Eric Stuer en
de blauwe stilte
V
Pros Putteman in Aalsterse belfortkelder Drukpersmuseum en grafische kunst te Aalst
«Kunstenaars van vandaag:»
uit Antwerpen en het Waasland
Albert Lentacker stelt zijn
schilderwerken tentoon
in Hamme
Sinfravrienden
Lokeren brengen
«Miss moeial»
44 - 2.12.1983 - De Voorpost
Tot zondag 4 december kan het kunstminnend Het oeuvre van Pros Putte- de natuur worden verwe-
Aalst in de sfeervolle middeleeuwse ruimte van de man is duidelijk post-ex- ven met een zeer speciale
Aalsterse belfortkelder terecht voor het bewonde- pressionistisch georiën- opmerkingsgave De kun-
ren van een zestigtal doeken over het landschap en teer<^ Hij voelde zich steeds stenaar wikt en weegt de
het landelijk leven in Vlaanderen: het oeuvre van ffe«rokke" het lande- kleurschakeringen tegen
kunstschilder Pros Putteman. L'&JLT' S"TT,?! "ekaar ,af:
ploegers, kortom tot het kompositonsche elementen
spelen steeds op mekaar in.
Puttemans' kunst bezit deze
intrinsieke waarde, dat zij
toeschouwer opnieuw
In de laatste gemeenteraadszitting werd een gift te kombineren met een kol-
van hand tot hand door Antoon Van den Broeck, lektie grafische kunst zo-
een drukpers «Rapido di Lusso» van bouwjaar 1919 dat ook aan edukatieve in-
ten behoeve van het stedelijk museum aanvaard. formatie kan worden ge
daan.
Raadslid Roger D'Hondt ken. om een aangepaste Ook de huidige konserva-
kan zich alleen maar ver- strategie uit te bouwen en tor van het Oud-Hospitaal
Andere mogeliji
gens raadslid
in gebruik nem®,
stadseigendom S
brieksgebouwen
Burchtstraat,
bij uitstek
heugen met schenkingen uit te kijken naar een ge- wijst in het dossier op het kan komen
aann*
die kunnen leiden tot het schikte ruimte voor deze probleem van de behuizing.
oprichten van een "druk- toch wel volumineuze stuk- Hij suggereert de "man- o
persmuseum». ken Vraag die erbij kan nenvleugel». het eigenlijke waard blijven"
archeologisch erfï
zijn huidige voniu
waarH hiu<»».
natuurgevoelig maakt Uit Wil men dit initiatief niet worden gesteld: wordt het Oud-Hospitaal waar nu de waarbij de feiL?
zijn werk spreekt duidelijk laten verwateren zoals des- een museum met een eigen akademie is gehuisvest. Aalst ën n,.. j.
zijn werk spreekt duidelijk
een heimwee naar de onge
repte natuur van zijn
jeugdjaren.
Al zijn werken zijn met een
ruime technische vaardig
heid geborsteldDe kleuren
zijn in brede verflagen aan
gebracht. Opvallend daar
bij is het glacis (het boven
elkaar leggen van meei-dere
dunne verflagen) zodat de
onderste verflaag aan de
bovenste een zeker reliëf
geeft en ook haar eigen ex
pressiviteit verhoogt. Hij
blijkt een voorkeur te heb
ben voor het weelderige
laten verwateren zoals des- een museum met een eigen akademie is gehuisvest. Aalst én een druh]
tijds het geval was met het bestaan of wordt het gekop- daartoe aan te wenden als seum én
«karnavalmuseum» dan peld aan het oudheidkun- toevoeging bij het oudheid-
wordt het tijd om aan een dig museum in het Oud- kundig museum. Gebouw
museum-formule te den- Hospitaal? Alternatief kan dat destijds was opgeno-
zijn het drukpersmuseum men in het restauratieplan.
e grafisch
onderdak zou kun*
lenen zou ii
geld kosten.
