Ptomain Goeters exposeert te Lokeren Markante toneelprodukties in Sint-Niklaas (fieuw atelier van glasramen te Mere Ruiterlijk boekje van Bert Peleman en Regnier De Herde "Mieke Demey in 'De Casteleyn' (Hingene) OPENDEURDAGEN van 17 december '83 tot 8 januari '84 Schelde-Oester s te boek en tentoon in Temse De Voorpost - 23.12.1983 - 23 Wa$ fund lekei n hl i da jrba Ae& Het LJeel Hi i u der daad: de eigenheid van nen we geen retrospektieve Goeters' schilderijen noemen, bijlange niet. schuilt in het perfekt in Veertig jaar geleden schil- evenwicht brengen van ab- derde hij reeds. Hij maakte straktie en realiteit. Hij ook pentekeningen en et- - heeft in feite evenveel ver- sen. Het waren landschap- main Goeters plaats had in de Torenzaal van het wantschap met de geome- pen en ook oude gebouwen ltureel centrum van Lokeren. Nu moet ge weten trische abstraktie als met uit Lokeren. Een tijd later t de hele familie Goeters al sedert drie.vier.of het hyperrealisme. Zijn ver- hebben we van Romain Goe- ter generaties in Lokeren woont. Lokeren is dus dere evolutie toont dit nog ters niet zoveel meer ge- ----- - - - duidelijker aan. Dat zijn en- hoord. Was hij misschien te kele woorden uit de aan- veel in beslag genomen dachtig beluisterde toe- door zijn leraarsambt, spraak van Roland Jooris, waarbij hij tientallen jonge die daarvoor wel een zeer schilders de goede weg verdiend applaus in ont- naar de kunst heeft ge- ikwoorden hebben bijna altijd gelijk! Maar e uitzonderingen: «Geen Sant in eigen land» is leden vrijdag 16.12.83 op een wonderbaarlijke tegengesproken. Het was immers op die ind dat de vooropening van de tentoonstelling degelijk het «eigen land» van Romain Goeters. man Magherman, sche- kwaliteit zijn de bezielende van kuituur, diende de elementen van dit vakman- s af te bijten. Hij legde schap. Dat men zich plots ral de nadruk op het voor een dergelijk (of Romain Goeters ten wij niet zeggen «dege- vangst mocht nemen. Een leerd? In alle geval, sedert de Lokerse Kom- lijk») vakmanschap moest Jsie Kultuurpatrimo- schamen is voor een groot ^rk* m' lriet£e€n we ten ande- deel te danken aan de door in een voorgaand artikel die Amerikaanse poparties- toegelicht hebben, ten en hyperrealisten ver- het werk van Romain anderde mentaliteit. De tijd laatste dankwoord werd zijn oppensioenstelling is dan nog eens gezegd door hij weer naar buiten geko- schepen Magherman aan al men. En hoe! In zijn wer- diegenen die meegewerkt ken herkennen we de jonge hebben om deze tentoon- Goeters van voor 40 jaar stelling te organiseren: de niet meer terug. Alhoewel iters sprak dan zijn goe- is ten andere nog niet zo ver hele stedelijke kommissie we Goeters zelf nog maar al Oninnii Tru-ii-io Rü of dnt «w>n PnHina anhiidar TCnnstnatrimnniirm. de te EToed bliiven kennen, met priend Roland Jooris. Bij af dat een Parijse schilder eerste aanblik van Goe- met wereldfaam affiches i'werk denken we direkt maakte voor de «Moulin Kunstpatrimoniumde te goed blijven kennen, met stadswerklieden die het zijn guitenstreken, met zijn materieel werk van de ten- grappen, en laat het ons het hyperrealisme. Dit Rouge». Bij het zien van die toonstelling verzorgden, de maar zeggen met zijn non- fc-realisme vergt een in- nieuwe schilderijen is sldheid die dicht bij die nig kritikus direkt in de Maitre en Bogaert, die sa- eenmaal en hopelijk zal hij de schilder-vakman verleiding' gebracht Ro- Nauwkeurigheid, de- main Goeters binnen het Firma Ijjkheid van afwerking, hyperrealisme te situeren, prachtu mheid van mate- Maar bij nader toezien is hebben gestoken, en verfopbrenging, vlug gebleken dat hij geen Deze huidige tentoonstel- iedereen