inst Iveraers artten seizoen niveau Kallo Superlatieven voor Harry Deswarte bij De Goudbloem in Sint-Niklaas Clapdorp Sint-Pauwels twintig jaar jong Leo en Leon jubileren Sh,•ZUSETS m—'va— weLn^p' Frangois s Sack, De Voorpost - 25.11.1983 - 21 i ,-ujyacht die de Kallose toneelkring Const eW rs uit kallo uitstraalt is niet te schatten. het «stille seizoen» onderging de feestzaal Thet Parochiehuis een grondige schoonmaak. 1 werd volledig herschilderd, en dit in een van kleuren gaande van lichtgeel over e naar donkerbruin. Een nieuw «voordoek» [mantel werd opgehangen. De speelruimte d omgebouwd, inkluis de aanbreng van een ■dig nieuw dekorbouw- en belichtingssysteem, De teohnische ploeg van Const leveraars heeft Ln werk verzet en het resultaat is gewoon t te noemen. Vandaar dat de «dames met vervreemden of in eento nigheid te vervallen. Een moeilijke opdracht die kun dig en stijlvol werd ver vuld. Om de prestatie van Harry Deswarte te om schrijven zouden we een reeks van superlatieven moeten aanwenden, We houden het bij de daartoe meest gebruikte woord: af «De man in kwestie», onge- dier Ngoie, Lea Van der Aa, (tot en met). We onderstre- twijfeld een zeer sterk to- Veerle Vercauteren, Suzy P611 graag het grandioze Willy De Greef, «De klucht neelstuk, waar het etiket Cappendijk, Eric Loquet en bruilofttafereel en de domi- e,,T,r tm* hnr, nerende scène met de zelf- Prachtige kostumes. Sfeervolle belichting. Passen de muzikale onderlijning. Sober maar uiterst fink- tioneel dekor. Schitterende vertolking. Een bijzon der knappe, in een zeer persoonlijke visie gestelde, regie. Inderdaad, we hebben het over «De man in kwestie» van Felicien Marceau (of moeten we stel len Felicien Poppe?) opgevoerd in de stadsschouw burg te Sint-Niklaas door De Goudbloem (fotomate riaal kreeg u via De Voorpost van vorige week) niet zonder fierheid het talrijk opgekomen Toneel in Kallo. Const leveraers vertolkte, in een regie jekfbakske vol) mochten verwelkomen. van de brave moordenaar» dw«komedie» werd opge- Suzy Tfelt droegen in hun nerende scene met de zelf- Wiirht van de brave moordenaar» werd geko- kleefd, wat meteen om reep. kleinere opdrachten moord van Maurice als re- teeemoet te komen aan de vraag van het kommerciële en publicitai- zeer veel bij om het geheel sultaat. Minder gelukkig t neelDUbliek van Kallo om eens een volks die de eerder ondankbare Smet. Hij lijkt voor Kallo ging ten gevolge van enke- re redenen te sterk werd keurig en homogeen af te vonaen we net eigentijds tonee p tnnAoliwnrU roanrhii nncr een ro1 van David de kool- een buitenbeentje te zijn le teksthaperingen voor een benadrukt. De toeschouwer ronden. Nieuwkomer Ste- tmtje dat regisseur Poppe te brengen, nj_xt-»_ marchand, wars van alle want met een vingerknip stukje de mist in. Zonder die richting schouwburg ven van Peteghem heeft in het slottafereel meegaf. Het tw1 1U, wc lelijk kon worden gelachen. Om a v r charge, netjes in de goede kreeg hij de «lachers» op flht» wn (zeer) groot aantal vertolkers nodig is hield. Maria Ergeerts zijn hand. Hij zette een to- [e te worden uitgekeken naar een paar mede- nam Doka, de groensel- taal over-gechargeerde ty- jjrkers die niet tot de eigenlijke toneelrking beho- vrouw, voor haar rekening pering, die uit één of ande- en deed ons op slag denken re parochiesketch was ont- aan de echte volksvrouw- snapt, op de planken en rde program- neel te zetten. Hij vond in leurster. Hendrik Van voerde bijna los van het deze (kleine) tekortkomin gen was het een daverende, sprankelende produktie ge worden. Toni Van de Keere stond in voor de nodige teksthulp. Een deel van de cast mag was gegaan om een aardig de meest positieve zin ver- Hij-personnage en Marceau stukje te gaan lachen was rast. Met een verbazende