Zelfportret in patchwork» van Frieda Groffy
Vers Poëzieprijs 1983 in 1984
Tom Lanoye:
boeman,
superman
Armand Ruthgeerts:
m «Grijpende in Grond en Gras»
Duel op doek
uitgevochten
in Sint-Niklaas...
Eerste Play-In voor
volwassenen
te Baasrode
rt
Ff E
De Voorpost - 13.1.1984 - 21
jëzie en proza van geëngageerde Sint-Niklase
.rist niet precies wat patchwork betekent en dat aanhalingstekens zijn er, tante»,
icht de juiste benadering van een bundel met omdat «bundel» een uitge- Inderdaad: dit is een juiste
>ortret in patchwork» als titel wel eens be- werkte thematiek veron- benadering van Groffy's
iïiiken Dus eerst Van Dale en daarna, voor herstelt, die in Zelfportret werkstukje. Ze vindt haar
rti ik voor beelden miin vrouw eeraadDleee-d duideüJk met gegeven is draai, zo lijkt me, het best
stijkvooroeeiaen mijn vrouw geraaapieega. beter begaat uIn het in haar gedichten en liede-
i Dale zegt het volgende: «lapjeswerk, een hand- voorjaar ontmoette ik
|rktechniek»._Een artizanaal geschrift, deze bun- haar voor het eerst: zij met
Toch steekt één gedicht,
«God-, er bovenuit: het is
oprecht, duidelijk en reali-
zeert een zeker evenwicht.
«Toen het ragfijne web'
mij althans, het meest af
doende middel om te blijven
overleven dat er is- is om
verschillende redenen een
griezel. Deze lektuur ver-
I van Frieda Groffy?
jement en poezie
jortret in patchwork»
I bundeling van «proza.
Hjes en poezie rond lief-
I vriendschap, kinderen,
jement. enz.» van
(da Groffy, 47. aktrice,
ijersmedewerkster voor
tumpantoffels aan de voe
ten en een sticker van Am-
begaanheid daarmee. Zij nesty International op haar
schrijven niet met een similileren tasje. Een goed-
vuist, maar met een ver- gebouwde veertigster met
krampte hand, en geven de jeugd en de verwachtin-
vorm en inhoud aan een gen van een humaniorastu-
volksleed. Zij zijn «bevoor- dente. Het werd een vlam-
rechte- getuigen, geen po- gesprek over gevangenen,
litici. Zij vechten geen bejaarden, gehandikapten,
E blad. voor de krant «De strijd met woorden, maar scheiden en kinderen. Grof-
ook, medestich- leven een strijd in woorden, fy: één en al gevoel. Een
•"van het poëzietheater Hun poëzie is in de eerste brok dynamiet die soms
Maar... poëzie is een
groot woord, té groot voor
de formaties van Groffy Ze
komt niet verder van een
vlak, nauwelijks poëtisch
gestuurd parlando. Met
aanhalingstekens werd te
kwistig omgegaan: ze zijn
(soms drie in een gedicht!)
veelal overbodig en sto-
begint goed, maar eindigt wacht je in de «Brief uit
met een bot cliché, het eind- Parijs» of «Mimi vertelt» uit
vers van «De nacht is mijn één of ander geèmanci-
hart» is sterk en zo zijn er peerd damesblaadje. Maar
nog wel enkele licht- goed: zoals daarvoor
puntjes.
Het proza van Frieda Grof
fy is minder overtuigend.
pubhek bestaat, zal ook
voor het proza van Groffy
wel een pubhek bestaan Of
om het met Anita Daldini te
zeggen: «Lees wat ze
schrijft en hou van haar!»
jkaf en hd van de dich-
>ep binnen de Lukas-
fellen in Sint-Niklaas.
je palend. In Zelfportret
ihtans. zoekt bijwijlen
militante moraal een
plaats gevolg en als resu- moederziel alleen in stuk-
merend en herkenbaar ge- ken staat te springen. «Zelf-
geven eventueel oorzaak; portret in patchwork» is de
L engagement is aan we- zij is het gevolg van on- bundeling van al deze los-
maar is gelukkig niet recht als determinerende geslagen stukken vrouw,
parameter van een bestaan, moeder, vriendin, mili-
maar zal, wanneer zij men
sen inspireert tot verzet.
