en de kleine k unst in de stad» oor 't rusthuis van de stad Gustaaf Francois: boegbeeld van socialistische familie in Zele De Voorpost - 2.12.1983 - 23 vzw «heroriënteert» ledenwerving was een hartelijke, «warm-menselijke», bijwij- ontroerende werkvergadering annex pers van de vzw Kunst in de Stad, dinsdaga- in de gebouwen van het CMO-Waasland op in Sint-Niklaas. De Kruibeekse kunst- lilder Daniël Ghijs kreeg zowaar een krop in de el toen hij zei dat het zo vanzelf sprak dat hij z'n een houtreliëf en een keramisch aanbiedt, schènkt. Georg Staes, leverenaar en leraar monumentaal aan de Sint- e kunstakademie, hield een heel ongedwon- 1 ven pleidoor voor het integreren van kunstwerken stadsbeeld. En Jef Van Hoyweghen, sedert g een jaar beheerraadslid van de vzw, orga- PJPjrisch zéér beslagen, deed óók zijn zegje; Jef is de man die de caritatieve aktie Sint-Niklaas Hand in Hand in het voorjaar in goeie banen leidde. Ook resent, dinsdag, was o.m. Nest Van Eynde, sier- aid en vooral onbaatzuchtig volkskunstenaar, ïaarmee ik de teneur van de ontmoeting, de sfeer waarin Kunst in de Stad al jaren gedijt, wil reven: de burger, de wandelaar konfronteren 'nét artistieke kreaties door die in het stadsbeeld in planten. Demokratizering die term werd op middaSjeenkomst herhaaldelijk in de mond genomen. Gastheer Andre Haetcns, Sint-Niklaas en de wijze direkteur van het Centrum waarop hier kunstonder- voor Middenstandsoplei- richt wordt verstrekt (aka ding. bestuurt een school demiedirekteur Karei Me- waar je je in de moest uit- chiels woonde de bijeen- eenlopende disciplines be- komst bij. dinsdag) geniet kwamen kunt garagehou- de waardering van vélen in der. kok. manege-uitbater Vlaanderen Een initiatief zelfs André Baeten» be- als Kunst in de Stad zou heert een héél modern kom- vrij uniek zijn. want waar plex Een efficient schenkt men nog telkenja- toegeruste tempel die hier re een kunstwerk aan de en daar nog wat «aankle- gemeenschap? Vlaanderen ding- mist Dra prijken aan is Amerika niet. hier raapt de wanden alvast drie hout men de kulturele krenten gravures van Roland De en kruimels op. doorgaans. Winter. De CMO-direkteur en sprokkelt men moei- kreeg ze in r uil voor z'n zaam centen bijeen als 't op gastvrijheid, 't zijn trou- kuituur en zo aankomt wens de prenten die alle Sint-Niklaas wil de toon abonnenten van de stich- aangeven maar zich niét ting krijgen als ze een bij- aan elitaire kunstspreiding drage van 1 200 frank beta- verbranden, bezondigen len In het CMO is men de Wase kunstenaars, die artisiteke vzw heel gene- vooral wil men een kans gen, dat maak ik op uit het geven. Jan Calmeyn van voornemen van direkteur "Paard en ruiter-op de Baetens om zijn onderwijs- Houtbnel is een Sint-Nikla- instelling. waar elke dag zenaar. Luc Duflou van de vele honderden mensen geschenkprenten van vorig Daniel Ghijs schenkt een verfijnd houtrehef en een kera- over de vloer komen, met jaar is van Eksaarde; Da- WLV(/| tlllnj)ecld aun de bejaardengemeenschap van Sint kunst te verfraaien. niël Ghijs is Kruibekenaar; Roland De Winter mag dan iyiKiaa*- Dé Vlaamse kunststad? al uit Wetteren stammen. Kunst in de Stad. Mèat- hij is leraar aan de Sint- een rustoord rondwaarde schappelijke zetel ten stad- Niklase akademie en boven- vond hij 't maar een kale huize. Stadsontvanger dien lid van de nadrukke- boel in de De Meesterstraat. Maurice