e? ers begonnen, half gewonnen» Tassijns - Haasdonk: «Ziekte en Vlasky» ijverig vertolkt Heerlijke «Ketchup en Sangria» in Sint-Gillis-Waas Sterke regie én bezetting n «Moord» Herman Gorter gezelschap Lokeren van Nieuw leven te Aalst met «Rooms De Voorpost - 2.12.1983 - 27 In het k Maartf; jnrand, 'd. de tg is te kan 0, maa wegdeij Leusrs samenas it deia^ in fantij it eigecii n reiza ihtig tij# ■ment meesle^ w. bns* van en ter 3 ie lezer a informs te bands Gard te in Ant*, nadien. Ian IV4 ezenlijk fc d) Peng n «kor» Claus ■ust elite ;al joke a ;s. De ist en hg is schik zaken dg toch. H* e brokrta areskecs id. De 'gde ookd igina's e dmelde ns met a ■t boek ia- Ju ligt a a kreat» Eindbalans «Moord» naar Francis Dur bridge, in een regie van An ton Cogen was een prima voorstelling van de Aalster- se toneelvereniging Nieuw Leven, goed voor een avondje verwennerijRe gisseur Anton Cogen had een sterke greep op dit on- üg op het ogenblik zelf Regisseur Anton Cogen gewone, ongewoon sterke werd gemaakt, met een had voor de produktie stuk. Hij steunde op* een sterke inzet en koncentra- «Moord» beschikking over voortreffelijke ploeg spe- tie, en dat veroorzaakte bekwame mensen. Het rea- Iers en technische mede- blijkbaar op het toneel een üstische gemak waarmee ze werkers, (vergeten wij ten- L grote spanning, dat zij samen steeds weer een slotte Louis Van Eeckhoorn bij Ma onweerstaanbaar op de zaal shène opbouwden zag er niet die instond voor de re- doom Herts paperteu Jiklase tiet de nvolle- sdaga- figuur Leuke, zwierige en beeldige toneelavond.... Moord» naar Francis Durbridge, in een bewerking van Anton Cogen is een voorstelling worden, gewoon om van te houden. Het leek alsof alles wat de Aalsterse toneelvereni- e Nieuw Leven versterkt met enkele andere akteurs en aktrices, aan talent voor Mden had, er met de maximale inzet tegenaan gescoord heeft. Nieuw Leven heeft er teerappigs van gemaakt, waarbij de voltallige akteursploeg plus het flink opgeko men publiek goed aan hun trekken kwam jugyd Daarbij heeft Anton Cogen die de hele avond een leuke nrogrammabrochure zich niet bezondigd aan en zwierige vertolking hierover- Hij (Ronald overdrijving, zodat er bracht. Verder waren Paul S^ertHs een charmeur voortdurend een opge- Coppens subliem als auteur wvmweniager en haar smukt plezier merkbaar en Francis Durbridge, Ulrich milde Temmerman) omwil- voelbaar was. Anton Cogen D'Haese als slachtoffer e van haar geld getrouwd, heeft toffe teater middelen van de ganse misdaad, Ed- Maar na enkele jaren wil hij gevonden om de gewaar- dy Veeckman als inspek- ch van haar ontdoen. Hij wording van spanning en teur, belast met deze ganse B een duivels plan uit- humor op het publiek over zaak, Machteld De Pauw als :ht om een volmaakte te zetten. minnares en medeplichtige iafl te plegen. Zijn Verder kreeg de opvoering van Ronald Schollaert, My- JUuïnares zal hem daarbij een vreemde sfeer door de riam De Vleeschouwer als telpen ongebruikelijke dingen die dienstmeisje, Nadia Morel je ziet, maar die spanning met de hese stem (jammer gegisseurswerk werd dan weer doorbroken maar helaas...) als vriendin Anton Cogen heeft deze door de ironische onder- des huizes en tenslotte de te thriller van Durbridge om- toon van het geheel: vertel- brave Hilde Temmerman gewerkt tot een spannend Ier en auteur Francis Dur- als echtgenote, allemaal ge verbaal, met als ingrediën- bridge, gespeeld door Paul nuanceerd en gekoncen- r passie, emotie, angst Coppens, leverde een fijne treerd. Ze speelden met be- een dosis cynisch