'ij je Trap» door Tejater '80»: lieWikomedie der homoseksualiteit Koninklijke Aloude Rederijkerskamer Hosiers Dendermonde huldigt Godelieve Vervaet De Schakel Aalst bood met «The Sunshine Boys» gezellige en leuke toneelavond t-Jorisgilde Wieze speelt in waar de ster bleef stille staan» ZZZ2"SS »- o»; £*£"35' - - Lokers Herman Gorter gezelschap: Rooms begonnen, half gewonnen De Voorpost - 18.11.1983 - 27 „roduktie van het Aalsterse Tejater '80 cies twee kappers als perso- hootr gehalte. «De Trap»» van charles nages uitkoos: 'typische ho- Sn en boeiend gebracht, t.t.z. Tejater m°8eklftuef1 ^roeP' w? 7: jeze nroduktie niet de toer opgaan, gedacht hebben... Verder rilde met deze Pl uuua r* smeren zij hem schijnhei- ;,g d jiaafde erin de twee homofiele kappers te ^gheid piaats van tra- jjg naakt, armzalig en hulpbehoevend giek aan: homoseksualiteit afcm ffekomplioeerdheid én van hun aard én van ig 'in' ((Vb. opvoering van Ir twihappij- Toch moeten wij er ook aan Pact «De Blonde Aardbei», „(Ut enkele elementen in deze produktie nauwelijks één maand gele kt UogagW1 08 den) en een hierin gedom- Op vrijdag 2.12.1983 zal, na da opvoering van .Lady 5tï[ Oodiva» in zaai Casino St. JorlsgUda. door bestunr en eigen zoon Emn De Dec- leden van de Rederijkerskamer Rostere het medelid Ter- jier J». "Lj vaet Godeheve worden gevierd wegens 10-jarig toneelju- bilenm. Sinds 1913 is Godelieve Vervaet, echtg. van de Jamrege het K.N.T.V. ad sekretaris van „Roeiers., Alex De Decker, aktfef in de haar het diplom» van 10 een fWelen. zater het stuk «De Trap» voor net gerecht moet Mill .m Harry wonen al schijnen juiat nu hij bezoek #6B „ai Irriicmn van zirr entiuö ffloke peld stuk zou best wat ek- stra publiek kunnen bete jaar toneelverdienste wor den overhandigd. Voorstellingen van «Lady Godiva» hebben ook plaats op 25 en 26.11.1983 in zaal «Casino». Kaarten voor al naamd akteur, door zijn deze geslaagde prod uk ten vriend de kapper Harry om- waren: John De Schutter, geschoold en die zich voor- Dirk Klinck (stemmen), gaf regelmatig op toernee Geertje De Beul (dekoron- te gaan in zijn oude vak. twerp), Hugo Klinck, Piet Maar zijn toernees waren Vermeersch, Mark Van doorgaans logeerpartijen Heymbeeck, Marc Van De Dendermondse toutwmiiuuDii». in de gevangenis... Luc Van Putte, Johan Velghe (uit- Bij het toenmalige toneel- maken van gordijnen, dra- Den Broeck slaagde er de- voering), Katrien' Ver- en operettegezelschap perieèn, enz... gehjk in de verschillende meersch (kleding), Geertje «Kentering» stelde zij zich facetten van deze vrij inge- De Beul, Katrien Ver- ten dienste van het ballet- in de voorstelling van «La- wikkelde persoonlijkheid meersch (rekwisiieten), korps en voor het vertolken dy Godiva» speelt ze de rol de opvoeringen zijn te ver- 1 onhiinen mint nu hii bezoek t-, duidelijk te maken, mis- Marc Van De Putte (belich- van figurantenrollen, van de hofdame «Gwendoli- krijgen bij de leden en in de Harry wonen al schijnenguistnunyiDezoex kenem Dyer vist als het wa- schien enkele keren wel ting), Dries Carlier (ge- Nochtans moet worden ver- ne„. Typisch is wel dat een zaal. tijd samen en zal krijgen van zijn oocn re m door hemzelf vertroe- met te grote nadrukkelijk- luid), Elsie Coppens (gri- meld dat zij haar eerste eerder verou- ter. ^boren mt een kort- water heKi. me), Annie Moortgat (souf- stappen op het toneel zette upgaion voor heren, stondig en lang-vergeten Mensen uit het homofiele fleuse) en Dirk Klinck in de rol van «OL. Vrouw ^beiden hun eerste huwelijk. milieu waren niet steeds ge- (zijn ingewikkelde persoon- (regie-assistentie). van Zeven Weeën» in het """'Q ai in» .10 - hjkheid, vb. de opvallende Toch wel een opmerking stuk van Felix Timmer- moederbinding, zijn Na- over het dekor: de kappers- mans; «En waar de ster rcissenkompleks) winkel ligt onderaan de bleef stille staan» met de trap (cfr. tafel), voerend vroegere toneelgroep van Voor ons -was het boeiend- naar het bovenhuis, waar het stadspersoneel. ste in dit stuk de knappe een alleenstaande vrouw 's in tal van operetten zoals ontrafeling van het verle- zondags haar minnaar ont- den en het fijn aantonen vangt. Aan het begin en van de maatschappeüjke óok op het einde van het eenzaamheid van deze twee stuk horen we die voetstap homo's: dit was te merken pen en de 2 mannen luiste- in de schijnglorie waarmee ren er gespannen naar. B Charlie krampachtig zijn Diende de trap, het symbool van hoger vermelde funk- minderwaardigheidscom- voor de anders geaarde bui- ties. Ingevolge haar huwe- plex probeert te bedekken, tenwereld niet het ganse lijk en de daaruit voort in de hunkering van Harry stuk (dekor) te over- spruitende familiale ver- naar een normaal gezin en heersen? plichtingen; o.a. het opvoe- normale menselijke gene- den van drie kinderen, ver maken. Hij droomde ervan genheid. r> t u-i dween zij een tijd van het ubilaria i door zijn blijft Dit is zowat de situatie jukkig met de akteurspres- 6er°H? «t hun traditionele waarmee het toneelstuk taties: ondanks al die toege- Ojaré, «<ine veel dat veel- "De Trap» begint en ook paate techniek om van uwé g: ^nieidinè geeft tot eindigt. Want gans de zon- angst via wanhoop tot een »n oesterijen. Geluk- dagnamiddag, -avond en - soort loutering te komen imnen we er nu en nacht worden vrij uitvoerig werd het gestelde doel niet A® m when. Charlie en voorgesteld, maar verder bereikt. Zij konden niet an Bk* ïetcn bovendien ook gebeurt er in feite niets. voortdurend geloven in de e k# niet zonder elkaar Uit deze situatie probeert acteurs (nochtans goed en A Charlie geeft zich Dyer telkens opnieuw grap- voor de rol geknipt) en .den 133 ogn prima-akteur, jes en narigheden te halen, raakten dus niet vertederd 35 ito; «ftover zijn grootste maar de grappen worden Df tot deernis bewogen' jens,ifj ffiblijft zelfs denken steeds minder grappig en Harry, gespeeld door Rony in stevige come-back, de narigheden steeds fjombaut een lieve Ijcgaaam aan wordt erger... zwijgzame man die zich irt Va ijdelijk dat Charlie ei- Akteurs en regiewerk steeds bekommert om Char- rans Si nooit verder ge- wonen al Ue en graag rond hun rela" rtn* i» travestieahows samei^en hebben tie «m roht gesihnetje wil "heffen:; se kroegen. Uit on- J «Hare Hoogheid wil niet trouwen» - «Gasparone» - «Walsdroom» - «Graaf van Luxemburg» - «Blauwe Masker» enz. verleende zij haar medewerking in een n sart hij Har- misschien daardoor al lang dat de wereld wat vriende- «De Trap» was persoonlijk toneel 1 toen de enophouden, maar het punt bereikt waarop zij hjker en verdraagzamer Luc Van Den Broeck haalt doorvoeld en verwerkt door taak van opgeefster waar, r nn ollraara 7Bniiu;»n hecrin- „„I, naar onTP mpniTKr het. leen- Teiater 'RO: Teiatnr '80 wppt. naar onze mening het leeu- Tejater '80: Tejater '80 weet taak die zij tot op heden, wenaandeel van het (be- waar het staat, het weet wat wanneer ze geen rol ver- trekkelijke) sukses van de- het wil: Wie zo'n taboe-the- sMeds zioh ze produktie naar zich