk dat hij gaat abserve-
ren, en grondig. En dat
hebben deze personen blijk
baar niet gedaan!
Tot slot wil regisseur De
Decker de Vlaamse toneel
schrijvers een veeg uit de
pan geven: «Onze toneel
schrijvers zijn in mijn ogen
niet bevoegd om een dege
lijke recensie te schrijven.
En daarbij, nu schrijft Jan
en Alleman kritieken. Ze
j g waren, maar hebben geen bewegingsleer
S IS Vfgeten dat gekregen, weten flult
171 nfir. hpHpn BTTolan or
i diktie of belichting en
pot en gebroken zijn. Maar
men moet realistische zijn
en weten dat figuren op
De intrige van het verhaal Fairy May, (Graziella De onmogelijk het podium vol- steld^ worden "zoals Vüi rf)e
speelt zich af in Tiet kloos- Ros) die elke dag een paar ledig uit te lichten. Deze Paradijsvogels' gebroken
ter', een privé-kliniek voor romans voltooit, overtuigde spots kan men natuurlijk door het jicht Dat is voor-
geestesgestoorden. Dokter het meest, samen met Flo- niet in het midden voor het goed voorbij Over het feit
Emmet heeft met een hele- rence (Lieve De Wilde) die pubhek brengen, maar de dat deze men'sen gj dan nlet
boel financiële problemen te druk in de weer is om "haar spots op scene die de fond te jong waren kan en mag
belichtten waren dan ook al 7
we in het heden spelen en
mïJ terUg'Toen "maar^ecen-
moest iemand op veertigja- - - - - -
rige leeftijd inderdaad ka-
kampen om het klooster in imaginaire zoontje
stand te houden. Wanneer lichting te verschaffen. De
mevrouw
schatrijke
Savage,
weduwe,
een indringers Al en Jeannie
plots (Erik en An Van Impe) wa-
overwaait, ziet de dokter ren hun status ook waard,
een uitweg. Maar als twee zij ze enige opwarming no-
punkers. Al en Jeannie, de dig hadden,
privé-kliniek binnendrin- Indien de violist Hannibal
gen, de inwonenden gijze- (Mark Van Herrewegen)
len en geld eisen, zijn er een oudere vertolker had
weer problemen. Mevrouw gekregen zou het een per-
Savage slaagt ér echter in sonage met meer kleur ge-
om het op een akkoordje te worden zijn. Ook moet
gooien met de gijzelaars en Mark erop letten dat hij
zo komt alles toch op z'n niet steeds voor een andere
pootjes terecht. Het stuk be- akteur staat, of zich zelfs
sluit dan met de slagzin'To- buiten het dekor begeeft.
belichtten waren dan ook al
te dichtbij gehangen. De
lichtbundel was dus veel te
smal. Hierdoor koncen-
treerde het licht zich
slechts op enkele plekken,
t.t.z. vooraan in het midden
van de scene en aan de zij
kanten achteraan. Daar
nooit hoe het zou moeten
geweest zijn. En dat bewijst
jullie tekort.
Ons antwoord hierop' luid
de-, «Indien een recensent
voor elke fout de oplossing
in het oor van de regisseur
moet fluisteren, kan hij de
ze taak beter zelf voor zijn
morrow is another day'
waar een diepe waarheid in
besloten ligt.
Visie en vertolking
De overigen, zoals daar wa
ren Paddy (Lieve Meyers),
Dokter Emmet (Peter op letten.
Meyers), verpleegster Chris
ik mij niet uitspreken. Het
waren de spelers zelf die
voor dat stuk opteerden. Ik
kon die mensen toch niet
ontgoochelen, ze waren er
zo op gebrand om dat stuk
te brengen. Daarou wou ik
het met hen proberen. En
mevr. Savage meestal op z^ton^lgezind"is^de rekenin& nemen en dat is
deze plaatsen vertoefde. mense„ moetfn hier kog m6t de bedoelm«! En
merkten we dat het natuur- voor hBt
lijke brume haar onder de gewonnBn wordf,n En
grijze pruik met helemaal daarom vond lk dit stuk
was weggemoffeld. Dit ,s t; er zl, Iet8 klownesk
wellicht een pietluttig de- iets se„tlmenteels. iets
tail, doch daar had Kris Bij- ontroerends enz
nens die voor grime en MBbJ. regi8s
haartooi instond, moeten moet realistisch zijn en
toch niet de bedoeling! En
er zijn wel degelijk jonge
recensenten die iets afwe
ten van diktie en bewe
gingsleer, grime, speltech
niek enzomeer!»