!ni8|
Aalst. Pros Putteman op de vernissage van zijn tentoonstelling in de Aalsterse oranje en geel Eigenaardig
Belfortkrypte (a)
Pros Putteman is geboren Antwerpen, Tienen. Lier, Streuveliaanse panorama,
te Lebbeke in 1928. Hij Leuven. Vaalbeek en in het
volgde de grieks- latijnse buitenland in Keulen en De kunstenaar kan een
humaniora tijdens de oor- Groningen landschap op doek penselen
logsjaren. Op kunstgebied met een zeker poëtisch me-
is hij volledig autodidact. Dat Pros Putteman erin ge- lancholisme. Lente en
is wel, dat groen heel wat
minder voorkomt in zijn
werk.
Enkele ondertitels van zijn
werken: «Eenvoudig
Vlaams landschap». «Gou
den landschap». «Schaft-
Reeds op 20-jarige leeftijd slaagd is een stijl te ontwik- mer. of onvergetelijker "wlnter over Vlaan-
verraste hij heel wat kunst- kelen, die onmiskenbaar nog, de herfst, met bomen deren
kenners met de realisatie van hem is, en met een mi- en struiken die zich tooien
van een eerste tentoonstel- nimum van middelen op in geel. bruin, rood en
ling van eigen werk. Van een steeds pregnanter wijze paars, alvorens hun winter-
1946 tot 1951 studeerde hij het landschap en het lande- slaap in te gaan. worden
aan de hogeschool St.-Aloy- lijk leven in Vlaanderen door de kunstenaar met
sius te Brussel Nadien ver- weet te benaderen, heeft hij liefde geschilderd. Volgens
bleef hij verscheidene ja- ongetwijfeld wel te danken kunstkritici: «Hij laat ons
ren, tot 1957, in Centraal- aan het feit dat hij als auto- iets aanvoelen van de poé-
Afrika Bij zijn terugkomst didact nooit door enig kun- zie, van de ondoorgronde-
naar zijn geboortestreek be- stonderwijs in zijn natuur- lijkheid en de tijdloosheid
sloot hij zich te vestigen te lijke uitingsdrang werd ge- van de natuur, van zijn ge-
Zaventem (Watertorenlaan remd. «Aan de zonovergo- bukte, geplooide, kromge-
21) waar dan ook zijn be- ten doeken van Pros Putte- werkte, meegaande en be
langrijkste oeuvre ont- man kan men gewoonweg rustende landbewerkers Ik
stond en verder openbloeit niet voorbijgaan: steeds zou zijn werk bijna als een
Intussen hield hij reeds springt er een vonk over soort natuurmystiek willen
heel wat suksesrijke ten- van ontroering, van diepge- bestempelen». De tonalitei-
toonstellingen o.a. in Za- wortelde Vlaamse mystiek» ten van het landschap weet
ven tem. Brussel, Aalst beweerde onlangs nog An- hij op een persoonlijke ma-
(1972 en 1974), Munk- dré Demetds bij een kon- nier te vereuwigen. het
zwalm. Mechelen, Brugge, frontatie met zijn werken, kontrast en de charme van
«Een winteravond»
«Zomeravond in Augus
tus», «Zomerstilte»,
«Herfststemming», «Bloe
menweelde»
De kleurensymfonie die je
in de Aalsterse belfortkryp
te nog tot zondag 4 decem
ber kimt bewonderen, ge
presenteerd in passende ka
ders. is zo subtiel en origi
neel dat geen enkele kunst
liefhebber er kan naastkij-
ken. In Pros Putteman zien
we een kunstenaar die heel
wat in zijn bereik heeft en
van wie we voor de toe
komst nog veel verwachten
kunnen! Zijn werk schept
sfeer en brengt beslist
«warmte» in elk interieur!
