A iS&Hhs s wrss; pe ster fonkelt boven Wieze Kunst Veredelt Kieldrecht «verplicht» tot «aan den toog in Prospeer» De ster stond te lang stil in Stekene SS De Voorpost- 2.12.1983 -25 reien um-aarsj en sj Jrengt j n Corr^ mme. Sint-Jorisgilde Wieze levert knappe prestatie Met een „rossende, intieme en tegelijk spektaku- en verleidelijker aan het t«.PTip besloot de Koninklijke Toneelvereni- werk hadden gezien in de ïwTriseilde uit Wieze. vorige week zater- met wat mf „inff Sint-Jonsguuc 0,„„ spektakel omweven ook), Lavond de eerste opvoering van «En waar de Ster Roger Cami (een gedegen Wppf stille staan», het welbekende volkse toneelspel burgemeester. aspiraties 01 - wo"* Timmermans. Roger?), Reddy Van der dei! laireslotscène op Vlaamse, V8nde hand van Felix Timmermans. hoekkas, meik^, oieMai zowel Willen is Kunnen Dendermonde met Herrie om Harris Toneelvereniging Willen is Kunnen speelt op vrij dag 9, zaterdag 10 en dinsdag 12 december telkens om 20 uur in de zaal Antiekens, Oude Vest te Dendermonde de komische triller «Herrie om Har- ris». Het stuk telt vier bedrijven. Kaarten worden te koop aangeboden door de leden van Willen is Kunnen aan de prijs van 80 fr. lair Va) leelneia tie Y&j ngelse de en de een Utisj ikast 'senlnijt oiedt e n cd lukken VÜUfi8| ant ui: Ook toneelkring De Distelbloem heeft nu «En waar we zouden nog een boom de sterre bleef stille staan» op zijn lijstje met Pje kumusn gespeelde stukken staan. We zagen de première op ^^°me^e"„ergeten. vrijdag 25 november jl. m de vernieuwde zaal t noodzakelijke rekwisieten. Centrum te Stekene. «De Ster» geklasseerd bij de enz Uit respekt voor de (zeer) oude stukken die het nog altijd doen, dient prestatie van iedere vertol- zich aan als een eenvoudige kerstlegende. Het blijft ker_ hoe klein de bijdrage echter voor een amateurtoneelgroep een reuze- ook was, zullen we ons ont- opdracht om dit schijnbaar gemakkelijk werk van houden van een bespreking Feil* Timmermans op een aanvaardbare manier gf Dis- voor het voetlicht te brengen. Sporthal Kriekepitte in Kieldrecht. Opvoeringen door de Koninklijke Toneelkring Kunst Veredelt van «Aan den toog in Prospeer», een klucht in zes taferelen. Hugo Willems schreef dit stuk naar aanleiding van het 15-jarig bestaan van K.E.T. (Kamer Edelweiss Toneel - Beveren) als vervolg op «De Mirakelmakers» van Roger Pieters. Op de programmakaart werd de keuze van «Den toog» als volgt verantwoord: «Toneelkring Kunst Veredelt heeft drie jaar geleden met «De Mirakelmakers» enorm veel bijval gekend, en voelde zich verplicht voor zijn publiek dit vervolg te brengen». Dat klinkt zeer aanvaardbaar. Maar is het wel zo? Moet stuk al honder- De aanpak van regisseur Borgt (die een knap koster- een toneelgroep z'n, met veel moeite, voorbeeldige in alle mogelijke William Guns, die opteerde typetje neerzette), Paula De inzet, en enorme werkkracht opgebouwde toneelre- van het Vlaamse voor de «klassieke» versie Ridder (een vrouw), Chris- putatie dermate laten beïnvloeden door «verpllich- in alle mogelijke vor- vértoonde o.i. slechts één tel Heyndrickx (O.-L.- tingen» aan z'n publiek? We menen van niet! bovendien, voor het schaduwzijde. De bindtek- Vrouw van de Stilte), Vera icht werd gebracht, sten tussen de verschillen- Bosman (O.-L.