f-.-asEs sssrx SSïm ïgenaam avondje uit met «De verloofde an mijn vrouw» te Erembodegem S3SSS-*-- W&Zz&iï&wem Tiroo,se mond op ,e De KWB H.-Maagdcollege Dendermonde speelt weer toneel op hoog niveau ak vertoon van de «Vrede» Merelaar Mere opent nieuw En God schept de dag» te Lebbeke seizoen met Tantum Ergo De Voorpost-25.11.1983-23 de ideeën istingen jb werkelijk dra aflikten tussen diter en de rest ailie is echter gi lat de mem prestatie an een doodge- jvend schoude- ilrerdeling rate produktie van het nieuwe toneelseizoen Koninklijke Rederijkerskamer «De Konst- Lnde Jonokheyt.., alias «De Vrede.. het ikse eersteklassegezelschap het Ameri- bliispel «En God schept de dag...», van Moss en Georges Kaufman op de planken. KVS- L !'teice Ann Petersen voerde de regie. van een geslaagde komers. En hoewel de nieu- lfon« Ming zou de waar- welingen het er weliswaar lijkiLyeid aandoen. Be- niet slecht vanaf brachten gaat |jg gcènes en dialogen voor een eerste verschijnen f1rv" L stuk waren welis- op de scène, toch beschikt r best te pruimen, maar niet iedereen in even ruime wheel liet zowel bij het mate over het talent en de Vanp, als bij de recensen- lef, zijn personage door te een gevoel van onbeha- drukken, zich te manifeste achter. Bemerkingen ren als een onmisbare scha ,pe Vrede zou toch tot kei in het geheel. 1 beters in staat moeten De Vrede, werd ons ten al ea «een prestatie een len kante toegefluisterd ndwtklasser onwaardig» heeft pecht gehad. Regis tL achteraf dan ook seur Ann Petersen moest peeld. ,mt de lucht. wegens ziekte twee weken Mgonis verstek laten gaan. Faktor het jerdjn meug die wel degelijk een rol ge in C. E> <En God schept de apeeld heeft, maar die tege- jlka vca laten de auteurs een ]jjk dubbel het gevaar be- >lg1 Dn [t allegaartje van perso- klemtoont, te opteren voor ior Sojv ges op de scène evolue- dergelijk stuk. Te hoog ge- van hen houdt er grepen dus! Inderdaad. Drie vertoningen van een alledaags stuk hebben andermaal de verwachtingen ingelost. Met Tantum Ergo heeft de toneelgroep De Merelaar weer eens aangetoond dat dorpstoneel nog altijd lonend is qua belangstelling. Dit grotendeels te danken aan regisseur Jef de Jaegher die op het gepaste ogen blik telkens weer de nodige spitsvondigheid bezit om van een toneelstuk meer te maken dan de inhoud weergeeft. u L. Vas i eigen bezigheid op na. Hóewei «En God schept de t des ene al vreemder en spek- dag...» nu niet bepaald tot oeeld, ij fairder dan de andere, de crème de la crème be- nertal is i personages klungelen hoort onder de blijspelen, ekendes maar wat op los en zelfs Daarvoor is het eerste be- centrale fi- drijf te lang uitgesponnen, m bet «huishouden», enorm veel tijd als men no- uit de dig heeft om de diverse per- te sonages voor te stellen. On- O.a. wanneer dertussen zit het publiek, het betalen van zijn toch op een blijspel af- aankomt. Het kwam, echter met een kon- maar wat gtant uitgestreken gezicht personage is naar het gebeuren op de Jochter Alice. Zij scène te kijken. Zichzelf af- i te vragend: «Gebeurt er hier J wat, dat ons enigszins ij weet door te tot de kern van de kan opfleuren?» dramatische de klein- rest van haar geen spra- A1 bij al blijft het een met vanzelfspre- happy-end. laagtes meningen omtrent van de Vrede een uitgespro- uitdrukking van te- had o.i. diver- omedie opzetten is makkelijk. Is zelfs. Een waarvan niet minder namen be- ons zelfs een Onvermijdelijk de rolverdeling dan Lebbeke. Toneel De Vrede. (Dirk De Ridder) (pvs) Na de pauze wordt aan die toestand van lethargie, via enkele burleske toestanden o.a. vuurpijlen