In de B.B.L. Sint-Niklaas
Lode Eyckermans, Tony Blickx, Albert De Deken, persoonlijke toets aan te ge- folklore, geschiedenis en le-
Hubert De Volder, Gerard Gaudaen, Wim Graste, ven. Eerst en vooral is hij genden om ons land op een
Danielle Hasenbroekx, Henri Lievens, Karei Mee- portretschilder. andere manier te leren
hiels, Vera Neels, Pieter Nombluez en Georg Staes,
Het beeldhouwwerk op de
"kunstenaars van vandaag' uit Antwerpen en het expositie is van Lode Eye- Het einddoel van Pieter
Waasland, stellen tot 2 december tentoon in de kermans «Omhelzing», Nombluez is het opnieuw
bank Brussel Lambert, Onze-Lieve-Vrouwplein 28 «Innig». «Met twee alleen introduceren van de poëzie
op de wereld» en «Jeugd» in de schilderkunst In zijn
treffen door de monumen- nostalgische werken is het
tale aanpak De mens in uitdiepen en poëtiseren van
zijn sociale betekenis is het de gevoelens van primor-
uitgangspunt van de artis- diaal belang Hij is de schil-
tieke arbeid.
Wim Graste mengt abstrak-
der van de verbeeldende
herinnering.
in Sint-Niklaas.
De organisatie is in handen De Smet de getoonde wer-
van het Projekt Akademie ken van de twaalf exposan-
plus-3 die werd opgericht ten met lyrische bewoordin-
in het kader van de nationa- gen treffend kommenta-
le v.z.w. De Derde Leeftijd, rieerde.
Akademies plus-3 werden De exposanten zijn stuk te en figuratieve elementen En dan is er nog Georg
onder andere in Gent, Leu- voor stuk gerenommeerde in zijn komposities. In
ven, Hasselt. Antwerpen, kunstenaars. Vijftigers en schilderijen die een surreë-
Brugge, Kortrijk e"h Ninove zestigers in hun 'meester'-
opgericht De Gentse Aka- jaren. Van gepensioneerd
demie plus-3 is de oudste en zijn. in de betekenis van 'op risch karakter Zijn werk i
ook de gangmaker van dit rust gesteld zijn', is er bij onmiddellijk herkenbaar
initiatief hen nog lang geen sprake door toedoen van zijn per-
Ook het ministerie van Ne- Tony Blinckx bijvoorbeeld soonlijke stempel
derlandse kuituur, het heeft de geestdrift van een Danielle Hasenbroekx ab-
stadsbestuur van Sint-Ni- jongeling in zijn van de straheert de natuurvormen Y mf m^T. ^OQr8^8tOifl
klaas, de raad van de derde kunst doordrongen leven tot nieuwe kreatieve vor-
leeftijd Sint-Niklaas, de weten te bewaren. Land- men en kleuren. Het figu-
Bank Brussel Lambert en schappen en figuren wor- ratieve blijft gewoonlijk
de Nationale Loterij ver-
'eenden hun medewerking, soortige procédés uitge- van konkrete en abstrakte
Staes die met stift, glas of
klei de opbouwende bin-
le sfeer oproepen krijgen de ding herkenbare gestalte
figuren soms een allego- wl] geven. Hij konfronteert
i r».._ ons met een viertal monu
mentale tekeningen
Gerard Gaudaen. Karei
Mechiels en Vera Neels hoe-
en niet meer voorgesteld
3 worden. Ontelbare keren
stelden ze in hun woon
plaats Sint-Niklaas
1<x"'cvc eowuw.uyn. t> p-eexnoseerrie wpr
ïr- den door middel van veel- aanwezig. De vermenging geexposeerae wer
g soortige procédés uitge- van konkrete en abstrakte bewijzen nog maar
Vrijdag 18 november werd beeld. Levendige kleuren in vormen zijn karakteristiek 66113 d w un m
zijn en voor ons is
dat al lang geen verrassing
meer
tentoonstelling door de dromerige portretten, voor haar kreatieve verwe-
Frans Vyncke. hoogleraar fauvistisch kleurgebruik in zenlijkingen.