rend. Aan de taal («Mijn Het zijn scènes uit een le- Zelfportret in patchwork,
uitdaging aan het leven») ven, introspekties, maar ze proza, liedjes en poéziè
en de spelling («Toen... missen zeggings- en der- rond liefde, vriendschap,
slachten ze je af») hapert af halve overtuigingskracht, kinderen, engagement,
en toe ook wel iets. «Ze Een zin als «Wanneer ik er enz.- werd uitgegeven bij
zeggen wel eens- is dom en nu aan terugdenk, krijg ik de uitgeverij Ten Bos,
protserig, «De zachte revo- gegarandeerd de slappe Nieuwkerken en kost 200
lutie- is in verzen geschikt lach, want uiteindelijk heb frank.
proza. Hetzelfde geldt voor ik toen, net op tijd, mijn Leo DE BOCK
de schouderklop voor gevoel voor humor terug-
«Mijn Indiaanse vriend-, gevonden en dat is, voor
ikte vorm Het is dat doen zoals een levenser-
goed dat kunst een
moraal ontwikkelt,
Ibreedt en duidt arbeider-
Jhter Tjen Pauwels (uit
fct-Niklaas) deze be vin-
theoretische
|>r beschouwing «Een
die uit het hart
hard tegen deze
iatschappij en dus ook te-
se het
varing dat voor het indivi
du doet: eerhjk en getui
gend, zonder in zich een
besluit te dragen Naar jaarlijkse gewoonte en dit al, als ik mij niet 14. Het adres: Vers Poëzie-
Volgens de opvatting van vergis, sinds 1980, organizeert het Wase poëzie- wedstrijd, Franko aan
Tjen Pauwels wil poëzie tijdschrift Vers een poëziewedstrijd. Dit is het Frank Pollet, Kruisstraat
oorzaak zijn, op gang bren- reglement 180, 9180 Belsele.
gen, wijzigen, versnellen, Laureaten van vorige Vers-
ophouden Hij gaat ver- i. Ieder Nederlandstalig De bekroonde gedichten- wedstrijden, geachte lezer,
der: «Het principe dat dichter mag aan deze wed- bundel wordt gepubliceerd waren Joris Denoo (De Con-
haar deskundige kunst niet voor moreel ge- strijd deelnemen. als vierde nummer van de ditie van de Dichter, 1980),
ituitingen ingaat en bruik, maar alleen voor 2. De teksten moeten ge- vierde jaargang van het po- Paul Cleempoel (Schilder
beoordeling bestemd zou typt zijn, op om het even ëzietijdschrift Vers. De op- kunst, 1981) en Paul M.
zijn, dat principe vertegen- welk formaat, in drievoud, lage wordt die van het tijd- Rigolle uit Brugge (De Hel
woordigt niets meer dan de Het maximum aantal ge- schrift zelf, eventueel ver
bewering door de bevoor- dichten dat mag worden in- meerderd met het aantal
rechten dat je hun voor- gezonden werd vastgesteld dat de dichter(es) in kwestie
rloed uit te oefenen op de keur voor absolute schoon- op 20. zelf (tegen 60 procent van
"'ring van de maat- heid als onbaatzuchtig 3. De inzendingen gebeu- de verkoopprijs) wenst af te
moet beschouwen, als ren onder kernspreuk. Bij nemen,
steunpilaar voor het in- de typoskripten wordt een 9. Wanneer de jury oor-
standhouden van een on- omslag gevoegd waarop de deelt dat het kwalitatieve
maatschappelijke samenle- kernspreuk van de inzen- peil van de inzendingen te
ving, als saus of specerij die der (b.v. Oswald Nostrada- laag is, kan zij beslissen de
het onaanvaardbare moet mus) herhaald wordt en prijs niet toe te kennen. In
helpen slikken». De volzin waarin de ware naam van dat geval wordt Vers 16 een
igenover het gevoel
inspiratiebron plaatst»,
ïat eigenlijk, vindt
emancipatie, om «de
'erving van het recht
van het Noorden, 1982). Op
het redaktiekantoor van
Vers zal Frank Pollet (die
een tijdje een eenmanstijd
schrift voer) binnenkort
waarschijnlijk het gezel
schap krijgen van de poëet
uit Denderleeuw Erik Hey-
man. Zend in, zend in!
