«Arsenicum en Oude Kant» van Hoop In de Toekomst -5Ieilig Maagdkollege Dendermonde prima in «buiten voor de deur» Nieuw «Hoger Op» rustig en gezellig in Jeugd- en Gelukkige Dagen» te Aalst Tiedrie presenteert «Prisiristari» «Een kruis van blauwe blaren» bij De Vlasbloem- Nieuwkerken -ïW - 2.12.1983 - De Voorpost Overvolle zalen voor komische thriller De eerste prod uk tie, «Arsenicum en Oude Kant» van de auteur Joseph Kesselring in een regie van Erik De Corte is voor de toneelvereniging «Hoop in de Toekomst» uitge groeid tot een charmante toneelopvoering. Gans de «Hoop in de Toekomst» ploeg heeft blijkbaar heel wat werk gemaakt van deze komische thriller in 3 bedrijven. De zaal «Ons Huis» in Baardegem genoot er met volle teugen van... Dendermonde. De spelersgroep van het Heilig Maagdcollege bracht buiten v deur» voor het voetlicht (v) Iets over het stuk oor de "Arsenicum en Oude Kant» van de auteur Joseph Kes- klassiekers van de twintig- eeuwse theaterliteratuur. nog Mare De Bie als Domi nee Harper. Luc Schoon- jans nog een keer als Gibbs, selring behoort nu al tot de 6611 mogelijke, klant voor de - - - - kamer van familie Brews- ter. Willy De Ridder als in- De in 1940 oorpsronkelijk spekteur Rooney met een Aalst. Hoger op. Met de voorstelling van «Jeugd» werd een goede keuze gedaan i» melodrama opgezette maar later tot 'gruwelko- iets te flauwe stem en ten slotte Guy Arijs als Dokter medie' omgebogen stuk Whitespoon, iets te nadruk- heeft al een respektabele kelijk. t van dienst. Van de vertoning heeft de regisseur Erik De Corte veel werk gemaakt: de voor- Arsenicum en Oude stelling kwam misschien wat langzaam op gang. De toneelgroep van het Dendermondse Heilig Het stuk wordt gespeeld Maagdkollege heeft met «Buiten voor de deur» van door een prima Alex Van c en reKiewerk Wolfgang Borchert weer een goede prestatie voor der Stricht die de moeilijke 1° «Arsenicum en het voetlicht gebracht. In een regie ven Jaak Ver- "1 ™i Beckmann vertolk- kant. maken wij kennis dlt-ltot Wel a.ë te Hu is een van de velen met tal van personages van maar au ngi wei aan net heist wordt de diepe inhoud van dit stuk, dat je nog jemJd jn de °,e,meS Sree pluimage: de twee «uk self dat nu eenmaal kan zien op vrijdag 2 en zaterdag 3 december, door massa jaak Van Avermaet lieve, oude en behoorhjk ge- 6611 vriJ uitgebreid exposé de akteurs biezonder sterk weergegeven. is zijn tegenbeeld, hij is de tikte dames. Abby Brewster hoeft- Daarentegen ver- Buiten voor de deur. is een pen op de bühne gebracht andere, de man die lederen en Martha Brewster wer- ÏLSÏÏ aktaeel stuk. Het hondtim- Het werd ook vlak ver- kent, Rita De Mulder speelt den prima vertolkt door Li- J» Kanbntothot nadeel mers een aanklacht in te- taald. overtuigend de rol van het sette Putteman en Mane- gen de oorlog, tegen het inhoud Jeanne De Ridder. Verder namelijk onoverzichtelijk- Speels toneelspel met lach en halve traan.. ireweid de faltlrmv en aili o'l"""1,. naar huis komt. Die man is werd er nog bekwaam vak- heul omwillevan de span- „jeugd- Gelukkige Dagen- is de jongste theaterproduktie van de Aalsterse tou... gevolgen daarvan °Kwalen dan. Omgn De Troetsel werk geleverd door Geert Hoger Op. Het Is een typisch blijspel dat het vooral moet hebben van de wam» is. II. StOIi L programm au Anderlech insluiting me Anderlecht eerste nati ptokkige sa ■eede obstal leidsrechter nissels op ee: ■pitcm Scrivei r mag gem Hitje Jason) nkuw van d' ic (unktie v; gevolgen daarvan. Kwalen denls van velen uj, de 1 en bedreigingen die ook nu tweede wereldoorlog be- ^^te^n