Kunst op hoog niveau in Galerij Het Pand te Dendermonde Monografie over leven en werkj Zeelse kunstenaar André Boga Galerij New Katrol Alley geopend in Sint-Niklaas Kunstonderwijs investeert in medemenselijkheid Prachtige zeefdruk van Andre Van Schuylenbergh 24 - 25.11 1983 - De Voorpost wars iï- begrippen Boeiend werk van Juiien Vermaercke Julien Vermaercke. Een man met een stem als die van Jo Ropcke. Een man wiens minnares 'marmer' heet. Hij beeldhouwt, tekent, schildert. De helft van het jaar werkt hij in Italië, de overige tijd tekent en schildert hij in België (Bosstraat 79, Schelderode), waar ook z'n gezin verblijft. Deze geboren Gente naar is dus full-time kunstenaar, wat in deze tijd zeer hard is. In de eigenaardige wisselwerking van streng klassiek en levendig modern en de door de kunstenaar beoefende harmonie bereikt men een eenzame, onvergelijkbare kunst. M&rmerskulpturen Eerst wordt het beeld in Julien Vermaercke studeer- was geboetseerd. Hierover de schilderkunst aan de wordt dan een vuurvaste Akademie te Gent, onder gipsen vorm gegoten, dit is leiding van Jan Cocks en ket mouleren In de oven Jan Burssens. Deze akade- smult de was en in de plaats mie bracht hem niet veel bij wordt het brons gegoten), op het gebied van beeldhou- wen. olk el omdat marmer SoMderijen-tekenlngen daar in die tijd nog tamelijk Schilderen kan ook anders, onbekend was Na een aan- lat bewijst Julien Ver tal jaren kwam hij tot de maercke wel. konklusie dat hij iets miste «Verf is enkel een uitdruk- in het schilderen: de derde kingsmiddel. Ik wil een an- dimensie. Om zich werke- der perspektief kreëren. Ik lijk goed te voelen begon hij meen dat men op eigen ini- te beeldhouwen en trok tiatief naar iets nieuws naar Carrara (Italië), waar moet zoeken, wat natuur- hij het geluk had Carlo An- lijk niet belet dat andere drei te treffen die samen- dingen mogen meespelen werkte met de gekende Kunst is immers kontinuï- beeldhouwer Arturo Marti- teit, men bouwt steeds ver- ni. Deze Andrei initieerde der. Het boeiendste in mijn hem in het verwerken van werk vind ik het lijnenspel, Carrara marmer en leerde de beweging, het uitspelen er hem ook de geheimpjes van de vlakken tegenover van. mekaar». Dit leidde dan tot een jaar- De tekeningen van Ver- lijks verblijf in Italië. De maercke zijn niet zo recent grondstof is ginder nog meer; de laatste dateren van voorhanden en moet dan '81 Men voelt de vereni- ook niet door verscheidene ging en het zoeken naar handen gaan, wat de prijs wat hier staat, reeds aan. aanzienlijk drukt. En dan Ook het lijnenspel en be is er de atmosfeer: Carrara paalde volumes ziet men is de plaats waar beeldhou- erin. «Doch tekenen en wers van overal ter wereld schilderen is iets totaal an- samenkomen om er de ders», aldus Vermaercke, steen te bewerken. Met z'n «alhoewel er natuurlijk een vijven huren deze kunste- relatie bestaat tussen naars dan een atelier. «Een- beiden», maal dat men ginder ge- Van zijn zoektocht in zich- werkt heeft, is het vrijwel zelf, van zijn langzaam onmogelijk zich hier nog naar boven halen van wat aan te passen» zegt Ver- hij aan kollektieve kultuur- maercke. geschiedenis in zich De Zeelse schrijver Henri Van Daele schreef een wmg. monografie over het leven en werk van de Zeelse -iyer Henn Vjjl moonrio Ho» Aa kunstschilder Andre Bogaert. Naar aanleiding van de overhandiging van het ^'k eerste eksemplaar had in de raadszaal van het gemeentehuis een retrospektieve tentoonstelling