LDB
ippij door haar een an-
model voor te houden
hele ambitie, een hele
irft: .Wentie
deze bewuste intentie
»t in strijd met het wezen
poëzie? Poëzie moet een
vinden in zichzelf, het
nauwelijks een middel
Voor de allereerste keer organizeert Fedekam Oost-
glijdt uit over een paar de dichter(es), het volledige konTpilatie van de beste ge- Vlaanderen een Play-In voor volwassenen. De idee
tegenstrijdigheden. Ten adres en eventueel hem/ dichten uit de ingezonden was gelanceerd tijdens de suksesrijke play-in voor
Zowel het schrijven als eerste houdt elke voorkeur haar telefoonnummer ver- werken Het is vanzelfspre- jongeren die te Baasrode was georganiseerd,
lezen van gedichten (bij voor schoonheid een mora- meld worden. Tevens moet kend niet uitgesloten dat De belangstelling van de volwassenen voor een
Uteit ^Jdus ^lpiken ook de omslag een bange van wél^eerv^ vermeldingen dergelijk initiatief was immers zeer groot.
De Play-In voor volwassenen zal plaatsvinden op
tbreiding: het maken en
1 van kunst) kan tot
1 bewustwording leiden,
j dus waarde wanneer het
'fltieel gekontesteerd
ferdt. Poëzie die geschre-
1 werd met de expliciete
de zogenaamd bevoorrech- vijftig frank insluiten De worden toegekend,
ten kunst als een moreel motivering hiervan vindt u 10. Van de inzenders
gegeven, voor zover dat bij artikel vier van dit regie- wordt verwacht dat zij zich
überhapt van <1 gebruiken» ment. bij de beslissingen van de
sprake kan zijn) en ten 4. Alle bundels worden na jury neerleggen. Over de
----- r- tweede kan het verméénde de uitreiking van de prijs toekenning van de Vierde
■Woeling strukturele en of poëtische utilitarisme van (zie artikel 13) geretour- Vers Poëzieprijs wordt
lftnt.fl.lfi niWfiflQPn t» hl». Ho70 Vioi f on V-vfi 1
intale processen te be- deze bevoorrechten
[vloeden, is gauw pamflet-
hön &iadepoëzie, die er even-
&®n leel in zal slagen de on-
poefende lezer te mis-
iiden.
imnlflL*? ziin engagement en po-
P^o uiteraard niet als dui-
*U1%1 en wijwatervat Er zijn
naei amen om dit te bevestigen:
0 Nerud&- Czeslaw Mi-
"T1"»z, in zekere mate ook
t u er$nze„ Mark Insingel. De
°f 37[eeste van hun gedichten
jjn een rezultante van on-
d Eirfctht en vloeien voort uit de
briefwisseling
11. De jury behoudt zich
Spijtig vooral aan deze in- Per bundel wordt evenwel het recht om uit niet-be-
en ?vloeden' is &auw pamflet- zwaarlijk als onbaatzichtig 5. Iedere deelnemer mag gevoerd
hln het kitscherige bar- beschouwd worden. meerdere werken indienen. 11, De iu
leiding is. dat ze de ge- de gevraagde vijftig frank kroonde bundels een selek- or^lzatie va? dez®
17, 18 en 19 februari e.k.