nog van kracht zijn. wust hebben meegemaakt, Momka Fierens. Chrlstiane toneelkntikus die toch De auteur. Wolfgang m al zijn ellende. Een man Laureys, Tony Van Caute- graag wilde trouwen met spelingen, Bprchert is nooit oud ge- komt na een lange, veel te ren Dany De Bock, Tony Elaine Harper, worden- Hu was SR t/v»n hu lanito uw moor tvmïo «n ioJ r oetsel. werk geleverd door Geert lu"^m Hoger Op. Het is een typisch blijspel dat het vooral moet hebben van de warmtemLih> Guido De Clerck als de vlotte jon- ee.n i^ede greep gehad op uitstraalt. Vooral bij «Hoger Op» zelf werd er aandachtig toegekeken wit 1 L rro linrtimnr Drvwuotor oor, Z11II ÜK t(? 11TS 01 Of f Pil flH het.J l-Ul 1 A UC L 1 thuis. Hij is van Avermaet, Hugo Mal- tolkt door Betty De Pauw. ümptiilr era. rnnjj.. r>tii overleed aan de gevolgen moreel en lichameüjk ge- brain en Rita r-^ Pa,?w Teddy Brewster, verdedigd beurtenissen Jammer wel om van tllllprr'lilnop Mon Irnnlri Fin lrroirlc V,F* Lnn, n n dat da rvirvicncn aavww, Ka ge Mortimer Brewster, een ®n°phet prod uk tie waard was want de ganse ploeg was zo goed als nieuw: vijf jonge onen^ .lWH zette Zljn StT zms" akteurs en aktrices werkten samen met een groentje als regisseur, namïTC tïS d^f^ n' zwar buroor, Matthieu. Zij heeft teveel gelet op de mooie beelden en de charme van het moments» braaf ver- doldwaze en sorms al te het oog verloren. Toch blijft onze eindindruk positief: Hoger Op mag de toekou goeaxope turDUiente ge- hoopvol tegemoet zien, want de nieuwe toneelgeneratie staat te trappelen van ongtda zij brachten een goede ver- tuberculose Men knakt. De koude heeft hem schreef toen 20 november totaal ten gronde gericht tolking 1947 Net de dag voor de Thuis moet hem de deugd- Het dekorontwerp was van allereerste opvoering van doende warmte te wachten Eddy winter en werd de plaats van de anderen in t zijn enige drema Buiten staan. Maar thuis beleeft uitgeroeid door Frans Van voor de deur» Borchert hij een dwaze film en tij- wist zeer - een sterk door Freddy Guldolf, kreeg dat- de regisseur gemakkelijk de lachers op Paalds scènes té sterk in zijn hand. De grote Paul verf zette. Van Rossem speelde de fi- Achter de schermen lever- Inhoud guur Jonathan Brewster den volgende mensen ver- Qg inhoud van dit werk is «wens al een of toch alleszins gedeeltelijk. Voor a B hebben er betekende «Jeugd» een vrij gezellig avondje theater waarin de lach en de halve int de handig gemanipuleerd werden. Wat de akteursprestaties betreft: de meisjes brachten beter vanaf dan de J - - Herreweghe. Walter Dey- met zijn duistere verleden; 4ieiJstedJk werk; Eric De maar mager: de intrige is duidehjk dat hij dans de voorstelling weet gers, Walter Raemdonck en met een-pokerface'speelde fTnrte en zwaarmoedig hij niet of hij droomt of jaak De Kinder. Jan Brac- bij meer dan behoorlijk de stuk had geschreven Waar wakker is. Dan pas beseft ke stond in voor de muziek- ze verduiveld moeilijke rol. hij als bedenking op het hij dat er voor hem eigen- keuze en de beüchting werd Ook Roger De Rop als dok manuscript schreef dat al- lijk geen thuis, geen huis verzorgd door Hans Van ter Einstein kreeg een leen geen enkele toneel- meer is, dat hij voor eeuwig Hulle en Wim Perdu Bart dankbare rol mee en de komst onder leiding van wat je maar wil Zij kunnen stevige indruk nahet in de echt boeiend en leuk groep het stuk zou willen zal moeten wachten voor de Van Avermaet en Jaak Ver- lachsalvo's weerklonken Paul Van Rossem (klank en het ware da(?en vonge produktie van au- te schrijven. Wij spelen en dat geen pubhek deur. helst