die de zaal inschieten, een dron kemansscène wel enigs zins verandering gebracht. Maar het slot houdt dan opnieuw weinig verras sends in er wordt zelf flink wat gemoraliseerd en werd gekenmerkt door een paar aarzelingen van bepaalde acteurs, die de draad kwijt waren. Vertolking Voor de figuratie deed de Vrede een beroep op Miel Peytier, Raf De Pauw, Achiel Mertens en Josepha Pisane. De nieuwelingen Jan Luyten, Mich De Essie (Ann Colpaert) neemt dansles bij meester Kolenkhov Meyer, Jo Abbeloos en Jan Van Vooren deden het lang niet onaardig. Vooral dan beide eerstgenoemden. In de overige rollen zagen we Mare De Vlieger - over tuigend, Gilberte Willems, Rik De Pauw, Miel Klin- ckaert, Dirk De Ridder flink chargerend maar zijn personage eiste dat, An Col paert, zeer goed en plan- kenvast, M. Thérèse Meert, Frans De Leener, Nelly De Landtsheer, toneeltalent dat in het oog spring, Fons Abbeloos en Herman Bos- teels aan het werk. Laatstgenoemde ontgoo chelde ons. Kwa rolkennis alles O.K. Zijn vertolking van opa was echter te vlak. Te stereotiep. Er zat geen S'ip nteuï Lebbeke. Toneel De Vrede. Hel onverwachte bezoek van Mr. en Mrs. Kirby (pvs) Martin Vanderhof op de scène, maar een Herman Bosteels. Qua fysionomie beantwoordde hij evenmin aan het beeld dat wij ons van een opa vormden. In zijn rol hadden we veel lie ver eens Frans De Leener aan het werk gezien. Techniek Hoewel vlak na het open schuiven van het doek reeds applaus weerklonk voor het dekor, toch viel het decor ontwerp Dirk De Ridder, bouw Robert De Ruysscher, Leo Menten, Leo Heyman8, Emiel Pey tier, Achiel Mertens, Rik De Pauw, Raf De Pauw, Rudy Robbrecht en Mare De Rij- bel geenszins op door zijn originaliteit. Funktio- neel, dat was het wel. Maar o.i. totaal inspiratieloos. Voor de belichting en de klank zorgden Rudy Rob brecht, Robert De Ruys scher en Mare De Rij bel. Technisch storend waren, op bepaalde momenten, de bewegende schaduwen in de fond van het dekor en een gordijn dat zich al koöperatiever toonde dan dit zaterdagavond het geval was. Details weliswaar, maar al bij al toch toestan den die het onaf-zijn van deze produktie in de verf zetten. «En God schept de dag...», een produktie die geenszins tot de beste van de Vrede behoort. De kamer is zijn publiek een revanche ver schuldigd. Opvoeringen zijn er nog zondag 27 no vember en op maandag 28 november, telkens te 20 u. Pierre Van Rossem De start van zijn 23ste speelseizoen is voor de vere niging De Merelaar een flinke aanloop geweest om een suksesrijk seizoen bij de andere van hun reeds goed gevuld palmares te zetten. Stilaan wordt het een omvangrijke lijst die bewondering moet afdwin gen bij andere landelijke to neelmaatschappijen. De Merelaar brengt amateurs toneel (als men dat woord bij hen nog mag gebruiken) dat door velen te benijden is. Geen wonder dat de belang stelling voor de opvoe ringen steeds maar groeit. Tantum Ergo, een spranke lende komedie van Lode Pools, werd in de zaal van het klooster te Mere op een speciale manier op de plan ken gebracht nl. deels in het dialekt wat sommige huiselijke dialogen beter tot hun recht deden komen. Met dit stuk werd bewezen dat, een beetje dialekt af en toe, niet storend is als men niet in overdrijving valt. Dit is juist de kunst bij de Merelaar (zeg maar de re gisseur) dat er alleen ge bruik van gemaakt wordt in omstandigheden dat het strikt noodzakelijk gevon den wordt en zeker geen sprake kan zijn van mis bruik. Dank zij de vakkennis van regisseur Jef De Jaegher, die al sinds jaren bewezen heeft uit elk stuk het beste te kunnen halen, hebben de