Ptomain Goeters exposeert te Lokeren
Markante toneelprodukties
in Sint-Niklaas
(fieuw atelier van glasramen te Mere
Ruiterlijk boekje van
Bert Peleman en Regnier De Herde
"Mieke Demey in 'De Casteleyn' (Hingene)
OPENDEURDAGEN
van 17 december '83
tot 8 januari '84
Schelde-Oester s
te boek en tentoon
in Temse
De Voorpost - 23.12.1983 - 23
Wa$
fund
lekei
n hl
i da
jrba
Ae&
Het
LJeel
Hi i u
der daad: de eigenheid van nen we geen retrospektieve
Goeters' schilderijen noemen, bijlange niet.
schuilt in het perfekt in Veertig jaar geleden schil-
evenwicht brengen van ab- derde hij reeds. Hij maakte
straktie en realiteit. Hij ook pentekeningen en et-
- heeft in feite evenveel ver- sen. Het waren landschap-
main Goeters plaats had in de Torenzaal van het wantschap met de geome- pen en ook oude gebouwen
ltureel centrum van Lokeren. Nu moet ge weten trische abstraktie als met uit Lokeren. Een tijd later
t de hele familie Goeters al sedert drie.vier.of het hyperrealisme. Zijn ver- hebben we van Romain Goe-
ter generaties in Lokeren woont. Lokeren is dus dere evolutie toont dit nog ters niet zoveel meer ge-
----- - - - duidelijker aan. Dat zijn en- hoord. Was hij misschien te
kele woorden uit de aan- veel in beslag genomen
dachtig beluisterde toe- door zijn leraarsambt,
spraak van Roland Jooris, waarbij hij tientallen jonge
die daarvoor wel een zeer schilders de goede weg
verdiend applaus in ont- naar de kunst heeft ge-
ikwoorden hebben bijna altijd gelijk! Maar e
uitzonderingen: «Geen Sant in eigen land» is
leden vrijdag 16.12.83 op een wonderbaarlijke
tegengesproken. Het was immers op die
ind dat de vooropening van de tentoonstelling
degelijk het «eigen land» van Romain Goeters.
man Magherman, sche- kwaliteit zijn de bezielende
van kuituur, diende de elementen van dit vakman-
s af te bijten. Hij legde schap. Dat men zich plots
ral de nadruk op het voor een dergelijk (of
Romain Goeters ten wij niet zeggen «dege- vangst mocht nemen. Een leerd? In alle geval, sedert
de Lokerse Kom- lijk») vakmanschap moest
Jsie Kultuurpatrimo- schamen is voor een groot
^rk* m' lriet£e€n we ten ande- deel te danken aan de door
in een voorgaand artikel die Amerikaanse poparties-
toegelicht hebben, ten en hyperrealisten ver-
het werk van Romain anderde mentaliteit. De tijd
laatste dankwoord werd zijn oppensioenstelling is
dan nog eens gezegd door hij weer naar buiten geko-
schepen Magherman aan al men. En hoe! In zijn wer-
diegenen die meegewerkt ken herkennen we de jonge
hebben om deze tentoon- Goeters van voor 40 jaar
stelling te organiseren: de niet meer terug. Alhoewel
iters sprak dan zijn goe- is ten andere nog niet zo ver hele stedelijke kommissie we Goeters zelf nog maar al
Oninnii Tru-ii-io Rü of dnt «w>n PnHina anhiidar TCnnstnatrimnniirm. de te EToed bliiven kennen, met
priend Roland Jooris. Bij af dat een Parijse schilder
eerste aanblik van Goe- met wereldfaam affiches
i'werk denken we direkt maakte voor de «Moulin
Kunstpatrimoniumde te goed blijven kennen, met
stadswerklieden die het zijn guitenstreken, met zijn
materieel werk van de ten- grappen, en laat het ons
het hyperrealisme. Dit Rouge». Bij het zien van die toonstelling verzorgden, de maar zeggen met zijn non-
fc-realisme vergt een in- nieuwe schilderijen is
sldheid die dicht bij die nig kritikus direkt in de Maitre en Bogaert, die sa- eenmaal en hopelijk zal hij
de schilder-vakman verleiding' gebracht Ro-
Nauwkeurigheid, de- main Goeters binnen het Firma
Ijjkheid van afwerking, hyperrealisme te situeren, prachtu
mheid van mate- Maar bij nader toezien is hebben gestoken,
en verfopbrenging, vlug gebleken dat hij geen Deze huidige tentoonstel-
iedereen herkenbare zuiver hyperrealist is. In-
iele dagen terug opende
Ijonge kunstenares Hilde
sel een atelier van glas-
en te Mere.
haar technisch onder-
g ging ze in de leer bij
i gekend glazenier en
,.g Igde tevens een kursus
tauratie glas-in-lood aan
Hogere Rijksschool voor
sldende Kunsten te An-
Echt.