tekenden voor de gri- '^fV To" het zou willen zien, werd Opnieuw wordt hij gekon- me en de maskers waren «Buiten voor de deur» me- fronteerd met de koude, de met een 'pokerface' speelde Corte (decorontwerp); Ate- mengeling van werke- Jon£ens Vooral An Ghij- her Hoop in de Toekomst uitleid en fantasie Wat is 8618 818 de ":al Teemde en onder leiding van Louis De er heerlljker voor jongeren -l0"^ Prenette zette een ge- Troy (deoorbomv); Technl- om aame„ de yataiue'door slaagde vertolking neer sche dienst Hoop m de Toe- brengen doen eb laten Ook Vera Matthieu. die een geopteerd). Auteur Pjup""12 had ongetwijfeld 1 waardige bedoelingen m misschien had hij iocs ter een andere weg gaan want hij beschikiar duidelijk niet over de idn matische) kracht c Krtrouwde Zijn komm dal deer: 'hoofd zette van de hand van Eliane Van rugmaal door alle belangnj- regen, de verschrikkelijke den Berehe ke Duitse toneelgezelschap- eenzaamheid. snel: met zijn Duits aksent bcht); Jan Brandt (Make- leven zoais m FYank- teur Aster Berkhof, voelde veel zaken te flauw o(; en zijn flesje whisky stelde UP)- Myriam Schoonjans rijk zo^er het allesziend haar bLlJkbaar goed in haar onhandig hij regelmatig de lachspie- (regie-assistentie) en Mau- Van hun ouders Dit 1S 338 Marianne Gaaain. Kii ren van het publiek op de nts Dauwe (productielei- du8 het ^yal met Bernard °°k de korte demonstratie Toneel te Lokeren: proef. Een belovend akteur <bng) is zonder meer Luc Schoon- jans die glansvol de rol van 8 Agent Klein verdedigde. Zo Hoop zelfs al bij de eerste making met de en zijn zusjes Marianne en van haar zangkwaliteiten Ook de vertaling uit Franc ine, die met neef Oh- ™°°bt er zijn. vier en zijn zusje Pemette Annick D^m voelde haar de Toekomst heeft in hct buitenhuisje van de duidebJk ™_nder op haar Frans van Verhoeven niet uit door natuurlij! a elk tean Didcns de inde IIId trre pen Stand 0 dan w was zijn verhaal over zijn mel «Arsenicum en Oude familie logeren Natuurlijk gemak 318 Francine Gassin, De regie van Lut Matthieu toneelambities prima: goe- Kant» een degelijke kolder- is er de uefde: Pernette maar 8laaKde er ^cb in gaf de jonge ploeg iets K rteügelspel. de timing en geloofwaardig tot in de details. Ook Betty De Pauw in de maar thriller voorgeschoteld, houdt van en Bernard zo mees^a' de juiste toon te weinig dimensie mee. Ver Onder de fors aangezette, mogelijk nog meer van Per- vinden- Jan Pauwels als der was «Jeugd-Gelukkig mnnr toch gedetailleerde nette. Marianne houdt van Olivier Laparte en Danny Dagen tn dan c om de scc een rustig-avondj DRC kon huid van Elaine Harper regie van Eric De Corte Olivier en Olivier van haar Boeck als Bernard Gas- uit. mede door de behoor!? q -«-X X4I„IIIV XMU UUV1C1 Vil UllVlBf VU 11 IIHH 1 l»l V i. 1 I Up woensdag 7 december 1983 loont het de moeite de, je gaat uit de weg. want speelde degelijk: misschien beeft de 1 l-koppige ak- maar dat weet hij nog niet. sm mi8ten de bracht om ke technische realisatie om eens in het kultureel centrum binnen te lopen, het is anders. Je hoort je er in het begin een tikkeltje te teuraploeg een degelijke Qm hem dat nu duidelijk te want dan kan je de unieke voorstelling zien van een niet mee te bemoeien. Kin- braaf maar na de pauze alle verdediging van «Araeni- maken, schept zij samen toneelstuk door de teatergroep van de derde wereld deren ^J11 nieuwsgierig zenuwen kwijt wat resui cum fin Kant» t«>- - - Tiedrie o.l.v. Tone Brulin. maar bet wordt ze snel af- teerde in een mooie toneel- geleerd». prestatie. Deze groep omvat behalve precies wat Tiedrie