toe, ma als homofilie durft en neemt zij was en nog zijn akteerwerk was een ge- kan aanpakken, is een gro- steeds bereid haar mede- nuanceerde, soms echt te theatergroep in het Aal- werking te verlenen aan waar dé" m benauwd voor het vernederen en het weer kwam over als de zorgelijke knappe, kreatie waarin het sterse. Verder kon je vaak voorstellingen ingericht iheidï k«n zijn dochter die goed te maken, ongetwij- en zich uitslovende man, dualistische van deze ijdele (glim)lachen met het stuk: door de zustervereniging dorait mds haar geboorte feld op de manier waarop een figuur met traditionele mislukking goed naar vo- het was tragisch en vrolijk «voor Taal en Vrijheid» uit 1 20fclmeer gezien heeft, talloze echtparen dat even- trekken al was naar ons ren kwam. ge,^k; Te^altef._maakt® Aalst. Verder is zij steeds -«e, irdtvoordetoeschou- op eikaars zenuwen begin- zou zijn. Harry was dus ook le dag7- Melijk dat hij hem nen te werken. Vooral op psychisch meer vrouw dan ca ik niet kan missen, zondag als de kapperszaak man, tot aan het verlangen da moet hem bovendien gesloten is, weten zij niet naar kinderen toe! Rony ;zoek» opbeuren als er iets veel anders te doen dan met Rombaut kweet zich goed Charlie is boven- elkaar te kibbelen, elkaar te van zijn taak als Harry: hij speelde gevoelig en soms op de rand van hetsentimente- ^eekende) sarkasme van b de wat oudere huisge- ^er' waardoor het stuk hlpmontAn van vvjanrn Iro, - .«9'4 elhaar reaktie echter eens doen. g man bah merkt dat haar Tegenstanders van dit stuk arnaJ nu samenwoont met vinden dat dit toneelstuk jger a tot aan het midden in de niet s ïilijkheden stapelen hteratuur en de literaire 8. Tijd® wier op: één van bei- brij zit. Verder zijn zij van ikomfi a were, Charlie, is door mening dat het helemaal rend oezoeka fitie betrapt, toen hij niet werd gezuiverd van gepei... grotedea pwenklederen onze- niet ter zake dienende ele- £,uc van Den Broeck gaf onie njfc raoratellen had ge- menten, woordspelletjes en - - -• gevoel zijn tekst soms te Regisseur Roger Dewilde duidelijk dat het ene het behulpzaam bij het vervaar- tranerig. Rony Rombaut hee^ het te bijtende andere niet hoefde uit te djgen van allerlei toneelre- (maar vaak ook komisch sluiten. Dendermonde. Godelieve Vervaet wordt gevierd bij de quia ie ten. inzonderheid het Rosiers. noot, steeds maar bemoede- r ook steeds maar w gestalte aan Charlie, of andere be- gratuite kwasi-wijsgerige mislukte en zich tot kapper 1— '■vai- 'gedegradeerd voelende ak teur». Hij was een zoge nneen nachtklub. opmerkingen. Ook menen komt nog dat hij nu zij Dyer kwalijk dat hij pre- elementen van zwarte ko medie bevatte, blijkbaar niet té hard willen laten aankomen en praktisch alle nadruk gelegd. Op het ge voelige en sentimentele van de knappe dialogen. Andere medewerkers aan T. Van De Brulle en D. Sedeyn in glansrollen vol huiselijke humor iage aan Lowie Brandt te mal n. Maai l een een kad bak'iedaarbuiten overigens evenzeer kijken de toneelliefhebbers vol achting uit naar de prestatie, welke de Koninklijke Toneelvereniging Jortogilde in Felix Timmermans' klassiek geworden «En waar de Ster stille staan...», op de planken van het Gildenhuis zal zetten. De «hausse» e prestaties van de Wiezenaars sinds enige jaren kenmerkt, verantwoordt /rietoms deze «blijde» verwachtingen. utroduktie sloegen we een praatje met Frans Bosman, al ruim zeventwin- - aan de slag bij de gilde. Iemand bovendien, die ook van de partij was IRfl lebbekenaar Lowie