,n dens de openstelling van
ar atelier door burge
ester Prosper De Lat
rden enkele van haar
|rken tentoongesteld. Het
gen kreatief ambacht en
echt had de heer Juwet
te dan lof voor deze be
ulende kunstenares die
|t aandurft om, in een tijd
a recessie, hiermee haar
g in het kunstenaarsle-
n te maken.
JV
Erpe-Mere. Hilde Moreels met inleider Juwet.
Kunstschilder-tekenaar Regnier De Herde, die op
12 januari (da's heel binnenkort) z'n zeventigste
verjaardag viert, zit te paard op twee gewesten: hij
werd in Dendermonde geboren en woont in Waas
munster op de heide. Dichter Bert Peleman, genera
tiegenoot en vriend van De Herde, heeft ook twee
regionale stokpaardjes: zijn geboortestreek Klein-
Brabant en het Land van Waas. Peleman schreef nu
een «ruif hippische poëzie» bij elkaar en De Herde
zorgde voor schitterende illustraties.
«Van ruiter en paard- heet het handige boekje,
een titel die meteen doet denken aan het beeld
«Paard en ruiter» van Jan Calmeyn dat aan het
Kard. Mercierplein in Sint-Niklaas geplaatst werd.
Deze bundel is een bundeling paarden-poëzie, opge
dragen aan allen die in Vlaanderen de paardesport
bevorderen of zelf gelaarsd en gespoord rijden. Hij
werd overigens opgedragen aan de stichter van de
LRV (Landelijke Rijverenigingen), kanunnik André
De Mey (die inmiddels overleden is).
Het is een bloemlezing uit Pelemans «hippische»
poëzie. Hij maakte kortere gedichten en balladen
(b.v. 'Ruiters voor de Vrede', 1959) waaruit z'n liefde
voor paard én ruiter spreekt. In Zuid-Amerika
maakte Bert Peleman persoonlijk kennis met de
wereld van de gaucho's in de Argentijnse pampa, hij
toefde ook in de vlakten van de Camargue, in
zuidelijk Frankrijk.
«Sommige ezels kunnen alleen over paarden spre
ken», zei Heinrich Heine. Bert Peleman duidt, met
ironie natuurlijk, dat citaat aan in zijn werkje. Maar
het duo Peleman-De Herde heeft ons met een in een
weelderige vormgeving gehulde bloemlezing «opge
zadeld». De prijs kon laag worden gehouden:
280 frank.
«Van ruiter en paard» verscheen bij de Kempische
Boekhandel, Lindedreef 5 in 2470 Retie. Men kan
ook bestellen bij de auteur (Bert Peleman), Thonet-
laan 11 O-bus 43 te 2050 Antwerpen.
buizen werkt hij horizon-
taal-vertikale komposities
uit, waarbij steeds het verti-
kalisme domineert. Maar
wat vooral bij Goeters op
valt: dat zijn de kleuren-
schakeringen. Men mag
zijn werken nu appreciëren
of niet dat is iedereens
goed recht maar toch
komt men bij een bezoek
aan de tentoonstelling on
willekeurig in de ban van
het prachtig koloriet. Dat
alleen al zou een kritikus al
met zijn werken kunnen
verzoenen. En om te sluiten
kunnen wij zeggen dat deze
merkwaardige, ja zelfs zeer
merkwaardige tentoonstel
ling nog te bezichtigen
blijft in de Torenstraat te
Lokeren tot en met 2 janua
ri 1984. Wie ze nog niet
gezien heeft moet er heel
zeker nog eens naartoe!
J.V.L.
U kunt bij ons terecht:
weekdagen: van 15 tot 22
u.
weekends: van 10 tot 12 u.
en van 14 tot 22 u.
woensdag gesloten
Kerstdag vanaf 15 u.
GEERT KEPPENS
- Oorspronkelijke geknoopte tapijten uit Iran, Turkije, Afghanis
tan, de Kaukasus en Turkmenistan.