bedoelt Afspraak dus op woensdag In de kleine rollen zagen we de bekende meester nog een met zijn derde wereld. Het 7 december om 20 in het heleboel buitenlandse en is de te lang onderdrukte Kultureel Centrum te Loke- Vlaamse medewerkers, nood om gehoord te wor- ren v°or «Prisiristari», een stuk van Thea Doel wijt uit de Maleise aktrice den. De honger, de oorlog Siti Faziah wel de belang- en de geestelijke onderont- rijkste is. Zij brengen ons wikkeling van mensen een bundeling van mythen, groepen die naast elkaar le- sprookjes. parabels of ande- ven en elkaar voorbijlopen, re verhaalstructuren die Dat dit geen monopolie is een ünk leggen tussen de van het westen, blijkt uit de bijzondere situatie van één zienswijze van de Maleise individu of groep met de Siti Faziah: algemene kontekst, name- «Je gedraagt je vanit de de wereld waarin wij vanzelfsprekendheden van leven. je eigen kuituur. Je denkt Oorspronkelijk schreef To- dat dat de werkelijkheid is. ne Brulin de dialogen voor Ik ben een malay. In Malei- Tiedrie, maar in hun laatste sié zijn meerdere rassen er stuk zijn die vervangen zijn Indiërs, Chinezen, Pa door muzikale, visuele en kistani. Al die kuituren le- tuums en poppen van de bewegingselementen, en ven langs elkaar heen, ze hetgeen nog overblijft van hebben niets met elkaar te dialogen wordt in de oor- maken. Er zijn over en weer spronkelijke taal uitge- veel taboes. Als ik vroeger sproken. Dat houdt het ge- Indiase muziek hoorde, heel oorspronkelijk en in- draaide ik direkt de knop £$a*nationaal. Suriname, .in een bewer king van Tone Brulin en Henk Tjon. Assistentie was er van Djana Sibarami (Ne derland) en de koreografie lag in de handen van Percy Muntslag (Suriname). Spe lers zijn Alida Neslo, Ward Rooze en Greta Van Lan- gendonck (Studio Herman Teirlinck), Siti Faziah (Ma leisië), Kélontang NdLisye (Senegal). Muziek van Ru dy De Sutter, dekor van Ste ven Van den Eynde en kos- hand van Siti Faziah. Een aanrader ook voor wie houdt van vernieuwing in het teater, want Brulin heeft het zilveren CJP (cul- treel jongerenpaspoort) Met derde wereld bedoelt te luisteren. Chinese begra- Tiedrie niet alleen de ont- fenissen zijn prachtig, zo wikkelingslanden in geo- kleurrijk Toch kom je niet om Je hoorde er niet naar kregen en dat is niet voor iedereen weggelegd. Zijn voorgangers waren name lijk Ramses Shaffy, Urbans grafische zin, maar ook de op de gedachte het mooi te van Anus, Yvonne Keuls, Raoul Servais en Jozef van den Berg. ekonomisch, politiek en vinden Je wendt je hoofd af kultureel verdrukte bevol- en kijkt de andere kant op. kingsgroepen zoals de in- Je blijft ver van het vreem- dianen in Noord-Amerika en de marginale groepen in het westen, vereenzaamde ouderlingen en jongeren en diergelijke entiteiten die buiten een bepaald «hoger» levenspatroon vallen. On gedefinieerde groepen in de Queens, een voorstad van in een periode van jaren, Programmavoorstelling van Hoger Op Aalst een voorstelling lang boeien, maar vervielen an- *ièj oorncii Se- met Pernette een fictieve fi- der?ljds met m slordl£' heden. Bovendien schenen beiden Frans Philips, Carira Marianne doet dus alsof zij vooral Danny De Boeck Vits, Frangois Mattto echt verliefd is geworden die mooie jongeling, r" in Pair cum en Oude Kant> bracht. guur, een knappe slanke Jo De Bruyn jongeman die piloot is 2 doet dus alsof zij De Aalsterse toneelvereniging «Hoger Op» van Aalst-Mijlbeek ziet dit nieuwe speeljaar '83-'84 hoop vol tegemoet. Het nieuwe seizoen wordt een voorbe- reidings- en opleidingsjaar, in funktie van de jeugd die Hoger Op in huis heeft, en die in twee produkties aan bod komen. De eerste produktie wordt dus «Jeugd» of «Gelukki ge Dagen» van de Franse auteur Claude André Puget (uit het Frans vertaald door J. Verhoeven), die jullie kunnen bekijken op 2, 3. 