Brandt, in 1963 diezelfde «Ster» op de Wieze scene ■|»erde. Frans kroop toen, net als nu, in de huid van Suskewiet. ,t de Mn, jj muziek „The Sunshine Boys» van de Amerikaanse auteur Neil wordt krijgt, hrtpuMKtkm Simon op de planken gebracht door de Aalsterse toneelve- gw tP t graag den heeft gekregen speelde reniging «De Schakel» is uitgegroeid tot een genoeghjk woord. Want ató levensechtë ^dere ko- avondje-uit, een luchtig bUjspel over het komiekenduo miek Dolf Sedeyn Willy Clark en AC Lewis die na jaren prima samenspel suksesnummer nog eens t elkaar grondig beginnen te haten. zonder twijfel wZ opvoeren voor de TV. vetten met sijn trieste en glorieuae deze produktie in Srde voor enkele uurtjes teater.muse- behoorlijk niveau, vat duidelijk gea.ppreoieerd vOTtoeitog^derepetitms dam»... moet die vrees wer kelijk tot de toeschouwers doordringen. En dan heb ik het nog niets eens gehad over de sociale betekenis van Timmer mans' stuk. Dat aspect wordt wel eens over het hoofd gezien, maar het is er. Vergeet het niet. Kort om, «de Ster» is werkelijk één van de mooiste brokken toneel, die ooit door een Vlaming geschreven werd. dan, maakt hij zelf voorbe- jaren geleden, mochten „„•v.-—. houd, de jeune-premier en smaken. In.die sfeer moe- Ie 8inU sBosman is één van de de vrijersrollen. Die hebben ten we het publiek van van- look ill '^rouwen, van de me nooit gelegen uiTÏÏS" SÓ t de Sifi h 1956. moment Bewondering voor Lowie Schrobberbeek zegt «Pas fNn broer Remi, de Brandt. °P voor de Zwarte Ma' wederopnam van de Tijdens de voorbije 27 jaar 9 bestaande kring kreeg Frans Bosman de lorerwint» en de St.- kans kennis te maken met d Ai» [ilde (her)oprichtte. diverse regisseurs. Aller- hulde fcf lij reeds van de partij, eerst met Lowie Brandt, die odie e: trans Bosman op de zowat tien jaar aktief was aktivitë to stond, was hij lid als regisseur bij de St.-Jo- !fe Koninklijke Fanfare risgilde. Achteraf met Fer- ai" Cecilia, alias 't muziek nand Macharis, Herman De Maartó Van Roy», En toen die Leeuw, Erik De Corte en orheeni: fare op zekere dag een William Guns, lestendi!! stak opzette, Frans Zonder afbreuk te doen aan n steeosi speelde en deze erva- de kwaliteiten van de overi- n meta hem best beviel, werd gen, merkt Frans Bosman meensi^ goesting naar de plan- aan, toch heeft Lowie voor bs geboren. De Bosman- Brandt als regisseur de jaar«aren trouwens haast meeste indruk op mij ge- eideeky door de toneelmikrobe maakt. Wellicht omdat hij Nb pen. Want ook Frans' me de eerste stappen op de Btonden op de planken aanleerde. Boven- Eén van hen trouwde dien ook omdat hij zich als anstaa^ Edward Cornelis, die een ware vriend van de spe- ikkennf jent was en ooit ook Iers manifesteerde. Met at ra» 8ter» regisseerde. In weemoed denk ik terug aan stuk - patronaat. de talrijke «na»-besprekin- dan M? ïpronkelijk opgericht gen na de repetities. Ver- snkei®» zang. en toneelvereni- mits ik toen nog een stuk Zl lu Sti-Jorisgil- jonger was, heeft mijn in ta bjoens de eerste twee voorkeur voor Lowie aannw van haar bestaan Brandt allicht ook te maken likens én een vo- met een portie jeugdsenti- el°ï «m toneel- ment. 1 angen konden we Feit is dat de kring met het •aid de besten, her- opzetten van «En waar de verjfcw mFrans zich, want de Ster bleef stille staan», een is er pswas toen in eerste ka- hommage wil brengen aan "ygerangschikt. Lowie Brandt, die in 1963 ineelspelen haalde datzelfde stuk van Timmer- irrJMiTit ïet ^rs ArhPi I bukken opge- den