tan de R.U.G., en door Da- de atmosferische land- Illustrator Henri Lievens is
niel De Smet, voorzitter van schappen met vier fantastische schep- De tentoonstelling kan be
de kulturele raad van Sint- Albert De Deken is een pingen present: «Sagen te zocht worden tot en met
Niklaas, ingeleid schilder met een eigen visie Gent», «Vier Heemskinde- vrijdag 2 december. Alle da-
Frans Vyncke gaf een uit- op de dingen. Meestal ren», «Gele margrieten» en gen van 9 tot 12.30 u. en
eenzetting over de funkties werkt hij naar de natuur, «Stilleven»
van de Akademies plus-3 en die hij transponeert tot een Zijn hoofddoel is het orga-
over hun tentoonstellings- schilderij. Hij werkt voort niseren van grote werken
nitiatieven. Waarna Daniël aan de natuur om er een in verband met de natuur.
Tekeningen en schilderijen in Waasmunster
Het is woensdag laat in de namiddag en Eric Stuer
bevindt zich in één van de ateliers van de Waas-
munsterse akademie voor beeldende kunsten waar
hij onderricht geeft
Een lamp verlicht er het stilleven dat enkele uren
geleden onderwerp van studie is. Een plaasteren
scheve pyramide. een blikken cylinder en een don
kere plaat als fond worden door een kunstmatige
lichtbron verlicht. Buiten begint het te duisteren en
deze stille dingen komen van moment tot moment
klaarder te staan terwijl op de achtergrond alles in
elkaar begint over te vloeien
Rondom dit centraal gegeven tekentafels en daarop
enkele van de tentoon te stellen werken. Eric Stuer
is druk doende met de presentatie ervan. Alles moet
tot in de puntjes worden verzorgd.
Stilte, ruimte, licht en evenwicht
Eenvoudige houten lijsten omkaderen gouaches en
tekeningen Overal dezelfde tint: blauw. Het blauw
dat de verte, de droom en de gedachte in zich draagt.
Het kleurgebruik is tot een gamma van vergrijsde
tinten herleid. Landschappen en stillevens bestaan
uit zo weinig mogelijk elementen en het aantal
vlakken in de komposities werd bewust beperkt
gehouden.
De formaten zijn klein Da's nog handig ook, weet
Eric te vertellen. En hij haalt aan: «Ik maak grote
kleine werken».
Iets wat iemand ooit eens gezegd moet hebben en
hij vindt dat je 't maar moet durven
Zijn kleurkeuze heeft niets met depressief zijn te
zien, wat men al te gemakkelijk onderstelt. Het is
evenmin een keurslijf waarin hij zich zelf wringt.
Veeleer verwijst hij naar zijn liefde voor het scheme
rige. Naar de drang, beelden te scheppen waarin de
ongestoorde kalmte een zelfstandige aanwezigheid
bezit. Stilte, ruimte, licht en evenwicht zijn de
gezaghebbende komponenten in Eric Stuers werk
Het figuratieve als uitingsmogelijkheid
Voor sommige toeschouwers lijken ze abstrakt deze
werken. Dat is dan zo omdat ze zichzelf de tijd niet
geven om te kijken. Ze kijken wel. maar ze zien niet.
zegt Eric.
Hij heeft tastbaar aanwezige dingen nodig, maar
niet om ze na te apen. De natuurgetrouwheid is geen
doel op zich, wel de basis van waar hij begint om de
dingen zo veel mogelijk te ontstoffelijken en te
vergeestelijken.
Eric maakt zijn 'eigen' werken, waarvoor hij de
beeldelementen aan de werkelijkheid ontleent Hij
schildert naar gegeven puzzelelementen, bijvoor
beeld een reeks objekten op een bepaalde manier
geschikt, en maakt daar zijn eigen 'puzzel' mee. Het
kan dan best zijn dat het eindresultaat van slechts
één objekt melding maakt, terwijl de andere 'omge
ving' zijn geworden.
Een gevoelsmatige benadering
De potloodtekeningen worden in een mum van tijd
vervaardigd Ze zijn vaak rechtstreeks naar de
natuur gemaakt. Of beter gezegd, naar de natuur
als inspiratiebron. Deze landschappen fungeren als
direkte ontladingen en hebben veel minder een
rustige gemoedstoestand tot gevolg dan dat het
geval is bij het schilderen.