-Vrouw van blijft het blijkbaar het de taferelen, nochtans knap Zeven Weeën), Veronique -inspreken. Is het gezegd - we meenden zelfs De Coninok (O,L,Vrouw hebben alle respekt voor de lend was de vertolking van Lebbeke. Deze ploeg voerde «en waar de sterre bleef stillestaan» op (v) m het godsdiens ïti kerstlegende, boeit? Of heeft gilde- loren. Het publiek, zitter Remi Bosman dag althans, kon onvol- ihet bjj het rechte eind? Die doende discipline opbren- stipt in het programmablad gen om naast het kijken, nl. aan dat (wij citeren) «De ook nog aandachtig te luis- 8ter« met verandert, omdat teren, het een sociaal historisch stuk is dat het tijdsbeeld Toneel in Stekene. De Distelbloem bracht «De Stervan TimmermansMarline Van Ranst bracht, zo schrijft onze recensent, het stuk in een wat aarzelende regie (Iv) Er zijn in de eerste plaats de oorzaak van onvolledig telbloemers «De Ster» te de talrijke tafereeltjes (ne- typeren. Als daarenboven lang het stilstaan, zonder gen) die elk een dekoraan- de grime met goedbedoelde gefonkel, zonder flikke- schrijfkunst van auteur gere inhoud wist zij toch ^ssing ^agen. Er is ook maar overdreven ijver ring, en zonder glans. Bui- vjuiuu uvuvuibh, i,wm. - de noodzakelijke vlotte, kleurtjes gaat smeren, dan ten stormde het. Van Mulders, Peter Cami, toch niet uit het oog verlie- diepgang los te maken en kleurrijke en vooral pas- zit de toeschouwer vlug aan Speelden mee: Freddy Hilde Bosman, Patrick Ael- zen dat ,,Den tooë» is sa- passend op de.toeschouwer sende belichtmg. Daarbij te kijken op een wat Popov- Merckx (Pietje Vogel), Sta- brecht Marina Wauters en mengesteld uit personages over te brengen. Een rake steunt ((De ster„ op een fan- achtige Schrobberbeek (te ny De Rechter (Suskewiet), Christel Wauters gekreëerd door Roger Pie- in juiste intonatie en goed tasierijke vindingrijke re- rode neus, te veel vlekken) Guido Lutin (Schrobber- mihiink aansDrexen. is neu crezetrciwe meenuen zens vuuuium uc umiiM kuoiduiujuo »j -<=• - Lt godsdienstig thema, de «his master's voice» te her- van de Zoete Troost) aan het goede bedoelingen en de Marleen Coucke. Uit de ma- die elk dekoraan- de grime met goedbedoelde gefonkel, zonder fhkke- Se de men- ke4b„-gingen deel8 ver- werk. Figumerden verder: Jbhru&uuat vau auteur gem inhoud w.stz.j toch »■"- wMb* «ster- Guido Heuvinck, NoéUa Hugo Willems maar mogen een vleuae ontroering Knappe vertolking spc oproept i periode die Voor de vertolking van de gestief, met e ters en uit enkele puntige volgehouden typering gaf Techniek verhaaltjes, in hoofdzaak Mariette Verley ten beste. Het dekor, sober maar sug- steunend op eerder goedko- gie en op een grote cast en een lijkbidderige Suske- beek), Maria Frans (Polien (minimum twintig) en een wiet en een net van de zon- Pap), Griet Persoon (Ma- respektabel aantal techni- nebank gestapte Pietje Vo- ria), Roger Vervaet (Jozep, sche medewerkers. De Dis- gel. U voelt het, erg geluk- Marijke Vervaet (Duivel). uitschieter P6' soms banale (plaatsehj- In Noëlla Thieleman kon- ■kend is geweest drie hoofdrollen "deed de op het einde van het stuk - ke> krachtwoorden of -ter- den we pas na de pauze de telbloemers" ^hebben'' zich kig waren we"nieVme°t deze GertArensi (burgemeester) voor ons volk de periode kring een beroep op Paul regisseur William Guns f10" die °P de welwillende echte Philomene terugvin- zeer veel inspanningen ge- Ster-opvoering. Jammer, Lieven Schelfout (koster). voor ons vuik. ub ponuuc e hiiiirh^r nnntpn lachspieren zouden kunnen den maar dan was ze ook t t m ekonomisch en geeste- Moens (Pitjevogel), Frans houdt blijkbaar van apoteo- inmmlkmn ai1ap„ nlB „P.w. Het. is on.troost metdea Nik verval tussen de Franse Bosman (Suskewiet) en ses i„U Ld» - r1TJ.U.. milr «HiuuriHoblü VXlil stelt hjj Is UU|n.