In de brochure lazen we de (Hilde Van Kossem) en de
visie van- Otto Plat, vertaler g^heimagent (Arthur Ver
van het stuk: «We leven in melr) konden zeker meer
een bezeten wereld en we- spelbeheersmg gebruiken,
ten het niet. John Patrick, 8
de auteur, is een van de
Om te vermijden dat de see-
ne niet volledig verlicht jaay (zoals
r. nifit. mppr ri
ten dat een hedendaags per
soon van vijftig
het licht meer vooraan kun
nen brengen. En onze foto
weinigen die het beseffen
en hij zendt zijn waarschu-
meen ongeschikt waren graaf voegt er nog aan toe;
voor him rol, lag mede in «Om dergelijke fouten te
het feit dat de wijze waarop vermijden zouden de licht-
wing1 de"wërêld inop ülde het stuk gekozen werd, to- technici vanuit de zaal even
wijze verpakt in schijnbaar taal fo»' was Door iedOTe <ioor ds> zoeker r'"ar r°"
pretentieloos vermaak "P61" "orden een paar to-apparaat moeten kijken
maar daarom niet minder stukken gelezen, deze wer- Hiermee krijgt men een
ernstig rameend. De den samengevat en naar duidelijker beeld van de
draagster van zijn ideeën, voor gedacht. Er was dus hchtkontrasten.
Ethel Savage, poneert in een keuze door uitsluiting,
woord en daad herhaalde- waarbij er naar alle waar- Dan een wooidje over de
lijk de stelling van de au- schijnhjk wel werd geru- ™uzlek tussen de bedrijven
teur. dat een samenleving zled °m «e rolverdeling. bepaalde fragmenten wa-
zoals in het klooster, de wl Dekor en belichting ren passend gekozen, zoals
reld van de geestelijke ge- Daar het podium tamelijk d®'Ilkal'lk mee": ouverture
stoorden diS, nïïmaler, klein is moest men roeien
veiliger en aangenamer m met de riemen die men had
van de zogenaamde wereld In het dekor viel vooral het Pink Panther
daarbuiten die wij met ons venster met uitzicht op de w''u,:n naar imjn mening
J niet aan p-ena _it. aan net. cppti-
van 35 jaar niet weet hoe hij
zich zal voelen op 70 jaar
wil dat niet zeggen dat hij
die rol niet kan spelen.
Maar dan is het wel noodza-
Het stuk heeft inderdaad
een dramatische ondertoon
en wat Lord Byron zegde
klopt: «En als ik er om lach,
dan doe ik dat, omdat ik er
anders om zou moeten hui
len». Van deze ondertoon
was hier echter weinig te
merken. Volgende keer
misschien een betere sa
menwerking tussen regis
seur en spelers?
Sirou Ann
peter sc
dan vooi
oht, Voo:
rshetns
de Zelt
In die optiek ben je
mijn vriend of vijand. Alles
wat ik vraag is een objek- i
tief, gemotiveerd verslag.
Onze «schrijvertjes» venti- j
leren emoties, maar geen j
argumenten. Ik moet nog
de eerste kritiek in een
streekkrant lezen die ge-
grond is. Jullie wijzen wel Dendermonde. De patiënten van «Het Klooster» worden door twee punkers g
op de fouten, maar zeggen (pvs)
Dendermonde. Gijzelaars en gegijzelden gooien het op een akkoordje (pvs)
tuin op. Er waren wel een niet M-ngfPas' f» gen-
paar stekelige foutjes: op de re van hel «°™»l«hk.
)m deze mooie deur zat, naar ik meen, Een praatje met de regis-
want John Pa- geen slot en toch werd er
allen onleefbaar hebben
maakt!»
Jammer
woorden.