Gouaches ontstaan bij Eric Stuer naar ideeën.
Ideeën die hij door middel van stillevenmateriaal
gestalte geeft. Naarmate de werkzaamheden vorde
ren verandert de gedachte die aan de basis ligt. Zo
groeit het schilderij naar een fiktieve voorstelling
die nochtans afgeleid is uit iets reëels. Eric
deze werkwijze boeiender dan die van het fo(.
fisch kopiëren Hij vormt om tot zijn eigen realite:
Wanneer hij een pikturaal interessante ïngeru»
opdoet, en hij kan die lang genoeg en onveranderj
bewaren, dan wordt die uitgewerkt met acrylwrf
Enkel duurzame dingen acht hij voor deze technai,
die weer heel andere eisen stelt dan de gonad*
geschikt.
Naar een opbouwende visie
Naar aanleiding van de tentoonstelling verscheenii
de periodiek van de Galerij van de Akademie vaj
Waasmunster een tekst van de hand van Eric Stuer
Daarin heeft hij het over «Het zich niet goed voela
in de huidige samenleving en de omgeving die
heeft voortgebracht».
Zijn ouder pikturaal werk haalde voedingsbodems
thema uit het teleurgesteld zijn in de kortzichtig
heid en de wreedheid die we zo vaak tentoonspra-
den. Belangrijk in deze kontekst is dat Eric ook te
al aktief was in een milieugroep in de Hupelstreek
die regelmatig tegen heersende wantoestanden
ageerde In een 'artistiek ontgiftigingsproces', zoals
hij het zelf noemt, liet hij zich door verscheurde en
verscheurende toestanden inspireren en deprime
ren. Hij reageerde 'tegen' iets en zijn werk wa
daarvan doordrongen. Inzake voorstelling en kleur
gebruik stond destruktie voorop.
Maar dit werk kon hem niet langer bevredig» lit?
integendeel, het verhoogde zijn onrust
Wijselijk evolueerde hij naar een opbouwende v
Hij liet zijn eigen onrust een konfrontatie met
werkelijkheid die als geldig alternatief kan gesteld
worden' aangaan. De tekeningen en schilderijen die
in de Galerij van de Akademie, Kerkstraat 9
Waasmunster, te zien zullen zijn, zijn op deze
ontstaan
Wanneer hij het licht dat het stilleven bescheen
de omgeving in een stille sluimering overliet, ui-
draait om vervolgens met de wagen huiswaarts te
keren en vast te stellen dat de donkere, bolle akkers nWemati
door de koplampen beschenen, een prachtige aan
blik bieden, dan weet ik plots met zekerheid dat
Erics werken recht uit het hart komen.
De ten toonstelling is vrij toegankelijk op 3 en 4
december, op zaterdagen van
14 tot 17 uur en op zondagen van 10 tot 17 uur
VRUD'
I
wijkage
ten info
gemeenti
komst was
otnodiging
naroemen
Werk van Eric Stuer
van 14 tot 16.30 u., niet op
zater-, zon- en feestdagen.
K.L.
spreekt ook met lof over de de oroginele manier waar-
werken van andere kunste- mede inleider Jozef Braem,
naars. Hij werkt steeds ver- de kunstschilder en zijn
der en makt zich nooit werken beschreven had. De
druk. Zijn stillevens, land- eenvoud in de werken van
schappen zonder mens of Albert Lentacker zijn zoals
dier, zijn om van te genie- de kunstenaar zelf. Wij zien
ten. Toch zijn er verschillen in zijn werken de zaken
in zijn doeken merkbaar, zoals zij in werkelijkheid
Zijn aandacht is verschil- zijn. Dit is één van de oorza-
lend. Albert Lentacker is ken van het sukses van
werk hebben, maar een ook een goed portrettist, schilder Lentacker. Hij
groot bedrijf kan plots van Hij weigert te schilderen weet het publiek te be
de kaart geveegd worden, van een foto. Inleider be- reiken,
samen met de arbeiders, sloot zijn voortreffelijke
Sommigen zagen dat het le- toespraak als volgt: «Een- De sohepen wees er ook op
yen ellende is, voor anderen maal dat Albert Lentacker dat Lentacker zeer goed ge-
bet prijken.