„«u .e. 4 ook troost en zichtbaar hebben want zo'n teatergebeuren Els Wuytack (Kindeke Je- werd ontworpen door inwerken. Alleen als «char- steengoed. Het is ongewoon ze getracht_ het allemaal zo groeit meestal uit tot een zus). Dirk Windey, Jef Van frö-rwloïilH hoVirvxHiilr oom mncthnfip fip.n t.plep*rani u_ r-, - - v Revolutie eu de Industriële Hendrik Wijnendjte wmia^'&™reTkM)."mt- go-pedasi. behoorlijk een postbode een telegram goed mogejijk te doon. De hoogtepunt in de historiek Linden (boeren) Gerda ns (Schrobberbeek) Hoewel gevoerd door Philemon Pie- wordt mgedrukt kan het te zien bestellen. In «Den grote struikelblok was de van elke toneelgroep. Dias (boerm), Marianne ES houden beide ele- Lrstgenoemde af en toe na- ters. WUlem Heuvinck, Re- ^eël een over het paard toog» kan blijkbaar alles. OTlende regiB die m de We hebben alle bewonde- Van Ouyse Krist.en Itó Ca- wernent Iiuuuen e e v u 'o„pv_ M Colman &etllde klucht heten. Toe- dekoraanpassingen opteer- ring voor de meer dan vijf- luwe, Nobby Verstraeten 'bovendien niet te verge- paalde woorden honderd Frans Bosman, Gilbert gegeven, in «Den to°g»is Vm Robert de voor de moeihjkste op- tig medewerkers, voor hun (O.L.Vrouwkes), Petrus ten de «Ster» eeuwig procent te verzorgen, toch Moens, Marcel Van Dam- ïfmrf Ver- lossingen, meestal zwevend inzet, voorhun streveneer Van GuyseJmimkant) en >ens u: jmg. En trekt het stuk tel- kreëerde hij en uit» jens de massa naar de op- Pitjevogel, de SSKnmEtSnderWdS mSd" SSTSEermSs v^° ^Siu'Sïï. itiekbeon pen raaal °P de Planken enige protestwoorden legt zorgde. con en lijkbidder een niet zo William Guns voert tegen de toen heersende so- Manna Wauters fungeerde moeilijike opgave. Hun ciale wantoestanden. Hen- als regie-assistente en Mar- Regisseur Walter Cools prestatie verdient echter al- de opdracht om «Aan - ----- Petrus uiun- o—u- - luaaingeii, ïucco«al zwevend inzet, voor hun streven er Van Guyse (muzil me Remi Cornehs en Guido toneelwerk aanwezig. Een tijdig aan. Voor Aimever- tussen realiteit en sugges- het beste van te maken. Dat Seppe, Süke, Katnjn to de'm'assa 'naar" de öp- Pitjevogel Te enige va^i het Van Steen voor de bouw en grondige herwerking met ley en tie, zonder eenheid in stijl, aüeen is al een dikke profi- Bart (boerekinderen) De Eëntn m StoS dnetal^verigens in wiens door Frans Van Steen, die De «wissels» waren veel te ciat waard. In de drie eerste teehrusche medewerkers ie zal de? in EeW de ster bleef stille staan(pvs) Lebbeke. Het slottafereel van ere zaïn le lof. Het is immers zeer den toog in Prospeer» tot moeilijk om uit een te ma- waardige opvoeringen gere inhoud toch nog een klaar te stomen. Geen een- degelijke spanning op te voudige klus dus. Wel bouwen, enigszins vergemakkelijkt door het feit dat Walter belichting (of verlich- reeds eerder (bij K.E.T.) dit ting?) kunnen we bezwaar- varkentje had gewassen. kjk goed noemen. Geteken de lichtkringen, schaduw- ter Merckx, Petrus Van Guyse, Dirk Windey, mevr. Van Ranst en Rony De Pauw (dekor), Nicole Ver- willigen, Linda Nackaerts. Viviane Van Sandbergen (grime), Jean-Pierre Barens (muziek), Eddy De Clercq en Iris De Witte (toneel meesters); Peter Kool (ont werp affiche), Christiane Martens en Maria Frans irt De Cs ks kerste jeurteni:1 spellek rtis JAM* Geslaagde aanpak drik Wijnendaele van zijn cel Van Damme was de to- De Wiezenaars hebben er. kant overtuigde volledig, neelmeester. Voor de re- zoals we dat de voorbije ja- ren van hen gewend ge- De meest doorvoelde vertol kwisieten zorgde Annie Ca mi, voor de kledij Annie Cami en Regina Barbier. 