Na de grote suksessen van Fedekam Oost-Vlaanderen,
de vier voorbije jaren met Dorp 83 te 9130 Zeveneken-
de «Play-In voor jongeren» Lochristi of op het telefoon-
biedt Fedekam voor de eer- nummer 091/55.90.19.
ste keer -een play-in voor
volwassenen aan die plaats
heeft te Baasrode. Voor de
Helse kritieken
Een Smt-Niklazenaar verkent het landschap der
Nederlpndsche Letteren, woelt in dat 'kulturele
rampgebied' dat Vlaanderen heet, grasduint in de
marge van de media: Tom Lanoye (je mag ook
Lanooiuitspreken, me dunkt) recenseert en jong
leert, grapt en trapt na, laat vaak geen spaander
heel van menig literair werkstuk. «Rozegeur en
maneschijn» is een euforische vlag voor een met
gruwelen geladen boot die over golven van veront
waardiging klotst.
Lanoye komt uit dit boekje als boeman én superman
te voorschijn, zijn pen pijnigt, zijn bewijsvoering is
kundig en komisch gekonstrueerd. Maar de waar
heid, de waarheid volgens Lanoye, wordt gezégd.
Over Simon Vinkenoog: «Een hongeroedeem op
zwemvliezen». Over Mirij Cottenjé, André Demedts
en de metaforen van Spehers. Over Bert Popelier:
«Op de kwaliteit van het papier en het zetwerk na, is
alles aan «Gaarne» m'n beest» één groot grof schan
daal-
Hij durft, Tom. Het hermetische oeuvre van Claude
van de Berge wordt in Lanoyes computer gestopt, er
strijkt een duif neer en die hikt wat verdroomde
zinnen bijeen: en Grensverleggend experiment. Tra
giek, kreativiteit en kommercie bijeengesponnen in
een hoofdstuk over Jotie THooft en zijn schoonva
der Julien Weverbergh: haast niet grappig meer,
héél straffe kost. Roland Jooris goochelt met wit
papier en Lanoye doet (dus) idem, weer enkele
pagina's minder zetwerk voor de drukker.
Lanoye, epigoon van Paul Snoek, kreeg onderricht
van Anton Van Wilderode. Bij Van Wilderode werd
Lanoye niét ziek, zegt hij in versvorm, maar de
staatsprijswinnaar vertelde niet de hele waarheid.
De media dan. De Standaard der Letteren onder de
hakbijl en Grammens'kapriolen ten voeten uit. Da
vid Hamilton (van de foto's) wordt genoemd «een
platvloerse beeldenstormeren ook «het monstre
sucré van de hedendaagse fotografie».
Het is walgen in een weelde van woorden wat Tom
Lanoye doet, krachtpatserij die voor kritiek moet
doorgaan, een aaneenrijging van groteske analyses
en impressies. Bijdragen die opgeraapt werden uil
De Zwijger, 't Zwarte Gat en Propria Cures, tMuze
ook. Soms studentikoosveelal hécl boos. Zó w
en woedend gaat Lanoye tekeer dat je zowaar sym
pathie opbrengt voor deze performer. Sublieme sati
re al bij al. Wie doet het hem na?
Men zal wel aanvoerenLanoye? Die heeft ze niet alle
vijf!». Toch zou het, dunkt me, fout zijn als men niet
tolerant zou zijn t.a.v. deze genadeloze grapjas. Wie
schrijft moet tegen een (op)stoot kunnen, moet de
kwieke, ludieke kritikus zijn pleziertjes gunnen. We
mogen toch eens lachen, niet?
Door al dat gedoe, die stoet van straffe toeren voor te
schotelen serveert Lanoye een mqy sterlij k-makaber
menu. Maurice De Wilde als verteerbaar dessert, en
na de dis komt de kok zegepralend de gasten
groeten. Want er is maar één held, eigenlijk
Lanoye.