overleed. fK» hoevesl stukken De ster: iets onvergetelijks Je merkt het meteen. Frans Bosman is in zijn nopjes met de opdracht nogmaals Suskewiet op de bühne te - in hoofd- ais in zetten. Dat kan je geloven, ras ttlea was hij aan het hij toe. Wie de «Ster» niet graag speelt, heeft m.i. zowat een kwart eeuw geleden, geen toneelbloed in zijn lijf. Dat is immers iets onverge telijks. Met «De Ster» zit ronique De Coninck, Chris tel Heynderickx, Guido Heuvinck, Hilde Bosman, Noëlla Van Mulders, Peter Cami, Patrick Aelbrecht, De voorstellingen hebben plaats op zaterdag 26 no vember (20 u.), zondag 27 november (19 u.), vrijdag 2 en zaterdag 3 december (20 au.) zondag 4 december Het "zit&a!h.w" ingebakken (voorbehouden Zieken- in ons volk. zorg), vrijdag 9 december Daarom ook heeft regisseur (20 u.) en op zaterdag 10 William Guns voor de oor- december (20 u.), In zaal spronkeüjke, klassieke Gildenhuis vanzelfspre- aanpak geopteerd. Ook wat kend. Gratis nummeren het dekor betreft. Het ge- der kaarten kan vanaf zon- beuren moet zo levensecht dag 13 november te 10 u. in mogelijk overkomen. De het Gildenhuis, Aalsterse- mensen moeten er zich heel straat 115. dicht bij betrokken voelen. 21.31.49. Dat is ook de reden dat de ment van oenoorujK niveau, daarna wanneer één handeling verplaatst werd werd door het Aalsterse stadsschouwburgpu e van hen een hartaanval zes straten en van Wiezes Neil Simon is zonder meer voerde m zowat aUe music- droevig. te maken gaf NeU kapelletjes. Zo hoort het. een gerenomeerd 'leveran- hall s terwereid Ze waren SimQn ze plaatsje in een cier' van toneelstukken- even beroemd als het duo tehuig voor b^a^de arties- Speldata voor-de-gezelligheid. Met Laurel en Hardy, maar on- ten Een twijfelachtig hap- «En waar de Ster bleef stille zijn misschien soms wat gelukkigerwijze en net nd ais je het mij staan» deed regisseur Wil- droevige humor schept hij als Laurel en Hardy kon- vpaa liam Guns hij leidde de allerzins een sfeer waarvan den zij uiteindelijk elkaar gilde, enige jaren geleden het publiek zich tegelijk uit niet meer uitstaan. Kort- Akteurs en regiewerk met «Adèle» naar tweede en thuis voelt. Daarmee be- om, nadat zij gedurende Dat Tuur Van den Brulle en kategorie een beroep op doelen wij dat niemand zich een jaar alleen nog tegen jhet veei ver- Paul Moens, Frans Bos- hoeft in te spannen om het elkaar spraken op de scene, misschien niet veel man, Hendrik Wijnendaele, geheel te begrijpen. Een- zijn ze volledig uit elkaar kwamen dan nogal "AT";' Mieke Van Driessche, Jo De maal erkend als meester op gegaan. ontxfrvlakkie gekibbel hgt ^ark erg aariflg ®n Meyst, Jozef Vermoesen, het teatergebied kan NeU WUly leeft smdsdien ergens oroandaUo* getabbel^g dig was, speelde heel keu- An Bosman, Julienne Van Simon zich veroorloven om in Manhattan op een hotel- gegeven Hove. Roger Cami, Reddy een heel dunne intrige te kamer Al woont in New h^ftm^zy^l^ gegeven Van der Borght, Paula De spinnen: «The Sunshine Jersey bij zyn dochter. Op ljjk. Het handelt Ridder, Vera Bosman, Ve- bo^.^daar toch we. 