Rouvroy zetelt in lijk Wase kring Kallipégè. Bejaarden vooral die om- de beheerraad, ten persoon- En Werner Heyndrickx, dat ze toch permanent m lijken titel. Want de vzw wiens kontemplatieve pater het rusthuis huizen, heb- vaart een autonome koers, straks «ergens» in de stad beri recht op kunst. En als maakt er een erezaak van wordt neergepoot (de Belse- zij met naar de kunst (weg- hetop eigen houtje te kun- lenaren willen hem in Bel- gedoken in galeries en mu- brengen v„ «Ml A.rwrir^io-^ sela. maar éérst moet de sea) gaan kunnen, dan geestelijk signaal en oma en keramische tuinbeeld Over de schenking aan het rustoord zegt Georg Staes dit: «De bestemmeling is er een van hoge morele en hu mane betekenis. De werken moeten voor de mensen die hier hun levensavohd door brengen een voornaam Georg Staes bemiddelde, stimuleerde ten bate van Kunst voor bejaarden». De Beverenaar realizeerdeeen betonre- liëf voor de meisjesschool van Kruibeke, een reliëf voor de Bond Moyson in Beveren. glasramen in het Sint-Niklase stadhuis, een wandkeramiek voor het vredegerecht in Beveren en ook dit staaltje van «kunst in het dorp». «Moeder en kind», een beeld dat in de nieuwe wijk van Vrasene te kijk staat (arch) teken vormen met de maat- zijzelf vermogen het beste hebben gegeven». Voor honderd frank kunstinfo Lid worden van Kunst in de Stad kan je voortaan op nen rooien, wil (voorlopig?) sele, maar éérst moet de sea) gaan géén subisidiëring aanvra- kern aangedaan worden moet de kunst maar naar de Jen. Niks met de stad te lijkt het), is een volbloed derde leeftijders toegaan, maken dus, al mag men wel Sint-Niklazenaar. Van Ranst zocht en vond voor logistieke steun een Wase kunstenaars een kontakt met de akademie beroep doen op de stedelijke steuntje geven enerzijds, (Karei Mechiels, Georg overheid. het openbaar kunstbezit in Staes) en Kunst in de Stad Een privé-initiatief. Inkom- stad en deelgemeenten uit- bemiddelde, sten: lidmaatschapsbij dra- breiden anderzijds. «De Lo- In het rusthuis komt nu een (enkele honderden le- pers» van Willebroekse Ma- werk van Lucy Van Dongen den) en hier. en daar een riette Teugels werden in (71 jaar) uit Deume en Da- manieren, en die kosten al- gulle mecenas de op- 1980 aan de fontein van 't niël Ghijs (60 jaar) uit lemaal (een beetje) geld. De brengst van koncerten ook. stationsplein neergezet, ze Kruibeke. Van Dongen drie traditionele hdmaat- Uitgaven: de aankoop van bléven er ondanks alles, kreeg les van o.m. Gustaaf schapsvormen (400. 800 of kunstwerken. De vzw stelt Calmeyns beeld werd begin Van de Woestijne. etser 1.200 frank storten) leve- het o-opH financieel ziin er dit jaar op de Houtbriel. het Mare Severin en Georg ren je respektievelijk een, Sn^roïSm °r Sge» KartlnJ Mercierpleln staes; Daniel Ghijs (De twee of drie kunstwerken ••oorzitter Theo W«ert en heet dat officieel, gestald. Batspri.js Temse, 1955, zü- op. Dit jaar werd geopteerd ondervoorzitter Rik Bos- In mei volgend jaar zou de veren me^a^ ^epaste teels in koor. Kunstwerken realisatie van wéér een mi- kunsten in Smt-Niklaas in aankopen, dat doet men tiatief, de aankoop van 1975 plus nog een resem omdat men van Sint-Ni- wéér een kunstwerk wel- onderscheidingen) is leer- klaas een «open kunststad» licht, een feit worden. ling van Albert De Roover, maken wil. Een? Dé Vlaam se kunststad als dat even of ten moe» Lucy Van Dongen: mozaïeken voor Sint-Niklaas rust- teriaal.fo md. Beïnleresj Dhollano? moeilijke eenvoud, werk van Roland De Winter (Wet teren, 1948) die als grafi- kus en illustrator faam ver- Staes, wierf en ook jaren leraar was aan de Sint-Niklase kunstakademie. De stad Sint-Niklaas kocht eerder i ais vjuiviw-vuuipi»- in «zijn» ziekenhuis aangeboden, zijn houtreliëf al werk van deze kunste- Kunst in 't rustoord Alois Daelman, André Roelant en André De JesVrër^overTnkeïe'jaren, Toen Roger Van Ranst Volder. Haai- mozaïeken decennia misschien zou aantrad als OCMW-voorzit- «Dag en Nacht» worden naar. Kunst in de Stad in troduceert nu ook een lid maatschapsbijdrage van honderd frank, en dat vergt wel enige toelichting. De stichting wil op een rui mere, zeg maar volkser ba sis steunen, het demokrati- zeringsproces in de hand werken. Méér leden dus, en die hoeven niet kapi taalkrachtig te zijn. Hon derd frank is twee keer niks, en voor die gift wordt een attentie verleend: re- dukties op het toegangs geld voor kulturele aktivi- teiten, regelmatig informa tie i.v.m. het reilen en zei len van de stichting ook. Die vernieuwde strategie m.b.t. de ledenwerving strekt ertoe, alle lagen van de bevolking te betrekken bij de aktiviteiten van de stichting, alleman met kunst te konfronteren. De doelstelling is nobel, dat be slist. De voorzitter en zijn team sturen ook aan op het bestendigen, zo mogelijk verruimen van het aanbod van etsen, steendrukken, houtsneden e.d.m. De leden kunnen die kunstwerken tegen heel gunstige voor waarden verwerven, ze hoe ven enkel die kreaties die hen het meest aanspreken «buit te maken»". De kring rond de Stichting Kunst in de Stad werd ver ruimd, de aktieradius geo grafisch niét uitgebreid maar de armslag lijkt wel vergroot. Er zijn heel wat «openingen»: naar de kul- tuurraad en het stadsbe stuur toe, naar de akade mie, de volkskunst, het me--*" cenaat, de welzijnsinstellin- gen. De deelgemeenten blij ven vooralsnog wat in de kunstkou staan, maar dat wordt straks wel goedge maakt. Wouter VLOEBERGH Zestig jaar ^muzikant in de Harmonie Vooruit! indag Ui f leidinoi mkomsl s l de Em nd 17.30a aniseed» afétana Vos. ii>4 20 tol 22 a en». Ze» is Van ft 1.14. In Zele is Guétaaf Frangois een gewaardeerd volksmens, die op sociaal-, politiek- en kultureel vlak een enorme dienststaat kan voorleggen in het belang en tot heil van zijn socialistische overtuiging. Gustaaf stamt uit een groot gezin van acht kinderen en vader Frangois zeil geen muzikant, maar was een fervent voorstander van de toenmalige volksmuziek gebracht door fanfares en harmoniën. Voor zoonlief betekende dit zoals trouwens voor zijn andere broers Baziel en Albert zo vlug mogelijk mee opstappen in de harmonie. Het eerste jaar was dat wel om het op zijn Zeels te zeggen «om de hoop te vullen». Gustaaf geeft volmondig toe, dat de Harmonie Vooruit die in 1921 werd opgericht en waar mj twee jaar later bij aansloot, als ondergrond een politiek tintje had en gebruikt werd als propagandamuziek voor de socialistische partij om ter gelegenheid van specifieke manifestaties als 1 mei met meer zwier te kunnen naar buiten komen. 1923, was voor muzikant Gustaaf Frangois de inzet en de aanloop naar een lange loopbaan in het openbare leven, die momenteel nog altijd voortduurt. Uniwfiw 0 lol 12? 