Om duimen en vingers af te likken
Èh tenvol
De Iverlingen zitten opnieuw op rozen. Na een periode van minder presteren genomen heeft, met de neus kor beklemtoonde de si- «mT
nou ja, hun prestaties scheerden niet langer de toppen die we van hen °P de realiteit gedrukt Van menselijke miserie s
gewend waren zetten ze, vorig weekend, een «Suiker» op de planken om }5f°rdt' de personages door a
duimen en vingers af te Ukken. En leverden ze hun getrouwe publiek, dat evolutie welke zijn per- doen en laten reeds talent
bovendien kwaliteit weet te waarderen, het bewijs dat de «amateurtoneelspeel- o°irkg Blindeman ht^
conste» in de gemeente waar Sint-Maarten grootmoedig zijn mantel staat te weer te geven en hoewel we
sphtten, opnieuw de perfektie benadert. hem tijdens de intieme
Gewaagd maar geslaagd hun gesprekspartners verstand. Dat doet ook ?.C6"e met Malou 6
Al hii al toch een o-ewaso-Hp heen< hÜ laat ze vals sPelen, Max- een rol die Jan Philips llk?fltje 1
d O ^1 7171 Hor-Ha71 irp -riin in nnotanH VOOr ZÜT1 rfikenino- noomt hadden 2
onderneming, «Suiker»
een
overtuigend
onderdanig zijn, in opstand voor zijn rekening neemt, hadden zien overkomen,
trick zou voor deze ideeën gegoocheld met een sleutel. William De Decker- .Het is aküs°'opzetten ifct ï°"!en. «J18» van "»>?>- 'mg stonden Petrus eil
welhcht een meer bekwame Ook werden er gesloten zeker geen gemakkelijk dramatisch werk van deze Kortom niets mensehjks is bovendien waar Abraham veii uat nij zien meieen mie Priri ir) inna
Het dekor werd
knap uitgevoerd d<
nand De Coen, Hei
Leenheer, Marcel Van i
Abbeele, André Phiüj
mi Philips. Voor de
vertolkster gekozen heb- deuren opengegooid zonder stuk om te brengen, kwes- veelzijdige kunstenaar
de bewuste sleutel te ge- tie van typering. En de au
teur, John Patrick, is zeker
niet de eerste de beste. Het
een uit het hoofd geleerde De liehtverdeling was ook is een sentimenteel bewo-
tekst opzegde, spoorde ze niet zo schitterend. De pro- gen stuk»,
de toeschouwer niet aan om blemen waarmee Raf Pau- Waren deze jonge mensen
te luisteren en ging bijge- wels en Bart Ruyssinck wel geschikt om een toneel
hun vreemd. En al noemt de mosterd haalt, wordt be- &recrdc in het geheel en
het repertoire genomen.
Het werk van Claus blijkt
bovendien en jammer ge
noeg, door sommige men
sen, die preutsheid in hun van vlees en bloed over
ger De Rop in Anna
Cock souffleerde, maar
hebben we niet gehoord
Suzette Hoofteer en
volg ook deze stelling gro- kam^i^h^den wa. stuk als dit te brengen? De banier voeren, nog altijd op scène evolueren.
ren ten dele te wijten aan de regisseur hierover: «Men
Wat de patiënten van 'het zaal zelf. Met de twee statie- kan zeggen dat deze men- worden" Tenslotte"'stuurden Kanppe vertolking
«De Iverlingen» een man Zonder enige afbreuk te
toneel», de personages bij- houdt hij,
na. -allegorieën, toch zagen maar alomtegenwoordig vrouwelijke rol in het stuk.
we in Denderbelle mensen als hij is, de touwtjes in Hiervoor deed de kamer een
handen. Dergelijk persona- o^roeP op Lena Van Keer
ge op de bühne zetten is Niettegenstaande ze zich
lang geen makkelijke klus. enkele malen versprak, was
Jan Philips gewoonteget- ^na Van Keer Malou. Ge-
Ztfll'vlot
'onzichtbaar dan nog de enige S^°rgden VOOIf fe
omt als e
raoonlijk
speler t
We zullen wel zien, zei de blinde. Deze bekende ver)
ipmerking situeert zo ongeveer het thema van het stuk verwacht hadden,
'uk dat de toneelvereniging «Lust naar Kunst» rasten het
wantrouwen onthaald
„t, ivanppe vertoimng
slaagt daar echter
zonder ervaring op de plan- doen aan de prestaties van in' En °°k_nu
ken om de rol van Kilo te de overigen, toch willen we varJ zlJn njke en "JP®
vertolken, één der sleutelfi- allereerst de akteerpresta- f toptalenten,
guren uit het stuk. tie van Etienne Van der ro1 van °^lk' pn
Regisseur Nolle Versyp en Meeren, dik in de verf zet- -
zijn crew namen de uitda- ten. We wisten reeds lang ®r aan het werk. Hij
neemt. niet. 771 iraab- aan Ha
Pool, zagen we Frans De
ging echter aan, werkten dat Etienne akteren kon,
neemt niet zo vaak aan de
melodramatisch zich de naden uit hun broek maar wat hij als Jonge Min- aktie deel. maar brengt zijn _."c
cht hadden, ver- en kregen voor hun presta- ne een tragi-komische fi- taak dn ^eite even belang- g
s vorige zondag voorschotelde.