6, kino- kwam nochtans van Cami en Regina Barbier, junen ïiueieiuaix werk van ge- diemderol Verleenden verder hun me- fébaas Wies vertolkt op de (of vrouw) die ze uitsprak ...tat één detail werd 1 rans nosnnu v j. hem eieen manier, met per- en die de toeschouwer ge- bij velen erg in de smaak. De toeschouwers lieten zich Vooral in dc dan ook niet onbetuigd en hij door het Kindje Jezus man (akkordeomst), De sfeer, de kadans en het gekozen pauze) was er wel Van Linden, Pierre Wuy- verhaal werden telkens nog sfeer, af en toe passen- tack. Dirk Van Guyse, Pe- voor een te lange tijd onder- de kleur, en een behoorlijke broken. Op het lichtorgel nuancering in de stemmen, werden standen te pas en te Na de 25 minuten rust ging onpas weg- en opgetrokken alles zwalpen, verwateren, en in plaatsing werd er aar- wegdeinen in een te traag dig wat gemaskeerd. tempo, in tekstmoeüijkhe- Maar goed, we nemen den, in onjuiste bewegin- aan dat regisseur Maftine gen of te strategische beeld- Van Ranst de nodige erva- jes. De meest geslaagde ring mist om dergelijke scène noteerden we bij de zware dobber aan te kun- foorwagen terwijl de «afre- - nen. We zouden ook willen kening» met de duivel we- --- Deze ervaring had hem tot vlekken op voorplan (eerste benadrukken dat tekstken- gens overtrokken persona- (teksthulp), Marianne Van tekstschrappingen moeten plan)- bestendige nachtver- van het allergrootste be- getekening. verkeerd stem- Guyse, Adrienne Van Hoo- dwingen. Voornamelijk in lichting «buiten» duiden op lang is. Wanneer verschil- gebruik en gebrek aan ste en Christiane Martens de wat lang uitgesponnen een niet zo zuivere hchtre- lende spelers te souffleur- sfeerschepping de mist in- (kledij). Iris De Witte (re- tafereeltjes zoals het niets gie. We geloven niet dat ae- gebonden blijven betekent ging. (Duivel met kapsel gieassiêtentie). terzake doende mop- ze opvoeringen lang in e dat een rem op het tempo en 1983?) (w.d.g.) penkwartiertje. Zonder al geheugen zullen blijven te grote risiko's liet hij zijn hangen Kunst Vereelt liet cast met sandacht voor het mch verleiden tot (al te plat- visuele, evolueren De te), humor, sterk hellend «maskeer-khp» kon niet he- naar de nchtuy van het lemaal worden omzeild theater-van-de-afgezakte- (plaatsing rond tafel - drie .broek We kunnen ons van dames achter elkaar jardin- de mdruk met ontdoen dat kant de kaartscène). We in sommige spelmomenten hadden ook graag wat de regisseur werd geregis- soherper afgelijnde perso- seerd. Er zal wel worden nages gezien: een rondere, aangevoerd dat er veel volk sappigf Wies. een groot-ge- was. dat er werd gelachen, barende dominerende bluf- dat «de kas» het goed ge- ehampetter. een snedige daan heeft, enz. Maar flemende meester, een lepe- werd er gelachen om het re organiserende koster en stuk? Om de personages een preutser Philomène. Of lag bet. aan de banale Julien Thieleman heeft ca- krachttermen, aan de man i ook de vraag neerzette. Comman (belichting), - gard Macharis (gelmds- jes» (hoe goedkoop ook) zouden -.