4 en 5 december in de zaal van SMI op de Moorselbaan. Aanvang steeds om 20 uur stipt. In april 1984 wordt de klucht «De hele stad is er vol van» van John Emerson en Anita Loos in een regie van Frans Pauwels voor het voetlicht, gebracht. Verder programmeert Hoger Op ook nog een bijko mende produktie begin februari, en dit wordt een herziening van het toneelstuk «Uitvaart» van Sutton Vane en hiermee wordt deelgenomen aan het pro vinciaal tomooi van het AKVT. Zonder meer dus een degelijk gevulde kalender die de nodige afwisseling én de nodige kans aan de nieuwe jonge krachten van Hoger Op biedt. Het belooft... N.B.: Inlichtingen bij L. Pauwels, Moorselbaan 206, te Aalst. maar hieraan wordt niet bijster veel geloof gehecht. Totdat opeens zo'n mooie- ogende vliegenier het bui tenhuisje binnenwandelt.. Het is dus een stuk dat han delt over jonge mensen vol vrolijkheid en speelsheid, plagerijen, sentimentali teit, verliefdheid en dag dromen. van de zenuwen die nu bij zo'n belangrij ke première horen. Op het einde van het eerste bedrijf, dat nomen. Hiervoor tekenden Jef D K|s 0pme Smedt, Hendrik Schutijss. $tan(] i [leve kon dc rugwi voerei de Anc Benny De Boeck. Antae Ledegem. Freddy Bruyn. William Van Kp molen (Dekor). Huh Bourgeois, (schilder- enl toen Mark Poppe als piloot hangwerk) Jef Van is Bc jic Michel Bouil het hen op de Nest. Jef Wille (belichte- (Jean V; scène vervoegde voelden zij Antoon Ledegem (muns zich zekerder en begonnen en geluid); Lucienne H zij door Mark Poppes (kal- Bruyn-Schockaert (Griffi merende) vertolking op een betere golflengte te akteren. Tot slot «Jeugd- Gelukkige dagen» van de Franse auteur Clau- regie van Lut Matthieu mag als een relatief (sukses voor Hoger Op beschouwd wor den. Persoonlijk vragen wij ons Regie en akteursprestaties Lut Matthieu die voor het eerst instond voor de regie Andre Puget by de «Hoger Op»-groep. wnn otth" ging zich niet te buiten aan experimenten of innova ties. Zij beperkte'zich tot de konkrete feitelijkheid van - - de gegeven situaties zonder w (waarom voor dit franjes of bijzonderheden. ron u*' zwakke stuk werd En misschien had zij het wel bij de juiste keuze toen zij opteerde voor een brave aanpak Moeilijkheden zullen haar zeker niet bespaard zijn ge weest, maar ze heeft ze sa men met haar jonge ploeg overwonnen en het resul taat was een gezellige avond die echter nu en dan een «maar» ontlokte. De voorstelling was goed in die zin waarin vooratellin- Verhofstadt (souf fleur), Anna De Smedt-Cas dron. Ria PauwelsD Boeck (inspicientes). Jo De Bran NE «Jeugd-Gelukkige Dag© kan nog bekeken wcw£ op vrijdag 2 decembf terdag 3 december, z 4 december en maandags december, telkens om K uur in zaal SMI, Moorse: baan Aalst. gen helaas niet zo dikwijls goed zijn, namelijk door gevallen is, huilt van de zondag 11 december tel- volkomen oprechtheid. Er pijn Een soort van «wrede kens om 20 u. De regie is waren voor deze Hoger Op- klucht». van Marcel Smet produktie een handvol jon- «Een huis van blauwe bla- Toegangskaarten tegen ge menéèn bezig, die best wordt gebracht door 120 fr en reservatie in de beseften het risiko te lopen door de mand te vallen derde wereld, maar in het New York. Artie Shaughe- sommige dingen gebeur- bijzonder ook in de wester- nessy en zijn vrouw Bana- den in dromen, andere had- se