- Autochtone nomadische- en boerengebrulksvoorwerpen uit
Klein- en Centraal-Azië, waaronder kameel- en zadeltassen
(Khordijns), Turkmeense tentzakken (Djollars en Djuvals), tent-
voorhangen (Kapunuk), zoutzakjes en een verzameling Kilims
Prachtige nomadentapijten van 9.000 tot 15.000 F 1 m a
1.20 m x 1.50 m a 1.80 m) en originele gebruiksvoorwerpen in
textiel van 2.000 tot 6.000 F.
Geert KEPPENS - Ann BRUYLANT
IMPORT OOSTERSE TAPIJTEN EN KILIMS
Rechtstraat 4-9108 Eksaarde - Lokeren
Tel. 091/46.88.20
Al bent U niet direkt een koper, kom vrijblijvend eens langs, er zijn
voor iedereen drinks voorzien en wij verstrekken U graag alle
informatie over Oosters textiel
fotografen D'Haen, De konformisme. Zo is hij nu
met Rik Annerel en de zo nog lang blijven. Een
Cuyper een groot deel van zijn tentoon-
hyperrealisme te situeren, prachtuitgave in mekaar stelling is een reeks werken
met buisleidingen. Volgens
hem zijn die geïnspireerd
ling Romain Goeters kun- door de oliekrisis. Met die
Zelfs in de traditioneel nogal stille periode enkele interessante toneelvoorstellingen bij-
rond de jaarwende kan je in Sint-Niklaas wonen.
Smt-Niklaas hingen enkele
tientallen Turkse chauf
feurs de zwarte vlag uit, zij
waren boos op de werkge
ver en de herrie over het al
dan niet uitbetalen van ach
terstallige vergoedingen
kreeg zelfs een gerechtelijk
staartje. Barst neemt duide
lijk stelling, zoveel is zeker.
Voor deelname in de kosten
wordt vijftig frank ge
vraagd.
Vandaag, vrijdag 23 december, brengt de volkstoneelgroep Barst «Pest in 't Waasland»
in het zaaltje onder de Kristus Koningkerk van Sint-Niklaas. De nasleep van de Nobels-
faillissement staat centraal.
Sint-Antonius
bekoort
Op 8 januari, een zondag,
wordt om 20 uur in de
schouwburg de 151"to uit
voering gebracht van «De
bekoringen van Sint-Anto
nius». De scouts en de oud
scouts van de Sin-Joris-
groep van Sint-Niklaas
voerden dit kijk- en luister-
spektakel met onnoemelijk
veel sukses op, onlangs. Er
moest zelfs een extra-voor-
stelling, worden op 't ge
touw gezet. En voor die in
gelaste opvoering moesten
wel honderd mensen gewei
gerd worden, ze konden
niet meer binnen.
Een buitenkans, deze ultie
me opvoering van 8 janua
ri. Wie nu niet tijdig be
steld, stellen de organisato
ren, moet vijf jaar geduld
oefenen eer er opnieuw een
voorstelling komt. Een ge
nummerde kaart kost hon
derdvijftig frank, te bestel
len bij R. Marcelis, Hogen-
akkerstraat 50 in Sint-Nik
laas, tel.: 777.32.93.
Demey is een spontane verschijning met een
lach, van Westvlaamse komaf, doch doordron-
met artistiek talent.
werd geboren te Waregem op 12 augustus
en beleefde haar jeugd in de stad van Peegie en
Denijs. Ze trad in het huwelijk en is thans de
moeder van 4 kinderen.
woont in Moerbeke Mieke het meest aangespro-
De natuurpracht had Het tekenen zat Mieke
reeds van in haar kinderjaren
in het bloed. Veelvuldige kon
takten met de kunstenaarswe
reld heeft er haar toe aangezet
de richting van de beeldende
kunst te kiezen.
De beginjaren van haar huwe
lijk en de opvoeding van vier
kinderen hebben Mieke De
mey er tijdelijk van weerhou
den om deze artistieke weg
tijdens de opening In «De Casteleynevr
verder te bewandelen; ze had
haar handen vol met haar
gezin.
Doch zo'n 7 jaar terug nam ze
het initiatief om akademie te
volgen te St.-Niklaas. Een van
haar eerste leraars was de
heer Heye, die onlangs nog in
de belangstelling stond in de
Casteleyn met zijn uitzonder
lijk mooie akwarellen.
thans volgt Mieke haar laatste
jaar akademie. Tijdens de 6
jaar die ze aan de kunststu
dies wijdde, heeft ze meerdere
prijzen weten in de wacht te
slepen bijna ieder jaar.
Haar kursussen lopen dage
lijks. Dat vindt Mieke een
noodzaak. Verder is ze dage
lijks bezig met tekenen. De
weekends zijn voorbehouden
aan het schilderen. Ze beoe
fent alle disciplines, zowel
houtskool als akwarel, pastel
en olieverf.