plaats over het werk van Andre Bogaert. meende dat de n van Andre komt. Zijn bedoe_. weest om de kuiu dichter bij de vneiv de bewonderaars te gen. Het is het vt Henri Van een voor elkeen wijze, moeilijke zich meebrenj Dendermonde. Kunstenaar J. Vermaercken in gesprek met onze medewerkster (pvs) maercke is iemand die niet verleden. De echte kreativi- wens heel fijn.» experimenteert maar die teit is volgens mij ook maar Tot hier een kunstenaar die langzaam schijnt te komen begonnen in de 19* eeuw prachtige dingen maakt, tot de weinige voorstellin- - - gen die hij nodig heeft en er dan zonder haperingen, even langzaam de noodza kelijke vorm voor kreëert; zo zegt Robert Hozee het in de folder. Burgemeester De Bruyne mentator terug naar de te- verwelkomde de aanwezi- ken- en schilderkunst en 5e mens Bogaèrt*» gen en noemde Andre Bo- dit is zeker geen teken van cessen gaert en Henri Van Daele, zwakheid. Etienne De Cuy- de beste ambassadeurs van per noemde het oeuvre van Zele. De woord- en beeld- Dré Bogaert zeldzaam en kunstenaar hebben met de uniek en is een getuigenis monografie Dré Bogaert van de individualiteit van het Vlaams kunstpatromo- de kunstenaar met zijn me- nium zeker verrijkt. 4 tafysische levensbeschou- De inleiding werd gedaan door bestendig afgevaar digde Etienne De Cuyper, die het oeuvre van Dré Bo gaert toelichtte. Het belang en de betekenis van de kun stenaar voor het kulturele leven in Vlaanderen en ver daarbuiten is zeer belang rijk. Dré Bogaert is iemand die kennis maakte met de meest uiteenlopende en in ternationale kunststromin gen. Hij verruimde zijn blik, maakte zijn visie uni verseler en in die kontekst is het een uitzonderlijk kunstenaar. Het prototype van de experimenteerder, die het leven ziet met grote ogen. Zijn kreatief proces is er één van bewustwording. Een negental leerlingen van de gemeentelijke akademie van Mol zijn te gast in voor de gasten uit Mol: ne- zijn advizeur de In de Dendermondse akadmie voor een tentoonstelling van hun werk. Het gaat E011 kunstenaars, van wie brecht die zijn w hem hoofdzakelijk om keramiek en het opvallende bij deze tentoonstelling is het merendeel vrouwen die voor het kun dat de exposanten voornamelijk vrouwen zijn. De voorzitter van de organize- J11"1 keramiekwerken ten- Vlaanderen rende vriendenkring van de Dendermondse Akademie Syka, de heer Evrerd n kÜlg k\rafhu1' 4 ge tentoonstellmgszaaltje meer dat het kun 200114 111 z1!11 overigens meer dan uitstekende openingstoespraak naar een van de akademie. Het ge- wijs al te vaak a dat het moet verklaring voor dit fenomeen. Misschien, zo zei hij, zijn er meerdere redenen meenschappelijk trekje in schikt wordt Dendermonde. Tentoonstelling in Het Pand. Een mar- merskulptuur van J. Vermaercke (pvs) Ook de zwarte marmer uit draagt, getuigen Ver- de streek van Namur be- maerckes herhaling van hoort tot het gesteente steeds dezelfde motieven, waarin Julien Vermaercke de strenge en sobere vorm, bij voorkeur zijn krachtige, de techniek. Vermaerckes abstraherende skulpturen werk kan je moeilijk be- doet ontstaan. Zijn koele, schrijven, hij tekent en beheerste, zeer uiteenlopen- schildert wezens die niet de abstrakte figuren doen eenvoudig te noemen zijn. dikwijls aan Constantin De dwingende kracht van Brancusi denken, de Roe- zijn werk ligt zoals meen wiens natuurlijke steeds bij symbolen in de tegengesteldheid en vorm- lijn. Vermaercke gaat poin- geving in Vermaercke een tillistisch te werk om de waardige