'n djt alleen maar over twee gede- verleden, was ook m zijn sas. Als Al Lewis, die bij zijn verval nog krampach tig een waardig heer zijn wü ophouden, leverde hij een knappe en nette akteur- sprestatie af. Beiden waren als onbeholpen, rondschar relende, geestig mopperen de mannetjes, die voortdu rend dwars wülen liggen en het in de grond allemaal niet zo kwaad bedoelen, okee. Lief maar lastig... André Hendrickx, als een jong impressario, die als neef van het oudje Willy uit elkaar. C.B.S., de grote T.V. zuilprogrammeert Sen komieken, meer types The Sunshine Boys: inhoud een groots opgezette show, dan karakters. Het blij Wil.y Clark (Tuur Van den waarvoor se gra.fgrhA ^^*^3 Brulle) is een oude avandi- Sunshine Boys» naaaen viUe akteur die gedurende geëngageerd drieënveertig jaar, samen Op df met zijn vriend Al Lewis ment Tel.: 053/ Pierre Van Rossem eater van Lokeren «Herman Gorter Gezelschap» treedt aan met een nieuwe _T S ^Boejman sindsdien op vïi voorkwam, "kS llmet Precies te zeg- jdeclijf i. Hy schat het aantal irspK'0 de 45 en de 48 stuk- kreatie «Rooms Begonnen, half Gewonnen» van gezucht' - ..nM Onrronna .inent- ven, ook al ontladen zich STtomMr'w dit het mo- »eel wat emoties en valt er. verzoening ondanks enkele wat te tra ge passages, heel wat te la chen om situatie en dia loog, Soms is er heel even een aanzet tot wat Tinter- iaans', waartoe het gegeven zich in feite uitstekend zou toe lenen, maar NeU Simon haast zich dan langs de rechte lijn, snel naar het kluchtige door te trekken, want hij mikt samen met «De Schakel» op een veel groter publiek. Blijspelen worden immers zelden ge bruikt als middel om de toe schouwers enig inzicht te geven in maatschappelijke ontwikkelingen en algeme ne menselijke verhoudin gen. Dergelijke stukken zijn er meestal op gericht de toeschouwers een wereld voor te schotelen, waarover in het beste geval wat ge gniffeld kan worden. Ze Aalst. Vast als Eik Hofstade bracht Rust a la Russe. Aan zijn dikwijls zó geschreven de wand de grimmige gezichten van de Russische leiders, dat ze nauw aansluiten bij op het podium de speelse lach van de akteurs (per) de gedachteriwereld van r r r een breed pubhek. De bewijslast van het stuk «The Sunshine Boys» hgt helemaal bij de twee ak teurs die de komieken spe- pak klerieale Voor de Herman Gorter- KxtjttL.c «iiwuu. E>Tl,* °°k, worden kring een pracht van een Marv O'Malley, en in regie van Suzanne Jucht- dank zij scherpe milieute- uitdaging! mnruï Het is een deels speelse, deels grimmige kening en typische dialo- «Rooms begonnen, Half ge- len_^raur Van Den Brulle satire het r^gimise opvoedingssysteem in een ?en- £t ecM*>emetbaar_, wonnen» wordt gespeeld katoliek meisjespensionaat in de ^hhte uiüform (tot de on- zeischap op zaterdag 26 en U)k doorleefd toneel en van den, nauwkeurig gesitueerd in de t^d ook septem P het ge- zondag 27 november 1983 gezamenlijke wrijvingen ber 1956 tot juli 1957, één kompleet schooljaar, ae^ neg|r telkeng Qm 2Q 15 u de' oproepen. Jammer toch wel jjWtUU UVC1 uc aiiiic "UB"* kindies; de allereerste sek- Torenzaal van de Toren- aat af r» i r _iTnnnr rrvih 7.n 1 i tiATinnn met huil suele ervaring op de sofa, straat 1 te Lokeren. Mary O'Malley heeft in nieke nonnen en ma van huig zijn; De toegangsprijs bedraagt haar «Once a Catholic» af- godstaeustleraar met «n ((katholieker<1an-de- 140 fr. (of 120 fr. voor CJP i A-vrvtooire Daar ieudige vrijers, met L «HU IIBL |n ook 9 Met pubüek kent hem i. m? I van zijn komische 'nd dl Van de vertolkin- jt allew «e de -meer ernstige wjujüb. iviot «l/v bw umu- «vruj iQ1,Hio-e vriiers met net ttainuuDum-uoji-uc- j I punt)* gingen. En Frans dag en nacht bezig. Precies gerekend met een groteske paar jeumg j paus»-syndroom van de Ie- en +3 pas), orzittwj ter illustratie, de of ge een ster op uw hoofd waaier devote toestanden hun zangwowu ren; de jonge fat die wel Kaarten zijn te verkrijgen jer, Kf ®ng6 roi van