Zoals ieder kunstenaar wil ook
Mieke Demey zich nog vervol
maken.
Eens ze aan een werk begint,
wil ze het zo vlug mogelijk
afwerken. Geen voorafgaan-
delijke schetsen, doch onmid
dellijk met het penseel aan het
werk en rechtstreeks het on
derwerp bewerken.
Niet zoeken of dralen over hoe
het zou moeten, maar zelfbe
wust gaat Mièke aan de slag.
Haar werken getuigen van de
ze sterke karaktertrek. Heden
daagse kunst kan men het
noemen, doch uitgevoerd met
veel betekenis en vakkennis.
Men kan zeggen dat Demey
geslaagd is in haar zoektocht
naar de juiste toets, doch zij
zelf beweert het tegenoverge
stelde.
Tijdens de vernissage op vrij
dag 9 december II. heeft deze
kunstenares drie rekords ge
broken: het grootste aantal be
zoekers, de grootste drinkers
en een groot aantal verkopen.
Inleider Roger Vandeputte
wist op een zeer komische
manier de kunstenares aan
het publiek voor te stellen.
Hij schetste haar als een hard
en noeste werker, soms een
driftkop, doch met een zeer
klein hartje. Kortom, een ras
echt Westvlaams type, een
doorzetter die weet wat ze wil
en dat ook probeert te be
reiken.
Ook inzake kleurenschakerim
gen heeft Mieke een zeer goe
de smaak. Ze is een voorbeeld
van hoe het moet!
Demey treedt voor de eerste
maal voor het publiek met haar
werken. De algemene indruk
is dat ze een grote en belofte
volle toekomst mag tegemoet
zien. De tentoonstelling van
Mieke Demey is nog toegan
kelijk tot en met 2" kerstdag
(26 december) elke zaterdag,
zondag en feestdag telkens
van 14 tot 18 uur.
Een bezoek waard!
TUL
De parochies Don Bosco en
O.-L.-Vrouw danken met
een alle uitvoerders en me
dewerkers voor hun inzet
ten bate van het herstel van
het orgel en van de kerk in
deze parochies. Men zal
graag een inspanning doen
om kaarten te bezorgen aan
de belangstellenden.
No sex please
Vrijdag 13 januari om
20.15 uur in de schouw
burg optreden van de Sint-
Niklase toneelvereniging
De Goudbloem, laureaat
van het Landjuweel, met
«No sex please, we're Bri
tish». Deze voorstelling
wordt georganiseerd door
de socialistische verenigin
gen Culturele Centrale
Boontje en SVV die een gro
te opkomst van de leden
verwachten. Er zijn ook
(gewone) voorstellingen", op
14, 15 en 16 januari.
Je kan de titel op twee ma
nieren lezen (let op de kom
ma!): «No sex, please» ofwel
«No, sex please». De Goud
bloem koos, netjes als men
is, voor de eerste interpre
tatie, Peter is bankbediende
en op weg naar «het grote
geld», zij heet Frances en ze
is jong en ze wil wat. Ze
reageert op een advertentie,
want elk financieel steuntje
is welkom. Maar gauw heb
ben Peter en Francea door
dat het hier een heuse por
nofirma in het geding is...
Auteurs zijn Anthony Mar
riott en (de inmiddels over
leden) Alistair Foot. In een
Londens theater is «No sex»
al aan de vijfduizendste op
voering toe. Luc Philips re
gisseert in in Sint-Niklaas.
Akteurs zijn Dirk De Corte,
Griet Naessens, Wim De
Schepper, Harry Des war te,
Willy Verbreyt, Frans Cau-
dron, Lieve Van der Aa, Su-
zy Cappendijck, Eric Lo-
quet en Ria De Haeck. Voor
kaarten. bel naar de
schouwburg (776.83.06),
café Hemelrijk (777.06.36)
of CC Boontje (776.11.40-
776.80.99)
Bent, NTG en TIL
Je kan nu al in je agenda
deze produkties noteren, al
lemaal in de schouwburg
van Sint-Niklaas in janua
ri.
Bent brengt dinsdag 10 ja
nuari Jonas '84» van Ber-
reby. Het Nederlands To
neel Gent voert op donder
dag 19 januari op «Me
vrouw Warrens Bedrijf»
van GB Shaw. Daarover
hoop ik in een volgend
nummer meer informatie te
kunnen brengen.