-x T.nn Diornn Rg. goed aangedikt de zaal m- kunnen Jan schoven. Rene Cleiren leek, bedoeling van een naar ons gevoel, gebukt te neelkring kan zijn te spelen gaan onder de draagkracht voor «de kas», om er een van z'n rol. Met zichtbare «teer- en smeerfeest» aan inzet en met enig tekstge- over te houden. In dat geval Sint-Niklaas. Dieter Dornheim uit Wijnegem, onlangs nog te gast op de kunsttentoonstel- rammel, maar zonder ge- is het weinig kunst verede- van Baenslandwijk in de Wijncentrale, fabriceerde een glazen schuif trombone. forceerde overdrijving, lend gen uniep instrument, waarbij twee buizen over elkaar moeten glijden om de juiste bleef hij geloofwaardig. We toonaard te bekomen. Orkestmuzikant Gust Lvssens bespeelde het tuig, waaraan geen begrijpen echter met waaj- medewerkers achter de énkd me,alm onderdeel zit. met brio (dn) om hem het te grote pseu- schermen waren; Magda do-Sherlock Holmes-pak Van De walle, teksthulp; (1900) werd aangemeten. Uytdenhouwen, Flo- rent De Wilde, Frans Joos, Jef De Wilde was bij mo- Florimond Flecijn, Dirk De inenten de goed op dreef Backer, en Jan Van De Per- ziinde meester met degelijk re als dekorbouwers. Pe- J nt.Anc Irnc Tic. P.nlinvnf»rt. Tilta De samenspel met Philomène. maar in andere tafereeltjes (met koster en Wies) zijn typering verliezend.De kos- terfiguur werd verdedigd Lebbeke.. De drie hoofdrolspelers: Paul Moens als Pitjevogel, Frans Bosmans as door Florent De Wilde. Suskewiet en Hendrik Wijnendaele als Schrobberbeek (v) rerre mompelden van herken- dan nog vertolkt door^zijn ^^^SvTrantïoordelij- tijd. Jammer dat hij het op rekeninJrfnVeAime° VerleJ °P SC6ne dochtertje - naar het Rijk en Edward Cornelis lachen gerichte chargeren Nicoie Caluwaert kre_ un welbekende namen van der Hemelen geleid wordt, ^ziek «Sterliederen»). niet onder kontrole hield. de taak van toneel- btoM LS plaat8en Se»"- bewees Frans Bosman, in -gn waar de sleI. blKif meester toegewezen Voor Voorat He j 6011 hem pa3Sen j stille staan» opgevoerd ter gelfS in wat heet «stil spel» de grime tekende Raymond ral dan de slotscène, de beste elementen de au,lc T- - tru8 De Caluwaert, Tilla De Wilde en Frank Thieleman zorgden voor de afwerking van het dekor. Voor de be lichting kon worden gere kend op Etienne Gillis en Piet De Backer. Dirk Van Perre nam waarin w i~" «-= herdenking van Lowie heeft bij de aandacht voor De Roeck. We hebben alvast de 7^«on ui - Je van Sint-Jorisgilde te behoren Brandt die gedurende 22 z'n medespelrs afgesnoept. genoteerd dat «Tien Kleine Kapittelstraa?6" In ,de minder «STvan Jde St.-Jorisgilde regis- Negertjes» op het program- trouwe S ThtT" g6" ™üen ™ge? WG pi sierde - nog wil bekijken werk zagen we van ma staat, met opvoeringen o k e akhans Dnessche (een pronte nncr terecht op vrijdag r„„ Thieleman Als nieuw- in de maand april 1984 De- a.h w nrinKi" Driessche (een Pr°n,f kan nog terecht op vrijdag Als nieuw- in de maand april cco-x f?b- tiem kerSl ,en m* lien Pap)' yfw^n 2, zaterdag 3, vrijdag 9 en in het Kunst Vere. ze thriller van Agatha Monkr™ dm''r8lf ?aX„JefVer^nKm,?Se vierdag 10 december te 20 ^lsohap diende h.j Chrisüc zul door Dlmitrt 1» deUiVkS,»P^ LZSl ÏÏs»; te met een verbazende présen- Dupdnt worden geregis- bewondi idee als var. vielen 100% mee! idee aiiering °p' Zowel de Pintje te plaatsen), Julien- overwaard. «ree als de uitwerkine- - n"'"'0' moeive var. vieioc nr,„. 8 ne Van Hove (de Duivel, die 11 we graag wat arronganter Pierre Van Rossem ce de oudere «ratten» van seerd. repliek. Fris en spranke- Toneel in Sinaui. Stefan Van Pottelberge Verheezen Iv) egisseerde «Dc Caribische Zee» van Rcné

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1983 | | pagina 25