gekregen hebt. Of ge wilt of en «bondieuseries» die, hoe- der; nun p vraeen priester wil worden, maar bij de leden van het Herman eater «toeetje» in «Gezworen niet, ge geraakt er door wel lichtjes overtrokken in en hun veie wiuug dan op „ryke,> Gortergezelschap en m het beriut "eradenn en het meer meegesleept. Welk toeval je de komische aanpak, nogal op de (rfe*?p^„ ^zo leuke parochie, en op voorwaarde bureau van VW, Toren- brecbi1 taische personage van dat geeft? Moeilijk precies bekend zullen overkomen wassenneia, uie dat hij de katjes in het don- straat 1 te Lokeren. Kr°" te omschrijven. Maar het bij alwie uit de generaties en heenyx-suggoa ker nog te fcnijpen krijgt: Kontaktadres: Roger Bus- heeft inderdaad wat met vijftig en daarvoor met dit belyernaaujes, - het WQrdt 8tuk voor stuk sens, Dr. Vannestestraat 28 «geloven» te maken. En met soort onderwijs te maken P10.1^1® rfiscioh- met een flinke scheut Britse te Lokeren. no hol eve- zwugt. de aftandse aiscipii grappig maar toch zo mager... Tuur Van Den Brulle en Dolf Sedeyn, allang geen "boys' meer, maar als knor rige, oude, afgedankte re- r-'ouuaKB V Ëtieotfp Krag, dat hij üi .^gen hun lied» i^n rekening nam rig en korrekt. Nellie De Herte, eèn aktrice die nodig was voor de suksesscene van het duo, zagen we jam mer genoeg maar in één scenetje als een verpleeg ster, werd door de regis seur Jo Van Den Brulle met veel humor aangepakt. Verder zagen we nog Gode lieve Huys als Miss O'Neil en Gary De Swaef in de huid van TV-studiomeester in de kleinere rollen. Andere medewerkers aan «The Sunshine Boys»; Su zanne Cassiman (produk- tieleiding), Bert Van Der Borght, Dries Van Herzele, Joris Vonck, Mare De Lo- vinfosse en Jo Vanden We- ghe (dekorbouwers), Gaby De Swaef (geluid) en Bert Janssens (belichting). Jo Van Den Brulle nam de regie voor zijn rekening, hij bood een degelijke hoe veelheid aantrekkelijk spel, maar is naar ons gevoel soms vervallen in te voor de hand liggende oplossingen. Zo werd hun sketch, die nog eens weer zo komisch had moeten zijn, werd dat niet. Toch schotelde Jo Van Den Brulle ons een lekker avondje uit voor. Hij be greep maar al te goed dat een blijspel zijn eigen eisen» stelt, waar de logica geen eerste functie in heeft; iede re grap moet praktisch on middellijk raak zijn en de bezoeker dient nauwelijks een adempauze gegund te worden. Zo heeft De Schakel de meeste effecten die in «The Sunshine Boys» zaten, eruit gehaald, boze buien, dwarse grapjes,... dat alles in een voorbeeldig ritme. Tot slot De Schakel heeft met «The Sunshine Boys» dankzij al le samenwerking een kun dig verzorgd ontspan ningstoneel voorgeschoteld De gezelligheid, ook bij ak teurs zelf, droop eraf, en dat werkte aanstekelijk... .„„wuiiy nam. 'iBCWVOili' w iuonou. ÖLAAA L dflimndP ril SOID11- 1UÜII TOR Iiuwvw .V— Bosman als ak- bijgeloof. Met de sfeer van heeft gekregen. De beleve- vreemdheid humor uit de doeken ge- ÜOQ (Mil ra»;..i nn Hoo 11 AVitAn „irtAAxx "<iii nt.fti VIiftleU" Hö, nr\rr inupfll mppr ren regisseur dus op. Behalve en dwaallichten, nissen van een stel vijftien- t h*» vrome die sommigen onder ons, jarige meisjes met tyran- van - daan, en nog zoveel meer. den met ruzie uit elkaar gegaan, hadden meestal de juiste toon te pakken. Tuur van den Brulle, ster van het stuk, goed op dreef, waarbij moet aangestreept en warm ap- worden dat hij met aijn rol Plau» °°k als oude en ietwat gefrus- Jo Bruyn

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1983 | | pagina 27