talentrijke akteurs momen ten uit het dagelijks leven op een buitengewoon aan gename manier op de plan ken gebracht. «Fakteur» Lucien Neerinckx, gran dioos zoals altijd, verbaasde door de wijze waarop hij van kluchtige scenes naar melo-dramatische omstan digheden overstapte, zijn «vrouw», Annie Sienaert, in haar rol van «koppelaars ter», is een gevestigde waarde en bewees voor de zoveelste maal dat de Mere laar uit meer dan gewone amateurs samengesteld is. Getuige hiervan was Dirk Citters, in de rol van de «timide annonce-vrijer» die 1 een prachtige vertoning weggaf met een vertolking die hem weinigen zouden nadoen. Marleen Eeckman, de te koppelen dochter, de personifikatie van de huidi ge jeugd-zonder-werk was voortreffelijk in haar rol en veroverde de sympatie van de toeschouwers. Ondanks het stuk maar met slechts vier akteurs ge speeld wordt, toch hebben de honderden toneelliefheb bers een lange avond kun nen genieten van de fijne humor en de lachwekkende scenes die een gezin in het dagelijks leven kan mee maken. Voor het welslagen van het geheel kan de Merelaar ook beroep doen op een schare belangloze medewerkers die zorgen voor het ont werp en de bouw van het steeds verzorgd dekor, voor het geluid en de belichting, montage van geluidsban den, grime, rekwesieten, tekstopgave en de andere werkmieren in en rond de zaal; aan dit alles ziet men dat de Merelaar in blakende gezondheid verkeert en on- gehindert afstevent op een zilveren jubileum. JV ie huwelijksperikelen in overvloed in de nieuwe en Nele- produktie «De verloofde van mijn iw» van het gekende Duitse schrijversduo v; pwartz en Leng bach, in de Parochiezaal van x Tphodegem-Centrum, gedurende het voorbije - I i 1| i -|F* fV9| eek-end, maar ook nog volgende zaterdag en i komedie waarvoor het voltallige J fm degemse KWB-gezelschap meer dan één puim verdient. ■fel wat lezers barsten wel lijks, per check, een belang- I Sh mw een flinke lachbui rijke geldsom overmaakt, i '-.aB? «K B® bij het lezen van een daarenboven hoopt dat ze BKlieverwekkend artikel zal trouwen met zijn zoon f ffl hun vertrouwd dag- of en haar zelfs heel onver- *eekblad, vooral wanneer wachts samen met zijn bazi- jt'nieuwsje» dan betrek- ge vrouw, zijn zoon komt y «óf heeft op huwelijkspe- voorstellen als huwelijks- Welen van bekende of ge- kandidaat... echtparen... Dit ganse gebeuren wordt «t gekende Duitse schrij- even lachwekkend aaneen- ««duei Schwartz en Leng- gereigd door een zeer goede £>e werkvrouw en huishoudster van de dokter is Menschreef enige tijd gele- vriend van de arts, een dui- n vrouw om zonder handschoenen aan te pakken. De torsDektmeS, vei"ha^; veltje- doet-het-al, die wel KWB Erembodegem oogstte met dit stuk heel wat «wspew met toch wel echt van wanten weet... i «kwekkende gezinspro- Voor de rekonstruktie van SUKses per) «oen en perikelen, over dit lachstuk in de Erembo- r-w, necker ®njnj jong maar geslepen degemse parochiezaal te- zo alledaags gebeurem de arts inde doktersgezin en hun eerste kende het tienkoppig plaat- Geen plaatsje bleef eryong schragen de hun trouwe huis- selijk KWB-gezelschap weekend (en ongetwijfeld hoaftbdtoo r, en de rijke Cana- «TJjl en Nele» dat, gesticht ook volgende ^terdag- en taletedas de prestatie van wm dm niets afwe- in 1977, reeds verscheidene zondagavond) onbezëtl ?OZef De Bruvne die trou- de arts- •v - uc nuuvi geiaciien wurui u haar maande- me parochiehuis c houdster van de dokter. Georges Van De Wiele in opvallend gekleurde kledij, nederlands pratend soms met een Amerikaans aksent en er nu en dan een woordje Engels tussendoor gooiend