relati- toneelprestatie... wonderingswaardig gemak verende humor Om het ge- Deze veelomvattende opvoe- wat resulteerde in een fijn beuren dichter bij het pu- ring «Moord» dwong tot speelplezier en grote inven- bliek te brengen (en omge- een waardering die niet al- tiviteit wat op hun beurt heeft hij de vertol- leen goed voor de eindin- resulteerde in enthousiaste van de afstandelijke druk, maar zich ook voor reakties bij het gezellige en ühène gehaald en vooraan de verschillende onderde- attente publiek, inde zaal geplaatst. Daar- len opsplitste. Zo deed de door ontstaat een nauwe re- projectie van de film gerea- latie tussen spelers en pu- liseerd door Eddy bliek De toeschouwer is nu Veeckman het uitstekend, geen Voyeur' meer, die van- Ook de geluids- en lichtef- uit zijn stoel het verloop der fecten (Evert Horn en Fra- dingen bespiedt, maar ngois De Cock) werkte als in wordt instinktmatig, psy- een nooit haperend meeha- chisch en fysisch, bij het nisme. Het Herman Gortergezelschap van Lokeren bracht als eerste stuk van zijn nieuw toneelseizoen: «Rooms begonnen, half gewonnen» van Mary O'Mally. Het is een deels speelse, deels grimmige satire op het religieuse opvoedingssysteem in een katholiek meisjespensionaat in de buurt van Londen, nauw- Toneel in Sint-Pauwels. «De mooie moordenares» werd door Leon Van de Voorde keurig gesitueerd in de tijd ook: één kompleet geregisseerd (Iv) schooljaar 56-57, zowat een kwart eeuw geleden. gebeuren betrokken.... m leek alsof de voorstel. AkteursprestaUes overging. harverwarmend uit. Dus de kwisieten). Regisseur Anton Cogen akteursploeg was zeker te- Ideaal waren de momenten heeft zonder twijfel een fijn gen haar taak opgewassen waarin de goede vondsten werkstuk afgeleverd. Hij en vond blijkbaar zelf ple- elkaar snel opvolgden. De beeft met zijn sterk spelers- zier in tientallen spitse frisse, direkte aanpak had potentieel heel leuke mo- grapjes die dwars door de weinig tijd nodig om aan te renten gerealiseerd. In een (aangepaste) tekst (haar slaan, want er werd en- irapele dekorbouw van Aalst) heen liepen, woord- thousiast en bekwaam Jbuter enkele blokken (de- spelingen van hoog gehalte geakteerd en de film was korploeg Nieuw Leven on- en steekjes onder water, die eveneens okee wat leven der leiding van Louis Kei- menigeen zich kan aan- digheid en afwisseling in ders) verliep de handeling trekken. de hand werkte? Dus zon- vlot maar vielen er ook toffe De prestatie van de akteurs der meer een opvallend typeringen en een plezierig en aktrices één voor één werkstuk van «Nieuw Le- tempo te waarderen. bespreken zou ons te ver ven» die volle aandacht van de regie merkten we leiden: algemeen kunnen de goede gevulde «Kring- neens een aantal sterk we zeggen dat de akteer- zaal» in Dr De Moorstraat visuele grapjes en allerlei prestaties vrij homogeen zeker verdiende. Een voor- leuke fantasietjes die niet waren en door de regisseur stelling die het best aan- onmiddelijk met het stuk te Anton Cogen goed in de sloeg in de eerste helft van maken hadden, maar wel hand werden gehouden, het nieuwe toneelseizoen, met het totale effekt dat van Als uitschieter vermelden theater en amusement. we graag Ronald Schollaert Jo De Bruyn We zijn er stilaan van overtuigd dat auteur Roger Pieters met «De Mirakelmakers» een toevallig suk- 8688tuk heeft geschreven want «De Ziekte van Vlasky» is qua story zeer dunnetjes, met een oppervlakkig aansnijden van de problematiek rond het leefmilieu en de te gezochte karaktertekenin gen van de personages. Toch heeft toneelkring Tassijns het aangedurfd om