bleken daarmee niet erg ge er dus aan voor zijn moeite, presence en een duidelijk diend. Wij houden het liever bij de innerlijk beleven vertolkte Graag vermelden we de ij- bepaling drama of hooguit hij de tot zelfmoord gedre- verige werkers achter de tragikomedie. Daarbij ven Maurice (toch opletten schermen: regie-assistente komt nog dat regisseur Dré voor verstaanbaarheid zin- Lieve Van Broeck, kledij- dat dit Eric Van Oevelen (cipier) Exaerde heeft het als Mr. stuk een nummertje op. Het haar bijzonder dankbaar Poppe het weinige dat op de suitgangen). Het moordge- advies van Therèse Schoe- mort tnnoolmBdotPr Hpr- duidelijk naar de toe- een voortreffelijke tegen- Baert, de fotograaf-repor- publiek leek er nog best te- toe zou worden speler. We vernamen dat ter met zwier, kleurrijk en vreden mee ook. We zijn er Met de nadruk op Eric, door het «uitvallen» plankenvast voor mekaar zeker van dat regisseur De klucht en van een akteur, deze moei- gebracht. Greef hier, omwille van «de toch wel zeer lijke en zware rol heeft Georges Thomaes die zich, goede gang van zaken» mei nog moeilijk aan- overgenomen en in een mi- als we het goed hebben, tegenzin verregaande toe roman tiek. Er nimum van tijd (zowat drie voor het eerst ook op de gevingen heeft gedaan die iet geaarzeld om de weken) te verwerken kreeg, planken waagde, maakte er we hem als oude toneelman .kruiden», in de Vandaar dat we hem het te een droom van een bakker- niet in dank afnemen, an inslaande plaat- temporemmend akteren Verlent-typering van ter- Niet zo verwonderlijk dus door Georges Thomaes. Doe te ge- (waarschijnlijk te wijten wijl Luc De Rechter, ook dat het tweede befrijf (in 't voort, en zie niet om, Const >ral de na- aan teksttwijfel) vergeven nieuw in het Const-gezel- gevang) wat stroever en leveraers. visue- en hem om zijn goed in de schap, knap presteerde als traagjes verliep. Ook het we graag on- hand gehouden vertolking de met-domme-lach-bedeel- einde van het vierde bedrijf de wachtmeester der zijn. Een pluim voor kleed- lachspieren enige invloed beuren een groots mo- vaert, toneelmeester Her- ster Hilde Bogaerts en een kon hebben blijkbaar zeer ment in dit Marceau-stuk man Van Brande. Guido zwaarklinkende bravo voor bewust heeft onderdrukt. werd jammer genoeg Van Gijsel en Bert van muziekman Wim Heylen en Wanneer dan één of ander met een te snel doorgedre- Brande zorgden voor «het belichter Kamiel Waege- komisch effekt toch werd ven moeilijkheidsomzeilen- Dekorbouw^enjje- mans. Voor de publiciteits- toegelaten leek het al niet de regie bedacht. meer zo goed te passen in Minouche Van der Aa ak- het geheel of een tikkeltje te teerde sober en was behoor- zorgen werd gerekend op Marienka De Vriesere en al- werd gekoördineerd nadrukkelijk in de richting lijk stemnuancering lichting waren in handen van het kundige schouw- burgpersoneel De Goudbloem, laureaat van het 48ste Landjuweel, heeft met «De man in kwes- andermaal een parel Er werd bij- graag feliciteren, al aandacht be- De rol van Anneke, de ci- ndarmen. We zagen een op- het knappe de- piersdochter, werd glans- voering met Veerle Tho- Itot en met de kleinste rijk naar voren gebracht maes als Rozeke maar zijn werden met zorg door Karina Verdiokt. Voor er zeker van dat Use Poeck gekozen. Toneel- zover we konden nagaan het minstens even goed oland Van Gijsel was het Karina's vuurdoop doet. Proficiat, schavuiten! Omer bij Const leveraers. Laten Advokaat Lootens werd in Cross, Jef we er onmiddellijk aan toe- een doordrammersstijl ge- Present, voegen dat ze uit het eerste speeld door Hedwig Drie- Robert keus toneelhout is gesne- ghe. Een ondankbaar per- omaes, den en alle lof verdient. Ook sonage waarin te weinig is Leo De Eric Van Hal kwam schitte- ingebouwd om te