c.»», en Kjegen voor nun presia- ne een uagi-aonuscne 11- -.. stuk tvneert
van de tie van het dankbare pu- guur, kompleet gedomi- "Jk voor het welslagen van
knipt voor de rol. Zowel
haar fysionomie als haar
houding op het toneel reve
leerden een vrouw: begeer
lijk, gevaarlijk soms, want
de mannen misleidend,
hartstochtelijk maar ook
teder en lief Een schone
vogel, zoals de Oude Minne
van het
Nolle Versyp als dekor
twerper. Nolle Versyp
regisseur. Als steeds
de hij erin zijn acteurs
motiveren. Watdescér
zetting betreft zal ons
al de slotscène vol sj ran
boliek bijblijven en w Chrej
herhaling off-scene
enkele zinnen uit
Ühetonka
dergelijk
een liefh
het stuk, want toneel is
groepswerk tot een goed Dekor
eind. Claus situeert de actie van
Nieuweling Dirk Blinde- «Suiker» in twee ruimten:
man vorig jaar pas stond de barak en het sproeihok
hij voor het eerst voor de Dat de mogelijkheid be-
dialogen en de frisheid van bliek een welgemeend "en neerd door zijn
1 jonge blinde uit een de kamer en zijn gemoed „TiJS °ververdiend applaus. broer, afhankelijk tot in
gesteld miheu heeft een bumengefladderd. Zij baant nard g£gbe zioh Mi„rte troef - Sens Sta^triteerde"
ner gehuurd in een gro- zich met haar vrolijke na- h^wunt van Ha hi.iHirra 7 0 -1 mensKoriom presieerae,
stad, met de bedoeling te tuur een weg door de on- tikh^Lt "Smker" brengt Hugo was af. Van der Meeren be-
jn zelf ziin leven te ore-a- wennigheid die wii alle- "Jd3g®est en regisseur Go- Claus een groep Vlaamse heerst de kunst via z n hou-
*ren en zo onder de knel- ™aa< een beetie voelen Vae 8tuk goed seizoenarbeiders ten tonele, ding, een intonatie in zijn voetlichten, dan nog m een stond beiden te kombine-
ie druk van een liefheb- tegenover diegenen die zo over&ebracht- schitte- die in Noord-Frankrijk het stem of een dóódsimpele be- zwijgende rol - kreeg de ren, bewees dekorontwer-
de doch dominante moe- eufemistisch de «minder- rende vertolking van An- eind van hun zoveelste bie- weging van zijn gezicht, te zware opdracht 111 de huid per Nolle Versyp. Dit dank
uit te komen Die moe- validen» genoemd worden nick.Rombaut als het Jon&e tencampagne naderen, ontroeren, Op bepaalde van K1,10 te kruipen. Een zij de installatie van eeji
liidt aan kronische Het emotionele leven van de meis-ie en Koert Impens als Hun levens- en werkom- ogenblikken vulde zijn aan- nog naïeve jongeman als op hellend vlak en «dekorwis-
rbezorgdheid die zich jonge blinde is voor het de blmde 11161(1 ons in de standigheden zijn allesbe- wezigheid aUeen al een het *f™in"en aankomt Ie" selingen» begeleid door
mond van de Oude Mm
«Ik zeg het, we gaan
geen duizend frank ta
naar Evergem..
wellicht nogmaals èn den
ciale betekenis èn de ma*
lijke miserie die in het Él
tot uiting kwamen, bekfea
tonend. Of hebben
mis?
Speeldata
Vergeten we niet te verad
den dat De Iverlingen 'Sj
ker» nog opvoeren op vX.
De Bondt en Frank
is en zich, samen met Ma- rock? in het halfduister.