De Sinfravrienden (gevestigd bij de Paters Fra»
canen in de Luikstraat te Lokeren) openen k KKt slei)
nieuw toneelseizoen met «Miss Moeial», een fc*
sche trhiller van Jack Poppwell. en geregisst®--
door Bert Van Tichelen.
nauw aansluit
'klaas, maar deze schilder inleiding en schepen van vernieuwingen, weg met
;in Hamme toch zeer goed kuituur, André De Ruys- het penseel, leve de video en JB KTOil
riln Bijna jaarlijks stelt scher, deed de opening. de pop-art. Een kunstenaar modeschilder, deze stijl ligt De schepen van kuituur
!«li w ?e rs- deze tentoonstelling te moet openstaan voor alle hem blijkbaar goed. Kunst- André De Ruysscher ver- Hij wenste de kunstschil
der Vriid^aTon^ f j Eeuwigheden. Wij zijn in schilder Albert Lentacker klaarde deze tentoonstel- der veel sukses met zijn
november had de voorope- tahe. ki^tej.ie/^l- Sd, S "rE ZtlT ïtS Jack Poppweh 1. bij uit.tek
Over de auteur, en hun bijzondere
Jack Poppwell: voor dekor. geluid, W®
Deze werd geboren op 22 presentatie, wordt on?
maart 1911 in Leeds, waar twijfeld ook de kom
hij zijn jeugd doorbracht thriller «Miss Moeial'
Aanvankelijk oefende hij de Lokers toneelgeter®
boerenstiel uit en werd dan waarvan elke toeschco*
opsteller en lyrisch schrij- met volle teugen zai t-
ver Hij schreef meerdere nen genieten en er een
romans en novellen. Later innering met heel ree!t
schreef hij toneelwerken. noegen zal
houden
Voorattei
kt «afvli
«tislcdei
wtsiand.
ttrklozei
dienst mi
systeem
maand s
ringsplan
fogname
«ft R.
wYijn "Tot ,bert Lenta^ker- ?e kunst en onzekerheid. Een fiet- den~mm~ een 7childeTdie zij7°voorXa^r u"teen"
tie, die loopt tot en met 27 typeren met een stem is on- senmaker kan thans veel zichzelf niet ophemelt. Hij zetting, wees de schepen
hem proficiat met de kwali
teit van zijn werken.
(bd)
Hamme. Er was heel wat belangstelling tijdens de opening van de tentoonstelling
de auteur van .tukken in Prakt„che n„d.d,)l.p
het lichtere genre, die hun D voorstelllnïën t*
populariteit te danken hel,, ^"n de S«l»
ben aan een probleemloze Xntoniua. Luikstrat"»
toemat,ek en een prettige keren op
zaterdag en zondag'®
Over de regisseur: 4 december, telkens
Bert Van Tichelen, momen- uur. Alsook op zaterdag®
teel verbonden aan het «Ar- zondag 10 en 11 decern*
ca Theater» te Gent. is geen maar nu telkens om 15s®
onbekende bij de Sinfra-
vrienden. Hij regisseerde Algemene inkom. 12°
reeds tweemaal in dit gezel- (of 100 fr. voor kinds
schap: nl «Olijfje en haar voor CJP en voor
Moordenaars» en «Baby Ha
milton». Beide stukken hpknmea'
konden een grote bijval en Jin LuiW
trokken telken, bomvolle da Lokeren bij
De Bruyne,
14. Rene Van Laerejw
Ovef de geestdrift bij de straat 114 en bij Lise
Sinfravrienden: tens. I-leiendestraat
Met hun gekende geestdrift
UITGE'
Oude
9330 D
Tel o:
Bankre
M« v
Jurat
6 maai
3 maai
Verant
0. DE