schitte- Keere, rend door zijn eerste toneel- ren. Danny Van examen. Hij hield de gevan- Marcel Beeldens zagen we Van Raem- gene-figuur sober, soepel als direkteur van 't gevang. Vlees- en vermeed kundig alle Hier was een tekort aan 11 Wae- overdrijving. Andrea Wee- tekstkennis merkbaar. >m hun maes kreeg de opdracht, Marcel probeerde het weg prestaties alvast juffrouw Van Arkelen te te moffelen achter een (te; verdedigen. Ze deed het met gechargeerde, maar toch was ook de ver- allure, nauwgezet en uitste- rake en juiste typering. Hiervoor te- kend typerend. En dan was Meester de St.-Hubert zou Cross en er de fameuze kliek (de leve- worden waargemaakt door Werke- ranciers van 't gevang) die Willy Vleesschouwer We dus onverlet in het juiste tempo, goed op zeggen wel: zou. Spijtig ge- de speelsters en elkaar ingespeeld, met noeg bleef deze vertolking, in de meest gun- vuur het verhaal kwam hoewel handig en getui te la- kruiden. Leo Van Bulck als gend van enige ervaring, Freddy de notabele van het leveren- beneden de normen die we kans gegre- ciersgezelschap, met name voor een goed akteur als met overtuiging, Schallier, akteerde met het Willy mogen vastleggen, itor vai toetogeladen en vlot een vanzelfsprekende gemak Het komt ons voor dat ook Bril de van de oude toneelrat. Jo- in dit geval onvoldoende it of thBWmd-figuur in dit to- han De Schepper kreeg tekstkennis aan de basis tival. met de hele aan" F1001" de beenhouwer te ver- lag van het minder ■toonde m het 061,816 en de werken. Hij deed het met resultaat. Faes, de gevan- Ulin het zichtbare inzet, net als zijn genisdokter, werd op het to- kollega Clement De Mayer speeld» door Raymond van de karikatuur typering maar toch met een tekort belastingsinspekteur) ge- aan innerlijke bewogen- duwd of in te groot aange- heid. Dan liever de grens speelde, zichtbaar opgeleg- van de gevoelige snaar of vastgeprikt op zijn schitte- SMERNA de bewegingen («hij is toch van de tranerigheid (b.v. de rende toneelkroon Om dit niet gekwetst zeker?») uit- keuzestrijd tussen vader en theaterevenement aan het gevoerd. Zo zou het ook echtgenoot) overschrijden publiek kenbaar te maken best kunnen dat de fraai dan de te kille afstandelijk- werden kosten noch moeite opgezette «historische re- heid bewaren. Zeer geloof- gespaard. Er waren een konstrukties» bij herhaling waardig, vlot in beweging goed gelanceerde publici- het tempo iets te voelbaar en met een prijzenswaardi- teit, affiches en inzet van hebben gedrukt. ge zegging tekende Frank zovelen (tot en met het bede- In de slotscène leek ons het De Beule op treffende wijze len van strooibriefjes aan streven naar het indruk- de verschillende karakter- de ingang van de schouw- wekkende apotheoseeffekt, trekken van de jonge Hij. burg). Toch geen storm- naar een vrij grotesk slot- Steunpilaren in dit toneel- loop, geen volle zalen, geen beeld, te overtrokken. gebeuren waren Lieve Van belangstelling in verhou- Wim De Schepper gaf stijl- der Aa en Harry Deswarte. ding tot de geleverde in- vol gestalte aan de direk- Als «geweten» bewaarde spanningen. Waar bleef het teur Blaton-Roux Lieve, evoluerend in een theaterpubliek van kul- Dirk De Corte (knap als tv- aparte speelstijl, de nodige tuurminnend Sint-Niklaas? presentator), Griet afstand t.o.v. de haar om- Naessens, Frans Caudron, ringende personages, zon- W.D.G. Marie-Claire De Coster, Di- der daarom van de story te komt, een borrel uit ismunster. Op de Ruiter voerde de lokale kring op «Huwelijk zonder verkeerde fles krijgt van A. Baert (dw) 1 Ze brengen volkstoneel, ludieke thrillers en kome dies vooral, en hebben daarmee enkel de bedoeling zichzelf en hun publiek te amuzeren. Enige andere dorp ook de énige toneelvereniging. Daarom zijn ze jBmHg heette het stuk. «een