«Rozegeur en manenschijn» verscheen bij Kritak,
telt 120 pagina's en kost 225 frank.
schriften van Frieda Groffy bijgevoegd. tie losse ^dichten te nubli-
in een hoek duwt waar ze 6. Gedichten uit de bundel ceren in Vers
fviewn ?r°f" mOg0" reeds gepubliceerd 12. Uiterste datum van in-
I?yn,: de bundel in zijn g^ zending: vrijdag 27 januari
aspiraties, zij uit zich heel heel uiteraard niet. 1984
spontaan en zonder veel 7, De jury bestaat uit Pa- 13. De bekroonde gedich-
franjes, nu hortend, dan trick Van Lysebetten, Al- tenbundel wordt voorge
weer wat soepeier m wat ze bert Hagenaars en Frank steld tijdens een poëzie-
„r'jn PoUet, die uiteraard van avond die door Vers geor-
Vandaar dat de inleiding deelname uitgesloten zijn. ganizeerd wordt en door-
yaa de lerares diktie Amta 8. Aan de bekroning is gaat in Sint-Niklaas, in
Daldini de «bundel» de géén geldprijs verbonden, maart 1984.
I Een hekeldicht.
Voor Zulma en ^justien
Nog dit, ik lees geen
gedichten, ik parodieer ze
(tenzij ze goed zijn)
Naar Boudewijn Buch: «Ik lees
geen gedichten, ik bespreek ze».
Armand. géén streling ooit
Horen doe ik Antheunis klaar
op de pui van het stadhuis:
Ruthgeerts heeft een bundel gaar-
't doei in mijn oren suis
Misschien de eerste moeheid van de jaren:
Ruthgeerts. Ruthgèerls. Ruthgeerts?
Geen herkenning door een flitsend oog verraden:
'"egt u dat nog een keerts?
blijkt hij aan verduidelijking toe
verzen als malse druppels van een zachte regen
'over t land van rieten, akkers en gaarden en hoe
■kar te ld en mollig de wolken daar bewegen
Vertellen doet rustig verder de schepen
honderduit maar steeds met iets als schromen
voorwaar, dit is geen dwepen,
laar 't bedachtzaam kozen van wat voor d'uitgaaf
'erd genomen.
uitgevers droom neemt andere vormen
vermoedt vermetel mijn luist'rend oor.
Taar waarvandaan, o spreek, deestijds 't recht
ichterlijke stormen?
Men kan het vragen, luide en in koor.
Van Wilderode. de dichter, vond ze goed:
de bijstand van een welbekende stem
doch ach. eilaas, hij begeleidde al een stoet
en vond ze allen goed
wie weegt nu dit lovend woord van hem?
Üppen nog vol sigaar en gepraat, doch alras
reikt hij mij een bundel dik:
fG rij pende in Grond en Gras-
ie ik. eens thuis, wel weeg ende wik.
Een placied gevoelen komt mij vermijen
»u. terwijl ik de gedichten lees:
|met gewijde eerbied is er aandacht voor de bijen
iet windgewiegde. speelse gonzen van één zo'n
lees.
11° dit hoofd wordt loos geschapen
een land vóór de kering
mwaarbij past nog slechts 't verbaasde gapen
mom het onrecht van de wering.
Iw ^e.geleidinE van het Welbehagen
at 'eeft in de luwten van herinnering
tl onbeducht is voor haar schamel schragen
pat ademt uit de humus van verbittering
^ebolsterd in bombast en sier van makkelijk verzen-
'dachten*'^ 66/1 wereld van raadseIdingen en donsge-
dui
warm als wol
die steunt op weinige stut
en verlakt de volheid onzer geslachten
Gij dichter, die een kale boodschapper zijt
en koost een valse romantiek
Gij ziet 't papier niet dat gaten in uw verzen bijt:
uw werk mist nog het werk van Anton Pieck
Gij zijt wel duidelijk aan uw vorm gewoon
herhaald wellicht gesnoeid en bijgesneden
gekomen tot een vastomlijnd en dor patroon
en zo altijd al de waarheid vermeden
Ik tracht door de zoete schil te boren,
het schone en kommerloze te doorgronden
maar het moet mij storen.
wat houdt de deeg gebonden?
Het heeft mij licht gespeten
te lezen dit schuilwoord voor melancholie
de eenvoud weze in geweten
t leven lijdt in dit grijpen een embolie.