tijdsgebonden be- gestileerde, afgeronde vor- zieler gevonden hebben. men te modelleren, maar Het bronsgieten is hem uiteindelijk krijg je geen eveneens niet vreemd. Deze ruimtesuggestie, maar gra- skulpturen maakt hij ook tievolle, expressieve en ge- ctet er in onze°generatie'ook in Italië en hij werkt hierbij spannen kontourlijnen die dingen hg«tann die de moei- volgens het «cire-perdue» in het vlak een symboolte- te waard zijn, en niet alleen systeem (verloren was), ken beschrijven. Ver- zaken of schilders uit het Aan de Regentiestraat 19 in Sint-Niklaas heerste haalt om Andropov, afgelopen zaterdag een bedrijvigheid van jewelste, prina Karei, Arafat, Coens Om acht uur 's avonds immers zou de galerij van de of misschien Thatcher op New Katrol Alley officieel geopend worden. papier te zetten, aan de En daar galerij houder Johan Dehandschutter hand van de gevonden foto blijkbaar niet van plan is om bij de pakken te blijven zitten, ging ter dezer gelegenheid meteen ook de eerste tentoonstelling van start. De kunstenaar aan het woord Is het niet zo dat uw schil derijen toch de beeldhou wer verraden die erachter schuilt? «Dat zou ik niet durven zeg gen. Ik denk dat kunstkri- tici steeds de neiging heb ben om alles in schuifjes te stoppen. Wanneer ik mijn werk schilderkundig bena der, is er inderdaad een nei ging om langs de persoon lijkheid om volumes te kre ëren die dan uitgespeeld worden tegenover mekaar Maar dat laat volgens mij niet weg dat, schilderkun dig, die dingen niet mogen gebeuren Ik meen dat daar nog altijd een mentaliteit aan vasthangt die meent dat schilderen picturaal moet zijn, grenzen aan wat wij uit het verleden kennen. Het im pressionisme bijvoorbeeld doet het schilderen eer aan omdat het meer herkenbaar is. Maar hetgene sommige kunstenaars in de laatste twintig jaar gepresteerd hebben in verband met de schilderkunst gaat veel ver der dan mijn werk». België te klein voor kunst? «In België is er maar een gering publiek, eigenlijk een elitair pubhek. En het zijn dan jammer genoeg vaak mensen die weinig smaak hebben. Ik denk dat het percentage van mensen die kunstgevoelig zijn in het buitenland iets hoger ligt dan bij ons. Maar daar wordt dan ook een behoefte aan kunst geschapen. Het is eigenlijk zoals met wijn: wie nooit een goed glas wijn gedronken heeft, zal er ook nooit behoefte aan hebben en drinkt liever een glas bier. Men leert eenvou dig niet hoe een goed glas te drinken. Een groot winstpunt zou zijn dat men gaat begrijpen met Goya, vanaf dat mo- voor wie er van houdt na ment heeft men een eind tuurlijk. In kunstgalerij gemaakt aan al het na- Het Pand kunt u tot 5 de- bootsen! cember terecht om werk De laatste tentoonstellin- van Julien Vermaercke te gen hadden plaats in Duits- zien. Het Pand is open van land. In België verplaats ik 14.30 u. tot 19 u., maandag mij trouwens zelden in ga- en dinsdag echter gesloten, Hij bleef steeds tasten en lerijen omdat de kunste- maar op zondag is de gale- zoeken en vinden, met naï. teveel, u"?