maniakale d^ng tot be- terrein, en dat gaaf zij nu SeLW°BondtSSf1prï?k he' ™le-,
iprmiTicr va Ti an vnlo-anR onbewust omwoelen Bondt en Frank zoen, heeft hun financien In de rol
ar voortdurend zhn om Zoals u al dacht wordt de Van Mossevelde de een flinke deuk toegediend, zagen we Walter De Rop kreeert. maar door Max, die lingen geenszins over. In-
jongemaT ïSr vërüefd rol,T ketetenleermieerabej.de aan het werk. Walter ie ais hem eteed. m bescherming tegendeei Want ook het de-
on maar het meisje is iets op- komt g°°ien in net lief- slaapvertrekken stinken de wijn. Naarmate hij ou-
pervïakkiger en begrijpt desleven van de blinde. naar de miserie. Sommigen der worst, verbeteren zijn
e jongeman is natuurlijk niet direkt hoe zij zijn lot in Jamm®r was het dat er zo vinden enig soelaas in het akteerprestaties, spreekt
heeft hun financiën In de rol van de Oude Minne lou\. 6011 droomwereld Storend kwamen die wisse-
dag 19 november te 20 - q W7V
op zondag 20 novemtaï §j J
19 u. en op maandag
november te 20 u. Alls
daarheen. Naar het Gilto
huis dan. Te Denderbellf Pgroeid
Pierre Van RcfS Wlminne:
s optie n
toneelgrt
pervlakkiger en begrijpt ZjZIZ6' naar d{
~3 natuurlijk niet direkt hoe zij zijn lot in Jammet was het dat er zo vinden ,-
nderhand zowat aller- handen heeft. Ondertussen weinig ,v kwam kijken, overmatig gebruik van hij andere facetten van zijn
gisch geworden voor alle komt de moeder binnenval- want zon evenement is wat sterke drank, een enkele mogelijkheden aan. wint
vormen van medelijden en len, en die probeert nu alles meer waard dan de rommel trekt naar een nabije stad hij aan rijpheid en slaagt
maakt er een punt van om uit om haar jongen te be- die we doorgaans op de tele om er zich liefde te kopen hij erin zijn presence op de
zijn blindheid te kompense- schermen tegen dit «vhn- X1816 te slikken knJSen In" Een sociaal geëngageerd planken sterk te aksentue-
ren door een uitstekende dertje», voor haar de ver- "a UW 'antaaie gevoed stuk dus9 Inderdaad Maar ren Zoniet de beste, dan
organisatie wat de prakti persoonüjking van het wordl met handstof van niet uitsluitend dat alleen, toch één van de beste pres-
sche dingen van het leven gevaar 6611 ®ere kwaliteit dan want Claus keert langzaam taties. die we Walter reeds
betreffen Zijn kreativiteit Hoe het afloopt kunt u beter sh?,T j?61 ^an TheyS of maar 'zeker. scène na scène, zagen leveren
stopt hij dan in een aantal zelf gaan zien want het is u >y y' a T081 u rePIiek na repliek, zijn per- Jean-Paul Vetsuypens
beslist volgende week naar sonages binnenste buiten, kroop in de huid van Jager.
het kultureel centrum legt aldus hun karakter een oud-wielrenner, die de
gaan Volgende zaterdag bloot, hun gevoelens en gesprekken onder de
zelfgemaakte liedjes, en zo echt de moeite waard. Waar
is zijn leven gevuld. wij eerst een semi-poëtisch
Maar dan komt een jong (u weet wel, de vlindertjes Qr, o--r
meisje, zijn gebuurvrouw. en de bloemeties en die ze- f g k u daar de diepste verlangens Hij laat zoenarbeiders weet te rela
laatste voorstellmgen zien ze praten en razen, vaak tiveren en af en toe enige
Hals
midde.
liet gel
•Weerden
Gebed zonder Einde
Het late poëziedebuut van Moorselaar Frans Fran-
saer die met eigen klank een poëtisch curriculum
vitae schreef. Bundel te bestellen door overschrij
ving van 180 fr. op 000-0696806-55 van Frans
Fransaer, Kruisabeel 65 te 9390 Moorsel-Aalst of in
de boekhandel.
U leest eerlang meer hierover in dit blad.
LH
Colombi in 't Vremd
Zaalken te Hairnne
Deze Hamse jazz-, rock.- en funk-groep «Colombi»
zal optreden in 't Vremd Zaalken, De Ring 65 te
Hamme, op zaterdag 26 november te 21 uur. Voor
verkoop 50 F. Inkom 60 F.
Inlichtingen te bekomen in 't Klokhuis, De Ring 65
te Hamme of telefonisch op nummer 052/47.35.49.
over de ruiBe koppen van blijken geeft van geaond ubbtkt. Max (Jan PhiUpx) probeer, Kilo (D.rk Blï^anj op een dood
brengen (pvs)
Lebheke. De akleurs die Suikerran Hugo Claus voor hel voellicht brachten (c) Lebbeke. Kilo (Dirk Blindeman) droomt van een toekomst, samen met Malou (p«l
24 - 18.11.1983 - De V<*>rpost