Het Toneelgezelschap Ivon-
ne Lex brengt onder de titel
«Clara, Robert en Johan
nes» op dinsdag 31 januari
een kollage van dagboek
fragmenten, brieven en ook
klaviermuziek (van Clara
Wieck, Robert Schumann
en Johannes Brahms).
Vrijdag 16 december vond in het Gemeentemuseum
van Temse de vernissage plaats van de tentoonstel
ling «Schelde-Oesters»; tegelijk werd het gelijkna
mige boek voorgesteld.
Boek en expo zijn een verwezenlijking van Temsese
jonge kunstenaars die, in het besef dat zij in werken
met gevestigde namen niet aan bod komen, zelf het
iniatief hebben genomen om naar buiten te treden.
In oorsprong werden een tiental jonge kunstenaars
bij het opzet betrokken maar slechts zes van hen
waagden de stap tot het uitgeven van een boek in
eigen beheer. Niet toevallig beoefenen zij allen een
verschillende kunstvorm. Het betreft: Kamiel De
Clerc, grafikus (initiatiefnemer en motor achter het
projekt), Rudy Keymeulen (tekenaar), Frederica
Tjong-a-Tjoe (juwelenontwerpster), Lieve Van Der
Biest- (schilderes), Franky Weyn (keramieker) en
Eddy Van Der Auwera (schrijver van kortverhalen).
Doordat het Gemeentemuseum bestaat uit ineenlo-
pende vertrekken, werd voor de vernissage een
televisie-circuit- in gericht, waardoor de genodig
den die op de eerste verdieping hadden plaatsgeno
men de voorstelling op de gelijkvloerse verdieping
via t.v. en een speciale geluidsinstallatie konden
volgen.
Circa 160 gasten woonden de vooropening bij, onder
wie eregast Eric Dé Temmerman, persattaché van de
gemeenschapsminister van kuituur, burgemeester
D. Van Riet, en de schepenen A. Felix en L. De Ryck.
De vernissage werd stijlvol opgeluisterd door Erwin
Van Bogaert op klavecimbel en voordrachtkunste
nares Tania Opdebeeck; deze laatste las voor uit het
werk van Eddy Van De Auwera en droeg gedichten
voor van de Temsenaren Arthur Galland, Oswald
Joossens en Prudent Rombaut.
Eric De Temmerman, persattaché van minister Po-
ma, hield de openingstoespraak. Verwijzend naar
Temses rijke kunstenaars-traditie knoopte hij aan
bij het initiatief der «Schelde-Oesters», dat hij
lovenswaardig en gezien de huidige ekonomische
kontekst moedig noemde. Na in algemene termen
te hebben uitgeweid over de kunstenaars, besloot hij
zijn toespraak met hartelijke felicitaties en ver
klaarde hij het boek voor voorgesteld en de expo
voor geopend.
Namens het gemeentebestuur sprak kuituursche
pen Luc De Ryck. Hij stelde dat het boek «Schelde-
Oesters» een aparte plaats innam in de ruime waaier
van publikaties die de jongste jaren over Temse
waren verschenen. Hij belichtte de nadrukkelijke
medewerking van het gemeentebestuur aan dit ini
tiatief, wees op het onloochenbare talent van de
kunstenaars voor wie de toekomst wenkt en wenste
hen veel sukses toe, besluitend met de woorden «In
deze Schelde-Oesters zitten echte parels».
Het boek «Schelde-Oesters», gedrukt bij Van Lyse-
betten (Nieuwkerken) en uitgegeven in eigen be
heer, bestaat in twee edities De luxe-uitgave (1,375
fr.) werd in beperkte oplage gedrukt en is niet meer
verkrijgbaar. De gewone editie (375 fr.) is verkrijg
baar bij de kunstenaars (centraal adres: Kamiel De
Clerc, Oostberg 140, 2690 Temse, tel. 03/771.41.94)
en in de plaatselijke boekhandels.
Tentoon in het Waasland
Nog tot 8 januari zijn er opendeurdagen bij Geert
Keppens, Rechtstraat 4 te Eksaarde-Lokeren, Men
kan er terecht voor handgeknoopte tapijten uit Iran,
Turkije, Afghanistan, de Kaukasus en Turkmenis
tan en voor prachtige nomandentapijten.
Verder zijn er ook autochtone nomadische- en boe-
rengebruiksvoorwerpen uit Klein- en Centraal-Azië.
Men is welkom tijdens de weekdagen van 15 u. tot
22 u. en in weekends van 10 u. tot 12 u. en van 14 u.
tot 22 u. Op woensdag gesloten en op Kerstdag
vanaf 15 uur.