maatschappij, kreëren nas wonen er op een appar- den kunnen gebeuren en onafgebakende gebieden in tement. Allebei zijn zij nog andere gebeurden 'apt publiek leven, die zelfs psychisch ontspoord. Het gelukkig nooit Maar De Vlasbloem van Nieuw- Kring, Ten Bos, bij Bloe niet eens iets te maken heb- leven heeft hen niet ge- niettemin blijft het autobio- kerken als eerste produktie men Lotus Vrasenestraat ben met taal, ras of religie, bracht wat zij er van ver- grafisch John Guare is in van d" Het is een onbesproken wachtten. Zij draagt reeds New York zelf geboren. Op ringen leegte waarover iedereen de sporen van de waanzin. 5 februari 1938. Hij stu- zaal «I zwijgt. Het is de leegte van Hij zoekt verlossing bij deerde aan de Georgetown- vrijdag 9. zaterdag 10 en buurman Opvoe- 13 en de BBL, Nieuwker- hebben plaats in kenstraat 135. tel «Katolieke Kring» op 776.60.93. wie we Bunny universiteit te Washington de afkomst niet kennen. Het centrale tema van dit en aan de dramatische igaar die duidelijk niet mee- Amerikaanse stuk is de school van de Yale-umver- telt Zijn grootste kenmerk karrièredrift, het zich moe- siteit. Zelf toneelspeler is zijn zwakte. Hij kan zich ten waarmaken. En het haalde hij sedert '68 ver niet verdedigen En daarom zich vergapen aan idolen, scheidene prijzen Guare schept hij in zich een stilte, sterren, supermensen We wordt de meest suksesvolle waardoor we gaan denken zien er de destruktieve ge- belofte genoemd sinds Ed- dat hij er niet meer is. Pas volgen van voor de mens, ward Albee en wordt verge- als hij de kans krijgt om zijn gezin, zijn relaties. Het leken met Strmdberg en kollektief los te breken, stuk speelt zich af in 1965. Feydeau, in één persoon zoals in Iran na de val van «Een wrede klucht», dan de sjah. of in Engeland met schrijft de auteur over zijn De uiterste pijn is voor hem de beruchte «riots» tegen de stuk Een autobiografisch de bron van de lach Waar- p&itie, dan plots beseffen werk, zegt John Guare om lach je als iemand uit- wij dat hij er de hele tijd autobiografisch in die zin glijdt over een bananepel? geweest is dat alles in het stuk op een Guare laat ook het volgende Deze «onvatbare leegte» is of andere manier gebeurde tafereel zien, als degene die Hun vakmanschap het te veel gebruikte woord is nog maar pril, maar dat heeft toch als voordeel dat zij er ook niet achter schuil kunnen gaan. Algemeen zijn we over de regie van mening dat Lut Matthieu haar akteurs- On 4 december wnrdt er To' 5 dcccmllcr heef' Ploeg te expliciet Op de apel- vanuf 10 uur in dc zaal Gilden- w8ndc'ioyer van dc siads- regie liet steunen: ao aag huis rc Stckcnc ccn informatie- schouwburg tc Antwerpen ccn men de akteurs en aktrices vcreadcrine Behouden voor de '«""""«ellin? plaats van het m bepaalde scenes als het weekcnd-vcrbhjvers ^lullen ï».™'8 V» Abbeclc. ware .telegoleid. akteren er op de hooglc gebracht wor- P'lul Mdrcz e" Frank Haar met den van dc «and van zaken ™8S '««Sang lot deze zonder verdienste, maar De vergadering word. belegd «nloonslelhng is grami,|dens een echt harmonieus geheel a., Vdc openingsuren van de kassa was het toch met. Gestaag en vanaf I uur voor dc voor- de sfeerrijke scènes, het stelling. soms bijna feilloos spelen A a 1st. Toneel Hoger Op. De vaderlijke nuidgt'M van bepaalde gevoelens, liet tegenover de jeugdige avonturen brengen lieel u'<" D knappe slot wisselden af de situaties met zich mee (per) met minder gelukte scènes. DRUPPELTELLER door het Nationaal Komitcc Weckend-verblijven.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1983 | | pagina 28