Nochtans, het Waasland: land van dichters en
profeten
waaruit schaars een vroege morgen spruit
Een halt geroepen aan verzengende scheten
want broos bloeit hier: een nieuwe lente een nieuw
geluid!
Ik kan, zittend hier dans ma chemise
geenszins anders dan
richten 't woord tot Diane en Elise
Misschien hebben jullie d'r wat an.
Leo DE BOCK
'Grijpen in Grond en Gras' werd uitgegeven bij
Danthe, Sint-Niklaas.
Ruthgeerts werd geboren in 1928 en is sinds 1947
werkzaam in de aluminiumverwerkende nijverheid.
Zijn vader hield zich onledig als fruitteler, hovenier
en imker. Armand groeide dus op midden de natuur
en zou zich derhalve verbonden voelen met «al wat
leeft en groeit». Imkeren en jagen zijn hobby's die
hij van zijn vader heeft overgenomen. Een hele tijd
liefhebberde hij als beeldhouwer; pas in 1982 begon
Armand Ruthgeerts poëzie te schrijven
Hij publiceerde een bundeltje van tien gedichten
onder de titel 'Herfstgedachten' als nummer drie
van De Bladen voor de Poëzie 1982. 'Grijpende in
Grond en Gras' is zijn tweede bundel Een tweede
luik daarin. 'Als in een vlucht', kreeg een eervolle
vermelding tijdens de poëziewedstrijd 1982 van de
vorig jaar gefailleerde uitgeverij Orbis Orion
Ruthgeerts heeft dus in minder dan twee jaar tijd
heel wat ambitie ontplooid Van een dergelijk tempo
moet poëzie het echter vaak niet hebben. Waarvan
akte.
(ldb)
ziekdagen werd een beroep
gedaan op Kees Vlak.
Kees Vlak werd op 30 sep-.
tember 1938 te Amsterdam
geboren. Aan het conserva
torium van zijn geboorte
stad studeerde hij piano en
trompet en nadat hij zijn
diploma's behaald had,
volgde hij nog enkele jaren
lessen in kompositie en or-
kestdirektie Gedurende
twaalf jaar was hij muzi
kant bij verschillende or
kesten. In 1968 reeds won
hij een kompositiewedstrijd
uitgeschreven door de ge
meente Hilvarenbeek met
zijn werk «Western Rapso-
dy». Meteen werd hij be
kend als komponist. Ande
re bekende werken van hem
zijn onder andere «Around
the world» en «Tre Pizee».
Hij was ook jarenlang ar
range ur voor orkesten. De
ze zeer bekende en begaafde
komponist, waarvan men
nog vele juweeltjes mag
verwachten om het blaas-
muziekrepertoire te verrij
ken, vormt zeker een ga
rantie voor het welslagen
van dit weekend op muzi
kaal gebied. Het geheel zal
in een open, gezellige en
ongedwongen sfeer verlo
pen Het mede-organise
rend korps, de Koninklijke
Harmonie De Eendracht uit
Baasrode en de beheer
raadsleden van Fedekam
Oost-Vlaanderen zullen
zich gedurende deze drie
dagen volledig inzetten om
het verloop zo aangenaam
mogelijk te maken.
De deelnemingsprijs be
draagt 1000 fr vooraf te
storten op rekening nr.
293-0542695-35 van Fede
kam Oost-Vlaanderen. In
het inschrijvingsgeld is be
grepen: vrijdagavond kof
fie en sandwiches, zater
dagmiddag een warm mid
dagmaal en zondagmiddag
ook een warm middagmaal.
Inschrijven kan men voor
30 januari 1984 op het Pro
vinciaal Sekretariaat van
Op 14 en 15 januari organi
zeert de Cat Club van België
een grote internationale kat
tententoonstelling in het Ro-
giercentrum. zaal Vinci van 9
uur tot 18 uur. De toegang
bedraagt 120 fr. voor volwasse
nen en 60 fr. voor kinderen
De NV Renault Oliccn is se
dert 1 januari van naam veran
derd De nieuwe benaming
luidt nu Smeermiddelen Elf
Aquitainc en publicitair zal
men terug te vinden zijn met
de naam Elf Club.