dit flauwe gegeven, dat volks blijspel heet, te programmeren. Alfons Van Meirvenne. De grime was van Martine Staes. Attributen werden aangebracht door Gaby De Schepper en Ida Van Vae- renbergh zorgde voor de teksthulp. Het blijft jammer dat zoveel moeite werd gedaan, zoveel tijd en inspanningen wér- De schrijfster, waarvan wij en gesnuffel in verboden vermoeden dat zij zelf zo'n boekjes Ten slotte allemaal pensionaat heeft moeten dingen die sedert eeuwen a doormaken heeft in dit stuk bestaan hebben en steeds afgerekend met een grotes- zullen blijven bestaan. On- ke waaier van devote toe- der de leerlingen was er standen. Zij schetst de bele- eentje die het met de beste j pa? j®t venissen van een. stel 15- bedoelingen van haar kant. jarige meisjes, onder het het maar steeds moest be- -- 'M&A Ijt' gezag van drie tyrannieke kopen. Dat was Mary I .s^zt^ÊÊm, fi J§ nonnen, met een gods- Mooney die wegens haar f, mW Jf dienstleraar, met een zang- argeloze vragen of ant- t 4 S "fL jjÊÈ leraar-oudstrijder, en met woorden maar steeds op het W¥<WËÊÊL I J&êM een paar jeugdige vrijers. matje werd geroepen. Die IÜmLl. I JmMMêmÈ Voor de ouderen onder ons, rol werd heel voortreffelijk WÊÊÈÊk I m m die wel zulke scholen zullen gespeeld door Frieda Hof- j^ÉÉÉ MÊ gekend hebben, was dit wel man. Haar twee tegenspeel- 1WËÈËËÊ een uniek beieven, en wij sters deden het evengoed. Wr f hebben ons veel uit onze Dat waren Mart Vanseve- 'sfrV eigen tijd herinnerd. Maar nant en Maggie Colman. De ''''WM ons inziens kunnen wij ene toonde heel duidelijk - Mschrijfster toch niet vrij- dat.zij lak had aan dat hele pleiten van een zekere een- kostschool gedoe, terwijl de 'tWÊÈÊÊÊÊiÈÈiÊÊÈËMÈmSPmMHBK zijdigheid. Zij heeft het pu- andere heel meegaand was. bliek veel laten zien veel Besluit: op het einde van dat in die tijd werkelijk kan het schooljaar kreeg de ene Toneel in Sint-Pauwels. Zoals in vorige editie van De Voorpost gemeld zijn bij Llapdorp gebeUrd zijn Maar... was haar diploma en de andere twee mensen al twintig jaar aktief: Leon Van de Voorde als regisseur en Leo Meul als er dan werkelijk niets niks. De manier waarop zij akteur-dekorbouwer (dw) goeds in die opvoedingsin- wraak nam was dan ook richtingen? Naar ons be- iets heel speciaals En het scheiden oordeel is schrijf- was nochtans alweer de ,1, st^r ^veelte^ k^g ^lijve^ m©er naiêve Mary^Mooney. daar ook toch wat -bijge- hoorde dat tot de regie) Zij bracht, en wij hebben er werd op knappe wijze bijge- toch ook wat geleerd Dat is staan door Chris De 'cieze dus de critiek die wij kun- en Magda Quinteüer als zu- nen leveren op dit stuk: sters Peter en Thomas Bij Schrijfster heeft de 10 of de mannenrollen hadden 20% mistoestanden ten vol- we Roger Van Rijssen als le uitgebeeld Maar van de de godsdienstleraar, een overige goede procenten is gezapig type, die zich te hier geen sprake. Men -zou goed weet te doen aan het dit dus kunnen noemen, leven Verder Roland Van het was een subjektieve be- Landeghem. die ons de v<S*r nadering van het probleem rige keer al verraste en die en geen objektieve. Dit ge- het nu ook weer deed als de zegd zijnde hebben wij niets muziekleraar. Johan Ver- dan lof over het gepresteer- donck en Danny De Mul de werk van het toneelge- speelden de rollen van de zeischap «Herman Gorter- jongere gasten. Het decor kring». Het stuk is eigen- was heel sober opgevat, lijk geen doorlopend ver- maar daarom niet minder haal. Wel biedt het de kijker treffend. Met hèel weinig een enorm groot aantal rekwisieten werd door de sketches aan, die om zo te