herkenbare zuiver hyperrealist is. In- iele dagen terug opende Ijonge kunstenares Hilde sel een atelier van glas- en te Mere. haar technisch onder- g ging ze in de leer bij i gekend glazenier en ,.g Igde tevens een kursus tauratie glas-in-lood aan Hogere Rijksschool voor sldende Kunsten te An- Echt. ,n dens de openstelling van ar atelier door burge ester Prosper De Lat rden enkele van haar |rken tentoongesteld. Het gen kreatief ambacht en echt had de heer Juwet te dan lof voor deze be ulende kunstenares die |t aandurft om, in een tijd a recessie, hiermee haar g in het kunstenaarsle- n te maken. JV Erpe-Mere. Hilde Moreels met inleider Juwet. Kunstschilder-tekenaar Regnier De Herde, die op 12 januari (da's heel binnenkort) z'n zeventigste verjaardag viert, zit te paard op twee gewesten: hij werd in Dendermonde geboren en woont in Waas munster op de heide. Dichter Bert Peleman, genera tiegenoot en vriend van De Herde, heeft ook twee regionale stokpaardjes: zijn geboortestreek Klein- Brabant en het Land van Waas. Peleman schreef nu een «ruif hippische poëzie» bij elkaar en De Herde zorgde voor schitterende illustraties. «Van ruiter en paard- heet het handige boekje, een titel die meteen doet denken aan het beeld «Paard en ruiter» van Jan Calmeyn dat aan het Kard. Mercierplein in Sint-Niklaas geplaatst werd. Deze bundel is een bundeling paarden-poëzie, opge dragen aan allen die in Vlaanderen de paardesport bevorderen of zelf gelaarsd en gespoord rijden. Hij werd overigens opgedragen aan de stichter van de LRV (Landelijke Rijverenigingen), kanunnik André De Mey (die inmiddels overleden is). Het is een bloemlezing uit Pelemans «hippische» poëzie. Hij maakte kortere gedichten en balladen (b.v. 'Ruiters voor de Vrede', 1959) waaruit z'n liefde voor paard én ruiter spreekt. In Zuid-Amerika maakte Bert Peleman persoonlijk kennis met de wereld van de gaucho's in de Argentijnse pampa, hij toefde ook in de vlakten van de Camargue, in zuidelijk Frankrijk. «Sommige ezels kunnen alleen over paarden spre ken», zei Heinrich Heine. Bert Peleman duidt, met ironie natuurlijk, dat citaat aan in zijn werkje. Maar het duo Peleman-De Herde heeft ons met een in een weelderige vormgeving gehulde bloemlezing «opge zadeld». De prijs kon laag worden gehouden: 280 frank. «Van ruiter en paard» verscheen bij de Kempische Boekhandel, Lindedreef 5 in 2470 Retie. Men kan ook bestellen bij de auteur (Bert Peleman), Thonet- laan 11 O-bus 43 te 2050 Antwerpen. buizen werkt hij horizon- taal-vertikale komposities uit, waarbij steeds het verti- kalisme domineert. Maar wat vooral bij Goeters op valt: dat zijn de kleuren- schakeringen. Men mag zijn werken nu appreciëren of niet dat is iedereens goed recht maar toch komt men bij een bezoek aan de tentoonstelling on willekeurig in de ban van het prachtig koloriet. Dat alleen al zou een kritikus al met zijn werken kunnen verzoenen. En om te sluiten kunnen wij zeggen dat deze merkwaardige, ja zelfs zeer merkwaardige tentoonstel ling nog te bezichtigen blijft in de Torenstraat te Lokeren tot en met 2 janua ri 1984. Wie ze nog niet gezien heeft moet er heel zeker nog eens naartoe! J.V.L. U kunt bij ons terecht: weekdagen: van 15 tot 22 u. weekends: van 10 tot 12 u. en van 14 tot 22 u. woensdag gesloten Kerstdag vanaf 15 u. GEERT KEPPENS - Oorspronkelijke geknoopte tapijten uit Iran, Turkije, Afghanis tan, de Kaukasus en Turkmenistan. - Autochtone nomadische- en boerengebrulksvoorwerpen uit Klein- en Centraal-Azië, waaronder kameel- en zadeltassen (Khordijns), Turkmeense tentzakken (Djollars en Djuvals), tent- voorhangen (Kapunuk), zoutzakjes en een verzameling