*»" rij open van 10 u. tot 13 u. verschillende mogelijkZele. Een monografie van de hand van HenhVm wordt. Deze galerij is ge- en van 15 u. tot 18 u. den van het materieel waar- D lukkig een uitzondering en Zeker de moeite waard! mee hij zich uitdrukt. Mo- u n i ogaert werd m. de sfeer hierbinnen is trou- SIROU ANN menteel keert de experi- slf'" ophet gemeentehuis. De kunstenaar kreeg kit eksemplaar (gb) staat de I, Fysiel routi enheid t Ichl wari ikndie airakel beke «as io«at h ebt heeft jop van di tbbeke s [daad, d< wou nu fc duidel Ie Joegosl au! geni fctoevi werd ijbetwe Keramiektentoonstelling in Dendermondse akademie die hiervoor kunnen aangehaald worden. kunsten en sedertdien groeide het aantal leerlin gen van honderd naar meer dan zeshonderd. Voorzitter Evrard onderstreepte ver der dat de basis van het kunstonderwijs het teke nen is dat in alle afdelingen worden gegeven. In Mol. zo vervolgde hij, heeft men het kunstonderwijs degelijk aangepakt; geen trukkages en ook geen modeverschijn selen. Die zijn taboe in het Met als voornaamste doel- onderricht, waar de degelij- stelling trachten aan te to- ke basis alle voorrang nen dat de akademie een krijgt. Men wil immers het onderwijsvorm is met dege- belang van de stiel en de lijk kunstonderwijs, startte waardigheid van het ambt in 1902 de school te Mol als hoog houden. En dat is uit een tekenschool. In 1962 gerekend wat men ook in werd ze omgevormd tot een Dendermonde nastreeft. Al- akademie voor beeldende licht is dit ook de band die deze tentoonstelling is wel Maar dat is een Dendermonde. Syka-voorzitter Evrard leidde de tentoonstelling in (c) dokumenten. Een of andere karakteris tieke trek wordt overdreven voorgesteld en het aldus ontstane wezen komt dan Dendermonde. Flink wat belangstelling voor de opening van de tentoonstelling van de Molse keramiekklas c Een en ander staat nog niet de politieke kartoons in de op zijn poten en organisato- krant en daarmee is het dan °°k ^og m een risch loopt alles nog niet zo ook afgelopen. Een origi- kontekst te staan. Veel tijd vlot, maar de sfeer ia er in neel initiatief dus om hier om voorstudies of diepzin- elk geval wèl al. Daarvan met deze journalistieke pro- nijje overpeinzingen te ma- kan men zich steeds gaan d uk ten uit te pakken. ken heeft Junius niet. De vergewissen en nuttig dan Junius tekent voor De volgende dag al moet alles bij De Standaard, leidde de dagbladen levendiger en -ei~-tussen de Molse en de meteen een glas, want aan Standaard. Auteurs delen kant en klaar zijn. De tijds- tentoonstelling in en wist te boeiender. En dat de teke- Dendermondse de galerij is een kleine hem de korte inhoud van faktor is uiterst beperkt en vertellen over de funktie ningen ook op zichzelf kun- bestaat, al is volgens de drank on eetgelegenheid hun artikels mee, waarna enige vaardigheid m het te- van de nieuwe generatie te- nen bestaan dat bewijst beer Evrard even voornaam verbonden. De galerij- Junius zich naar het doku- kenen ifl daarom van pn- kenaars die door de kran- Junius. dat men kontakten weet te ruimte heeft eigenlijk een mentatiecentrum begeeft mair belang. ten worden aangeworven. Het boek met werk van Da- leggen met mensen die el- veelzijdige bestem- en de tekenpen tevoor- Hans Muys, ook werkzaam- Hun prenten maken de niël Junius, dat bij de ope- ders hun uiterste best doen. ming meegekregen Voor drachten, koncerten en dies meer zullen hierin door gaan. Enkele weken geleden al stelde Anniek Pauwels haar nieuwe en eerste dichtbun del voor. Alsof men de smaak van het sukses al eens vóór de officiële inge bruikname wou proeven. Johan Dehandach u t ter ver- welkqjnde de aanwezigen op de vernissage van de ten toonstelling met persteke ningen van Daniël Junius Junius' werken zijn eigen lijk niet van die aard dat ze veel op exposities te zien - zijn. Nieuwe galerij in Sint-Niklaas, de New Katrol Alley van Johan Dehandschutter (links op Normalerwijze