spelers tijdens de duister- zeggen op zijn eigen staan, nis telkens een ander tafe- Zo zien we het binnenko- reel gesuggereerd: een men van de leerlingen, klaslokaal, een kapel, een waarbij hun gewezen wordt binnenkamer, een straat, welke soort broeken ze etc. Na de voorstelling moeten dragen. Er is een mochten de spelers van een anatomieles met aanschou- overvolle zaal (er waren welijke voorstellingen, meer toeschouwers dan an- maar met een konijn! (tus- ders) een warm en welver- sen haakjes gezegd: vijftig diend applaus ontvangen, jaar geleden waren wij in We vonden één ding spijtig: onze instituten nog niet zo dat regisseur ver gevorderd!). Er was een biechtscène en er waren strafpredikaties. Er waren een paar verleidingscènes Toneel in Haasdonk. Tassijns vertolkte «De Ziekte van Vlasky». Geen sterke produktie maar toch nijver op de planken neergezet (Iv) den besteed aan een toneel- degelijke werken zeker werk dat het eigenlijk niet meer sukses kennen. Pro- verdient. Met dezelfde ijver, beer het eens, Tassijns. met dezelfde binding van krachten, zouden andere, W.D.G. Suzanne Juchtmans niet aanwezig was om te delen in dit" applaus. J.V.L. De belangstelling voor «Vlasky» was dan ook niet overweldigend te noemen (zowat 150 mensen zondag jl Er werd een zeer ver zorgd dekor gebouwd (tot en met de funktionerende Pomp). Zou er aan «het bui- tenzicht» niet al te veel epeelruimte zijn opgeof ferd? De leefkamer ten hui ze Seen Voghelaere was in breedte dermate krap ge houden dat het onmogelijk Week om vlot te evolueren, om het maskeren te voorko men. Omdat regisseur Etienne Van de Velde nogal kwistig omsprong met «plaatsingen» op het derde plan (fond scène) waren de east-leden op het eerste Plan te dikwijls verplicht om rug-zaal te spelen. Re sultaat. geen goede ver staanbaarheid bij enkele aoe-maar-aan tafereeltjes. Jozef Heirbaut akteerde als grootvader vrij gespannen en bleef te jong in stem. De grime deed overdadige in spanningen om de man naar de negentig te duwen maar struikelde precies over deze te grote ijver Martine Staes bleef in haar ondankbaar rolletje van re- 8°ber en spontaan, Kita Roodhooft bracht een geloofwaardige Jeanne ten tonele terwijl Jos Steens- sens een verdienstelijke Ho- nore neerzette. De hem toe gewezen zenuwtrek werd te herhaaldelijk en te sterk be nadrukt. Marleen Heirbaut bracht als Margriet kleur en schwung in het magere gegeven en bleek ook mi misch aardig wat in haar marge te hebben. Bob Van de Velde hield zijn partij zorgvuldig op het gewenste niveau en had een verzorg de zegging. Het best uitge balanceerde personage was ongetwijfeld mevrouw De<v kers, vertolkt door Helga Calle. Fijn gehouden, met berekende houding en ge baren, aanvankelijk koel tjes en toch soepel en naar het einde toe met warmte en gevoelsgeladen. Rudi De Ridder hield mijnheer Dec kers te afstandelijk, te af wezig. Paul Geleyn bleek plankenvast als vriend van den huize en vierde rangs coiffeur Lowie. Als dokter Vlasky veel te overtrokken, te grootgebarend, te uit bundig (regie?) Herwig Clippeleyr tenslotte ver tolkte do Garde op schitte rende wijze. We kunnen ons voorstellen dat de au teur zijn Garde precies zo heeft gedacht. Hoed af, en applaus voor Herwigs pres tatie! Dekorbouwers waren: Rudi De Ridder, Marcel Weyn, Willy Strijbos, Willy Roe land ts, Marcel Van Raem- donck, Armand Van Mie- ghem, Theofiel De Cort, An- dré Van Biezen, Johan De Ridder. Dp tistieke schil dering we verzorgd door Tsoefleurken uit Sint-Gillis-Waas heeft met de op voering «Ketchup en Sangria», een kluchtige ko medie