Kilims Prachtige nomadentapijten van 9.000 tot 15.000 F 1 m a 1.20 m x 1.50 m a 1.80 m) en originele gebruiksvoorwerpen in textiel van 2.000 tot 6.000 F. Geert KEPPENS - Ann BRUYLANT IMPORT OOSTERSE TAPIJTEN EN KILIMS Rechtstraat 4-9108 Eksaarde - Lokeren Tel. 091/46.88.20 Al bent U niet direkt een koper, kom vrijblijvend eens langs, er zijn voor iedereen drinks voorzien en wij verstrekken U graag alle informatie over Oosters textiel fotografen D'Haen, De konformisme. Zo is hij nu met Rik Annerel en de zo nog lang blijven. Een Cuyper een groot deel van zijn tentoon- hyperrealisme te situeren, prachtuitgave in mekaar stelling is een reeks werken met buisleidingen. Volgens hem zijn die geïnspireerd ling Romain Goeters kun- door de oliekrisis. Met die Zelfs in de traditioneel nogal stille periode enkele interessante toneelvoorstellingen bij- rond de jaarwende kan je in Sint-Niklaas wonen. Smt-Niklaas hingen enkele tientallen Turkse chauf feurs de zwarte vlag uit, zij waren boos op de werkge ver en de herrie over het al dan niet uitbetalen van ach terstallige vergoedingen kreeg zelfs een gerechtelijk staartje. Barst neemt duide lijk stelling, zoveel is zeker. Voor deelname in de kosten wordt vijftig frank ge vraagd. Vandaag, vrijdag 23 december, brengt de volkstoneelgroep Barst «Pest in 't Waasland» in het zaaltje onder de Kristus Koningkerk van Sint-Niklaas. De nasleep van de Nobels- faillissement staat centraal. Sint-Antonius bekoort Op 8 januari, een zondag, wordt om 20 uur in de schouwburg de 151"to uit voering gebracht van «De bekoringen van Sint-Anto nius». De scouts en de oud scouts van de Sin-Joris- groep van Sint-Niklaas voerden dit kijk- en luister- spektakel met onnoemelijk veel sukses op, onlangs. Er moest zelfs een extra-voor- stelling, worden op 't ge touw gezet. En voor die in gelaste opvoering moesten wel honderd mensen gewei gerd worden, ze konden niet meer binnen. Een buitenkans, deze ultie me opvoering van 8 janua ri. Wie nu niet tijdig be steld, stellen de organisato ren, moet vijf jaar geduld oefenen eer er opnieuw een voorstelling komt. Een ge nummerde kaart kost hon derdvijftig frank, te bestel len bij R. Marcelis, Hogen- akkerstraat 50 in Sint-Nik laas, tel.: 777.32.93. Demey is een spontane verschijning met een lach, van Westvlaamse komaf, doch doordron- met artistiek talent. werd geboren te Waregem op 12 augustus en beleefde haar jeugd in de stad van Peegie en Denijs. Ze trad in het huwelijk en is thans de moeder van 4 kinderen. woont in Moerbeke Mieke het meest aangespro- De natuurpracht had Het tekenen zat Mieke reeds van in haar kinderjaren in het bloed. Veelvuldige kon takten met de kunstenaarswe reld heeft er haar toe aangezet de richting van de beeldende kunst te kiezen. De beginjaren van haar huwe lijk en de opvoeding van vier kinderen hebben Mieke De mey er tijdelijk van weerhou den om deze artistieke weg tijdens de opening In «De Casteleynevr verder te bewandelen; ze had haar handen vol met haar gezin. Doch zo'n 7 jaar terug nam ze het initiatief om akademie te volgen te St.-Niklaas. Een van haar eerste leraars was de heer Heye, die onlangs nog in de belangstelling stond in de Casteleyn met zijn uitzonder lijk mooie akwarellen. thans volgt Mieke haar laatste jaar akademie. Tijdens de 6 jaar die ze aan de kunststu dies wijdde, heeft ze meerdere prijzen weten in de wacht te slepen bijna ieder jaar. Haar kursussen lopen dage lijks. Dat vindt Mieke een noodzaak. Verder is ze dage lijks bezig met tekenen. De weekends zijn voorbehouden aan het schilderen. Ze beoe fent alle disciplines, zowel houtskool als akwarel, pastel en olieverf. Zoals ieder