1930 uf; onique DERTIG JAAR GEMEENTERAADSLID ReedB vroeg stond Gustaaf op de barrikades voor zijn overtuiging. Tijdens de al gemene staking van 1936 was hij reeds syndikaal af vaardigde van het ABVV. "an 1946 en dat gedurende 33 jaar was hij mutuali ty tssekretaris van de Bond Moyson Op 1 januari 1953 trad hij in de gemeentelijke politiek als raadslid en hij bleef daarin dertig jaar on onderbroken zetelen. Een hoogtepunt was de legisla tuur 1970-76 toen hij een koalitie ZB-PVV-SP het mandaat van schepen van openbare werken uitoe fende. «Ik heb 18 jaar alleen de partij in de gemeenteraad vertegenwoordigd en 24 jaar in de oppositie gezeten. En daar is wat moed voor nodig. Ge moet door en door politieker zijn om 24 jaar op 't banksken te zitten en zo goed als niets te ver tellen hebben Ge doet het om je overtuiging niet in de steek te laten en daar waar het kon je stem te laten horen Als ge in een meerderheid zit zijn er heel wat moge lijkheden om je mensen van dichtbij te volgen en voor hen iets te doen. waar ge al jaren naar hebt getracht. Op het vlak van de benoe mingen, die voorheen altijd een politieke stempel droe gen, werd er dan in een beurtstelsel rekening ge houden met je opmerkin gen en wenken. Ook in de bouwmaatschappij kwam je gemakkelijker aan bod». ZESTIG JAAR MUZIKANT Alhoewel het bij de familie Frangois een familietrek is, die interesse voor de mu ziek, is Gustaaf er van over tuigd dat het niet vanzelf komt: «Het is een beetje een gave. Er komt uiteraard nog wat anders bijkijken. Als 11-ja rige knaap volgde ik vier jaar de gemeentelijke mu ziekschool tussen heel wat volwassenen. Muziekleraar Pé De Varé bracht ons heel wat bijVader was gevoelig voor muziek, maar ook langs moeders zijde zat er muziek in. Haar broer Cha- rel D'Hollander was jaren onderchef bij de liberalen. Er kwamen goed gevormde muzikanten uit die muziek school, waarvan er sommi gen zich later in de stad, zoals we dat toentertijd noemden, gingen vervol maken. Als ik in het vierde jaar zat, waren daar met mij nog zeven tot acht ande re leden van de «Vooruit» en evenveel van de harmo nie Ste Cecilia. Het was een echte aantrekkingspool». Financieel was het overeind X ,j houden van een muziek- maatschappij in de begin- periode van muzikant |t Frangois geen 'sinecure. Het ging bijzonder moeilijk Fdoard en dat bevestigt onze ge- wcois, zijn broer Marcelen zijn zon 8 sprekspartner volmondig: tenuis zijn kleinzoon Franki, allen spelende leden van de harmonic Vo was steeds hetZelfde Zele. Een muzikale familie. Gustaaf Franc e'! Willy r*..II (gb) scenario. Steunlijsten uit hangen en in de café's een deuntje spelen en dan een omhaling ten voordele van 't muziek. In die tijd was een gemeentelijke toelage voor ons nog uit den boze. We knoopten de eindjes aan elkaar, moeilijk gaat ook was de leuze. De onkosten- nota liep wel hoog op. De maatschappij moest in die tijd ook voor de instrumen ten zorgen. En een slecht instrument betekende een slechte muzikant. Nu is dat een heel stuk geëvolueerd. Vele muzikanten, met wat ambitie, kopen hun eigen instrument en dat maakt het budget wel wat lichter. De harmonie Vooruit werd in 1921 gesticht en tot de stichters behoorden o.a. Rudolf De Kinder, Georges Roels, Paul Philis, Gustaaf Van Kerschaver, Michel Coppieters, Alois Van Ker schaver, Benoit Elegeert, Michiels, Henri Craey en nog enkele anderen wiens naam mij niet direkt te bin nen schiet. Op negenjarige leeftijd