is geknipt voor de rol van een Nederlandse boer uit Canada. Ook Mireille Van De Wiele als jonge vrouw van de arts, Clementine Pots als j vrouw van haar rijke Cana dese oom en Guido De Vos als haar zoon, de «verloof de» van de echtgenote van de arts, verdienen alle lof voor de komische rollen die zij vertolken. Zij vinden de juiste toon en laten hun sce nario bij de talrijke kijkers alvast geloofwaardig over komen. En eveneens Suzan ne D'Haese als huishoud ster van de dokter, Magda slager en Hendrik Van Cau- wenbergh als rasechte poli- tie-agent, helpen de opvoe ring naar een meer dan be hoorlijk peil omhoog du wen en kwijten zich erg goed van him taak. In ver schillende scenes komt het akteertalent van Jan Van Den Heuvel, gehuld in een krappe slagersjas, ten volle aan bod. Alle akteurs verdienen alle lof. En regisseur Philemon Eeckhaut heeft het geheel in goede banen geleid. Aan de Regie van zijn «Verloof de van mijn vrouw» is flink gewerkt dat is duidelijk merkbaar. Het passende dekor, de huiskamer van de dokter, met grote zitbank, een dres soir, eettafel, enkele stoe len, kapstok en telefoon, is uitgewerkt door Gerard Mal in en Angèle Wij- meersch. Toneelmeester is Marianne Van Den Heuvel. De akteurs kunnen reken op de eventuele teksthulp van Omer De Saedeleer en Paul Arijs. Met de gri meerkwasten goochelt Erik Merckx en de algemene lei ding berust in handen van Jan Van Den Heuvel. Wie Tijl en Nele in dit pre tentieloos «lachstuk» voor het voetlicht wenst te zien kan hiervoor op zaterdag 26 en zondag 27 november om 19 u, nog terecht in het parochiehuis te Erembo degem. Een aangenaam avondje- uit blijft gewaarborgd! D.B. In samenwerking met het Fes tival van Vlaanderen wordt op donderdag 22 december om 20.00 uur in de grote zaal van het Internationaal Kongres- centrum te Gent door VKW Oost-Vlaanderen een jubi- leumkoncert georganizeerd naar aanleiding van het gou den jubileum van het VKW. Kaarten kunnen besteld wor den op het adres VKW, F. Laurentplein 15 te Gent (091- 25.42.50). Mere. De Meerleer. Lucien Meerinck, Anne Soetaert, Marleen Eckeman en Dirk Citters brachten een sterke vertolking (per) Een poëtisch drama van de Duitse dichter Wolfgang Borchert in een regie van Jaak Verhelst. In «Buiten voor de deur» tekent de, aan tuberculose lijdende en jonggestorven dichter, W. Borchert, de uitzichtloze tragiek van de man, die na de oorlog uit krijgsgevangenschap te rugkeert en terechtkomt in een vreemde, ontwrichte wereld, waarin voor hem geen plaats meer is. Dit stuk brengt een bood schap die naar de keel grijpt. Een aanklacht tegen de oorlog, overal ter wereld; tegen geweld, foltering en haar gevolgen, ontnuchte ring, leegte, eenzaamheid. Voor allen die willen luiste ren ontsluiert het de wreed heid van oorlog en geweld, ons de weg wijzend naar «VREDE». Opvoeringen op vrijdag 25 november, vrijdag 2 decem ber en zaterdag 3 december in de akoestisch aangepaste feestzaal van het H.-Maagd- college te Dendermonde, telkens te 20 u. Kaarten (aan 100 fr.) kun nen besteld worden op nr. 21.95.21 tijdens de kan tooruren of aan de ingang van de zaal. De geslaagde opvoeringen van de laatste twee jaar («Een man voor de eeuwig heid» en «Tweelingbroer gezocht») zijn een waar borg voor een hoogstaand niveau van dit in toneel en literaire kringen hoogge prezen toneelstuk. Dendermonde. Toneel in het Heilig Maagdcollege. Ook nu weer werd gezorgd voor een degelijk stuk (v) Dendermonde. Toneel H. Maagdcollege. Een foto van de akteurs die Buiten de deur» opvoeren (v)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1983 | | pagina 23