kunstenaar wil ook Mieke Demey zich nog vervol maken. Eens ze aan een werk begint, wil ze het zo vlug mogelijk afwerken. Geen voorafgaan- delijke schetsen, doch onmid dellijk met het penseel aan het werk en rechtstreeks het on derwerp bewerken. Niet zoeken of dralen over hoe het zou moeten, maar zelfbe wust gaat Mièke aan de slag. Haar werken getuigen van de ze sterke karaktertrek. Heden daagse kunst kan men het noemen, doch uitgevoerd met veel betekenis en vakkennis. Men kan zeggen dat Demey geslaagd is in haar zoektocht naar de juiste toets, doch zij zelf beweert het tegenoverge stelde. Tijdens de vernissage op vrij dag 9 december II. heeft deze kunstenares drie rekords ge broken: het grootste aantal be zoekers, de grootste drinkers en een groot aantal verkopen. Inleider Roger Vandeputte wist op een zeer komische manier de kunstenares aan het publiek voor te stellen. Hij schetste haar als een hard en noeste werker, soms een driftkop, doch met een zeer klein hartje. Kortom, een ras echt Westvlaams type, een doorzetter die weet wat ze wil en dat ook probeert te be reiken. Ook inzake kleurenschakerim gen heeft Mieke een zeer goe de smaak. Ze is een voorbeeld van hoe het moet! Demey treedt voor de eerste maal voor het publiek met haar werken. De algemene indruk is dat ze een grote en belofte volle toekomst mag tegemoet zien. De tentoonstelling van Mieke Demey is nog toegan kelijk tot en met 2" kerstdag (26 december) elke zaterdag, zondag en feestdag telkens van 14 tot 18 uur. Een bezoek waard! TUL De parochies Don Bosco en O.-L.-Vrouw danken met een alle uitvoerders en me dewerkers voor hun inzet ten bate van het herstel van het orgel en van de kerk in deze parochies. Men zal graag een inspanning doen om kaarten te bezorgen aan de belangstellenden. No sex please Vrijdag 13 januari om 20.15 uur in de schouw burg optreden van de Sint- Niklase toneelvereniging De Goudbloem, laureaat van het Landjuweel, met «No sex please, we're Bri tish». Deze voorstelling wordt georganiseerd door de socialistische verenigin gen Culturele Centrale Boontje en SVV die een gro te opkomst van de leden verwachten. Er zijn ook (gewone) voorstellingen", op 14, 15 en 16 januari. Je kan de titel op twee ma nieren lezen (let op de kom ma!): «No sex, please» ofwel «No, sex please». De Goud bloem koos, netjes als men is, voor de eerste interpre tatie, Peter is bankbediende en op weg naar «het grote geld», zij heet Frances en ze is jong en ze wil wat. Ze reageert op een advertentie, want elk financieel steuntje is welkom. Maar gauw heb ben Peter en Francea door dat het hier een heuse por nofirma in het geding is... Auteurs zijn Anthony Mar riott en (de inmiddels over leden) Alistair Foot. In een Londens theater is «No sex» al aan de vijfduizendste op voering toe. Luc Philips re gisseert in in Sint-Niklaas. Akteurs zijn Dirk De Corte, Griet Naessens, Wim De Schepper, Harry Des war te, Willy Verbreyt, Frans Cau- dron, Lieve Van der Aa, Su- zy Cappendijck, Eric Lo- quet en Ria De Haeck. Voor kaarten. bel naar de schouwburg (776.83.06), café Hemelrijk (777.06.36) of CC Boontje (776.11.40- 776.80.99) Bent, NTG en TIL Je kan nu al in je agenda deze produkties noteren, al lemaal in de schouwburg van Sint-Niklaas in janua ri. Bent brengt dinsdag 10 ja nuari Jonas '84» van Ber- reby. Het Nederlands To neel Gent voert op donder dag 19 januari op «Me vrouw Warrens Bedrijf» van GB Shaw. Daarover hoop ik in een volgend nummer meer informatie te kunnen brengen. Het Toneelgezelschap Ivon- ne Lex brengt onder de titel «Clara, Robert en Johan nes» op dinsdag 31 januari een kollage van dagboek fragmenten, brieven en ook klaviermuziek (van Clara Wieck, Robert Schumann en Johannes Brahms). Vrijdag 16 december vond in het Gemeentemuseum van Temse de vernissage plaats van de tentoonstel ling «Schelde-Oesters»; tegelijk werd het gelijkna mige boek voorgesteld. Boek en expo zijn een verwezenlijking van Temsese jonge kunstenaars die, in het besef dat zij in werken met gevestigde namen niet aan bod komen, zelf het iniatief hebben genomen om naar buiten te treden. In oorsprong werden een tiental jonge kunstenaars bij het opzet betrokken maar slechts zes van hen waagden de stap tot het uitgeven van een boek in eigen beheer. Niet toevallig beoefenen zij allen een verschillende kunstvorm. Het betreft: Kamiel De Clerc, grafikus (initiatiefnemer en motor achter het projekt), Rudy Keymeulen (tekenaar), Frederica Tjong-a-Tjoe (juwelenontwerpster), Lieve Van Der Biest- (schilderes), Franky Weyn (keramieker) en Eddy Van Der Auwera (schrijver van kortverhalen). Doordat het Gemeentemuseum bestaat uit ineenlo- pende vertrekken, werd voor de vernissage een televisie-circuit- in gericht, waardoor de genodig den die op de eerste verdieping hadden plaatsgeno men de voorstelling op de gelijkvloerse verdieping via t.v. en een speciale geluidsinstallatie konden volgen. Circa 160 gasten woonden de vooropening bij, onder wie eregast Eric Dé Temmerman, persattaché van de gemeenschapsminister van kuituur, burgemeester D. Van Riet, en de schepenen A. Felix en L. De Ryck. De vernissage werd stijlvol opgeluisterd door Erwin Van Bogaert op klavecimbel en voordrachtkunste nares Tania Opdebeeck; deze laatste las voor uit het werk van Eddy Van De Auwera en droeg gedichten voor van de Temsenaren Arthur Galland, Oswald Joossens en Prudent Rombaut. Eric De Temmerman, persattaché van minister Po- ma, hield de openingstoespraak. Verwijzend naar Temses rijke kunstenaars-traditie knoopte hij aan bij het initiatief der «Schelde-Oesters», dat hij lovenswaardig en gezien de huidige ekonomische kontekst moedig noemde. Na in algemene termen te hebben uitgeweid over de kunstenaars, besloot hij zijn toespraak met hartelijke felicitaties en ver klaarde hij het boek voor voorgesteld en de expo voor geopend. Namens het gemeentebestuur sprak kuituursche pen Luc De Ryck. Hij stelde dat het boek «Schelde- Oesters» een aparte plaats innam in de ruime waaier van publikaties die de jongste jaren over Temse waren verschenen. Hij belichtte de nadrukkelijke medewerking van het gemeentebestuur aan dit ini tiatief, wees op het onloochenbare talent van de kunstenaars voor wie de toekomst wenkt en wenste hen veel sukses toe, besluitend met de woorden «In deze Schelde-Oesters zitten echte parels». Het boek «Schelde-Oesters», gedrukt bij Van Lyse- betten (Nieuwkerken) en uitgegeven in eigen be heer, bestaat in twee edities De luxe-uitgave (1,375 fr.) werd in beperkte oplage gedrukt en is niet meer verkrijgbaar. De gewone editie (375 fr.) is verkrijg baar bij de kunstenaars (centraal adres: Kamiel De Clerc, Oostberg 140, 2690 Temse, tel. 03/771.41.94) en in de plaatselijke boekhandels. Tentoon in het Waasland Nog tot 8 januari zijn er opendeurdagen bij Geert Keppens, Rechtstraat 4 te Eksaarde-Lokeren, Men kan er terecht voor handgeknoopte tapijten uit Iran, Turkije, Afghanistan, de Kaukasus en Turkmenis tan en voor prachtige nomandentapijten. Verder zijn er ook autochtone nomadische- en boe- rengebruiksvoorwerpen uit Klein- en Centraal-Azië. Men is welkom tijdens de weekdagen van 15 u. tot 22 u. en in weekends van 10 u. tot 12 u. en van 14 u. tot 22 u. Op woensdag gesloten en op Kerstdag vanaf 15 uur.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1983 | | pagina 23