stapte ik reeds mee op. Toe gegeven dat het was om de hoop te vullen. Men 3tak ons een instrument in de hand, maar spelen was er nog niet bij: Hoe meer volk hoe meer vreugde en dat gaf een betere indruk naar buiten uit. Alhoewel ons kader daar voor rijp was, had de har monie Vooruit aanvanke lijk niet de ambitie om deel te nemen aan provinciale wedstrijden. Een goeie 15 jaar terug met de komst van Cornel Beeckman uit Dendermonde als muziek- dirigent is daar verande ring in gekomen. We klom men zeer vlug van tweede naar eerste kategorie. Onze huidige dirigent Pierre De Vleeschouwer zette; die op gang naar uitmuntendheid verder». GEMEENTELIJKE TOELAGE De subsidie van de gemeen te ligt Gustaaf Frangois nauw aan het hart: «Om nog eens op de politieke toer te gaan, wil ik nog wel kwijt dat ik fel heb gestre den om de gemeentelijke toelage voor alle muziek maatschappijen gelijk te zetten. Ik heb in de gemeen teraad, als oppositielid, fel le diskussies gehad met schepen Van Cauteren van de Heikant, die daar niets wou van weten. In de perio de dat ik een schepenambt uitoefende zijn dan alle mu ziekmaatschappijen gelijk gesteld en ontvangen ze jaarlijks 40.000 F. Wijlen burgemeester Avil Gee- rinck begreep die situaite goed. Het ging niet op om te rekenen volgens bepaal de normen of aangesloten leden. Een harmonie of fan fare betaalt zijn dirigent niet per kop die achter een lessenaar zit, maar per prestatie. Naast vele goede herinne ringen ervaart men in 60 jaar ook onaangename we dervarens. De grootste ont goochelingen, die ik opliep, moet ik gaan zoeken bij de opleiding van jonge muzi kanten. Men spendeerde veel uren en dagen om jon ge krachten op te leiden en als ze dan enige vordering maakten, dan gaven som migen er de brui aan. Dat viel zwaar. Vele jonge man nen willen seffens hoogvlie gers zijn, maar op een dege lijke manier een instru ment bespelen vergt veel tijd en oefening. We hebben jonge krachten altijd zoveel mogelijk gesteund enals het kon nóg voor een toe maatje gezore'd. Momenteel Zele. Gustaaf Francois werd door de harmonie «Vooruit» gevierd om zijn 60-jarig lidmaatschap als spelend lid (gb) beschikken we over een goede jonge kern en stilaan komen ex1 daar elementen van achter de lessenaar. Het vergt van mensen als Albert Van Broeck o.a. heel wat inspanningen, maar de jeugd is de toekomst en een jong kader is verblijdend. Een hoogtepunt in die zes tig jaar is het 10 jarig be staan dat mij altijd is bijge bleven. Het werd wel wat later gevierd, irrde periode 1933-34. maar toen kende ook de Harmonie Vooruit met 50 muzikanten een sterke tijd. Momenteel heb ben we nog ruim dertig spe lende leden». DRIE GENERATIES FRANCOIS Momenteel spelen er drie generaties Frangois m de Harmonie Vooruit. Gustaaf Frangois. zijn zonen Ed-~" gard en Willy en zijn klein zoon Franki. Om het kwin tet rond te maken is ook nog zijn broer Marcel aktief spelend lid Gustaaf begon zijn loopbaan op de kleine fluit, dan volgde klarinet en nu is het saxofoon. Hij"' werd gevierd als briljanten muzikant in «zijn» harmo nie. waarvan hij ook van 1946 tot 1971 sekretaris was. Zolang de gezondheid het hem toelaat, denkt hij nog niet aan afhaken. Hij beleeft er te veel vriend schap en kameraadschap en dat wil men zo maar niet van de ene op de andere dag» kwijt. BENO

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1983 | | pagina 23