Karei Schoeters en Jef Lambrecht, respektievelijk admiral en conservator van het
Belgian Institute for World Affairs, vochten zaterdagavond 7 januari een duel uit
op doek in de New Katrol Alley aan de Regentiestraat 19 in Sint-Niklaas. Het
resultaat van deze happening is tot 26 januari voor bewondering of verbijstering
vatbaar op bovenvermeld adres, alle dagen van 8 uur tot 's nachts.
Het Belgian Institute for World Affairs heeft al een en ander op het aktief staan.
Op nieuwjaarsnacht '83 was er de plechtige opening van het Hendrik Conscience-
jaar. Het voltallig Institute legde bloemen neer aan het standbeeld van Conscience
in Antwerpen. De ceremonie werd toen bijgewoond door een beperkt aantal
sympatisanten.
........ja
Sinl-Niklaas. New Katrol Alley. Karei Schoeters en Jef Lambrecht van de BRT
vochten een schilderijenduel uit... (Iv)
Hun eerste ruchtbaarheid gevende gebeurtenis was het varen op een piepschui
men vlot van Amsterdam naar Antwerpen. Doel was, per gammel afval vlot
kuituur te verspreiden. Een uitnodiging van april '82 bevatte volgende tekst: «Om
aan het verlangen naar een internationale spreiding van de kuituur te voldoen
zijn kuituurhuizen in het buitenland gebouwd. Misschien wil het Rijk een mobiele
kulturele ambassade in overweging nemen. Èen die overal kan komen. Twee
wegen liggen open. Er kan een kuituurschip worden gebouwd voor de lucht en
een zeeschip ter lange omvaart. Kultuurmobielen met alle produktiemiddelen.
een ontmoetingsruimte voor binnen- en buitenlandse kunstenaars, wetenschaps
lui, journalisten... Aan wal is een verzamelplaats nodig waar de neerslag wordt
opgeslagen en verspreid In de toekomst kan een vloot worden uitgebouwd voor
ons belangrijkst exportprodukt: de kunst»
Op de nationale feestdag dan heeft het Belgian Instituut for World Affairs België
tot kunstwerk uitgeroepen. Ik citeer: Nadat koning Boudewijn woensdag aan de
vooravond van de nationale feestdag zijn volk had opgeroepen tot eenheid hebben
twee Belgen gisterenmorgen om 8 uur 88 voor de hekken van het Komnklijk
Paleis in Laken hun land tot kunstwerk uitgeroepen. Tijdens een korte toespraak
werd erop gewezen «dat de laatste tijd in ons land veel over kultuurstrijd word
gesproken, maar dat in die strijd het begrip kuituur wordt vergeten en er geen
tekenen zijn die wat dat betreft op beterheid wijzen. De twee kuituurbehoeders.
Jef Lambrecht en Karei Schoeters, die beiden bij de Belgische staatsomroep BRT
werken, hadden tevoren de koning van hun plan in kennis gesteld en van hem
toestemming gekregen..
Enerzijds pleit het Belgian Institute for World Affairs voor een spektakulaire
propaganda voor het Belgisch kunstpatrimoniumvia de bouw van vlottende en
vüegende artistieke ontmoetingsplaatsen, die ook kunnen dienen als een reizend
museum voor Belgische kunst Anderzijds stelt het Institute voor, het Belgisch
kunstpatrimonium te verkopen aan vreemde "mogendheden. De kopers moeten
zich wel verbinden tot restauratie van de kunstwerken, die in ons land kunstpa
trimonium één van de belangrijkste ekonomische troeven van belgië (naar F.
Voets).
Naar verluidt zouden geïnteresseerden delen van de vers gekreërde happening
resultaten, gemaakt in de New Katrol Alley, kunnen kopen. De verkoop zou per
vierkante decimeter gebeuren Wie meer wil weten hierover wendt zich tot het
Belgian Institute for World Affairs, Rudolfstraat 39, 2000 Antwerpen
K.L.