geschreven door Duncan Greenwood en De- rek Parkes, bijzonder knap gepresteerd. Niet dat we zo enthousiast zijn over het stuk zelf. Integen deel. Zo zijn er dertien in een dozijn. Het toneel werk had net zo goed «Waar is de broek van pa?» of «Op zoek naar oma's tanden» kunnen heten. Ben mager gegeven dus, met de bijna vanzelfsprekende en meestal «getelefoneerde» misverstanden, zwe vend tussen al dan niet passend huwelijkskandida ten, een bazige oma met tand problemen, een pantoffelheld vader en de fel begeerde (zo geheten) vrijgezel. Een klucht die waarschijnlijk werd geko zen om het lachgrage publiek gunstig te stemmen eerder dan om de eigenlijke toneelspeelkunst Tsoefleurken heeft er een fris en sprankelend vertoon van gemaakt, zonder al te veel charge, of te sterke uitbuiting van de visuele gags. Kortom: «Ketchup en Sangria» werd op een fijne, verzorgde en zeer aanvaardbare manier voor het voeüicht gebracht. In een fraai dekor dat de eigenaar van het «Pension tvDische Spaanse sfeer uit- Maria», Juamta. Met een straalde en dat met zin voor enorme presence, mimisch "efenjfkSr meteen ^ehouS SSjtfEL. een e«e» taaitikje mee te geven had men er natuurlijk beter aangedaan om ook de En gelse hotelgasten dit pretje te gunnen. Sterker nog! Waarom werden de Engelse families niet op slag rasech te Vlamingen (met veel een voudiger namen)? Maurice Van Schoote en Andrea Kegels waren voor treffelijk in hun typerin gen. De minder zuivere taal nemen we er graag bij Knap werk ook van Chris De Wolf als Ron Tinsley. Wel opletten voor de ver staanbaarheid bij zonsuit- gangen. Riet Bohijnvonden we als iets te dik in de verf zittende Oma bijna op het randje van de karikatuur. Toch bleef ze geloofwaar dig. Het tekstduiveltje speelde haar wel parten. Vandaar het wat geremde tempo waarin de Oma tafe reeltje verliepen Opmerke lijk waren de prestaties van Leen Van Haute (Elsie Hardcastel) en Christel Ver- lent (Rosita). Alle lof voor Betty Goven (MiLdred) en Ann Lauwers (Gloria) en die fris en kleurrijk hun opdracht schitterend ver vulden. Voor Catherine Toneel in Sint-Gillis-Waas. «Ketchup en Sangriabij Tsoefleurken in regie van Lucicn Van Acker. Maurice Van Schoote en Andrea Kegels akteerden voortreffelijk (Iv) Lauwers was enkel de af ronding van het happy-end weggelegd. De regie van Lucien Van Acker bleek vlot tempo-houdend en doorprikt met goed gelan ceerde vondsten. Voor de techniek stonden Lieven Franckaert en Har ry Van Overloop. De grime was in handen en zat in de stiften van Catherine Lau wers (steengoed trouwens) en de tëkshulp kwam van Miet Melis en Lutgart Van Duyse. «Ketchup en Sangria» ken de meer dan geslaagde op voeringen. Proficiat voor Tsoefleurken Met het be- te zoeken, om de moeilijk- schikbare talent zouden we heidsgraad wat op te drij- de jonge toneelgroep uit ven. Het is daarbij helemaal Sint-Gillis-Waas de raad niet nodig terzelfdertijd de durven geven om wat stren- kraagmaten aan te passen! ger te zijn bij de keuze van het te spelen stuk. om het op een ietsje hoger niveau Er bestaat nogal wat verwar- dat naar aile verwachting in ring omtrent de beroepen van grote lijnen zal worden aanv- accountant en van bedrijfsrevi- aard. In het jongste artikel van sor en over de juiste inhoud «Weekberichten» van de Kre- van deze funkties in België. Nu dietbank wordt getracht de ib is er een belangrijk wetsvoor- vloed ervan op de accountants- stel aanhangig gemaakt, dat funktie in België te schetsen, deze toestand zal opklaren en

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1983 | | pagina 27