verschijnen f0i0) v hing van de tentoonstelling Hij had ook alle sympatie voorgesteld zou worden, was door omstandigheden niet klaar. De tekeningen werden, in een map gebun deld, aan het publiek aan geboden. De kant en klare versie zal voor latere datum zijn. Zondag dan las Koen Stas- aijna gedichten' uit zijn bundel «Ik hou niet van de dagen Muziek van Haen- del 8timmuleerde hem tot het schrijven daarvan De L P. is bij de dichtbundel inbegrepen. De Kleine Uit geverij zal een minder luxueuze uitvoering van Stassijns' bundel uit brengen. K.L. dat al deze leerlingen via geleide oefeningen zijn ge komen tot een eigen per soonlijkheid. Lijk kera miek eenvoudig het is het simpel bij elkaar bren gen van kleur en volume toch is dat niet zo. Maar vast staat dat de keramiek- kunst steeds meer wordt beoefend en vooral in sier lijke gebruiksvoorwerpen en stukken, in koppen. Hij wees op de mooie techni sche afwerking van stukken, op de sierlijke vormen en de uitstekende objektkeuze. Om dan teblij- ven silstaan bij de vrouwen: zij bezitten de geaardheid om met "hun kleine lieve handen te scheppen; zij hebben ook een atavisme met het verleden waar het ook aan de vrouwen was kreatief, kunstzinnig bezig te zijn (de mannen gingen op jacht) en bovendien be zitten de vrouwen de liefde voor het gebruiksvoor werp. Misschien zijn dat drie redenen waarom kera- miekkunst zoveel door vrouwen wordt beoefend. Belangrijke onderwijsvorm akademie Gemeenschapsminister Lenssens die ook het kunst- onderwijs onder zijn be- december en zondag «T voegdheid heeft, kon we- vember van 14.30 tot "*J gens ambtsbezigheden niet aanwezig zijn. Hij liet zich vertegenwoordigen door opvatting. Het k wijs onderscheidt zijn scheppende k zijn fantasie van de id onderwijsvormen, enM het feit dat het medi lijkheid en mens bezit, is het ook onze belangrijkste a wij 8vormen De beer IS brecht onderstreep S dat we in deze o sumeerde r zouden moeten nu teren ln de kunst, niet verglijden in een schappij die haar ziel trf verloren. In een tweede deel mg| toespraak ging hij di 'M middelen die kunstonderwijs ter 1 schikking staan O*"*- Vlaamse Ei ir over bescheiden^ delen beschikt, toch «i minister de budgetten «I het kunstonderwijs nid»j krimpen De kun geven immers een 18 aan onze samenl De tentoonstelling Molse keramisten is bekijken in de tentotr lingszaal van de P mondse akademie op *1 terdagen 26 november* uur en in de week 17.30 tot 19.30 uur (gr ten op maandag) Syka, dc vriendenkring van dc Dendermondse akademie voor schone kunsten, heeft W" een tweede kunstmap te koop aangeboden. Het betreft een mooie zeefdruk van Andre va Schuylenbergh, leraar aan de Dendermondse akademie. De zeefdruk is uitgevoerd in in kleuren en werd gedrukt door Wout van der Vet, een mccstcr-drukkcr uit Nederland» jarenlang zeefdrukken heeft gemaakt voor onder meer Karei Appel. Kees van Bohemfl Co Westerick en andere bekende kunstenaars. De eerste map die door Syka tegen de prijs van 1.250 fr. werd aangeboden, bevat »ert«* vier kunstenaars, leraren van de akademie. Het zijn vier litho's die werden gemaakt do? Monika Lenssens, Martin R Baeyens, Walter Brems en Roger Van Bulck. Het f""™? van deze eerste map is 45 op 45 op papier «velin lana» van 220 gr met een oplage van cksemplarcn genummerd van I tot 100 en 20 cksemplaren van I tot XX Beide mapf* kunnen bekomen worden op de Akademie voor Schone Kunsten te Dendermonde.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1983 | | pagina 24