toneel- stukken akkoord Aan Be- spel in drie bedrijven door ckett- lonesco of Ibsen Clapdorp vroeger... Jan Grasfeld». Mannento- waagt Clapdorp zich met. „£en buitenkansje1975. neel nog, want gemengd to- Het gaat erom een beschei- yjnr staandeFrangois Daneel, Bernard De Cock, Marc Meul, Gaspar Samson, Leon neel was in parochiezalen den> blJ v°orkem komisch /zittm^. Rjta De Cock, Leo Van de Voorde, Maria Soetens, souffleuse Lydia Van verboden. Preuts verleden. sPel °P 6011 l6C1J oenoornjKe l/, Frida De Cock Leon Meul speelde mee en manier voor het voetlicht te Vlierberghe en tnaa De lock. Bernard De Cock, Gaspard brengen. Het Clapdorppu- Sampson, Romain Dhol- bliek zou dit overigens als lander, Freddy Van Vloebe- de^o- van Aleugart op. Dit het lijk van haar man onder ke en Willy Van Mele. De neejvereniJ 8tuk is het verhaal: Ingrid San- het balkon in de tuin gevon- regie was in handen van oiwrftnt r kw>r toe ders is zopas verkozen tot den... U ziet Marianne Leo Van de Voorde. Knip- Niet ^nt^viOTk^r toe Charme mQoiste T___ seis bevestigen de juistheid crastoDtredens voor verkoopstertje van de stad. van deze sentimentele te- gieken- in Ze- Om wat al te opdringerige rugblik. Na «Het Gouden SSlS aanbidders af te^chrikken, Recht» voerden de gepen- le-Huivelde, Smt-Gilhs en een revolver £Xr=Be»Ka': J£n -enen op het trien» op, waarin «Nonkel _e^ïa£|i8 f1968) 1(Be- Enige uren later belt de po- Jan uit Amerika thuis- ^Be- m^aar uit bed: men hift Janssens als Marijke Wen- selaar, verslaggeefster, Hil de Van de Voorde als Ingrid Sanders, Herman Slowack als haar man, Mare Meul als politie-inspekteur, Lucrèse De Keyser als het hulpje in de huishouding, Frangois Daneel als Flip Worgel, Bernard De Cock als officier van justitie, Ma ria Soetens als diens vrouw en Rita Verstraeten als de portierster van een vrou wengevangenis. Voor de regie tekent nog maar een keer Leo Van de Voorde. De voorstellingen gaan door in het Parochiecen trum in Sint-Pauwels. Kaarten kosten honderd frank en u kan ze vooraf telefonisch bespreken op volgend nummer: 03/ 776.61.36. Leo DE BOCK well (1970) en «Met hartelij- nog een rover koït opda- gelukwensen., cok van gen.. Een klucht, de titel D'ck Vfm Maasland (1971) alleen al. Een verslaggever preslaties die erg van het Parochieblad no gunstig onthaald werden, toerde' .Het is zeer lang ge- In 19ra- net vóór de droeP leden dat op onze parochie afscheid de Da- gedaan werd aan liefheb- vidsfondsafdehng en als berXieel. De inrichters "C1fi°rP;L van -Het Gouden Hecht, aanduiding voor .Sint-Pau- mochten zich verheugen in wels.) voor een eigen leven F F die hij m 1975 opkleefde steken». Leo en Leon om «Een buitenkansje» mee ijw »u uw" te nemen. Het meeste plezier beleeft Clapdorp is gegroeid als men bij clapdorp nog altijd gezin, vertelt Leon oorl i-onpt.it.ion Planken- Meul mij. Leo Van De Voor de en hij maken nu twintig jaar deel uit van het gezel schap ze zijn eraan yej- knocht, ze zyn gelukkige vlotten jubilarissen. Eén jaartje beter vlotten minder bij de groep zijn Maria Soetens, Bernard De aan de repetities. Planken koorts is er na twintig jaar nog altijd een zeer gewoon verschijnsel, maar het wil allemaal natuurlijk wel wat al die jaren. De mooie moordenares Cock en Mare Meul en ook Dit jaar, op zaterdag 26 en Albert Huys, de grimeur, is zondag 27 november en al heel wat jaren een vaste vrijdag 2 en zaterdag 3 de- gis KSA'VKSJ-Frassati voerde op .Nichtje zus en zo. in regie van Gerry waarde ^tepdoi-PgN» Clapdorp vroeger... «Een meisje om te stelen». Vlnr staande: Marc Meul, Leo Van de Voorde, Bernard De Cock, Gaspar Samson, Luc Lammens (zittend): Yvonne Van Mele, Leon Meul, Godelieve Van Havere. Maria

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1983 | | pagina 21